دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴
همه نگاه ها به توكيو
002781.jpg
علي شاكري
شانزدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني مردان جهان طي روزهاي ۲۵ آبان ماه تا ۱۲ آذرماه سال ۸۵ به ميزباني ژاپن برگزار مي شود. قرعه كشي اين بازيها با مشخص شدن ۲۲ تيم صعود كننده ۸ آذر ماه امسال يعني دقيقاً در كمتر از يك سال به شروع اين مسابقات انجام خواهد شد. ژاپن به عنوان ميزبان و برزيل به عنوان تيم مدافع عنوان قهرماني دو تيمي بودند كه از حضور در مسابقات مقدماتي معاف بودند و ۲۲ تيم صعودكننده نيز از ميان ۹۵ تيم حاضر در بازيهاي انتخابي توانستند به مرحله نهايي اين مسابقات راه پيدا كنند. اين دومين ميزباني ژاپني ها در طول ۱۶ دوره و گذشت ۵۸ سال از عمر اين بازيها محسوب مي شود . ژاپن در سال ۱۹۹۸ ميلادي كه ايران دومين حضور خود را در مسابقات قهرماني جهان تجربه كرد براي نخستين بار برگزاركننده اين بازيها بود.
ايران و سومين حضور
تيم ملي واليبال مردان ايران در سال ۲۰۰۶ سومين حضور خود را در اين رقابت ها تجربه خواهد كرد. نخستين حضور ايران به سال ۱۹۷۰ در صوفيه بلغارستان بود. صعود دوم ايران در سال ۱۹۹۸ اتفاق افتاد و سومين حضور ايران هم به سال ۲۰۰۶ خواهد بود كه تيم ايران با حضور در مسابقات انتخابي جهان در تهران و در حضور تيم هايي چون استراليا، ازبكستان و قطر توانست به عنوان يكي از پنج نماينده قاره آسيا جواز صعود بگيرد. تيم ايران در دوره هفتم و در اولين حضورش همه را به تحسين واداشته بود، تيمي كه با يوگسلاوي سابق ۳ بر ۲ كرد و در نهايت با كسب ۳برد و ۴ باخت به كار خود خاتمه داد. تيم ايران در دوره دوم در گروهي دشوار و همگروه با تيم هاي كوبا، آرژانتين و لهستان در شهر ساپورو با سه شكست در جاي بيست ويكم ايستاد. اين بار پيش بيني مي شود تيم ايران با توجه به موقعيت ممتازي كه در قاره آسيا دارد، بتواند نمايش بهتري از دو دوره گذشته از خود بر جاي بگذارد.
۸ آذر همه نگاه ها به توكيو
حالا همه توجه ۲۴ تيم حاضر در شانزدهمين دوره به ۹ آذرماه و مراسم قرعه كشي اين بازيها در توكيو دوخته شده است و اينكه گروه بندي تيم ها چگونه رقم خواهد خورد. روال هميشگي چنين مسابقاتي ابتدا انتخاب «سيد» هاي يك تا چهار است. به طور طبيعي و همانند مسابقات جام جهاني فوتبال در وهله نخست به موقعيت تيم ها در آخرين جدول رده بندي FIVB رجوع خواهد شد و پس از آن به سراغ رتبه تيم ها در المپيك و مسابقات دوره پيش و جام جهاني واليبال و ليگ جهاني خواهند رفت.
002778.jpg
بخت هاي «سيد» يك
۲۴ تيم صعود كننده به مرحله نهايي مسابقات واليبال قهرماني جهان به چهار گروه ۶ تيمي تقسيم مي شوند. تيم هاي اول گروه هاي B و C و D تيم هاي اول تا سوم رنكينگ فدراسيون جهاني يعني برزيل، ايتاليا و صربستان هستند و ژاپن هم به عنوان ميزبان تيم اول گروه A است.
گروه A: ژاپن (۱۶)، آرژانتين (۷)، لهستان (۸)
گروه B: برزيل (۱)، فرانسه (۶)، يونان (۹)
گروه C: ايتاليا (۲)، آمريكا (۵)، ونزوئلا (۱۰)
گروه D: صربستان (۳)، روسيه (۴)، كره جنوبي (۱)
تيم هاي چهارم از بين كوبا، كانادا، بلغارستان و چين انتخاب مي شوند.
تيم هاي پنجم از بين تونس، استراليا، مصر و ايران انتخاب خواهند شد.
تيم هاي ششم از بين چك، آلمان، قزاقستان و پورتوريكو خواهند بود.
قرعه كشي تيم هاي باقيمانده روز سه شنبه ۸ آذر ۱۳۸۴ ساعت ۳ بعدازظهر در توكيو با حضور ۴۸ نماينده تيمهاي زنان و مردان صعود كرده، دوربين هاي تلويزيوني و خبرنگاران انجام مي شود.
سهميه قاره ها به تفكيك
آفريقا : تعداد تيم هاي حاضر در مسابقات انتخابي : ۲۰ تيم.
تيم هاي صعودكننده: ۱- مصر ۲- تونس.
آسيا و اقيانوسيه: تعداد تيم هاي حاضر در مسابقات انتخابي: ۲۰ تيم.
تيم هاي صعودكننده: ۱- ايران ۲- چين ۳- قزاقستان ۴- كره جنوبي ۵- استراليا.
(ژاپن به عنوان ميزبان از بازيهاي انتخابي معاف بود)
آمريكاي جنوبي: تعداد تيم هاي حاضر در بازيهاي انتخابي: ۷ تيم.
تيم هاي صعودكننده : ۱- برزيل(به عنوان قهرمان دوره قبل از بازيهاي انتخابي معاف بود) ۲- آرژانتين ۳- ونزوئلا.
آمريكاي شمالي: تعداد تيم هاي حاضر در بازيهاي انتخابي:۲۰ تيم.
تعداد تيم هاي صعودكننده : ۱- ايالات متحده ۲- پورتوريكو ۳- كوبا ۴- كانادا.
اروپا: تعداد تيم هاي حاضر در بازيهاي انتخابي: ۳۵ تيم.
تعداد تيم هاي صعودكننده: ۱- روسيه ۲- لهستان ۳- فرانسه ۴- جمهوري چك ۵- صربستان و مونته نگرو ۶- آلمان ۷- يونان ۸- ايتاليا ۹- بلغارستان.
002817.jpg
غايبان سرشناس
از جمله غايبان سرشناس شانزدهمين دوره مسابقات قهرماني جهان از آفريقا كشور الجزاير است، كه اين بار جايي در جمع نمايندگان آفريقا ندارد.
از قاره اروپا روماني كه همواره تا اواخر دهه شصت در زمره مدعيان بود ۹ دوره اي است كه موفق به صعود نشده است. اسپانيا و هلند هم دو ناكام بزرگ ديگر از قاره اروپا بودند كه در كنكور بازيهاي انتخابي نتوانستند جواز صعود بگيرند. پرتغال را هم با وجود پيشرفت هاي خوبي كه در سال هاي اخير داشت بايد به اين جمع افزود. پرتغالي ها چند دوره اي است كه حضوري موفق را در ليگ جهاني واليبال در حال تجربه كردن هستند. از قاره آسيا هم هندي ها با داشتن فرصتي مناسب از دو دوره ميزباني به همراه تايوان از راهيابي به نمايشگاه بزرگ واليبال جهان باز ماندند.
تيم هاي برتر ۱۵ دوره گذشته
۱۹۴۹ پراگ: ۱- روسيه۲- چكسلواكي۳- بلغارستان.
۱۹۵۲ مسكو: ۱- روسيه۲- چكسلواكي۳- بلغارستان.
۱۹۵۶ پاريس: ۱- چكسلواكي۲- روماني۳- روسيه.
۱۹۶۰ ريودوژانيرو: ۱- روسيه۲- چكسلواكي۳- روماني.
۱۹۶۲ مسكو: ۱- روسيه۲- چكسلواكي۳- روماني.
۱۹۶۶ پراگ:۱- چكسلواكي۲- روماني۳- روسيه.
۱۹۷۰ صوفيه:۱- آلمان شرقي۲- بلغارستان۳- ژاپن.
۱۹۷۴ مكزيكو:۱- لهستان۲- روسيه۳- ژاپن.
۱۹۷۸ رم: ۱- روسيه۲- ايتاليا۳- كوبا.
۱۹۸۲ بوينس آيرس: ۱- روسيه۲- برزيل۳- آرژانتين.
۱۹۸۶ پاريس: ۱- آمريكا۲- روسيه۳- بلغارستان.
۱۹۹۰ ريودوژانيرو: ۱- ايتاليا۲- هلند۳- آمريكا.
۱۹۹۴ آتن: ۱- ايتاليا۲- هلند۳- آمريكا
۱۹۹۸ توكيو: ۱- ايتاليا۲- صربستان۳- كوبا.
۲۰۰۲ بوينس آيرس: ۱- برزيل۲- روسيه۳- فرانسه.
۲۰۰۶ توكيو: ۱- ؟۲- ؟۳- ؟

نگاه
نگاهي به سه صعود ايران
نخستين صعود ايران به مسابقات واليبال قهرماني مردان جهان سال ۱۹۷۰ بود. تيم ايران با پشتوانه مدال هاي نقره و برنز بازي هاي آسيايي سال هاي ۱۹۵۸ توكيو و ۱۹۶۶ بانكوك و با ستارگان جوان خود چون حسن كرد، مسعود صالحيه، يدالله كارگرپيشه، خسرو نياكيان، ماشاءالله فرخ منش، محمد حيدرخان و حسين كيوان با هدايت پروفسور «ايم» سرمربي اهل چك خود از ۷ بازي انجام داده خود صاحب ۳ برد و ۴ باخت شد.
دومين صعود ايران با كسب مقام دومي در بازي هاي انتخابي جهان در تهران ميسر شد. اين بار تيم ايران پس از ۲۸ سال انتظار همگروه با تيم هاي چين، قزاقستان و قطر جواز صعود دوم را گرفت. اين صعود هم همانند دوره پيش در يك شرايط خاص و آن هم شكل گيري واليبال نوين در ايران اتفاق افتاد. ايران در بازي هاي انتخابي فقط به چين باخت و پيروزي در برابر قزاقستان و قطر كافي بود تا نسل جديد واليبال ايران خود را روياروي برترين هاي امروز واليبال جهان ببينند. در «ساپورو» ، ايران در يك گروه دشوار ابتدا به مصاف آرژانتين يكي از تيم هاي آماده جهان و دارنده مدال برنز المپيك ۱۹۸۸ سئول رفت. آرژانتين تنها يك گيم و آن هم گيم اول را غافلگير شد وليكن هرچه بود اين تيم آرژانتين بود كه در پايان سه بر صفر پيروز شد. اكثر اعضاي جوان تيم ملي كه تا آن روز مسابقات به اين مهمي را نديده بودند، در بازي هاي دوم و سوم خود هم برابر كوبا و لهستان به راحتي باختند. كوبا قهرمان ليگ جهاني بود و لهستان هم قهرمان اروپا. در آن تيم بهنام محمودي بهترين بود و از اعضاي آن تيم مي توان از علي نقدي، محمد عمده غياثي، سعيد رضايي، محمدحسين نجاتي، احمد مساجدي، اميرحسين منظمي، مجيد تابش نژاد، حسين معدني ياد كرد. سرمربيگري اين تيم با «ماتسوموتو» از ژاپن بود و امير حيدري به عنوان مربي در كنار تيم حضور داشت. سومين صعود ايران براي بار دوم باز هم در ميزباني تهران و آن هم با هدايت يك مربي خارجي به نام «پارك كي ون» در يكي از گروه هاي بازي هاي انتخابي جهان به دست آمد.
اين بار به جاي چين، استراليا حريف مستقيم ايران بود و ازبكستان جانشين قزاقستان شد و قطر هم كه مثل هميشه هيچ نقشي نداشت. برتري قابل توجه ايران مقابل حريفان به خصوص استراليا (نماينده دو قاره آسيا و اقيانوسيه در المپيك آتن) سومين صعود مستقيم ايران را به مسابقات قهرماني جهان به همراه داشت. در اين تيم نيز بازيكناني چون بازارگرد، امير حسيني، منظمي، پيمان اكبري، فرهاد ظريف، محمد منصوري، عليرضا نادي، محمد تركاشوند و مجتبي عطار عضويت داشتند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |