پنجشنبه ۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۷ - Dec 29, 2005
يخ هاي قطبي باعث از بين رفتن ازن در قطب مي شوند
شكوفه هاي زيباي سمي
درست در محل تلاقي يخ و آب در قطب، گلوله هاي شكوفه مانندي از يخ توليد مي شود كه حدس مي زنند باعث سمي شدن هواي منطقه مي شوند
011520.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: در ناحيه قطب شمال شكوفه هاي يخي وجود دارند كه پژوهشگران را افسون كرده است. اين سطوح براق در اطراف درياي يخ تازه تشكيل شده ديده مي شوند. قبلا تصور مي شد كه اين گلوله هاي يخي شبيه پاپ كورن، منبع توليد اكسيد برم هستند كه باعث رسوب جيوه اتمسفر و تخليه ازن منطقه قطب مي شود. اما يافته هاي جديد نشان داده است كه شكوفه هاي يخي به آن شكلي كه انتظار مي رفت بر جو مناطق قطبي تاثير نمي گذارد.در هر بهار، مقدار ازن در نزديكي سطح زمين در مناطق قطبي نزديك به صفر مي شود. در همان زمان، جيوه موجود در جو به شكلي در مي ِآيد كه گياهان و حيوانات به راحتي آن را جذب مي كنند. تحقيقات نشان مي دهد كه بر اثر اين پديده فصلي، سالانه حدود ۹۰ تن جيوه در اقيانوس منجمد شمالي انبار مي شود. كسي نمي داند كه چقدر از اين جيوه وارد چرخه غذايي مي شود، اما مسلماً سهم مهمي در بالا بردن مقدار جيوه در ميان بوميان قطب دارد.
نمك موجود در اين شكوفه هاي يخي، سه بار بيشتر از آب درياست و سطح زيادي از منطقه قطب را پوشش مي دهد. آيا شكوفه ها مي توانند منبع اكسيد برمي باشند كه وارد جو مي شود  وچنين پديده هاي فصلي را بوجود مي آورد؟ فهميدن آن بسيار دشوار است. شكوفه ها درست در جايي ظاهر مي شوند كه يخ و دريا به هم مي رسند. در اين مناطق يخ نازك است و شرايط به سرعت مي تواند خطرناك شود.
در بهار گذشته، تيمي به سرپرستي ماتيو استارم، از آزمايشگاه تحقيقات و مهندسي مناطق سرد در آلاسكا، به دماغه باروپينت در قطب رفتند تا بر روي اين پديده فصلي تحقيق كنند. نتايج كار اين گروه نشان مي دهد كه شكوفه هاي يخي در پديده هاي خطرناك جوي كاملا مقصر نيستند. اندازه گيري ها بر روي هواي اطراف شكوفه ها نشان دهنده اكسيد برم بيشتر نسبت به ديگر مناطق قطب نبود. ويليام سيمسون از اعضاي تيم تحقيقاتي مي گويد، مسلماً شكوفه هاي يخي مي توانند عامل پخش مواد شيميايي باشند اما تنها عامل فعال شدن اكسيد برم نيستند. او گمان مي كند كه ممكن است باد شكوفه هاي يخي را تكان دهد و باعث پاشيده شدن نمك به محيط اطراف شود. اين پديده باعث شروع واكنش هاي زنجيره اي مي شود كه برم موجود در منابع ديگر را فعال مي كند. هانس ورنر ژاكوبي نيز به همراه گروهش از موسسه تحقيقات قطب و دريا در آلمان، بر روي شكوفه هاي يخي تحقيق مي كنند. آنها با تحقيق بر روي يخ هاي نازك موفق شده  اند گل هاي يخي را در آزمايشگاه رشد دهند و دريافته اند كه تركيبات آن با آنچه تحقيقات قبلي گزارش كرده اند بسيار متفاوت است. با اين حال هنوز راز شكوفه هاي يخي حل نشده است و معلوم نيست كه آيا آنها نقش مهمي در توليد برم دارند يا نه. شكوفه هاي زيبايي كه مي توانند خطرناك باشند.
منبع:۲۰۰۵ .NewSientist, 10Dec

جديدترين ميكروسكوپ اتمي
011511.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: محققان دانشگاه كاليفرنيا در ديويس توانسته اند يكي از پيشرفته ترين ميكروسكوپ ها در جهان كه تركيبي از ميكروسكوپ نيروي اتمي و يك ميكروسكوپ روبشي هم كانون ليزري است اختراع كنند. تصاوير گرفته شده، يك سلول(تصوير راست) و سطح يك برگ (تصوير چپ) را نشان مي دهد.
ميكروسكوپ هم كانون، تصويربرداري سه بعدي از نمونه هايي مانند سلول ها و ساختارهاي آغشته به رنگ هاي فلوئورسانت را امكان پذير مي سازد و يك محقق مي تواند به جاي برش نمونه به لايه هاي نازك با تمركز بر روي هر نقطه از نمونه ،تصوير سه بعدي از آن به دست آورد. ميكروسكوپ نيروي اتمي از يك نوك فوق العاده ريز و نازك جهت حركت در سطح نمونه بهره مي برد و امكان ديدن جزئيات بسيار ريز و كوچكتر از مقياس اتمي را ميسر مي سازد. به عنوان مثال، زيست شناسان مي توانند با استفاده از ضمائم فلوئورسانت، ساختارهاي درون سلول را ببينند و آن را به تغييرات كوچك غشاي سلول مربوط سازند. همچنين دانشمندان مواد مي توانند با استفاده از آن اطلاعاتي درباره ساختار توده اي يك ماده و نحوه آرايش اتم ها در سطح به دست آورند. از نوك ميكروسكوپ نيروي اتمي نيز مي توان براي ضربه زدن به سلول ها يا قرار دادن اتم ها يا مولكول ها در طرح هاي ميكروسكوپي جديد استفاده كرد.

حركت با تنفس
گروه دانش و فناوري هما كبيري: افراد زيادي از جمله جانبازان و معلولان قطع نخاع گردني و يا بيماران MS در جامعه زندگي مي كنند كه توانايي استفاده از دست هاي خود را ندارند. اين افراد توانايي هيچ حركتي را ندارند و براي استفاده از صندلي چرخدار خود يك پرستار بايد هميشه به آن ها كمك كند. تا به حال روش هايي براي كنترل ويلچر با استفاده از انقباض عضلات گردن و يا با استفاده از انقباض عضلات دور چشم موجود بوده كه هر دو اين روش ها مستلزم كار گذاشتن مجموعه اي الكترودها بر روي پوست صورت و يا گردن است. چون براي يك فرد معلول قطع نخاعي اين امكان وجود ندارد كه در طول روز چندين بار اين الكترودها را به پوست خود بچسباند، اين روش ها به طور كلي كاربرد عملي ندارد.
محمدصالح خواجه حسيني و مهرداد مختاري دو جوان ۲۲ ساله دانشجوي رشته مهندسي پزشكي، حدود يك سال پيش به راه  حلي براي اين مشكل دست يافتند. آن ها معتقدند كه «افراد قطع نخاع گردني فقط اختيار سر و گردن خود را دارند و تنها مي توان گفت كه آن ها زنده هستند و تنفس مي كنند. و ما از همين ويژگي استفاده كرديم كه هر فرد معمولي مي تواند تنفس كند و مي  تواند تنفسش را كنترل كند. ما هم سيستمي ارائه داديم كه فرد معلول با تنفس كردن بتواند دستور حركت به جهات مختلف را به ويلچر صادر كند.»
شكل ظاهري اين ويلچر همانند ساير ويلچرهاست كه به موتورهاي الكتريكي و باتري هاي قابل شارژ مجهز است و فقط يك حسگر در بازويي نزديك دهان شخص معلول قرار مي گيرد كه بايد عمل دم و بازدم در آن انجام شود. در اين وسيله موتورهاي الكتريكي وظيفه تامين نيروي محركه لازم جهت حركت ويلچر را به عهده دارند كه توسط باتري هاي قابل شارژ تغذيه مي شوند.
فرد معلول با كنترل شدت دم و بازدم خود در مقابل اين سنسور حساس، مي تواند فرمان هاي لازم جهت كنترل حركت ويلچر به جهات مختلف را صادر نمايد. ۴ حركت رو به جلو، به راست و چپ و توقف براي ويلچر تعريف شده است و به همين ترتيب ۴ نوع شدت تنفس براي فرد معلول تعريف مي شود كه هر كدام متناظر با يك حركت ويلچر است.
بنابراين شخص معلول مي تواند به سادگي و با دميدن در حسگر، ويلچر را به هر جهت دلخواهي هدايت كند. به اين ترتيب كه با هر بار دميدن در حسگر، يك دستور به ويلچر داده مي شود كه تا دميدن (دستور) بعدي ويلچر حركت قبلي را انجام مي دهد و لازم نيست كه فرد به صورت پيوسته و مدام در حسگر بدمد.
ايده آل و دورنماي اين سيستم، كنترل محيط زندگي به وسيله صحبت كردن و با دستورات گفتاري است كه اين سيستم نيز هم اكنون در پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان به سرپرستي اين دو دانشجو و زيرنظر دكتر اطيابي در حال انجام است و تا دو ماه آينده آماده بهره برداري مي شود.

سال نو ميلادي و يك ثانيه اضافه
011517.jpg
نجوم- سهند پيرباديان: سي و يكم دسامبر پيش از آنكه سال ميلادي ۲۰۰۶ آغاز شود ساعت هاي جهان يك ثانيه عقب كشيده مي شوند، زيرا سرعت دوران زمين به دور خود به آرامي در حال كند شدن است.
زمين در يك شبانه روز يك دور حول محور خود دوران مي كند. اين را همه شنيده ايم اما سياره ما در۲۴ ساعت دقيقاً يك دور كامل نمي زند. اين سرعت دوران تدريجاً و به مقداري قابل اندازه گيري در حال كاهش است. يعني طول يك روز در حال افزايش است(در نتيجه اصطكاك حاصل از پديده هايي مانند جذر و مد ماه و اصطكاك حاصل اختلاف سرعت دوران لايه هاي دروني زمين). نرخ كاهش سرعت دوراني زمين بي قاعده بوده و به دقت قابل پيش بيني نيست. در نتيجه امروزه فرايندي كه در گذشته براي تنظيم ساعت هاي جهان با چرخش دوراني زمين استفاده مي شده است ديگر چندان قابل اعتماد نيست.
به منظور تنظيم نگه داشتن ساعت هماهنگ جهاني كه از زمان ميانگين گرينويچ گرفته شده است، از سال ۱۹۷۲ جامعه علمي توافق كرده است تا در صورت لزوم به انتهاي يك ماه از سال، يك ثانيه اضافي افزوده شود. اين ثانيه هاي افزوده شده معمولا ۵ ماه قبل از آنكه به وقوع بپيوندند  به طور عمومي اعلام مي شوند. از سال ۱۹۷۲ تاكنون ۲۲ ثانيه اضافي به زمان ميانگين گرينويچ افزوده شده است كه آخرين آن در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۸ اتفاق افتاده و بار ديگر در۳۱ دسامبر ۲۰۰۵ نيز رخ خواهد داد. با وجود اين فاصله ۷ ساله بين دو ثانيه اضافي، نمي توان با اطمينان زمان وقوع ثانيه اضافي بعدي را مشخص كرد. ما فقط مي دانيم كه در آينده ثانيه هاي اضافي بيشتري رخ خواهد داد. ۵۰ سال ديگر ، در بعضي سال ها حتي دو ثانيه اضافي مورد نياز خواهد بود و ۱۵۰۰ سال ديگر ، در هر ماه يك ثانيه اضافي افزوده خواهد شد.
آيا اين تغييرات در زمان واقعاً مورد نيازند؟
در حقيقت اگر ما بخواهيم كه خورشيد تقريباً در ساعت ۱۲ ظهر از نصف النهار محلي ما عبور كند (در بيشترين ارتفاع در آسمان قرار گيرد) ، اين كار الزامي است. بدون افزوده شدن اين ثانيه هاي اضافي ، در سال ۲۹۰۰ پس از ميلاد، ظهر محلي تقريباً در ساعت۱۳ رخ خواهد داد. تصميم نهايي براي افزوده شدن اين ثانيه ها به عهده اتحاديه جهاني ارتباطات و مركز ارتباطات راديويي خواهد بود كه انجمن جهاني نجوم و اتحاديه علوم راديويي نيز در قطعي شدن آن نقش خواهند داشت. در اواخر سال ۲۰۰۴ گروهي از طرف مركز ارتباطات راديويي پيشنهاد كردند تا تغييراتي در تعريف ساعت هماهنگ جهاني ايجاد شود و در نتيجه با تكيه بر تعريف جديد ، از افزوده شدن ثانيه هاي اضافي بعد از پايان سال ۲۰۰۷ جلوگيري شود كه اين پيشنهاد مايه تعجب بسياري از اعضاي انجمن جهاني نجوم و تعدادي از مسئولين دولتي شد. در قالب بخشي از اين طرح، گروهي از طرف انجمن جهاني نجوم در حال تحقيق براي تعريف دوباره ساعت هماهنگ جهاني هستند و يافته هاي خود را به شوراي عمومي انجمن جهاني نجوم در اوت۲۰۰۶ گزارش خواهند كرد.

توافق مايكروسافت و گوگل بر سر يك كارمند
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: شركت هاي مايكروسافت و گوگل بر سر يكي از كارمندان سابق مايكروسافت (به نام Kaifu Lee) به توافق رسيدند و به جنگ خود در اين زمينه خاتمه دادند.
لي كه تا سال ۲۰۰۰ در شركت مايكروسافت كار مي كرده است، در پروژه  موتور جستجوي ام اس ان سهم بسزايي داشته است. او سپس پيشنهاد ۱۰ ميليون دلاري را از شركت گوگل دريافت مي نمايد تا براي آنها در زمينه توليد سرچ دسكتاپ همكاري نمايد.پس از اين قرارداد مايكروسافت اقدام به شكايت از Lee و گوگل در دادگاه واشنگتن نمود، زيرا طبق قرارداد لي با مايكروسافت او اجازه همكاري با شركت هاي رقيب در زمينه موتور جستجو را نداشته است. همچنين در قسمت ديگري از دادخواست مايكروسافت، لي را متهم به استفاده از اطلاعات شركت مايكروسافت در پروژه جديد گوگل كرده است.گوگل نيز در جواب مايكروسافت، قرارداد لي را نامفهوم خواند و اعلام كرد كه طبق قرارداد وظايف لي نامشخص است.پس از بحث هاي فراوان در نهايت دو شركت مجبور به امضاي توافق نامه اي گرديدند كه طبق آن لي مجبور به تسويه حساب با مايكروسافت و پرداخت جريمه توافقي گرديد ولي جزئيات آن فاش نگرديد.
منبع: AP.org

توصيه هاي لازم جهت كاهش چربي هاي خون
و پيشگيري از امراض قلبي
گروه دانش و فناوري ـ صدف كوهكن : غذاهايي كه در طول رژيم بايد از مصرف آن ها اجتناب كرده و يا مصرف آن ها را به حداقل محدود كنيد.
۱- حذف كامل چربي هاي مرئي (چربي هايي كه با چشم ديده مي شوند) از گوشت ها (گوشت قرمز، ماكيان و...) جدا كردن پيه گوشت ها، كندن پوست مرغ و...
۲- حذف لبنيات پرچرب از رژيم غذايي و جايگزين كردن آن با انواع كم چرب يا بدون چربي شامل: خامه ها، پنيرهاي خامه اي، سس، پنيرهاي پيتزا و گودا و ماست پرچرب و بالاخره شير و سرشير پرچرب بايد حذف گردد.
۳- حذف ميگو، خرچنگ و صدف از رژيم غذايي به طور كامل.
۴- مصرف حداكثر ۲ عدد زرده تخم مرغ در طول هفته. استفاده از سفيده كاملا پخته به هر ميزان كه مايليد منعي ندارد.
۵-حذف كربوهيدرات هاي ساده (چون به هر حال كالري اضافي تبديل به چربي مي گردد) شامل: قند، شكر، شيريني ، مربا، نوشابه، ژله، شكلات، شيرهاي فرآوري شده مثل شير قهوه آماده، شير موز آماده و... كيك و...
۶- آبگوشت ها و خورشت ها چربي گرفته شده يا بدون چربي طبخ شود و مصرف گردد و در حين پخت از روغن هاي جامد و كره استفاده نشود.
۷- حذف كره - روغن حيواني، تخمه و مغزه ها ( به جز گردو تا حد ۶  -   ۵ دانه بادام زميني در روز)
۸- اعتدال در مصرف كربوهيدرات هاي كمپلكس شامل (برنج، نان هاي سفيد بدون سبوس، بيسكوئيت ها، ماكاروني و سيب زميني) البته سيب زميني به شكل آب پز همراه با مقداري سبزيجات چه تازه و چه خشك مثل نعناع و آويشن و آب ليمو سودمند هم خواهد بود، اما چيزي كه سلامتي به ارمغان مي آورد رعايت اعتدال در رژيم روزانه غذايي است.
۹- براي كاهش تري گليسيريد كارآمدترين فاكتور علاوه بر موارد بالا، حذف ميوه هاي بسيار شيرين، زردآلو، خربزه، كمپوت ها و آب ميوه هاي صنعتي و شيرين است.
مواردي كه شايسته است در رژيم غذايي رعايت گردد.
۱- برنج مصرفي به شكل كته آماده مي شود، بدون روغن و در خاتمه پخت به آن روغن مايع (۱ قاشق غذاخوري يا كمتر) اضافه مي گردد.
۲- طبخ انواع غذاها به شكل آب پز، كبابي يا طبخ در فر و ماكروويو و بدون نياز به روغن.
۳- گنجاندن سبزيجات به مقدار زياد در برنامه غذايي (كرفس، مارچوبه، بروكلي، لوبيا سبز و گردو و...)
۴- مصرف حداقل روزي ۱ عدد سيب با پوست.
۵- گنجاندن سويا در برنامه غذايي هفتگي. چنانچه در طول روز ۱ قاشق غذاخوري مصرف گردد بعد از ۳ هفته خواص درماني خواهد داشت.
۶- استفاده از زردچوبه (به ميزان متوسط) در غذاهاي روزمره (تاثير بركاهش LDL دارد.)
۷- مصرف حداقل  ۷ ـ ۸ ليوان آب در روز.
۸- استفاده از سير در رژيم غذايي در صورت عدم استفاده از آسپرين و نداشتن آلرژي غذايي.
۹- مصرف ويتامين ث، به شكل گوجه فرنگي، جعفري، فلفل دلمه و توت فرنگي و مركبات و...
۱۰- استفاده از كاهو و ساير سبزيجات حاوي فيبر بالا به خصوص جعفري و شويد (همراه ماست)
۱۱- استفاده از شيرهاي كم چرب و كلا لبنيات كم چرب (بدون استفاده از شكلات و قهوه همراه شير)
۱۲ - استفاده از ماهي حداقل ۳ بار در هفته ( به دليل دارا بودن چربي هاي امگا۳)
۱۳- حدالامكان استفاده از سينه مرغ و كمتر ران (چون چربي در لابه لاي بافت وجود دارد.)
۱۴- استفاده از عدس پخته (بدون آرد) و حبوبات پخته (البته براي جلوگيري از توليد نفخ شايسته است حبوبات را شب قبل از استفاده خيس كرده و آب آن را دور بريزيد) و بعد از مصرف ۱ استكان عرق نعناع يا رازيانه را به شما توصيه مي كنيم.
۱۵- پياده  روي حداقل ۳ بار در هفته هر بار حداقل ۲۰ دقيقه.

صداي دريا در كوه يخ ثبت مي شود
011514.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: در طبيعت همه چيز آواز مي خواند، از پرندگان خوش صدا گرفته تا تپه هاي شني بيابان. اما گويي دريا هم از اين قاعده مستثني نيست. به تازگي دانشمندان فهميده اند كوه هاي يخ هم مي توانند آواز بخوانند، البته نه به مهارت و زيبايي پرندگان.
ورااشليندوين، زمين شناس آلماني مركز تحقيقاتي آلفردو گنه و گروهش موفق شده اند صداي آواز كوه هاي يخ را ثبت كنند. او در مورد اين صدا مي گويد: «درست مثل اين است كه يك اركستر بزرگ در حال تمرين باشد و هر كس ساز خودش را بزند، بعد ناگهان همه با هم شروع به نواختن يك سمفوني هماهنگ بكنند.» البته اين صداي هماهنگ قابل شنيدن نيست، چرا كه آنها روي لايه هاي يخ اثر گذاشته اند. براي شنيدن آنها بايد ابتدا علايم لايه هاي عرض كوه يخ را ثبت كنيد و سپس آنها را به سرعت پخش كنيد.كشف آواز كوههاي يخ هم مثل خيلي چيزهاي ديگر اتفاقي بود. گروه آلماني در حال بررسي زمين لرزه هاي قطب جنوب بود كه توجهشان به اين علائم جلب شد. اشليندوين پيش از اين نمونه هاي مشابهي را در لرزه هاي آتشفشاني ديده بود، ولي علائم مشاهده شده در قطب جنوب تفاوت داشت، زيرا منبع اين علائم در اطراف قطب جنوب حركت كرده بود.
يك آواز شادتر ده ساعته كافي بود تا عامل اين آواز عجيب و غريب شناسايي شود. علائم در اثر دو زمين لرزه ايجاد شده بود و پژوهشگران توانستند رد مركز اين زمين لرزه را تا يك كوه يخي به ارتفاع چهار صد متر رديابي كنند. به نظر مي رسد زمين لرزه ها هنگامي ايجاد شده كه اين كوه يخ با كف دريا برخورد كرده است.
منبع:۲۰۰۵ .NewSientistت, 3Dec

توليد قوي ترين پردازنده شبكه ها
گروه دانش- عليرضا سزاوار: شركت اي ام دي، دومين توليد كننده بزرگ سي پي يو در جهان، اعلام كرد تا سال ۲۰۰۷ پردازنده ۴ هسته اي خود را به نام اويترون توليد خواهد كرد. اين پردازنده فقط مخصوص سرويس دهنده هاي شبكه اي طراحي شده است و داراي حافظه نهان L3 بوده و از حافظه هاي پيشرفته دي دي آر۳ به خوبي پشتيباني مي كند. اين پردازنده از فناوري مخصوص اتصالات داخلي به صورت يكپارچه استفاده مي كند و به طراحان سرويس دهنده ها اجازه مي دهد سيستم هايي با ۱۶ و ۳۲ پردازنده توليد كنند، يعني توليد سيستم هايي ۴ برابر قوي تر از نسل امروز، با اين تكنولوژي شركت اي ام دي در عرصه سرويس دهنده هاي شبكه اي يكه تاز خواهد بود. همچنين قابل ذكر است تا پايان امسال ۲۴۰ ميليارد دلار فروش نيمه هادي ها در جهان بوده است كه اين شركت پس از كمپاني هاي اينتل و سامسونگ، سومين فروشنده بزرگ در جهان بوده است.
منبع: Foxnews.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |