پنجشنبه ۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۷ - Dec 29, 2005
عضو كميسيون بهداشت مجلس:
سرانه درمان در بودجه ۸۵ فقط ۱۱ درصد افزايش يافته است
011490.jpg
فارس:عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه به رغم نظر رئيس جمهوري مبني بر دو برابر شدن سرانه بيمه درماني در سال ،۸۵ اخبار رسيده از لايحه بودجه سال آينده حاكي است كه سازمان مديريت فقط با افزايش ۱۱ درصدي سرانه بيمه درماني موافقت كرده و به اين ترتيب سال آينده وضعيت تعرفه هاي پزشكي از امسال هم بدتر مي شود.
حسينعلي شهرياري افزود: سرانه بيمه درماني هر ايراني در حال حاضر ۳۵۰۵ تومان است در حالي كه حداقل بايد دو برابر شود و در جلسه اي هم كه اعضاي كميسيون بهداشت مجلس با رئيس جمهوري داشتند، رئيس جمهور با افزايش سرانه درمان تا ۶ هزار تومان موافقت كرد اما اكنون مي بينيم كه در لايحه بودجه سال آينده سرانه درمان حدود ۳۹۰۰ تومان تعيين شده كه حتي از نرخ تورم نيز كمتر است.
وي ادامه داد:   در مورد تعرفه هاي پزشكي در سال جاري پس از اختلاف نظر دولت و سازمان نظام پزشكي، قرار شد كميته ۵ نفره اي متشكل از وزير رفاه، وزير بهداشت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس سازمان نظام پزشكي و رئيس كميسيون بهداشت مجلس تعرفه هاي توافقي و نه واقعي را تعيين كنند و بر مبناي آن عمل شود.
نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي گفت: قرار بود سازمان نظام پزشكي فعلا گذشت كند تا به مرور تعرفه هاي پزشكي واقعي شود نه اينكه تعرفه هاي پزشكي
به صورت ناگهاني افزايش يابد، زيرا واقعي شدن ناگهاني تعرفه هاي پزشكي خارج از توان دولت و مردم است اما قرار بر اين بود كه قبل از اعلام عمومي، تعرفه هاي توافقي
به طور ضمني در هيئت دولت تصويب شود تا اعتبار آن نيز تخصيص يابد و سازمانهاي بيمه گر بتوانند بر اساس آن عمل كنند.
وي گفت: متاسفانه سازمانهاي بيمه گر به رغم آنكه داعيه مردم را دارند از بي سر و ساماني نرخ تعرفه ها سود مي برند و به بهانه هاي مختلف سعي مي كنند كه مسئله تعرفه هاي پزشكي به سامان نرسد زيرا بر اساس قانون بايد سهم مردم تا كمتر از ۳۰درصد هزينه هاي درمان كاهش يابد در حالي كه اكنون مردم در حدود ۷۰ درصد هزينه هاي درمان را از جيب مي دهند.
شهرياري افزود: تعيين تعرفه هاي پزشكي بايد با موافقت شوراي عالي بيمه كه وزير رفاه و وزير بهداشت هم عضو آن هستند انجام شود اما به نظر مي رسد اراده و عزم جدي در اين شورا براي حل مسئله تعرفه هاي پزشكي نيست و به همين علت اگر اين تعرفه ها در دولت مطرح و به تصويب برسد ضمانت اجرايي لازم را به دست مي آورد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: به نظر من با توجه به اينكه فعلا سرانه بيمه درماني امكان افزايش ندارد براي حل مسئله تعرفه هاي پزشكي مي توان با افزايش اندك سهم پرداختي مردم به صورت حق بيمه، مابه التفاوت كمبود اعتبار بيمه را جبران كرد به نحوي كه اگر سهم پرداختي هر فرد در ماه ۳۰۰ تومان افزايش يابد در سال حدود ۳۶۰۰ تومان مي شود و براي يك خانواده ۵ نفره حدود ۱۸ هزار تومان مي شود در صورتي كه در همين خانواده اگر فردي ۵ بار در سال به پزشك مراجعه كند و ويزيت پزشك را با تفاوت ۴ هزار تومان نسبت از تعرفه توافقي پرداخت كند بايد سالانه ۲۰ هزار تومان براي هر فرد پرداخت شود و براي يك خانواده ۵ نفره حداقل دو برابر اين ميزان است بنابراين به نفع مردم است تا با افزايش اندك حق بيمه، مابه التفاوت سرانه درمان و تعرفه ها را پرداخت كنند.

از سوي كارگاه رونامه نگاري جنسيتي
همشهري رتبه اول توجه به حقوق زنان را كسب كرد
گروه اجتماعي - محسن احمدي: «يك اصل خوب وجود دارد كه نظم و روشنايي را مرد آفريده و يك اصل بد كه بي نظمي و ظلمت را زن آفريده است» ، اين عبارت جمله اي از فيثاغورث فيلسوف يوناني است.فكر مي كنيد چه كساني اين جمله را شعار اصلي خود براي ورود به موضوعي كه قرار است درباره آن صحبت كنند، انتخاب مي كنند؟دو روز پيش كارگاه يكروزه اي با نام «روزنامه نگاري جنسيتي» به همت كانون شوراهاي اجتماعي زنان تهران برگزار شد.
اين كارگاه كه توسط حميرا حسيني يگانه كه مدتي است در استراليا مشغول تحصيل است اداره مي شد، اصل را بر اين گذاشته بود كه تبعيض نسبت به زنان و موضوعات مربوط به آنان در روزنامه نگاري نوين بايد از ميان برداشته شود.
حسيني، اين كارگاه را به صورت مشاركتي همراه با بيش از ده ها تن روزنامه نگار زن و مرد برگزار كرد تا با كمك آنان موضوعات اختصاص يافته به زنان در روزنامه ها را بررسي كند.
در ابتدا با طرح پرسش هايي مانند اين كه آيا مردان از زنان قدرتمندترند، يا خير؟ زنان براي خانه داري مناسب تر هستند و... از شركت كنندگان خواست كه به اين پرسش پاسخ دهند كه آيا به نظر شما اين نگاه به مرور زمان نگاه جنسي است يا جنسيتي؟ آيا زن به خاطر زن بودنش ضعيف تر از مرد است يا به خاطر نوع نگرش و باوري كه از ابتدا در اذهان مردم شكل گرفته است.
دبير سابق انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، سپس به تعريف روزنامه نگاري جنسيتي پرداخت و گفت: روزنامه نگاري جنسيتي، به آن نوع روزنامه نگاري گفته مي شود كه در آن به نوعي تبعيض در مقابل مسائل و موضوعات مبتلا به زنان وجود داشته باشد. به طوري كه معمولا اخبار زنان جايي در صفحه اول روزنامه ها ندارند و اگر هم گاهي تيتر اول مي شوند از لحاظ دسته بندي ارزش هاي خبري به خاطر شهرت و يا برخورد آن است. مانند موضوع قتل همسر ناصر محمدخاني كه «شهلا» براي مدتي تيتر اول بعضي از نشريات شد.به عبارتي هيچگاه نگاه مثبتي به اين قضيه وجود نداشته است و اشاره كرد كه شايد اين موضوع به خاطر آن است كه هميشه در ايران زنان در رأس قدرت قرار ندارند و اندك بودن تعداد سردبيران و دبيران سرويس زن روزنامه ها را
در اين باره مثال زد.
پس از آن، از روزنامه نگاران شركت كننده در اين كارگاه خواست شد كه چند روزنامه صبح كشور را بررسي كنند تا مشخص شود كه چه تعداد از اخبار چاپ شده در مطبوعات به موضوعات زنان اختصاص دارد و اين تعداد چه مقدار از حجم صفحات روزنامه ها را دربرمي گيرد و اهميت آنها چقدر است؟
در اين بررسي كه توسط هفت گروه چهارنفره از خبرنگاران روزنامه هاي همشهري، ايران، كيهان و چند نشريه ديگر انجام شد مشخص گرديد كه جايگاه زنان و مسائل مربوط به آنان در اغلب روزنامه ها در صفحاتي مانند حوادث، اجتماعي، خانه، زندگي و گاهي هم ادبيات و هنر و سينما (به خاطر ظاهرشان) است. همچنين هيچگاه صحبتي از زنان در صفحاتي مانند سياسي، ورزشي، اقتصادي، معارف و علمي نيامده است و يا اگر شده آن قدر كمرنگ بوده كه به چشم نمي آيد. در اين تحقيق يكي-دوساعته كه فقط يك شماره از چهار روزنامه ايران، همشهري، كيهان و شرق بررسي شد، معلوم شد كه اززنان بيشتر در صفحات حوادث،خبري درج شده است، مانند: «زني با همدستي مردي ديگر شوهر خود را كشت» و... كه به خاطر بار منفي آن نيامدنش بهتر از آمدنش است.
در اين نظرسنجي روزنامه كيهان به دليل آن كه حتي يك خبر كوتاه هم درباره زنان نداشت مقام آخر را در پرداختي به موضوعات زنان به خود اختصاص داد. روزنامه همشهري و شرق نيز به خاطر اختصاص دادن صفحات بيشتري از نشريه به منزلت و حقوق  زنان و اهميت دادن به مسائل آنها كه گاهي تا حجم يك صفحه را هم دربرمي گيرد مقام اول و دوم را كسب كردند. كه اولي بيشتر در صفحات اجتماعي و ديگري در صفحه هاي هنر،ادبيات، انديشه و علمي به زنان مي پردازد.همچنين روزنامه ايران به دليل نگاه غيركارشناسي و منفي به زنان به خصوص در صفحه حوادث و زندگي مورد انتقاد قرار گرفت.
در آخر نيز روزنامه نگاران شركت كننده در اين كارگاه در بيانيه اي خواستار توجه بيشتر مديران مسئول مطبوعات درباره موضوعات زنان شدند و از آنها خواستند كه در هنگام انتخاب تيتر و اولويت بندي نوع اخبار در صفحات اول موضوعات مربوط به زنان را نيز مدنظر داشته باشند.

در ۲۸ استان 
برنامه  كشوري  كاهش  سوءتغذيه  اجرا مي شود
ايرنا:مديركل  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت  گفت : برنامه  كشوري  توانمندسازي  مردم  و دولت  براي  كاهش  سوءتغذيه  در ۲۸ استان  اجرا مي شود.
دكتر سيدمرتضي  صفوي  افزود: طرح  مشاركتي  كاهش  سوء تغذيه  با همكاري  انستيتو تحقيقات  تغذيه  و صنايع  غذايي  كشور، نهضت  سوادآموزي ، آموزش  و پرورش  و برخي ديگر از نهادها در مناطق  روستايي  ايلام ، بردسير و برازجان  اجرا شده است .وي  گفت : با اجراي  اين  برنامه ، الگوي  مداخله اي  كاهش  سوءتغذيه  كودكان ، بر مبناي  مشاركت هاي  بين  بخشي  به  عنوان  يك  راهكار اساسي  جهت  بهبود وضع تغذيه  كودكان  تعيين  مي شود.وي ، تعيين  بررسي  وضع  موجود و اجراي  راهكارهاي  مداخله اي  بين  بخشي  و ارزشيابي  پس  از سه  سال  مداخله  را از هدفهاي  اين  طرح  ذكر كرد.
صفوي ، بااشاره  به  اجراي  اين  برنامه  در ايلام ، بردسير و برازجان  گفت : يافته هاي  اين  طرح  در مناطق  يادشده  نشان  داد كه  شيوع  سوءتغذيه  به  ميزان  ۵۰درصد كاهش  يافته  و ارتقاي  قابل  توجهي  در برخي  از شاخص هاي  اقتصادي  واجتماعي  مشاهده  شده است .مديركل  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت  و درمان ، افزود: متاسفانه ۸۲ درصد كودكان  زير پنج  سال  جهان  كه  متعلق  به  كشورهاي  درحال  توسعه  هستند، درمحيطي  بسر مي برند كه  مهمترين  مشكلات  آنها دسترسي  ناكافي  به  غذا، ابتلا به عفونت ، مسكن  نامناسب  و فقدان  آب آشاميدني  است .صفوي ، افزايش  موارد سقط و مرده زايي  و درمان  عفونت هايي  كه  به دليل  كاهش مقاومت  بدن  در اثر سوءتغذيه  و كمبود ريزمغذيها ايجاد مي شود و درمان بيماريهاي  ناشي  از سوء تغذيه  را از هزينه هاي  مستقيم  عنوان  كرد.وي  همچنين  با بيان  اينكه  نيمي از جمعيت  كشور، از نظر سلامت  تغذيه اي  دچار مشكل  هستند، گفت : براساس  نتايج  آخرين  تحقيقات  متاسفانه  بسياري  از افراد درسفره  غذايي  خود پروتئين ، كلسيم ، ويتامين  آ و انرژي ، كمتر مصرف مي كنند.

برگزاري آزمون دكتراي تخصصي
دانشگاه تهران در ارديبهشت سال ۸۵
آزمون پذيرش دانشجوي دكتراي تخصصي دانشگاه تهران ارديبهشت سال آينده برگزار مي شود.آزمون زبان عمومي دكتراي تخصصي ۱۱ اسفند ماه و آزمون دروس تخصصي كليه رشته ها در ارديبهشت سال آينده برگزار مي شود. اين آزمون در ۲۵ رشته پرديس كشاورزي، شش رشته دانشكده الهيات، پنج رشته پرديس قم، ۱۵ رشته پرديس فني، سه رشته دانشكده تربيت بدني، چهار رشته دانشكده علوم اجتماعي، پنج رشته دانشكده مديريت، دو رشته دانشكده روانشناسي، دو رشته دانشكده زبانهاي خارجي، ۱۳ رشته دانشكده علوم، هفت رشته دانشكده حقوق، هفت رشته دانشكده ادبيات و علوم انساني، ۱۷ رشته دانشكده دامپزشكي، دو رشته دانشكده محيط زيست، پنج رشته دانشكده جغرافيا، يك رشته دانشكده اقتصاد، دو رشته در مركز تحقيقات بيوشيمي و بيوفيزيك و پنج رشته در موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران برگزار مي شود. ثبت نام آزمون دكتراي تخصصي دانشگاه تهران از ۲۲ آذر ماه آغاز شده و تا ۱۵ دي ماه ادامه دارد.

كاهش ۶۰ درصدي قيمت ماده بي حس كننده دندان
گروه اجتماعي: مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، از كاهش ۶۰ درصدي قيمت ماده بي حس كننده دندان (كار پول) خبر داد.دكتر محمدمهدي وردي با اعلام اين خبر افزود: به دنبال افزايش ناگهاني قيمت كارپول دندانپزشكي طي هفته اخير و پيرو پيگيري هاي دفتر سلامت دهان و دندان معاونت سلامت وزارت بهداشت، در جلسه كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي كه با حضور اعضاي اين كميسيون، معاونت اداره دارو و غذاي وزارت بهداشت و نيز رئيس انجمن دندانپزشكي ايران برپا شد، كاهش قيمت كارپول از هر بسته ۱۲۵ هزار ريال به نه هزار و ۹۰۰ ريال _ قيمت مصرف كننده _ موافقت شد.وي گفت: همچنين براساس اين جلسه، امكان ورود كارپول «ليدوكائين» و «سيتانست» با رعايت استانداردهاي مربوط وزارت بهداشت، ميسر شده و توليد اين دارو از انحصار شركت داروپخش خارج شد.دكتر وردي تصريح كرد: شركت توزيع داروپخش به عنوان نماينده انحصاري توزيع و فروش «كارپول ليدوكائين اپي نفرين» نسبت به فروش مستقيم اين فرآورده به همكاران دندانپزشك موظف گرديد.وي گفت: براساس جلسه فوق همچنين مقرر شد كميته اي متشكل از اعضاي كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي، به رياست دكتر رياض _نائب رئيس مجلس- دفتر سلامت دهان و دندان معاونت دارو غذا و اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت و نيز انجمن دندانپزشكان ايران تشكيل شده و قيمت كارپول را به طور مرتب در بازار كنترل كنند.

گفته مي شود...
*عارف- در شش ماهه اول سال ۸۴ سي جسد مجهول الهويه در منطقه عسلويه كشف شده كه علت مرگ ۷۳ درصد اين افراد ناشي از مصرف مواد مخدر اعلام شده است. بر اساس بررسي هاي نيروي انتظامي اين افراد غير بومي بوده كه براي كاريابي وارد منطقه پارس جنوبي شده و با استفاده از مواد مخدر نا خالص، فوت كرده اند.
*عارف- بدهي ۴ هزارميليارد توماني يك شركت خودرو سازي به بانك ها سبب شده تا بانك هاي كشور از اعطاي وام به اين شركت خودداري كرده و براي وصول طلب خود تهديد به اقدامات قانوني كنند.مديران اين شركت طي ۸ ماهه نخست امسال ۱۱۰۰ روز سفر خارجي رفته اند و يك ميليارد تومان صرف انتشار يك نشريه كرده  اند .
*شريف- دادگاهي در شهر پكن تيان فنگ شان وزير پيشين زمين و منابع طبيعي اين كشور را به جرم دريافت بيش از ۵۰۰ هزار دلار رشوه به حبس ابد محكوم كرد.
*البرز- رئيس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد گفته است ۵۰ درصد كاركنان نشريات علمي به دليل كمبود منابع از خويشاوندان مدير مسئول هستند كه باعث از بين رفتن بعد تخصصي در اين نشريات شده است.
*البرز- كارنامه دانش آموزان در اصفهان بصورت ماهانه يا فصلي از طريق سيستم رايانه اي مدرسه به دستگاه گوشي همراه والدين ارسال مي شود و والدين مي توانند از نمرات فرزند خود مطلع شوند.

بشار اسد: سخنان احمدي نژاد در
مورد اسرائيل، واكنشي طبيعي است
ايرنا: «بشار اسد» رئيس  جمهوري  سوريه  گفت : اظهارات «محمود احمدي  نژاد» رئيس جمهوري  اسلامي ايران  درمورد اسرائيل ، واكنشي  طبيعي  به  سياستهاي  تهديدآميز آن  رژيم  است .اين  سخن  بشار اسد، پاسخي  به  پرسش  خبرنگار شبكه  تلويزيوني  اسكاي  نيوز تركيه  بود كه  نظر رئيس  جمهوري  سوريه  را ازنقش  منطقه اي  ايران  و اظهارات  اخير احمدي  نژاد درباره  اسرائيل  جويا شد.بشار اسد در مصاحبه  با اين  شبكه  تلويزيوني  تركيه ، گفت : بايد واقعيتها را يكجا در نظر گرفت ، تا بتوانيم  نتيجه گيري  منطقي  داشته  باشيم .اسرائيل  از چند دهه  گذشته  تاكنون  سياست  تهديد آميزي  را در پيش گرفته  است . اسرائيل  همگان  را اعم  از سوريه ، كشورهاي  عربي  و ايران ، درمعرض  تهديد مستمر قرار مي دهد.رئيس  جمهوري  سوريه ، برخورداري  ايران  از فناوري  هسته اي  صلح  آميز را منطبق  با عهدنامه ها و توافقات  بين المللي  و يك  حق  مسلم  براي  ايران دانست .بشار اسد گفت : ايران  آشكارا اعلام  كرده  است ، برنامه   هسته اي  اين  كشور براي  كاربردهاي  مسالمت  آميز و نه  اهداف  نظامي است .

تجليل از رئيس سابق دانشگاه تهران
ايسنا: مراسم تجليل از «رضا فرجي دانا» رئيس سابق دانشگاه تهران در تالار علامه اميني كتابخانه مركزي اين دانشگاه برگزار شد.در اين مراسم، پيام «سيدمحمد خاتمي» را دكتر «جعفر توفيقي» وزير سابق علوم قرائت كرد.جعفر توفيقي در مراسم تجليل از فرجي دانا، رئيس سابق دانشگاه تهران، گفت: دكتر فرجي دانا مايه افتخار وزارت علوم و جامعه علمي كشور است.در اين مراسم همچنين «محمدحسن ابوترابي فرد» گفت: امروز رئيس جديد دانشگاه همان معاونين محترم و همكاران گرانقدر فرجي دانا را براي ادامه راه ،گزينش و انتخاب كرده اند و بنده با اطميناني كه دارم احساس مي كنم هر چه اين شناخت بيشتر مي شود بر اين گزينش و صحت آن بيشتر واقف مي گردم.«رضا فرجي دانا» هم تأكيد كرد: به دانشجويي كه مأيوسانه به فكر خروج از كشور بود گفتم كه اگر يأس در گذشتگان ما رخ داده بود ما اين امانت را كه اكنون به دست ما رسيده نمي داشتيم پس شما هم نبايد مأيوس شويد چرا كه مكلف هستيد آن را به آيندگان بسپاريد.

كروبي در مراسم گشايش دفتر حزب
اعتماد ملي:به همه چيز وفادار بوده ام
ايسنا: مهدي كروبي با اشاره به تعطيلي موقت فعاليت هاي شبكه ماهواره اي صبا گفت: بگذاريد فعاليت هاي اين شبكه آغاز شود، اگر برنامه هاي آن بهتر و مفيد تر از صدا و سيما نبود، حاضرم مرا در ملاء عام شلاق بزنيد. مطمئن باشيد در آن صورت خود، فعاليت هاي آن را متوقف مي كنم.دبير كل حزب اعتماد ملي كه در مراسم افتتاح دفتر مركزي اين حزب سخن مي گفت، ادامه داد : با توجه به سوابق بنده، همه  مي دانند هيچ گاه از چارچوب قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي خارج نشده ام، پس چرا امروز بايد در تنگنا قرار بگيريم. اگر نتوانند ما را تحمل كند، پس چه كسي را تحمل مي كنند؟ ما كه در تمام مراحل امتحان پس داده هستيم و تاكنون به همه چيز وفادار بوده ايم.
كروبي هم چنين با ابراز خشنودي از تشكيل حزب اعتماد ملي و تشكيل همه اركان اين حزب گفت:   خوشحالم با همت دوستان، امروز اصل مطلب تحقق پيدا كرد و توانستيم فعاليت هاي اصولي حزب را آغاز كنيم.هم چنين مهدي كروبي در جمع خبرنگاران گفت كه اگر طبق قانون از فعاليت هاي شبكه صبا ممانعت شود، مي پذيريم؛ اما در هيچ جاي قانون آن چه آقايان مطرح مي كنند، نيامده است.

ملكيان معاون حقوقي و امور مجلس وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامي شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور حكمي «عليرضا ملكيان» را به سمت معاونت حقوقي و امور مجلس اين وزارتخانه منصوب كرد.
بنابراين گزارش صفار هرندي در اين حكم اظهار اميدواري كرد: وي با استفاده از ظرفيتهاي موجود ضمن ساماندهي و بهبودي وضعيت حقوقي وزارتخانه با همكاري ساير معاونان وزير در برقراري ارتباط موثر با مجلس شوراي اسلامي و انعكاس نظرات نمايندگان در خصوص فعاليتهاي وزارت متبوع كوشش نمايند.
«عليرضا ملكيان» پيش از اين عضو شوراي سردبيري روزنامه كيهان و معاون تحريريه روزنامه جام جم بوده است.
وي از سال ۱۳۶۰ فعاليت مطبوعاتي را آغاز كرده است. عليرضا ملكيان همچنين همكاري با آموزش و پرورش، مسئوليت امور دانشجويان و معاونت جنگ دانشگاه علوم پزشكي ايران، مسئوليت پشتيباني جبهه و جنگ دفتر مركزي جهاد دانشگاهي و سردبيري روزنامه سياست روز را در كارنامه كاري خود دارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |