سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴
نگاهي به اصول محافظت از پوست
به لطافت گلبرگ ها
003900.jpg
همه ما دوست داريم پوستي شاداب، زيبا و سالم داشته باشيم و معتقديم يكي از ملاك هاي زيبايي به ويژه در نزد خانم ها، داشتن پوستي شاداب است؛ اما در اغلب موارد به جاي آن كه از شيوه هاي صحيح و علمي براي حفاظت از اين حرير زيبا استفاده كنيم، بي راهه رفته و به توصيه افراد غيرمتخصص گوش مي كنيم.
متخصصان پوست توصيه مي كنند براي داشتن پوستي زيبا و شاداب، الزامي در استفاده از انواع كرم هاي آرايشي نيست، بلكه توجه به دو نكته مهم براي سلامت پوست كافي است؛ اول: شناسايي نوع پوست و دوم تغذيه مناسب.آن چه در پي مي خوانيد، صحيح ترين شيوه مراقبت از پوست به توصيه متخصصان پوست و مو است. در اين بحث ابتدا به بررسي انواع پوست پرداخته و سپس در ۵ بخش به مراقبت هاي پس از شناسايي نوع پوست مي پردازيم.

شناسايي نوع پوست
اولين قدم در حفظ لطافت و شادابي پوست و مراقبت از آن شناسايي نوع پوست است. متخصصان پوست، پوست را به ۵ نوع تقسيم مي كنند كه هر يك از انواع آن نيازمند نوعي نگهداري خاص است.
- پوست نرمال(طبيعي): اين نوع پوست نرم و لطيف بوده و منافذ آن بسيار ريز است، جوش ندارد و يا تعداد جوش ها به قدري اندك است كه به چشم نمي آيد. به اين نوع پوست اصطلاحاً مخملي گفته مي شود.
- پوست چرب: كه داراي منافذ بزرگ با حالتي براق، به ويژه در بخش هايي چون صورت و به طور شاخص پيشاني، بيني و چانه، پشت، بازوها و سينه است. تعداد جوش هاي آن زياد و اغلب نيازمند درمان است.
- پوست خشك: اين نوع پوست منافذ بسيار ريزي داشته و كاملاً خشك است كه اين خشكي به ويژه در گونه ها، بازوها، پاها، سينه و شكم به وضوح ديده مي شود. قرمزي بيش از حد پوست كه گاه با خارش همراه است، از ويژگي هاي بارز پوست هاي خشك است.
- پوست تركيبي: در اين نوع پوست، نواحي چون پيشاني، چانه و بيني چرب و گونه ها خشك است. بازوها ممكن است خشك يا چرب باشند.
- پوست حساس: كه ممكن است خشك يا چرب باشد كه در هر دو صورت با ويژگي هايي چون قرمزي، خارش و سوزش مشخص مي شود. سطح پوست اغلب داراي لكه هاي قرمز است كه جوش هاي ريزي نيز در سطح اين نواحي ديده مي شود. اين جوش ها اكنه نيست، بلكه ناشي از حساسيت بيش از حد پوست به ويژه به آب و هوا يا مواد پاك كننده يا آرايشي است.اكنون پس از تشخيص نوع پوست و ترجيحاً با مشورت پزشك، نگهداري از پوست علمي و دقيق خواهد بود. اما نكته حائز اهميت اين كه در بعضي مواقع جنس پوست صورت با بدن متفاوت است، از اين رو لازم است نوع پوست بدن و صورت به طور مجزا شناسايي  شود.
متخصصان پوست معتقدند پس از شناسايي نوع پوست ، رعايت ۵ نكته براي حفاظت از آن ضروري است. با رعايت اين ۵ نكته به طور مرتب، مي توان پوستي سالم، لطيف و شاداب داشت.
۱- پاك كردن و تميز كردن پوست
تنوع انواع صابون ها و لوازم آرايشي- بهداشتي به ويژه انواع پاك كننده ها نبايد باعث سردرگمي و انتخاب نادرست شما شود. براي پاك كردن و تميز كردن پوست، توجه به دو نكته ضروري است؛ اولا اين كه براي پاك كردن آرايش صورت
(Make- up)، به هيچ وجه نبايد از صابون استفاده كرد و دوم اين كه؛ براي هر نوع پوست، نوع صابون ويژه اي نياز است. از اين رو براي پاك كردن صورت استفاده از پنبه آغشته به كرم يا دستمال هاي آرايشي پاك كن استاندارد و بدون الكل توصيه مي شود. فراموش نكنيد كه پنبه يا دستمال را به آرامي روي صورت بكشيد.
اگر از پاك كننده هاي محلول استفاده مي كنيد، لازم است بسته به نوع پوست، پاك كننده اي را انتخاب كنيد كه معمولاً براي پوست هاي چرب از انواع كم چربي كه بخش آبي پاك كننده بيشتر باشد، استفاده مي كنند و براي پوست هاي خشك به عكس.اكنون پس از پاك كردن پوست با استفاده از آب گرم و صابون- صابون متناسب با نوع پوست- صورت را شستشو داده و سپس بلافاصله با آب سرد، صورت را بشوييد تا منافذ پوست كه در اثر شستشو با آب گرم باز شده بودند، مجدداً بسته شده و به حالت طبيعي باز گردند.
۲- بهبود بخشيدن پوست
بهبود بخشيدن(Toning) پوست، تقويت پوست با استفاده از تركيباتي به نام «بهبود دهنده» است. بهبود دهنده ها نه تنها باعث بهبود و بازسازي پوست مي شوند، بلكه باعث از بين رفتن بقاياي آلودگي سطح پوست مي شوند و در واقع كار پاك سازي را تكميل مي كنند.براي انتخاب بهبود دهنده نيز به نوع پوست توجه كنيد. براي پوست هاي چرب يا خيلي چرب، بهبود دهنده هاي بدون چربي و براي نوع خشك، بهبود دهنده هاي چرب نياز است. براي پوست هاي چرب و خيلي چرب مي توان از بهبود دهنده ها براي بهبود پوست بدن نيز استفاده كرد.
۳- مرطوب كردن پوست
پوست از هر نوعي كه باشد، نيازمند رطوبت است؛ اما براي انتخاب نوع مرطوب كننده توجه به نوع پوست ضروري است.
براي پوست هاي خشك از مرطوب كننده هاي چرب و براي پوست هاي چرب از انواعي كه چربي كمي داشته و فاز مايع مرطوب كننده بيشتر است، استفاده كنيد. براي پوست طبيعي، مختلط(تركيبي) و حساس نيز پيش از انتخاب مرطوب  كننده نوع پوست را مد نظر قرار بدهيد.
جدا از نوع پوست و استفاده از كرم مرطوب كننده متناسب با آن، استفاده از كرم هاي حاوي آلفا هيدروكسي اسيد(AHAS) يا كرم هاي حاوي ميوه يا شير بسيار مناسب است، به ويژه در جوانان و نوجوانان، چرا كه كرم هاي حاوي تركيبات ميوه به ويژه ميوه هاي ترش و يا ميوه هايي چون هلو، خيار، هندوانه و... باعث لطافت و جواني پوست مي شوند.
۴- محافظت از پوست
رعايت سه نكته قبل- پاك كردن، بهبود بخشيدن و مرطوب كردن پوست- هر روز بايد انجام شود؛ اما محافظت از پوست، فقط زمان خروج از منزل ضروري است.
استفاده از كرم هاي ضد آفتاب با SPF  حداقل ،۱۰ به ويژه در فصل تابستان ضروري است. به هر ميزان پوست شما روشن تر و حساس تر باشد نياز به كرم ضد آفتاب با SPF بالاتري داريد. براي انتخاب كرم ضد آفتاب نيز به نوع پوست خود توجه كنيد.
۵- تغذيه پوست
تغذيه مناسب و توجه به نوع مواد غذايي مصرفي يكي از مهم ترين نكات در حفظ سلامت، لطافت و شادابي پوست است. مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين A، C، ِD، E به مقدار كافي، جهت سلامت پوست ضروري است.
- ويتامين C :ويتامين C از تشكيل راديكال هاي آزاد جلوگيري كرده و مانع ايجاد چين و چروك پوست مي شود. شفافيت پوست از ديگر فوايد مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين C است. بهترين منابع غذايي حاوي ويتامين C  عبارتند از؛ ليموترش تازه، گوجه فرنگي، پرتقال، كلم بروكلي، فلفل سبز شيرين، توت فرنگي، انار و...
- ويتامين A :ويتامين A از تأثير اشعه UV بر پوست بدن به ويژه پوست صورت جلوگيري مي كند. از بهترين منابع غذايي حاوي ويتامين A مي توان به ميوه هاي زرد و نارنجي چون هويج، پرتقال و...، انواع سبزي ها به ويژه سبزي هاي پهن برگ و تيره چون اسفناج، كاهو و...، تخم مرغ، شير و جگر اشاره كرد.
- ويتامين E :مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين E باعث جلوگيري از ايجاد راديكال هاي آزاد در بدن شده و مانع از ايجاد چين و چروك صورت و پيري زودرس آن مي شوند. بهترين منابع غذايي حاوي ويتامين E عبارتند از: ميوه هاي روغني چون انبه، انواع آجيل خام، سبزي هاي پهن برگ و غلات.
- ويتامين D :مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين D باعث شفافيت و شادابي پوست و محافظت پوست در برابر اشعه خورشيد به ويژه نور UV  خورشيد مي شود. مواد غذايي چون، انواع ماهي هاي روغني، شير حاوي ويتامين D از مهم ترين منابع حاوي ويتامين D هستند. از سوي ديگر پياده روي در نور آفتاب- با رعايت نكات ايمني- حداقل روزي ۲۰ دقيقه  نياز بدن به ويتامين D را مرتفع مي كند.
نوشته: دكتر جان هنريك
ترجمه : مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://health.yahoo.com

لطفاً يك واحد ميوه و سبزي ميل بفرماييد
003897.jpg
دكتر سيد مرتضي صفوي
بررسي هاي انستيتوي ملي سرطان آمريكا نشان مي دهد كه در طول يك روز بايد ۵ واحد ميوه و سبزي خورده شود. مطالعه اي كه توسط سازمان بهداشت آمريكا و آ كادمي ملي اين كشور صورت گرفته، فوايد تغذيه اي ميوه ها و سبز ي ها را زماني كه با يك رژيم كم چرب و كم كلسترول و چربي اشباع كم همراه شود ، نشان مي دهد. نقش بالقوه ميوه ها و سبزي ها در سلامتي آمريكايي ها باعث شد كه انستيتو ملي سرطان، دوره هاي آموزشي چندين ساله اي را از سال ۱۹۹۲ ميلادي آغاز كند كه هدف آن افزايش آگاهي مصرف كننده در باب اهميت ميوه ها و سبزي ها است. بررسي هايي كه در سال ۱۹۹۱ در آمريكا صورت گرفته، نشان مي دهد كه يك فرد آمريكايي به طور متوسط ۳ واحد ميوه و سبزي در طول روز مصرف مي كند، در حالي كه راهنماي رژيمي دريافت ۵ تا ۹ واحد در روز را توصيه مي كند. دليل اصلي براي دريافت ميوه ها و سبزي ها مغذي بودن آنهاست. به جز آواكادو، نارگيل و زيتون كه ذاتاً داراي روغن است. اغلب ميوه ها و سبزي ها، چربي و انرژي كمي دارند و اكثر آنها منبع مهم ويتامين A  و C و فيبر است. علاوه بر اين، اغلب ميوه ها و سبزي ها خصوصاً لوبياهاي خشك و انواع نخود، منبع خوب فولات و ويتامين هاي گروه B است كه باعث كاهش خطر نقص هاي جنيني مي شود. هنوز به دلايلي، اغلب مصرف كنندگان، خوردن ميوه ها و سبزي ها را مشكل مي دانند و از آن اجتناب مي كنند و فكر مي كنند گران است و آماده سازي آن زمان بسيار مي برد. ولي ما بايد بدانيم كه در بين خريدهاي روزمره، ميوه ها و سبزي ها جايگاه ويژه اي دارند، زيرا سرشار از مواد مغذي  اند و بسياري از ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز ما را دارا هستند. اما غذاهايي كه اغلب ما به جاي آنها خريداري مي كنيم، مثل انواع شيريني، كلوچه و چيپس، داراي چربي و سديم هستند كه اكثر افراد بايد دريافت آنها را كاهش دهند.
چه بخوريم؟
انواع معيني از ميوه ها و سبزي ها به خاطر ارزش تغذيه اي ويژه بايد به طور منظم در طول روز انتخاب شوند و اينها انواعي هستند كه حاوي ويتامين A و C و فيبرند. همچنين تنوع در انتخاب، نكته مهمي است، زيرا ميوه ها و سبزي ها مواد مغذي  ديگري چون فولات، پتاسيم، كلسيم و آهن را نيز فراهم مي كنند. انتخاب متنوع باعث مي شود كه ما از فوايد بيشتر ميوه ها و سبزي ها بهره مند شويم. بر طبق توصيه متخصصين تغذيه مصرف مكمل هاي رژيمي به جاي ميوه و سبزي كار اشتباهي است، زيرا مكمل ها فوايد تغذيه اي شناخته شده يا ناشناخته ميوه ها و سبزي ها را ندارند. در بهار ۱۹۹۶ ميلادي، سازمان غذا و داروي آمريكا اثبات كرد كه غذاهاي غني از فولات، خطر نقص هاي تولد را كاهش مي دهد. لوبياهاي خشك، كلم دكمه اي، مارچوبه، آب گوجه فرنگي و آب پرتقال منابع غني از فولات هستند.
اندازه هر واحد
به پيشنهاد انستيتو ملي سرطان، يك واحد ميوه و سبزي عبارت است از:
۱- يك ميوه متوسط يا نصف فنجان ميوه خرد شده؛
۲- سه چهارم فنجان يا ۱۸۰ ميلي ليتر آب ميوه صددرصد خالص؛
۳- يك چهارم فنجان ميوه خشك؛
۴- نصف فنجان سبزي هاي خام بدون برگ يا پخته شده؛
۵- يك فنجان سبزي هاي برگ دار مثل كاهو؛
۶- نصف فنجان لوبياي پخته، نخود، عدس، لوبياي قرمز و لوبياي چيتي.
در انتخاب ميوه ها و سبزي هاي دريافتي و روزانه افراد، انستيتوي ملي سرطان توصيه مي كند:
*حداقل يك واحد ميوه يا سبزي غني از ويتامين A در روز انتخاب شود.
*حداقل يك واحد ميوه يا سبزي غني از ويتامين C در روز انتخاب شود.
*حداقل يك واحد ميوه يا سبزي غني از فيبر در روز انتخاب شود.
چندين واحد از سبزي هاي خانواده كلم در هفته نقش حفاظتي در برابر برخي سرطان ها دارند.
منابع غني از ويتامين  A : زردآلو، گرمك، هويج، كلم پيچ، كلم، كاهو، انبه، برگ خردل، كدو تنبل، اسفناج، سيب زميني شيرين، كدو زمستاني.
منابع غني از ويتامين C: زردآلود، گل كلم، گرمك، گريب فروت، خربزه، كيوي، انبه، برگ خردل، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت فرنگي، فلفل دلمه اي، نارنگي، گوجه فرنگي، هندوانه، آلو.
منابع غني از فيبر: سيب، موز، انگور سياه، كلم بروكسل، هويج، گيلاس، نخود و لوبياي پخته، خرما، انجير، گريب فروت، كيوي، پرتقال، گلابي، آلو، تمشك، اسفناج، توت فرنگي، سيب زميني شيرين.
سبزي هاي خانواده كلم: كلم پيچ، كلم بروكسل و گل كلم.

بانك اطلاعاتي دوقلوهاي ايراني راه اندازي شد
003903.jpg
پژوهشكده ابن سيناي جهاد دانشگاهي، براي نخستين بار در كشور با همكاري و مشاركت سازمان بهداشت جهاني (WTO) اقدام به راه  اندازي بانك اطلاعاتي دوقلوهاي ايراني در كشور كرد.
هدف و ضرورت تاسيس چنين بانكي، همسان بودن ژنتيكي و شباهت  هاي بسيار دوقلوها و يا چندقلوها به يكديگر و استفاده از اين تشابه در بررسي نقش عوامل مختلف ژنتيكي و محيطي در بروز بسياري از صفات، خصوصيات و بيماري  ها از طريق انجام طرح  هاي پژوهشي با همكاري دوقلوها و چندقلوها است و از اين طريق پاسخ بسياري از سئوالات بدون جواب مشخص خواهد شد.
دكتر محمدرضا صادقي، معاون پژوهشي، آموزشي پژوهشكده ابن سينا و مجري طرح پژوهشي ايجاد بانك اطلاعاتي دوقلوها و چندقلوهاي ايران در اين مورد گفت: همانگونه كه مي  دانيم بسياري از بيماري  ها داراي زمينه ژنتيكي هستند، همانطور كه در بسياري موارد عوامل محيطي باعث بروز برخي مشكلات و بيماري  ها مي  شوند.
البته در مواردي نيز عوامل محيطي به همراه زمينه  هاي ژنتيكي منجر به بروز بيماري در فرد مي  شوند.
وي افزود: بنابراين چنانچه دانشمندان بتوانند عوامل ژنتيكي و يا فاكتورهاي محيطي را كه منجر به بروز بيماري مي  شود، شناسايي كنند، راه براي كنترل اينگونه بيمار  ي  ها باز شده و پزشكان مي  توانند به درمان و يا حتي پيشگيري از اين بيماري  ها بپردازند.
به همين دليل در سراسر دنيا افرادي كه از نظر ژنتيكي همسان هستند و يا شباهت  هاي بسياري به يكديگر دارند، يعني دوقلوها، به عنوان يكي از عجايب خلقت به كمك دانشمندان آمده  اند، با توجه به وجود مراكز تحقيقاتي و دانشگاه  هاي علوم پزشكي كشور و انبوه تحقيقات گسترده در زمينه نقش عوامل محيطي و وراثتي در بروز بسياري از صفات و بيماري  ها و نياز به كمك دوقلوها و چندقلوها براي شناسايي دخالت عوامل ژنتيكي در بروز بيماري  ها نياز به وجود يك بانك اطلاعات دوقلوها بسيار بارز است.
وي افزود: با توجه به عدم وجود چنين بانك اطلاعاتي در ايران و ضرورت تاسيس آن و جلوگيري از اتلاف وقت محققان و طولاني شدن پروژه  هاي تحقيقاتي جهت يافتن دوقلوها، پژوهشكده ابن سينا (مركز تحقيقات بيولوژي و بيوتكنولوژي توليد مثل و نازايي، مركز تحقيقات آنتي  بادي منوكلونال) با همكاري و مشاركت سازمان بهداشت جهاني (WHO) اين بانك اطلاعاتي را راه  اندازي كرد.
وي، درمورد برنامه  هاي آتي اين پايگاه اطلاع  رساني اشاره كرد كه پس از تكميل اطلاعات دريافتي از دوقلوها و چندقلوهاي سراسر كشور و انجام مكاتبات لازم و كسب رضايت آنها براي شركت در طر ح  هاي تحقيقاتي در مرحله بعدي، فراخواني براي كليه دانشگاه  ها و مراكز تحقيقاتي كشور ارسال مي  شود كه جهت انجام تحقيقات خود در زمينه مسائل ژنتيكي و عوامل محيطي، روانشناختي و علوم رفتاري و ساير رشته  هاي مرتبط، از اطلاعات موجود در بانك استفاده نمايند. بانك اطلاعات دوقلويي داراي سايت اينترنتي است كه دوقلوها مي  توانند از طريق آدرس:
www.persiantwins.com و يا سايت پژوهشكده ابن سينا به آدرس www.avesina.ir در اين بانك اطلاعاتي ثبت  نام كنند.

پيشنهاد نامگذاري چهارم آذر به عنوان روز فضا، آموزش و نسل آينده
به پيشنهاد شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران، جمعه چهارم آذر ۸۴ به عنوان روز «فضا، آموزش و نسل آينده» نامگذاري شده و به همين مناسبت مراسم ويژه اي در شهرهاي مختلف كشور برگزار مي شود.
پوريا ناظمي، عضو شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران با اعلام اين مطلب به ايسنا اظهار داشت: از گروه هاي آماتوري سراسر كشور دعوت شده تا برنامه هاي عمومي براي آشنايي مردم با دانش فضا و نجوم در اين روز تدارك ببينند و در برنامه هايي عمومي به اطلاع رساني و علاقمند كردن مردم به فضا بپردازند.
وي خاطرنشان كرد: در همين راستا در تهران با هماهنگي آژانس فضايي ايران، شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران و رصدخانه زعفرانيه تهران مراسمي از ساعت ۱۰ بامداد روز جمعه تا ساعت ۲۲ همان روز در محل رصد خانه زعفرانيه تهران برگزار مي شود.
ناظمي تصريح كرد: همه ساله مراسمي به مدت يك هفته با نام «هفته جهاني فضا» برگزار مي شود تا مردم را نسبت به ضرورت صنايع فضايي آشنا كند.
پيشنهاد شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران ، هنوز از سوي شوراي فرهنگ عمومي كه مسئوليت نامگذاري روزهاي ملي را بر عهده دارد ، تصويب نشده است.

همايش ها و سمينارها
هفتمين همايش بين المللي هند
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۳ ژانويه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: هند/ دهلي نو
۳- پست الكترونيكي:
webmaster_rejeev@iuht.ac.in
۴- صفحه الكترونيكي:
 http://www.international conference.org
۵- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي مطالعات دهلي(DBR)، مجله بين المللي مطالعات اجتماعي
۶- نيم نگاه: در اين همايش درباره تحصيلات، راهكارها و مشكلات، پژوهش هاي انجام شده درباره تحصيلات، شناسايي مشكلات و يافتن راه حل براي مشكلات و موانع آموزشي، فراهم كردن زمينه مناسب براي امكان تحصيل براي همگان، اجراي برنامه هاي كارا براي توسعه و پيشرفت تحصيل و پژوهش در زمينه طرح هاي جديد آموزشي، آينده آموزش در هند و ساير كشورهاي آسيايي، فرصت ها و زمينه گسترش و توسعه آموزش و پرورش در هند و ساير كشورها و... بحث و گفت وگو مي شود.
دوازدهمين همايش بين المللي دندانپزشكي مصر درباره مراقبت هاي كلينيكي
و يافته هاي جديد علم دندانپزشكي

۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۲ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: مصر/ قاهره
۳- پست الكترونيكي:
into@egyCalensar.com
۴- صفحه الكترونيكي:
  http://www.egycalendar.com/ecds12
۵- نيم نگاه: در اين همايش درباره؛ بيهوشي و بي حسي موضعي در جراحي  يا ديگر درمان هاي دندانپزشكي، اورژانس ها و مراقبت هاي دندانپزشكي، نيازها و مراقبت هاي بيماران قبل و بعد از درمان، ضدعفوني كردن و رعايت بهداشت در حين كار و پس از آن. كاشت دندان(ايمپلنت) و داروها و مراقبت هاي مورد نياز، جراحي هاي فك و دهان، ارتودنسي و درمان ناهنجاري هاي فك و دندان، روانشناسي در دندانپزشكي پروستود نيست، راديولوژي و عكس برداري هاي لازم در درمان دندان، دندانپزشكي سالخوردگان، دندانپزشكي علمي عملي، دندانپزشكي و بيماري هاي سيستميك، آشنايي و نحوه استفاده از تجهيزات و مواد دنداني جديد در درمان بيماران و... بحث و گفت وگو مي شود.
همايش ارائه راهكارهاي مناسب براي والدين كودكان مبتلا به سندرم داون
۱- تاريخ برگزاري: ۳۱ مارس تا اول آوريل ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي پژوهش هاي بيماري داون تحت سرپرستي مركز بين المللي كنترل بهداشت و سلامت كودكان انگليس
۴- پست الكترونيكي: dsrf@dsrf.co.uk
۵- صفحه الكترونيكي:  http://www.dsrf.co.uk
۶- نيم نگاه: بيماري داون يا سندرم داون، يكي از بيماري هاي ژنتيكي ناشي از جهش ژني(موتاسيون) است. اين بيماري به صورت حاد يا خفيف در كودكان ديده مي شود و به طور مادرزادي، نوزاد با اين بيماري متولد مي شود. در اين همايش درباره برخورد پزشك با والدين كودك بيمار، نيازهاي ويژه كودكان مبتلا به سندرم داون، ارائه آخرين پيشرفت هاي علمي درباره بيماري  داون، پيشرفت هاي آتي علم درباره سندرم داون و پژوهش هاي در حال انجام، جلسه پرسش و پاسخ درباره بيماري داون، نيازهاي درماني، عاطفي، تربيتي، آموزشي نوزادان و كودكان مبتلا به داون و... بحث و گفت وگو مي شود.

نكته ها
نقش روي در بدن
روي يكي از اصلي ترين موادي است كه براي بسياري از اعمال حياتي بدن مانند رشد و سيستم ايمني بدن مورد نياز است.
طي چند سال اخير، تحقيقات نشان داده است كه يكي از خطراتي كه بهداشت عمومي را در بسياري از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه و حتي ايران تهديد مي كند، كمبود روي در افراد جامعه است. اما در سال ۱۹۶۱ نشان هايي توسط «پراساد» و همكارانش مبني بر كمبود روي در كودكان و نوجوانان ايران كشف شد. نشانه هايي همچون تأخير در بلوغ جنسي و كند شدن رشد بدن. هم اكنون نيز طبق آخرين اطلاعات انجمن بين المللي روي، بيش از ۷۵ درصد از جمعيت ايران در معرض خطر كمبود روي قرار دارند. از علل اصلي بروز اين مشكل با چنين وسعتي در بين ايرانيان مي توان به مصرف نان محتوي درصد بالايي از «فيتات» اشاره كرد.
معرفي عنصر روي
روي عنصر فلزي به رنگ سفيد مايل به آبي است كه حدود ۳ درصد از پوسته زمين را تشكيل داده است. اين عنصر به مقادير جزئي حدود ۲۳ گرم در بدن انسان يافت مي شود كه در بافت هاي مختلف بدن وجود دارد. بافت هايي نظير شبكيه چشم، قلب، ريه ها، مغز و غدد فوق كليوي داراي ميزان بالاي روي هستند. همچنين پوست، مو، ناخن ها و دندان ها نيز مقاديري روي دارند.امروز، مشخص شده است كه روي براي بيش از ۱۰۰ آنزيم بدن مورد نياز است. همچنين نقش آن در رشد طبيعي بدن، نگهداري از بافت هاي بدن و سيستم ايمني بدن ثابت شده است.روي در عمل متابوليسم هيدروكربن ها نيز مؤثر است و زمان بهبود پس از جراحي،  سوختگي ها، ناراحتي هاي پروستات در مردان و بيماري هاي پوستي را كاهش مي دهد.
عوارض كمبود روي در بدن
از عوارض كمبود روي در بدن همان گونه كه ذكر شد، رشد كند و نارسايي جنسي را مي توان نام برد.به علاوه علائمي همچون پايين آمدن مقاومت بدن در برابر بيماري ها، خستگي و مستعد بودن بدن در مقابل ابتلا به انواع عفونت ها از ديگر علائم كمبود اين ماده هستند. اين عارضه در كودكان ممكن است همراه با كم اشتهايي، توانايي كم در يادگيري و نيز بي دقتي باشد و در سنين بلوغ عوارضي همچون جوش هاي پوستي و عدم رشد كافي جنسي را به همراه داشته باشد. همچنين بروز علائمي چون لكه هاي سفيد روي ناخن، خارش هاي پوستي، خشكي پوست و بهبود ديرهنگام زخم هاي پوست نيز اشاره كرد. در موارد حاد كمبود روي در بدن، سقط جنيني و يا به دنيا آوردن نوزاد ناقص الخلقه نيز عارض مي شود. تأخير و يا بي نظمي در قاعدگي و نازايي در زناني كه دچار كمبود روي هستند و همچنين كاهش تستسترون و ميزان اسپرم و مشكلات پروستات در آقايان از نمونه هاي ديگر هستند.
روي در چه مواد غذايي وجود دارد؟
بيشتر مواد غذايي با منبع حيواني، داراي مقادير كافي روي هستند. صدف و نرم تنان دريايي به عنوان غني ترين منبع روي شناخته شده اند كه حدود ۱۰ برابر بيش از ساير منابع ، حاوي روي هستند. گوشت قرمز و دل و جگر حيوانات، مشتقات شير، زرده تخم مرغ، ماهي و مرغ هم حاوي مقاديري از روي هستند، همانگونه كه در جذب آهن نيز مطرح است روي با منبع حيواني، بيش از روي با منشاء گياهي جذب مي شود. سبوس غلات و گندم ، جوي دو سر و گندم سياه براي گياهخواران منابع مناسبي هستند. روي با چنين منابع گياهي به علت وجود فيبر و فيتات ها به طور كامل جذب نمي شود و روي هم رفته ميوه ها و سبزي ها جزو منابع غني از روي نيستند. خشكبار، خردل و فلفل سياه را نيز به اين جمع اضافه كنيد.
ميزان توصيه شده روي مصرفي روزانه براي بزرگسالان ۱۵ ميلي گرم است، ولي اين مقدار در موارد خاصي مانند بارداري و شيردهي افزايش مي يابد. در مواقع اضطراري، همانند عفونت ها، سوختگي و يا بعد از عمل جراحي، ميزان مصرف توصيه شده روي بين ۵۰ تا ۷۰ ميلي گرم در روز است.
به كوشش: ن. توكلي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |