پنجشنبه ۸ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۷ - Dec 29, 2005
پرونده سه جنايت خانوادگي در دادگاه كيفري استان
گروه حوادث - مهديه مصطفايي: افزايش ناامني در محيط خانواده و فشار عصبي بر افراد باعث افزايش آمار قتل هاي خانوادگي مي شود. از آن نمونه  مي توان به ارجاع همزمان سه پرونده در زمينه  قتل هاي خانوادگي به دادگاه كيفري استان اشاره كنيم.
همسركشي در روستاي اورين
به گزارش همشهري، در تاريخ ۸ اسفند ماه سال ۸۳ مردي با مراجعه به اداره آگاهي شهريار مدعي شد كه همسرش به طور ناگهاني ناپديد شده است. با تشكيل پرونده تحقيقات مقدماتي براي شناسايي اين زن كه ليلا (۲۴ ساله) نام داشت آغاز شد. حميدرضا همسر اين زن كه شاكي پرونده بود، به عنوان نخستين فرد تحت بازجويي قرار گرفت. در بررسي از همسايه ها مشخص شد كه حميدرضا به همسرش مظنون بوده و به همين خاطر، چندين بار با يكديگر درگير شده اند. بنابراين از آن جايي كه حميدرضا در بازجويي هاي مقدماتي دچار تناقض گويي شده بود، تحت بازجويي فني قرار گرفت. اين مرد جوشكار به قتل همسرش اعتراف كرد و گفت: مدتي بود كه متوجه يكسري رفت و آمدهاي مشكوك به خانه ام شده بودم. به همين خاطر، روز حادثه خانه ام را تحت مراقبت قرار دادم و ساعتي بعد از رفتنم از خانه، همسرم با يك كيف دستي از خانه خارج شد و به باغي در اطراف روستا رفت. او را بدون اينكه متوجه شود، تعقيب كردم. ده دقيقه بعد از ورود وي به باغ، زنگ آن جا را زدم.
مردي ناشناس در را باز كرد. به طرفش حمله ور شدم و با چوب بر سرش كوبيدم. وارد باغ كه شدم همسرم را در حالي كه عريان بود، داخل اتاقك باغ ديدم. او را نيز خفه كردم و جسدش را به داخل گودالي انداختم. سپس از باغ خارج شدم.
وي در ادامه مدعي شد: فرداي آن روز مجددا به باغ رفتم و سپس جسد صاحب باغ را نيز كه فضل الله نام داشت به داخل گودال انداختم و روي آنها كود ريختم و با بنزين اجساد را سوزاندم.
مأموران با توجه به اعتراف متهم به قتل، به محل مورد نظر رفتند و با كشف دو جسد، حميدرضا به اتهام دو فقره قتل عمدي بازداشت شد. كيفرخواست اين پرونده پس از تكميل تحقيقات به شعبه ۷۱ داد گاه كيفري استان ارجاع شد.
مشكل مالي انگيزه قتل برادر
اين گزارش حاكي است، صبح روز ۱۵ تير ماه امسال وقوع يك فقره قتل در رودهن به پليس آگاهي اين شهرستان اطلاع داده شد.
پس از حضور بازپرس ويژه قتل در محل حادثه مشخص شد كه حميد ۳۱ ساله در پي مشكلات خانوادگي برادر بزرگترش به نام جمشيد را با يك ضربه چاقو به قتل رسانده است.
با بازداشت حميد، وي به قتل برادرش اعتراف كرد و مدعي شد به خاطر مشكلات مالي كه داشتند با او در محل كارش درگير شده است. به اين ترتيب، متهم با قرار بازداشت روانه زندان شد و پس از صدور كيفرخواست پرونده براي رسيدگي در اختيار قاضي شعبه ۷۲ دادگاه كيفري استان قرار گرفت تا با تعيين وقت به اين پرونده رسيدگي شود.
قتل خواهر در باقر شهر
برپايه اين گزارش، هوا در حال تاريك شدن بود كه صديقه (۱۷ ساله) از خانه دوستش به خانه آمد. همه جا به هم ريخته و نامرتب بود. همين اتفاق باعث عصبانيت صديقه شد و شروع به داد و فرياد كرد. در همان لحظه طاهره (۲۰ ساله) از حياط وارد خانه شد و با خواهر كوچكترش شروع به دعوا كرد. درگيري آنها بالا گرفت تا اينكه در يك لحظه صديقه از شدت عصبانيت به طرف آشپزخانه رفت و چاقويي برداشت. وقتي به اتاق آمد، ديد طاهره در حال نامرتب كردن اتاق است. عصباني به طرفش حمله ور شد و ضربه اي به او وارد كرد. طاهره قبل از انتقال به بيمارستان جان باخت و صديقه به اتهام قتل خواهرش بازداشت شد. با توجه به اينكه اولياي دم در اين پرونده اعلام رضايت كرده اند اما كيفرخواست در خصوص اين پرونده صادر شد و قرار است دختر ۱۷ ساله به اتهام قتل خواهرش از لحاظ جنبه عمومي جرم در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري محاكمه شود.

روز گذشته از سوي دادسراي نظامي صادر شد
مجازات حبس و ديه براي عاملان حادثه لويزان
011481.jpg
گروه حوادث: روز گذشته حكم عاملان حادثه لويزان كه در پي آن يك پسر دانشجو از سوي مأموران راهنمايي و رانندگي به شدت مجروح شده بود، صادر شد.
به گزارش همشهري، هفتم آبان ماه سال جاري سرنشينان يك خودروي گشت پليس راهنمايي و رانندگي در حال حركت در حاشيه جنگلي لويزان زير نور چراغ خودروي خود پسر جواني را مشاهده كردند كه در حاشيه اتوبان روي زمين افتاده بود و با علامت دادن به آنها تقاضاي كمك مي كرد.
مأموران گشت راهنمايي و رانندگي وقتي در كنار او متوقف شده و به بررسي در اين باره پرداختند، متوجه شدند كه قسمتهايي از گردن و سر پسر جوان مجروح شده و در حال خونريزي است.جوان مجروح قبل از آنكه بي هوش شود، در جملاتي كوتاه علت اين اتفاق را اينگونه شرح داد: من داشتم به كتابخانه مي رفتم، چند مرد با لباس نيروي انتظامي مرا سوار خودروي ون مشكي رنگي كرده و به اين منطقه آوردند. آنها مي خواستند مرا بكشند.لحظاتي بعد با هماهنگي مأموران پليس يك خودرو آمبولانس اورژانس به محل حادثه آمده و پيكر خون آلود پسر جوان را به بيمارستان شهداي تجريش انتقال دادند.
اين پسر دانشجوكه رضا نام داشت، از سوي مأموران كلانتري ۱۶۴تحت بازجويي قرار گرفت.رضا در بيمارستان درحالي كه به سختي قادر به صحبت كردن بود، در اين باره گفت: «ساعت ۱۹ روز شنبه ۷ آبان از خانه بيرون آمدم تا براي درس خواندن به كتابخانه فرهنگسراي خانواده بروم.هنوز مقداري از خانه دور نشده بودم، ناگهان مرد جواني كه لباس شخصي بر تن داشت، از پشت سر دستهايم را گرفته و با معرفي خود تحت عنوان پليس پرسيد جنس را از چه كسي مي خري؟ هنوز در شوك اين برخورد بودم كه يك موتورسوار با لباس نيروي انتظامي نيز آمد.آنها مرا مورد بازرسي بدني قرار دادند.
در همين هنگام يك دستگاه خودروي ون مشكي رنگ همانند خودروهاي مأموران يگان ويژه با سه سرنشين آمد.
آنها مرا به زور سوار خودرو كردند، سپس مرا كف خودرو خواباندند و يكي از آنها با پوتين به گردن من فشار مي آورد.
آنها ادعا مي كردند مي خواهند مرا به كلانتري محل ببرند، به مدت نيم ساعت كف خودرو دراز كشيده بودم، دو نفر از مأموران مرا كتك مي زدند.در اتوبان بابايي سرپل استخر مرا از خودرو پياده كردند و به طرف جاده خاكي حاشيه منطقه جنگلي بردند.روي زمين خوابانده و گاز اشك آور به صورتم زدند.نمي دانم چند دقيقه طول كشيد، ولي هر كدام از آنها با لگد به جانم مي افتاد.سپس يكي از آنها كه از همسايگان ما و از افسران پليس است، به بقيه گفت شما برويد، من با اين پسر كار دارم. آنها رفتند.او با چاقويي كه همراه داشت، به دو طرف گردن و پشت سرم چند ضربه زد.در همين هنگام يكي از دوستان او كه «رضا» صدايش مي كردند، آمد و گفت: بس است بيا برويم.آنها كه تصور مي كردند من مرده ام، موبايل، پولها و كتابهايم را برداشته و دستبند دستم را باز كردند، ولي با كمربند بار ديگر دستم را بستند، سپس رفتند.در نهايت پرونده به دادسراي نظامي ارجاع شد.قاضي ايمان علي كرم اللهي، قاضي شعبه هفتم نظامي ۱ بعد از پايان رسيدگي بر روي اين پرونده كه   در يك جلسه آن هم يكشنبه گذشته برگزار شد روز گذشته حكم متهمان را به شرح ذيل صادر كرد: درخصوص اتهامات انتسابي به متهم رديف اول ستوان [بهرام.ر] داير بر آدم ربايي، بازداشت غيرقانوني و آزار و شكنجه نسبت به شاكي رضا.ي دادگاه متهم را به تحمل ۶ سال حبس محكوم مي كند، مستندا به مواد ۶۲۱ ، ۴۸۰ ، ۴۸۲ ، ۴۸۴ ، ۲۶۹ از قانون مجازات اسلامي و ماده ۸۴ از قانون مجازات جرايم نيروهاي مسلح و با رعايت مواد ۱۶ ، ۱۷ ، ۴۲ ، ۴۷ ، ۵۷ ، ۲۲ و تبصره ماده ۱۸ از قانون، متهم رديف اول با رعايت كيفيات مخففه به پرداخت ۲/۵ درصد ديه كامل مرد مسلمان محكوم شد. اين متهم درخصوص استفاده غيرمجاز از خودروي دولتي به ۴ ماه حبس محكوم شد.متهم رديف دوم رضا.ح به تحمل ۹۱ روز حبس محكوم شد كه شاكي از شكايت خود در خصوص اين متهم گذشت كرد. محمد.پ و علي اصغر.الف ديگر متهمان اين پرونده نيز از سوي دادگاه تبرئه شدند.

قتل يك زن در شهرك غرب
گروه حوادث: زني با ۱۸ ضربه چاقو در منزل مسكونيش واقع در غرب تهران به قتل رسيد.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه مرد خسته از كار روزانه به منزلش واقع در شهرك قدس (غرب) تهران رسيد. در ابتدا زنگ در را به صدا در آورد تا مهناز همسر ۵۰ ساله او كه هميشه در اين ساعت منتظر ورود شوهرش بود در را برايش باز كند. ولي اين بار كسي پاسخگوي زنگ در نشد. مرد با تصور اين كه همسرش براي خريد منزل را ترك كرده است با كليد خود در را گشود، وارد خانه كه شد تصويري كه مقابلش مي ديد برايش غريب بود. خانه آنها هيچ گاه اينچنين آشفته نبود. دلهره وجود مرد را فرا گرفت چند بار با صداي بلند مهناز را صدا كرد ولي سكوت تنها پاسخي بود كه مي شنيد.
مرد با گامهاي آهسته به سمت اتاق نشيمن مي رفت كه ناگهان با مشاهده، جسد بي جان همسرش كه دستها و پاهاي او با طناب بسته شده بود بر جاي خود ميخكوب شد. عامل يا عاملان اين جنايت كه خانه را به دنبال اسناد و مداركي زيرو رو كرده بودند قبل از اقدام به سرقت خود مهناز را با ۱۸ ضربه چاقو كشتند.
پليس آگاهي تهران و بازپرس حسيني در صحنه جنايت حضور يافتند. مأموران تشخيص هويت عمليات خود را آغاز كرده و صحنه جنايت مورد بررسي دقيق قرار گرفت. جسد مهناز كه به همراه همسرش در محل جنايت به تنهايي زندگي مي كرد به دستور بازپرس حسيني به پزشكي قانوني انتقال يافت. كارآگاهان اداره دهم آگاهي تحقيقات پليسي خود را براي شناسايي عامل يا عاملان اين جنايت آغاز كرده اند. بررسي همچنان ادامه دارد.

عامل اصلي شهادت محافظ رئيس جمهور دستگير شد
گروه حوادث: ماموران هنگ مرزي جكيگور در سيستان و بلوچستان عامل اصلي شهادت محافظ رييس جمهور را دستگير كردند.
ماموران پرتلاش هنگ مرزي جكيگور در سيستان و بلوچستان پس از چند روز كار اطلاعاتي سرانجام موفق شدند در ساعت ۱۶ روز سه شنبه عامل اصلي شهادت محافظ رييس جمهور را به نام «م - ا» در كوه هاي اطراف روستاي افشن دستگير كنند. شايان ذكر است، در بازجويي هاي به عمل آمده نامبرده به جرم خود اعتراف كرد.
گفتني است، در جريان سفر دو هفته قبل رئيس جمهور به سيستان و بلوچستان يكي از محافظين پيشقراول در كمين اشرار به شهادت رسيد.

آغاز رسيدگي به مرگ مشكوك پسر ۱۷ ساله
گروه حوادث: پرونده مرگ پسر نوجواني با دستور بازپرس دوم دادسراي امور جنايي تهران به دادسراي پزشكي ارجاع شد.
به گزارش همشهري، روز گذشته پرونده مرگ يك پسر ۱۷ ساله كه در اثر نارسايي قلبي جان سپرده بود به دادسراي امور جنايي ارسال شد.
دليل انتقال اين پرونده به دادسراي جنايي تهران اين بود كه پدر متوفي مدعي است عامل مرگ پسرش معلم ورزش او در دبيرستان است.اين مرد ضمن اعلام شكايت از اين معلم تربيت بدني به بازپرس اصغرزاده گفت: «پسرم در حين بازي فوتبال در زنگ ورزش دچار عارضه قلبي شده است و من مطمئن هستم معلم ورزش مدرسه پسرم خارج از استاندارد او را مجبور به ورزش كرده است و اين امر موجب مريضي فرزندم و سپس مرگ او شده است.»
بازپرس اصغرزاده بعد از بررسي شكايت مرد، پرونده را به دليل عدم صلاحيت دادسراي امور جنايي در رسيدگي اين گونه پرونده ها به دادسراي پزشكي ارجاع داد.

جلسه محاكمه بيجه تجريش به خاطر حضور
نيافتن شاكيان برگزار نشد
011475.jpg
گروه حوادث: جلسه محاكمه بيجه تجريش به خاطر حضور نيافتن شاكيان پرونده در دادگاه به ماه آينده موكول شد.
به گزارش همشهري، قرار بود جلسه محاكمه متهم دوشنبه گذشته در شعبه ۷۷ دادگاه كيفري استان تهران برگزار شود، اما در حالي كه متهم و وكيل مدافع او در شعبه دادگاه حاضر شده بودند به دليل حضور نيافتن شاكيان در جلسه دادگاه محاكمه تشكيل و وقت رسيدگي به آن تجديد شد.
متهم كه آرش نام دارد از سال ۷۹ با تهديد يك اسلحه قلابي با گشت زني در خيابان هاي شمال و شمال شرق تهران طعمه هاي خود را كه پسران و دختران زير ۱۲سال بودند شناسايي كرده و آنها را مورد تجاوز و آزار جنسي قرار مي داد.
با مطرح شدن شكايت هاي متعدد از متهم ماموران تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كرده و در بررسي پرونده و تحقيق از كودكاني كه از سوي اين آزارگر مورد آزار و اذيت قرار گرفته بودند متوجه شدند متهم مرد جواني با موهاي خرمايي رنگ با قدي بلند و داراي عينك است كه قربانيان خود را از ميان دختران و پسران زير ۱۲ سال و در مقابل مدارس ابتدايي شناسايي مي كند. با به دست آمدن اين سرنخ ماموران تمام محل هايي كه اين متهم از آنجا طعمه هاي خود را شناسايي مي كرد زير نظر گرفته و سرانجام ساعت ۲۰ و ۱۴ دقيقه روز۲۷ بهمن ماه سال گذشته موفق به دستگيري او شدند. متهم پس از دستگيري به پايگاه يكم منتقل شد. اما در ابتدا منكر اتهام شد ولي پس از مواجهه حضوري با شاكيان پرونده از سوي كودكان شناسايي شد. تاكنون خانواده شش كودك از اين متهم شكايت كرده اند كه چهار تن از آنها پس از روبه رو شدن با آرش او را شناسايي كرده اند.
آرش پس از دستگيري در تحقيقات گفت: من خود قرباني آزار جنسي كودكان هستم. در سن ۱۰ سالگي از سوي مردي مورد آزار و اذيت جنسي قرار گرفتم. پدر و مادرم چند سال پيش از هم جدا شدند و از آن زمان به بعد من به صورت مجرد زندگي كردم. تا ديپلم رياضي درس خواندم و سپس با رها كردن درس سراغ كار رفتم. وي گفت: من به بيماري رواني مبتلا هستم. بعضي اوقات دچار حالات بدي مي شوم كه با آزار جنسي كودكان از اين حالت خارج مي شوم. مدتي تحت درمان پزشك بودم. در اين مدت اين حالت به من دست نداد اما وقتي درمانم را قطع كردم دوباره به سوي آزار جنسي كودكان رو آوردم. در خانه اي مجردي در تجريش زندگي مي كردم و زماني كه سر كار نمي رفتم به آزار كودكان روي مي آوردم. ماموران همچنين در بازرسي بدني اين متهم يك اسلحه قلابي پيدا كردند كه او در بعضي از موارد از آن براي تهديد طعمه هايش استفاده مي كرد.
قرار است جلسه محاكمه متهم ماه آينده برگزار شود.

طلاق با مهريه ۱۵ هزار سكه اي !
پليس:حكم طلاق زن جواني كه مدعي فريب خوردن در ازدواج بود با توافق براي پرداخت ماهيانه ۲۰۰ هزار تومان در ازاي مهريه ۱۵ هزار سكه اي اش صادر شد.
حكم طلاق زن جواني كه مدتي پيش از همسر خود به عنوان فريب در ازدواج شكايت كرده بود با توافق آن دو براي پرداخت ماهيانه ۲۰۰ هزار تومان در ازاي مهريه ۱۵ هزار سكه اي
(بهار آزادي) از سوي دادگاه خانواده صادر شد .مدتي پيش مردي به نام «سينا» با دادخواست دو همسرش براي طلاق به دادگاه خانواده احضار شد اما مهريه اي كه اين مرد ۲۸ ساله براي دو همسرش تعيين كرده بود مجموعا ۲۰ هزار سكه بهار آزادي بود .حكم طلاق همسر اول اين مرد كه «شهلا» نام دارد مدتي پيش در حالي صادر شد كه سينا بر نداشتن توان مالي براي پرداخت مهريه به دادگاه اعلام اعسار كرد.
بر اساس گزارش همشهري، حكم طلاق «مريم» همسر دوم اين مرد نيز چند روز گذشته با توافق طرفين براي پرداخت ماهيانه ۲۰۰ هزار تومان از سوي مرد به زن از سوي شعبه ۲۶۹ دادگاه خانواده صادر شد .مهريه همسر اول اين مرد ۵ هزار و مهريه همسر دوم ۱۵ هزار سكه تمام بهار آزادي بوده است ؛ مهريه اي كه اين دو زن در دادگاه آن را خوشبيني واهي به علاقه همسرشان تلقي كرده بودند .

خشونت نامادري خواب بامدادي را
به كام دختر نوجوان زهر كرد
گروه حوادث:نامادري كينه توز همداني با ريختن كتري آب جوش بر روي بدن دختر ۱۷ ساله او را سوزاند.
به گزارش همشهري، ماموران كلانتري ۱۱ شهرستان «تويسركان» استان همدان در بامداد چهارم دي ماه از طريق تماس تلفني يكي از مسئولان بيمارستان «وليعصر» از سوختگي مشكوك دختر ۱۷ ساله اي به نام «طيبه» باخبر شدند.در پي اين تماس تلفني، ماموران سريعاً به بيمارستان مراجعه كرده و براي روشن شدن موضوع شروع به پرس و جو كردند.در اين ميان، «طيبه» كه از درد سوختگي گردن و سينه اش ناله مي كرد به ماموران گفت: خواب بودم؛ داغي عجيبي را در بدنم احساس كردم؛ انگار آهن گداخته اي را روي گردن و سينه ام گذاشته بودند؛ فكر مي كردم دارم خواب مي بينم اما با شدت اين سوختگي باورم شد كه در خواب نيستم؛ چشمانم را باز كردم در كمال ناباوري نامادريم را ديدم كه با كتري در حال ريختن آب جوش روي بدنم است. با ديدن اين صحنه بيهوش شدم و ديگر نفهميدم كه چه اتفاقي افتاد و چه كسي مرا به بيمارستان آورد.گفتني است، «طيبه» با عمدي خواندن اين اقدام هولناك از سوي نامادري، از وي اعلام شكايت نمود.

حقوق همسران!
شنيدن خبر از هم پاشيدن خانواده ها ديگر تكان دهنده نيست. بعضي از مردان به راحتي ازدواج مي كنند و برخي از آن راحت تر همسرانشان را طلاق مي دهند. اگر كمي مهربان تر باشند به ضرب و شتم آنها اكتفا مي كنند. اگر خون جلوي چشمانشان را بگيرد مثل آب خوردن زنانشان را مي كشند و محاكمه مي شوند و آب هم از آب تكان نمي خورد. آنها نمي دانند همسرانشان از چه حقوقي در خانواده برخوردارند. هرچند همسران آنها نيز نمي دانند كه چه حقوقي را قانون براي آنها در نظر گرفته است.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با تذكر نسبت به ضعف اطلاع رساني نهادهاي اجتماعي و رسانه ها در حوزه خانواده، خواستار گنجاندن فصل «حقوق همسران» در ميان كتب درسي دانش آموزان شد.  دكتر محمد زاهدي اصل، استاد دانشگاه علامه طباطبايي و رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با بيان اينكه در جامعه ما ميزان شناخت زوجين براي پايه گذاري يك زندگي مشترك نسبت به يكديگر بسيار ضعيف است، اظهار داشت: يكي از عوامل اساسي اختلافات زوجين و درگيري بين آنها كه منجر به طلاق مي شود، عدم آشنايي طرفين نسبت به يكديگر است و متأسفانه در اين زمينه هيچ گونه اطلاع رساني از سوي سازمان ها صورت نگرفته است.
اين استاد دانشگاه به نقش آموزش و پرورش، آموزش عالي، مراكز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي، رسانه هاي گروهي و راديو و تلويزيون در آموزش زوجين تاكيد كرد و گفت: آنها بايد به زوجين ياد دهند كه چگونه همديگر را تحمل كرده و در مشكلات نسبت به يكديگر گذشت داشته باشند. بايد احترام به حقوق همسر و رعايت آن از سوي يكديگر، در كتب درسي محصلان علي الخصوص دانش آموزان مقطع دبيرستان آورده شود و همچنين صدا و سيما نيز بايد به صورت مستقيم و غيرمستقيم اقدام به ساخت فيلم و سريال با موضوعات گوناگون درخصوص احترام و رعايت حقوق همسران نمايد تا اعضاي خانواده اعم از والدين ، فرزندان يا بالعكس نسبت به اين موضوع آگاهي پيدا كنند.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران تصريح كرد: اطلاع رساني در زمينه شناخت حقوق همسر و رعايت احترام به حقوق از سوي زوجين نسبت به يكديگر باعث مي شود آنها با وظايف خود آشنا شوند. اين آگاه سازي زوجين نسبت به حقوقشان بايد از ابعاد مختلف صورت بگيرد و در كنار آن،افراد بايد ياد بگيرند كه چگونه به اين موارد عمل كنند.
زاهدي اصل با اشاره به تفاوت هاي افراد خاطرنشان كرد: هيچ وقت نمي توانيم بر روي زمين دو نفر را پيدا كنيم كه نگرش و باور يكساني داشته باشند و اصولاً شاهد اختلاف در نگرش ها و باور هاي افراد در طبقات مختلف اجتماعي هستيم . اين امر درمورد زوجين نيز صدق پيدا مي كند. مهم اين است كه زوجين ياد بگيرند كه چگونه همديگر را علي رغم اختلاف ها تحمل كنند. اين استاد دانشگاه نشانه امنيت رواني در زندگي مشترك را پايبندي اعضاي خانواده به يكديگر ذكر كرده و تصريح كرد: حضور اعضاي خانواده در كنار يكديگر باعث مي شود آنها احساس آرامش و امنيت كرده و بتوانند مشكلات خود را راحت تر حل و فصل كنند. در غير اين صورت، شاهد متكي شدن افراد به محيط خارج از خانه مي شويم.
وي خاطرنشان كرد: عوامل مختلف فردي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي در مخدوش شدن امنيت رواني زن و شوهر تأثير دارد. از جمله عوامل جسماني و شخصيتي! مثلاً زني كه از ظاهر يا رفتار همسرش خوشش نمي آيد و يا بالعكس، باعث سوء تفاهم ، متاركه، جنون، دعواي عيني و ملموس بين آنها مي شود. رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران به دخالت هاي اطرافيان زنان و مردان كه منجر به طلاق زوجين مي شود، اشاره كرد و گفت: دخالتي خوب است كه منجر به سازش و صلح بين زوجين شود. گاهي اوقات برخي از دخالت هاي اطرافيان منجر به متاركه و يا عميق شدن فاصله بين همسران مي شود.
دكتر زاهدي اصل به ازدواج هاي ناگهاني برخي از جوانان اشاره كرد و افزود: گاهي اوقات مشاهده مي شود كه جوانان براساس احساسات زودگذر به يكديگر دلبسته شده و ازدواج
مي كنند كه پس از مدتي اين احساسات فروكش كرده و اختلافات و دعواهاي زن و مرد با يكديگر آغاز شده كه درنهايت به طلاق منجر مي شود. خانواده ها بايد شرايطي را فراهم كنند كه اگر فرزندان آنها قصد تشكيل خانواده داشتند، اين ازدواج برمبناي درستي صورت بگيرد.
اين استاد دانشگاه گفت: زوجيني كه هيچ گونه وجه مشتركي با يكديگر نداشته باشند، زندگي شان محكوم به فناست. باورهاي غلط مرسوم در جامعه ممكن است باعث شود زن و شوهر با يكديگر به مدت طولاني زندگي كنند. ولي هرگز اعضاي اين خانواده روي آرامش را نخواهند ديد، بلكه هميشه در اين گونه خانواده ها شاهد درگيري و اختلاف بين زن و شوهر هستيم. مشاجره و اختلافات زن و شوهر بر روي اعضاي خانواده تاثير نامطلوبي مي گذارد؛
به گونه اي كه كودكان بزهكار متعلق به همين خانواده هاي نابسامان هستند .
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران تصريح كرد: انسان ها وقتي با يكديگر رابطه عاطفي برقرار كردند، بايد تمرين كنند كه چگونه به يكديگر احترام گذاشته و همچنين ياد بگيرند چگونه مشكلات خود را در شرايط بحراني حل و فصل كنند. شيرزاد حيدري شهباز - حقوقدان و وكيل دادگستري نيز در خصوص امنيت رواني همسران در زندگي مشترك اظهار داشت : تا زماني كه زن و مرد از حقوق يكساني برخوردار نباشند، قطعاً ترويج حقوق مساوي بين آنها به وجود
نمي آيد. امنيت رواني نتيجه احترام به حقوق فرد است و زماني ايجاد مي شود كه شخص احساس آرامش كرده و به حقوقش احترام گذاشته شود.قطعاً جايي كه حقوق يك فرد رعايت نشود، امنيت رواني وجود نخواهد داشت. وي تصريح كرد: اگر زوجين به حقوق يكديگر در زندگي زناشويي احترام بگذارند، امنيت رواني بيشتري بين آنها به وجود خواهد آمد. در غير اين صورت، شاهد مختل شدن اين امنيت رواني بين زن و مرد خواهيم بود. اين وكيل دادگستري با اشاره به تفاوت ها و تشابه هاي زنان عنوان كرد: مردان بايد با توجه به ظريف بودن جنس زنان، بيشتر به آنها توجه كنند تا از اين طريق بتوانند احساس امنيت را در همسران خود بيشتر كنند. البته بي توجهي جامعه به عوامل فردي و اجتماعي از عوامل مؤثر مختل شدن امنيت رواني افراد هستند.
حيدري شهباز همچنين عدم آشنايي زن و مرد به روابط زناشويي و جنسي را يكي ديگر از عوامل مؤثر در طلاق اشاره كرد و گفت : به خاطر بعضي محدوديت ها و تعارفات عرفي و اخلاقي هيچ گونه آموزشي براي زن و مرد در خصوص مسائل جنسي در جامعه وجود نداشته و كسي نيز به اين امر مهم توجهي نمي كند. در حالي كه اگر زوجين از اصول اوليه روابط جنسي اطلاعي نداشته باشند، نمي توانند تفاهم جنسي ايجاد كنند. اين وكيل دادگستري با بيان اينكه طبق يكي از تحقيقات صورت گرفته ۷۰ درصد طلاق ها ناشي از عدم تفاهم در مسائل جنسي است، اظهار داشت: با موشكافي دعواهاي زوجين مشاهده شده است كه اكثر اختلافات زوجين با يكديگر به علت عدم تفاهم آنها نسبت به مسائل جنسي است كه اين امر زمينه مناسبي براي طلاق زوجين به شمار مي آيد.

پرونده افسر نيروي انتظامي مقابل پنج قاضي
گروه حوادث: پرونده قتل مردي كه بدست افسر نيروي انتظامي در جريان بازجويي ها به قتل رسيده بود، براي رسيدگي به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
به گزارش همشهري، رسيدگي به اين پرونده عصر روز ۲۵ تيرماه سال گذشته در دستور كار ويژه پليس جنايي قرار گرفت. به بازپرس ويژه قتل وقوع يك فقره قتل در پايگاه ششم اداره آگاهي تهران اطلاع داده شد. با حضور وي در صحنه حادثه مشخص شد كه قرباني مظنون يك پرونده بوده كه در جريان بازجويي ها از سوي اسماعيل (افسر تحقيق) به قتل رسيده است. جسد قرباني كه مجتبي نام داشت براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت و كارشناسان علت مرگ را نارسايي تنفسي در اثر شكستگي دنده ها به خاطر برخورد جسم سخت به قفسه سينه اعلام كردند. اولياي دم با حضور در دادسراي امور جنايي در ابتدا از قصاص منصرف و تقاضاي ديه كردند. اما در تاريخ ۹ شهريور امسال با مراجعه بازپرس پرونده تقاضاي قصاص براي متهم پرونده كردند. به اين ترتيب، با تكميل تحقيقات و اعتراف افسر نيروي انتظامي ، وي با قرار بازداشت روانه زندان شد. كيفرخواست اين پرونده را چندي قبل رضوانفر - نماينده دادستان- صادركرد و صبح ديروز اين پرونده براي تعيين وقت محاكمه در اختيار پنج قاضي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان قرار گرفت.

نوجواني پسربچه ۹ ساله رابه قتل رساند
ايسنا: ماموران پليس در ساختمان نيمه كاره واقع در «صبا شهر» شهريار با جسد مجهول الهويه  پسربچه  ۹ ساله اي مواجه شدند.
مقارن ساعت ۱۵:۲۰ روز ۲۷ آذرماه سال جاري در پي تماس فردي با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ «شهريار» مبني بر مشاهده جسد يك كودك در ساختمان نيمه كاره اي، ماموران پاسگاه انتظامي «قائم آباد» عازم موقعيت مورد نظر شدند. از آنجا كه وضعيت ظاهري مقتول حاكي از احتمال وقوع اذيت و آزار جنسي بود، با توجه به اهميت و حساسيت موضوع و دستور سرهنگ محمد حسن كريمي، فرمانده انتظامي شهريار در خصوص شناسايي هويت جسد و شناسايي متهم يا متهمان به قتل، اكيپي از كارآگاهان مبارزه با جرايم جنايي آگاهي شهرستان تحقيقات پليسي را در اين باره آغاز كردند. در حالي كه نتايج اوليه تحقيقات ابهامات زيادي را براي پليس به همراه داشت، در ساعت ۳۰ دقيقه بامداد ۲۸ آذرماه، يك تبعه افغاني به نام «اميرجان» با مراجعه به پاسگاه «قائم آباد» اظهار كرد: فرزند ۹ ساله ام به نام «احمد» از منزل خارج و تاكنون مراجعت نكرده است. با اعلام خبر ناپديد شدن اين كودك، ماموران با احتمال اين كه جسد مكشوفه مربوط به «احمد» باشد، از مرد افغاني خواستند نسبت به شناسايي جسد با آنها همكاري كند. زماني  كه «اميرجان» جسد مكشوفه را مشاهده كرد، مشخص شد: جسد متعلق به فرزند ۹ ساله وي به نام «احمد» است. بدين ترتيب با اطلاع موضوع آزار و اذيت جنسي «احمد» به پدرش، وي به ماموران گفت: «احمد» در روز حادثه همراه با نوجوان ۱۵ ساله اي به نام «علي  الف» بوده است. بدين ترتيب با دستگيري «علي» به عنوان مظنون اصلي پرونده قتل، وي مورد بازجويي قرار گرفت. اين نوجوان ۱۵ ساله در جريان تحقيقات پليسي اذعان كرد: ساعت ۱۳ روز حادثه با اغفال «احمد» ، وي را به داخل ساختمان نيمه كاره اي بردم و مورد اذيت و آزار جنسي قرار دادم. «احمد» معترف شد: از آنجايي كه از بازگويي ماجرا ازسوي «احمد» به خانواده اش به شدت هراس داشتم، وي را با دستانم خفه كردم. بدين ترتيب با دستگيري متهم به قتل ۱۵ ساله، تحقيقات پليس آگاهي «شهريار» در خصوص اين پرونده ادامه دارد.

يك متهم و دو پرونده
آسوشيتدپرس: پليس ايالت اينديانا در حالي كه مشغول تحقيق بر روي پرونده متهمي بود كه در اقدامي جنون آميز همسر و سه دختر خود را به قتل رسانده بود، موفق به كشف جسد دختر بچه ده ساله اي شد كه از اوايل ماه جاري در اين ايالت ناپديد شده بود . پليس اين ايالت جسد الخاندرا ۱۰ ساله را كه از روز هشتم دسامبر مفقود شده بود در ۵۰ مايلي مكاني كه آخرين بار ديده شده بود، يافت. به گزارش بازپرس تحقيق پرونده، مقتوله به وسيله يك ريسمان خفه شده است. البته تحقيقات ابتدايي حاكي از تعلق جسد فوق به الخاندرا مي باشد و اين در حالي است كه پزشكي قانوني تحقيقات بيشتري را براي تعيين هويت مقتوله كه جسد وي تا حد بسيار زيادي متلاشي شده است آغاز كرده است. به گفته بازپرس تحقيق پرونده، پليس زماني جستجوي نقطه به نقطه منطقه فوق را آغاز كرد كه متهم سيمون رايوس ادعا كرد كه اعضاي خانواده خود را در آن مكان به قتل رسانده است. در حال حاضر سيمون مظنون درجه يك پرونده قتل جديد نيز محسوب مي شود و قرار است بازجويي از وي پس از تعيين هويت دقيق مقتوله انجام بگيرد. سيمون در روز سيزدهم دسامبر همسر و سه فرزند خود را به قتل رسانده است. به گفته بازپرس تحقيق اين پرونده، حادثه زماني رخ داده است كه متهم و همسرش بر سر نامنظمي وي با يكديگر درگير شده و ناگهان سيمون در اقدامي جنون آميز تمامي اعضاي خانواده خود را به قتل مي رساند. منزل سيمون درست در چند مايلي محلي بوده است كه شاهدان براي آخرين بار الخاندرا را ديده بودند. متهم در اظهارات خود در بازجويي ادعا كرد كه اجساد اعضاي خانواده خود را پس از آن كه آنها را در يك فريزر بزرگ قرار داده بوده است به محل پيدا شدن جنازه الخاندرا برده و در همان جا به خاك سپرده  است.

مادري كه دخترش را زير گرفت
سايت جنايي: به گزارش پليس ايالت ويسكونسين مادري كه قصد داشت براي خريد هديه كريسمس براي دختر شش ساله اش به خارج از منزل برود، زماني كه با عجله در حال خارج كردن ماشين از پاركينگ بود دختر خود را زير گرفته و به قتل رساند.به گزارش بازپرس تحقيق پرونده، كوردليا ۲۴ ساله به هيچ وجه متوجه خارج شدن دخترش از منزل نشده بود. دختر ديگر و سه پسر مادر فوق در ماشين وي بودند كه اين حادثه رخ داد. در حال حاضر دادستان پرونده اعلام كرده است كه به دليل غير عمدي بودن اين تصادف قصد ارائه دادخواست عليه وي را ندارد.

سارق مسلح با سرنگ به فروشگاهي در استراليا دستبرد زد
ديلي تلگراف: سارق مسلح به سرنگ موفق شد به فروشگاهي در استراليا دستبرد بزند. يك مرد استراليايي در حالي كه ماسك به صورت داشت و به سرنگ مسلح بود ديروز به يكي از فروشگاه هاي معروف «ملبورن» دستبرد زد. براساس اين گزارش، سارق پس از ارتكاب جرم از محل گريخته و نشانه اي از خود به جا نگذاشته است. پليس «ملبورن» اعلام كرد در اين حادثه تنها پول نقد به سرقت رفته و كالاهاي فروشگاه دست نخورده باقي مانده است.در حال حاضر مشخصات سارق به وسيله مسئولان فروشگاه و شاهدان حاضر در صحنه به دست آمده و در اختيار مأموران است تا در صورت مشاهده چنين فردي او را بازداشت كنند.گفتني است، در اين گزارش اشاره اي به آلودگي سرنگ به ميكروب يا ويروس بيماري خاصي چون HIV نشده است اما به احتمال زياد سرنگ آلوده بوده يا اگر هم چنين نبوده مسئولان فروشگاه با چنين افكاري خود را تسليم سارق كرده اند.

گروگانگيري در زندان برزيل
ايسنا: مقامات برزيلي اعلام كردند كه زندانيان شورشي در يكي از زندانهاي اين كشور بيش از ۲۰۰ ملاقات كننده را به گروگان گرفتند. به گفته مقامات، زندانيان شورشي خواستار آن هستند تا يكي از رهبرانشان كه اخيراً به يكي ديگر از زندانهاي برزيل منتقل شده است به محل قبلي خود منتقل شود، اين در حاليست كه در آوريل سال ۲۰۰۴ ميلادي وقوع شورشي مشابه در اين زندان به كشته شدن ۱۴ زنداني منجر شد. حادثه به گروگان گرفته شدن اين ملاقات كننده ها زماني رخ داد كه اين افراد (حدود ۲۰۷ ملاقات كننده) در روز عيد كريسمس براي ملاقات با زندانيان به اين زندان كه در يكي از نقاط دور افتاده «آمازون» برزيل واقع شده، مراجعه كردند. در حال حاضر حدود ۱۵۰ نيروي پليس مسلح برزيل، زندان و گروگانگيران را به محاصره در آورده اند. گفته مي شود كه براي وادار كردن گروگانگيران به تسليم خود هيچ حمله اي در نظر گرفته نشده و قرار است از طريق قطع برق، آب آشاميدني و غذا در اين زندان، آنها را مجبور به تسليم كنند.

عامل جنايت آجودانيه در اداره دهم آگاهي مركز
011478.jpg
گروه حوادث: عامل جنايت منطقه آجودانيه تهران پس از دستگيري در شهرستان شيراز به اداره آگاهي پايتخت انتقال يافت.
به گزارش همشهري، مرد با دستاني بسته در كنار افسر پرونده اش گام برمي داشت. آن دو از اداره دهم آگاهي مركز خارج شدند و مرد جوان كه علي نام داشت كنار ديوار ايستاد تا عكس وي گرفته شده و در جرايد چاپ شود. سرش را بالا گرفته بود گويي پشيمان از ارتكاب جرمي نبود كه مرتكب شده است.
علي روز اول آذر ماه اردشير  را كه از شركاي قديمي پدرش بود در منزل مسكوني مقتول با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. اين متهم بعد از كشتن اردشير پژو ۲۰۶ او را دزديد و به شهرستان شيراز گريخت. كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز در همان روز جنايت، قاتل را كه علي بود شناسايي كرده و جست وجو براي دستگيري وي را آغاز كردند.
سي و پنج روز بعد از وقوع اين جنايت مخفيگاه علي در شهرستان شيراز شناسايي شد. هماهنگي هاي لازم براي دستگيري متهم از سوي پليس آگاهي تهران با مراجع انتظامي شهرستان شيراز صورت گرفت. علي طي يك عمليات غافلگيرانه بازداشت شد.
اين متهم بعد از دستگيري در مراحل اوليه تحقيق منكر ارتكاب جرم انتسابي شد ولي تمامي شواهد روشنگر قاتل بودن وي بود. علي در بازجويي هايي كه از وي در شهرستان شيراز صورت گرفت گفت: «از چگونگي قتل اردشير خبر ندارم، خودروي او به امانت نزد من بود.»علي در ادامه افزود: «در مسير تهران- شيراز به دليل سرعت زياد با يك عابر تصادف كردم كه امكان مرگ او وجود دارد.»
آثار تصادف بر روي خودرو ۲۰۶ مقتول كشف شد. علي به اداره دهم آگاهي تهران انتقال يافت و در نهايت بعد از گذشت ۴۸ ساعت از زمان دستگيري با مشاهده شواهدي كه در خصوص ارتكاب قتل اردشير  به دست علي وجود داشت لب به اعتراف گشود.
اين متهم روز گذشته به همشهري در خصوص انگيزه ارتكاب اين جنايت گفت: «نمي دانم چرا اردشير را كشتم. باور كنيد دليل خاصي نداشت، شايد فقط براي چهار ميليون تومان شريك قديمي پدرم را با ضربات چاقو كشتم.»علي در حالي كه به بازداشتگاه اداره دهم انتقال مي يافت با صدايي بلند گفت: «اگر مي خواهيد واقعيت را بدانيد، براي خاطر يك زن او را كشتم، به خاطر زن اولم!»
تحقيقات پليس از اين متهم تا روشن شدن تمام ابعاد ارتكاب اين جنايت در آگاهي تهران زير نظر بازپرس حسيني ادامه خواهد يافت.

تكذيب خبر
سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع با صدور اطلاعيه اي خبر مندرج در تاريخ ۵ دي ماه امسال را در برخي رسانه ها به نقل از يكي از مقامات مسئول اين سازمان كه هويت آن نيز مشخص نشده است، مبني بر اينكه: «روش هاي غيراستاندارد تعمير و نگهداري در نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران موجب سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ بوده را صراحتاً تكذيب كرده و تصريح شده مسئولين اين سازمان با جرايد و خبرگزاري ها هيچگونه مصاحبه اي انجام نداده اند.» به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، در اين اطلاعيه ضمن ابراز نگراني از انتشار اين گونه اطلاعات غيركارشناسي و فاقد وجاهت فني تأكيد شده است: اطلاعات رسمي كه از سوي گروه فني تحقيق سانحه مزبور به عنوان مرجع ذيصلاح،  پيرامون علت وقوع حادثه اعلام شود، داراي اعتبار مي باشد. اين در حالي است كه گزارش چاپ شده از خبرگزاري ايلنا در روزنامه به چاپ رسيده بود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |