شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۸ - Dec 31, 2005
حوادث
Front Page

روز پنجشنبه در دو نقطه شهرمان رخ داد:
قتل دو مرد با دست ها و پاهاي بسته
011607.jpg
گروه حوادث - آزاده مختاري: عصر روز پنجشنبه بازپرس كشيك ويژه قتل و كارآگاهان اداره دهم مركز از وقوع دو جنايت شبيه به هم در شهر تهران خبر دادند.
به گزارش همشهري، اهالي ساختمان زنگ منزل زارع ۵۸ ساله را چندين بار به صدا درمي آورند ولي علي رغم صداي بلند تلويزيون كه به طور مدام در طول ۴۸ ساعت از منزل اين مرد مسيحي به گوش مي رسيد كسي در را به روي آنان باز نكرد. اهالي به وضعيت موجود مشكوك شده و چون از حضور اين مرد تنها در خانه اش اطمينان داشتند با تصميمي جمعي در منزل را گشوده و وارد خانه شدند.
اهالي چند بار ديگر زارع را صدا زدند غافل از اين كه جسد زارع درحالي كه دست ها و پاهايش با طناب بسته شده و دستمالي نيز دور گردن وي پيچيده شده است در گوشه اي از خانه ساعت ها افتاده و ديگر صدايي نمي شنود تا پاسخگو باشد.
همسايه ها كمي جلوتر آمدند و ناگهان با پيكر بي جان زارع مواجه شدند. صحنه دردناكي بود و چند دقيقه طول كشيد تا توانستند بر خود مسلط شوند و با مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ تماس بگيرند.
مأموران كلانتري ۱۰۵ سنايي اولين گروه پليس بودند كه در صحنه جنايت واقع در خيابان افتخاري حاضر شدند. بعد از انجام بررسي هاي اوليه مراتب به اطلاع بازپرسي كشيك ويژه قتل رسيد. كارآگاهان اداره دهم آگاهي نيز خود را به محل واقعه رساندند. مأموران تشخيص هويت بررسي هاي خود را از صحنه جرم آغاز كردند.زمان وقوع جنايت ۲ تا چهار روز قبل از كشف جسد تخمين زده شد. جسد زارع به پزشكي قانوني انتقال يافت تا آزمايشات لازم از جسد وي صورت گيرد.
پليس آگاهي تهران در حال بررسي صحنه اين جنايت بود كه بار ديگر زنگ تلفن بازپرس كشيك ويژه قتل به صدا درآمد. اين بار جسد مردي در خيابان زرند كشف شده بود و نحوه اين جنايت نيز تشابه زيادي به قتل مرد ارمني داشت.
جنايت در يك كارگاه فني رخ داده بود. عامل يا عاملان جنايت دست ها و پاهاي نگهبان آن كارگاه را با طناب بسته بودند. آثار خونريزي از بيني مقتول كه برات نام داشت بر روي صورتش نمايان بود.
كارآگاهان اداره دهم آگاهي به همراه بازپرس كشيك ويژه قتل در صحنه اين جنايت حاضر شدند. صاحب كار برات در جريان حادثه قرار گرفت و بعد از مراجعه به محل قتل به پليس گفت: «دستگاه چيلر خنك كننده كارگاه نيز به سرقت رفته است.»در تحقيقات بعدي معلوم شد وجوه نقد كارگاه دست نخورده باقي مانده است. به همين دليل پليس به اين نتيجه رسيد كه باتوجه به وجود سگ نگهبان در كارگاه ورود افراد ناشناس به محل جنايت كمي سخت به نظر مي رسيد. و همسايه ها نيز صداي سگ را نشنيده بودند به همين دليل اين فرضيه كه قاتل  با مقتول آشنايي داشته ،قوت بخشيده شد.
جسد برات به پزشكي قانوني انتقال يافت و پليس آگاهي تحقيق خود درخصوص اين جنايت را نيز با دستور قضائي آغاز كرد.

چالش هاي فقهي وحقوقي شبيه سازي انسان
نشست علمي شبيه سازي انسان، موضوع شناسي، چالش هاي فقهي و حقوقي با حضور تني چند از انديشمندان حوزه و دانشگاه صبح روز پنجشنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد.
حجت الاسلام سيد حسن اسلامي، استاد حوزه و دانشگاه در اين زمينه گفت: بحث شبيه سازي انسان مورد توجه تمام اقشار از جمله جامعه شناسان، پزشكان، متدينان مسيحي و يهودي و مكاتب مختلف جهان قرار گرفت. پاپ ژان پل دوم همانندسازي انسان را مغاير با كرامت انساني قلمداد كرد و حكم تحريم آن را صادر كرد كه قرار شد تا سال ۲۰۰۵ ميلادي اين فعاليت در جهان معلق بماند. وي به برگزاري ده كنفرانس در كشورهاي اسلامي براي بررسي اين مسأله از ديدگاه اهل تسنن اشاره كرد و افزود: علماي سني در اين جلسات، يك صدا شبيه سازي انسان را تحريم كردند و علت آن را تغاير با مباني فقهي، حقوقي و كلامي دانستند در حالي كه علماي شيعه تنها از منظر فقهي و حقوقي به آن مي پردازند و اشكال كلامي در آن نمي بينند. دكتر سعيد كاظمي آشتياني رييس پژوهشكده رويان اما، شبيه سازي انسان را مغاير با فتواي مراجع عظام تقليد و قوانين جهاني دانست و خاطرنشان كرد: در كشور ايران هيچ فعاليتي مبني بر شبيه سازي انسان به علت وجود حكم ثانويه تحريم مراجع تقليد و منع جهاني صورت نمي پذيرد. وي درباره فرآيند شبيه سازي در پستانداران گفت: اولين بار سلول هاي پستان گوسفند را در فلاسكي گذاشته و كشت دادند. سپس آن را در تخمك همان گوسفند كه هسته ژنتيكي آن تخليه شده بود منتقل كردند و سپس آن را در رحم گوسفند قرار دادند و پس از گذشت ۵ ماه گوسفند شبيه سازي شده از طريق سزارين بدنيا آمد. حجت الاسلام احمد مبلغي،  رييس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، به اشكالات فقهي و حقوقي شبيه سازي انساني اشاره و خاطر نشان كرد: برخي اشكال مي كنند كه آيا دست زدن به اين روش به معناي خلق است يا نه و اگر هست از آنجا كه خلق مخصوص خداست، دخالت در كار خداوند محسوب مي شود و حرام است.
وي در جواب به اين پرسش گفت: اساساً اين اشكال از متدينان غربي ريشه گرفته است زيرا در كار خداوند امكان دخالت وجود ندارد.
رييس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به ذكر اشكالي ديگر پرداخت و بيان داشت: برخي مي گويند خداوند در قرآن خلقت انسان را از نطفه معرفي كرده است و جواب آن واضح است كه در شبيه سازي نيز نطفه وجود دارد. وي، اشكال ديگر را به وجود آمدن انسان هاي ناقص الخلقه و مريض عنوان كرد و در جواب گفت: يك آزمايشگاه مي تواند پس از اينكه تلاش خود را كرد و به اين نتيجه رسيد كه نمي تواند جلوي بروز اين بيماري ها را بگيرد اين فعاليت را رها كند. رييس پژوهشكده فقه و حقوق به بررسي اشكال تغاير جدي پيوندهاي جديد با نظام فقهي و حقوقي پرداخت و خاطرنشان كرد: در اسلام دو پيوند داريم يكي پيوند نسبي و ديگري پيوند در رابطه خانواده با يكديگر است كه پيوندهاي جديد منافي پيوندهاي شناخته شده در فقه و حقوق است و در صورت وجود اين پيوندها بايد نظام فقهي شناخته شده در فقه كنار گذاشته شود. مبلغي در تشريح سه ايراد مهم صاحبان اين نظريه گفت: اول اينكه با اين كار فلسفه بسياري از احكام از دست مي رود؛ دوم اينكه بسياري از موضوعات فقهي منتفي مي شود مثلاً اگر سلولي را از بدن زني بگيرند و در تخمك او بارور كنند، فرزند متولد شده پدري ندارد تا احكام ولايت پدر بر فرزند ثابت شود. سوم اينكه زمينه پيدايش بسياري از مسايل جديد پديد مي آيد. وي در مقام پاسخ به اين ايرادات توضيح داد: به طور كلي فقه تشنه پاسخ گويي به مسايل جديد و نوپيدا است. از طرفي هيچ حكمي ملزم به وجود آمدن موضوع خود نيست به اين معنا كه احكام فقهي متضمن تراشيدن موضوع براي خود نيستند. رييس دانشكده فقه و حقوق درباره اشكال انتفاء وجود بسياري از مصالح فقهي گفت: در شبيه سازي نيز مصالح ديگري وجود دارد و فرصت هاي جديدي را توليد مي كند. فرزند فرد شبيه سازي شده را، چون از تمام وجودش است بهتر مي تواند تربيت كند و نقاط ضعف و قوت او را مي داند. از طرفي جامعه متحدالشكلي به وجود مي آيد كه برنامه ريزي هاي تربيتي براي اين ها بسيار آسان تر است.
رييس پژوهشكده فقه و حقوق، به دليل كلامي جواز شبيه سازي اشاره كرد و توضيح داد: خداوند با علم مطلق خود مي دانسته است كه روزي بشر خواهد توانست شبيه سازي كند و اگر حقيقتاً اين امر به شدت منفي باشد بايد خداوند نصي را دال برحرمت اين كار مي فرستاد تا از اين كار جلوگيري شود.

دختر نقاش صحنه حادثه را بازسازي مي كند
گروه حوادث: نخستين جلسه محاكمه دختر نقاشي كه متهم است دو سال پيش يكي از بستگان پدري اش را به قتل رسانده، در حالي برگزار شد كه قاضي شعبه ۱۰۷ دادگاه عمومي رشت دستور بازسازي مجدد صحنه قتل را صادر كرد.
به گزارش همشهري، عبد  الصمد خرمشاهي (وكيل متهم به قتل) با اعلام اين خبر گفت: دل آرا دختر ۱۸ ساله اي است كه دو سال قبل به صورت اتفاقي با پسر جواني به نام اميرحسين آشنا شد. پس از مدتي رابطه دوستي بين اين دو آنقدر صميمي شد كه روز حادثه اميرحسين به دختر نوجوان پيشنهاد داد تا به خانه دختر عموي پدرش كه مهين نام دارد و زن ثروتمندي است، بروند. اما در يك اقدام غافلگيرانه، اميرحسين اقدام به زدن ضربات چاقو از پشت سر به مهين كرده است.
خرمشاهي ادامه داد: دل آرا، مدعي است: «من اصلاً گيج شده بودم و تحت تأثير اميرحسين بودم. بعد از اين اتفاق وقتي به خانه رفتم پدرم قبل از اينكه واقعيت را برايش توضيح دهم مرا تحويل پليس داد. در مراحل اوليه بازجويي اميرحسين، دختر نقاش را تحريك به اعتراف كرده است و به او گفته بود چون زير ۱۸ سال هستي تو را اعدام نمي كنند.
من هم تمام حادثه هولناك را بازسازي كردم و آنچه اتفاق افتاده بود، به خاطر علاقه به اميرحسين اعتراف كردم. چند روز بعد متوجه حادثه شدم و نامه اي نوشتم. اما دادگاه بدوي حكم قصاص نفس (اعدام )را براي دختر نوجوان و امير حسين را به اتهام معاونت در قتل به ۱۰ سال زندان محكوم كرد. حكم از سوي شعبه ۳۳ ديوان عالي كشور به خاطر نواقص متعدد نقض شد.
خرمشاهي افزود: پرونده مجدداً به شعبه ۱۰۷ دادگاه عمومي رشت  به رياست قاضي جاويد نيا ارجاع شد و در آن مرحله به درخواست پدر دل آرا وكالت وي را پذيرفتم. چندين مرتبه با دختر جوان ملاقات داشتم و تمام اعترافات وي را كه در عالم رويا به آن پرداخته بود، بازسازي كرديم و متوجه شديم با واقعيت منطبق نيست. خوشبختانه در جلسه دادگاه كه ۴ ساعت به طول انجاميد قاضي دادگاه تسلط كامل به حقوق جزا و كيفري داشت و به تمام ايراداتي كه مورد توجه بود، دقت كرد. نكته مهم اين حادثه، مرگ زني است كه جان باخته و ناگوارتر از آن اين است كه سرانسان بي گناهي بالاي دار برود.
قاضي جاويد نيا، ايرادات علمي وارد بر پرونده را پذيرفت. براساس نظريه پزشكي قانوني ضربات وارده به مهين (مقتول) از سمت راست و از پشت وارد شده كه هر يك به عمق ۲ تا ۳ سانتي متر است در حالي كه دل آرا چپ دست بوده و زمان وقوع حادثه از جثه ريزتري نسبت به مقتول برخوردار بوده است. از طرفي پزشكي قانوني تأييد كرده كه دل آرا روز حادثه از قرص لورازپام استفاده كرده است.
وكيل متهم به قتل در پايان گفت: قاضي پرونده با قبول ايرادات وارده بر پرونده دستور داد تا مجدداً صحنه حادثه بازسازي شود.

رسيدگي به پرونده قتل هاي محفلي كرمان
ايسنا: پرونده قتل هاي محفلي كرمان براي چهارمين بار در شعبه ۳۰۱ دادگستري كرمان به رياست قاضي محمدحسين مقبلي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
رييس دادگستري كرمان درباره اين پرونده گفت: ديوان عالي كشور، حكم ۵ نفر از متهمان را نقض كرده است اما در مورد ع.م -يكي از متهمان كه به اعدام محكوم شده است- اظهار نظر نشده و به روشن شدن وضعيت ساير متهمان پرونده منوط شده است.
غلامحسين حيدري درباره دلايل بازگشت اين پرونده به دادگستري كرمان براي رسيدگي مجدد و عدم طرح در هيات عمومي ديوان عالي كشور گفت: در مواردي كه دادگاه بدوي دو بار يك نظر را اعلام كند و ديوان عالي كشور نيز به يك شكل آن را نقض كند، پرونده براي رسيدگي به هيات عمومي اصراري ديوان عالي كشور مي رود كه چنين اتفاقي در اين پرونده نيفتاده است.

دستگيري عمه قاتل
سايت جنايي:پليس ايالت اوهايو روز گذشته زني را كه با مراجعه به پليس خبر مفقود شدن برادرزده اش را داده بود به اتهام قتل عمد وي و پنهان كردن جنازه اش بازداشت كرد.
به گزارش بازپرس تحقيق پرونده، تونيا اسلوان كه مسئول نگهداري از پسر برادر خود بوده است در روز حادثه با وجود بيماري برادر زاده دو ساله اش وي را در منزل رها كرده و به گردش مي رود.هوين دو ساله نيز كه از آسم شديد رنج مي برد به دليل نرسيدن داروهايش جان خود را از دست مي دهد.تونيا پس از بازگشت به منزل در حالي كه با جنازه بي جان برادرزاده اش روبه رو مي شود ، جسد وي را در يك پلاستيك چپانده و در رودخانه اي در اطراف شهر رها مي كند.در حال حاضر دادستان پرونده تونيا و دوست پسر وي را كه شب حادثه با وي بيرون رفته بود او را به اتهام قتل و به خطر انداختن جان يك كودك بازداشت كرده است.
به گزارش بازپرس تحقيق پرونده ، تونيا روز حادثه به اداره پليس مراجعه كرده و ادعا مي كند كه برادرزاده اش را در ماشين خود گذاشته بوده و براي خريد به
مغازه اي رفته بوده كه ناگهان زمان بازگشت متوجه مي شود كه از ماشين و برادرزاده اش كه در آن بوده هيچ خبري نيست.پليس دقيقا چند ساعت پس از مراجعه تونيا به اداره پليس به منزل وي مراجعه كرده و او را به اتهام قتل عمد بازداشت مي كند.بازپرس تحقيق پرونده در اين خصوص مدعي شد كه درست يك ساعت پس از مراجعه متهم به اداره پليس ، نيروهاي پليس ماشين وي را در حالي كه هيچ نشانه اي از يك كودك در آن نبود در اطراف شهر پيدا كردند.مادر اين كودك كه از بيماري آسم شديد رنج مي برده است وي را براي چند روز نزد تونيا و خانواده اش گذاشته بود.

جسد دفن شده در باغچه منزل راز قتل
راننده خودرو سواري را فاش كرد
گروه حوادث: زن و شوهر مسافر نمايي در اصفهان كه پس از به قتل رساندن راننده خودرو سواري جسد او را در باغچه منزلشان دفن كرده بودند شناسايي و دستگير شدند.
به گزارش اداره كل مبارزه با كشف جرايم، چندي پيش ماموران انتظامي اصفهان از مفقود شدن فردي به نام رضا مطلع شدند و بنا براظهارات خانواده فرد مفقود شده، رضا يك روزصبح سوار بر خودروي خود از منزل خارج شده و تاكنون مراجعت نكرده است.براساس اين گزارش، پليس پس از انجام تحقيقات لازم بنابر اظهارات چند شاهد دريافت كه رضا آخرين بار درحاليكه مرد و زني را به همراه خانواده آنها به عنوان مسافر به مقصد اصفهان سواركرده، در خودرو مشاهده شده است.چند روز بعد در ادامه تحقيقات، ماموران آگاهي شهرستان گلپايگان خودروي مفقودي را كه در سيستم رايانه اي به عنوان تحت تعقيب ثبت شده بود نزد شخصي به نام اميد- ش يافتند. متهم در بازجوئيها به پليس اظهار داشت كه خودرو مذكور را به صورت قولنامه اي از شخصي به نام رضا - ش خريداري كرده است.تحقيقات پليس براي شناسايي و دستگيري فروشنده خودرو ادامه داشت، تا اينكه دو روز بعد فرد ناشناسي طي تماس تلفني با پليس اظهار داشت: اميد چند روز قبل جسدي را به منزلش آورده و در باغچه منزل دفن كرده است.پس از هماهنگي با مرجع قضايي، باغچه فوق حفاري و در عمق يك متري آن جسد رضا درحاليكه در لاي پتو پيچيده شده بود كشف شد. براساس اين گزارش، بايافتن جسد و خودرو متوفي در منزل، اميد به همراه همسرش دستگير و براي ادامه بازجوئيها به يگان منتقل شد.متهمان در بازجوئيها اعتراف كردند روز حادثه به همراه فرزندشان به عنوان مسافر سوار بر خودروي متوفي شده كه در بين راه، اميد با شليك گلوله راننده را به قتل رسانده و سپس جسد را به كمك خودرو متوفي به منزلشان منتقل و در داخل باغچه دفن كرده است.
اميدمتهم اصلي پرونده پس از تشريح نحوه ارتكاب جنايت و سلاح مورد استفاده تا صدور حكم نهايي دادگاه به همراه همسرش روانه زندان شد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |