شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۸ - Dec 31, 2005
حضرت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله:
كسي كه به خاطر خدا تواضع كند خداوند مقام او را بالا مي برد. شخص متواضع گرچه پيش خود ضعيف و حقير است، [خود را كوچك مي شمارد ]
ولي در نظر مردم بزرگ است.
كنز العمال - ج ۳ - ص ۱۱۰
امروز با حافظ
بيار باده كه بنياد عمر بر باد است
بيا كه قصر امل سخت سست بنياد است
ز هر چه رنگ تعلق  پذيرد آزاد است
غلام همت آنم كه زير چرخ كبود
فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران امروز اعلام مي شود
011637.jpg
گروه ادب و هنر _ كار انتخاب فيلم هاي ايراني بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر ديروز به پايان رسيد و هيات انتخاب امروز اسامي فيلم ها را انتخاب خواهد كرد.
به گزارش همشهري از ميان ۱۱۰ فيلم متقاضي شركت در جشنواره ۳۵ فيلم ايراني براي شركت در بخش مسابقه و ميهمان انتخاب شده اند كه حدود ۲۰ فيلم در بخش مسابقه به رقابت مي پردازند.
«تقاطع» ساخته ابوالحسن داودي، گفت وگو با سايه ساخته خسرو سينايي، چهارشنبه سوري ساخته اصغر فرهادي، به نام پدر ساخته ابراهيم حاتمي كيا، شاعر زباله ها ساخته محمد احمدي، اگر مي توني منو بكش ساخته شاهد احمدلو، كافه ستاره ساخته سامان مقدم، شام عروسي ساخته ابراهيم وحيدزاده، پرنده هاوانا ساخته عليرضا رئيسيان، روياي خيس ساخته پوران درخشنده، مواجهه ساخته سعيد ابراهيمي فر، زمستان است ساخته رفيع پيتز، گل پونه ساخته فريدون جيراني، رامي ساخته بابك شيرين صفت، شهرآشوب ساخته يدالله صمدي ازجمله فيلم هايي است كه در بخش مسابقه سينماي ايران حضوري نسبتا قطعي دارند.
به هرحال اسامي فيلم ها امروز از سوي روابط عمومي جشنواره اعلام خواهد شد و قرار است هيات انتخاب نيز در يك نشست مطبوعاتي دلايل انتخاب فيلم ها و چگونگي يا نوع انتخاب را براي رسانه ها توضيح دهد.

فيلمسازان برجسته جهان در جشنواره فجر
011640.jpg
ايرنا: حضور ۹ اثر مطرح  از سينماگران  برجسته  جهان  در بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  فيلم  فجر قطعي  شد.
فيلم هاي  تبر ساخته «گوستا گاوراس»، گل هاي  پژمرده «جيم  جارموش» ، سقوط از «اوليور هيتبرگ» ، شب  به خير و موفق  باش  به  كارگرداني «جورج  كلوني» و پنهان  ساخته «ميشل   هانكه» از آثار نمايشي  بخش  رقابتي  جشنواره  فجر هستند.
كليدهاي  خانه  از «هياني  آميلو» ، كريسمس  مبارك  ساخته «كريستين  كارين» ، «اوليور تويست» از «رومن  پولانسكي» و حريم  خصوصي ، ديگر عناوين  آثار حاضر در بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  فجر به  شمار مي رود.
اسامي  بقيه  آثار بخش  مسابقه  بين الملل  و فيلم هاي  ايراني  حاضر در اين بخش  به زودي  از سوي هيات  انتخاب  اعلام  مي شود.

رقابت ۱۵ فيلم كوتاه در جشنواره فجر
۱۵ فيلم كوتاه داستاني در بخش مسابقه سينماي ايران ، بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر رقابت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، اين فيلم ها از ميان ۱۵۴ فيلم كوتاه رسيده به دفتر جشنواره انتخاب شده اند.
بر پايه اين گزارش، فيلم هاي «آن دست ها» ساخته آيدا پناهنده، «اتاق جيغ» از شيدا زرين فام، «با او» از نقي نعمتي، «تلالو» از امير توده روستا، «ذهن تاريك» از وحيد اميرخاني، «روايت شتابزده داستان ساده با پايان خوش» از بهرام توكلي، «زنگوله مرداب» از فرهاد مختاري، «سيزده» از يونس طراحي ازجمله آثار اين بخش است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
سه ميليون مشترك راديويي
ايسنا: شركت ماهواره اي _ راديويي Sirius اعلام كرد كه اين شركت تا پايان سال ،۲۰۰۵ بيش از سه ميليون مشترك دارد.بنا بر اين گزارش، Sirius بيش از ۱۲۰ كانال تجاري رايگان، موسيقي ميزگرد و برنامه هاي ديگر را به مشتركان خود فروخته است. رقيب اين شركت، شركت ماهواره اي راديويي XM نيز بيش از پنج ميليون مشترك آمريكايي دارد.
راه اندازي تلويزيون اينترنتي ياهو
ايسنا: شركت ياهو از همكاري خود با شركت Soft bank به منظور تشكيل يك كمپاني پخش برنامه هاي تلويزيوني براي كاربران ژاپني اينترنت خبر داد.
كمپاني مشترك TV Bank Corp، سرويس ويدئويي موسوم به «Yahoo! Doga» سايتي با ۱۰۰ هزار برنامه مختلف شامل فيلم، ورزش، موسيقي تصويري، سريال هاي ژاپني، تايواني و كره جنوبي را عرضه خواهد كرد. Doga در زبان ژاپني به معناي «تصوير متحرك» است.
تلويزيون كردي تركيه
ايسنا: پس از سالها،اعضاي هيات رئيسه راديو و تلويزيون تركيه (RTUK) با پخش برنامه هاي مختلف به زبان هاي كردي و غيره از ايستگاه هاي راديو و تلويزيون اين كشور موافقت كردند.به گزارش روزنامه زمان، ۱۲ ايستگاه راديويي و تلويزيوني از هيات رئيسه خواستار پخش برنامه به زبان هاي كردي و غيره شده بودند.اما اين سازمان در ابتدا با بيان اين كه روال قانوني كار طي نشده است به اين درخواست رسيدگي نكرده بود.
سوگنامه جام جم
برنامه سوگنامه از مجموعه برنامه هاي مناسبتي شبكه جهاني جام جم است كه در گروه فرهنگ و انديشه ديني به تهيه كنندگي بهزاد عامري تهيه مي شود.هر برنامه به شهادت هريك از ائمه معصوم مي پردازد. اين برنامه امروز به شهادت امام محمدتقي(ع) خواهد پرداخت كه داراي بخش هاي كارشناسي و مديحه سرايي است.

مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مطرح كرد:
پيشنهاد مجدد تشكيل باشگاه قصه گويان
گروه ادب و هنر: مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مراسم پاياني نهمين جشنواره قصه گويي و شعرخواني مربيان مراكز كانون كه پس از چهار روز در هفتم دي در شهر اصفهان به پايان رسيد، گفت: جشنواره قصه گويي از ظرفيت هاي بالايي براي تبديل شدن به يك رخداد بين المللي در حوزه فرهنگ برخوردار است و ما براي رسيدن به اين مهم گام به گام تلاش خواهيم كرد. محسن چيني فروشان با بيان اين مطلب افزود: بخش آزاد اين جشنواره كه امسال با حضور قصه گويان اصفهان برگزار شد، مي تواند با حضور قصه گوياني از سراسر كشور در كنار مربيان كانون به يك رويداد ملي تبديل شود.
چيني فروشان در ادامه اين مراسم كه عصر روز هفتم دي ماه با حضور آيت الله طباطبايي نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان و جمعي از مسئولان استان و كانون در تالار هنر اصفهان برگزار شد، با اشاره به پيشنهاد سال گذشته اش در جشنواره قصه گويي مبني بر تشكيل باشگاه قصه گويان توسط بخش غيردولتي مجدداً اين درخواست را تكرار كرد و از سازمان هاي غيردولتي خواست براي ايجاد اين باشگاه پيش قدم شوند و براي زنده نگهداشتن اين سنت ارزشمند بكوشند.
اين گزارش مي افزايد: در آيين پاياني جشنواره قصه گويي در اصفهان كه با اهداي جوايزي به برگزيدگان همراه بود، آيت ا... طباطبايي نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان در سخناني بر اهميت قصه گويي و تأثيرات تربيتي آن بر كودكان تأكيد كرد.
وي خطاب به مربيان كانون گفت: قصه گويي مسئوليت بزرگي را بر دوش شما مي گذارد تا با انتخاب قصه هاي مناسب، سنت صحيحي را در جامعه ايجاد و آن را به فرهنگ تبديل كنيد و از اين هنر براي انتقال مفاهيم والا بهره ببريد.
برترين قصه گويان ايران معرفي شدند
همچنين در آيين پاياني اين جشنواره از ۱۹ برگزيده بخش قصه گويي مربيان، قصه گويان آزاد، داوران نوجوان قصه گويي، شعرخواني و مقاله با اهداي جوايزي تقدير شد.
نهمين جشنواره قصه گويي مراكز فرهنگي هنري كانون امسال با حضور بيش از ۷۰۰ مربي در مراكز كانون سراسر كشور مراحل مقدماتي خود را طي كرد تا در نهايت ۳۰ مربي قصه گو، ۱۵ قصه گوي آزاد اصفهاني و ۳۰ مربي براي مسابقه شعرخواني به مرحله نهايي جشنواره كه طي روزهاي چهارم لغايت هفتم دي ماه در اصفهان برگزار شد، راه يابند.

اصل مطلب
در تشخيص و عمل به تكليف فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
پسر در نرو، حواست نيست
لذتي خوشتر از رياست نيست
تو نداني چه خوب و روح  افزاست
كه برايت شوند هي خم و راست
از تو فرمانبرند و ترسنده
منشي و كارمند و راننده
با درود و تملق و تعظيم
مي شود عقده هاي تو ترميم
مي تواني به كينه، مثل شتر
نان يك عده را كني آجر
رزق ايشان حواله گشته به تو
داري البته اختيار «وتو»
به يكي- گرتو افتخاردهي-
مي تواني اضافه كار دهي
وان يكي را به وقت يبس مزاج
مي توان بي دليل، كرد اخراج
وقت هندل زدن، بكش ساسات
تا نگردي دچار احساسات
فكر انصاف و اين قبيل نباش
درپي مدرك و دليل نباش
همه گويند، اگر كني غلبه:
«چه مديري! چه قدر باجذبه!»
همه تصميم توست، خوب و درست
چون كه «تشخيص» مصلحت با توست
گر كه «تشخيص» ، كهنه شد رنگش
«حس تكليف» هم بزن تنگش
با همين شيوه حساب و كتاب
همگي از تو مي برند حساب
مي برندت به رتبه اي والا
مي روي پله پله، هي بالا!

برگزاري بيست وسومين دوره كتاب سال
جمهوري اسلامي ايران در دهه مبارك فجر
گروه ادب و هنر: بيست وسومين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران همزمان با دهه مبارك فجر بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.در اين دوره كتابهايي مورد بررسي قرار مي گيرند كه براي نخستين بار در سال ۱۳۸۳ در كشور منتشر شده اند.
بررسي و ارزيابي  كتابها را در هر موضوع هيأت هاي داوري ذيربط بر عهده دارند و جمع داوران كه از ميان استادان و صاحب نظران حوزه هاي علميه، دانشگاهها و مراكز و مؤسسات علمي و فرهنگي كشور دعوت به همكاري شدند،  بيش از پانصد نفر است.به برگزيدگان بيست و سومين دوره كتاب سال طي مراسمي لوح تقدير رياست جمهوري و جايزه ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اهدا مي شود.
همزمان با مراسم كتاب سال سيزدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال ايران نيز در دو حوزه اسلام شناسي و ايران شناسي برگزار مي شود.

بهارستان
خداوند محتاج
در روزگار خواجه عبدالملك، زاهده اي از متعبدان وقت بوده و بزرگان به دعاي اين ضعيفه تقرب كردندي. وقتي امير را حادثه اي افتاد. در شبي تاريك با خواص خود به نزد آن زاهده آمد و صبر كرد تا از اوراد فارغ شد.
خاصگي گفت: «خداوند به نزد تو آمده است و از تو دعايي مي خواهد. » زاهده بر خود بلرزيد و بانگ بر او زد و گفت:« خداوند مگوي،چگونه خداوند باشد كسي كه به دعاي زني محتاج باشد؟!»
هر دو گريان شدند و توبه كردند.
جوامع الحكايات _ سديدالدين محمد عوفي

مراسم جايزه بيژن جلالي برگزار مي شود
ايسنا: چهارمين دوره جايزه  بيژن جلالي از دو شاعر پيش كسوت تجليل مي كند.مراسم اهداي اين جايزه پنج شنبه بيست ودوم دي ماه برگزار مي شود و طي آن از دو چهره  پيشكسوت شعر معاصر ايران تقدير مي شود.به گفته  احمد جليلي - دبير جايزه - اين دو نفر از شاعراني هستند كه تاكنون كمتر به آنها پرداخته شده و حق شان ادا نشده است.داوري اين دوره جايزه  بيژن جلالي را سيمين بهبهاني، كاميار عابدي، احمد جليلي، علي ميرزايي، بهاء الدين خرمشاهي، كامران فاني،  صفدر تقي زاده، احمد غلامي، جواد مجابي و محمد شمس لنگرودي برعهده داشته اند.

برگي از تاريخ
شهادت ثقه الاسلام
ميرزا علي آقا تبريزي معروف به ثقه الاسلام، در سال ۱۲۳۹ ش (رجب ۱۲۷۷ق) در تبريز به دنيا آمد. وي در ۲۳ سالگي راهي عتبات عاليات گرديد و در محضر شيخ محمدحسين فاضل اردكاني، ميرزا حبيب الله رشتي و شيخ زين العابدين مازندراني در تكميل معارف اسلامي خود كوشيد تا به مقام اجتهاد نائل آمد. ثقه الاسلام تبريزي پس از هشت سال به تبريز مراجعت كرد و با نطق و موعظه، در هدايت افكار مردم مي كوشيد. پس از استقرار نظام مشروطه و پايان يافتن دوره استبداد صغير در ايران، روسيه كه حامي استبداد بود، در صدد اعاده استبداد در كشور برآمد و به دنبال بهانه بود. استخدام مورگان شوستر آمريكايي از سوي مجلس شوراي ملي براي خزانه داري كل كشور، بهانه را به دست آنها داد. روس ها از اين عمل برآشفته شدند و طي اولتيماتوم شديدي، خواهان اخراج شوستر شدند. در اين زمان بين مجلس و دولت بر سر اين اولتيماتوم، بحث هاي زيادي درگرفت كه در اين حال، نيروهاي روسيه نيز بخشي از مناطق غرب و شمال ايران را به اشغال خود درآوردند. با ورود سپاهيان روس به تبريز، بسياري از مردم به دست آنان قتل عام شدند و ثقه الاسلام تبريزي نيز سعي مي كرد با گفت وگو مانع از كشتار مردم گردد. در نهايت، روس ها ثقه الاسلام را در روز نهم محرم ۱۳۳۰ ق برابر با نهم دي ماه ۱۲۹۰ ش دستگير كردند. آن ها از ثقه الاسلام خواستند كه براي حفظ جان و مقام خود، مجاهدان تبريزي را آغازگر جنگ و كشتار معرفي كند ولي وي اين تقاضا را به شدت رد كرد. بنابراين قواي جنايت پيشه روس، اين عالم مجاهد را پس از اهانت و هتك حرمت، به دار كشيده و در دهم دي ماه ۱۳۳۰ ش برابر با عاشوراي سال ۱۳۳۰ ق به شهادت رساندند.

ستون آخر- سردبير
* سلام، خسته نباشيد. مشتاق ديدار
* «همشهري را در همان روز اول انتشار، روي ميز معاون فني منطقه يك شهرداري ديده بودم، خوب... شم اندكي كه داشتم به من گفت كه اين همان روزنامه اي است كه جايش خاليست... اين موضوع را همان ساعت به معاون فني منطقه هم گفتم. امروز كه در آستانه چهاردهمين سال انتشار همشهري هستيم مي بينيم كه دارد خون تازه اي به رگهاي اين روزنامه تزريق مي شود»
اين بخشي از نخستين يادداشت و نامه اين ستون است كه آقاي علي شاندرمني برايمان ارسال كرده اند و قول داده اند كه بعد از اين بيشتر همراهمان باشند.
از ايشان تشكر مي كنم و در انتظار اين همراهي هستم.
* تا يادم نرفته عرض كنم فرم نظرسنجي روزنامه دوباره امروز چاپ شده، اگر مي خواهيد نظر و سليقه شما در ارتقاي كيفيت روزنامه موثر باشد كمي زحمت بكشيد و بر ما منت بگذاريد و از اين محبت دريغ نكنيد. ممنون

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
 
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دادگاه
- شما متهم هستيد به خروج از اقامتگاه قانوني خود، عدم استفاده از تسهيلات استراحت سه ماهه زمستاني اختصاص يافته به شما و نيمه كاره رها ساختن آن و نيز حضور غيرمجاز در دانشگاه ،بدون شركت در آزمون ورودي و بدون پرداخت شهريه مقرر. آيا اين اتهامات را قبول مي كنيد؟
- .... (سروصداي جمعيت حاضر در دادگاه، مانع از شنيدن صداي متهم مي شود).
- بسيار خوب! باتوجه به ادله قانوني و اعتراف صريح متهم و اين كه نامبرده در محل وقوع آخرين جرم خود ،يعني دانشگاه دستگير شده و دادگاه نيز در همين محل برگزار شده است، وي محكوم به اعدام با اسلحه گرم مي شود و تا لحظاتي ديگر، حكم دادگاه درمورد وي به اجرا درمي آيد.
***
فردا، تمام روزنامه ها، خبر برگزاري دادگاه و اعدام را با آب و تاب تمام نوشتند؛ ولي اين خبر به جاي صفحه حوادث، در صفحات شهري و محيط زيست چاپ شده بود: «خرس قهوه اي جنگل هاي شمال تبريز، كه به دانشگاه آزاد اين شهر پناه آورده بود، كشته شد.»
مرتضي مجدفر

گشتي در دنياي خبرها
بداقبالي در سال سگ
پكن: در حدود يك ماه ديگر سال جديد چيني آغاز مي شود كه سال جديد، سال سگ خواهد بود. چيني ها معتقدند كه سال سگ يك سال بسيار بد براي افرادي خواهد بود كه در سال اين حيوان چشم به جهان گشوده اند. به گفته منجمان چيني، متولدان سال سگ در سال ۲۰۰۶ با بدشانسي مواجه خواهند شد.
گربه بازيگوش
ويرجينيا: گربه خانگي يك خانم او را به مدت يك ساعت پشت درهاي بسته خودرواش معطل كرد. اين خانم در حالي كه سوئيچ خودرو را داخل وسيله نقليه جا گذاشته بود به خانه بازگشت اما گربه خانگي وي كه داخل خودرو قرار داشت دكمه قفل خودكار خودرو را فشار داد و تمام درها قفل شد. به همين دليل هنگامي كه صاحب خودرو به محل توقف وسيله نقليه خود بازگشت بهت زده شد چون امكان گشودن درها وجود نداشت. به هر حال ماموران آتش نشاني پس از يك ساعت موفق به بازكردن قفل مركزي خودرو شدند.
زندگي مسالمت آميز
نايروبي: زندگي مسالمت آميز يك لاك پشت ۱۳۰ ساله در كنار يك كرگدن دو ساله باعث حيرت مسئولان باغ وحش نايروبي در كنيا شده است. يك سال پيش بعد از وقوع سونامي، اين كرگدن والدين خود را از دست داد به همين دليل به باغ وحشي در كنيا انتقال داده شد. كرگدن در بدو ورود به باغ وحش علاقه خاصي به لاك پشت پير پيدا كرد و از كنار اين حيوان تكان نمي خورد. در ابتدا لاك پشت براي پذيرش  كرگدن مقاومت مي كرد اما پس از مدت كوتاهي وي را پذيرفت. هم اكنون در حدود يك سال است كه اين دو حيوان زندگي   مسالمت آميزي در كنار يكديگر دارند.
سفر به قطب جنوب
وين: يك مرد ۵۰ ساله اتريشي به همراه ۴ تن ديگر، ركورد سفر به قطب جنوب را شكستند. اين گروه بدون كمك خارجي موفق شدند طي ۳۳ روز مسير ۹۰۰ كيلومتري را پشت سر بگذارند و به قطب جنوب برسند.
كشفيات در كانال فاضلاب
سينسيناتي: شركت فاضلاب سينسيناتي در پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي اقدام به انتشار كشفيات خود از داخل كانال  هاي فاضلاب اين منطقه در اين سال كرد كه مرور فهرست ارائه شده خالي از لطف نخواهد بود.
۱- يك گلوله توپ مربوط به سال ۱۸۶۳
۲- گربه اي كه بر اثر توفان به مدت ۲۴ ساعت در داخل كانال اسير شده بود.
مقدار زيادي اسباب بازي، بطري هاي نوشابه، پول نقد و مواد مخدر.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
گل انگشتانه
011634.jpg
نام علمي: Digitalis X mertonensis
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي و بوته اي است به بلندي ۷۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر، داراي برگهاي بيضي كشيده و كركدار كه گلهاي لوله اي، آويخته و صورتي رنگ آن با دهانه خالدار روي گل آذين خوشه اي در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |