پنجشنبه ۸ دي ۱۳۸۴
ناقوس شوم اختراع بمب اتمي
005469.jpg
رامتين راوندي
شايد در اين برهه از زمان كه مردم كشورمان با كنجكاوي بيشتري مسائل هسته اي را دنبال مي كنند تمايل داشته باشند حداقل اطلاعاتي در زمينه مسائل هسته اي بدست آورند، چون به نظر مي رسد به علت حساسيت موضوع، جذاب هم به نظر برسد؛ چون در اين زمينه بيشتر به مسائل سياسي پرداخته مي شود و كمتر به بحث هاي غني و علمي اين موضوعات پرداخته مي شود. يكي از مسائلي كه در زمينه كاربرد منفي انرژي هسته اي مطرح مي باشد بمب هسته اي است كه خود تاريخ جالبي دارد. يكي از برجسته ترين تاريخ سازان در اين زمينه انريكو فرمي دانشمند ايتاليايي الاصل بود (۱۹۵۴-۱۹۰۱) كه به خاطر تحقيقاتش در سال ۱۹۳۸ موفق به دريافت جايزه نوبل گرديد. در سال ۱۹۳۹ يعني قبل از شروع جنگ جهاني دوم در بين فيزيكدانان اين بيم وجود داشت كه آلماني ها به كمك فيزيكدان نابغه اي مانند هايزنبرگ و دستيارانش بتوانند با استفاده از دانش شكافت هسته اي بمب اتمي بسازند به همين دليل از اينشتن خواستند كه نامه اي به روزولت رئيس جمهور وقت آمريكا بنويسد؛ در آن نامه تاريخي از امكان ساخت بمبي صحبت شد كه هرگز هايزنبرگ آن را نساخت. چنين شد كه دولتمردان آمريكا براي پيش دستي بر آلمان پروژه منهتن را به راه انداختند و از انريكو فرمي دعوت به عمل آوردند تا مقدمات ساخت بمب اتمي را فراهم سازد. سه سال بعد در دوم دسامبر ۱۹۴۲ در ساعت ۳ بعد از ظهر نخستين راكتور اتمي دنيا در دانشگاه شيكاگو آمريكا ساخته شد. سپس در ۱۶ ژوئيه ۱۹۴۵ نخستين آزمايش بمب اتمي در صحراي الامو گرودو نيومكزيكو انجام شد. سه هفته بعد هيروشيما در ساعت ۱۵:۸ صبح در تاريخ ۶ آگوست ۱۹۴۵ بوسيله بمب اورانيومي بمباران گرديد و ناكازاكي در ۹ آگوست سال ۱۹۴۵ بمباران شد كه طي آن صدهاهزارنفر جان باختند. حال شايد عده اي بخواهند دليل اين امر را بدانند كه چرا آمريكا در اين زمينه پيشقدم شد. شايد در جواب به اين سؤال بايد گفت كه آمريكا با استفاده از امتياز منحصر به فرد دور بودن از صحنه جنگ و مصونيت بمباران و ويراني، در سال ۱۹۴۳ پروژه منهتن را در صحراي لوس آلاموس (Los Alamos) در ايالت نيومكزيكو، شكل مي دهد. رياست اين پروژه اتمي با پروفسور اپن هايمر بود و دانشمندان اروپايي مانند فرمي و... در اين پروژه نقش داشتند.
اما بمب هسته اي چگونه ساخته مي شود، در جواب بايد گفت كه بمب هاي هسته اي به دو شكل ساخته مي شوند: بمب هاي شكافتي (اتمي) و بمب هاي همجوشي (هيدروژني) با اينكه جزئيات اين بمب ها محرمانه است ولي نكات اساسي آنها قابل دسترسي است. سوخت در يك بمب شكافتي مشتمل بر اورانيوم ۲۳۵ و پلوتونيوم ۲۳۹ تقريباً خالص است كه هر دو هسته هاي شكافت پذيري دارند. در شكافت هسته اي مي توان هسته يك اتم شكافت پذير مانند اورانيوم و پلوتونيوم را با يك نوترون به دو جزء كوچكتر تقسيم كرد. اما در همجوشي هسته اي مي توان با استفاده از دو اتم كوچك تر كه معمولاً هيدروژن يا ايزوتوپ هاي هيدروژن مانند دوتريوم و تريتيوم هستند، يك اتم بزرگ تر مثل هليوم يا ايزوتوپ هاي آن را تشكيل داد. اين همان شيوه اي است كه در خورشيد براي توليد انرژي بكار مي رود.
در هر دو شيوه يادشده ميزان عظيمي انرژي گرمايي و تشعشع بدست مي آيد. براي توليد يك بمب اتمي نياز داريم كه يك منبع سوخت كه قابليت شكافت يا همجوشي داشته باشد را تهيه كنيم و ديگر اينكه دستگاهي كه همچون ماشه آغازگر حوادث باشد و نهايتاً اينكه راهي كه به كمك آن بتوان بيشتر سوخت را پيش از آنكه انفجار رخ دهد دچار شكافت يا همجوشي كرد. در اولين بمب هاي اتمي از روش شكافت استفاده مي شد، اما امروزه بمب هاي همجوشي از فرآيند همجوشي به عنوان ماشه آغازگر استفاده مي كنند. اورانيوم ۲۳۵ ويژگي منحصر به فردي دارد كه آن را براي توليد هم انرژي هسته اي و هم بمب اتمي مناسب مي كند. احتمال اينكه اتم اورانيوم ۲۳۵ نوتروني را كه به سمتش مي رود را جذب كند بسيار بالا است. در بمبي كه به خوبي كار مي كند، بيش از يك نوترون از هر فرآيند شكافت به دست مي آيد كه خود اين نوترونها سبب وقوع فرآيندهاي شكافت بعدي هستند. اين وضعيت را اصطلاحاً فوق بحراني مي نامند. فرآيند جذب نوترون و شكافته شدن آن بسيار سريع و در حد پيكوثانيه (۱۰ به توان ۱۲-)ثانيه رخ مي دهد. حجم عظيم و خارق العاده اي از انرژي به صورت گرما و پرتو گاما به هنگام شكسته شدن هسته آزاد مي  شود. انرژي آزاد شده از يك فرآيند شكافت به اين علت است كه محصولات شكافت و نوترون ها وزن كمتري از اتم اورانيوم ۲۳۵ دارند. اين تفاوت وزن نمايانگر تبديل ماده به انرژي است كه به واسطه فرمول معروف E= mc2 محاسبه مي شود. لازم به ذكر است كه نيم كيلوگرم اورانيوم غني شده كه اندازه آن معادل يك توپ تنيس است ، اگر در يك بمب هسته اي مورد استفاده قرار گيرد انرژي آزاد شده از آن برابر با چندين ميليون گالن بنزين است. در حالي كه يك ميليون گالن بنزين در مكعبي كه هر ضلع آن ۱۷ متر (ارتفاع يك ساختمان ۵ طبقه) است جا مي گيرد. حالا بهتر مي توان انرژي آزاد شده از مقدار كمي اورانيوم ۲۳۵ را متصور شد. براي اينكه اين ويژگي هاي اورانيوم ۲۳۵ به كار آيد بايد اورانيوم را غني كرد. اورانيوم به كار رفته در سلاحهاي هسته اي حداقل بايد شامل نوددرصد اورانيوم ۲۳۵ باشد. در يك بمب اتمي از نوع شكافتي، سوخت به كار رفته را بايد در توده هايي كه وضعيت زير بحراني دارند، نگه داشت. اين كار براي جلوگيري از انفجار نارس و زودهنگام ضروري است. دو يا بيشتر از دو توده زير بحراني براي تشكيل توده (جرم) فوق بحراني بايد در كنار هم آورده شوند كه در اين صورت موقع انفجار، به نوترون بيش از آنكه هست براي رسيدن به يك واكنش شكافتي نياز پيدا خواهد شد. نوترونهاي آزاد بايد در يك توده (جرم) فوق بحراني القاء شوند تا شكافت آغاز شود. براي جلوگيري از ناكامي بمب بايد هر مقدار ماده كه ممكن است پيش از انفجار وارد مرحله شكافت شود براي تبديل توده هاي (جرم هاي) زير بحراني به جرم هاي فوق بحراني از دو تكنيك چكاندن ماشه و انفجار از درون استفاده مي شود. تكنيك چكاندن ماشه ساده ترين راه براي آوردن جرم هاي زير بحراني به همديگر است. بدين صورت كه يك تفنگ جرمي را به جرم ديگر شليك مي كند. يك كره تشكيل شده از اورانيوم ۲۳۵ به دور يك مولد نوترون ساخته مي شود. گلوله اي از اورانيوم ۲۳۵ در يك انتهاي تيوب درازي كه پشت آن مواد منفجره  جاسازي شده، قرار داده مي شود. كره ياد شده در انتهاي ديگر تيوب قرار مي گيرد. يك سنسور حساس به فشار ارتفاع مناسب را براي انفجار چاشني و بروز حوادث زير تشخيص مي دهد: ۱- انفجار مواد منفجره و در نتيجه شليك گلوله در تيوب ۲- برخورد گلوله به كره و مولد و در نتيجه آغاز واكنشي شكافت ۳- انفجار بمب.
005472.jpg
در «پسر بچه» ، بمبي كه در سالهاي پاياني جنگ جهاني دوم بر شهر هيروشيما انداخته شد، تكنيك «چكاندن ماشه» به كار رفته بود. اين بمب ۵/۱۴ كيلوتن برابر با ۵۰۰/۱۴ تن TNT (تري نيتروتولوئن) بازده و ۵/۱ درصد كارايي داشت. يعني پيش از انفجار تنها ۵/۱ درصد از ماده شكافت پيدا كرد. در همان ابتداي پروژه منهتن دانشمندان فهميدند كه فشردن جرم ها به همديگر و به يك كره با استفاده از انفجار دروني مي تواند راه مناسبي براي رسيدن به جرم فوق بحراني باشد. بدين صورت تكنيك «انفجار از درون» خلق شد. دستگاه انفجار از درون شامل يك كره از جنس اورانيوم ۲۳۵ و يك بخش به عنوان هسته است كه از پلوتونيوم ۲۳۹ تشكيل شده و با مواد منفجره احاطه شده است. وقتي چاشني بمب به كار افتد، انفجار مواد منفجره موج شوك ايجاد مي كند، موج شوك بخش هسته را فشرده مي كند، فرآيند شكافت شروع مي شود و نهايتاً بمب منفجر مي شود.
در «مرد گنده» بمبي كه در سالهاي پاياني جنگ دوم جهاني بر شهر ناكازاكي انداخته شد تكنيك «انفجار از درون» به كار رفته بود. بازده اين بمب ۲۳كيلو تن و كارايي آن ۱۷درصد بود. شكافت معمولاً در ۵۶۰ ميلياردم ثانيه رخ مي دهد. البته تكنولوژي ساخت بمب هسته اي با تعاريف بالا كه گفته شد در عمل خيلي فرق مي كند و تكنولوژي خاص خودش را مي طلبد؛ به طوري كه كشورهاي انگشت شماري در دنيا صاحب بمبي اتمي مي باشند. البته يك اراده اي در دنيا توسط سازمان هاي بين المللي در جريان است كه از گسترش و تكثير اين سلاح مخرب جلوگيري كنند. در ضمن كشورهاي دارنده اين سلاح هم به عواقب دهشتبار استفاده از آن براي كل جامعه بشري آگاه بوده و فقط از آن به عنوان سلاح بازدارنده استفاده مي كنند، به طوري كه پس از دو انفجار معروف هيروشيما و ناكازاكي كه عليه مردم بي دفاع ژاپن توسط آمريكا قرار گرفت و عواقب آن براي كل دنيا شناخته شد ديگر به هيچ عنوان از اين سلاح در جنگ ها و مخاصمات بين كشورها استفاده نشده است كه اين خود سطح آگاهي و اراده جهاني را براي به انزوا بردن اين سلاح مخرب به خوبي نشان مي دهد. به هر حال انرژي هسته اي با اين همه فوايد در صنعت، كشاورزي، پزشكي و... اگر به صورت غيرصلح آميز مورد استفاده قرار گيرد، نتيجه آن ويراني و تباهي براي كل بشريت خواهد بود.

روش هاي ساده براي افزايش سوخت و ساز بدن
005475.jpg
متابوليسم يا سوخت و ساز، به زبان ساده فرآيندي است كه در آن بدن به توليد و مصرف انرژي (كالري) مي پردازد. اين فرآيند در كليه اجزاي بدن صورت مي گيرد و نقش مهمي در سلامت و بهداشت بدن انسان دارد. بسياري به غلط تصور مي كنند كه كالري انسان را چاق مي كند، اما در حقيقت اين سوخت و ساز ناقص يا نادرست كالري ها است كه مي تواند منشاء بسياري از بيماري ها و به خصوص چاقي باشد. زيرا سوخت اضافي مصرف نشده در بدن، به چربي تبديل شده و در لابه لاي بافتها ذخيره مي شود. در اين نوشته۱۰ روش ساده براي افزايش سوخت و ساز بدن را به شما پيشنهاد مي كنيم:
۱) ورزش كنيد: قدرت بدني و توانمندي جسمي خود را افزايش دهيد. حداقل دوبار در هفته به انجام حركات ورزشي بپردازيد. اين روش مهم ترين قدم در افزايش سوخت و ساز بدن است. زيرا فرآيند سوخت و ساز بدن تا چندين ساعت بعد از انجام فعاليت هاي ورزشي همچنان فعال باقي مي ماند.
۲) همواره در حال حركت باشيد. حتماً شما هم از فوايد پياده روي به عنوان يك ورزش مادر آگاه هستيد. انجام پياده روي، دوچرخه سواري، شنا و ساير ورزش هاي آيروبيك به مدت حداقل ۶۰-۳۰ دقيقه و سه بار در هفته تأثير بسزايي در بهبود فرآيند سوخت و ساز بدن دارد.
۳) غذا بخوريد: شايد اين جمله براي خيلي ها و به خصوص كساني كه تحت درمان رژيم هاي كاهش وزن هستند،  بسيار عجيب باشد. اما دكتر «بير» متخصص تغذيه دانشگاه ميشيگان معتقد است اين تفكر غلط كه غذا خوردن باعث چاقي مي شود، بايد به طور كلي از بين برود. زيرا در اين فرآيند، سوخت و ساز بدن با سرعت كمتري صورت مي گيرد. او در ادامه مي افزايد تمام سلول هاي بدن ما مانند اجزاي يك لامپ هستند. وقتي بدن ما به اندازه كافي مواد غذايي يا به اصطلاح سوخت دريافت نمي كند، اين سلول ها با سرعت و شدت كمتري مي سوزند. آخرين يافته محققان نشان مي  دهد خوردن مقادير كمي از غذا هر سه تا ۴ ساعت يك بار به سوخت و ساز بدن كمك مي كند و به فرآيند كاهش وزن مؤثر است.
۴) مصرف شكر را كاهش بدهيد. وقتي شكر مي خوريد، بدن خود را براي ذخيره كردن چربي آماده مي كنيد. از اين رو متخصصان توصيه مي كنند از يك رژيم غذايي كم شكر استفاده كنيد.
۵) هيچ گاه صبحانه را از برنامه غذايي خود حذف نكنيد. بنابر تحقيقات انجام شده، افرادي كه هميشه صبحانه مي خورند لاغرتر از كساني هستند كه براي كاهش وزن اين وعده غذايي را ناديده مي گيرند. يك صبحانه سالم مي تواند شروع خوبي براي يك متابوليسم سالم باشد.
۶) از غذاهاي تند استفاده كنيد. محققان دانشگاه شيكاگو معتقدند غذاهاي تند مي توانند سرعت سوخت و ساز بدن را افزايش دهند. اما همواره در مصرف هر ماده غذايي تعادل داشته باشيد. زيرا مصرف زياده از حد يك ماده نيز مي تواند مشكلات زيادي به دنبال داشته باشد.
۷) چاي سبز بنوشيد: برخي مواد اگرچه چندان مفيد نيستند، اما مي توانند سرعت سوخت و ساز بدن را افزايش دهند. از جمله اين مواد مي توان به قهوه غليظ و نيكوتين اشاره كرد. ما مصرف اين مواد را به شما پيشنهاد نمي كنيم. به جاي اين مواد شما مي توانيد از چاي سبز استفاده كنيد كه در مدت زمان كمتري نسبت به قهوه و به شيوه اي مؤثرتر، متابوليسم بدن را سرعت مي بخشد.
۸) آب خوردن را فراموش نكنيد. آب نقش مهمي در دفع مواد زائد و سمي بدن دارد، كه اين مواد وقتي چربي موجود در بدن مي سوزد، آزاد مي شوند. آب سرد مي تواند مشوق كوچكي براي افزايش سوخت و ساز بدن باشد. زيرا براي گرم كردن محيط بدن به انرژي نياز دارد كه اين انرژي از كالري هاي موجود در بدن تأمين مي شود.
۹) بر استرس خود غلبه كنيد. متخصصان معتقدند استرس سبب افزايش وزن به خصوص در ناحيه شكمي مي شود. حتماً مي پرسيد: چرا؟ زيرا استرس سبب آزاد شدن نوعي استروئيد مي شود كه اين استروئيد سرعت متابوليسم بدن را كاهش مي دهد.
۱۰) خوب بخوابيد. پژوهشگران دريافته اند سرعت متابوليسم بدن افرادي كه به اندازه كافي و به طور متوسط بين ۷ تا ۸ ساعت مي خوابند بيش از افرادي است كه همواره با كمبود خواب مواجه اند.
منبع: سايت ام. اس. ان
مترجم: طلوع رياضي

فوق سري
سايه دريا
005454.jpg
عميد نمازي خواه
در اواسط دهه ۱۹۸۰ بخش هاي مختلف نظامي تحقيقاتي امريكا طبق قراردادي شروع به ساخت يك كشتي سطحي كردند. اين كنسرسيوم متشكل از موسسه تحقيقات پيشرفته، نيروي دريايي و شركت مجرب هوافضايي لاكهيد مارتين بود. سهم اصلي تحقيقات و ساخت بر دوش شركت لاكهيد قرارداشت. هدف اين پروژه سري ساخت يك كشتي سطحي با استفاده از تمام تكنولوژي هاي مدرن و پيشرفته بود.اولين نمونه عملي در اول مارس ۱۹۸۵ ساخته شد. سايه دريا با طول ۵۰ متر    و حدود ۵۶۰ تن به آب انداخته شد. خصوصيات ظاهري بسيار عجيبي كه دارد، ناشي از تلفيق چندين نوع فناوري رادار گريزي است. با نگاه گذرايي به آن، به سرعت شكل هواپيماي اف- ۱۱۷ در اذهان شكل مي گيرد كه تصويري صحيح است، زيرا مهندسان و متخصصان شركت لاكهيد طرح بدنه را از
005451.jpg
همان هواپيماي رادار گريز الهام گرفته اند. سايه دريا در واقع برروي دو پايه استوار است و در ميان آن(مانند يك درگاه ورودي و خروجي) خالي است. ارتفاع داخلي اين محوطه ۴۲/۴ متر و ارتفاع كلي بدنه ۷۳/۲۰ متر است. با استفاده از نهايت قدرت موتور به سرعت ۱۳ گره دريايي مي رسد و اين قدرت توسط دو موتور ديزلي- الكترونيكي مهيا مي شود. سايه دريا با بودجه ۱۹۵ ميليون دلار طي يك برنامه ۱۰ ساله آزمايشاتش را به اتمام رساند و قيمت هر فروند از آن ۵۰ ميليون دلار است كه پس از انجام تست هاي موفق نيروي دريايي آمريكا تعدادي از آنها را سفارش داد. سايه دريا قادر به انجام مأموريت هاي چند منظوره در انواع شرايط آب و هوايي است و نكته جالب اين كه تمام آزمايشات عملي آن، شبها انجام مي شد تا تاريخ ۱۱ آوريل سال ۱۹۹۳ كه چندين بار در معرض نمايش عموم قرار داده شد. در ماه مارس سال ۱۹۹۴ نيروي دريايي با كمك شركت لاكهيد مارتين سايه دريا را در محيط هاي عملياتي جنگي آزمايش كردند تا از كار انواع تسليحات و سامانه هاي الكترونيكي اطمينان حاصل كنند. تعداد ۱۰ خدمه آن را همراهي مي كنند. نيروي دريايي آمريكا هنوز بهره برداري خاصي از اين كشتي شگفت انگيز نكرده است ولي طبق گزارشات
005457.jpg
اعلام شده در اوايل سال ۱۹۹۹ پروژه  سايه دريا يك بار ديگر بازبيني شد و احتمالاً در آينده استفاده هاي گوناگون از اين كشتي رادارگريز مي شود. سراسر بدنه از مواد جاذب امواج راداري ساخته شده و حالت بدنه به گونه اي است كه امواج را به صورت نامنظم منعكس مي كند تا رادارهاي دشمن فريب خورده و موقعيت آن را تشخيص ندهند.
دو ميليون كيلوگرم
در آوريل سال ۲۰۰۱ ميلادي آقاي ولاديمير كرويدوف فرمانده نيروي دريايي روسيه اعلام كرد كه پروژه اي با نام ۰/۲۰۳۸ در حال بررسي است كه در نهايت، هدف اين پروژه ساخت يك كشتي ۳ منظوره است. اين كشتي توانايي گشت دريايي، اسكورت و انهدام انواع زيردريايي ها را دارد. اولين نمونه آزمايشي آن در سورنايا واقع در سنت  پترزبورگ در اواخر سال ۲۰۰۱ ساخته شد. با توجه به خصوصيات رادارگريزي وزن آن حدود ۱۹۰۰ تن بود كه بعد از مدتها طرح آن توسط دفتر طراحي وسايل دريايي آلماز اعلام شد.از يك نوع ماده خاصي براي ساخت بدنه استفاده شده است كه رنگ منحصر به فردي به آن مي دهد. هنوز نمونه عملياتي آن ديده نشده تا مشخصاتش در دست باشد. همان طور كه مي دانيد كشور روسيه يكي از مجرب ترين سازندگان وسايل دريايي به خصوص زيردريايي است. اين كشتي استرگوشچي نام دارد.
005460.jpg
ديده بان آسمان
شركت جنرال ديناميك يكي از سازندگان بزرگ هواپيماهاي نظامي است كه هم اكنون شركت لاكهيد آن را خريداري كرده است. اين شركت يك پروژه فوق سري را به عهده گرفت و قرار شد يك هواپيماي شناسايي استراتژيك با سرعت هاي مافوق صوت را ارائه دهد. پس از مدت زمان كوتاهي، طرح تكميل شده اي ارائه كرد كه خصوصيات رادارگريزي آن بسيار پيشرفته تر از هواپيماي جاسوسي پرنده سياه بود. نام اين طرح اف-۱۲۱ ملقب به ديده بان آسمان يا قراول بود كه مي توانست با سرعت هاي بالاي ۳ برابر سرعت صوت حركت كند. سازه اصلي بدنه دلتا شكل(مثلثي) است. تاكنون تنها ۴ نمونه از آن ساخته شده و از زماني كه شركت جنرال ديناميك به لاكهيد پيوست، شركت خريدار از طرح ديده بان آسمان استفاده كرد و توانست هواپيماي اي-۱۲ را طراحي كند. هواپيماي ديده بان آسمان تاكنون هيچ مأموريت عملي نداشته و اگر هم چنين بوده هيچ گزارشي از آن دردست نيست. برخي از رسانه ها و مجلات هوانوردي آمريكا پرواز آن را در سال ۱۹۸۶ اعلام كرده اند.
005463.jpg
تانك نامريي
نام اين تانك اف سي اس است و حاصل انواع خلاقيت هاي مهندسي و ابتكارات استراتژيك است. اف سي اس از انواع فن آوري هاي رادارگريز بهره مي برد. از مواد مركب(كامپوزيت) بسيار سبكي در ساخت بدنه آن استفاده شده و مي تواند بيشتر از ۸۰ درصد امواج راداري را جذب كند تا رادارهاي دشمن هيچ سيگنالي از آن دريافت نكنند تا آن به راحتي به محيط هاي حفاظت شده دشمن نفوذ كند. مبناي قدرت يك موتور هيبريدي- الكتريكي است تا كمترين ميزان صدا را داشته باشد و به همين دليل رديابي آن از طريق سامانه ها و حسگرهاي حساس به صدا نيز مقدور نيست.منظور از موتور هيبريدي، استفاده دوگانه نيرو است. رانندگان اين تانك نامريي مي توانند در يك زمان از هر سه حالت موتور ديزلي، استفاده از باتري براي كار الكتريكي و يا هر دوي آنها را فعال كنند كه اين بستگي به وضعيت مأموريت و ميزان لازم فاصله طي شده دارد. خصوصيات دقيق اف سي اس تاكنون ارائه نشده ولي موتورش نيروي ۳۰۰ كيلوواتي را توليد مي كند كه اين ۳۰۰ كيلووات بنا به مقتضيات زمان مي تواند براي فراهم آوردن سرعت با قدرت(انتخاب با راننده است) مورد استفاده قرار بگيرد. اگر سوخت اين تانك رادارگريز تمام شود قادر به ادامه مأموريت و بهره بردن از باطري هايش است.از موتور، تسليحات و جنگ افزارهاي تعبيه شده در آن اطلاعاتي در دست نداريم.

بازارچه
مثبت باشيد (راهنماي مديران)
مؤلف: فيل كلمنتس/ ترجمه: مهربانو عنقايي/ ناشر: به تدبير/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۲۶ صفحه، رقعي/۱۲۰۰ تومان
موضوع اين كتاب درباره نگرش مثبت در ارتباط با مهارت هاي مديريتي است. همچنين در اين كتاب به معناي واقعي مثبت گرايي و اين كه چگونه مي توان به آن رسيد و چگونه مي شود آن را در موقعيت هاي گوناگون به كار بست، پرداخته شده است. كتاب مثبت باشيد شامل تمرين هاي كوتاه، فهرست بازبيني و فعاليت هايي است كه به خواننده كمك مي كند تا پيشرفت خويش را ارزيابي كند.
مردان بزرگ در قاب هاي كوچك
مؤلف: امير اسماعيلي/ ناشر: هنر و تربيت/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۰ صفحه، رقعي/ ۱۹۰۰ تومان
سلطه شيطان
نويسنده: پل كاوانف/ مترجم: امير اسماعيلي/ ناشر: هنر و تربيت/ چاپ اول، ۱۳۸۴ / ۳۰۹ صفحه، رقعي/ ۲۸۰۰ تومان
قرن زياده روي ها (قرن بيستم)
نويسندگان: پاتريس توشار، كريستين برموند، بوسكه، پاتريك كابانل، ماكسيم لوفور/ ترجمه: عباس صفريان/ ناشر: مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه/ چاپ اول، ۱۳۸۴ / ۱۱۸۰ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ ۱۰۵۰۰ تومان
در اين كتاب سياست جهاني در قرن بيستم (از سال ۱۸۷۰ تا زمان معاصر)، مورد بررسي قرار گرفته است.
005466.jpg
كاوش، پروژه مقابله با امواج
وزارت ارشاد اسلامي از سازمان فضايي ايران مي خواهد تا در زمينه مقابله با يكي از ابزارهاي تهاجم فرهنگي دشمن كه پخش برنامه هاي تلويزيوني ماهواره اي است، تحقيق كند و طرحي روزآمد و متكي بر فناوري روز دنيا، در زمينه مذكور، تهيه و ارائه كند كه توجيه اقتصادي مناسبي نيز داشته باشد.
سازمان فضايي ايران، در نخستين گام، اقدام به برگزاري همايشي بين المللي مي كند تا در اين زمينه بتواند به  طور غيرمستقيم از اطلاعات دانشمندان خارجي كشورهاي پيشرفته نيز استفاده كند و البته بدين وسيله توفيق زيادي، عايدش نمي گردد. سرانجام يكي از دانشمندان سازمان، طرح جامعي در زمينه مقابله با امواج الكترومغناطيسي، تهيه و پس از تصويب سلسله مراتب اداري، آن را جهت بررسي و تأييد به وزارت ارشاد اسلامي ارسال مي كند. در اين طرح كه تمام راههاي ممكن براي مقابله كامل با امواج نامرئي الكترومغناطيسي، از نظر فني و اقتصادي مورد بررسي قرار گرفته، به مقايسه شيوه هاي موجود و معمول كه روش هاي پارازيت رساني و مخدوش كردن اطلاعات سيگنالي است نيز، پرداخته مي شود....
اين داستان علمي تخيلي قصد دارد باور دانشمندان ايراني را به توانمندي هاي بالقوه و بالفعل نيروهاي داخلي و ايثار و از خودگذشتگي آنان نشان دهد. اين داستان به قلم حسين علي لطفي  در ۱۱۱ صفحه رقعي و به قيمت ۹۰۰ تومان توسط نشر افراز چاپ و منتشر شده است.
واژه نامه ورزش (انگليسي- فارسي)
زير نظر: محمود شالچي طوسي/ سرويراستار: عليرضا پورممتاز/ با همكاري: شهره مدرسي تهراني/ ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- سازمان چاپ و انتشارات/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۷۵۲ صفحه، رقعي/ با جلد گالينگور/ ۷۵۰۰ تومان.
واژه نامه ورزش در حقيقت نمايه اي تندياب براي فرهنگ ورزش است. مدخل اين واژه نامه در فرهنگ ورزش نيز ممكن است مدخل داشته باشند يا در شرح اصطلاحات آن بيايند، يا مشابه و هم رديف با آنها باشند. از اين جهت، اين واژه نامه و ضمايم آن مكمل خوبي براي كتاب هاي ديگر اين مجموعه از منابع و مرجع ورزش هستند.
رسائل في ولايه الفقيه
تحقيق: محمدكاظم رحمان ستايش- مهدي مهريزي/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۸۹۶ صفحه، وزيري/ با جلد گالينگور/ ۵۵۰۰ تومان.
دروس معرفه الوقت والقبله
نويسنده: آيت الله حسن حسن زاده آملي/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۶۲۴ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ ۵۶۰۰ تومان.
مجموعه مقالات پيرامون فلسفه غرب
نويسنده: سعيد رحيميان/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۸ صفحه، وزيري/ ۱۹۵۰ تومان.
اين كتاب، مجموعه مقالاتي درباره فلسفه غرب است كه بيشتر به فلسفه افلاطون، فلاطيون و رهروان آنها پرداخته؛ رويكرد آنان را به خدا، عقل و... تبيين و در مواردي نقد كرده است.
در مقاله نخست، به نظام فلسفي فيلون و تحليل «مفهوم خدا» در انديشه او، در دومين مقاله معرفي «نظام فيض ضروري» و مقاله سوم به «فوق وجود» بودن احد در ديدگاه افلاطون و فلاطيون و چهارمين رويكرد فلوطين به «واحد» و «عقل» و مابعدالطبيعه فرفوريوس محور مقاله بعدي است و نهايتاً در آخرين نگاره همراه با بيان اين كه مكتب تحليل زباني بسياري از برداشت هاي نادرست فلسفي را زاييده كاربرد نادرست زبان مي داند و در اين رابطه است كه ويتگنشتاين از «بازي هاي زباني» و رايل از «اشتباه هاي مقولي» سخن گفته اند، آراي «رايل» در باره «نفس» نقد و ارزيابي شده است.
مدل سازي ايدئولوژيك توسعه مبتني بر دانايي
نويسنده: عزت الله فرشاد مهر/ ناشر: سازمان بسيج اساتيد/ ۵۶ صفحه، رقعي/ ۶۰۰ تومان.
مقدمه اي بر عوامل باكتريايي (بيوتروريسم ميكروبي و كاربران تاريخي آن)
مؤلف: مرتضي ستاري/ ناشر: سازمان بسيج اساتيد/ ۱۵۳ صفحه، وزيري/
فرهنگ و سلامت، دانش و ديابت
مؤلف: محمد رباني/ ناشر: سازمان بسيج اساتيد/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۵۶ صفحه، وزيري/ ۲۵۰۰ تومان.
صفحات پاي ستون (كف ستون ها)
مؤلف: ولفرام- كلوزه/ مترجم: پرويز پارسي راد/ ناشر: فدك ايساتيس/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۵۲ صفحه، وزيري/ ۱۵۰۰ تومان.
پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي و حاكميت ملي جمهوري اسلامي ايران
نويسنده: صفر علي مرادي/ ناشر: سازمان بسيج اساتيد/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۴۴۰ صفحه، وزيري/ ۴۲۰۰ تومان.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |