شنبه ۳ دي ۱۳۸۴
تيم ملي انگليس از نگاه استوارت پيرس
الگوي انگليسي
منبع: مچ - ترجمه‎/ علي راد
005199.jpg
005196.jpg
در ابتداي دوران فوتبالش در يك بازي آزمايشي كه براي كوئينز پارك رنجرز انجام داد، رد شد و پيشنهاد تيم  هال سيتي را براي پيوستن به اين تيم رد كرد و سپس با خوشحالي و رضايت راهي تيم غيرليگي ولدستون شد در حالي كه به عنوان يك كارمند لوازم الكتريكي نيز مشغول به كار بود.
ناگهان همه چيز تغيير كرد و او با پيشنهاد فوق العاده باشگاه موفق آن زمان يعني كاونتري سيتي مواجه شد و در سال ۱۹۸۳ نخستين بازي اش را براي اين تيم انجام داد و تا سال ۱۹۸۵ كه به ناتينگهام فارست پيوست در آنجا باقي ماند. او توسط مربي معروف، برايان كلاف به ناتينگهام فارست ملحق شد. پيرس به مدت بيش از ده سال در ناتينگهام بازي كرد و بيشتر اين دوران را به عنوان سرگروه تيم به ميدان مي رفت. او به همراه اين تيم موفق به فتح دو جام حذفي باشگاه هاي انگلستان شد. او حتي تا فينال جام اتحاديه باشگاه هاي انگلستان پيش رفت و در حالي كه از روي يك ضربه كاشته موفق به گلزني شده بود سرانجام مغلوب تيم تاتنهام شد. او پس از دوازده سال حضور در ناتينگهام، به تيم نيوكاسل انگلستان پيوست و باز هم به فينال جام اتحاديه راه يافت ولي دوباره مغلوب شد و از فتح اين جام بازماند. او كه معروف به «رواني» است در پايان دوران بازيگري و با وجود كهولت سن بازيهاي قابل قبولي ارائه كرد و تا سن چهل سالگي در تيم منچستر سيتي بازي مي كرد و همواره او را به عنوان يك بازيكن متعصب و جنگنده مي شناسند. خاطره پنالتي از دست رفته وي در نيمه نهايي جام جهاني ۹۰ برابر آلمان و اشكهاي وي هرگز از خاطره ها پاك نخواهد شد.
* به نظر شما عملكرد تيم انگلستان در طول مسابقات راهيابي چگونه بوده است؟
- فكر مي كنم بازيكنان نمايش قابل قبولي داشتند و همين كه ما مستقيماً صعود كرديم و به بازيهاي حذفي نرفتيم خود جاي خوشحالي دارد.
* عملكرد اسون گوران اريكسون را در تيم ملي به عنوان سرمربي چطور ارزيابي مي كنيد؟
- او وظيفه اش را تا به حال خوب انجام داده است. زماني كه اسون براي اين كار انتخاب شد، بسياري عقيده داشتند كه اين پست بايد به يك انگليسي واگذار شود. مردم هميشه اين سؤال را از من مي پرسيدند زيرا همه من را به عنوان يك ميهن پرست متعصب مي شناسند اما هميشه پاسخ دادم كه بهترين مرد را بايد براي اين كار انتخاب كرد، بدون در نظر گرفتن مليت. اسون در طول مسابقات راهيابي عملكرد خوبي داشته است. در دور گذشته جام جهاني ما به يك چهارم نهايي راه يافتيم و در نهايت به برزيل باختيم و اگر با هر تيم ديگري بازي مي كرديم به بازي نهايي راه پيدا مي كرديم.
* آيا امكان اينكه شما بعد از اسون گوران اريكسون به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شويد، وجود دارد؟
- تا جايي كه من مي دانم، شما بايد يك مربي سطح بالا باشيد و حداقل ده سال سابقه مربيگري داشته باشيد تا بتوانيد نامزد كسب اين پست شويد. اين موارديست كه مربياني مثل آلن كربيشلي و استيو مك كلارنس قبل از آن به اين مهم دست يافته بودند و سپس براي پست مربيگري برگزيده شدند. با نگاهي به مربيان قبلي مي توان، آينده اين پست را نيز پيش بيني كرد.
* آيا مي تواني احساس شركت در يك رقابت مهم مثل جام جهاني را توصيف كني؟
- وقتي در جام جهاني حضور داريد اين قدر جو فوق العاده اي حاكم است كه حتي نمي توانيد تصور كنيد. در خارج از آنجا و كشورتان نيز تمام مردم از حضور تيمشان در جام بسيار شادمان هستند. به ياد مي آورم زماني كه پس از اتمام جام جهاني ۹۰ به انگلستان بازگشتيم، در فرودگاه لاتون نزديك به نيم ميليون نفر به استقبال ما آمده بودند. اصلاً باور كردني نبود. وقتي در ايتاليا حضور داشتيم تلويزيون چيزي از انگلستان نشان نمي داد و تنها تصاويري از ايتاليا و تيم اين كشور به نمايش مي گذاشت. در آنجا فقط صحبت از فوتبال است و تماشاي بازي گروه هاي مختلف و هيچ نظري نسبت به اتفاقاتي كه ممكن است در بازگشت به خانه رخ دهد نمي توانيد داشته باشيد. سپس ناگهان به وطن بازمي گرديد و متوجه مي شويد كه چقدر مردم تحت تأثير قرار گرفته اند. اين مافوق تصور است.
* انگلستان هميشه حواشي مثبت و منفي زيادي اطراف تيم داشته است. درست نيست كه تأثير رسانه ها و مطبوعات را بر آن در نظر نگيريم!
- قرار داشتن در يك حفاظ و برقراري آرامش رواني براي يك تيم كاملاً ضروري و حياتي است. زماني كه فوتبال بازي مي كردم در صبح روز بازي هرگز با پدر و مادرم صحبت نمي كردم، چون باعث مي شد تمركزم از بين برود! اگر تلفن زنگ مي زد، همسرم به آن جواب مي داد زيرا ممكن بود كسي درخواست انجام كاري را از من بكند و باعث شود حواسم كاملاً در بازي پرت شود. دوست نداشتم كه اجازه دهم چنين اتفاقاتي رخ دهد. مي دانم كه هميشه احساسات عجيب و غريبي داشتم.
* اوضاع تيم ملي در مقايسه با زماني كه در تيم بودي چه تفاوتي كرده است؟
- فكر مي كنم فوتبال از زمان ما دچار تغيير و تحولاتي شده است. در زمان ما بايد حداقل چهار سال براي تيم باشگاهي ات خوب بازي مي كردي تا شانسي براي حضور در تيم ملي پيدا كني. اما در حال حاضر تنها با انجام چند بازي خوب در ليگ برتر مي شود به تيم ملي راه پيدا كرد. در بعضي موارد اين كار اصلاً خوب نيست ولي يكي از مزاياي آن اين است كه بازيكنان جوان انگيزه بيشتري براي ارائه بازي هاي خوب به دست مي آورند تا جايي در تيم ملي داشته باشند.
* آيا انتظار فتح جام جهاني توسط انگلستان واقع بينانه است؟ آيا همه ما از اين موضع شگفت زده خواهيم شد؟
- در حال حاضر تيم هاي چندان قدرتمندي در دنيا وجود ندارد. ايتاليايي ها قدرت هميشگي خود را ندارند و اسپانيايي ها نيز به همين منوال و جداي اين موارد بازي كردن در خارج از خانه دشوار به نظر مي رسد. آلمان ها نيز با ضعيف ترين تيم ممكن كه تا به حال در اختيار داشته اند در جام جهاني حضور دارند.
آرژانتين و برزيل تيم هايي هستند كه بايد از آنها ترسيد، زيرا تنها تيم هايي كه پتانسيل فتح جام را دارند اين دو هستند اما مسئله اين است كه آنها بايد در اروپا بازي  كنند و اين كار را دشوار مي كند. اين حقيقت كه ما در اروپا هستيم و يكي از بهترين تيم هاي تاريخ انگلستان را در اختيار داريم مي تواند تهديدي براي قدرت هاي آمريكاي جنوبي باشد. به نظر من قهرمان يكي از اين سه خواهد بود.
* اين اظهارات بسيار صريح است. اگرچه اين اواخر تنها ضربات پنالتي باعث شده تا به سطوح بالاتر جام هاي معتبر راه پيدا نكنيد. آيا از اين كه اين اتفاق باز هم تكرار شود نگران هستي؟
- بهتر است بگوييم اين تنها بدشانسي بوده كه باعث شده چنين اتفاقاتي براي ما رخ دهد. براي مثال آن پنالتي كه من در نيمه نهايي جام ۹۰ برابر آلمان از دست دادم .ولي آنها تمامي ضربات را تبديل به گل كردند. دير يا زود بايد پذيرفت كه شانس با يكي از تيم ها بيشتر يار است و شايد مسائل روحي رواني را نيز بايد به آن افزود. واقعيت اين است كه يكي از تيم ها بايد حذف شود و اميدوارم اين اتفاق اين دفعه براي ما رخ ندهد.
* پنالتي هاي زيادي را در تورنمنت هاي بزرگ به ثمر رساندي؛ آيا اين كار بسيار سختي است؟
- فكر نمي كنم زدن يك ضربه پنالتي مسئله اي خاص باشد. چيزي كه بيش از به ثمر رسيدن يا نرسيدن آن مهم است خود نمايش پنالتي است و تأثير رواني آن. من هر روز عادت داشتم كه پنالتي زدن را تمرين كنم. اما با اين وجود باز هم در يك تورنمنت بزرگ يك ضربه پنالتي را از دست دادم ولي بعد از آن باز هم تمرين كردم و شش سال بعد در يورو ۹۶ دو پنالتي را به گل تبديل كردم.
مطمئناً در تابستان آينده تيم هايي پس از باخت در ضربات پنالتي به خانه بازخواهند گشت كه اين يك حقيقت محض است. به تنها چيزي كه مي توان اميدوار بود اين است كه تيم پنج پنالتي زن قهار در اختيار داشته باشد و دروازه باني كه توان مهار پنالتي را داشته باشد.
* در حال حاضر انگلستان تيم جواني در اختيار دارد. آيا در جام جهاني اين قضيه مشكل ساز خواهد شد؟
- درست است كه ما تيم جواني در اختيار داريم ولي آنها تجربه زيادي دارند كه با توجه به جواني بسيار خوب است. كمتر بازيكني را به جواني و تجربه مايكل اوون و وين روني مي شناسم. انگيزه آنها نشان مي دهد (به خصوص روني) كه بسيار با تجربه عمل مي كنند. به علاوه ما بازيكناني داريم كه در اوج دوران بازيكني خود هستند و به اضافه تجربه، سن مناسبي را نيز دارند و اين براي هر تيمي يك نعمت است.
* يكي از بازيكناني كه به نظر مي رسد آينده درخشاني داشته باشد بازيكن اسبق منچستر سيتي، يعني شاون رايت فيليپس است. آيا از درخشش او شادمان خواهي شد؟
- شاون بازيكن بسيار حساسي است و شخصيت بزرگي دارد. من قادر به بيان خصوصيات او نيستم و هيچ كس ديگر هم نمي تواند اين كار را انجام دهد. او قادر است به تنهايي بار تيم را به دوش بكشد. انگلستان بسيار خوش شانس است كه او را در اختيار دارد.

سايه روشن
آرزوهاي بزرگ
در طول دوران فوتبال انگلستان، مربيان بزرگ زيادي پا به عرصه فوتبال گذاشته اند سرالف رمزي، گراهام تيلور، تري ونبلز، كوين كيگان در عرصه ملي و در باشگاه ها نيز مربياني چون برايان كلاف، سرالكس فرگوسن، گرام تيلور، سرمت باسبي، سر بابي رابسون و... نسل قديمي مربيان در انگلستان مثل سرمت باسبي جاي خود را به نسل بعدي يعني برايان كلاف دادند و پس از آن گراهام تيلور و ديگران و در حال حاضر نيز زمان آن رسيده تا مربياني مثل الكس فرگوسن، آرسن ونژه و ... جاي خود را به نسل جديدتري از آنها واگذار كنند. كساني چون برايان رابسون، استيو مك لارن، استوارت پيرس تا اين چرخه ادامه يابد و هركس نقش و تأثير خود را براين فوتبال كهن بگذارد. نسل حاضر مربيان جوان انگلستان كه دست پرورده بسياري از مربيان بزرگ اين كشور هستند هنوز نياز به كسب تجربه دارند تا بتوانند جاي بزرگترهاي اين رشته را بگيرند تا به نقطه اوج فوتبال خود يعني مربيگري تيم ملي انگلستان دست پيدا كنند. استوارت پيرس بازيكن اسبق تيم ملي انگلستان، ناتينگهام فارست و نيوكاسل در حال حاضر براي دومين تجربه اش مربيگري تيم رقيب منچستر يونايتد، يعني منچسترسيتي را برعهده گرفته است. قبل از او كوين كيگان يكي از بهترين بازيكنان تاريخ انگلستان مربيگري اين تيم را پذيرفته بود و نتايج نسبتاً خوبي نيز گرفته بود. پيرس كه به لقب «رواني» در انگلستان مشهور است فردي متعصب به شمار مي رود و خاطره اشكهاي او پس از به ثمر نرساندن پنالتي برابر آلمان در نيمه نهايي جام جهاني ۱۹۹۰ و نيز به ثمر رساندن پنالتي در مرحله نيمه نهايي يورو ۱۹۹۶ باز هم برابر آلمان و شادي بي وصف او هرگز از يادها نخواهد رفت. بايد منتظر ماند و ديد آيا او با كسب نتايج خوب اعتباري براي خودش به دست مي آورد و مي تواند به آرزويش كه همانا مربيگري تيم ملي انگلستان است برسد يا نه؟
005193.jpg
- نام كامل: استوارت پيرس
- تاريخ تولد: ۲۴ آوريل ۱۹۶۲
- مليت: انگليس
- باشگاهها: ولدستون، كاونتري سيتي، ناتينگهام فارست، نيوكاسل، وست هام، منچستر سيتي
- سابقه مربيگري: ناتينگهام فارست (۹۷-۱۹۹۶)، منچستر سيتي (۲۰۰۵-۲۰۰۱)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |