دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴
گزارشي از برپايي دومين جشنواره هنري قرآن در فرهنگسراي نياوران
ايجاد تصويري تازه از مفاهيم قرآني
002790.jpg
الهه رحماني خاكي
فرهنگسراي نياوران امسال در ماه مبارك رمضان با برپايي دومين جشنواره هنري قرآن ،ميزبان آثار هنري هنرمندان نوگرا و سنتي با مضمون مفاهيم قرآني است.
اين جشنواره جمعه ۱۵ مهرماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد افتتاح شد و تا پايان ماه رمضان ۱۲ آبان ادامه خواهد داشت.
اولين جشنواره قرآني سال گذشته از سوي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت برگزار شد. بعد از برپايي اين نمايشگاه با استقبال خوبي روبه رو گرديد، امسال تصميم گرفته شد اجرا و برپايي اين جشنواره به حوزه هنرهاي معنوي ارجاع داده شود كه از اين طريق جشنواره قرآني به صورت گسترده تري ساماندهي شود. از اين رو معاونت هنر معنوي كشور امسال در فروردين ۸۴ محل برگزاري جشنواره را فرهنگسراي نياوران انتخاب كرد و دبيري اين دوره را نيز بر عهده دكتر حبيب الله صادقي گذاشت.
به گفته حسين عبدالهاشم پور مدير روابط عمومي فرهنگسرا؛ جهت برپايي اين جشنواره بيش از هزار فراخوان براي هنرمندان شاخص حوزه هنرهاي تجسمي فرستاده شد كه از اين تعداد بالغ بر ۵۰۰ اثر دريافت گرديد و از ميان آثار ارسالي با ۴۰ درصد افزايش نسبت به سال گذشته، ۱۸۰ اثر تجسمي، هنر مفهومي و حجم توسط شوراي انتخاب آثار براي شركت در جشنواره برگزيده شدند كه از اين تعداد ۱۹ اثر حجم، ۲۲ اثر مينياتور و بقيه آثار مدرن است.
اين تعداد آثار برگزيده در دو نگارخانه اصلي و نگارخانه شماره ۲ كه به تازگي راه اندازي شده به معرض نمايش بازديدكنندگان گذاشته شده است.
آثار مدرن ارسالي در نگارخانه اصلي و آثار تذهيب و مينياتور در نگارخانه شماره ۲ به نمايش درآمده اند.
همزمان با نمايش اين آثار، در محوطه بيروني نمايشگاه و در فضاي باز فرهنگسرا پنج پرده ويدئو پروجكشن نصب شده كه هر شب چهار ويدئوآرت و يك انيميشن كه در قالب مفاهيم قرآني است، به نمايش درمي آيد. از جمله ويدئوآرتهايي كه با مخاطبين خود به خوبي ارتباط برقرار كرده، فيلمي با عنوان «خلقت انسان» اثر فريده شاهسواراني است. در اين جشنواره آثار هنرمنداني همچون چليپا، احصائي، آقاميري و بسياري ديگر از هنرمندان صاحب نام به نمايش درآمده است.
در پايان اين جشنواره انتخاب اثر واحدي وجود ندارد بلكه در انتهاي زمان برپايي اين جشنواره كه جنبه معنوي آن بيشتر مورد توجه است، هدايايي به رسم يادبود به كليه هنرمندان شركت كننده اهدا خواهد شد. البته در صورت تأمين اعتبار از سوي دبيرخانه هنرهاي معنوي تعدادي از اين آثار خريداري مي شود. همچنين به دليل مفهوم والاي كارها، خريداري آثار از سوي مجلس، هيأت دولت و ارگانهاي دولتي نيز انجام خواهد شد. از ديگر اقداماتي كه در جهت گسترش فرهنگ قرآني در قالب آثار هنري شده تصميم به برپايي اين گونه نمايشگاهها با منتخب آثار هنري قرآني به صورت چرخشي در اكثر كشورهاي دنيا است كه اين خود بسيار حائز اهميت است.
اعضاي ديگر شوراي انتخاب را سيدمحمد احصايي، محمدباقر آقاميري، اصغر كفشچيان  مقدم، سيدمحمد فدوي، فرح اصولي، كاظم چليپا و مهدي حسيني تشكيل داده اند كه آثار كليه اين اعضا در اين نمايشگاه شركت داشته است.
محمدحسين ايماني معاون امور هنري، برگزاري چنين نمايشگاهي را كه تلفيقي از هنر مدرن و سنتي است، ارائه تجربه هاي جديد و جست وجوي هنري براي يافتن ملموس و متناسب با فرهنگ قرآن براي نسل هاي جديد و ضمناً توجه به هويت فرهنگي در چارچوب تعاليم قرآني اعلام كرد.
دكتر حبيب الله صادقي دبير دومين جشنواره هنري قرآن در مورد ملاك ها و ويژگي هاي يك اثر شاخص هنر قرآني گفته است: نمادشناسي و نشانه شناسي و تجربه هاي پي درپي مي تواند هنر قرآني را به زبان و بياني نو و ويژه تبديل كند و از اين رو تحقيق و رجوع مستقيم به قرآن، هنرمندان را در اين راه نوراني مي تواند رهنمون شود.
وي در خصوص شيوه داوري در اين دوره نيز گفت: شيوه داوري بر اساس رأي جمعي نصف به علاوه يك طراحي و اجرا شد و اكثر هنرمنداني كه براي آنها فراخوان ارسال شده بود با شركت يك تا سه اثر خود اين نمايشگاه را به حركتي بزرگ و اصولي تبديل كردند. وي افزود: گستردگي معاني و ويژگي هاي گوناگون هنر قرآن بايد با پژوهش و دقت و توجه و حضور باطني و قلبي هنرمند براي به تصوير درآوردن اين منبع عظيم الهي همراه باشد.
صادقي لزوم برپايي جشنواره هنري قرآن را از جمله افتخارات هنر معاصر ايران اعلام كرد و وجود جلسات كارشناسي و مباحث پژوهشي در موضوعات نمادشناسي و روايت تصويري هنري قرآن و بودجه مناسب و كافي را از عوامل پيشرفت و گسترش هنر قرآني اعلام كرد و افزود كه اين عوامل در آينده مي تواند منجر به جهاني شدن اين هنر ارزشمند شود.
002793.jpg
دكتر حبيب آيت اللهي در خصوص ارائه آثار ارسال شده با اشاره به اين موضوع كه آثار تنها نبايد به تصويرگري صرف بدل شود، گفت: اگر ايمان هنرمند ،واقعي و قلبي باشد مي تواند ديگران را نيز تحت تأثير قرار دهد و به دين متمسك كند. اين يكي از فوايد هنر است كه بهتر از هر واعظ و خطيبي مي تواند تأثيرگذار باشد. اين تأثير دين در هنر در تفاوت آثار هنرمندان ايراني و غربي مشهود است.
در اين ميان فرح اصولي در خصوص ايجاد تصوير جديدي از قرآن گفت: در واقع در قرآن هم ديدگاه هاي انتزاعي و روايت هايي وجود دارد كه بستگي به انتخاب هنرمند مي توان از آنها استفاده كرد و چه خوب كه اين هنرها امروزي باشد چون يكي از مشكلات ما اين است كه تصور عده اي به غلط بر اين است كه اگر قرار باشد درباره قرآن، حافظ يا بزرگان ادب پارسي كار شود، هنرمند موظف است شيوه اي قديمي داشته باشد در حالي كه اين گونه نيست و برپايي چنين جشنواره اي به هنرمندان كمك مي كند كه به شيوه و نگاه خود به خلق آثار انتزاعي بپردازند.
وي ادامه داد بايد به زيبايي شناسي موضوعات مختلفي كه مي خواهيم درباره آنها كار كنيم توجه شود و زبان هنرش هم كامل و قوي باشد. تنها بايد آثاري شانس مطرح شدن را داشته باشند كه قوي باشند تا براي تجلي قرآن در هنرهاي تجسمي قدم برداريم.
مهدي حسيني يكي ديگر از اعضاي شوراي انتخاب اين چنين اظهار نظر كرده است: از گذشته هاي دور و از دوره ايلخانيان هنرمندان قصص قرآني را تصويرگري كرده اند به طوري كه هريك از اين آثار تصوير ويژگي هاي مخصوص به دوره خويش را دارند. اگر اين كار در دوره ما انجام نشود يك خلأ در طول تاريخ تصويرگري ايجاد خواهد شد. اين امر حساسي است كه بايد استمرار داشته باشد و حتي بايد با قدرت بيشتر از قبل توسط دست اندركاران به انجام برسد. او درباره چگونگي انتخاب آثار گفت: ارتباط با مفاهيم قرآني بيش از هر چيز مدنظر ما قرار گرفته است. اينها پيوند مشخص و مستقيمي با اثر برخي از هنرمندان نداشت.
حسيني در تعريف آثار و هنرهاي قرآني توضيح داد: اين آثار مختص داستان روايت و قصصي است كه در قرآن است، فضا و يا تركيب بندي وي برگرفته از انديشه هاي قرآني و الهي و مباحثي كه انسان را به تأمل و انديشه وامي دارد يا اين كه خود آثار مجموعه و فضايي لاهوتي و ملكوتي ترسيم مي كنند.
گيزلا وارگاسينائي كه دو اثرش به دومين جشنواره هنر قرآني راه يافته است، قرآن را دربردارنده داستانها و پندهاي ارزنده خواند كه بسياري از آنها در انجيل و تورات هم آمده است.

نگاهي به «مانگل پاندي: قيام»
به دنبال سينماي مياني
«مانگل پاندي: قيام» درام تاريخي -جنگي «كتان مهتا» اولين فيلم سينمايي او در پنج سال اخير در مقام كارگردان است. اين فيلم در عين حال اولين كار عامرخان بازيگر سرشناس و مسلمان سينماي هند بعد از چهار سال دوري از پرده بزرگ سينماست. مردم هند از مدت ها قبل منتظر نمايش عمومي اين فيلم انقلابي بودند، زيرا از يك طرف عامرخان را در نقش اصلي داشت و از طرف ديگر درباره اولين جنگ استقلال اين كشور آسيايي بوده است.
قصه فيلم با نگاهي به روايت هايي ساخته شده كه درباره مانگل پاندي سرباز انقلابي هند و قيام سال ۱۸۵۷ گروهي از سربازان عليه استعمار امپراطوري بريتانياي كبير وجود داشته است. مانگل پاندي- با بازي عامرخان- رهبري سربازان هندي را به دست گرفت و عليه قوانين بريتانيا قيام كرد و جنگيد.
قصه در زماني رخ مي دهد كه استعمار بريتانيا بر تمام جوانب زندگي مردم هند سلطه دارد. بي عدالتي هاي ماموران انگليسي در سطح وسيعي گسترده است و همين مسأله باعث نارضايتي عمومي است. بدترين مسأله اين است كه انگليسي ها با هندي ها رفتاري حيوان گونه دارند و هيچ حق و حقوقي براي آنها قائل نيستند. آنها حتي بر جمعيت عادي هم نظارت دقيقي دارند. بعد از سال ها تحمل، روحيه قيام و انقلاب در بين مردم هند بيدار مي شود. اين روحيه خواهان تغييراتي جدي در قوانين حاكم است. در جريان نبردي در افغانستان، مانگل، جان فرمانده خود افسر ويليام گوردن انگليسي (با بازي توپي استنفز پسر مگي اسميت بازيگر كلاسيك سينماي انگليس) را نجات مي دهد. اين مسأله باعث دوستي عميقي بين اين دو مي شود.
علي رغم تفاوت نژادي، طبقاتي و زباني، اين دوستي گسترش و ادامه پيدا مي كند. اما به زودي اين دوستي به چالش طلبيده مي شود. با ورود اميلي كنت (با بازي كارول بيد) كه يك آريستوكرات است اولين اختلاف ها آغاز مي شود. اختلاف بعدي با از راه رسيدن يك قانون جديد در ارتش شروع مي شود. زماني كه گوردن جان جولا (با بازي آميشا پاتل) يك دختر دهقان هندي را از خطر مرگ نجات مي دهد، دوستي افسر انگليسي و سرباز هندي شكل تازه اي پيدا مي كند. اما قوانين جديد استعمار بريتانيا باعث آزار سربازان هندو و مسلمان هندي مي شود. سربازان به رهبري مانگل پاندي در مقابل امپراطوري عظيم و پرقدرت بريتانيا مي ايستند و يك قيام خونين شكل مي گيرد.
فيلم تلاش كرده به ماجراهاي واقعي اين قيام، رنگي سينمايي بزند و يك اثر تماشايي خلق كند كه تماشاگران را جذب تماشاي آن كند. برخلاف ديگر فيلم هاي هندي كه حدود سه ساعت طول مي كشند، اين فيلم زمان كمتري دارد. ظاهراً سازندگان فيلم كه به بازار بين المللي گوشه چشمي داشته اند، با اين كار خواسته اند اثري ارائه دهند كه حوصله بيننده غيرهندي از ديدن آن سر نرود.
بعد از موفقيت بين المللي درام هاي تاريخي از قبيل «لاگان» (كه جايزه اي از جشنواره لوكارنو گرفت و نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي سال شد) و «ديوداس» صنعت سينماي هند مي خواست فيلمي ارائه دهد كه در عين سرگرم كننده بودن، بازتابي از مسايل روز سياسي جهان هم باشد. اگرچه قصه فيلم مربوط به سال ۱۸۵۸ است، اما مي توان در آن اشاراتي به جنگ افغانستان و عراق (كه در ۴ سال اخير اتفاق افتاده است) ديد.
اين نكته اي است كه كارگردان و بازيگر اصلي آن عامرخان در گفت وگوهاي خود به آن اشاره كردند. چند هفته قبل عامرخان در مصاحبه مطبوعاتي خود در جشنواره لوكارنو- كه فيلم به عنوان نمايش افتتاحيه، آغازگر برنامه هاي اين جشنواره بود- به مقايسه اولين جنگ استقلال كشور هند با حوادث اخير عراق پرداخت و گفت كه به همين دليل قصه و مضمون فيلمش به شدت معاصر و امروزي به نظر مي رسد.
با آن كه بخش مهمي از فيلم در انگلستان فيلمبرداري شده، اما به شدت ضد انگليسي است. سازندگان فيلم آن را در دو نسخه به دو زبان هندي و انگليسي تهيه كرده اند. بخش دوستي مانگل پاندي با افسر انگليسي خيالي است و هيچ وقت در عالم واقعيت چنين اتفاقي رخ نداد. همانگونه كه از قبل پيش بيني مي شد، چند مورخ انگليسي سنديت قصه فيلم را زير علامت سؤال برده و ماجراهاي آن را غيرواقعي معرفي كرده اند.
از آنجا كه تاريخ در كشور هند بيشتر شفاهي است تا كتبي- مردم تاريخ را سينه به سينه نقل كرده و به اين ترتيب از آن محافظت مي كنند- تمام متوني كه درباره مانگل پاندي و قيام او نوشته شده، همان چيزهايي است كه انگليسي ها در آن دوران نوشته اند. اما منبع سازندگان فيلم اين تاريخ (كه آن را جعلي، دروغين و تحريف شده مي دانند) نيست. فرخ دوندي نويسنده فيلمنامه فيلم يكي از چهره هاي سرشناس شبكه ۴ تلويزيون بي بي سي است.
او تعداد زيادي كاراكتر را در يك ساعت اول فيلم به بيننده معرفي مي كند. با اين حال فيلمنامه او شكل يك مجموعه تلويزيوني را ندارد و يك كار سينمايي است. تدوين خوب فيلم از جمله مزاياي آن است كه خود را در صحنه هاي نبرد به خوبي نشان مي دهد. سبك كار كتان مهتا بيشتر از آن كه هندي باشد غربي است.
فيلم شباهت زيادي به ملودرام هاي آسيايي و هندي ندارد. فيلم «مانگل پاندي» اثري غير متعارف مثل ساخته هاي فيلمسازان مستقل هندي (كه در جشنواره بين المللي مي درخشند) نيست. اما در عين حال در زمره ساخته هاي معمول باليوود- مركز فيلمسازي تجاري هند كه در شهر بمبئي قرار دارد- هم قرار نمي گيرد. شايد بتوان آن را در ژانر سينماي مياني قرار داد. اين روزها تعداد زيادي از فيلمسازان هندي تلاش مي كنند اين نوع فيلم را كارگرداني كنند.
ترجمه:كيكاووس زياري

تازه هاي تجسمي
تنديس ۵۹
پنجاه و نهمين شماره «تنديس» دو هفته نامه هنرهاي تجسمي ويژه هنر در دنياي كودكان منتشر شد.در اين شماره مطالبي با اين عناوين درج شده اند: هنر مدرن و نقاشي كودكان، نقاشي ديجيتالي، بچه ها آينده ما هستند، نيم نگاهي به نقاشي گروهي كودكان، سياه اولين رنگ، نشانه هاي كودكي، بازيگوشي هاي كودكانه يك طراح، گپ و گفت وگو پيرامون هنر كودك، آنگاه كه ديگر كودك نيستيم؛ مرده ايم، كودك و حجم، خبر و... .تنديس به سردبيري محمد حسن حامدي در ۳۲ صفحه و با قيمت ۵۰۰ تومان انتشار يافته است.
خبرنامه فرهنگستان هنر ۳۳
سي و سومين شماره خبرنامه فرهنگستان هنر با درج مطالبي با اين عناوين: پژوهش در باره هنر دفاع مقدس بسيار كم است/ گزارش پيش همايش «همايش طبيعت در هنر شرق» در سنندج/ دبير علمي اولين هم انديشي مباني هنرهاي سنتي/ گزارشي از چهاردهمين نمايشگاه فرش تهران/ نگاهي به وضعيت فرش دستباف در ايران/ گفت وگو با استاد حشمتي رضوي در زمينه فرش ايران/ گزارشي از برگزاري نمايشگاه مجموعه آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر/ هم انديشي «نشانه شناسي هنر اصفهان» / در باره «بازسازي ديدگاه ابن سينا در مورد فلسفه هنر و زيبايي» / گلچين اسكندر سلطان/ دف و دايره از بدو پيدايش ،به چاپ رسيده است.اين خبرنامه به صاحب امتيازي فرهنگستان هنر انتشار مي يابد.
اولين شماره دوفصلنامه مطالعات هنر اسلامي
اولين شماره دوفصلنامه مطالعات هنر اسلامي منتشر شد.
در اين شماره مي خوانيد: هنرهاي تجسمي:  سير تحول و تكامل طراحي هاي ايراني از مغول تا صفويه، نقش بيننده در فضاي نگارگري ايراني، بررسي صورتك در ايران دوران اسلامي (با رويكردي به تعزيه)/ معماري: كتيبه هاي ابنيه دوران آل بويه با تأكيد بر مضامين مذهبي، بررسي معماري موجود در نگاره هاي دوران تيموري و صفوي، تزئينات كتيبه اي مسجد جامع سمنان/ هنرهاي كاربردي: بررسي نام مبارك حضرت علي(ع) بر روي هنرهاي كاربردي دوره هاي صفويه و قاجاريه در موزه ايران باستان/ پژوهش هنر: جايگاه و نمود مذهب در نگارگري بهزاد، صورت و معنا در نقاشي قهوه خانه؛ كاشيكاري با موضوع عاشورا.
نشريه «هنر اسلامي» به صاحب امتيازي مؤسسه مطالعات هنر اسلامي و به سردبيري دكتر مهناز شايسته فر با قيمت ۴۸۰۰ تومان انتشار مي يابد.
002784.jpg
فصلنامه هنر ۶۴
شصت و چهارمين شماره فصلنامه هنر منتشر شد.
در اين شماره مطالبي با اين عناوين به چاپ رسيده اند: ادبيات: تأثير تصوف بر مكتب هاي ادبي و فلسفي معاصر، تصوير كلاسيك،  نماد و نمادپردازي در شازده كوچولو/ تئاتر: زخم هملت، تحليلي بر نمايشنامه «هملت ماشين» ، رمز جذابيت عروسك: تنديس يا اسباب بازي، افسون بازي در دن كيشوت، مطالعه مينياتور در صحنه، بونراكو/ تجسمي: شفافيت و تصوير عكاسانه،  پست مدرن و عوامل مؤثر در شكل گيري آن از نظر جامعه شناسي، نشانه هاي خطي، هنر ايراني متناسب با يك دستاورد جهاني/ موسيقي: رابطه «تندا» هاي گوناگون آثار موسيقايي قرون گذشته با مترونم، دشيفراژ يا اجراي يك باره نت هاي موسيقي/ سينما: انگيزش، حركت و ريتم در تدوين، نظريه و نظريه پردازي در سينما/ آنچه رمان مي تواند انجام دهد و فيلم نمي تواند/ مطالعات كاربردي هنر (ويژه دن كيشوت) / تازه هاي نشر و رويدادهاي جهان هنر.
سايت استاد حسن اسماعيل زاده نقاش قهوه خانه اي راه اندازي شد
سايت استاد حسن اسماعيل زاده طراح و نقاش قهوه خانه اي به آدرس: info@ ismaelzadeh. Com/ ISMAELZADEH. Com راه  اندازي شد.
در اين سايت كه به دو زبان فارسي و انگليسي طراحي شده است، تاريخچه نقاشي قهوه خانه اي، زندگي نامه استاد اسماعيل زاده و آثار نقاشي استاد (نگارخانه) به چشم مي خورد.استاد اسماعيل زاده يكي از هنرمندان برجسته و مطرح رشته نقاشي قهوه خانه اي است و با بيش از هشتاد سال سن، همچنان با آثارش هنر و فرهنگ ملي و مذهبي ايران را پاس مي دارد. برخي تابلوهاي اين هنرمند در مجموعه موزه هاي سعدآباد، كندلوس و رضا عباسي نگهداري مي شوند.
002787.jpg
به ياد چارلي
نويسنده: جري اپستين ‎/ترجمه: مرسده بصيريان ‎/ انتشارات: كتاب آوند دانش ‎/ قيمت: ۵۵۰۰ تومان
كتاب «به ياد چارلي» با پيش درآمدي از جري اپستين نويسنده كتاب به چاپ رسيده كه در آن توضيحاتي درباره چگونگي نگارش كتابي مربوط به هنرمند بزرگ سينما چارلز اسپنسر چاپلين درج شده است. كتاب در ده فصل شامل چارلي و من _ سرآغاز/ تئاتر سير كل / سير كل: داستان ادامه دارد/ لايم لايت/ سلطان در نيويورك/ واريته چاپلين/ كنتسي از هنگ كنگ/ اعجوبه/ واپسين افكار و نمايه منتشر شده است.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |