شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۸ - Dec 31, 2005
جزئيات نحوه استفاده از وام ۱۲۴ ميليون دلاري
بانك جهاني به وزارت بهداشت
فارس: معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت جزئيات نحوه هزينه كرد وام دوم بانك جهاني به وزارت بهداشت را به ارزش ۱۲۴ ميليون دلار تشريح كرد.
رحمت الله حافظي افزود: اين وام در سال ۷۹ به وزارت بهداشت پرداخت شد و قرار بود تا اول سال ميلادي ۲۰۰۶ همه مبلغ آن در كشور هزينه شود ولي با موافقت بانك جهاني استفاده از اين وام براي يكسال ديگر نيز تمديد شد.وي گفت: مبلغ كل اين وام با اضافه كردن سهم دولت ايران، ۱۲۴ ميليون دلار است كه در سه بخش مختلف هزينه مي شود، بخش اول آن با عنوان دسترسي آسان و با كيفيت مردم به خدمات اوليه بهداشتي و درماني است كه ۶۰ ميليون و ۲۶۰ هزار دلار از اعتبار وام بانك جهاني و ۳۱ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار از سهم دولت ايران را شامل مي شود.وي افزود: عنوان فصل دوم اين وام بهبود وضع تغذيه كودكان و مادران در ايران است كه هشت ميليون و ۷۱۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و يك ميليون و ۴۶۰ ميليون دلار از سهم دولت ايران را به خود اختصاص مي دهد.حافظي ادامه داد: بخش سوم اين وام به ظرفيت سازي در بخش بهداشت و درمان كشور و بهبود ساختار نظام سلامت كشور مربوط مي شود كه در مجموع ۱۰ ميليون و ۲۵۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و سه ميليون و ۳۴۰ هزار دلار از سهم دولت ايران از اين وام در اين بخش هزينه مي شود.
معاون توسعه منابع وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اضافه كرد: در فصل اول اين وام كه شامل دسترسي آسان و با كيفيت به خدمات بهداشتي درماني مي شود، ۱۶۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و ۲ ميليون و ۶۰ هزار دلار از سهم دولت ايران براي تعمير مراكز بهداشتي درماني اختصاص يافته و ۱۸ ميليون و ۷۹۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و ۴ ميليون دلار از سهم دولت ايران به منظور خريد خودرو براي مراكز درماني روستايي اختصاص يافته است.معاون وزير بهداشت اضافه كرد: در بخش دوم مفاد وام بانك دوم جهاني كه شامل بهبود وضع تغذيه كودكان و مادران مي شود، پنج ميليون و ۵۴۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و يك ميليون و ۳۰هزار دلار از سهم ايران براي ظرفيت سازي و آموزش تغذيه مردم هزينه شد و سه ميليون و ۱۷۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و ۴۳۰ هزار دلار از سهم دولت ايران نيز براي اجراي پروژه غني سازي آرد با ريز مغزي ها هزينه شد كه تاكنون اين طرح در چند استان كشور اجرا شده و احتمالا سال آينده به سراسر كشور توسعه مي يابد.
وي به فصل سوم هزينه كرد  وام بانك جهاني اشاره كرد و گفت: در اين فصل كه ظرفيت سازي در بخش بهداشت نام دارد، پنج ميليون و ۷۳۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و يك ميليون و ۷۱۰ ميليون دلار از سهم ايران براي آموزش مديران وزارت بهداشت و وزارتخانه هاي مرتبط با مسائل سلامت و تغذيه اختصاص يافت و يك ميليون و ۲۴۰ هزار دلار از سهم بانك جهاني و ۴۰۰هزار دلار از سهم ايران براي اجراي توسعه و بهبود ساخت واكسن در كشور و صادرات واكسن اختصاص يافت.حافظي گفت: در بخش ديگر اين فصل به مسئله اصلاحات در سيستم سلامت كشور اشاره شده كه با تغيير ساختارهاي بهداشتي كشور و افزايش مشاركت بيمه ها همراه است .در اين بخش نيز دو ميليون و ۹۰۰ هزار دلار از اعتبار وام بانك جهاني و ۵۳۰ هزار دلار از سهم ايران هزينه مي شود.معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت گفت: جمع بندي نتايج هزينه كرد اين وام نشان مي دهد كه تاكنون حدود ۱۱۶ ميليون دلار از اين وام در كشور هزينه شده است كه حدود ۸۰ ميليون و ۹۰ هزار دلار آن سهم بانك جهاني و ۳۶ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار آن سهم دولت ايران بوده است.حافظي افزود: در زمان حاضر حدود ۶ ميليون و ۹۱۰ هزار دلار از اعتبار اين وام باقي مانده و هزينه نشده است كه علت آن نوسانات قيمت اجراي پروژه ها نسبت به برآورد اوليه و صرفه جويي هاي بعدي و نيز حذف برخي پروژه ها بوده كه سيستم داخلي ايران توان اجرايي آن را نداشته است به همين علت از بانك جهاني خواستيم زمان هزينه كرد اين وام را يكسال ديگر تمديد كند تا بتوانيم اين مقدار باقيمانده از وام را نيز در كشور هزينه كنيم كه به علت پيشرفت خوب و قابل اعتماد عملكرد ايران، بانك جهاني با اين پيشنهاد موافقت كرد.وي گفت: از مجموع ۶ ميليون و ۹۱۰ ميليون دلار باقي مانده حدود ۵/۱ ميليون دلار را نگه مي داريم تا در صورت خريد به صورت يورو به علت تفاوت قيمت يورو نسبت به دلار بتوانيم تغيير هزينه را جبران كنيم و با كمبود اعتبار مواجه نشويم بنابراين حدود ۵/۴ ميليون دلار ديگر در اختيار داريم كه برنامه هاي مختلفي براي استفاده از اين اعتبار در سيستم اورژانس كشور، خريد تجهيزات پزشكي و آموزش پزشكي كشور در حال بررسي است.حافظي ادامه داد: يكي از برنامه هايي كه مد نظر است خريد بيمارستانهاي صحرايي است كه بايد با تأييد كيفيت آن از سوي مركز اورژانس كشور انجام شود و با توجه به اينكه مبلغ هر يك از قراردادهاي اين خريدها كمتر از ۳۵۰ هزار دلار خواهد بود مناقصه هاي آن را به صورت داخلي برگزار مي كنيم تا زمان اضافه اي براي طي تشريفات مناقصات بين المللي از دست ندهيم.

رئيس كل سازمان نظام پرستاري:
رسيدگي به ۱۲ خواسته پرستاران
به معاون اول رئيس جمهور سپرده شد
011622.jpg
رئيس كل سازمان نظام پرستاري كشور گفت: با انعكاس۱۲ مطالبه پرستاران به رئيس جمهوري از سوي وزير بهداشت، رئيس جمهوري طي نامه اي، پيگيري و رسيدگي به اين خواسته ها را به دكتر داوودي، معاون اول خود واگذار كرد.
غضنفر ميرزابيگي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: مشكلات و مطالبات پرستاران طي نامه اي از سوي جامعه پرستاري در ۱۲ بند تنظيم و به دكتر باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منعكس شد. وزير بهداشت نيز طي نامه اي در تاريخ دوم آبانماه امسال اين مطالبات را به رئيس جمهوري منعكس كرد و دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهوري نيز در تاريخ ۲۳ آبانماه به معاون اول خود دستور رسيدگي به اين مطالبات و تشكيل كميته اي براي بررسي آنها را صادر كرد.وي ادامه داد:   مطالبات ۱۲ گانه پرستاران شامل؛ كمبود شديد نيروي پرستار در بيمارستانها و مراكز درماني، استفاده نكردن مراكز درماني از توانايي پرستاران در هر سه سطح پيشگيري، درمان و بازتواني بيماريها و انحصار فعاليت پرستاران در بخش درمان، بي توجهي به كيفيت آموزش پرستاران در دانشكده هاي پرستاري، بي توجهي به بازآموزي و به روز شدن اطلاعات پرستاران در كشور، بي توجهي به سخت و زيان آور بودن حرفه پرستاري، پايين  بودن حقوق و دستمزد پرستاران، غيركارشناسي بودن توزيع كارانه ها در بيمارستانها و نداشتن تعرفه خدمات پرستاري در كشور، ساعت كاري بالاي پرستاران، واگذاري خدمات پرستاري به شركتهاي خصوصي كه به رغم غيرقانوني شدن آن هنوز ادامه دارد، اجراي ناقص طرح ارتقاي مسير شغلي پرستاران، غيركارشناسي بودن آزمون ادواري براي پرستاران، ناهماهنگي ميان سياستگذاري ارگانهاي مختلف براي پرستاران شاغل در بخشهاي دولتي، خصوصي، نيروهاي مسلح و... و بالاخره درج  نشدن عنوان كارشناس پرستاري در حكم كارگزيني پرستاران به رغم پيگيري هاي طولاني مدت است.رئيس كل سازمان نظام پرستاري گفت: اميدواريم با دستور رئيس جمهوري رسيدگي به خواسته هاي قشر زحمتكش پرستار كه به رغم سختي كار آنان و اهميت اين حرفه همواره مورد بي توجهي مسئولان قرار گرفته است و با تشكيل كميته سه نفره اي متشكل از معاون اول رئيس جمهوري، وزير بهداشت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي هرچه زودتر شاهد رفع مشكلات پرستاران در بخشهاي مختلف باشيم.
ميرزابيگي افزود: با توجه به سطح بالاي كميته رسيدگي به مطالبات پرستاران و محدوديت زماني تا تدوين لايحه بودجه سال آينده و نيز با توجه به اينكه برخي مطالبات پرستاران مانند جذب نيرو، افزايش حقوق و مزايا، تغيير ساعات كاري و تعرفه گذاري خدمات پرستاري نياز به تعيين اعتبار لازم در بودجه سالانه كشور دارد اميدواريم حداقل رسيدگي به بخشي از اين خواسته ها قبل از تدوين لايحه بودجه سال آينده انجام شود.

گفته مي شود...
* فردا _ همسر رئيس دفتر رئيس جمهور ،صدا و سيما را بازيچه هوا   وهوسهاي مسئولان آن دانسته و با حمله شديد به رئيس اين سازمان، راديو و تلويزيون را به تحريف و سانسور اخبار مربوط به رئيس جمهور با هدف تضعيف احمدي نژاد متهم كرده است .وي در يادداشت اعتراض آميز خود مسئولان صداوسيما را به پشت كردن به مردم متهم كرده است. وي هشدار داده در صورتي كه اين روند اصلاح نشود مديران اين سازمان بايد آماده رويارويي با خيزش عمومي مردم عليه خود و صداوسيما باشند.
* فردا _ بدنبال رفتن صفار هرندي و ملكيان به وزارت ارشاد احتمال انتخاب سعدالله زارعي به عنوان سردبير جديد كيهان به جانشيني صفار هرندي قوت گرفته است.
* ايران نيوز _ طبق آخرين تصميمات گرفته شده در نشست المپين ها از اين پس هر ورزشكار المپيكي كه به هر دليل از حضور در مقابل حريفش خودداري كند المپين به حساب نخواهد آمد.
* ايران نيوز _ محصولي و تسلطي كه هر يك به نوعي با مخالفت مجلس براي تصدي وزارت نفت روبرو شدند به همراه زارعي و بهشتيان توسط هامانه در بخش هاي مختلف بدنه وزارت نفت بكار گرفته خواهند شد. انتصابات وزارت نفت از هفته آينده آغاز خواهد شد.
* بازتاب _ نماينده يكي از استانهاي غربي كشور در يك سال اخير موجب نارضايتي گسترده در ميان مردم شهر و تعدادي از نهادهاي عمومي شده است. تعداد زيادي از اشخاص با در دست داشتن چك هاي برگشتي، مبايعه نامه هاي زميني ، رسيدهاي پرداخت پول و... از اين نماينده شكايت كرده اند.در يك مورد يكي از شاكيان بابت فروش يك قطعه زمين ۵قطعه چك مجموعاً به مبلغ سه ميليارد و پانصد ميليون ريال از بانك ملي شعبه مجلس از اين نماينده دريافت كرده كه چك هاي بي محل هستند.

مخالفت رئيس مجلس با اعطاي تسهيلات
ويژه تشريفاتي به دولتمردان سابق
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي با اعطاي تسهيلات ويژه تشريفاتي به دولتمردان سابق كشور مخالفت كرد. غلامعلي حداد عادل ،رئيس مجلس شوراي اسلامي كه رياست هيأت بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين و مقررات عمومي كشور را بر عهده دارد ،با بررسي آخرين مصوبه دولت سابق مبني بر اعطاي تسهيلات ويژه تشريفاتي به سيد محمد خاتمي ،آن را خلاف مواد مختلف قانون برشمرد و با آن مخالفت كرد. دولت سابق در مورخ چهارم مردادماه و در دوره زماني كمتر از ده روز به پايان عمر دولت ،مصوبه  اي  را به تصويب رسانده بود كه بر اساس آن روساي جمهور و معاونان اول آنان پس از پايان مسئوليت خود مشاور عالي نهاد رياست جمهوري به شمار رفته و اعضاي دفتر آنان نيز از تمامي حقوق و مزاياي مقامهاي عالي نهاد رياست جمهوري برخوردار مي شدند. رئيس مجلس در بررسي خود اين مصوبه را خلاف بندهاي مختلف قانون اساسي از جمله اصل ۱۳۱ ، ۸۵ و ۱۳۸۰ و نيز ماده ۱۸ قانون وظايف و اختيارات رياست جمهوري برشمرده است.

وزير امور خارجه هفته آينده به لبنان مي  رود
ايلنا:وزير امور خارجه هفته آينده براي بحث و بررسي روابط لبنان و سوريه، به بيروت مي  رود.روزنامه الاتحاد چاپ امارات متحده عربي به نقل از منابع آگاه در تهران گزارش داد: منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران هفته آينده به لبنان مي  رود.
بر اساس اين گزارش، ميانجي  گري بين لبنان و سوريه و نزديكي ديدگاه  ها و پاكسازي فضاي سياسي دو كشور، هدف سفر متكي به لبنان عنوان شده است.

غني سازي اورانيوم بايد براي ايران و در داخل ايران باشد
مهر: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: شرط ما اين است كه غني سازي اورانيوم بايد براي ايران و در داخل ايران صورت پذيرد و اين خط قرمز ماست و نخواهيم گذاشت كسي از آن عبور كند. محمدرضا باهنر در جمع خبرنگاران در كرمان افزود: ما فقط تا قبل از اين خط قرمز حاضر به مذاكره هستيم و در هر صورت با غني سازي اورانيوم در خاك روسيه مخالفيم. باهنر همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از وي پرسيد آينده پرونده هسته اي ايران را چگونه پيش بيني مي كنيد گفت: اين امر يك پروسه طولاني است و بايد حوصله داشته باشيم و سعي كنيم بحث هاي استدلالي مان را قوي كنيم. وي اظهار داشت: پرونده هسته اي ايران قطعاً به تنش كشيده نخواهد شد و ان شاءالله در اين قضيه موفق خواهيم بود.
باهنر در مورد برنامه هاي اصولگرايان براي آينده نيز گفت: بايد به فكر زمان حال بود و به وظايف فعلي عمل كرد و فكر مي كنم از هم اكنون به فكر سال هاي آينده هم باشيم.

توسعه هسته  اي را    آغاز كنيد
ايلنا: جامعه اسلامي مهندسين با صدور بيانيه  اي با اشاره به حق ملت ايران در برخورداري از فناوري صلح  آميز هسته  اي، از مسئولين كشور  خواسته است تحقيق و توسعه هسته  اي را كه منطبق با مقررات ان.پي.تي است، آغاز كرده و به فرصت  سوزي  ها پايان دهند.اين بيانيه يادآور شده است: نبايد دانشمندان ما كه كارهاي تحقيقاتي هسته  اي انجام مي  دهند در بلاتكليفي به سر برند، همزمان با انجام مذاكرات با طرف  هاي خارجي مي  توان فعاليت  هاي تحقيقاتي را نيز از سر گرفت.جامعه اسلامي مهندسين همچنين تصريح كرده است: مذاكرات ايران با اروپا و ديگر كشورهاي خارجي بايد با اين هدف انجام شود كه فعاليت  هاي هسته  اي ايران به سمت سلاح هسته  اي نيست و ضمن اعتمادسازي، بايد طرف  هاي مقابل نيز حق برخورداري ايران از فناوري صلح  آميز را در چارچوب مقررات بين  المللي به رسميت بشناسند.

معاون سياسي وزير كشور:
«بم» فعلا شرايط برگزاري انتخابات را ندارد
ايسنا: معاون سياسي وزير كشور، اعلام كرد كه برگزاري انتخابات در بم به دليل شرايط حاكم بر اين حوزه انتخابيه، در دستور كار وزارت كشور نيست.علي جنتي با اعلام اين مطلب افزود: { هنوز}شرايطي كه به ابطال انتخابات در حوزه انتخابيه بم منجر شد، در اين شهر وجود دارد.وزارت كشور در پي برگزاري انتخابات در اين حوزه انتخابيه نيست و بيشتر سعي دارد از طريق تصويب قوانين، انتخابات ميان دوره اي را در اين حوزه انتخابيه به انتخابات هايي كه دوسالانه برگزار مي شوند، بچسباند.وي يادآور شد: در حال حاضر وزير كشور و وزير مسكن به دستور رئيس جمهور با جديت، مشكلات و مسائل اجرايي بم را دنبال مي كنند؛ اما بم مشكلاتي دارد كه نمي توان انتخابات سالم را در آن برگزار كرد.

حبيبي: اصولگرايي در جبهه يا حزب خاصي خلاصه نمي شود
ايسنا: دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي  تصريح كرد: اصول گرايي و اصول گرايان در حزب خاص و جبهه يا تشكلي شهرت يافته نظير جبهه پيروان خط امام و شوراي هماهنگي نيرو هاي انقلاب خلاصه نمي شوند.محمدنبي حبيبي از اعتقاد به اسلام، نظام جمهوري اسلامي، خط و مسير امام و ولايت فقيه به عنوان شاخصه هاي اصول گرايي نام برد و افزود: بر اين اساس مهمترين آفت پيش روي اصول گرايان را عدول از اين اصول چهارگانه و استفاده نشدن از پتانسيل كامل مديريتي مجموعه اصول گرايان و سوءمديريت مي دانيم.

عسگراولادي در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران:
اكرام يتيمان به يك فرهنگ تبديل مي شود
ايسنا: نماينده ولي فقيه در كميته امداد با اشاره به احياي سنت طرح اكرام يتيمان با اشاره به تأكيد مسئولان ارشد نظام بر احياي سنت هاي اسلامي، گفت: در اين راستا كميته امداد چند سالي است كه طرح احياي اكرام يتيمان را در دستور كار خود قرار داده، به نحوي كه اين طرح در حال تبديل شدن به يك فرهنگ است.حبيب الله عسگراولادي طي سخناني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران اظهار داشت: با احياي اين سنت در حال حاضر در برخي از استان ها مشكل يتيمان حل شده و در اين راستا ما چندان مشكلي نداريم و در برخي از استان ها همچنان اين مشكل وجود دارد. برخي از متمكنين در راستاي پذيرفتن مسئوليت يتيمان و محرومان براي آنها منزل تهيه كرده و در جهت اشتغال و ازدواج آنها فعاليت هايي داشته اند.وي با تأكيد بر اينكه طرح اكرام يتيمان تبديل به يك فرهنگ شده، اظهار داشت: در حال حاضر مجلس شوراي اسلامي، مقام معظم رهبري و رئيس جمهور همه درصدد هستند كه مشكل يتيمان حل و در كشور محروميت زدايي شود.

اعتراض پليس نسبت به عدم برخورد
قاطع با قاچاقچيان مواد مخدر
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي فقدان برنامه لازم براي ساماندهي معتادان را موجب رها شدن آنها در جامعه و كاهش قبح اعتياد دانست و گفت: عليرغم همه تلاشهاي انجام شده، نتايج رضايت بخشي در اين زمينه حاصل نشده است.
به گزارش ايسنا سردار مهدي ابويي، در همايش «مبارزه، درمان و كاهش مصرف مواد مخدر و بيماريهاي ناشي از آن» در زنجان، با بيان اين كه سالانه بطور متوسط ۵ هزار تن ترياك در دنيا توليد و قاچاق مي شود، گفت: نزديك به ۸۰ درصد توليد اين محصول در كشور افغانستان صورت مي گيرد كه بيش از هزار كيلومتر مرز مشترك با ايران دارد. وي افزود: بخش عمده اي از توليد حشيش نيز در همسايگان شرقي ايران صورت مي گيرد.
سردار ابويي، تاكيد كرد: امروزه هيچ كشوري در جهان از بلاي خانمانسوز موادمخدر مصون نيست و به نحوي با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كند، ولي نزديكي منابع توليد موادمخدر به مرزهاي ايران، موجب شده اين مشكل براي ما از شدت بالاتري برخوردار باشد؛ اما در عين حال مي توان ادعا كرد كه دولت ايران يكي از سالمترين و با اراده ترين دولتها در مبارزه با مواد مخدر است. به اعتقاد وي عدم برخورد قاطع با قاچاقچيان مواد مخدر موجب شده است كه آنها تا زمان دستگيري هيچ ترسي نداشته باشند.
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا در پايان با اشاره به تقديم بيش از ۳ هزار و ۶۰۰ شهيد در راه مبارزه با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر از آن به عنوان نشانه عزم راسخ جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر و از شهداي اين عرصه به عنوان مظلومترين شهيدان كشور كه كمتر مورد توجه قرار مي گيرند، ياد كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |