دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۳ - Nov 7, 2005
معرفي بزرگان بورس در پائيز ۸۴
006936.jpg
گروه بورس: تازه ترين يافته هاي آماري نشان مي دهد، در پائيز امسال گروه توليدكنندگان سيمان هم چون سه سال گذشته در صدر جدول بورس تهران از نظر ارزش بازار قرار دارد.
به گزارش همشهري، در حال حاضر ارزش كل سهام ۲۹ شركت توليدكننده گچ و سيمان پذيرفته شده در بورس تهران به محدوده ۶۲ هزار ميليارد ريال رسيده كه اين ميزان ۴/۱۷ درصد از كل ارزش هاي موجود در بازار سهام را به خود اختصاص داده است.
به باور كارشناسان صنعت سيمان با توجه به پتانسيل موجود مي تواند از زمستان امسال و همزمان با اجراي طرح عرضه اين محصول در بورس فلزات بار ديگر به موتور رشد بازار سهام تبديل شود. هرچند شركت هاي توليدكننده سيمان در آخرين اطلاعيه هاي اعلام كرده اند هنوز اثرات اين تصميم را بر ميزان سود خود نمي توانند ارزيابي كنند اما برآوردهاي اوليه از افزايش حاشيه سود صنعت سيمان حكايت دارد.
طبق اين آمار سه شركت سيمان فارس و خوزستان،  سيمان تهران و سيمان سپاهان بزرگترين شركتهاي توليدكننده سيمان حاضر در بورس به حساب مي آيند.
خودروسازان و قطعه سازان نيز همچنان با ارزشي معادل ۵۷ ميليارد ريال دومين گروه با ارزش در بازار سهام هستند. اين گروه نيز ۲/۱۶ درصد از كل ارزش هاي موجود در بورس تهران را در اختيار دارد.
گروه هلدينگ ها كه از سه شركت سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري بازنشستگي و سرمايه گذاري بانك ملي تشكيل شده نيز با ۴۳ هزار ميليارد ريال ارزش بازار در جايگاه سوم بورس تهران ايستاده است. با اضافه شدن گروه صنايع پتروشيمي و شيميايي مربع بزرگان تالار شيشه اي تهران تكميل مي شود، بر اين اساس ارزش بازار گروه ياد شده در ميانه پاييز امسال به ۳۷ هزار ميليارد ريال نزديك شده است.
چهار گروه سيمان، خودرو، هلدينگ و پتروشيمي در مجموع بيش از ۵۶ درصد كل ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص داده اند. كارشناسان با توجه به آمار ياد شده بر اين باورند كه با تقويت تقاضا براي خريد در گروه هاي مزبور مي توان گامي مهم در جهت خروج بورس از ركود برداشت.
اين گزارش حاكي است؛ در آبان ماه امسال ارزش بازار گروه هايي چون سرمايه گذاري ها و انبوه سازان به محدوده ۱۸ هزار ميليارد ريال رسيده و ارزش سهام معادن فلزي در حد ۱۶ هزار ميليارد ريال متوقف شده و سهام بانك هاي پذيرفته شده در بورس معادل ۱۵ هزار ميليارد ريال قيمت گذاري شده است.
گروه هايي چون شركت هاي داروسازي و توليدكنندگان مواد غذايي با وجود پر تعداد بودن هنوز نتوانسته اند جايگاهي درخور بورس تهران پيدا كنند. ارزش بازار اين دو گروه در محدوده ۹ تا ۱۱ هزار ميليارد ريال در نوسان است.

عملكرد سهام خودروسازان در نيمه آبان ماه
گروه بورس: بررسي آمار عملكرد سهام خودروسازان بورس تهران نشان مي دهد، در نيمه آبان ماه ايران خودرو پرطرفدارترين سهام در اين گروه بوده است.
به گزارش «همشهري» طي دو هفته گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ نفر براي خريد ۲۸ ميليون سهم از سهام شركت هاي خودروسازي و قطعه سازي در صف خريد ايستادند. ارزش كل داد و ستدهاي انجام گرفته در اين گروه طي دوره يادشده از ۸۸ ميليارد ريال فراتر رفت.
در اين مدت پس از ايران خودرو، سهام ۳ شركت ايران خودرو ديزل، گروه بهمن و سايپا پرطرفدارترين سهام در گروه خودروسازان به حساب مي آمد. اين گزارش حاكي است: با وجود استقبال متقاضيان خريد ارزش سهام بيشتر شركت هاي خودروسازي در اين دوره با افت مواجه شده اما دامنه كاهش قيمت از ۵ درصد فراتر نمي رود.در مدت ياد شده بيشترين نقدينگي بازار براي خريد سهام ايران خودرو پرداخت شد .ارزش مبادلات سهام اين شركت در دو هفته اخير به ۵/۱۸ ميليارد ريال رسيد. ضمن اين كه سهامداران به ترتيب ۸/۱۶ ميليارد ريال براي خريد ۹/۲ ميليون سهم سايپا ديزل و ۱۴ ميليارد ريال براي داد و ستد ۳/۴ ميليون سهم سايپا پرداختند.

بورس جايي براي معجزه
سروش خسروي
اين سخن درستي است كه بگوييم در بورس هيچ معجزه اي اتفاق نمي افتد اما در عين حال نگاهي به اقتصادهاي پيشرفته جهان نشان مي دهد هيچ معجزه اقتصادي بدون حضور يك بازار سرمايه مستحكم و قوي محقق نشده و اساساً به همين دليل است كه بورس را موتور محرك اقتصاد مي خوانند.
مسئولان بورس تهران كه مدت ها در جو رواني حركت شاخص به زير ۱۰ هزار واحد گرفتار آمده بودند پس از سقوط شاخص كل با تغيير طرز تفكر خود روشي منطقي را در مواجهه با بحران برگزيدند كه تلاش براي عرضه سبدهاي مشترك و تصويب طرح اختيار فروش و حركت براي تقويت كفه تقاضا از آن جمله بود، حال دو روز است كه نتيجه اين اقدامات عملي در منحني شاخص هاي بورس منعكس مي شود، بورس تهران از شوك بيرون آمده و به صورتي طبيعي در حال ترميم گذشته است.
به نظر مي رسد ادامه تصميم گيري ها در سايه همين منطق مي تواند رشد فعلي شاخص هاي بورس را استمرار بخشد. رونق دوباره بازار سرمايه قطعاً خواست و آرزوي هر ايراني است، زيرا چه بخواهيم و چه نخواهيم روند حركت شاخص ها اين روزها دست كم در خليج فارس و در گستره اي بزرگتر در خاورميانه  مايه اي براي رقابت بين اقتصادهاي فعال در منطقه تبديل شده، طبيعتاً در شرايط جنگ اقتصادي فعلي براي جذب منابع در منطقه، بورس آخرين خاكريز دولت است. خاكريزي كه مي تواند منابع ملي را از سرازير شدن به سوي بازارهاي حاشيه جنوبي خليج فارس حفظ كند.

دكتر محمد خوش چهره :
بورس اولين خاكريز استقرار دولت است
موج : عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: بورس از آنجايي كه از خاكريزهاي اول استقرار دولت و يا مقابله با تهاجمات رقباست ، اگر خوب حفظ شود دولت خودش را در موقعيت هاي بعدي به ثبات خواهد رساند.
محمد خوش چهره، عضو كميسيون اقتصادي مجلس  ضمن بيان اين مطلب افزود: من حدود ۲ ماه پس از آغاز به كار دولت اشاره كردم كه بورس آزمون كارآمدي دولت و تيم اقتصادي آن است و لذا دولت بايد در مورد بورس حساس باشد. آزمون كارآمدي مفهومش اين است كه دولت در شرايطي بر يك پديده حاكم است كه مي تواند فضاي تهديد يا فرصت باشد و دولت بايد اين فضاها را تشخيص داده و از فرصت، فرصت بهتر ساخته و تهديد ها را كنترل و مهار كرده و تبديل به فرصت كند.
نماينده مردم تهران در پاسخ به اين شبهه كه كارشكني چند بانك در بورس اختلال ايجاد كرده است ، گفت :در هر دولت تازه تشكيل شده اي برخي به عنوان مخالف با دولت ظاهر مي شوند و اقدامات متفاوتي را براي ناكارآمد جلوه دادن دولت انجام مي دهند؛ اين در بسياري از كشورها پديده شناخته شده سياسي است و اين دولتها هستند كه بايد فضاي مخالفت به فضاي آرامش را به خصوص براي اقتصاد كشور فراهم كنند يعني در هنگامي كه احزاب مختلف و جناح هاي مخالف دولت دست به تخريب مي زنند و خواهان عدم تحقق كامل برخي از اهداف دولت هستند،  بايد فضاي تهديد را به فضاي فرصت تبديل كنند. از اين منظر نيز با توجه به شايعاتي كه مطرح است در مورد دخالت برخي بانك ها در فضاي بورس و به التهاب كشاندن اين بازار ، بعيد به نظر نمي رسد كه با توجه به روي كار آمدن دولت جديد بخواهند فضاي تهديدي براي اين دولت ايجاد كرده و آن را تخريب و تضعيف كنند اما قبل از آنكه ايراد از آنان باشد و يا هر گروه ديگري كه قصد تضعيف دولت از طريق به بحران كشيدن بورس را دارد، به خود دولت باز مي گردد كه ضعف پيش بيني و تدبيرش و ضعف نحوه مديريت آن باعث مي شود كه پديده اي مانند بورس دچار اختلال شود.

بازتاب
پاسخ اطلاع رساني بورس و چند پرسش
گروه بورس: در پي انتشار خبري در صفحه بورس همشهري شركت اطلاع رساني پاسخي ارائه كرده كه ضمن سپاس فراوان از بذل توجه اين دوستان در ادامه متن كامل پاسخ اطلاع رساني بورس و همچنين پرسش هاي گروه بورس همشهري در اين باب به چاپ مي رسد.
***
روزنامه همشهري در صفحه ۲۴ روز شنبه تحت عنوان نگاهي به تناقض هاي آماري در سايت بورس اشاره كرده و نوشته است: «اين هفته نيز آمار ارائه شده از عملكرد هفتگي بورس تهران در لينك هاي مختلف سايت ايران بورس داراي تناقض هاي اساسي بود.» در ادامه به آمار مربوط به حجم داد و ستد هفتگي در سايت ايران بورس در آمار هفتگي اداره نظارت و در سايت شركت خدمات بورس اشاره شده است. در اين زمينه لازم به گفتن است كه ابزارهاي مبادلاتي در بورس محدود به سهم نيست و شامل سهام، حق تقدم و اوراق مشاركت مي شود. حجم سهام داد و ستد شده در هفته مورد گزارش ۴۳ ميليارد ريال حجم حق تقدم داد و ستد شده ۱۶۶ ميليارد ريال و حجم اوراق مشاركت داد و ستد شده ۴/۴۱ ميليارد ريال بوده است. خبرنگار محترم روزنامه همشهري نيز با دقت بيشتر در گزارش ها مي توانست متوجه اين مطلب شود. از اين رو، برخلاف نظر خبرنگار محترم آمار ارائه شده در هر سه منبع مورد نظر در تناقض با يكديگر نيستند. بدين ترتيب، كه در گزارش آماري سايت ايران بورس خبرنگار صرفاً آمار مربوط به مبادلات سهام را استخراج كرده است. در گزارش اداره نظارت بر شركت ها آمار مبادلات سهام را استخراج كرده است. در گزارش اداره نظارت بر شركت ها آمار مبادلات سهام و حق تقدم و آمار اوراق مشاركت به تفكيك ذكر شده و در گزارش مربوط به سايت شركت خدمات بورس جمع سهام، حق تقدم و اوراق مشاركت به صورت يكجا ذكر شده است.در مورد وجود اختلاف در آمار تعداد خريداران نيز چنانكه قبلاً به صورت شفاهي به خبرنگار محترم گفته شد از آن جايي كه در آمار روزانه بخشي از معاملات در نماد (ددد) ثبت مي شود، تعداد خريداران از دقت كافي برخوردار نيست و از روز معاملاتي بعد در پي انجام تخصيص از سوي كارگزار تعداد دقيق خريداران مشخص مي گردد، از اين رو، آمار هفتگي كه از سوي اداره نظارت منتشر مي گردد نيز با همين هدف و به منظور اطلاع رساني دقيق تر انجام مي شود.
چند پرسش از شركت اطلاع رساني
پيش از ارائه مطلب لازم است از دقت نظر و اعمال رويه تازه در شركت خصوصي اطلاع رساني بورس مبني بر توجه به پاسخگويي و تعامل با رسانه ها ابراز خوشوقتي كنيم. مدت ها بود جاي اين روش در اطلاع رساني بورس خالي بود. هر چند در اين ميان تعامل و ارتباط خوب دبير كل محترم سازمان بورس و معاون ايشان با رسانه ها و به ويژه با روزنامه «همشهري» همواره خلأ موجود را پر كرده و جناب دكتر عبده همواره گروه بورس اين روزنامه را از كمك هاي فكري و راهنمايي هاي خود در حوزه هاي تئوريك بهره مند ساخته اند اما با اين حال خلأ   ارتباط سيستماتيك با شركت اطلاع رساني بورس احساس مي شد.اميدواريم اين ارتباط همواره با ارائه پاسخ هاي مستدل ادامه و استمرار يابد زيرا در بورس اعداد و ارقام اند كه به هزار زبان به سخن مي آيند و الفاظ جز ابهام چيزي بر مطلب نمي افزايند.
۱- دوستان عزيز در شركت خصوصي اطلاع رساني بورس به كد معاملات گروهي موسوم به «د.د.د» اشاره كرده و خود معترفند با توجه به اعمال اين روش بخشي از آمار از دقت كافي برخوردار نيست و در ادامه اعلام كرده اند آمار دقيق با تأخير و آن طور كه از متن ارسالي برمي آيد پس از يك هفته يا چند روز بعد در اختيار سهامداران قرار مي گيرد. اين موضوع، بحث تازه اي است كه مطرح مي شود، در جهاني كه همواره صحبت از ارائه آمار بورس در لحظه (online) است و در شرايطي كه از يكسال و نيم پيش سازمان بورس و بيش از ۳۰ كارگزار فعال در بازار شركت خصوصي اطلاع رساني بورس را با هدف تسريع در امر ارائه اطلاعات پايه گذاري كرده اند تأكيد بر اين نكته جاي تعجب دارد، پرسش نخست آن است كه آيا سهامداران و متقاضيان سرمايه گذاري واقعاً براي دريافت اطلاعات «دقيق» بايد يك هفته به انتظار بمانند؟ اميدواريم پاسخي كه ارائه مي شود منفي باشد و دوستان راهكارهاي خود را براي اصلاح روندي كه به آن اشاره كرده اند ذكر كنند.
۲- اما پرسش بعدي آن كه آيا اين همه پراكنده كاري آن هم فقط در يك حوزه محدود اطلاع رساني يعني ارائه آمار روزانه و هفتگي معاملات سهام ضروري است؟ در حالي كه به نظر مي رسد ارائه آمار سرراست، روشن و قابل دسترس مي تواند به فرهنگ سازي در بازار بيانجامد و سطح تحليل را در بورس بالا ببرد آيا پيچيدگي و چند پاره سازي اطلاعات لازم است؟شايد بر مبناي همين پيچيدگي موجود در نحوه اطلاع رساني و گنگ بودن آمار در سايت بورس است كه بسياري از سهامداران و متقاضيان سرمايه گذاري با صرف هزينه هاي بسيار ناگزير به استفاده ازنرم افزارهاي پردازش اطلاعات كه در خارج از سيستم بورس طراحي شده روي آورده اند. معتقديم نخستين گام در راه برقراري «عدالت اطلاعاتي و اطلاع رساني» در بورس در اختيار گذاشتن آمار قابل استفاده دراختيار «همه فعالان» بازار سرمايه است.
۳- براساس توضيح اطلاع رساني بورس متوجه مي شويم در هفته گذشته حدود ۵۵ درصد حجم معاملات و ۳۰ درصد ارزش داد و ستدها در بورس تهران به مبادلات حق تقدم سهام بانك پارسيان، گروه صنايع بهشهر، سيمان خزر، سوليران، توس گستر و ... اختصاص داشته اما متأسفانه در طول هفته اطلاعات و آماري از ميزان داد و ستد آنها- طبق اظهار اطلاع رساني بورس- منتشر نشده در حالي كه شوراي بورس از چندي قبل مجوز داد و ستد دست دوم حق تقدم را نيز صادر كرده حال پرسش سوم اين جا مطرح مي شود كه چرا معاملات مربوط به يك ابزار مبادلاتي به نام حق تقدم كه ۵۵ درصد از حجم كل معاملات و حدود ۳۰ درصد از كل ارزش مبادلات در طول هفته قبل را به خود اختصاص داده در سكوت اطلاع رساني برگزار شده است؟ البته بسيار خرسنديم كه مسئولان اطلاع رساني بورس از داد و ستد سه نوع ابزار معاملاتي در بورس آگاهي كامل دارند اما قطعاً «آگاهي» مسئوليت زا نيز هست بنابراين خواهشمنديم نشاني جا و مكاني را كه آمار معاملات حق تقدم ها در آن به صورت روزانه و با جزئيات عرضه مي شود به فعالان بورس ارائه دهند و البته اگر اين آمار به صورت يكجا و خارج از پراكندگي فعلي ارائه شود موجب مزيد امتنان خواهد بود. بنابراين ضمن سپاسگزاري از مسئولان شركت اطلاع رساني بورس كه يادآوري كرده اند در بورس تهران سه نوع ابزار معاملاتي مورد داد و ستد قرار مي گيرد اميدواريم پاسخي در خور در خصوص دلايل ارائه نشدن اطلاعات به هنگام در مبادلات حق تقدم دريافت كنيم.
۴- فراموش نكنيم شفاف سازي بورس راهي است كه ناگزير بايد به سوي آن حركت كنيم، بنابراين اگر مي گوييم و به درستي در سازمان بورس شعار مي دهيم «اطلاعات مهم ترين دارايي در بازار سرمايه است» بايد نظارت عمومي بر اين دارايي ارزشمند را نيز بپذيريم .حال كه قرار است دارايي ارزشمندي چون اطلاعات بورس از طريق شركت خصوصي اطلاع رساني عرضه شود اين نظارت مستقيم بايد از طريق رسانه ها و ساير نهادها بر اين شركت اعمال شود و اين امري قطعي و خدشه ناپذير است.
۵- براين اساس در آينده به اين موضوع خواهيم پرداخت كه چرا از حدود يكسال پيش لينك مربوط به آخرين قوانين مقررات بورس، آمارهاي ماهانه و مقالات به هنگام نشده و لينك نمادهاي بسته در بسياري اوقات اطلاعات چندان دقيقي در اختيار سهامداران قرار نمي دهد و چرا از سه هفته پيش لينك مربوط به مركز تحقيقات بورس كه مملو از گزارش هاي پژوهشي، آخرين مصوبات هيأت مديره و شوراي بورس و همچنين اطلاعات ارزشمندي است غيرقابل دسترس شده و چرا لينك مربوط به المپياد بازار سرمايه هنوز فعال نيست و چرا ماهنامه بورس قريب ۶ ماه است منتشر نمي شود و چرا انتشار مجله گزارش هفتگي از يكسال پيش متوقف شده و بسياري از پرسش ها و چراهاي ديگر در اين مقوله قابل طرح است.
۶- بار ديگر تأكيد مي كنيم اين پرسش ها خداي نكرده، نه از باب تئوري توطئه قابل ارزيابي و نه از منظر «مچ گيري» قابل تعبير است هر چه هست قصد اعمال نظارت عمومي بر «اطلاعات» يعني مهم ترين دارايي بازار سرمايه است. اميدواريم مسئولان شركت اطلاع رساني بورس نيز با پاسخ هاي خود ما را در اين رهگذر ياري كنند.

سموم علف كش هم به جمع پر طرفدارها پيوست
گروه بورس: بيشترين دستور خريدهاي صادر شده روز گذشته متعلق به شركت هاي توليد سموم علف كش و كربن ايران بود كه تحويل كارگزاران بورس اوراق بهادار تهران شد.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۱۵۶ نفر براي خريد ۹۲۵ هزار و ۵۵ سهم كربن ايران به ارزش ۴/۲ ميليارد ريال و ۶۱ نفر براي خريد ۳۰۰ هزار و ۴۰۷ سهم سموم علف كش به ارزش ۸/۲ ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند.براساس اين گزارش سهام ۶ شركت سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري مسكن، چادرملو، داروپخش، سايپا و ايران خودرو نيز روز گذشته بازارگرداني شد تا به روان شدن بازار كمك شود.
در اين روز كاري سهام سرمايه گذاري ساختمان و سرمايه گذاري غدير بيشترين فروشنده را داشت به طوري كه ۶۱۱ برگه دستور فروش براي ۴ ميليون و ۳۰ هزار و ۷۲۴ سهم سرمايه گذاري ساختمان به ارزش ۱۴ ميليارد ريال صادر شد و ۲۷۳ نفر نيز براي فروش دو ميليون و ۶۵۶ هزار و ۸۲۲ سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۱۱ ميليارد ريال برگه دستور فروش پر كردند.
نيرو ترانس، لوله و تجهيزات سديد، سيمان هرمزگان، لاستيك دنا، پتروشيمي فارابي و معادن منگنز از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بورس تهران بودند.

پيش به سوي ۹۹۰۰ واحد
006930.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام روز گذشته نيز روند روبه رشد خود را ادامه داد و با ۵/۱۳ واحد افزايش به ۹ هزار و ۸۸۲ واحد رسيد.
به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص  هاي عملكرد تالار اصلي و فرعي هم روندي صعودي در پيش گرفتند. به طوري كه شاخص عملكرد تالار اصلي با ۱۳ واحد افزايش و شاخص عملكرد تالار فرعي با ۱۵ واحد رشد به ترتيب ارقام ۹ هزار و ۵۷۳ واحد و ۱۰ هزار و ۱۷۵ واحد را براي خود به ثبت رساندند.شاخص صنعت هم كه روزهاي گذشته را نزولي به پايان رسانده بود بالاخره در پايان معاملات روز گذشته با ۵ واحد افزايش مواجه و به رقم ۷ هزار و ۶۶۱ واحد نزديك شد. اين شاخص بيانگر عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس تهران است.شاخص مالي نيز ديروز ۱۷۶ واحد رشد را تجربه كرد تا عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس مثبت ارزيابي شود. اين شاخص روز گذشته تا رقم ۲۴ هزار و ۳۴۱ واحد رشد كرد.
شاخص بازده نقدي و قيمت ديروز ۳۷ واحد بالاتر رفت و به رقم ۲۷ هزار و ۴۱۰ واحد رسيد.
در اين روز كاري شاخص سهام وسايل نقليه دو واحد، شاخص گروه فلزات اساسي ۲۰ واحد و شاخص سهام كاني هاي فلزي دو واحد افزايش يافت اما شاخص سهام نفت و پتروشيمي افت ۴۰ واحد را تجربه كرد و شاخص سهام ساختمان هم ۳/۱ واحد عقب نشيني كرد.

تلاش هاي دبير كل براي خروج بورس از موج فروش
006933.jpg
ايسنا: اعتقادم اين است كه كل قيمت هاي ذاتي در بازار سهام بالاتر از قيمت امروز است و بايد تلاش شود فشار جو رواني از بورس برداشته شود تا بتوان شاهد حركت به سمت بالاي قيمت ها بود.
دكتر حسين عبده تبريزي، دبيركل بورس اوراق بهادار در پاسخ به اين پرسش كه آيا اجراي طرح سهام عدالت تأثيري مثبت بر بورس دارد يا نه؟ گفت: هر نوع توزيع سهام بين خانوارهاي ايراني كه آثار سياست پولي و ابعاد اجرايي آن ملاحظه شود، اتفاق خوبي براي بازار سرمايه كشور به حساب مي آيد.
عبده تبريزي با اشاره به وضعيت فعلي بورس، افزود: وضعيتي است كه همه ما نسبت به آن نگران هستيم و تلاش هايمان در سطوح مختلف انجام مي دهيم تا وضعيت نامناسب جاري را تغيير دهيم. در مراجع مختلف در سطح دولت، مجلس، دستگاه هاي نظارتي، مديريت بورس، تشكل هاي كارگزاران، تشكل هاي سرمايه گذاران، تشكل هاي سهامداران حقيقي، در همه اين سطوح، تلاش هايي به عمل مي آيد كه جو نامناسبي كه بر بازار حاكم شده، زودتر برطرف شود.
دبيركل بورس توضيح داد: در اين شرايط جوي رواني  در بازار حاكم شده كه باعث شده سهامداران به ارقام بنياني شركت ها توجه كمتري داشته باشند و به نسبت قيمت به عايدات توجه نكنند و دقت نداشته باشند كه ارقام سود و سود سهام قابل  پرداخت مناسب شده است، بلكه فقط اين را مي بينند كه چون در ماه هاي اخير، قيمت ها منفي بوده، پس فروش هرچه زودتر انجام شود، اقدام مناسبي است. اين وضعيت بايد تغيير كند. در چنين شرايطي، بايد طرف تقاضاي سهام را تقويت كرد.وي تاكيد كرد: تقويت تقاضا در حال حاضر از طريق بازارگردان ها هم انجام مي شود كه ۴۰ شركت بزرگ را بازارگرداني مي كنند. تلاش مي شود منابع مالي بازارگردانان تقويت شود. سبد هاي سرمايه گذاري مشترك هم هدفشان اين است كه به طرف تقاضا كمك كنند. همچنين تلاش براي ايجاد امكان جهت شركت هاي سرمايه گذاري كه بتوانند تسهيلات بگيرند، در جهت تقويت تقاضا است.
او ادامه داد: همه اقداماتي كه در حال انجام است براي اين است كه بتوان بازار را از جو رواني فروش رها كرد تا دوباره بتواند حركتش را به طور عادي ادامه دهد.
عبده تبريزي در پاسخ به تاثير تغييرات مديريتي بر بورس توضيح داد: تغييرات مديريتي در اين فاصله روي تصميم گيري هاي بازيگران بزرگ بازار سرمايه تاثير دارد و در همين راستا در هر هفته كه شاهد تغييرات در سطح مديران دولتي هستيم، اين تغييرات هم تأثير خود را بر روي بورس مي گذارد.
دبيركل بورس تأكيد كرد: اميدواريم هرچه زودتر روال معاملات بورس روان  و بهتر شود و اقدامات ويژه اي كه انجام مي شود، طبعا محدود به همين دوره زماني خواهد بود. يعني، اين امكان وجود دارد كه اقدامات خاص ديگري انجام شود كه محدود به همين دوره زماني است؛ به هر حال، موج فروش حالت رواني دارد و بايد بر اين موج رواني غالب شد.

عرضه عمده سهام كنتورسازي فردا انجام مي شود
گروه بورس: تعداد ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار سهم از مجموع ۵۵ ميليون سهام منتشره شركت كنتورسازي ايران فردا از طريق بورس اوراق بهادار تهران به فروش مي رسد.
به گزارش «همشهري» اين تعداد سهم ۱۸/۸ درصد از كل سهام شركت ياد شده است كه به صورت نقد و يك جا و با قيمت پايه دو هزار و ۵۴۱ ريال عرضه مي شود.
عرضه سهام ياد شده توسط شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن انجام مي شود.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰.۲۸-
۴-
۱,۴۳۶
آبگينه
۰.۰۲
۱
۶,۱۵۸
آلومتك
۰.۱۸-
۲-
۱,۰۸۵
ارج
۰.۰۶-
۷-
۱۲,۵۹۰
افست
۱.۲۱
۵۰
۴,۱۶۹
الكتريك خودرو شرق
۰.۲۳-
۷-
۳,۰۹۳
ايران خودرو
۰.۶۲
۲۱
۳,۳۹۲
ايران خودروديزل
۴.۸۷-
۳۴۷-
۶,۷۷۵
ايران گچ
۰.۱۳-
۳-
۲,۲۴۵
ايران مرينوس
۳.۲۱
۱۰۴
۳,۳۴۳
ايرانيت
۰
۰
۵,۰۴۱
باما
۰.۰۳-
۱-
۲,۹۰۵
بانك اقتصادنوين
۱.۶۷
۳۴
۲,۰۶۵
بانك پارسيان
۰.۹۸
۲۵
۲,۵۷۰
بانك كارآفرين
۰.۱۷-
۲-
۱,۱۷۰
بسته بندي ايران
۰.۴۱
۲
۴۹۱
پارس الكتريك
۰
۰
۱,۱۴۸
پارس خودرو
۰
۰
۵,۶۵۴
پارس دارو
۰.۰۲-
۱-
۴,۱۶۹
پارس سويچ
۳.۶۹
۶۴
۱,۷۹۸
پاكسان
۰.۶۹-
۴۹-
۷,۰۵۳
پتروشيمي آبادان
۰.۱۴-
۱۴-
۹,۸۰۶
پتروشيمي اراك
۰
۰
۲,۶۵۹
تجهيزنيروي زنگان
۲.۲۷
۷۰
۳,۱۵۴
تراكتورسازي ايران
۴.۹۳
۶۰
۱,۲۷۸
تكنوتار
۰.۱۶-
۳-
۱,۸۵۹
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۲.۵
۹۳
۳,۸۱۹
توسعه معادن روي ايران
۴.۱۶
۵۸
۱,۴۵۳
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۴.۹۹
۴۴۶
۹,۳۷۹
توليد سموم علف كش
۰
۰
۹۷۶
توليد محور خودرو
۴.۶۸
۱۳۳
۲,۹۷۲
توليدفروموليبدن كرمان
۰.۱-
۲-
۱,۹۳۱
چيني ايران
۰.۰۱-
۱-
۱۰,۰۵۵
خدمات انفورماتيك
۰.۷۱-
۵۱-
۷,۱۱۹
خدمات دريايي تايدواتر
۴.۹۹
۲۱۵
۴,۵۲۲
خوراك دام پارس
۴.۴۴
۷۶
۱,۷۸۷
داده پردازي ايران
۰.۰۱-
۱-
۸,۰۰۶
داروپخش (هلدينگ )
۰
۰
۸,۳۲۰
داروسازي زهراوي
۰.۲۱-
۶-
۲,۸۰۵
داروسازي سبحان
۴.۹۹-
۱۵۹-
۳,۰۲۸
داروسازي كوثر
۱.۶۸-
۱۷-
۹۹۷
درخشان تهران
۵
۱۷۵
۳,۶۷۶
رايان سايپا
۰.۷۹
۹
۱,۱۵۰
روغن نباتي ناب
۲.۸۲
۳۰
۱,۰۹۵
رينگ سازي مشهد
۰.۰۵
۴
۸,۰۰۴
زامياد
۰.۰۷-
۲-
۲,۹۱۶
ساختمان اصفهان
۰.۴۶-
۵-
۱,۰۸۸
ساسان
۰.۳۷-
۱۰-
۲,۷۲۷
سامان گستراصفهان
۰.۱۲-
۴-
۳,۲۹۱
سايپا
۰.۲۲-
۴-
۱,۷۸۹
سايپا شيشه
۰.۵۸-
۱۰-
۱,۷۲۵
سايپاآذين
۱.۲۲
۶۷
۵,۵۶۲
سايپاديزل
۳.۳۳
۵۲
۱,۶۱۲
سخت آژند
۰.۱۷
۶
۳,۵۲۸
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۰۷-
۱-
۱,۴۵۴
سرما آفرين
۰.۹۹
۱۵
۱,۵۲۷
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰.۴۱
۷
۱,۷۱۶
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۱۲-
۴-
۳,۳۰۸
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۲۷
۳
۱,۱۱۹
سرمايه گذاري بهمن
۰.۶۲-
۱۳-
۲,۰۸۱
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰
۰
۲,۴۲۰
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۲۲
۳
۱,۳۹۸
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۳.۹۷
۱۱۹
۳,۱۱۵
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۳۸
۱۴
۱,۰۲۷
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۱۳-
۳-
۲,۲۸۹
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۲-
۲-
۹۱۴
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۰۳-
۱-
۳,۶۰۵
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۰.۵۱-
۵-
۹۷۱
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۰
۰
۱,۳۰۷
سرمايه گذاري سپه
۰.۰۲-
۱-
۴,۱۸۸
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۱-
۲-
۱,۹۷۲
سرمايه گذاري كارآفرين (هلدينگ )
۰.۴۴
۵
۱,۱۴۶
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰
۰
۳,۶۹۳
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱,۳۵۶
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۲۳-
۲۶-
۱۱,۳۹۷
سنگ آهن گل گهر
۰
۰
۶,۶۵۴
سيمان بجنورد
۰
۰
۱۴,۹۵۰
سيمان بهبهان
۰.۰۴-
۴-
۱۰,۷۴۱
سيمان تهران
۰
۰
۱۷,۳۷۹
سيمان خاش
۰.۰۱-
۱-
۱۶,۰۲۴
سيمان خزر
۰
۰
۲۴,۶۹۳
سيمان شاهرود
۰
۰
۵,۹۳۹
سيمان فارس و خوزستان
۰
۰
۲۳,۶۳۶
سيمان هرمزگان
۰.۱۳-
۸-
۶,۳۳۸
سيمان هگمتان
۰.۱۲-
۳-
۲,۳۹۸
شهد ايران
۴.۰۸-
۲۱۵-
۵,۰۵۶
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰
۰
۸,۰۰۵
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰.۲۱-
۸-
۳,۷۱۹
شيشه همدان
۰.۴۷-
۴-
۸۵۲
صنايع آذرآب
۴.۷۲
۳۷۹
۸,۴۰۹
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۴.۹۹-
۲۰۲-
۳,۸۴۸
صنايع كاغذسازي كاوه
۰
۰
۹۴۴
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۱۰
صنعتي آما
۰.۵۵-
۱۳-
۲,۳۵۲
صنعتي بهشهر
۰.۰۶-
۳-
۴,۷۷۷
صنعتي دريايي ايران
۵۸.۶۸-
۱۷۰۴-
۱,۲۰۰
صنعتي رنگين
۰.۶۹-
۳۵-
۵,۰۳۹
عمران و توسعه فارس
۰.۰۳-
۱-
۳,۸۵۳
فرآورده هاي تزريقي ايران
۱.۷-
۲۷-
۱,۵۶۲
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۱۷
فرآورده هاي نسوز پارس
۰.۰۷
۶
۸,۷۷۰
فرآوري موادمعدني ايران
۴.۸۲
۵۲
۱,۱۳۱
فنرسازي خاور
۴.۲۷
۵۱
۱,۲۴۴
فنرسازي زر
۰.۱۳-
۳-
۲,۳۴۹
فولاد كاويان
۰.۰۸
۱
۱,۳۲۰
قند شيرين خراسان
۰.۰۸
۴
۵,۲۷۹
قند لرستان
۰.۱۴
۸
۵,۶۱۱
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۴.۹۸
۲۱۱
۴,۴۴۴
كابلسازي تك
۴.۶۹-
۱۷۷-
۳,۶۰۱
كارتن ايران
۲.۵۷-
۴۶-
۱,۷۴۴
كارخانجات قند قزوين
۲.۵۸
۳۴
۱,۳۵۳
كارخانه فارسيت درود
۴.۵۱
۶۱۲
۱۴,۱۷۷
كالسيمين
۴.۹۷
۱۲۱
۲,۵۵۵
كربن ايران
۱.۸۳
۳۸
۲,۱۱۹
كشت وصنعت پياذر
۱.۳۳
۳۱
۲,۳۶۲
كنتورسازي ايران
۰.۱۱-
۶-
۵,۳۸۶
كيميدارو
۲.۰۷
۷۷
۳,۷۹۱
گازلوله
۰.۰۵
۱
۲,۱۶۰
گروه بهمن
۰.۰۶
۲
۳,۱۹۹
گروه صنعتي سپاهان
۰.۰۶
۲
۳,۱۴۸
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۰۹-
۳-
۳,۲۰۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۹۸
۱۱
۱,۱۳۲
لاميران
۰.۵۸-
۱۰-
۱,۷۰۸
ليزينگ ايران
۳.۶
۵۸
۱,۶۶۷
ليزينگ خودروغدير
۲.۱۱
۴۶
۲,۲۲۱
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۰۸-
۲-
۲,۴۳۹
مارگارين
۰.۱۳-
۱-
۷۶۵
ماشين سازي اراك
۲.۳۵-
۸۱-
۳,۳۷۳
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۳
۶
۱,۹۹۵
محورسازان ايران خودرو
۰.۱۱-
۳-
۲,۷۹۰
معادن بافق
۰
۰
۵,۷۸۷
معدني و صنعتي چادرملو
۴.۳۸
۲۰۳
۴,۸۳۳
ملي سرب و روي ايران
۰.۳۸
۱۰
۲,۶۵۱
مهرام
۰
۰
۱,۱۱۰
مهركام پارس
۰.۳۷-
۹۳-
۲۵,۰۷۶
نفت بهران
۰.۰۹
۹
۱۰,۲۱۴
نفت پارس
۰.۱-
۶-
۵,۸۵۹
نورد آلومينيوم
۴.۸۳-
۳۸-
۷۴۹
نورد و لوله اهواز
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۳۳
نوش مازندران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |