شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۸ - Dec 31, 2005
با هدف شفاف سازي و كاهش احتمال فساد
نظام مالي شهرداري سال آينده متحول مي شود
گروه شهري :معاون مالي_ اداري شهرداري تهران اعلام كرد: نظام مالي اين نهاد از نخستين روز سال ۸۵ از نقدي به غيرنقدي و تعهدي تغيير مي كند.
دكتر حسين پورزرندي اصلاح سيستم مالي شهرداري را ضروري خواند و افزود: باتوجه به آفت ها و آسيب هايي كه در شيوه تهاتري و نقدي وجود دارد، تغيير سريع اين سيستم به غيرنقدي در دستور كار قرار گرفت و سيستم جديد از هفته جاري در چند  منطقه  ازجمله مناطق ۲ و ۸ و نيز اداره كل امور مالي شهرداري مركز به صورت آزمايشي انجام مي شود.
وي با بيان اين مطلب كه در سيستم تهاتري و نقدي، احتمال بروز فساد وجود دارد افزود: در اين شيوه با توجه به اينكه اموال و دارايي شهرداري در دفاتر مالي ثبت و ضبط نمي شود، لذا داراي وجاهت براي ارايه به محافل مالي نيست.
همچنين به دليل اينكه بخشي از امور به صورت تهاتري و دريافت چك از مشتريان صورت مي گيرد و در دفاتر مالي ثبت و ضبط نمي شود _ هرچند آمار آنها موجود است _ نمي توان به حسابرسي مستقل عرضه كرد. او به يك نمونه اشاره مي كند و مي گويد: شهرداري هم اينك چك هاي برگشتي معادل ۱۴۰ ميليارد تومان در اختيار دارد و هرچند جزو اموال شهرداري به شمار مي آيد اما عملا حسابرسي مستقل نمي شود.به گفته وي، بسياري از شهرداري هاي كلانشهرها با اين معضل روبه رو هستند.
پورزرندي تصريح كرد: با تغيير سيستم مالي از نقدي به تعهدي، عملكرد شهرداري در اين امور شفاف شده و هر شش ماه يكبار مي توان آن را به شهروندان، شوراي شهر و نيز به حسابرس مستقل ارائه كند.
وي يادآور شد سيستم نقدي در دنيا منسوخ شده است و هم اكنون سيستم هاي ملي و دولتي ايران نيز اين شيوه را كنار گذاشته و شهرداري نيز درپي ساماندهي اين نظام از نقدي به تعهدي و غيرنقدي است.
شفافيت مالي، امكان حفظ منافع مالي شهروندان با جلوگيري از بروز فسادهاي احتمالي، امكان انجام حسابرسي دقيق و نيز افزايش مديريت و نظارت دقيق و كامل بر بخش هايي كه به طور مستقيم با مردم سروكار دارند ازجمله مزيت هاي شيوه تعهدي و غيرنقدي است كه پورزرندي به آنها اشاره كرد.
معاون مالي، اداري شهرداري تهران خاطرنشان كرد: باتوجه به اين كه سيستم تعهدي در ايران تعريف شده و مكانيزه است، سعي شده است با كمترين تغيير در آن، از كدهاي موجود در سيستم تعهدي در گردش مالي شهرداري تهران استفاده شود.
وي با تاكيد بر اين كه تغيير سيستم مالي شهرداري يكي از دغدغه اصلي مسئولين است، تصريح كرد: انتظار دارم كه مسئولين  دائماً  از من  خواستار دريافت گزارش نسبت به وضعيت سيستم باشند.
پورزرندي كمبود نيروي انساني آموزش ديده براي استفاده از سيستم تعهدي در شهرداري را يكي از مشكلات براي اجراي اين طرح دانست و گفت: با برگزاري دوره هاي آموزشي فشرده و كوتاه مدت، نيروهاي موردنياز براي راه اندازي اين سيستم تربيت شدند.
گفتني است، طي دهه گذشته امور مالي شهرداري تهران، حسابرسي مستقل نشده است.

وزارت مسكن و شهرسازي اعلام كرد
۱۰۰ هزار واحد مسكوني خالي در تهران
011652.jpg
فارس: يك منبع آگاه در وزارت مسكن و شهرسازي گفت: بر اساس برآوردهاي كارشناسي، هم اكنون بين ۸۰ تا ۱۰۰ هزار واحد مسكوني خالي از سكنه و حدود ۸۰ هزار واحد مسكوني نيمه تمام در سطح شهر تهران وجود دارد.
يك مقام وزارت مسكن و شهرسازي گفت: مطالعات دفتر اقتصاد مسكن وزارت مسكن و شهرسازي متعلق به سازمان ملي زمين و مسكن نشان مي دهد كه سالهاي ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ طولاني ترين دوره رونق توليد مسكن در سه دهه اخير بوده است و اين در حالي است كه بررسي سوابق نوسانات تجاري در سه دهه گذشته نشان مي دهد كه دوره هاي رونق در بخش مسكن دو ساله بوده و دوره هاي ركود معمولا بين سه تا شش فصل طول مي كشد.
وي افزود: در اين دوره ميزان توليد مسكن شهري بخش خصوصي از ۳۰۴ هزار واحد مسكوني با زيربناي ۳۸ ميليون مترمربع در سال ،۱۳۷۸ با رشد مداوم در سال ۱۳۸۱ به ۴۵۶ هزار واحد مسكوني با زيربناي ۵۴ ميليون مترمربع رسيده است.
براساس اين گزارش، ركود بخش مسكن در كشور، از تهران و از ركود در معاملات مسكن در سال ۱۳۸۱ شروع شد.
اين ركود به طور عمده در اثر افزايش شديد قيمتها در سال ۸۰ و ادامه آن در سال ۸۱ روي داد كه بر اثر آن تقاضاي مصرفي براي مسكن به علت كاهش توان مالي خانوارها كاهش يافت.
به گفته وي، در سال ۱۳۸۱ تعداد معاملات مسكن در تهران ۲۴ درصد كمتر از سال ۱۳۸۰ بود و در همين دوره يعني سال ۱۳۸۰ و نيمه اول سال ۸۱ به علت افزايش قيمتها، توليد مسكن در تهران افزايش يافت.
اين منبع آگاه افزود: در سال ۱۳۸۲ تعداد واحدهاي مسكوني در پروانه هاي صادره در تهران تقريبا نصف شده و به ۷۰ هزار واحد مسكوني رسيد، ليكن سال ۱۳۸۳ سال برگشت تدريجي به وضعيت توليد مسكن براي شهر تهران بود.
وي تأكيد كرد: آمارهاي مقدماتي نشان مي دهد كه توليد مسكن در تهران به روند بلندمدت خود نزديك مي شود، اما همچنان ركود ادامه دارد.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۱۳۸۱ ركود توليد مسكن در تهران با افزايش توليد در ساير شهرهاي كشور همراه بود؛ به گونه اي كه در اين سال توليد مسكن در تمامي مناطق شهري كشور حدود ۱۲ درصد رشد داشت، اما در سال ۱۳۸۲ با استمرار كاهش توليد مسكن در تهران و اشباع بازار مسكن در شهرهاي بزرگ، توليد كل مناطق شهري حدود ۴ درصد كاهش يافت.

هواي تهران آلوده تر مي شود
سازمان هواشناسي كشور با صدور اطلاعيه ويژه اي از انباشت آلاينده هاي جوي و افزايش پتانسيل آلودگي هوا در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت به ويژه شهر تهران خبر داد.
سازمان هواشناسي كشور همچنين اعلام كرد: در نقشه سطح زمين بجز جنوب كشور،در بقيه مناطق ايران توده هواي پرفشار حاكم است.
بر اين اساس وزش باد شديد، گاهي افزايش ابر و رگبار موقتي در نيمه شرقي تا روز شنبه و در سواحل شمالي افزايش ابر و بارندگي خفيف و در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت افزايش پتانسيل آلاينده ها تا اواسط هفته آينده در سطح كشور پيش بيني مي شود.
به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور در روز شنبه آسمان استان تهران را صاف تا قسمتي ابري همراه با غبار، گاهي وزش باد و در ارتفاعات افزايش  ابر پيش بيني كرد كه حداكثر و حداقل دماي تهران در اين روز با ۲ درجه كاهش به ترتيب به ۷ و يك درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

تردد نوبتي خودروها
011646.jpg
مهر:معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرد: شلوغي اخير خيابانهاي تهران ناشي از نقصان وضعيت حمل و نقل عمومي و همچنين هواي باراني بوده است و چگونگي ادامه طرح تردد نوبتي خودروها طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد.
سردار محمدرويانيان تصريح كرد: با اينكه اين طرح انتقادات زيادي به دنبال داشت؛ اما به همت مردم اجرا شد وبا اجرايي شدن آن مقدار زيادي ازبحران آلودگي هوا و تعداد زيادي از مرگ و ميرهاي قلبي و تنفسي كاسته شد.
وي تأكيد كرد: جلسه مشترك ميان شوراي عالي ترافيك و راهنمايي و رانندگي به زودي و با دستور وزير كشور درباره تداوم اين طرح برگزار و نتيجه به اطلاع عموم  مي رسد.

افزايش ظرفيت گرمخانه ها
011649.jpg
فارس: مدير كل آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اينكه تا كنون در گرمخانه هاي شهرداري تهران روزانه به ۴۰۰ كارتن خواب خدمات رفاهي داده مي شد، گفت: ظرف چند روز آينده گرمخانه هاي شهرداري به ۶۰۰ نفر كارتن خواب خدمات خواهند داد.
محمدرضا فردين با اشاره به محل جديد احداث گرمخانه هاي شهرداري تهران افزود: اين گرمخانه ها در شرق و غرب تهران تاسيس شده اند.
مديركل آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران تصريح كرد: شهرداري تهران تاكنون بيش از ۶ ميليارد تومان براي جمع آوري و اسكان كارتن خوابها هزينه كرده است.

آلودگي هوا و كاهش عمر
011655.jpg
گروه شهري: آلودگي هوا سالانه باعث از بين رفتن حدود ۸ ميليون سال عمر در جهان مي شود. علي رمضانخاني، معاون امور بهداشتي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: اين ميزان سال عمر از دست رفته ناشي از بيماري هاي قلبي، عروقي، ريوي و تنفسي است كه هرساله بر اثر آلودگي هوا در جهان ايجاد مي شود. وي افزود: اگر معلوليت هاي ناشي از آلودگي هوا بر روي سلامت انسان بررسي و بر آن بيفزاييم، ميزان بار آلودگي هوا،  بيماري هاي مرتبط با آن و خسارات ناشي از آن چندين برابر خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهاني،
۵ درصد از سرطان هاي ناشي از برنش ريه، ۲ درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري هاي قلبي و ريوي و يك درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از عفونت هاي تنفسي در جهان براثر آلودگي هواست.

نگاه
011643.jpg
داود كاظمي
سال ۲۰۰۵ پرخطرترين سال براي خبرنگاران بود

آلودگي هاي زيست محيطي سالانه بيش از ۴۰۰ ميليارد تومان
به اقتصاد ايران لطمه مي زند
زمين سبز ايران: سالانه بيش از ۴۰۰ميليارد تومان معادل ۴۰۰ ميليون دلار به دليل بي توجهي به آلودگي هاي زيست محيطي به اقتصاد كشور لطمه مي خورد.
گزارشها و تحقيقات مشترك دانشگاه كلمبيا و بل آمريكا از شاخص هاي پايداري محيط زيست در كشورهاي جهان، افت كيفيت محيط زيست در ايران را نشان مي دهد.
بر اساس اين گزارش، ايران در سال ۲۰۰۲ موفق به كسب ۸/۳۹ امتياز شد اما در سال ۲۰۰۵ اين امتياز به
۵/۴۴امتياز كاهش يافت.اين گزارش حاكي است، سياست هاي به كار گرفته شده براي كاهش مصرف انرژي، ارتقاي سطح زندگي و بهبود وضعيت زيست محيطي، نه تنها پيشرفت نداشته كه با چالش هم مواجه شده است.
اين در حالي است كه در سال هاي اخير ايران در پيوستن به پروتكل كيوتو همچنان دچار ترديد بوده است.

ساخت و ساز بي رويه و مسأله آلودگي آب
گروه شهري: ساخت و ساز بي رويه در جوار رودخانه ها و نيترات موجود در پساب فاضلاب سلامت آب تهران را تهديد مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، ستار محمودي، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران كه به مناسبت سالگرد تأسيس شركت هاي آب و فاضلاب سخن مي گفت، افزود: در حال حاضر، آب تهران از لحاظ بهداشتي مشكلي ندارد و با كيفيت مطلوب و مطابق با استاندارد در شبكه آبرساني توزيع مي شود؛ اما مشكلي كه همواره به لحاظ مهاجرپذيري استان وجود داشته، ساخت و سازهاي بي رويه و بدون كنترل واحدهاي مسكوني صنعتي در جوار رودخانه هاست كه سبب آلودگي آبهاي سطحي مي شود. از سوي ديگر، نيترات موجود در پساب فاضلاب، آلودگي آبهاي سفره هاي زيرزميني را درپي دارد كه با جمع آوري اين پساب ها مي توان اين آلودگي را كاهش داد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |