چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۸
اشعار و ابيات جواهرنشان
006810.jpg
منوچهر روشن روان، جواهر سازي ست كه با استفاده از هنر نقاشي، خطاطي و تذهيب، عبارات و اشعار اسلامي و ايراني را از لحاظ مادي، بسيار ارزشمند ساخته است. اين هنرمند نخستين نمايشگاه خود را در موزه رضا عباسي برگزار مي كند.
مهين درويش خطاطي، ريزنگاري، جواهرسازي، طراحي و نقاشي كه براي نخستين بار مجموعه اي به نام اثر هنري به وجود آورده اند در موزه رضا  عباسي به نمايش درمي آيد.
۹۷ قطعه اثر كه نقش ها و نوشته هاي روي مواد خوراكي را در قالب هايي از جواهرات قرار داده اند، از روز پنج شنبه
(17 آذرماه) به مدت 10 روز در موزه رضا عباسي خواهند بود.
نام الله و پنج تن روي شش دانه خاكشير نوشته شده و عبارت هايي روي لبه هاي داخلي يك نيمه لوبيا نوشته شده اند. دانه هاي خاكشير روي لوبيا حفر شده و در جعبه اي از جنس نقره مطلا و مينا مزين به دو قطعه الماس قرار دارد.
يارم چو قدح به دست گيرد‎/ بازار بتان شكست گيرد . 20 دانه برنج هم كنار يكديگر به نظم كشيده شده اند تا اين بيت حافظ را در زمينه اي از تذهيب تصوير كنند.
در حباب شيشه اي كوچكي نيز دانه اي عدس قرار دارد كه روي آن نوشته شده: چه شب ها كه تا صبح با ياد خدايي يكتا چشمانم نخفته . در ابعادي كوچك تر، عبارت لا اله الا الله را مي توان ديد كه روي دانه  اي ارزن نوشته شده و روي قطعه پوستي تزئين شده با قالبي از جنس مينا قرار دارد.
كمي آن سوتر، مجموعه اي از دانه هاي برنج است كه روي جعبه  كوچكي به عنوان بازوبند قرار گرفته اند؛ 48 دانه برنج براي يك آيه الكرسي! در قابي متفاوت كه از جنس طلا، نقره، برنج و ميناست و با سنگ هاي الماس، ياقوت، زمرد و فيروزه تزئين شده، چهره اي متفاوت از خيام و رباعياتش مي يابي. درياب كه از روح جدا خواهي رفت‎/ در پرده اسرار فنا خواهي رفت . خود خيام نيز بر دانه عدسي كه اندكي از بقيه عدس ها بزرگتر است نقاشي شده و در حال نظاره كردن ابياتش است.
شعر يكي از شاعران ترك نيز به خط نسخ و به شكل چليپايي روي هشت دانه برنج نوشته شده و در زمينه اي از پوست و قابي از طلا و نقره و سنگ هاي الماس و ياقوت قرمز قرار گرفته است.
پوسته رويي دانه ارزن وچرم، چوب، برنز، استخوان، صدف و مرواريد از ديگر موادي هستند كه منوچهر روشن روان از آنها در آثارش استفاده كرده است. اين هنرمند قيمتي روي آثار خود نگذاشته و قصد فروش آنها را نيز ندارد.
او تحصيلات آكادميك ندارد و يك جواهر ساز تجربي ست. روشن روان تجربه 20 ساله كار خود در حوزه جواهر آنتيك را در اين بخش صرف كرده و اشعار و آيات قرآن را با جواهرات و اشياي قديمي و آنتيك تزئين كرده است.
اين هنرمند با ذره بين 7 روي قطعات بسيار كوچك مواد خوراكي و جواهر كاركرده و حتي قلم موي كارش را نيز خود ساخته است.
مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه ساعت 5 بعد ازظهر روز پنج شنبه در موزه رضا عباسي، واقع در خيابان دكتر شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، شماره 972 برگزار خواهد شد.

مائده هاي زميني
دلمه كدو
اين غذا خيلي شبيه دلمه بادمجان است؛ البته فرق هايي كوچك هم دارد.
ساراي قشقايي- غذايي كه با سبزيجات تهيه شود هم ميزان مصرف گوشت را كاهش مي دهد و هم چربي خون را پايين مي آورد پس به درد افراد چاق هم مي خورد.
مواد لازم:
كدوي خورشتي۶ عدد متوسط
بادمجان قلمي 6 عدد متوسط
روغن زيتون 2 قاشق سوپ خوري
پياز( 1 عدد متوسط ) خرد شده
سير 400 گرم (1 عدد متوسط ) خرد شده
گوشت چرخ كرده( 200 گرم)
رب گوجه فرنگي يك چهارم ليوان
آب گوشت 250 ميلي ليتر
برنج۶۵ گرم
جعفري( 2 قاشق سوپ خوري ) خرد شده
پنير پيتزا(40 گرم) رنده شده
نمك و فلفل به مقدار كافي
مواد لازم براي سس
كره پاستوريزه۳۰ گرم
آرديك و نيم قاشق سوپ خوري
شير پاستوريزه۱ ليوان
تخم مرغ 1 عدد
بادمجان و كدو را از طول نصف كنيد. داخل آن را با قاشق خالي كنيد. بادمجان و كدويي را كه با قاشق درآورده ايد، به طور كامل ساطوري كنيد. روغن را داغ كرده ، سير و پياز را به روغن اضافه كنيد تا نرم شود. سپس گوشت چرخ كرده را به آن بيفزاييد تا قهوه اي شود. بادمجان و كدوي ساطوري شده و گوجه فرنگي رنده شده را بيفزاييد. رب گوجه را در آب گوشت حل كنيد، سپس به بقيه مواد بيفزاييد. برنج راهم مخلوط كنيد. مواد را روي حرارت بگذاريد تا بدون در به مدت 15 دقيقه بماند، غلظت بگيرد و برنج نرم شود. جعفري، نمك و فلفل را نيز بيفزاييد. سپس با اين مواد ، داخل كدو و بادنجان را پر كنيد. كمي از سس آماده شده روي مواد بريزيد و سپس با پنير رنده شده روي آن را بپوشانيد و در فر 180 درجه سانتي گراد ( 350 درجه فارنهايت ) به مدت حدود 35 دقيقه بپزيد تا روي سبزي ها طلايي شود.
طرز تهيه سس :
كره را روي حرارت ذوب كنيد. آرد را اضافه كرده و به هم بزنيد، سپس بگذاريد تا كمي بماند و بوي خامي آرد از بين برود. پس از آن شير را كم كم اضافه كرده و روي حرارت هم بزنيد تا غلظت بگيرد. آنگاه پس از اين كه سس سرد شد، تخم مرغ و جوز هندي را بيفزاييد و هم بزنيد تا به طور كامل به صورت يكنواخت در بيايد.

آب و هوا
سرما پس از گرما
006813.jpg
گرماي هوا در روزهاي اخير تقريبا بي سابقه است، اما هميشه اين طور نمي ماند.
سياوش بختياري- كمتر كسي به ياد دارد كه دماي هوا در اين موقع سال اين قدر گرم بوده باشد. اين گرما تنها مختص شهرهايي مانند تهران نيست و شمال غربي و غرب كشور هم گرفتار آن شده اند. اگر به جدول هم نگاه كنيد، چنين چيزي را مي بينيد و البته شهرهايي كه در نقشه نيامده اند، هوايي گرم تر از حد معمول را تجربه مي كنند. به عنوان مثال شهر سقز اين روزها بايد دمايي زير صفر درجه داشته باشد، اما تا 8 درجه سانتي گراد بالاي صفر آمده است. گرمي و خشكي هوا چند ايراد دارد؛ اولي آلودگي هوا در شهرهاي بزرگي مانند تهران است. اگر از ناراحتي قلبي يا ريوي
رنج مي بريد يا كار خاصي در سطح شهر نداريد، فعلا در خانه بمانيد. سالخوردگان و كودكان بيشتر مشمول اين حرف مي شوند. مشكل دوم، خالي شدن آب پشت سدها در فصل تابستان است؛ اگر برف و باران نداشته باشيم، قطعا در تابستان با مشكل كم آبي مواجه مي شويم. همه اينها كه گفتيم تنها يك روي سكه بود. اين ماجرا سوي ديگري هم دارد و آن سرماي شديدي ست كه بزودي كشور را تسخير خواهد كرد. پشت اين گرماي كم سابقه، توده هواي سردي
قرار دارد كه معلوم نيست چه موقع وارد ايران مي شود، اما مطمئن باشيد كه خواهد آمد. پس منتظر و آماده باشيد.

كتابخانه
مرتضي مميز در قاب كتاب
006849.jpg
كتاب مجموعه عكس ها و آثار مرتضي مميز از كودكي تا امروز با اضافه كردن بخش هاي تازه اي بزودي توسط انتشارات نظر منتشر مي شود.
ماهور نبوي نژاد- حسين كنعاني، پژوهشگر هنر پيش از مرگ مرتضي مميز كار گردآوري اين مجموعه را آغاز كرده بود با اين هدف كه در اين مجموعه سيرتحولي كارهاي پدرگرافيك نوين ايران را نشان دهد.
به گزارش ايسنا كار انتخاب عكس ها و نوشتن شرح آنها تمام شده ولي از آنجا كه در جريان كار اين مجموعه قلب پرشور مرتضي مميز از حركت باز ايستاد ، حسين كنعاني و ابراهيم حقيقي - همكار او در تهيه اين كتاب- تصميم گرفتند تصاوير ديگري از آخرين روزهاي حيات اين هنرمند و مراسم تشييع و خاكسپاري وي را به اين مجموعه اضافه كنند تا نگاه جامع و كاملي به زندگي پرثمر مرتضي مميز باشد.
مميز خود در زمان حياتش در كار فراهم آوردن اين مجموعه همكاري مي كرد؛ زيرنويس عكس ها را تا آخرين روزهاي حياتش نوشته يا تصحيح كرده بود. قرار بر اين بود كه تا پايان مردادماه گذشته اين مجموعه منتشر شود ولي به دلايل مختلفي از جمله بيماري مميز اين امر به تاخير افتاد و قسمت بر اين بود كه خزان زندگي مميز نيز در اين كتاب جاي گيرد.
محمودرضا بهمن پور، مدير انتشارات نظر درباره تاريخ انتشار اين كتاب مي گويد: اميدواريم اين كتاب كه كرونولوژي زندگي مرتضي مميز است تا قبل از پايان سال جاري منتشر شود .
اما در هفته آينده كتاب ديگري از مرتضي مميز وارد بازار كتاب مي شود. اين كتاب مجموعه نقاشي ها، عكاسي ها و ساير آثار استاد مرتضي مميز است كه دو سال پيش در موزه هنرهاي معاصر به نمايش گذاشته شد.
اين كتاب نيز توسط نشر نظر منتشر مي شود.
مرتضي مميز براي ماندگاري بر صفحه هنر ايران قطعا از انتشار مجموعه آثارش و پرداختن به او در قالب كتاب بي نياز است و براي اين ادعا هم ادله و استدلال لازم نيست؛ چند روز پيش بود كه پس از هفت روز از درگذشت مرتضي مميز در همين جريده نوشتيم: مميز هميشه زنده است .
گردآوري و انتشار آثار مميز، برگزاري مجالس
ياد بود و بزرگداشت براي او حداقل كار ما براي قدرداني از مردي  ست كه هزاران جلوه زيبا خلق كرد و هر بار با خلاقيت و هنرش، چشم هاي ما را نواخت.
انتشار اين كتاب ها همچنين گامي است جهت معرفي مرتضي مميز به نسل هايي كه او را نمي بينندولي با طرح ها و نقش هاي ماندگارش زندگي مي كنند.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
اگر از طرفداران فيلم هاي اكشن، مخصوصا از نوع هنگ كنگي اش هستيد، مي توانيد تمام امروز را به اميد تماشاي فيلم اژدهاي قهرمان سر كنيد كه ساعت 22 از شبكه تهران پخش مي شود. اين فيلم محصول سال 1995 است و كريستف گانز آن را كارگرداني كرده است. راستش را بخواهيد اصلا فيلم مهمي نيست و حتي در ميان فيلم هاي مشابهش هم اثر ارزشمندي به شمار نمي رود، اما شايد بد نباشد آخرين ساعات چهارشنبه تان را برايش بگذاريد، البته به شرطي كه از اينگونه فيلم ها خوشتان بيايد. از طرفي همزمان با شروع اين فيلم سينمايي، مي توانيد دومين و آخرين قسمت تله تئاتر آنوا را از شبكه 4 تماشا كنيد كه داود دانشور آن را كارگرداني كرده و مينو زاهدي، رضا امامي و حسن ميهماني از بازيگران آن هستند. اگر هم بيشتر به تئاتر علاقه داشتيد، يك ساعت زودتر يعني حدود ساعت 21:15 به تماشاي مجله تئاتر از همين شبكه بنشينيد كه اختصاص به بررسي اوضاع و احوال هنرهاي نمايشي دارد.
در ميان مجموعه هاي تلويزيوني هم كه امشب از شبكه هاي مختلف نمايش داده مي شود، نمي توان هيچ كدام را توصيه كرد فقط اگر شبي از شب ها را تابه حال دنبال كرده ايد، حواستان باشد كه ساعت 20:45 از شبكه 3 نمايش داده مي شود، اگر هم هفته هاي گذشته قسمت هاي آغازين روح مهربان را از دست نداده ايد، مي توانيد ادامه آنها را امشب حدود ساعت 22:15 از شبكه اول ببينيد. اگر هم دلتان براي سريال هاي سعيد سلطاني (كه شباهت غريبي به آثار سيروس مقدم دارد) تنگ شده؛ اول به تماشاي لبه تاريكي بنشينيد كه ساعت 21:30 از شبكه 2 نمايش داده مي شود و بعد از آن در حوالي ساعت 1:15 بامداد پس از باران را نگاه كنيد. ساعت 23 هم از شبكه تهران مي توانيد مجموعه كره اي پزشكان را تماشا كنيد كه نبايد انتظار داشته باشيد در حد و اندازه هاي پرستاران باشد.
در اين مدتي كه اين ستون را مي نويسم به اين نتيجه رسيده ام كه تحت هيچ شرايطي درباره پخش مستقيم هاي شبكه 3 ـ حتي اگر مسئولان پخش اين شبكه براي پخش يك بازي در ساعت مقرر تعهد محضري بدهند ـ اظهارنظر قطعي نكنم و بهتر است خودتان حواستان به زيرنويس هاي شبكه 3 باشد هرچند كه به نظر من به اين زيرنويس ها هم خيلي اطمينان نكنيد. بهترين كار اين است كه ساعت 23:15 يك نگاهي به اين شبكه بيندازيد و ببينيد كدام بازي براي پخش انتخاب شده است. اگر هم از گفت وگوهاي تلويزيوني و برنامه طلوع ماه خوشتان مي آيد و گفت وگوي داريوش ارجمند با يكي از چهره هاي ماندگار علمي، فرهنگي يا هنري را مي پسنديد، مي توانيد حدود ساعت 23 امشب از طريق شبكه اول به تماشاي اين برنامه بنشينيد، هرچند كه چند سال پيش وقتي اين برنامه براي اولين بار و به صورت زنده پخش مي شد جذاب تر به نظر مي رسيد.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |