دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۳ - Nov 7, 2005
اين شب ها مريخ درمناسب ترين شرايط رصدي است
بهترين ملاقات تا چهارده سال ديگر
-پس از عمليات تعمير تلسكوپ فضايي هابل در سال 1993، مريخ 6 بار به مقابله رسيده است و هابل هم شش بار به شكار اين سياره سرخ رفته است در اين تصوير مي توانيد تغييرات مريخ را در طول اين مدت مشاهده كنيد. در شهريور سال 82، مريخ به نزديك ترين فاصله از زمين رسيد و در بزرگ ترين اندازه خود ديده شد
-در حالت مقارنه خورشيد، زمين و مريخ روي يك صفحه قرار مي گيرند
006951.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: امروز مريخ در مقابله است. مقابله، حالتي است كه مريخ 180 درجه با خورشيد فاصله دارد و همانند ماه بدر كامل، با غروب خورشيد طلوع مي  كند و تمام طول شب در آسمان سير مي كند.
اگر تاكنون مريخ را نديده  ايد، امشب فرصت مناسبي است كه برادر سرخ موي زمين را در آسمان بيابيد. كافي است ساعتي پس از غروب خورشيد چشم به افق شرق بدوزيد و در آسمان، گوي درخشان و زردرنگ مريخ را پيدا كنيد كه در منطقه شرقي آسمان درخشان تر از هر جسم ديگري خودنمايي مي كند. با گذشت زمان، مريخ هم بالاتر مي رود تا در نصفه شب به سرسو برسد. از آن پس مريخ مسير خود را به غرب آسمان ادامه مي  دهد تا بامدادان با طلوع خورشيد، پهنه آسمان را ترك گويد. البته تا چندين روز، مريخ در همين وضعيت باقي خواهد ماند و فقط درخشندگي و اندازه اش است كه اندك اندك كاهش مي يابد.
مريخ هر 26 ماه به مقارنه مي رسد. در اين حالت خورشيد و زمين و مريخ روي يك صفحه قرار مي گيرند و از آن جا كه مريخ به نزديك ترين فاصله از برادر خود مي رسد، بزرگ تر از هميشه قابل مشاهده است. بزرگ ترين اندازه و بيشترين درخشندگي سبب مي شود مريخ در بهترين شرايط رصدي قرار گيرد و علاقه مندان زماني به ديدن آن اقدام كنند.
البته مقارنه امسال به شكوه شامگاه 8 شهريور 1382 نيست. در آن شب، مريخ يگانه حكمران شب هاي تابستاني بود و با كوچك ترين ابزار اپتيكي هم مي شد قطب جنوب سفيدرنگ و دشت سيرتيس مثلثي شكل تيره رنگ را ديد. در آن زمان چند فضاپيماي زميني در راه بودند تا با استفاده از فاصله بسيار نزديك زمين و مريخ، در كمترين فاصله به اين سياره برسند: مريخ نوردهاي روح و فرصت، مريخ نشين بيگل 2 و فضاپيماي سريع السير مريخ اندكي بعد به سياره سرخ رسيدند و غير از بيگل 2، ماموريت خود را با موفقيت آغاز كردند. مريخ نوردها موفق شدند وجود آب در سطح مريخ را در زمان هاي دوردست اثبات كنند و مارس اكسپرس با كمك نقشه بردار سراسري مريخ توانست اطلاعاتي مهم به زمين مخابره كند.
اما اگر دو سال پيش مريخ خيلي بزرگ تر بود امسال عوارض جالب تري را مي  توان در سطح سياره سرخ مشاهده كرد. يكي از آن ها، طوفان بسيار بزرگي است كه 1500 كيلومتر بزرگي دارد، آن قدر بزرگ كه از اين فاصله، هفت ميليون كيلومتري هم مي توان آن را با تلسكوپ هاي آماتوري مشاهده كرد. بسياري از تلسكوپ هاي بزرگ در كنار منجمان آماتور از اين ملاقات نزديك استفاده كرده اند و به سوي مريخ نشانه رفته اند، همانند تلسكوپ فضايي هابل كه در شامگاه 28 اكتبر به سوي مريخ نشانه رفت و از جزئيات سطح مريخ تصويربرداري كرد. دوربين پيشرفته نقشه برداري، ACS، توانست جزئياتي به بزرگي 20 كيلومتر را بر روي تصوير ثبت كند.
اگر مي  خواهيد اطلاعات بيشتري در مورد رصد مريخ و عكس برداري از آن به دست آوريد، مي توانيد به پايگاه هاي نجوم آماتوري چون Parssky.com و nojum.ir مراجعه كنيد. تا سال 2018، مريخ را به اين نزديكي و درخشندگي نخواهيد ديد. پس فرصت را از دست ندهيد. مريخ منتظر چشمان رصدگر شما است.

طرح آمريكا براي مقابله با آنفلوانزاي طيور
006954.jpg
بــي بـــي ســي: جـورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، از يك طرح ملي با بودجه 1/7 ميليارد دلاري براي مقابله با شيوع گسترده احتمالي آنفلوانزا خبر داد. بوش گفت كه آمريكا ممكن است در آينده با يك اپيدمي گسترده روبه رو شود؛ حال ناشي از آنفلوانزاي آسيايي باشد يا نوع ديگري از ويروس قدرتمند آنفلوانزا. عمده ترين قسمت اين طرح درخواستي 8/2 ميليارد دلاري براي شتاب بخشيدن به توسعه واكسن هاي تازه با استفاده از فناوري كشت سلول است. دموكرات ها بوش را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند دولت با سرعت لازم براي مقابله با چنين شرايطي آماده نشده است. چون واكنش دولت بوش به طوفان كاترينا آهسته بود، نگراني ويژه اي در زمينه ميزان آمادگي دولت براي مقابله با شيوع احتمالي اين بيماري وجود دارد.
اما جورج بوش مي خواهد نشان دهد اين بار زود دست به كار شده است. نوع H5N1 آنفلوانزاي طيور از اواخر سال 2003 تاكنون جان بيش از 60 نفر را گرفته است.
امكان گسترش سريع
جورج بوش در مؤسسه ملي بهداشت آمريكا، (NIH)، در مريلند گفت: آنفلوانزاي طيور برخي از خصوصيات لازم براي دامن زدن به يك اپيدمي گسترده را دارد. اين ويروس ممكن است توانايي سرايت و مبتلا كردن انسان به يك بيماري مهلك را به دست آورد. اگر اين ويروس قابليت سرايت پايدار از انسان به انسان را پيدا كند، مي تواند به سرعت در سراسر جهان منتشر شود. وي گفت آمريكا بايد آمادگي شناسايي شيوع بيماري در هر نقطه جهان را داشته باشد، به ذخيره كردن واكسن بپردازد و در صورت رسيدن اپيدمي به آمريكا آمادگي مقابله با آن در سطح فدرال، ايالتي يا محلي را داشته باشد.
اين راهكارها شامل:
اختصاص 2/1 ميليارد دلار براي خريداري واكسن كافي براي نوع فعلي ويروس جهت حفاظت از 20 ميليون نفر در آمريكا.
اختصاص يك ميليارد دلار ديگر براي ذخيره سازي داروهاي ضدويروسي كه علائم آنفلوانزا را تخفيف مي دهد.
تخصيص 8/2 ميليارد دلار براي شتاب بخشيدن به توسعه واكسن هاي تازه، همزمان با پيدايش انواع تازه ويروس.
كنار گذاشتن 583 ميليون دلار براي دولت  هاي ايالتي و محلي تا طرح هاي اضطراري لازم را براي مقابله با شيوع بيماري تهيه كنند.
موارد انتشار
از زمان كشف نخستين نمونه مهلك اين ويروس در سال 2003 تاكنون ده ها ميليون پرنده در اطراف جهان منهدم شده است. اين بيماري علاوه بر آسيا در پرندگان در روسيه، كرواسي، تركيه، روماني و عراق كشف شده است. هرچند بيش از 60 نفر در اثر ابتلا به اين ويروس جان باخته اند، تنها يك مورد مظنون داير بر انتقال ويروس از انسان به انسان وجود دارد. كانادا هم اعلام كرد نوعي آنفلوانزاي مرغي را در ميان پرندگان سالم در استان كبك و مانيتوبا شناسايي كرده است. چند روز طول مي كشد تا معلوم شود آيا اين پرندگان حامل آن نوع آنفلوانزاي مرغي كه براي انسان كشنده است هستند يا خير.

مبارزه پشه هاي مصنوعي با مالاريا
006948.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: يك  پشه مجهز شده به تخمدان هاي مصنوعي مي تواند اسلحه جديدي براي مبارزه با بيماري مالاريا باشد. به تازگي محققان كالج امپريال لندن، ژن شب تابي متعلق به در ستاره دريايي را به سلول هاي پشه هاي آنوفل نر وارد كرده اند. اين تكنيك به آن ها اين اجازه را داده است تا به سادگي پشه هاي آنوفل نر را از ماده تشخيص دهند. اين مشكل ساليان دراز مانع ريشه كن كردن بيماري مالاريا بود.
براي كنترل بيماري مالاريا، پشه هاي نر نازا را در محيط پخش مي كنند. اين پشه هاي نر نازا پس از جفت گيري با پشه هاي ماده هيچ فرزندي توليد نمي كنند و اين عمل، تعداد اين حشرات را كم مي كند. اين استراتژي شديدا وابسته به شناسايي پشه هاي ماده از نر است، چرا كه پشه هاي ماده نازا، مي توانند بيماري مالاريا را منتقل كنند. مشكل اين است كه بر خلاف بسياري از حشرات، جنسيت كرم اين حشرات را به راحتي نمي توان تشخيص داد. استفاده از ژن شب تابي در كرم هاي حشرات نر اين مشكل را حل مي كند و به محققان اجازه مي دهد تا بتوانند اين راه حل را به طور خودكار هدايت كنند. محققان قبلا براي از بين بردن آفت ميوه ها نيز از چنين روشي استفاده كرده بودند. اندرو كريسانتي، انگل شناس مولكو لي و عضو كالج امپريال مي گويد كه اين تكنيك را مي توان به راحتي در حل مشكلات ديگر ناشي از پشه ها نيز استفاده كرد. پيتر آتكينسون، حشره شناس دانشگاه كاليفرنيا مي گويد: اين بهترين روش مصنوعي عملي براي جداسازي پشه هاي نر از ماده است. و با اين روش احتياج نيست تا جنسيت ميليون ها پشه را با مهارت هاي دستي شناسايي كرد.
منبع: NewScientist.com

با مجوز وزارت بهداشت
جديدترين داروي ضدميگرن در كشور
گروه دانش وفناوري:يك شركت داروسازي داخلي از توليد جديدترين داروي ضدميگرن در كشور با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد. دكتر عباس منتظر عضو هيأت مديره شركت داروسازي پورسينا با اعلام اين خبر گفت: توليد قرص سوماتريپتان پي اس ـ 50 (Sumatriptan ps-50)، جديدترين داروي ضدميگرن است كه توليد آن به تازگي توسط اين شركت آغاز شده است. اين دارو براي بيماراني كه به مسكن هايي از قبيل استامينوفن، آسپرين و ايبوپروفن پاسخ مناسب نمي دهند، مورد استفاده قرار گرفته و در كاهش تعداد دفعات و شدت حملات ميگرني، بسيار مؤثر است. اين دارو در حال حاضر جزو پر فروش ترين داروهاي جهان است و واحد تحقيقات اين شركت، پس از انجام آزمايش هاي مقايسه اي داروي توليد شده با معتبرترين نمونه خارجي، آن را به بازار دارويي كشور عرضه كرده است. در صورت آن كه در طول يك سال، تنها دو ميليون عدد از قرص مذكور مصرف شود، رقمي معادل سه ميليون دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد. دكتر منتظر با پيش بيني اين كه تعداد مصرف اين دارو در سال هاي آينده افزايش خواهد يافت، اضافه كرد: افراد ميگرني طبق تجويز پزشك معالج خود مي توانند از اين دارو استفاده كنند. بيماري ميگرن در زنان چندين برابر مردان بوده و به يكي از معضلات خانواده ها تبديل شده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |