پنجشنبه ۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۷ - Dec 29, 2005
ازدواج فقط يك درصد بيشتر از طلاق
طي ۸ماه نخست سال جاري نيم ميليون ازدواج در كشور ثبت شد
011529.jpg
گروه اجتماعي: در هشت ماهه نخست امسال حدود ۵۰۰ هزار ازدواج دائم در دفاتر ازدواج سراسر كشور به ثبت رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، ثبت اين تعداد ازدواج دائم در هشت ماهه سال ،۸۴ در مقايسه با مدت مشابه سال ۸۳ حدود ۱۳ درصد رشد را نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، از فروردين تا پايان آبان ماه امسال ۲۶۶ مورد ازدواج موقت نيز در دفاتر ازدواج به ثبت رسيد كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
همچنين در هشت ماهه اول سال ،۸۳ بيش از ۴۴۱ هزار فقره ازدواج دائم و ۲۰۲ مورد ازدواج موقت در دفاتر ازدواج سراسر كشور به ثبت رسيد.
گفتني است، در اين مدت، ۵۳ هزار فقره طلاق نيز به ثبت رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه حدود ۴۷ هزار و ۶۵۰ فقره بود، رشدي ۱۲ درصدي را نشان مي دهد.
صدور شناسنامه نوزادان متولد ايران با والدين خارجي
بنا به گزارش ديگري مديركل امور حقوقي ثبت   احوال، اعلام كرد:اشخاص داراي پدر خارجي و مادر ايراني با داشتن شرايط لازم، در سن ۱۸ سالگي شناسنامه مي  گيرند در صورتي كه نوزادي در ايران از پدر و مادر خارجي متولد شود و يكي از والدين در ايران باشد، در بدو تولد براي نوزاد شناسنامه صادر مي  شود.
احسان پورمنتي، مديركل امور حقوقي ثبت   احوال، گفت: اگر فرزندي از پدري خارجي و مادر ايراني در ايران متولد شود؛ در صورت داشتن شرايط لازم در سن ۱۸ سالگي شناسنامه مي  گيرد.
وي افزود: براي فرزندي كه از پدر خارجي و مادر ايراني متولد شده باشد و اقامت قانوني در ايران داشته باشد، گواهي ولادت اتباع خارجي صادر مي  شود و در صورتي كه فرزند آنها در فاصله ۱۸ تا ۱۹ سالگي از ايران خارج نشود، تبعه ايران است و براي او شناسنامه صادر مي  شود.
به گزارش ايسنا، پورمنتي خاطرنشان كرد: فرزندي كه پدرش خارجي است، بايد اعلاميه بنويسد كه تابعيت پدرش را قبول ندارد و در سن ۱۸ سالگي شناسنامه ايراني بگيرد.
مديركل امور حقوق ثبت  احوال گفت: رويه ثبت احوال اين بوده كه براي اطفال داراي پدر خارجي و مادر ايراني در صورت اقامت قانوني شناسنامه صادر كند، اما از نظر قانوني اين افراد بايد در سن ۱۸ سالگي صاحب شناسنامه شوند.
وي در خصوص حل مشكل فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان غيرايراني از طريق لحاظ كردن نسب مادري اطفال در قانون مدني، افزود: مركز پژوهش  هاي مجلس براي اصلاح قانون مدني چنين پيشنهادي را مطرح كرده است، اما ظاهراً قانون چنين اجازه  اي نمي  دهد.
پورمنتي تصريح كرد: حقوقدان  هاي بسياري نيز مطرح كرده  اند، زماني كه براي فرزند پدر و مادر خارجي كه در ايران هستند، شناسنامه صادر مي  شود چرا فرزند مادر ايراني نبايد شناسنامه بگيرد.
به گفته وي، در صورتي كه ازدواج  ها قانوني و اقامت هم قانوني باشد؛ طفل در ايران با مدارك قانوني زندگي خواهد كرد.

دفاتر رسيدگي به شكايت هاي مردم از پزشكان فعال شد
گروه اجتماعي: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: دفاتر رسيدگي به شكايت هاي مردم از پزشكان در معاونت هاي درمان دانشگاههاي علوم پزشكي فعال شده است و افرادي كه از سوي پزشكان به پرداخت مبالغي خارج از ضوابط تعيين شده مجبور مي شوند مي توانند به اين دفاتر شكايت كنند. سيد مويد علويان در گفت وگو با فارس افزود: متاسفانه عده اي از پزشكان و به خصوص جراحان علاوه بر دريافت حقوق قانوني خود براي عمل جراحي بيماران، در بيمارستانهاي خصوصي و حتي دولتي مبالغي را خارج از ضوابط قانوني دريافت مي كنند و بيماران هم تصور مي كنند كه اين حق پزشكان است و بايد پرداخت كنند. وي ادامه داد: دريافت غيرمتعارف پزشكان از مردم مبالغ متفاوتي را شامل مي شود و بين چند ۱۰ هزار تومان تا ميليونها تومان است و متاسفانه هيچ نظارت و كنترلي هم در اين زمينه وجود ندارد، به همين علت دفاتر ويژه اي براي رسيدگي به اين دريافتي ها كه به پولهاي زيرميزي پزشكان معروف شده است در معاونت هاي درماني دانشگاههاي علوم پزشكي كشور فعال شده است و بيماران و افرادي كه از سوي پزشكان به پرداخت وجوه خارج از ضوابط و غيرمتعارف مجبور شده اند، مي توانند با مراجعه به اين دفاتر شكايت خود را مطرح كنند تا بر اساس قانون و در اسرع وقت به آن رسيدگي شود.

امكان انتقال دختران دانشجوي متقاضي
تحصيل در دانشگاههاي استان محل سكونت
گروه اجتماعي: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در پانصد و بيست و پنجمين جلسه خود راهكارهاي اجرايي شدن سياست هاي ارتقاي مشاركت زنان در آموزش عالي را بررسي كرد.
در اين راستا كميته آموزش شوراي زنان موظف شد با حضور مسئولان و دست اندركاران ذيربط، تدوين برنامه هاي لازم در اين خصوص را پيگيري كند.
رسيدگي سريع به مشكلات دختران دانشجو بويژه در امور فرهنگي و امور رفاهي، فراهم كردن هر چه بيشتر امكان انتقال و جابجايي دختران دانشجوي متقاضي تحصيل در دانشگاههاي استان محل سكونت خود، توجه به كمبودهاي اساسي دانشگاههاي مناطق محروم و بروز آسيبهاي اجتماعي در اين رابطه به عنوان موضوعات اولويت دار جهت پيگيري در اين كميته تعيين شدند.

برگزاري گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه شريف
011523.jpg
گروه علمي فرهنگي- علِي اصغر محمدي _ خبرنگار اعزامي همشهري به كيش: گردهمايي بزرگ فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف همزمان با چهلمين سالگرد تأسيس اين دانشگاه ديروز طي مراسمي در جزيره كيش برگزار شد.
اين مراسم با حضور دكتر سهراب پور رئيس دانشگاه شريف، رؤساي پيشين و فارغ التحصيلان اين دانشگاه و نيز جمعي از مقامات كشور برگزار شد.دكتر مشايخي دبير كل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف در اين مراسم طي سخناني گفت: گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف با حضور بيش از ۹۰۰ تن از فارغ التحصيلان و خانواده هاي آنها برگزار مي شود.وي كه از نخستين فارغ التحصيلان دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي شريف نيز به شمار مي رود، هدف از برگزاري اين گردهمايي را بزرگداشت چهلمين سال تأسيس دانشگاه شريف و استفاده از تجربه ها و آگاهي فارغ التحصيلان حوزه هاي مختلف اقتصادي، صنعتي و مديريتي دانشگاه در پيشبرد امور كشور ذكر كرد.دكتر مشايخي برگزاري گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف را علاوه بر تجديد ديدار دوستان، محفل ارزنده اي براي تحليل وضعيت فعلي كشور و منطقه در عرصه  هاي مختلف توصيف كرد و اظهار داشت. اين گردهمايي، محفل ارزنده اي است تا نخبگان كشور به ارائه راهكار جهت بهبود وضعيت فعلي كشور بپردازند.دكتر مشايخي افزود: در طول جلسات در خصوص مسائل صنعتي، تجاري، مديريتي و اقتصادي كشور بحث و تبادل نظر مي شود و مجموعه اين تحليل ها مي تواند هديه اي ارزنده براي جامعه صنعتي و تجاري كشور باشد.

از سال آينده آغاز مي شود
توزيع روزانه غذادر ميان نيازمندان واقعي
گروه اجتماعي: مديركل دفتر برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي ، گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته و در صورت تامين اعتبارات لازم ، از ابتداي سال ۸۵ روزانه ميان نيازمندان واقعي غذا توزيع خواهد شد.
دكتر فرهاد صدر افزود: نيازمندان واقعي از طريق پتانسيلهايي همچون شوراي هاي شهر و روستا ، مساجد ، هيات امناي كانون هاي مذهبي و... شناسايي مي شوند تا روزانه غذاي مورد نياز در ميان آنها توزيع شود.
وي خاطر نشان كرد : در مكانهايي از سطح شهر كه تعداد افراد نيازمند در اين مكانها بسيار است ، پايگاههايي آماده خواهد شد تا از اين طريق غذا بين نيازمندان توزيع شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي تاكيد كرد: اين اقدام به صورت مردمي و با همكاري مردم خير و نيكوكار انجام خواهد شد.صدر گفت: در صورت تصويب هيات دولت و تامين اعتبارات لازم ، طرح توزيع غذاي روزانه از ابتداي سال آينده آغاز مي شود.

آغاز به كار ششمين سمينار فيزيوتراپي تخصصي
ستون فقرات
گروه اجتماعي: ششمين سمينار فيزيوتراپي تخصصي ستون فقرات صبح ديروز با حضور رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي دكتر محمدتقي جغتائي، رياست انجمن فيزيوتراپي ايران فيزيوتراپيست محسن هاشمي و اساتيد و پژوهشگران در سالن اجتماعات اين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر نور الدين كريمي دبير علمي سمينار گفت: برگزاري اين همايش علمي و تكرار ساليانه آن در يكي از شاخه هاي يك رشته علمي در سطح ملي كم نظير است و هر ساله با رشد كمي و كيفي بسيار بالايي روبه رو است.
وي افزود: بيش از ۱۰۰ مقاله به دبيرخانه كنگره ارسال شده و از اين تعداد حدود ۲۰ مقاله به صورت سخنراني و تعداد۲۰ مقاله به صورت پوستر ارائه مي شود.
در ادامه اين همايش دكتر محمد تقي جغتائي گفت: اين سمينار با همت و همكاري گروه فيزيوتراپي اين دانشگاه هرساله برگزار مي شود ولي با توجه به اينكه آموزش فيزيوتراپي در كشورمان كيفيت خوبي دارد و محدوده كار فيزيوتراپي خيلي وسيع شده است، هر كس نمي تواند در هر زمينه نظري ارائه دهد و بايد از تكنيك ها و روشهاي جديد استفاده كنيم.
وي افزود: ما بايد سعي كنيم در اين زمينه از پژوهش هاي مداخله اي كه با همكاري بيماران در كلينيك ها مي باشد استفاده و آن را در اين پژوهشها مورد آزمايش باليني قرار دهيم و بعد اين پژوهش را به صورت مقاله ارائه دهيم.
دكتر جغتائي خاطرنشان كرد: در حال حاضر ضرورت راه اندازي مجله علمي و پژوهشي از سوي انجمن فيزيوتراپي ايران حس مي شود تا پژوهشگران بتوانند از آن استفاده بهتري بكنند.
محسن هاشمي فيزيوتراپيست و رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران تصريح كرد: در اين همايشها سعي مي شود تازه هاي ستون فقرات ارائه شود و با حضور شركت كنندگان و پژوهشگران تبادل اطلاعات صورت گيرد.
وي گفت: در كشور ما اين كنگره يكي از مهم ترين كنگره ها و سمينارهايي است كه به صورت علمي و پژوهشي برگزار مي شود كه ما شاهد آن هستيم شركت كنندگان مطالب و اطلاعات خوب و به روزي را دريافت مي كنند.
گفتني است، اين كنگره به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

۱۲ بهمن ، آخرين فرصت يونسكو براي تعديل
ارتفاع برج جهان نما
گروه علمي فرهنگي:۱۲ بهمن  ماه  امسال  آخرين  فرصت  تعيين  شده  از سوي  يونسكو براي  تعديل  ارتفاع  برج  جهان  نما به  منظور جلوگيري  از حذف  نام  اثر تاريخي  ميدان  امام (نقش  جهان ) اصفهان  از فهرست  آثار تاريخي  جهان  است .
در حالي  كه  حدود يك  ماه  به  پايان  اين  زمان  باقيست ، هنوز اقدام  جدي  در راستاي  تامين  خواسته  يونسكو و جلوگيري  از قرارگرفتن  اين  اثر تاريخي  در فهرست  آثار در معرض  خطر جهان  صورت  نگرفته  است .
در بيست  و نهمين  اجلاس  كميته  ميراث  جهاني  يونسكو كه  تيرماه  امسال  در آفريقاي  جنوبي  برگزار شد، ۱۲ بهمن  ماه  جاري  را آخرين  مهلت  براي  تعديل  ارتفاع  برج  جهان نما مشخص  كرده است .براساس  اعلام  يونسكو، بناي  ساختمان «جهان  نما» حريم  ميدان  امام  اصفهان  را كه  يك  اثر ثبت  شده  در ميراث  جهاني  مي باشد، نقض  كرده است .يونسكو اعلام  كرده  است : در صورتي  كه  در اين  مهلت  براي  كاهش  ارتفاع «جهان نما» اقدام  نشود ميدان  امام  اصفهان (نقش  جهان ) را در فهرست «آثار در معرض  خطر» قرار خواهد داد.
بحث  برج  جهان  نما و تعديل  ارتفاع  طي  دو سال  اخير به  يكي  از مناقشات  و اختلافات  كاري  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  و شهرداري  اصفهان  به  عنوان  مجري  طرح  مبدل  شده  است .
«جهان  نما» نام  بنايي  از دوران  صفوي  در شهر اصفهان  بوده  كه  در دوره  قاجار از ميان  رفته  و اخيرا بر بنايي  نو در جوار ميدان  تاريخي «دروازه  دولت» ، «چهارباغ» و نزديكي  ميدان  امام (نقش  جهان ) اصفهان  نهاده  شده  است .
ساختمان  بلندمرتبه «جهان  نما» كه  از سال  ۱۳۷۵ در بافت  تاريخي  اصفهان  در دست  ساخت  است ، به  سبب  نوع  معماري  و تجاوز ارتفاع  آن  به  حريم  منظر آسماني بافت  كهن  اين  خطه  مورد اعتراض  سازمان آموزشي ، علمي  و فرهنگي  ملل  متحد (يونسكو) و مجامع  فرهنگي  و تاريخي  كشور قرار گرفته  است .برج «جهان  نما» در جوار ميدان  تاريخي «دروازه  دولت» ، خيابان «چهار باغ» و ميدان  امام  اصفهان  به  ارتفاع  ۴۸ متر و زيربناي  بيش  از ۱۶ هزار متر مربع  در دست  ساخت  است .
به گزارش ايرنا «ميدان  امام» اصفهان  كه  از آن  با عنوان «نقش  جهان» نيز ياد مي شود به  عنوان  يكي  از زيباترين  ميدان هاي  جهان  به  طول  ۵۱۰ و عرض  ۱۶۵ متر است ، كه  اطراف  آن  را اتاق هايي  در دو طبقه  به  يك  شكل  و اندازه  دربرگرفته  است  و در بين  آنها قصر سلطنتي «عالي  قاپو» و در مقابل  آن  مسجد «شيخ  لطف الله» و در جنوب  مسجد امام  و در شمال  آن  بازار واقع  شده  است .
اين  ميدان  در سال  ۱۰۲۱ هجري  توسط  شاه  عباس  صفوي  ساخته  شده  و در آن  زمان  اين  ميدان  به  چهار بازار تقسيم  مي شده  كه  در اطراف  هر يك  از بناهاي «مسجد امام» ، «شيخ  لطف الله» و «كاخ  عالي قاپو» بسته  به  موقعيت  آن ، صنايع  دستي  مختلف  عرضه  مي شده  است .
ميدان  امام  در زمان  صفويه  به  عنوان  يك  تفرجگاه  و ورزشگاه  مورد استفاده  قرار مي گرفت  و در دوره  قاجاريه  و پس  از آن  در دوره  پهلوي  به  مركز توليد و عرضه  صنايع  دستي  تبديل  شد.بازارهاي  اطراف  ميدان  و غرفه هاي  طبقه  فوقاني  چهار بناي  اصلي  را از لحاظ  معماري  به  هم  مربوط  مي سازد.
ميدان ، داراي  ۱۲ مدخل  عمده  و چندين  مدخل  كوچك  است  و در عهد صفويه  در وسط  ميدان  چوگان  بازي  مي كردند.به  گفته  باستان  شناسان ، «شاردن» سياح  فرانسوي  قرن  هفدهم  ميلادي  با توصيف «ميدان  نقش  جهان» و وجود آثار ارزشمند تاريخي  در اطراف  اين  ميدان  به بازي «چوگان» در وسط  ميدان  اشاره  نموده  كه  در شمال  و جنوب  آن  دو دروازه  سنگي  قرار داشته  است .
ميدان  امام  اصفهان  با شماره  ثبت  ۱۱۵ و در تاريخ  نهم  مي  ۱۹۷۹ در ميراث  جهاني  يونسكو به  ثبت  رسيده  است .اين  ميدان  در سال  ۱۳۱۰ نيز در كشور با نام هاي «ميدان  نقش  جهان» ، «ميدان  امام» و «ميدان  شاه» به  ثبت  رسيده  است .
ميدان  امام  اصفهان  در كنار آثاري  مانند «تخت  جمشيد» ، «پاسارگاد» ، «معبد چغازنبيل» ، «ارگ  بم» و «گنبد سلطانيه» از معدود آثار تاريخي  ايران  است  كه  در فهرست  آثار جهاني  به  ثبت  رسيده  است .بيش  از ۷۵۰ اثر تاريخي  و طبيعي  از ۱۲۹ كشور جهان  در فهرست  ميراث  جهاني يونسكو ثبت  شده  است .
كارشناسان  يونسكو تاكيد دارند ارتفاع  ضلع  شرقي  جهان نما تا دوازده  متر و ضلع  غربي  آن  تا بيست  و چهار متر كاهش  يابد.
رييس  پژوهشگاه  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  كشورمان  گفت : در صورتي كه  ميدان  نقش  جهان  در فهرست «آثار در خطر» يونسكو قرار گيرد، ثبت  آثار جديد باستاني  كشور در فهرست  اين  سازمان  در آينده  به  مخاطره  خواهد افتاد.وي  افزود: چنين  وضعيتي  به  معناي  سوء مديريت  در نگهداري  از آثار مهم  تاريخي  - فرهنگي  خواهد بود كه  به اعتبار مديريت  كشور آسيب  جدي  وارد مي كند.رييس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  اصفهان  در اين  خصوص  به ايرنا گفت  : بحث  ميدان  نقش  جهان  و اخطار يونسكو در خصوص  تعديل  ارتفاع  برج  جهان نما يك  موضوع  ملي  است .

ثبت نام كنكور تمديد شد
شنبه آخرين مهلت
گروه علمي فرهنگي: سازمان سنجش آموزش   كشور روز چهارشنبه  اعلام  كرد: نام نويسي داوطلبان  در آزمون  سراسري  سال ۱۳۸۵ دانشگاه ها تا دهم  دي  ماه  جاري  تمديدشده  است .
پيشتر آخرين  مهلت  نام نويسي  در اين  آزمون  كه  از ۱۶ آذرماه  آغاز شد، هفتم دي  اعلام  شده  بود. داوطلباني  كه  بنا به  دلايلي  موفق  به نام نويسي  نشده اند، مي توانند از ساعت هشت  صبح  روزهاي  پنجشنبه  هشتم ، جمعه  نهم  و شنبه  دهم  دي  ماه  فقط در باجه اصلي  مركز هر شهرستان  نسبت  به  نام نويسي  اقدام  كنند. داوطلبان  تهران  نيز مي توانند در تاريخ هاي  ياد شده  براي  دريافت  و ارسال مدارك  نام نويسي  فقط به  يكي  از مناطق  پستي  ۱۳ ، ۱۴ ، ،۱۵ ۱۶ ، ۱۸ و ۱۹ مراجعه كنند. نام نويسي  الكترونيكي  از طريق  پايگاه  الكترونيكي  سازمان  سنجش  نيز تا روز جمعه  ۳۰ دي ماه  امكان  پذير است .

اعلام ميزان كاهش شهريه دانشگاه هاي شبانه و پيام نور
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه ميزان كاهش شهريه هاي دانشگاه شبانه، پيام نور و علمي كاربردي اوايل هفته آينده اعلام مي شود، گفت: شهريه اين دانشگاه ها در وزارت علوم نهايي شده است.
حسن خالقي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه در طرح ساماندهي شهريه مراكز آموزش عالي شهريه اكثر دانشگاههاي كشور كاهش مي يابد، افزود: تعرفه هاي جديد شهريه دانشگاه ها از بهمن ماه امسال اجرايي مي شود. وي همچنين درباره امكانات آموزشي و رفاهي موجود در دانشگاه هاي كشور گفت: امكانات آموزشي و رفاهي در برخي از دانشگاه هاي كشور از امكانات دانشگاه هاي خارجي بيشتر است اما در برخي از دانشگاه ها نيز اين امكانات درصد كمتري دارد.
وي اظهار داشت: تلاش مي شود با سرانه اي كردن دانشگاه ها و اختصاص ضريب هاي مناطق محروم عقب افتادگي ها را جبران كرد.

در مقايسه با بازنشستگان ساير كشورها
بازنشستگان ايراني ۵۰ درصد كمتر تسهيلات مي گيرند
مهر: كارشناس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با بيان اينكه بازنشستگان ساير كشورها جزء شهروندان ممتاز جامعه محسوب مي شوند، گفت: در ايران دولت توجهي به وضعيت بازنشستگان نمي كند و اين قشر حتي نيمي از تسهيلات بازنشستگان در ساير كشورها را دريافت نمي كنند.
حسين ذوالفقاري افزود: در جامعه كنوني ضعف نظام مالي حاكم بر ادارات باعث كاهش قابل توجه حقوق و درآمد ماهيانه بازنشستگان شده است. در حالي كه در اكثر كشورهاي دنيا بازنشستگان شهروندان ممتاز جامعه محسوب شده و از منزلت اجتماعي ويژه اي برخوردارند.
وي افزود: بازنشستگان ساير كشورها مشكلات معيشتي و هزينه هاي بالاي بازنشستگان ايراني را ندارند، در حالي كه بازنشستگان كشورمان با درآمد ناچيز مجبور به گذران زندگي هستند و اين در حالي است كه اين قشر از حداقل تسهيلات نيز محروم است.ذوالفقاري تصريح كرد: در اكثر كشورهاي دنيا بازنشستگان مشكلي در خصوص تهيه مسكن مناسب ندارند و مي توانند از خانه هاي سازماني و دولتي استفاده كنند اما در ايران نيمي از بازنشستگان با وجود سالها فعاليت هنوز در خانه هاي اجاره اي و بدون هيچ گونه پشتوانه اي از سوي دولت، زندگي مي كنند. وي اظهار داشت: در اغلب كشورها صندوق رفاه اجتماعي و شركت هاي بيمه در رفع مشكلات بازنشستگان كمك بزرگي محسوب مي شوند و بسياري از نيازهاي آنان را تامين مي كنند اما در ايران به رغم وجود تشكيل صندوق رفاه و تامين اجتماعي ، اين قشر همچنان با مشكلات بسياري مواجهند.
كارشناس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: افزايش سالانه تورم در جامعه باعث شده افزايش درآمدهاي بازنشستگان نيز نتواند در حل مشكلات اقتصادي اين قشر موثر واقع شود.

مسير ويژه اتوبوسراني و چند پرسش
چندي پيش در خبرها خوانديم كه خطوط ويژه حركت اتوبوسها در بزرگراههاي مدرس و چمران با هدف تسهيل تردد به وجود مي آيد و اينك اين خط ممتد بر سطح بزرگراهها بر روي خط مقطع منقش شده و با كلمات درشت به رنگ زرد به فواصل معين نگاشته است: «مسير ويژه» .
اما در راستاي اجراي اين طرح چند پرسش اساسي به ذهن متبادر مي شود كه پاسخ گويي به آن مي تواند هم ايمني بيشتر و هم تردد سهل تر را توجيه پذير كند.
از ديرباز تاكنون مربيان آموزش رانندگي نخستين نكته ا ي را كه به هنر جو تاكيد مي كنند، به خطوط سفيد ممتد است. آنها مي گويند خطوط سفيد ممتد يعني «ديوار» و عبور از آن يعني عبور از ديوار.
حال پرسش اساسي اين است كه تبديل خطوط مقطع در اين بزرگراهها كه در سمت راست واقع شده و در فواصل مختلف به خروجي ها و يا ورودي هاي متعددي منتهي مي شود، اصولي است؟و آيا اصولا قابل تبديل است؟
۲-آيا اين رويه تاكنون در هيچ كشوري آن هم در بزرگراهها به اجرا در آ مده است و اصولا بزرگراهها قابل تقسيم بندي به چنين خطوط ويژه  و يا مشابهي هستند؟
۳- بزرگراهها در همه دنيا شبكه هايي هستند كه رانندگي در آنها به سرعت مشخص و سهل تر انجام مي گيرد و معمولا بزرگراه امكان دسترسي رانندگان را از طريق خروجي ها و يا وروديها به ساير شبكه هاي دسترسي درون شهري و يا برون شهري فراهم مي سازد.
لذا رانندگي در اين مسيرها از قواعد خاص تري برخوردار است. بويژه در نقاطي كه رانندگان خودروها بايد براي تغيير مسير به سمت راست جهت ورود و يا خروج تصميم گيري كنند.
با چنين تصويري آيا در تبديل خطوط مقطع به ممتد مخصوصا در نقاط تقاطعي بزرگراهها به خروجي و يا ورودي به قواعد راهنمايي و رانندگي توجهي شده است؟
۴- متاسفانه خطوط سرا سري ممتد در سمت راست بزرگراهها تحت عنوان «مسير ويژه» نه تنها رانندگان خودروها بلكه رانندگان اتوبوس ها را نيز سردرگم مي كند .
به نظر مي رسد براي ايمني بيشتر مسافران اتوبوس و همه خودروها توجه اساسي تر نيازمند است.
آنچه از اين طرح بر مي آيد در «مسير ويژه» حق تقدم با اتوبوس است اما رانندگان ساير خودروها در مواقع خروج و يا ورود آ يا با مشكل مواجه نمي شوند؟
مريم رضايي

نوزادان باهوش ، زودتر راه مي افتند
فارس: پژوهشگران معتقدند سن شروع به راه رفتن كودكان رابطه مستقيمي با ضريب هوشي آنان دارد. طبق گفته پژوهشگران كودكاني كه زودتر شروع به راه رفتن مي كنند با اشيا زودتر رابطه برقرار مي كنند و اين به نوبه خود باعث تقويت قواي حافظه آنان شده و در آينده نيز درصد كمتري از آنان دچار فراموشي مي شوند. گفتني است طبق آمار بدست آمده از هر پنج نوزاد سه نفر از ماه دوازدهم تولد شروع به راه رفتن مي كنند.

گريپ فروت درمان بيماري هاي لثه
011526.jpg
ايسنا: نتايج پژوهش ها نشان مي دهد: خوردن گريپ فروت از ابتلا به بيماري هاي لثه جلوگيري كرده يا آنها را درمان مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي BBC، محققان به تازگي دريافته اند كه اگر اشخاص مبتلا به اختلالات لثه روزي دو نوبت گريپ فروت مصرف كنند، ميزان خونريزي از لثه آنها به طور محسوسي كاهش مي يابد. آنها معتقدند: اين تاثير گريپ فروت به خاطر افزايش مقادير ويتامين C در عروق فرد است؛ زيرا اين ويتامين در تسهيل و تسريع بهبودي زخمها و به حداقل رساندن تاثير راديكال هاي آزاد نقش بسزايي دارد. مطالعه روي ۵۸ شخص مبتلا به شكل مزمن بيماريهاي لثه نشان مي دهد پس از مصرف گريپ فروت تغييرات مثبت چشمگيري در وضع لثه اين افراد نمايان مي شود. گفتني است: استعمال سيگار يكي از شاخص ترين دلايل ايجاد بيماري لثه است.

ضرورت درمان دارويي،شب ادراري كودكان بالاي ۵ سال
ايلنا: تحقيقات نشان مي  دهد؛ خواب عميق دليل اصلي شب  ادراري است و ۱۰ تا ۱۵ درصد كودكان ۵ ساله و ۶ تا ۸ درصد كودكان ۸ ساله دچار اين عارضه هستند.
متخصصان كودك معتقدند؛ بيدار كردن كودكان براي رفتن به دستشويي در فواصل معين، جلوگيري از خوردن غذاهاي آبكي و قهوه پيش از خواب، درخواست كمك از خود كودك براي تميز كردن رختخواب، البته با رفتاري عاري از سرزنش در هنگام صبح و بالا بردن عزت نفس كودكان از جمله مواردي است كه رعايت كردن آن  ها از سوي والدين در برطرف كردن اين عارضه بسيار سودمند است.
همچنين، به گفته متخصصان چنانچه پس از سن ۵ سالگي كودك، بيش از ۲ بار در هفته دچار شب  ادراري شود، تجويز درمان دارويي امري الزامي است و همچنين اگر تا سن ۸ و ۱۰ سالگي نيز ادامه يابد، بي  شك مشكلات و اختلالات رواني نيز در بروز اين ناهنجاري سهيم است كه براي برطرف كردن آن، بايد با روانپزشكان كودك مشورت كرد.

افزايش ۵۰ درصدي دانشجويان تخصصي پزشكي
مهر: معاون وزير بهداشت با اعلام اينكه در حال حاضر ۱۱۰ هزار دانشجو در رشته هاي مختلف علوم پزشكي مشغول تحصيل هستند ، تصريح كرد: از سال تحصيلي آينده دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي به تناوب تا ۵۰ درصد و در برخي رشته ها تا ۲۰ درصد افزايش دانشجو خواهيم داشت. دكتر محمد علي محققي با اشاره به اين مطلب كه نيروهاي انساني متخصص در عرصه پزشكي و بهداشتي كشور همخوان و متعادل نيست ، گفت : توجه به اين نقيصه در برنامه چهارم مورد نظر قرار گرفته است.وي گفت: تا زماني كه نيروي متخصص بهداشتي و درماني در مناطق محروم كشور به وضعيت مناطق برخوردار نرسد جذب نيرو ادامه مي يابد.محققي اولويت برنامه چهارم را ارتقاي سلامت جامعه و دانايي محوري خواند و گفت: ارتقاء و جبران كمبودهاي نيروي انساني از برنامه هاي وزارت بهداشت است.

موبايل و اينترنت كانون خانواده را هدف گرفته است
فارس: يافته هاي محققان حاكي است كه كثرت استفاده از موبايل و شيوع استفاده از اينترنت باعث شده كه آرامش رواني و رضايت خانوادگي افراد كاهش يابد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بلاك ويل، يافته هاي اخير محققان حاكي از آن است كه استفاده از ابزارها و تكنولوژي هاي جديد ارتباطي باعث افزايش استرس و تنش و كاهش رضايت خانوادگي گرديده است. اين محققان در بررسي علل افزايش استرس دريافته اند كه كثرت ارتباطات افراد و استفاده آنها از موبايل و اينترنت باعث شده كه دغدغه ها و اضطرابهاي افراد به يكديگر منتقل شود. علاوه بر اين، انتقال دغدغه ها و اضطرابهاي شغلي به خانه و خانواده و برهم خوردن محيط آرام خانه باعث شده رضايت خانوادگي و آسودگي خاطر افراد كاهش يابد.

دستور قضايي براي ۳۲ پرونده
مهر: رئيس قوه قضاييه در يكصد و يكمين ديدار هفتگي مردمي ۳۲ پرونده حقوقي و قضايي را مورد بررسي قرار داد. آيت الله هاشمي شاهرودي در حوزه رياست قوه قضاييه به ۳۲ پرونده كه ۲۵ فقره آن كيفري و ۷ فقره آن حقوقي بود ، به طور مستقيم رسيدگي كرد. وي دستور رسيدگي مجدد ۱۱ فقره پرونده ، ۱۸ پيشنهاد عفو و ۳ فقره تسريع در رسيدگي را صادر نمود.از ميان ۳۲ مراجعه كننده به حوزه رياست قوه قضاييه، ۱۵نفر از شهروندان تهراني و ۱۷نفر نيز از شهرستانهاي مختلف جهت ديدار با رئيس قوه قضاييه به تهران آمده بودند.رئيس قوه قضاييه علاوه بر ديدارهاي مردمي هفتگي خود در تهران ، هر ۲ هفته يكبار از طريق سيستم ويدئو كنفرانس به مشكلات حقوقي و قضايي مردم يكي از استانها رسيدگي مي كند.

اميد به زندگي در ايران۱۱سال افزايش يافت
011541.jpg
مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي  اعلام  كرد: طي  ۱۰ سال  گذشته  اميد به زندگي  در ايران  ۱۱ سال  افزايش  يافته  است .
داوود مددي  ديروز در آيين  افتتاح  ساختمان  شعبه  يك  اداره  كل  تامين  اجتماعي  استان  كرمان  افزود: اميد به  زندگي  در ايران  هم  اينك  از ۶۰سال  به  ۷۱ سال  رسيده  است .
وي  افزود: اگر سازمان  تامين  اجتماعي  خوب  عمل  كند، آرامش  و امنيت  را براي مردم  به  ارمغان  مي آورد كه  اين  مسئله  در بالا رفتن  شاخص هاي  سني  بسيار موثر است .
مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي ، رسالت  اين  سازمان  را زمينه سازي  براي  افزايش  درآمد آن دانست  و گفت : تلاش  براي  سرمايه گذاري  در اين  سازمان  با هدف  افزايش  درآمد صورت  مي گيرد.
وي  بيان  كرد: اگر تامين  اجتماعي  به  معناي  واقعي  برقرار باشد مقدمه اي  است  براي  اين  كه  تخلفي  در سوابق  افراد صورت  نگيرد.
مددي  گفت : اغلب  تخلف ها در بخش  دولتي  و خصوصي  ناشي  از اين  است  كه  فرد نسبت  به  آينده  خود احساس  امنيت  ندارد هر چند كه  اين  موضوع  عموميت  ندارد.وي  با اشاره  به  اينكه  سازمان  تامين  اجتماعي  به  ظاهر ۲۷درصد حق  بيمه  افراد را پرداخت  مي كند، افزود: نرخ  موثر بيمه  به  دليل  فرارهاي  بيمه اي  در زمان  حاضر ۱۷ درصد است .
او درآمد صندوق  تامين  اجتماعي  را به  شدت  وابسته  به  حق  بيمه  اعضاي  آن  دانست  و گفت : ورودي  اين  صندوق  به  دليل  عدم  ايجاد شغل  كاهش  و خروجي  آن با توجه  به  قوانين  جديد بازنشستگي  افزايش  يافته  است .
مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي  به  محاسبه  سرمايه  اين  سازمان  طي  سالهاي ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۲ اشاره  كرد و گفت : با اتكاي  صرف  به  اين  سرمايه  مي توان  فقط به  ازاي  سه  سال  و نيم ، حقوق  اعضا را پرداخت  كرد.
وي  افزود: اين  در حالي  است  كه  به  طور متوسط پس  از دوره  بازنشستگي  افراد، ۲۲ سال  به  آنها حقوق  مي پردازيم .
مددي  توضيح  داد: كسري  بودجه  حقوق  بازنشستگان  و مستمري  بگيران  از منابع  داخلي  و وصولي  كه  بخش  عمده  درآمد سازمان  است ، پرداخت  مي شود.
وي  گفت : هم  اكنون  يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار خانوار مستمري  بگير سازمان  تامين  اجتماعي  هستند.
او متوسط پرداختي  مستمري  را يك  ميليون  و ۸۰۰ هزار ريال  اعلام  كرد و افزود: بايد اذعان  كرد يك  بازنشسته  با اين  مبلغ  نمي تواند زندگي  خوب ، امن  و راحتي  داشته  باشد.
وي  در عين  حال  گفت : اين  رقم  يكصد هزار ريال  از ميانگين  سازمان  بازنشستگي  كشور بيشتر است .
مدير عامل  سازمان  تامين  اجتماعي  همچنين  درآمد بودجه سال  آينده  اين  سازمان را ۶۰ هزار ميليارد ريال  اعلام  كرد و افزود: اين  درآمد را با پنج  هزار ميليارد ريال  كسري  بودجه  تعيين  كرده ايم .
وي  هزينه  اين  سازمان  در سال  آينده  را ۶۵ هزار ميليارد ريال  اعلام  كرد.
مددي  گفت : متاسفانه  از سوي  دولت  يك  سري  فشارهاي  حمايتي  به  سازمان  تامين  اجتماعي  وارد مي شود.
وي  كارهاي  سخت  و زيان  آور، بازنشستگي  پيش  از موعد، سربازي  و نوسازي صنايع  را موجب  تحميل  بار مالي  سنگين  بر اين  سازمان  ارزيابي  كرد.
او گفت : ما مخالفتي  با قوانين  حمايتي  نداريم  ولي  براي  پايدار ماندن  صندوق  تامين  اجتماعي ، دولت  بايد منابع  جديد آن را نيز تامين  كند.
مدير كل  اداره  تامين  اجتماعي  استان  كرمان  هم  در اين  آيين  شمار بيمه شدگان  اصلي  اين  اداره  را ۲۰۸ هزار و ۶۸۲ نفر اعلام  كرد.
احمد رشيدي  به  فعاليت  ۲۰ شعبه  تامين  اجتماعي  در استان  كرمان  اشاره  كرد و گفت : تاكنون  ۱۳۵ هزار فقره  كارنامه  سوابق  براي  بيمه شدگان  صادر شده است .وي  درآمد پارسال  اين  اداره  را ۹۴۰ ميليارد ريال  و ميانگين  حقوق  پرداختي  را دو ميليون  و ۳۰۰ هزار ريال  عنوان  كرد.
ساختمان  شعبه  يك  اداره  كل  تامين  اجتماعي  استان  كرمان  ۷۵۴۰ مترمربع  مساحت  دارد و با اعتبار ۱۰ ميليارد ريال  ساخته  شده  است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |