چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۸
بررسي صرفه  اقتصادي پنجره هاي دوجداره
خلاء پولساز
006858.jpg
عكس:ساغر امير عظيمي
مهديا گل محمدي
خلاء براي بشر همواره يادآور نيستي و عدم بوده است، به طوري كه هم اكنون نيز كمتر كسي مي تواند تصور كند خلاء، عاملي اقتصادي در كمرنگ كردن سالانه بيش از يك ميليارد دلار اتلاف انرژي در منازل باشد.
طراحي پنجره هاي دوجداره كه با استفاده از خلاء بين دو شيشه به حفظ گرما و صرفه جويي در مصرف انرژي منتهي مي شود ثابت مي كند كه خلاء در كنار داشتن كاربرد در تكنولوژي و فن آوري روز، در منازل نيز عاملي پولساز است. آمارها بيانگر رشد ميزان مصرف انرژي در منازل است. رقمي برابر 492 ميليون بشكه نفت در سال 1400 به اين بخش اختصاص مي يابد كه 50 درصد از اين ميزان توسط منازل غير عايق به هدر مي رود!
راه هاي صرفه جويي در مصرف انرژي و كاهش هزينه هاي آن به وسيله شيوه ها و راهكارهاي گوناگوني انجام مي شود. به كارگيري پنجره هاي دوجداره يكي از اين راه هاست. اين شيوه از آن رو مهم و اساسي به نظر مي رسد كه بيش از 30درصد از گرماي ساختمان ها و منازل از طريق پنجره ها به هدر مي رود. فيلم هاي ويدئويي ويژه اي كه نسبت به حرارت حساسند نشان دهنده اين واقعيت هستند. اين روزها با آغاز فصل سرما و افزايش مصرف سوخت، در پيش گرفتن تدابير ويژه اي به منظور حفظ گرماي منازل ضروري تر به نظر مي رسد.
بهاي هر پره انواع رادياتورهاي فولادي بين يكهزار تا 2 هزار و 500تومان و رادياتورهاي آلومينيومي بين 2 هزار تا 4هزار تومان متغير است. با احتساب متوسط قيمت 2هزار و 500تومان براي هر پره رادياتور، تحقيقات نشان مي دهد به ازاي هر يك متر مربع پنجره دوجداره، 22/1 پره رادياتور و هزينه اي بالغ بر 2هزار و 800 تومان مورد نياز است. همچنين از اين طريق سالانه 40مترمكعب گاز طبيعي صرفه جويي مي شود.
بي توجهي به مزيت هاي دوجداره ها در ايران درحالي صورت مي گيرد كه در كشورهاي پيشرفته، بويژه توسط اشخاصي كه به هر دليل دغدغه كاهش هزينه سوخت را ندارند، خاصيت عايق صوتي بودن دوجداره ها ويژگي خاصي را براي انتخاب آنها به وجود آورده است. اين ويژگي مهم اقبال عمومي را به سوي اين وسيله جلب كرده است.
طي سال هاي اخير، توسعه فن آوري به همراه انجام پژوهش ها و آزمايش هاي گوناگون، پيشرفت هاي زيادي را در افزايش كارايي اين نوع پنجره ها ايجاد كرده است. بهره گيري از موادي مانند
پي.وي.سي (وينيل) به منظور توليد پروفيل پنجره و توليد شيشه هاي كم تابش و جذب كننده گرما از جمله اين پيشرفت هاست.
مهندس فرشيد والي نژاد در مورد اهميت به كارگيري عايق ها معتقد است: به خدمت گرفتن جديدترين فن آوري ها و شيوه هاي مهندسي بدون درنظر گرفتن كليت عايق ساختمان براي صرفه جويي در مصرف انرژي كافي نيست. در برخي منازل باوجود اختصاص يافتن مبالغ زيادي به منظور خريد انواع عايق ها، بي توجهي به نكات بسيار ساده درمورد جلوگيري از اتلاف انرژي باعث مي شود سرما در فصل زمستان به خانه دعوت شود.
كانال هاي كولر بتنهايي مي توانند 30درصد از گرماي خانه را تلف كنند. منافذ و درزهاي درها نيز عامل بسيار مهمي در اتلاف انرژي به حساب مي آيند كه بايد به وسيله نوارهاي مخصوص پوشانده شوند.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در بررسي عوامل موثر در كاهش مصرف سوخت در ساختمان نكاتي را مطرح كرده است كه مي توانند راهگشا باشد.
براساس تحقيقات اين سازمان، با استفاده از هر مترمربع پنجره دوجداره و قاب استاندارد،
همان طور كه پيش از اين نيز عنوان شد مي توان سالانه 40مترمكعب گازطبيعي صرفه جويي كرد. اين ميزان با درنظر گرفتن سازه هاي بزرگ، هر سال رقمي بالغ بر 8/20 ميليون دلار را به خود اختصاص مي دهد. از محل اين صرفه جويي مي توان 166 باب مدرسه به ارزش هر دستگاه يك صدميليون تومان احداث كرد. ضخامت عايق حرارتي نيز عاملي ست كه تاثير مستقيمي در كاهش هزينه ها دارد؛ به نحوي كه افزايش ضخامت عايق از 5/2 به پنج سانتيمتر باعث 33/1 برابر صرفه جويي مي شود كه در سازه هاي بزرگ برابر 600 ميليون تومان است.
افزايش ضخامت عايق از پنج به هفت سانتي متر نيز ميزان صرفه جويي را به حدود 1/1 برابر رسانده و معادل 200 ميليون تومان صرفه اقتصادي دارد.
بنابراين با افزايش 5/2 سانتي متر به ضخامت عايق حرارتي در ساختمان ها مي توان حدود 6هزار متر مربع ساختمان مسكوني را كه هر متر مربع آن در حدود يكصد هزار تومان هزينه در برداشته باشد، ساخت.
نوارهاي درزگير به ازاي هر مترمربع قاب
درزبندي شده مي تواند به ميزان 24 مترمكعب گازطبيعي، برابر 770 تومان و كاهش 732/0 پره رادياتور صرفه داشته باشد. همچنين كاهش اين ميزان سوخت سالانه 10 تا 15 درصد از آلودگي هوا را كاهش مي دهد.
جايگزيني پيلوت در آبگرمكن هاي گازي مي تواند كاملا موثر باشد، زيرا يكي از زمينه هاي مهم مصرف گازطبيعي در بخش خانگي، مصرف اين سوخت به منظور گرم كردن آب است.
محاسبات نشان مي دهد كه حدود 28 درصد گاز طبيعي در يك واحد مسكوني كه داراي آبگرمكن گازي ست صرف توليد گرماي آب منزل مي شود.
آبگرمكن هاي گازي موجود در كشور براي
روشن شدن مشعل، مجهز به سيستم پيلوت هستند كه در تمام طول شبانه روز روشن است. مصرف گازطبيعي پيلوت ها در واحد زمان ناچيز است، اما به دليل استفاده مستمر در طول سال و روشن بودن مداوم پيلوت، ميزان مصرف گاز افزايش مي يابد. جايگزيني سيستم پيلوت با سيستم هاي جديد در آبگرمكن هاي گازي مي تواند به ازاي هر آبگرمكن 8 هزار و 500 تومان صرفه  داشته باشد. به طور كلي با صرف اين هزينه سالانه مي توان۸۴ باب مدرسه به ارزش هر دستگاه يكصد ميليون تومان ساخت.
جدا از عايق سازي منزل، نكاتي هم وجود دارد كه با به كارگيري آنها كاهش محسوسي در هزينه سوخت انرژي صورت مي گيرد.
اين نكات عبارتند از :
نصب فنر در بالاي درهايي كه رو به فضاي آزاد باز مي شوند؛ با اين وسيله از باز ماندن و ورود هواي سرد جلوگيري مي شود.
درزگيري اطراف پنجره ها و درها به وسيله نوار درزگير و درزگيرهاي سيليكوني .
جايگزيني لامپ هاي كم مصرف به جاي لامپ هاي معمولي.
خودداري از روشن كردن چندين لامپ توسط يك كليد (حتي المقدور براي هر لامپ، كليدي جداگانه تعبيه شود).
از نور طبيعي بويژه از پنجره هاي مشرف به جنوب نهايت استفاده را ببريد.
ترموستات يخچال خود را روي 3 تا 5 درجه سانتي گراد تنظيم كنيد.
دست كم هر شش ماه يك بار داخل يخچال را يخ زدايي(Defrost) و تميز كنيد.
ترموستات فريزر را روي 15- تا 18- درجه سانتي گراد تنظيم كنيد.
براي استفاده از ماشين لباسشويي حتي المقدور از آب سرد استفاده كنيد.

جايگزين براي دريافت يارانه سوخت
با اينكه ارزان بودن انرژي در ايران موجب سوءاستفاده در مصرف آن شده، دولت و برخي كارشناسان، لزوم رسيدگي به وضعيت آن را از دهه 70 احساس كردند و نخستين اقدام در اين حوزه با تدوين ضوابط فني براي پوسته ساختمان با عنوان مبحث مقررات ملي ساختمان آغاز شد. با اين وجود همچنان با افزايش بي رويه سوخت و اتلاف آن بويژه در منازل رو به رو هستيم. بين 30 تا 35 درصد از كل انرژي مصرفي مربوط به مصارف ساختماني  ست. ارزش اين ميزان انرژي به قيمت جهاني، سالانه بالغ بر 6 ميليارد دلار مي شود. حدود 50 تا 60 درصد از اين ميزان به مصرف گرمايش و سرمايش فضاي مسكوني داخل ساختمان ها مي رسد. فقط طي هفت ماه نخست سال 83 ، 125 هزار تومان يارانه انرژي توسط دولت به هر ايراني پرداخت شد.
بر اين اساس يارانه 17 هزار و 800 توماني به هر نفر ايراني و اختصاص ماهانه 89 هزار تومان يارانه انرژي براي يك خانواده پنج نفري نشان دهنده ميزان اهميت كاهش و تعديل مصرف سوخت است. يكي از موثرترين راهكارها در اين زمينه استفاده از عايق هاي حرارتي و بويژه پنجره هاي دوجداره است. با اينكه از تدوين مبحث 19 مقررات ملي ساختمان در بخش عايق بيش از يك دهه مي گذرد، تاكنون فقط بخشي از منطقه 22 تهران تحت پوشش اين قوانين قرار گرفته است. مهم ترين علت اين رخداد را مي توان در آگاه نبودن مردم نسبت به صرفه هاي اقتصادي عايق ساختمان و زيان هاي دولت از محل نبود اين فن آوري جست وجو كرد. بنابراين به نظر مي رسد از آنجا كه دولت پرداخت كننده اصلي هزينه انرژي و سوخت است، حساسيت فقط در اين بخش (دولت) رشد كرده باشد. اين در حالي ست كه اطلاع رساني دقيق در مورد فوايد عايق ها و تجديد نظر در سياست هاي مربوط به اختصاص يارانه سوخت، مي تواند ميزان مصرف سوخت را كاملا متفاوت و بهينه سازد.

ماشين لباسشويي از چند زاويه
006807.jpg
باوجود اينكه بيش از 75درصد خانواده هاي ايراني ماشين لباسشويي را جايگزين شستن لباس ها با دست كرده اند، سالانه فقط 300هزار دستگاه به توليد آن افزوده مي شود.
در خريد اين وسيله بايستي نكاتي را مورد توجه قرار داد كه از آن جمله كيفيت و ميزان مصرف برق است. مصرف ماشين لباسشويي به طور متوسط حدود 5/1 تا 2 كيلووات در ساعت است، اما بيشتر اين مصرف براي گرم كردن آب به كار مي رود، بنابراين اگر از ماشين ها با تغذيه آب گرم استفاده شود چنانچه در موارد غيرضروري از درجه شست وشو با آب سرد ماشين لباسشويي بيشتر استفاده كنيم تا حدود زيادي در مصرف برق آن صرفه جويي مي شود.
عمر يك ماشين لباسشويي 10هزار ساعت برآورد شده است كه با استفاده بهتر و كمتر از آن (به طور متوسط 2بار و هر بار يك ساعت در هفته) مي توان دست كم 10سال كار مفيد بيشتر و خرابي كمتر از آن انتظار داشت.
پيش از خريد، دارا بودن علامت استاندارد ايمني و برچسب مصرف انرژي را مورد دقت قرار دهيد.
همچنين ماشين لباسشويي بايد با ميزان فضايي كه براي آن درنظر گرفته ايد، متناسب باشد. لباسشويي هايي كه در آنها از جلو باز مي شود معمولا عريض ترند و جاي بيشتري مي گيرند، اما باتوجه به اين كاستي ظاهري متوجه باشيد كه امكان استفاده از فضاي بالاي اين نوع ماشين هاي لباسشويي مزيت نسبي ديگري براي آنها محسوب مي شود، در حالي كه دستگاه هايي كه در ورودي آنها از بالاست معمولا عرض كمتري دارند و جاي كمتري در عرض اشغال مي كنند.
از سوي ديگر بايد توجه داشت كه ماشين هاي لباسشويي   چه امكاناتي را براي شست وشو در اختيار قرار مي دهند. امكان تعيين دورآبكشي در دقيقه و امكان شست و شو با آب سرد يا درجه پايين آب از جمله امكانات مفيدي هستند كه امكان كاهش مصرف برق و حفظ كيفيت البسه آسيب پذير را تامين مي كنند.
ميزان مصرف انرژي در ماشين هايي با محور افقي بسيار كمتر از انواع ماشين ها با محور عمودي ست به طوري كه ماشين هاي نوع نخست تنها يك سوم نوع دوم مصرف انرژي دارند.
با دقت در برچسب انرژي كالا نيز ملاحظه مي كنيد كه پرمصرف ترين ماشين هاي لباسشويي 5/3 كيلووات در ساعت برق مصرف مي كنند و نوع كم مصرف آن حدود 5/1 كيلو وات مصرف برق دارد.
قيمت برخي ماشين هاي لباسشويي خارجي توليد كارخانه هاي گوناگون به شرحي ست كه در جدول آمده است.

زنبيل
006819.jpg
صادرات به سبك چيني 
اين چيني ها هم ديگر نبض بازار همه كشورها را در دست خودشان گرفته اند. شايد بسياري تصور مي كنند چيني ها كالاها و محصولات خود را تنها به كشورهاي آسيايي صادر مي كنند و هدفشان بي رونق كردن كسب وكار پايين دستي هايشان است، اما بايد بدانيد كه واقعيت چيز ديگري ست، چون چيني ها صادرات شان به اروپا و آمريكا را هر روز بيش از پيش توسعه مي دهند؛ از كيف و كفش و پوشاك تا وسايل تزئيني و منسوجات و... .
قرار است بزودي صادرات برخي منسوجات چيني به ايالات متحده به سه برابر افزايش پيدا كند. با اين حساب وزارت بازرگاني چين سهم بازار 21 مورد از منسوجات چيني در ايالات متحده را افزايش خواهد داد. حالا با اين حساب نمي دانيم آيا توليدكنندگان آمريكايي هم مثل ايراني ها به ورود اجناس چيني معترض هستند يا نه؟
اما در اينكه اجناس چيني كه به اروپا و آمريكا مي روند كيفيت بهتري نسبت به جنس هاي صادر شده به كشور ما دارند، شكي نداريم. چيني ها، باتوجه به انتظار و سليقه مشتري در كشورهاي مختلف اقدام به تهيه كالاها با كيفيت هاي متفاوتي مي كنند؛ كيفيت دارها به اروپا و آمريكا صادر مي شوند و درجه دو و سه ها به كشورهاي آسيايي مي روند. احتمال دارد كسي سوغاتي از اروپا برايتان آورده باشد كه روي آن جمله made in china حك شده.مي توانيد به بازار برويد و آن را با نمونه مشابه همان جنس چيني كه به ايران آمده مقايسه كنيد؛ حتما متوجه تفاوت ها مي شويد.
چيني ها مي دانند كه ايراني ها اكثرا به دنبال جنس ارزان هستند. البته آنها نمي دانند كه اين خصوصيت چطور در ما ايراني ها شكل گرفته است. آنها مي دانند كه ايراني ها گاهي مجبور مي شوند يك كالا را با چندبرابر قيمت واقعي آن خريداري كنند چون نظارت روي قيمت ها آنطور كه بايد و شايد وجود ندارد. همين امر باعث شده ايراني ها در كنار كيفيت، در جست وجوي اجناس ارزان قيمت هم باشند. چيني ها هم از اين قضيه سوء استفاده مي كنند و اجناس بي كيفيتي را كه فقط ظاهر خوبي دارند و ارزان است به كشور ما مي فرستند.
گواه اين مسئله را در خانه هايتان جست وجو كنيد. احتمالا كفش يا لباس يا وسيله  اي تزئيني كه چيني باشد در خانه تان موجود است. اين بار با دقت كيفيت آن را بررسي كنيد؛ آيا با ما موافق نيستيد؟
عيدي شهروند به تهراني ها
فروشگاه ها از كوچك و بزرگ، هر از گاهي بنا به دلايل مختلف، تخفيفاتي براي مشتريان خود در نظر مي گيرند؛ گاه تغيير فصل باعث اين كار مي شود و گاه مناسبت هاي مذهبي بهانه اي براي پايين آوردن قيمت كالاها در يك محدوده زماني مشخص مي شوند.
فروشگاه شهروند نيز از اين قاعده مستثني نيست، زيرا به مناسبت ميلاد امام رضا(ع) بهاي 319 قلم كالاي خود را كاهش داده كه اين طرح تا تاريخ 27آذرماه جاري ادامه خواهد داشت. با هماهنگي هاي صورت گرفته با تامين كنندگان كالا و مديران فروشگاه ها طي اين مدت بهاي كالاهاي مختلف در چهار دپارتمان اصلي اين شركت شامل بخش خواربار، پروتئيني، لوازم منزل، پوشاك و لوازم صوتي و تصويري با تخفيف هاي ويژه به خريداران عرضه خواهد شد. با اجراي طرح سبد ميلاد امام رضا(ع) بهاي اقلام دپارتمان خواربار بين 8 تا 23درصد، دپارتمان پروتئيني بين 4 تا 16درصد، دپارتمان پوشاك بين 12 تا 53 درصد، لوازم منزل بين 10 تا 29درصد و لوازم صوتي تصويري بين 3 تا۱۲ درصد كاهش يافته است. با اجراي اين طرح در بخش خواربار، انواع روغن جامد ومايع، برنج، شكر، خرما، مايع دستشويي و ظرفشويي، در بخش پروتئيني انواع گوشت و مرغ ، فرآورده هاي گوشتي شامل سوسيس و كالباس، در بخش پوشاك انواع پيراهن هاي مردانه و زنانه، كت و شلوار، مانتو و اوركت و در بخش لوازم برقي و صوتي و تصويري انواع آبميوه گيري، جاروبرقي، قهوه ساز، ساندويچ ساز، غذاساز، گوشي هاي تلفن همراه و ثابت، دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري، راديو ضبط و تلويزيون با تسهيلات ويژه ارائه مي شود.

فوت وفن
نگهداري چوب هاي منزل
006855.jpg
اثاثيه منزل شامل مبلمان، كابينت و حتي لوازم برقي خانه، مجموعه  اي هستند كه بخش عمده  اي از فهرست هزينه  هاي ماهانه و سالانه را به خود اختصاص مي  دهند.
ناگفته پيداست كه حذف يا خريدن وسايل ارزان، تنها شيوه صرفه  جويي در هزينه  هاي مذكور نيست و نگهداري صحيح و تعمير و ترميم بموقع اين لوازم، نقش بسزايي در كاهش هزينه  ها دارد.بدين منظور مراجعه به تجربه برخي افراد كه در اين مورد صاحب فن هستند، بسيار كارگشاست.براي نمونه، برخي لوازم چوبي كه قيمت ارزاني هم ندارند، به دليل لك شدن با مواد ثابت از ارزش آنها كاسته مي  شود، در صورتي كه از بين بردن اين لك  ها كاملا امكانپذير است.سفيدي  هاي ناشي از
قرار دادن ليوان روي سطح چوبي مي  تواند به وسيله
آغشته ساختن يك تكه پنبه به رژ لب و كشيدن روي اين سطح برطرف شود؛ البته بايستي پس از آن با مخلوط خاكستر سيگار و روغن مايع نيز اين لكه  گيري را كامل كرد.اما استفاده از تميزكننده  هايي كه حاوي آمونياك و پوليش  هايي كه داراي سيليكون و الكل هستند، براي سطوح چوبي بسيار مضر است.بالعكس، پوليش  هاي مناسب سطوح چوبي مي  توانند عمر و ظاهر لوازم چوبي خانه را افزايش دهند.براي جلوگيري از لك ليوان  ها روي سطوح چوبي بهتر است از زيرليواني  هاي چوبي استفاده كنيد، چون نوع فلزي آن با تعريق، موجبات لك شدن وسايل را فراهم مي  آورد.

بازار
بازار تجريش هم فال و هم تماشا
006867.jpg
هر كدام از شما حداقل براي يك بار هم كه شده حتما گذرتان به بازار تجريش افتاده است. همان بازار معروف شمال تهران كه از شيرمرغ تا جان آدميزاد در آن پيدا مي شود؛ بازاري قديمي كه تهراني هاي قديم هم بخوبي آن را مي شناسند. حتي بسياري از آنهايي كه پايتخت نشين نيستند هم گذرشان به اين بازار افتاده است و علتش آن است كه يكي از معروف ترين امامزاده هاي تهران يعني امامزاده صالح در منطقه تجريش درست در دل اين بازار واقع شده است.
بازار تجريش هر چند كه در شمال تهران واقع شده، اما به لحاظ ساخت و معماري شباهت زيادي به بازارهاي اصلي جنوب شهر دارد.
آنهايي كه براي زيارت به امامزاده صالح مي روند، حتي اگر قصد خريد هم نداشته باشند،  گشتي در اين بازار مي زنند.
انواع و اقسام ميوه و سبزي هاي تازه، ماهي، ميگو، بوقلمون، ادويه جات،  ترشيجات و... اقلام خوراكي اين بازار را تشكيل مي دهند.
اصلا از قديم مي گفتند كه هر خوراكي كمياب و نايابي را مي توان در اين بازار پيدا كرد، حتي اگر فصل آن نباشد.
از خوراكي ها كه بگذريم انواع و اقسام البسه، كيف، كفش، ساعت، طلا و... هم در اينجا يافت مي شود.
بازار تجريش آنقدر تنوع دارد كه شما مي توانيد يكباره همه نيازتان را با خريد از اين بازار رفع كنيد.
در كنار مغازه هايي كه در بازار قديمي واقع شده اند و همچنان بافت سنتي خود را حفظ كرده اند، فروشگاه هاي تازه اي مطابق با سليقه جوانان هم در اين بازار وجود دارد. اين فروشگاه ها همگي در يك پاساژ مجتمع هستند؛ پاساژي كه در دل بازار قديمي واقع شده و نام پاساژ قائم   را بر آن نهاده اند. اين پاساژ كمتر از دو دهه قدمت دارد، اما به اندازه بازار قديمي معروف است. مسن ترها بازار قديمي را براي خريد ترجيح مي دهند و جوانترها البته پاساژ قائم را انتخاب مي كنند.
در هر طبقه از پاساژ قائم كسب و كارها متفاوت است.طبقه زيرين بورس فروش طلا و جواهرات است. بزرگترين بازار فروش طلاي شمال شهر در همين مكان واقع است. البته در اين طبقه كم و بيش مغازه هاي فروش زيورآلات نقره و بدلي ها هم به چشم مي خورد. قيمت ها در اينجا هر چند كه از بازار بزرگ تهران كمي بالاتر است، اما تنوعي كه در اين بازار به چشم مي خورد هر شخصي را مجاب مي كند كه براي پيدا كردن آنچه دلخواه است حداقل يك بار هم در اين بازار گردشي كند؛ مخصوصا عروس خانم ها كه مي خواهند طلا و جواهر خريداري كنند. در طبقه همكف، فروشگاه هاي پوشاك به چشم مي خورند؛ لباس هاي دخترانه و پسرانه مطابق با سليقه جوانان . به ترتيب طبقات را كه بالاتر مي رويد كفش و كيف و اجناس كادويي، لوازم منزل، لوازم آرايشي و بهداشتي، تابلوهاي نقاشي و... به چشم مي خورد.
تنوع در اين بازار خوب است،  اما قيمت اجناس، گاهي اوقات در مقايسه با ساير مراكز خريد، خيلي گران است و البته شايد توجيه اين مسئله موقعيت جغرافيايي پاساژ باشد. واقع بودن در شمال شهر،
بالا بودن اجاره مغازه ها، گران بودن سرقفلي ها و... مطمئنا بر قيمت فروش اجناس تاثير مي گذارد.
به هر حال گشت زدن در بازار تجريش به قول قديمي ها هم فال است و هم تماشا . اگر گذرتان به آن منطقه افتاد، حتي اگر قصد خريد هم نداشتيد گردش در اين بازار خالي از لطفا نيست، البته بگذريم از اينكه اغلب اوقات و مخصوصا در روزهاي تعطيل، اين بازار خيلي شلوغ مي شود و آنهايي كه حوصله شلوغي را ندارند،  نه تنها گردش در بازار تجريش برايشان لذتبخش نيست،  بلكه حسابي كلافه هم مي شوند.

بازارچه
كادوي هميشگي
006864.jpg
از بين پتوهاي خانه هاي ما ايراني ها، دست كم يكي از آنها كادوست. يك هديه از اقوام يا دوستان بنا به يك مناسبت؛ ازدواج، خريد خانه، به دنيا آمدن يكي از بچه ها و... .
براي همين است كه معمولا خانواده ها در جهيزيه دخترشان پتو نمي گذارند، چون احتمالا چندتايي از آن در بين انواع و اقسام كادوهاي رسيده، پيدا مي شود.
به عنوان يك كادو، قيمت پتو تقريبا مناسب وجلوه ظاهري آن هم خوب است چون اين روزها همه پتوها در كاورهاي شيك در معرض فروش قرار دارند.راستي يادش به خير آن روزهايي كه نوعروس ها در جهيزيه شان لحاف هاي گلدوزي و سنگ دوزي شده داشتند؛ لحاف هايي كه ظاهر زيبايي داشتند، اما انگار هيچ وقت كاربردي پيدا نمي كردند و تا ابد به عنوان يك يادگار در گنجه مي ماندند.
اين روزها آن لحاف ها ديگر از مد افتاده، چون لحاف هاي سبك و خوش نقش كارخانه اي خيلي خوب توانسته اند جاي خود را در ميان مشتري ها باز كنند. علاوه بر اينكه در بعضي مواقع حتي ارزان تر هم تمام مي شوند؛ ارزان تر و كم زحمت تر و البته ديگر در گوشه گنجه جا خوش نمي كنند و به كار مي آيند.
البته پتو از آن دست چيزهايي ست كه اگر چند تا اضافه برنياز آن هم در خانه موجود باشد نه تنها مشكلي پيش نمي آيد، بلكه بسيار هم كاربردي ست. هر چند كه ميهماني هاي چند روزه تقريبا منسوخ شده، اما هر از چندگاهي پيش مي آيد كه براي يك يا چند شب اين اتفاق بيفتد؛ آنجاست كه آن پتوهاي اضافي هم به كار مي آيند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |