يكشنبه ۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۲ - Oct 23, 2005
پرنده ها همين اطراف از خستگي مي ميرند
جهان زير پنجه آنفلوانزاي طيور
005634.jpg
گروه دانش و فناوري- سيد محمد ابوترابي: اين روزها معروف ترين ميكروب جهان كه لرزه به اندام مسؤولان بهداشتي تمام كشورها انداخته، ويروسي از يك خانواده به ظاهر پيش پا افتاده است. يك ويروس ساده تنفسي به نام آنفلوانزا، آن هم آنفلوانزاي طيور.
جهان در تب آنفلوانزا
آنفلوانزاي طيور تا كنون بيش از۶۰ نفر را در آسيا كشته است. اين بيماري اولين بار در سال 2003 از آسياي جنوب شرقي شروع شد و با مهاجرت پرندگان وحشي از آسيا، هم اكنون به روسيه و اروپا رسيده است. تا چندي قبل كشورهاي مشكوك در اروپا فقط تركيه و روماني بودند. نخست وزير تركيه براي رفع اين شك حاضر شد در مهماني افطار هيات دولت يك تكه مرغ بخورد، ولي وزير كشاورزي اش قبول نكرد چنين كند. البته حدود۱۰روز قبل، آزمايش ها، گسترش آنفلوانزاي طيور به تركيه را ثابت كردند. روماني دومين كشور اروپايي اي بود كه شنبه هفته قبل وجود اين ويروس را در آن تاييد كردند. ردپاي اين ويروس در روماني در بدن يك قو در شرق دانوب و نزديكي مرز اوكراين كشف شد. دوشنبه گذشته نيز يونان اولين كشور اتحاديه اروپا بود كه وجود اين ويروس را ميان طيور روستايي در جزيره آگين، نزديك مرز تركيه، گزارش كرد.
آنفلوانزاي طيور تازه به اروپا رسيده و هنوز هيچ انساني را در اين قاره مبتلا نكرده، ولي در آسيا هنوز آدم مي كشد و چند روز پيش سيزدهمين قرباني تايلندي خود را گرفت. ويتنام احتمالا بيشترين تلفات را در اثر اين بيماري خواهد داد. براساس گزارش وزارت بهداشت اين كشور، احتمالا 10 درصد مردم ويتنام به ويروس آنفلوانزاي طيور(H5N1) آلوده خواهند شد.
سوء پيشينه آنفلوانزا
اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مي شنيديم كه سال ها پيش فلاني آنفلوانزا گرفت و مرد، كلي تعجب مي كرديم و فكر مي كرديم كه حتما آن زمان امكانات نبوده ومردم بيچاره به خاطر يك آنفلوانزاي ساده مي مرده اند. ولي ويروس آنفلوانزاي آن روزها با تمام ويروس هاي قبل فرق داشت. آنفلوانزاي اسپانيايي يكي از بزرگ ترين قاتلان جهان است و در سال 1918 كمي بعد از جنگ جهاني اول، اين ويروس۴۰درصد مردم دنيا را مبتلا كرد و حدود۲۰ ميليون نفر را كشت. نام علمي اين ويروس كه از اسپانيا سر بلند كرده بود، H5N1 است.
سال ها بعد، يعني در سال 1957 ميلادي دوباره ويروس آنفلوانزا با كمي تغيير در ساختار ژنتيكي، اين بار از شرق آسيا به جهان حمله كرد. آنفلوانزا اين بار به اندازه سال 1918 قوي نبود ولي جان ده ها هزار نفر را در سطح جهان گرفت. بار سوم در سال 1968، ويروس آنفلوانزا باز هم آمد و اين بار هنگ كنگ محل شروع آنفلوانزا بود. البته آنفلوانزاي هنگ كنگي از دو آنفلوانزاي قبلي ضعيف تر بود و فقط توانست جان 33800 نفر را بگيرد.
در سال 1976 آنفلوانزا باز هم آمد و جان عده اي را گرفت. سپس در سال 1977، اين بار از شمال چين شروع شد و بسياري از افراد زير 23 سال جهان آنفلوانزا گرفتند. البته اين آنفلوانزا به آنفلوانزاي روسي معروف شد. حدود بيست سال پس از همه گيري آنفلوانزاي روسي، كم كم مردم خاطره قتل عام آنفلوانزا را فراموش كرده بودند كه بار ديگر ويروس قديمي H5N1 زنده شد و به جان مردم افتاد. اين آنفلوانزا كه به آنفلوانزاي آسيايي معروف است از هنگ كنگ شروع شد، صدها نفر را مبتلا كرد و 6 نفر را كشت.
اما آنفلوانزاي ششم، آنفلوانزاي طيور، در سال 2003 شروع شد.
از آنفلوانزاي طيور چه مي دانيم؟
تا چندي پيش همه فكر مي كرديم با پيشرفت علم ديگر كسي از آنفلوانزا نمي ميرد. ولي ويروس آنفلوانزا هم، پا به پاي علم انسان ها پيشرفت كرده و حتي از علم ما پيش افتاده است.
بر اساس نتايج تحقيقات اخير دانشمندان ويروس آنفلوانزاي طيور همان ويروس آنفلوانزاي اسپانيايي يعني H5N1 است كه قرار بود فقط پرندگان را مبتلا كند، ولي از زمستان 2003 تركيب ژنتيكي اش تغيير كرده و به انسان ها نيز حمله مي كند.
اين ويروس از طريق استنشاق ترشحات تنفسي آلوده، تماس مستقيم با پرندگان زنده آلوده و حتي تماس غيرمستقيم با اشياي آلوده به انسان منتقل مي شود. اما خوردن يا حتي آماده كردن فرآورده هاي گوشتي پرندگان براي انسان خطري ندارد. اين ويروس از انسان مبتلا به فرد سالم منتقل نمي شود و تنها يك مورد مشكوك در سطح جهان هست كه برخي از محققان گمان كرده اند ويروس از يك فرزند مبتلا به مادرش منتقل شده است. بنابراين، براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، تماس عادي با بيمار مبتلا به آنفلوانزاي طيور، ويروس را منتقل نمي كند. ولي انتقال اين بيماري از انسان به انسان فقط در گروه هايي كه در زير يك سقف زندگي مي كنند مطرح است. به اين ترتيب آنفلوانزاي طيور فقط كارگران مرغ داري ها و سلاخي ها و همه كساني كه مرغ را مي كشند و پر مي كنند و پاك مي كنند و پرنده بازها مثل كفتربازها و حتي بچه هايي كه جوجه بازي مي كنند، پرنده فروش ها و پرستاران و پزشكان بيماران مبتلا به آنفلوانزاي طيور و ساير كساني را كه با بيمار مبتلا تماس نزديك، مستقيم و طولاني دارند، گرفتار مي كند. با تمام اين تفاسير آنفلوانزاي طيور تاكنون فقط حدود 120 نفر را در جهان مبتلا كرده است.
آنفلوانزاي طيور 2 تا 5 روز پس از ورود ويروس به بدن انسان شروع مي شود. شروع بيماري مثل آنفلوانزاي معمولي است. يعني بيمار تب دارد و سرفه مي كند و بدنش درد مي كند. معمولا سرفه بيمار خلط دار است. علايمي مثل اسهال، تهوع، درد شكم، درد سينه و خون ريزي بيني و لثه هم از علايم بيماري هستند. ولي نشانه پيشرفت و خطرناك شدن بيماري، تنگي نفس بيمار است كه در اثر درگيري بافت ريه با ويروس ايجاد مي شود. اين درگيري ريوي آن قدر پيشرفت مي كند كه معمولا۱۰ روز بعد از شروع علايم اوليه، بيمار دچار نشانگان زجر تنفسي حاد مي شود. در اثر اين نشانگان آب در ريه ها جمع مي شود. اغلب بيماران در اثر نارسايي تنفسي فوت مي كنند.
ايران در برابر آنفلوانزاي طيور
تا قبل از ورود پرندگان آلوده به آنفلوانزاي طيور به روسيه، يعني حدود يكي دو ماه پيش، تقريبا هيچ مشكلي در ايران نبود. از آن زمان اين احتمال مطرح شد كه شايد پرندگان آلوده از همسايگان شمالي به ايران بيايند. مقامات مسؤول دامپزشكي كشور بررسي وجود پرندگان آلوده در استان هاي شمالي را شروع كردند. نتيجه بررسي ها اين بود كه هيچ موردي از آنفلوانزاي طيور در استان هاي شمالي كشور وجود ندارد. اما مشكل ختم نشد. پس از اتمام بررسي ها، ايران در گزارش خود به سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه 3673 پرنده در شمال ايران از خستگي مرده اند . دولت مرزهاي شمالي و حريم يك كيلومتري تمام مرغ داري ها را قرنطينه كرد. همچنين دكتر علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، هفته گذشته اعلام كرد با توجه به اين كه آنفلوانزاي طيور كشور را تهديد مي كند، كميته كشوري براي بررسي اوضاع تشكيل شده است.
بي بي سي هم گفت: از آن جا كه در صورت مشاهده يك مورد آنفلوانزاي طيور در هر مرغ داري، تمام مرغ هاي آن مرغ داري بايد نابود شوند، اين هراس وجود دارد كه اگر دولت ايران، خسارات وارده به مرغ داران را جبران نكند، آنان از اعلام آلودگي مرغ هاي خود به سازمان دام پزشكي خودداري كنند و اين امر به گسترش بيماري در ايران بينجامد.
هيات دولت 18 ميليارد تومان براي مقابله با اين بيماري در اختيار صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار داد و وزارت جهاد كشاورزي نيز۱۰ ميليارد تومان براي خريد طيور بومي، قرنطينه و معدوم كردن موارد لازم اختصاص داد.
براي پيشگيري از ابتلاي افراد گروه پرخطر، وزارت بهداشت ايران جديدترين واكسن آنفلوانزاي جهان را وارد كرد. دكتر علويان در اين باره گفت: وزارت بهداشت واكسن آنفلوانزاي طيور را كه فناوري ساخت آن فقط در اختيار كشورهاي خاصي است، وارد كرده و در اختيار افرادي كه در مرغ داري ها با مرغ يا شكارچياني كه با پرندگان سر و كار دارند، قرار خواهد داد.

يك كود زيستي ايراني
حميده حسين زاده*
فسفر يكي از عناصر اصلي و پر مصرف براي گياه است كه مصرف به اندازه آن، افزايش كمي و كيفي محصول را در پي دارد. قابليت در دسترس بودن اين عنصر به عوامل زيادي بستگي دارد، ولي نكته قابل توجه اين است كه در اكثر خاك ها اين عنصر به شكل نامحلول و غيرقابل استفاده براي گياه در مي آيد. يكي از راهكارهاي حل اين مشكل، استفاده از كودهاي زيستي فسفاته است كه با رهاسازي يون فسفات، آن را حل و در اختيار گياه قرار مي دهند.
كود زيستي فسفاته بارور ـ 2 يكي از اين كودها و حاصل تلاش جمعي گروهي از محققين ايراني است كه حاوي باكتري هايي از جنس باسيلوس و سودوموناس مي باشد. اين دو باكتري با استفاده از دو ساز و كار ترشح اسيد هاي آلي و اسيد فسفاتاز، فسفر نامحلول را به شكل قابل استفاده براي گياه در مي آورد.
كود زيستي فسفاته بارورـ۲ جايگزين مناسبي براي كودهاي شيميايي فسفاته به شمار مي رود. كاهش 50 درصدي مصرف كودهاي شيميايي فسفاته نه تنها باعث صرفه جويي ارزي در حدود 150 ميليون دلار (بر اساس آمار رسمي كشور) مي شود، بلكه اين كاهش مصرف از آلودگي خاك ها و آب هاي كشور به تجمع بيش از حد فسفر و عناصر سنگين نظير كادميم و بور مي كاهد. آلودگي هاي مذكور هم باعث برهم خوردن تعددل هاي اكوسيستمي و ايجاد خسارات جبران ناپذير بر محيط زيست مي گردند و هم با بالا رفتن ميزان عناصر سنگين در مواد غذايي، مخاطرات بهداشت براي مردم كشور ايجاد مي نمايند. گرچه دلايل اصلي روي آوردن به كودهاي زيستي مشكلات فوق بوده و معرفي اين كود راهبردي براي توسعه كشاورزي پايدار در كشور محسوب مي شود.
* كارشناس ارشد خاك شناسي
منبع: موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

ياهو، اي او ال را مي خرد
005640.jpg
ايرنا: ياهو به تازگي تلاش خود را براي خريد بخشي از شركت اينترنتي اي او ال (AOL)آغاز كرده است. به گزارش سايت اينترنتي سي نت نيوز دات كام، اي او ال به عنوان زيرمجموعه اي از غول رسانه اي تايم وارنر آمريكا هم اكنون پركاربرترين خدمات مسنجر اينترنتي جهان (AIM)، خدمات ايميل رايگان، مرورگر اينترنتي نت اسكيپ، چهارمين موتور جست وجوي بزرگ، خدمات تلفن اينترنتي توتال تاك و يك پورتال اينترنتي(سايت اصلي با خدمات و ويژگي هاي متنوع) را دارد و از تاثيرگذارترين شركت هاي اينترنتي دنيا محسوب مي شود.
كارشناسان عقيده دارند ياهو در تلاش است با خريداري بخشي از اي او    ال، ميليون ها كاربر اين شركت را به سوي خدمات موتور جست وجوي خود جلب كند. پيش از ياهو، شركت هاي بزرگ ديگري از جمله مايكروسافت، گوگل و همچنين كام كست نيز به خريداري اي او ال تمايل نشان داده اند، اما به نظر مي رسد تصميم اخير ياهو جدي تر از تصميم ساير رقباست. شركت اي او ال به تازگي پورتال اينترنتي خود را در آدرس www.aol.comراه اندازي كرده و ياهو و ساير رقباي اينترنتي خواهان جلب كاربران بيشتر از طريق پورت اي او ال و در نتيجه افزايش درآمدهاي ناشي از جلب آگهي هاي اينترنتي به نمايش درآمده در خدمات مختلف خود هستند.

گوشي موبايل با 3 گيگابايت هارد
گروه دانش و فناوري- محمد ديبا: در حالي كه هنوز چندي از تلفيق دوربين عكاسي ديجيتال و گوشي تلفن همراه و بعد از آن اضافه شدن امكانات يك پخش كننده mp3 به آن نمي گذرد، اخيرا شركت هاي تلفن همراه به فكر استفاده از هارد ديسك در گوشي هاي پيشرفته جديد افتاده اند.اين بار نيز يك شركت كره  اي گوشي جديد خود را با هارد ديسكي به ظرفيت۳ گيگابايت ارائه كرده است. اين گوشي جديد كه SPH-V7900 نام دارد، مجهز به يك دوربين ديجيتال 2مگاپيكسلي با زوم اپتيكالx و۲ سوكت خروجي تلويزيون است. شركت توليدكننده به كاربران اطمينان داده است كه شارژ باتري آن كشش 200 ساعت Standby و 4.5 ساعت مكالمه را دارد. البته لازم به ذكر است كه اين گوشي CDMA است و فقط در كره جنوبي قابل مصرف است. هر چند اين شركت قول داده است در آينده نزديك گوشي با امكانات مشابهي را نيز به بازارهاي اروپايي عرضه كند.
منبع: رويترز

سياهچاله گرسنه
005643.jpg
جزئيات بي نظير چرخش سهمگين ماده به سمت پايين مري يك سياه چاله غول آسا توسط تلسكوپ VLT رصد شده است. كهكشان (NGC1097) در حدود 45 ميليون سال نوري از زمين فاصله دارد كه در مركز با نور نسبتا درخشاني نورافشاني مي كند. گمان مي رود كه اين نور، سياهچاله اي است كه گاز و ستاره هاي مجاور را مي بلعد. اما تابش خيره كننده اين نور باعث شده كه جزئيات اين فعل و انفعالات در تصاوير ديده نشوند. اخترشناسان اكنون يكي از چهار تلسكوپ 8 متري VLT را مورد استفاده قرار داده اند تا از مواد در حال چرخش به سوي مركز اين كهكشان به روش نزديك به زير سرخ (near-infrared) تصويربرداري كنند. آن ها با پوشاندن نور درخشان اطراف سياهچاله با استفاده از روش تنظيم اپتيكي و سپس تصويربرداري از بازوهاي دوار، موفق به رصد اين پديده شده اند. روش تنظيم اپتيكي براي برطرف كردن تأثير مات كننده اتمسفر زمين در تصاوير به كار مي رود. آلمودنا پريتو از مؤسسه ماكس پلانك در فيزيك هسته اي در هايدلبرگ آلمان كه مسؤول اين تحقيق است مي گويد: احتمالا اين اولين باري است كه تصوير كاملي از پروسه انتقال ماده از بخش اصلي كهكشان به سمت انتهاي هسته گرفته شده است.
بازوهاي دوار ستاره ها و گاز، به صورت خط هاي تاريك در اين تصوير زير سرخ از مركز كهكشانNGC 1097 ديده مي شوند. بيش از 300 منطقه كه در آن ها ستاره ها شكل مي گيرند، در سرتاسر حلقه گاز و غباري كه در اين تصوير از مركز كهكشان NGC ديده مي شود پراكنده مي باشند. نور درخشان واقع در مركز، توسط يك سياهچاله غول آسا كه مشغول بلعيدن محيط اطراف خود مي باشد ايجاد مي شود. اختر شناسان از بازوهاي حلزوني شكل كم نوري از ماده (به رنگ قرمز) در مركز كهكشان NGC 1097تصويربرداري كرده اند.
ParsSky.com

كشف كهكشان از پشت غبار
تلسكوپ فضايي اسپيتزر متعلق به آژانس فضايي ايالات متحده (ناسا) از ميان ذراتي همچون غبار، گروهي از كهكشان هاي پنهان غول پيكر و نوراني را مشاهده كرد. اين كهكشان ها از زمين 11 ميليارد سال نوري فاصله دارند.
اين كهكشان هاي عجيب و غريب بيشترين روشنايي را در جهان قابل مشاهده دارند، اين روشنايي تقريبا
10 ترليون برابر خورشيد است . اما اين كهكشان ها از ما بسيار دور هستند، خاصيت شگفت انگيز آن ها اين است كه در غبارها پنهان شده اند. با اين حال چشمان بسيار حساس اسپيتزر كه از وجود پرتوي فروسرخ بهره مي برند، اين كهكشان ها را جست وجو مي كند.
دكتر دن ويدمن از دانشگاه كرنل گفت: ما اساسا كهكشان هايي را مشاهده مي كنيم كه نامرئي هستند. در گذشته مأموريت هايي در زمينة فروسرخ وجود داشته است هر چند كه اين كهكشان ها بر آن ها پوشيده بوده اند. ما بايد انتظار مي كشيديم تا كهكشاني به اندازة كافي از ما فاصله داشته باشد تا آن ها را مشاهده كنيم و حالا سؤال اين جا است: همة اين غبارها از كجا پاي به عرصة وجود گذاشته اند ؟
پاسخ اين سوال كاملا واضح نيست؛ گفته مي شود اين غبارها از ستاره ها پس زده مي شوند. ولي باز هم نمي دانيم كه چطور اين غبارها به همه جاي كهكشان ها وزيده مي شوند و راه مي يابند. ديگر رمز موجود، تابش فوق العاده اين كهكشان ها است. ستاره شناسان حدس مي زنند اين زاده هاي جديد از كوازارهاي غبار آلود و غيرمعمول باشند كه در واقع نوراني ترين اجرام در جهان هستي مي باشند و ممكن است در غبار خود را نمايان نسازند. كوازارها همانند لامپ هاي نوراني و غول پيكر در مركز كهكشان ها هستند و نيرويي غول آسا و باورنكردني دارند. ما مي دانيم كه ممكن است ستاره هايي همچون خورشيد در همين غبارها رشد كرده باشند، هر چند كه واقعا نمي دانيم. دكتر هاك از دانشگاه كرنل گفت: با مطالعه اين كهكشان ها ما معتبرترين نظريه ها را در مورد تاريخ كهكشان خودمان و ديگر كهكشان ها را به دست مي آوريم .
دانشمندان براي مشاهده نشاني از كهكشان هاي نامرئي از ابزاري از اسپيتزر كه فوتومتر چند بانده نام دارد استفاده مي كنند. سپس تيم اين تحقيق هزار كهكشان را كه در اين داده ها نامرئي به نظر مي رسيدند را با هم مقايسه كردند. اين اطلاعات توسط رصدخانه ملي ميدان گسترده يا همان وايد ويلد به دست آمده است و سپس بررسي شده است. در اين بررسي 31 كهكشان كه فقط در تصويرهاي اسپيتزر به نظر مي آمدند مشخص شدند. دكتر بول جانوزي كه مأمور تحقيق در اين رصدخانه است گفت: اين منطقه وسيع ماه هاي زيادي از زمين مورد بررسي قرار گرفته بود. در واقع اين كهكشان هاي غباري همانند سوزني در انبار كاه هستند. مشاهدات كامل تر و بيشتر كه توسط طيف نگار فروسرخ اسپيتزر انجام شد حضور سيليكات هاي غباري را در 17 تا از اين 31 كهكشان نشان داد . سيليكات هاي غباري همچون دانه هايي خاك مانند هستند كه در ساختمان تخته سنگ ها به كار رفته هستند البته اندكي كوچك تر هستند.
دكتر توماس سويفر كه خود مدير مركز علمي اسپيتزر است گفت: سيليكات هاي غباري كه در دوره هاي نزديك ما كشف شده اند بسيار مهم هستند. زيرا به فهم چگونگي اتفاق افتادن سيستم هاي سياره اي در تكامل كهكشاني به ما كمك مي كنند. گفتني است كه دكتر سويفر خود پروفسور فيزيك در موسسه تكنولوژي كاليفرنيا است. اين سيليكات هاي غباري همچنين به ستاره شناسان كمك مي كنند تا اين موضوع را معين كنند كه كهكشان ها خيلي دور از زمين هستند. ما مي توانيم از قسمتي از نوري كه از كهكشان ها مي آيند براي طيف نگار استفاده كنيم. پروفسور سويفر گفت: اگر ما نشان قابل شناختي از كاني هايي همانند سيليكات ها داشتيم مي توانستيم فاصله كهكشان را كشف كنيم . اين گونه كهكشان ها بسيار پير هستند و عمرشان به زماني برمي گردد كه جهان تنها سه ميليارد سال داشت كه اين سن حداقل يك چهارم سن كنوني آن است كه در حدود 5/13 ميليارد سال است . كهكشان هايي كه اين گونه در غبار هستند از ديد زمين محصور بودند. نخستين بار در سال 1983 از طريق مشاهدات ماهواره فروسرخ آمريكايي اروپايي كشف شدند . بعدا آژانس فضايي اروپا رصدخانه فضايي فروسرخي به وجود آورد كه تا حدي شبيه طرح قبلي بود. با اين وجود وقتي اسپيتزر آمد به فرمانروايي پرداخت زيرا حساسيت آن حداقل
100 برابر نمونه قبلي بود. و حالا مي تواند كهكشان هاي نامرئي را جست وجو كند. آزمايشگاه پيشرانه موشكي در كلتك مأموريت اداره اين مأموريت هاي علمي را دارد. طيف نگار اين تلسكوپ توسط شركت هوا – فضاي بال ساخته شده است فوتومتر مالتي باند آن نيز در شركت مذكور ساخته شده و به بهره برداري رسيده است.
منبع: ParsSky.com

باكتري طلا اندود
005637.jpg
موضوعي كه در گذشته يك افسانه به نظر مي رسيد، هم اكنون به حقيقتي دست يافتني براي فناوري نانوالكترونيك آينده تبديل شده است: ارگانيسم هاي زنده مي توانند نانوساختارهاي مورد نياز اجزاي الكترونيكي را فراهم كنند. محققان دانشگاه نبراسكا نشان داده اند باكتري هايي كه با نانوذرات طلا پوشيده شده اند، مي توانند به عنوان حسگرهاي رطوبت عمل كنند. خواص نانوذرات فلزي، به طور بنيادي با ذرات بزرگ تر تفاوت دارد و تمايل زيادي را در نانوالكترونيك به خود جلب كرده است. به منظور استفاده از اين نانوذرات، بايد آن ها را روي پايه مناسبي قرار داد كه ساختارهاي داربستي زيستي در مقياس نانو، مي توانند براي اين منظور مناسب باشند.
راوت سارافت و همكارش ويكاس بري، تراشه اي توليد كرده اند كه كه به طور فوق العاده ريز و نازك با الكترودهاي طلا پوشانده شده است. آن ها همچنين سوسپانسيوني از باكتري هاي Bacillus Cereus را به كار بردند. اين باكتري ها بر روي اين سطوح قرار گرفته و بين هر جفت الكترود يك پل تشكيل دادند. براي اين كار، محققان تراشه را درون محلولي از نانوذرات طلا كه با پروتئين سنتزي به نام پلي ليزين پوشيده شده اند وارد كردند. در اثر اين عمل، نانوذرات طلا به سطح باكتري هاي حاوي مولكول هاي زنجيري متحرك و طويل با بار منفي متصل شدند. اين رشته ها اطراف نانوذراتي را كه به وسيله پلي ليزين داراي بار مثبت شده اند احاطه كرده و آن ها را محكم نگه مي دارند. در پايان اين فرآيند، باكتري در حالي كه هنوز زنده است با لايه بسيار نازكي از طلا پوشيده شده است.
اين پژوهشگران براي نشان دادن فعاليت اين حسگر زيست الكترونيكي، ولتاژ 10 ولتي را بين جفت الكترودها اعمال كردند و جريان عبوري از پل هاي باكتريايي را اندازه گيري كردند. اگر رطوبت از 0 تا 20 درصد افزايش يابد، جريان حدود۴۰ برابر كم مي شود. رطوبت سبب مي شود پوسته باكتري متورم شود كه اين امر سبب افزايش فاصله بين دو نانوذره متصل تا حدود 2/0 نانومتر مي شود. اين افزايش فاصله زياد نيست اما براي ممانعت از انتقال الكترون بين ذرات كفايت مي كند. برخلاف لايه ميكروسكوپي طلا كه در آن الكترون ها مي توانند به راحتي جريان يابند، در اين جا بايد از ذره اي به ذره ديگر بپرند. سارافت مي گويد: حسگرهاي رطوبتي ما پتانسيل زيادي را كه بين ساختارهاي هيبريدي حاوي ميكروارگانيسم ها و نانوذرات قرار دارد نشان مي دهد.
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

همكاري آلمان و اندونزي در
پيشگيري از سونامي هاي احتمالي
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: كارشناسان پيش بيني كرده اند كه اين احتمال وجود دارد تا بار ديگر، شاهد سونامي همچون سونامي دسامبر 2004 كه در اقيانوس هند به وقوع پيوست باشيم. لذا دو كشور آلمان و اندونزي همكاري مشتركي را آغاز كرده اند كه طي آن قرار است دستگاه هاي هشدار دهنده اي را براي آگاهي از وقوع سونامي هاي احتمالي نصب نمايند. اين دستگاه ها شامل گيرنده هاي حساسي است كه در قعر اقيانوس قرار مي گيرد. همچنين اجسام شناوري بر روي سطح اقيانوس براي فرستادن اطلاعات مربوط به زلزله به ايستگاه هايي مربوط به زلزله كه به همين منظور ايجاد مي شود، نصب خواهد شد. اين دستگاه ها اطلاعات مربوط به قدرت سونامي را تنها در ده دقيقه پس از وقوع آن به مراكز تعبيه شده مخابره مي كنند. به گفته مقامات اندونزيايي و آلماني نصب دستگاه ها و اقدامات مربوطه تا پايان سال ميلادي به اتمام مي رسد. آقاي كازما يان توكادي من، وزير تحقيقات و فناوري اندونزي در اين زمينه گفت كه او نسبت به اجراي اين طرح بسيار خوش بين است. همچنين آقاي فريدر كراهمر معاون وزير علوم و تحقيقات آلمان گفت كه سيستم هاي هشداردهنده سونامي از قابليت هاي فراواني براي مخابره سريع اطلاعات برخوردار هستند. آقاي كراهمر گفت: قابليت اين دستگاه ها فراتر از اعلام خطر در زمينه سونامي است و شامل هشدار در زمينه فوران آتشفشان ها و طوفان هاي عظيم نيز مي شود. معاون وزير علوم و تحقيقات آلمان در ادامه افزود كه اين سيستم تمام مساحت كشور اندونزي را كه يكي از بزرگ ترين مناطق وقوع سونامي و ديگر سوانح طبيعي است را پوشش خواهد داد .در دسامبر سال گذشته ،وقوع زلزله و سونامي، باعث كشته و مجروح شدن 220 هزار نفر در كشورهاي اطراف اقيانوس هند شد. جزيره سوماترا واقع در غرب مجمع الجزاير اندونزي با تلفات 128 هزار نفر، بزرگ ترين آسيب را در بين كشورهاي سونامي زده داشت. كارشناسان معتقدند كه فعال بودن كانون زلزله در اندونزي و مناطق اطراف آن، ممكن است به زلزله عظيم ديگري در آينده منجر گردد.
منبع: ZDF.de

قطب جنوب پر از آثار شهاب سنگ
ايسنا: دانشمندان با استفاده از فناوري ماهواره اي موفق به شناسايي و نقشه برداري از حفره هاي متعدد ناشي از برخورد شهاب سنگ ها زير لايه هاي يخ ناحيه قطب جنوب زمين شده اند. اين حفره ها يا ناشي از برخورد سيارك هايي به قطر 5 تا 11 كيلومتر بوده اند كه پس از رسيدن به جو زمين پاره پاره شده اند يا ناشي از فرود موجي از دنباله دارها يا قطعات آن ها. اين برخوردها حفره هاي متعددي را در ناحيه اي به وسعت
2092 كيلومتر در 3862 كيلومتر در قطب جنوبگان ايجاد كرده اند. اين حفره ها تقريبا 780 هزار سال قبل در طول عصر يخ ايجاد شده اند. اين سنگ ها آسمان پس از برخورد، يخ و پوسته تحتان آن را ذوب كرده و به سطح زمين رسيده اند.
بزرگ ترين برخورد ناش از يك سنگ واحد، سوراخ به اندازه 322 در 322 كيلومتر در سفره يخ ايجاد كرده است. چنين برخورد احتمالا باعث ذوب يك درصد از اين سفره و بالا آمدن سطح آب در سراسر زمين به ميزان 60 سانتي متر شده است.
اين تحقيقات اشاره م كند كه ممكن است يك سيارك با ابعاد سنگ آسمان كه عامل كشتار دايناسورها در 65 ميليون سال قبل شناخته م شود، در دوره ها اخير به زمين برخورد كرده باشد. انسان ها اوليه در زمان برخورد در آفريقا و ساير مناطق جهان كهن ساكن بودند، اما اين برخوردها در دوران عصر يخ رو داده است و بنابراين حت اثرات بالا آمدن سطح آب در اثر وجود كوه ها يخ در اقيانوس ها تضعيف شده است. اين حفره ها با استفاده از داده ها ماهواره  اي برا نقشه بردار از اعوجاج ها غيرعاد زير سفره يخ ردياب شدند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |