دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۳ - Nov 7, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
دنيا براي تو دو روز است. يك روز به نفع تو و طبق تمايلات توست و يك روز به ضرر تو و برخلاف خواهش هاي توست. روزي كه به نفع توست و نعم الهي را در اختيار داري طغيان و سركشي مكن، و روزي كه به ضرر توست و گرفتار ناملايماتي، صابر و بردبار باش.
نهج البلاغه، كلمه ۳۹۰
امروز با حافظ
همي گفت اين معما با قريني
سحرگه رهروي در سرزميني
كه در شيشه بماند اربعيني
كه اي صوفي شراب آنگه شود صاف
جواد شمقدري مشاور هنري رئيس جمهور:
سياه نمايي در سينماي دفاع مقدس ،
بزرگترين آسيب فرهنگي است
سياه نمايي در سينماي دفاع مقدس بزرگ ترين آسيب فرهنگي است كه ريشه در همان نگاه بيماري دارد كه نگذاشت سينماي ايران بعد از انقلاب پيوندي منطقي و معقول با حركت پرتوان انقلاب برقرار نمايد.
جواد شمقدري مشاور هنري رئيس جمهور در گفت و گو با امور رسانه اي جشنواره فيلم دفاع مقدس با بيان اين مطلب افزود: متأسفانه، در بين منتقدان و دست اندركاران سينماي دفاع مقدس هنوز به تعريف دقيقي از فرهنگ دفاع مقدس نرسيده ايم.
وي ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس يكي از تابناك ترين دوران تاريخ ملت ايران است كه متأسفانه، بعضي ها دوست دارند اين تاريخ درخشان را به انواع مختلف مكدر سازند، زيبايي هايش را نبينند و ضعف ها و نقاط تاريك را بزرگ نمايي كنند.
اين فيلمساز دفاع مقدس معتقد است جريان سينماي دفاع مقدس نسبت به ديگرگونه هاي سينمايي بعد از انقلاب جريان مؤثر و موفقي است؛ اگرچه نسبت به عظمت دفاع و انتظاراتي كه مردم دارند كاستي هاي زيادي دارد.وي اظهار داشت: در سال هاي اخير از نظر كميت و تعداد توليدات عارضه جديدي بر سينماي دفاع مقدس وارد شد؛ به طوري كه هر سال در بين انبوه توليدات سينمايي فقط شاهد دو، سه كار سينمايي دفاع مقدس هستيم كه بعضاً هم قابل اعتنا نيستند.
شمقدري مقطع سالهاي ۶۶ تا ۷۶ را دوران طلايي سينماي دفاع مقدس خواند و خاطرنشان ساخت: سينماي دفاع مقدس جزيي از جريان سينماي كشور است كه دچار بحران هاي متعددي است و نابسامي هاي زيادي گريبانگير سينماي ايران و به تبع آن، سينماي دفاع مقدس است.
وي گفت:فكر مي كنم در گام اول بايد اين نابساماني ها برطرف شود و تا زماني كه اين فضا اصلاح نشود نمي توانيم به ژانر سينماي دفاع مقدس اميد ببنديم؛ چرا كه از اين فضاي آشفته سر سلامت بيرون نمي آورد.
مشاور هنري رئيس جمهور با اشاره به تنگناها و اشكالات متعدد خاطرنشان ساخت: رشد سينماي دفاع مقدس منوط به اين است كه سينماي ايران از ركود فعلي خارج شود.
وي اضافه كرد: اگر مسير توليد يك فيلم سينمايي را در ايران رصد كنيم، مي بينيم كه در تمام مراحل از نگارش فيلمنامه تا اكران دچار بحران است.

عكاسي معاصر ايران در آمريكا
مجموعه اي از عكس هاي بيست عكاس معاصر ايران تا دي ماه ۸۴ در هشت موزه و آكادمي هنر در ايالت هاي آمريكا به تماشا گذارده خواهد شد.در اين نمايشگاه عكس هايي از فرشيد آذرنگ، آرمان استپانيان، كوروش اديم، ليلا پازوكي، شهريار توكلي، صادق تيرافكن، شاهرخ جعفري، بهمن جلالي، ابراهيم خادم بيات، يحيي دهقان پور، سعيد صادقي، سيف الله صمديان، اسماعيل عباسي، شكوفه عليدوستي، محمد فرنود، مجيد كورنگ بهشتي، زنده ياد كاوه گلستان، فرشيد مثقالي، مهران مهاجر و احمد ناطقي شركت داده شده اند.

۲ جايزه ديگر براي سينماي ايران
006891.jpg
حيات و رفتيم لب رودخانه در چهارمين دوره جشنواره كودكان بوينس آيرس آرژانتين برگزيده شدند.به گزارش گروه فرهنگ وهنر مهر، فيلم كوتاه رفتيم لب رودخانه به كارگرداني بهنام بهزادي و فيلم سينمايي حيات ساخته غلامرضا رمضاني كه در چهارمين دوره جشنواره كودكان بوينس آيرس در آرژانتين ( ۵-۱۱ آبان ) به نمايش در آمده بودند، به ترتيب برنده جايزه كايت طلائي بعنوان بهترين فيلم كوتاه براي نوجوانان و برنده جايزه ويژه هيأت داوران شدند.
فيلم حيات كه هفته قبل درجشنواره فيلم كودكان سينه كيد ( ۱تا ۸ آبان ) درشهرآمستردام هلند شركت داشت موفق به دريافت جايزه ويژه هيأت داوران شده بود.
حيات به تهيه كنندگي محمد باقرآشتياني و رفتيم لب رودخانه محصول شبكه دو سيماست واداره كل رسانه بين الملل سيما ( CMI) پخش آنها را بعهده دارد.

برگزيدگان داستان هاي۸۸ كلمه اي معرفي شدند
گروه ادب و هنر: برگزيدگان داستان هاي ۸۸ كلمه اي، كه از سوي بخش كتاب پايگاه اطلاع رساني ميراث خبر و پشتيباني پنج ناشر در مجموعه كاخ نياوران برگزار شده بود، با معرفي سه نويسنده برگزيده به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار ما، در ابتداي اين برنامه ادبي، نجف دريابندري، مترجم مشهور، به ديدار خود با جمال زاده اشاره كرد و افزود: نخستين داستان نويس فارسي، جمالزاده نيست، دهخدا است.
در ادامه، جواد مجابي، به نمايندگي از هيأت داوران (شهلا پروين روح، ابوتراب خسروي و خودش)، بيانيه پاياني را قرائت كرد و گفت: آن چه در مضامين اكثر اين داستان ها به چشم مي آيد، مرگ انديشي و حزن و اندوه است.
وي، همچنين از نبود جسارت در داستان نويس ها، به عنوان يكي از نقاط ضعف آثار ياد كرد و گفت: باتوجه به اين كه داستان ها در فضاي اينترنتي و به دور از هر محدوديت و فشاري نوشته شده بود، اما فضاي آنها بيشتر محتاطانه و شبيه داستان هاي چاپي بود.
براساس اين گزارش، از ميان پانصد داستانك بررسي شده، محبوبه شريف مهرآبادي ۱۹ ساله با ۱۹۲ امتياز سوم، حسين نيازي ۲۵ ساله با ۱۹۹ امتياز دوم و محسن اكبرزاده ۲۰ ساله با ۲۱۰ امتياز اول شدند.

۴۰ درصد آثار سينمايي پرفروش، اقتباسي هستند
گروه ادب و هنر: برنامه هم انديشي سينما و ادبيات از ديروز در محل دانشكده صدا و سيما به مدت ۲ روز با حضور ناصر تقوايي، بهمن فرمان آرا، هوشنگ مرادي كرماني، محمود اربابي، محمدمهدي حيدريان و اعضاي برگزاركننده هم انديشي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين سمينار، ناصر تقوايي، كارگردان صاحب سبك سينماي ايران با برگزاري كارگاه آموزشي، تبديل فرهنگ در فرايند اقتباس مراسم آغازين هم انديشي سينما و ادبيات را كليد زد.
سپس محمود اربابي، دبير علمي همايش با اشاره به ارتباط سينما و ادبيات گفت: در سال هاي اخير حدود ۳۰ الي ۴۰ درصد از آثار سينمايي، برگرفته از ادبيات بوده است، بنابر آمارهاي موجود هنوز هم روايت و داستان در آثار سينمايي، انتخاب اول تماشاگران سينما است. يافته هاي پژوهشي نيز نشان مي دهد كه قريب ۴۵ درصد از كل فيلم هاي تلويزيوني اقتباسي هستند، همچنين ارزيابي ۲۰۰ فيلم پرفروش سينمايي در جهان نشانگر اين است كه ۴۰ درصد از آنها اقتباسي هستند. در ادامه نيز محمد مهدي حيدريان معاون هنري فرهنگستان هنر با اشاره به مفهوم اقتباس سينمايي گفت: اقتباس سينمايي از يك متن ادبي چيست؟ آيا ميزان وفاداري در يك اقتباس چگونه بايد باشد؟ به هر حال هر نوع اقتباسي از اين فرمول پيروي مي كند. در هر دو حوزه سينما يا ادبيات، بيان روايتگري از عوامل مشابهي استفاده مي كند، يكي تصوير را توصيف مي كند، ديگري تصاوير در ذهن را در عالم خارج و در نظر بيننده و مخاطب به تصوير مي كشد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تكليف مجموعه حضرت يوسف(ع) معلوم نيست
سلحشور درباره ي شركت نسخه ي سينمايي سريال حضرت يوسف (ع) در جشنواره بين المللي فيلم فجر، گفت: نسخه ي سينمايي آماده نخواهد شد، چرا كه بايد موسيقي آن ساخته و صداگذاري شود. به گفته كارگردان حضرت يوسف(ع)، جشنواره فيلم فجر تنها براي خنده ساخته شده است تا يكسري مشغول باشند و پولي صرف شود.
سلحشور در خصوص فروش سريال حضرت يوسف (ع) به كشورهاي ديگر گفت: متاسفانه مسؤولان سيما فيلم تكليفشان با فروش اين پروژه مشخص نيست و به ما هم اجازه نمي دهند كه حداقل اقدامي را در اين ارتباط انجام دهيم.
وي با انتقاد از سياست صدا و سيما در قبال فروش آثار خاطرنشان كرد: افراد در تلويزيون به حدي درگير روزمرگي هستند كه خيلي نمي توانند به اين چيزها فكر كنند، ضمن اين كه دليلي براي كسب درآمد يا تبليغ ارزشها هم نمي بينند. بنابراين معمولا عرضه آثار ما در دنيا خيلي بد است. كارگردان و تهيه كننده سريال «حضرت يوسف (ع)» با اعلام اين كه تاكنون تدوين ۱۰قسمت از اين مجموعه توسط شهريار بحراني به پايان رسيده است ادامه داد: آقاي بحراني درگير ساخت پروژه ديگري شده اند و از اين پس شخص ديگري جايگزين وي خواهد شد. فرج الله سلحشور اعلام كرد: تا كنون فيلمبرداري ۲۲ قسمت از سريال «حضرت يوسف (ع)» به پايان رسيده است و ساخت اين مجموعه مذهبي، اوايل تابستان به پايان خواهد رسيد.
مراسم راي اعتماد وزرا در راديو فرهنگ
شبكه  راديويي فرهنگ، مراسم راي اعتماد به وزراي باقي مانده ي دولت را كامل گزارش مي كند. اين برنامه صبح چهارشنبه   ۱۸ آبان ماه، گزارش خود از صحن علني مجلس شوراي اسلامي با مطالب نامه رييس جمهوري درباره معرفي وزراي پيشنهادي در نفت، آموزش و پرورش، رفاه و تامين اجتماعي و تعاون آغاز مي كند. پس از آن مراسم كامل راي اعتماد توسط نمايندگان محترم مجلس وزراي به عنوان موافق يا مخالف از شبكه راديويي فرهنگ از ساعت۳۰/۸ برروي امواج FM و AM در سراسر كشور پخش خواهد شد.
كلانتري ۹۹ براي آموزش تهراني ها ساخته مي شود
مجموعه تلويزيوني كلانتري ۹۹ در قالب ۹۰ قسمت داستاني به صورت «اپيزوديك» طراحي و در دست ساخت است. اين مجموعه قصه اي دنباله  دار را براي شخصيت هاي اصلي مجموعه در طول داستان ها پيگيري مي كند و هدف آن بيشتر آشنا شدن شهروندان با وظايف پليس، همچنين آگاه سازي و اطلاع رساني در موارد و جرايم مختلف تهيه و توليد شده است كه بر اساس داستان هاي آماده و توليد شده به شكلي جذاب و در عين حال آموزنده و هشداردهنده و با چاشني طنز به تصوير كشيده شده است. هدف اصلي و نهايي سفارش دهندگان و توليد كنندگان اين مجموعه همان طور كه به اختصار توضيح داده شد شامل: اطلاع رساني «آموزش همگاني» پيگيري از جرايم به شكل شيرين و قابل فهم براي بيننده و همچنين نگاهي انتقاد آميز به نيرو ها و عملكرد پليس در جامعه است.

بر پرده سينماهاي تهران
* آكواريوم (ايرج قادري): آفريقا، شهر قشنگ، ايران، آستارا، جوان، پيروزي، تهران، عصر جديد، فلسطين، حافظ، رودكي، دهكده المپيك، پايتخت، جي، شيدا، مركزي، گلريز، بهمن، پيوند، المپيا، پارس و شيرين.
* عروس فراري (بهرام كاظمي): سروش، بلوار، استقلال، آسيا، بهمن، پارس، شاهد، گلريز، قيام، كارون، سارا، پايتخت، آسمان آبي، ميلاد، فردوسي، جي و ماندانا.
* كافه ترانزيت (كامبوزيا پرتوي): فرهنگ، صحرا، شقايق، ايران، سعدي، اروپا، سپيده، ناهيد، تهران، جي، دهكده المپيك، فلسطين، مركزي، كانون و موزه سينما.
* ديشب باباتو ديدم آيدا (رسول صدرعاملي):قدس، ايران، عصر جديد، مركزي و فرهنگ.
* گيلانه (رخشان  بني اعتماد): سپيده.
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): انقلاب و فلسطين.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): سپيده، پارس و ماندانا.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): جمهوري و شهر تماشا.

بهارستان
قصه ابراهيم ادهم
ابراهيم ادهم پيش از آن كه ملك بلخ بگذارد، در اين هوس مالها بذل كردي و به تن طاعتها كردي و گفتي «چه كنم؟ و اين چگونه است كه گشايش نمي شود؟» تا شبي، بر تخت خفته بود _ خفته بيدار _ و پاسبانان چوبك ها و طبل ها و ناي ها و بانگ ها مي زدند. او با خود مي گفت كه «شما كدام دشمن را بازمي داريد؟ - كه امان نيست الا در پناه لطف او» در اين انديشه ها دلش را سودا مي ربود، سراز بالش برمي داشت و باز مي نهاد.
ناگاه، غلبه و بانگ قدم نهادن تند بر بام كوشك به او رسيد _ چنان كه جمعي مي آيند و مي روند و بانگ قدم هاشان مي آيد از كوشك. شاه مي گويد با خود كه «اين پاسبانان را چه شد؟ نمي بينند اينها را كه بر اين بام مي دوند؟» باز، از آن بانگ هاي قدم، او را حيرتي و دهشتي عجب مي آمد، چنان كه خود را و سرا را فراموش مي كرد و نمي توانست كه بانگ زند و سلاحداران را خبر كند. و در اين ميانه، يكي از بام كوشك سر فرو كرد. گفت «تو كيستي بر اين تخت؟»
گفت: «من شاهم. شما كيستيد بر اين بام؟»
گفت: «ما دو سه قطار اشتر گم كرده ايم، بر اين بام كوشك مي جوييم.»
گفت: «ديوانه اي؟»
گفت: «ديوانه تويي»
گفت: «اشتر را بر بام كوشك گم كرده اي؟ اينجا جويند اشتر را؟»
گفت: «خدا را بر تخت ملك جويند؟ خدا را اينجا مي جويي؟»
همان بود. ديگر كس او را نديد. برفت و جانها در پي او.
مقالات شمس، به تصحيح دكتر محمدعلي موحد، از مجموعه بازخواني متون
به كوشش جعفر مدرس صادقي (نشر مركز)، صفحه ۲۶

كوتاه از هفت هنر
روز جهاني انيميشن در ايران
انجمن فيلمسازان انيميشن، روز ۲۸ اكتبر را روز جهاني انيميشن نامگذاري كرده و در سراسر جهان اين روز را جشن مي گيرند .آسيفاي ايران، با تمام توان خود با برگزاري جشن روز جهاني انيميشن در جهت معرفي اين هنر و هنرمندان آن به جامعه ايران تلاش مي كند و در تاريخ ۱۸ الي ۲۰ آبان ماه در موزه هنرهاي معاصر، برنامه هاي متنوعي را تدارك ديده است.علاقمندان مي توانند از ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر از اين برنامه ها استفاده كنند.
اعضاي جديد شوراي فيلمنامه نويسان
اعضاي شوراي مركزي كانون فيلم نامه نويسان در نشست مجمع عمومي اين تشكل مشخص شد.فرهاد توحيدي، مينو فرشچي، حسين ترابي، حسين مهدوي فر، كامران ملكي، محمدهادي كريمي، جابر قاسمعلي به عنوان اعضاي اصلي و خسرو دهقان و فرشيد گوران به عنوان اعضاي علي البدل براي دو سال انتخاب شدند. رئيس، نايب رئيس، خزانه دار و سخنگوي كانون فيلمنامه نويسان در نخستين نشست اعضاي جديد شوراي مركزي اين تشكل انتخاب مي شوند.
فرزندان آدم در كامرون
فيلم مستند قرآني فرزندان آدم، روز سوم نوامبر (۱۳ آبان)، از شبكه تلويزيون دولتي كامرون پخش شد. اين فيلم، كاري است از محمدرضا فتحي نجفي و پيام آور صلح و دوستي و نشان دهنده احساسات پاك انساني است. در اين اثر مستند، همه انسان ها برابر و فرزندان حضرت آدم، شمرده مي شوند.كارگردان و تهيه كننده اين مستند به خبرنگار ما گفت: در پي بخش فيلم مستند قرآني فرزندان آدم، نامه هاي الكترونيكي فراواني از بينندگان جوان و غيرمسلمان شبكه كامرون دريافت كردم كه بيانگر اراده و مشيت خداوند و نيز عظمت و اعجاز كلام وحي است.
دشمن مردم در جشنواره تئاتر فجر
اكبر زنجانپور، بازيگر و كارگردان تئاتر اين روزها در حال تمرين نمايش «دشمن مردم» است.وي به دعوت مسئولان اداره كل هنرهاي نمايشي، اين نمايش را براي شركت در بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر آماده مي كند.در اين نمايش علاوه بر زنجانپور بازيگراني چون كاظم هژير آزاد، سيامك صفري، فرنوش آل احمد، مهدي بجستاني،  علي بي غم، سينا رازاني، يلدا قشقايي و سياوش چراغي پور به ايفاي نقش مي پردازند.
مجيد كياني و كنسرت پژوهشي جلال ذوالفنون
مجيد كياني رديف دان و نوازنده صاحب نام سنتور ۲۲ آبان ماه كارگاه يك روزه اي در فرهنگستان هنر برپا خواهد كرد.همچنين جلال ذوالفنون نوازنده صاحب نام سه تار ۲۷ آبان در شهر گرگان كنسرتي پژوهشي برگزار خواهد كرد.در اين اجرا آرش زنگنه (دف) و سروش قهرماني (سه تار) ذوالفنون را همراهي مي كنند.
بزرگداشت سعدي افشار در خانه هنرمندان
مراسم بزرگداشت «سعدي افشار» تنها بازمانده نسل قديم سياه بازي ايران، به همت انجمن بازيگران خانه تئاتر در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
در اين مراسم «سعدي افشار» با لباس قرمز و صورت سياه به روي صحنه آمد و بعد از اجراي يك نمايش كوتاه سياه بازي، گفت: وقتي مردم را مي خندانم سبك مي شوم، هر چند كه بيرون از اين لباس و صورت سياه مردم مرا نمي شناسند.
زندگي و آثار شاعران كردي كتاب مي شود
مختار شكري پور، روزنامه نگار حوزه هاي فرهنگي چندسالي است كه پي گير گردآوري اطلاعاتي درباره شاعران برجسته و معاصر كرد است. وي قرار است در اين كتاب تركيبي از مصاحبه و پژوهش هاي كتابخانه اي را دستمايه انتشار آن قرار دهد.
چند انتصاب در مركز هنرهاي نمايشي
حسين پارسايي، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي، مسؤوليت انتشارات مركز هنرهاي نمايشي را به مهرداد راياني مخصوص، نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر واگذار كرده است.
همچنين شنيده ها حاكي از اين است كه محمد خبري نيز مسؤوليت شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي و محمد خزايي نيز مسؤوليت روابط عمومي مركز را عهده دار خواهد شد.

برگي از تاريخ
بازداشت هويدا و نصيري
دولت نظامي ازهاري ظاهرا براي تسكين افكار عمومي و راضي كردن مردم انقلابي و در واقع براي عوام فريبي، تعدادي از شخصيت هاي سياسي پيشين كشور را دستگير و زنداني نمود . بازداشت اين بلندپايگان به هيچ وجه ارتباطي با تصميم رئيس دولت نداشت و اين فكر مربوط به شخص شاه بود كه بعضي از مشاورانش به او القا كرده بودند. شاه با دستگيري اين افراد، در اقدامي فريبكارانه كوشيد خود را تبرئه كرده، مقامات پيشين دولتي را مسئول ستم ها، جنايت ها و فسادهاي اقتصادي و اخلاقي رژيم خود معرفي نمايد. اين بازداشت ها از نظر افكار عمومي نه تنها كوچك ترين اثر تسكيني نداشت، بلكه رسوايي رژيم را بيشتر كرد و سوژه مناسبي براي بحث و انتقاد درباره فساد رژيم در گذشته، به دست مطبوعات داد. بازداشت اميرعباس هويدا، كسي كه سيزده سال نخست وزير بوده يا توقيف ارتشبد نصيري رئيس ساواك كه سيزده سال رياست اين سازمان مخوف را برعهده داشت و نيز زنداني كردن افرادي كه عالي ترين نشان درباري را از شاه گرفته بودند جز دليل قاطع بر محكوميت رژيم شاه، علت ديگري نمي توانست داشته باشد. در پي اين بازداشت ها، امام اين اقدامات را فريبكاري دانسته و كار رژيم را تمام شده عنوان كردند.
اعتراض به ازهاري
در اعتراض به روي كار آمدن دولت نظامي ارتشبد ازهاري، راهپيمايي هاي گسترده اي در تهران و شهرستان ها صورت گرفت و بازار تهران، قم، مشهد، شيراز، اصفهان، سنندج، ساري و قزوين به حالت تعطيل درآمد. همچنين به دنبال اعتصاب آموزگاران و دبيران، كليه شاگردان مدارس تهران نيز به اعتصاب كنندگان پيوستند و شهر تهران و ساير شهرها يكپارچه هيجان و شور انقلابي گرديد. زد و خورد مسلحانه مردم با مأموران انتظامي آغاز شد و در چند شهرستان مأموران ساواك و فرماندار نظامي به دست مردم كشته شدند. مردم مسلمان و مبارز ايران در اين اعتراضات،  قاطعانه اعلام كردند كه تغييرات ظاهري و جابه جايي عوامل دست نشانده رژيم شاه و آمريكا نمي تواند مانع مبارزه آنان براي پيروزي انقلاب اسلامي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شرمنده
مادربزرگ ناي راه رفتن نداشت. همه با او دعوا مي كردند و مادربزرگ خجالت مي كشيد. آن روز نوه اش او را به پارك برد. مادربزرگ موقع برگشتن به خانه، پايش گرفته بود و نمي توانست راه بيايد و نوه شرمنده نگاهش مي كرد. وقتي او بچه بود و پاهايش درد مي گرفت يا خسته مي شد، مادربزرگ او را بغل مي كرد؛ اما الان نوه نمي دانست چه بايد بكند.
ترمه ميرهادي زاده

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۳ دقيقه

گل و گياه
فيلو دندرون گوش گرگي
006888.jpg
نام علمي:(Ph.domesticum) Philodendron hastatum
خانواده: ARACEAE
نيازها: محيط سايه - آفتاب دور از تابش نور مستقيم آفتاب (مخصوصا در تابستان)، حداقل درجه حرارت مورد تحمل آن ۱۳ درجه سانتيگراد است. خاك آن بايد هميشه مرطوب باشد ولي غرقابي نشود. از بهار تا تابستان هر دو هفته يكبار از كود مايع استفاده كنيد. براي اين كه گياه بتواند بالا رود از يك تيرك پوشيده از خزه استفاده كنيد و خزه را دائما مرطوب نگهداريد. هرچند وقت سطح برگ ها را با آب مقطر ولرم بشوييد.
ازدياد: گرفتن قلمه هايي به طول ۱۵-۱۰ سانتيمتر از شاخه هاي انتهايي همراه با يك برگ بالغ و كاشت آن در پيت ماس مرطوب در دماي ۲۴-۲۱ درجه سانتيگراد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |