شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۸ - Dec 31, 2005
رئيس شوراي عالي استانها:
منتظر دريافت لايحه بودجه از دولت براي بررسي هستيم
فارس: رئيس شوراي عالي استانها با اشاره به نامه ارسالي به دولت براي دريافت و بررسي لايحه بودجه در اين شورا طي ۲ ماه گذشته،  گفت: ما همچنان منتظر و پيگير دريافت لايحه بودجه از دولت براي بررسي هستيم.
مهدي چمران با اشاره به عدم ارسال لايحه بودجه از سوي دولت براي بررسي در شوراي عالي استانها طي سالهاي گذشته با وجود تأكيدات قانوني موجود در اين زمينه، تصريح كرد: در تهيه لايحه بودجه به عنوان رئيس شوراي عالي استانها تقريباً مشاركت دارم.
وي افزود: با اين وجود، براساس قانون اين لايحه بايد براي بررسي به شوراي عالي استانها بيايد و ما آماده ايم كه در مدت زمان يك هفته با كمك كميسيون برنامه و بودجه شوراي عالي و به كارگيري تعدادي متخصص به منظور رعايت عدالت و تعادل در برنامه ريزي هاي استاني، لايحه را بررسي كنيم.
رئيس شوراي عالي استان ها در پاسخ به اين سئوال كه در صورت امتناع مجدد دولت از ارسال لايحه بودجه به اين شورا و تصويب آن در مجلس، آيا لايحه از وجاهت قانوني برخوردار است، گفت: من نمي دانم كه در اين زمينه قانون چه چيزي عنوان كرده است و بايد بررسي كنم؛ اما پيگيري هاي شوراي عالي استان ها براي دريافت لايحه همچنان ادامه خواهد داشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
اگر در آينده شاهد تكرار سقوط هواپيما باشيم
همه ضرر مي كنيم
011604.jpg
ايسنا- رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه بدرقه رئيس مجلس تاجيكستان درخصوص جلسه مشترك روز سه شنبه  دولت و مجلس به خبرنگاران گفت: جلسه مشترك روز سه شنبه  دولت و مجلس در ادامه همان جلسات قبلي است كه هر ۳ ماه يك بار صورت مي گيرد.
حدادعادل با تأكيد بر اينكه اختلاف اصولي و مهمي درخصوص بودجه با دولت وجود ندارد، گفت: تصور مي كنيم كه چنين جلساتي به نزديك شدن ديدگاهها كمك كند.وي در عين حال با بيان اينكه در بودجه سال ۸۵ به همكاري دولت و مجلس خوشبين هستم؛ اعلام كرد كه دو طرف تلاش مي كنند قبل از صحن علني نظر كارشناسي خود را به اطلاع يكديگر برسانند. در عين اينكه فضا هم براي گفت وگوهاي كارشناسي و شنيدن منطق دو طرف فضاي خوبي است.
وي درمورد بودجه هاي استاني در سال ۱۳۸۴ و وعده هاي رئيس جمهور در سفر به استانها نيز خاطر نشان كرد: استانها در بودجه سال ۱۳۸۴ سهمي دارند.در عين حال بخشي از اين اعتبارات كه رئيس جمهور در سفرهاي استاني بيان كرد هم از قبل در بودجه پيش بيني شده و هم از اعتباراتي است كه در اختيار رئيس جمهور قرار دارد.همچنين مقداري هم از صرفه جويي هايي است كه ممكن است در دولت صورت گيرد.
وي ادامه داد: اولا ارقام وعده هاي رئيس جمهور به استان ها را آنقدر زياد نمي بينيم كه تصور شود قابل تأمين نيست و ثانيا قطعا آقاي رئيس جمهور قبل از آن كه ارقامي را براي رفع مشكلات استانها ذكر كنند، محل آن را پيش بيني كرده اند.
حدادعادل در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر استيضاح وزير دفاع و اين كه آيا به صورت غيرعلني در مجلس انجام شده، گفت: اين مطالب هيچ كدام صحيح نيست، زيرا نه استيضاحي در مجلس به صورت غيرعلني صورت گرفته و نه اين كه همين استيضاح قرار است، دوباره مطرح شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد براينكه نمايندگان اگر قرار شود استيضاحي در مجلس صورت بگيرد مجددا درخواست خود را به هيأت رئيسه تسليم خواهند كرد، استيضاح را حق نمايندگان دانست و تصريح كرد: هر روز كه بخواهند مي توانند اين كار را انجام دهند، ولي ما استيضاح را از دستور خارج كرده ايم و اگر استيضاح كنندگان يا هر گروه ديگري صلاح ديدند كه مجددا استيضاح كنند بايد (طرح) استيضاح را تسليم كنند و استيضاح نيز علني و غيرعلني صورت نگرفته است، اختلاف نظري بين نمايندگان بود.حدادعادل ادامه داد: برخي استيضاح را درست و برخي ديگر لازم نمي دانستند، اما استيضاح  كنندگان به اين نتيجه رسيدند كه صبر كنند و مهمتر از اين كه استيضاح چه زماني صورت گيرد و از چه كسي صورت بگيرد، كشف علت اين حادثه است.
رئيس مجلس اظهار اميدواري كرد كه مجلس، دولت و گروههايي كه در حال بررسي سقوط هواپيماي C130 هستند و همچنين رسانه ها ،تلاش كنند كه به نتيجه مشخص برسيم، والا چه استيضاح صورت گيرد و چه صورت نگيرد اگر ما در آينده خداي ناخواسته بازهم شاهد تكرار اين حوادث باشيم در اين صورت همه ما ضرر كرده ايم و اگر اين كارها به اين نتيجه برسد كه علت را بفهميم و اينكه آيا ناشي از سوءمديريت يا نقص فني بوده يا حادثه اي بوده كه در اختيار كسي نبوده است، اينها بايد مشخص شود كه اين به سود كشور است.
مهم اين است كه به سود كشور بينديشيم، لذا استيضاح وزير دفاع در حال حاضر از دستور كار مجلس خارج شده است.وي در پاسخ به سئوالي در مورد علت عدم اعلام اسامي  مفسدان اقتصادي نيز تصريح كرد: اين را از قوه قضاييه بپرسيد.
البته اعلام اسامي خواست همگان است و قوه قضاييه نيز در آينده به وظيفه خود عمل خواهد كرد.
خودشان اين طور اعلام كرده اند كه فضاي مطبوعات، فضاي مناسبي در آن لحظه نبوده و اين بدان معنا نيست كه بنا ندارند اسامي  مفسدان اقتصادي را اعلام كنند.
رئيس مجلس تصريح كرد: ما هم تأكيد داريم و اين كار را به سود كشور مي دانيم.
همچنين غلامعلي حداد عادل ،رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در مراسم بدرقه رسمي سعدالله خيرالف ،رئيس مجلس تاجيكستان ،درباره نتايج اين سفر و همكاري هاي دوجانبه اظهار داشت: روابط ايران و تاجيكستان، روابط ويژه اي است زيرا كه دو كشور همزبان و هم فرهنگ هستند و از اشتراكات تاريخي بهره دارند.
وي افزود: با استقلال تاجيكستان روابط دو كشور گسترش يافته است و يكي از جنبه هاي خوب اين روابط، روابط مجالس دو كشور است كه همواره برقرار بوده و هست.

لاريجاني در گفت وگو با ايگور ايوانف :
پيشنهاد روسيه ابهام دارد اما قابل بررسي است
سخنگوي شوراي امنيت ملي: گفت و گوي تهران - مسكو
مستقل از مذاكرات با اروپاست
011601.jpg
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ايده هسته اي روسيه را داراي «اشكالات و ابهاماتي» دانست، اما تصريح كرد كه اين ايده «قابل بررسي» است.علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان روز پنج شنبه در گفت وگوي تلفني با ايگور ايوانف، همتاي روسي اش با اعلام اين مطلب با وي درباره توافقي  جهت سفر يك هيات روسي به ايران براي تشريح جزييات ايده پيشنهادي روسيه مذاكره كرد.
قرار است؛ براثر توافقات ميان لاريجاني و ايوانف اين هيات روسي به سرپرستي معاون دبير شوراي امنيت ملي روسيه براي تشريح  جزييات ايده مسكو در خصوص غني سازي مشترك اورانيوم به  ايران سفر كند. لا ريجاني در اين مكالمه تلفني تصريح كرده است كه پيشنهاد روسيه درباره غني سازي اورانيوم در خاك آن كشور اشكالا ت و ابهاماتي دارد، اما قابل بررسي است. صفحه ۲

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ضمن تأييد گفت وگوي تلفني علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت روسيه، اظهار داشت: گفت وگو بين اين دو مقام ايراني و روسي انجام شده است.وي در ارتباط با زمان سفر هيات روسي براي تشريح پيشنهاد مسكو جهت مشاركت در فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم كشورمان گفت: هنوز زمان اين سفر مشخص نشده است.انتظامي تصريح كرد: گفت وگوي ايران و روسيه با محوريت طرح پيشنهادي روسيه به ايران و موضوع مذاكرات ايران با اروپا از يكديگر مستقل هستند و گفت وگوهاي تهران - مسكو در راستاي توسعه همكاري هاي دو جانبه است.
روسيه: پاسخي از تهران دريافت نكرده ايم
وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه هيچ گونه پاسخي را از جانب تهران در خصوص طرح پيشنهادي مسكو مبني بر انجام غني سازي در خاك اين كشور دريافت نكرده است. ميخاييل كامينين، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه به خبرگزاري اينترفكس گفت:  ما هنوز هيچ گونه پاسخي از ايران به پيشنهاد روسيه دريافت نكرده ايم.
موضع محتاطانه آمريكا
خبرگزاري فرانسه گزارش داد، آمريكا نسبت به تصميم تهران براي بررسي پيشنهاد هسته اي جديد روسيه، موضعي محتاطانه اتخاذ كرده  و اعلام كرد: خيلي زود است بگوييم آيا اين گامي در مسير صحيح است يا خير.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از آدام ارلي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نوشت: صادقانه بگويم، مشكل است در اين مرحله بگويم كه اين اقدام چه معنايي دارد.
وي افزود: در حال حاضر واقعا نمي توانم بگويم نيات ايراني ها چيست.
تحريم، تضعيف كننده تلاش ديپلماتيك اروپا
روزنامه اينترنشنال هرالدتريبون به نقل از مقامات و تحليلگران اروپايي نوشت: تحريم هاي جديد آمريكا عليه شركت خارجي به اتهام همكاري با ايران مي تواند نشانگر اتخاذ خط مشي تندروتري از سوي دولت بوش در برابر تهران باشد و تلاشهاي ديپلماتيك اروپا براي پايان دادن به بحران بر سر برنامه هسته اي ايران را تضعيف كند. اين روزنامه آمريكايي به نقل از مقامات اتحاديه اروپايي افزود: افزايش فشار آمريكا عليه ايران تلاشهاي ديپلماتيك اتحاديه اروپا را كه مي كوشد به بحران هسته اي با تهران پايان دهد و در عين حال به عنوان ميانجي ميان تهران و واشنگتن عمل كند پيچيده مي سازد.
يك مقام عالي رتبه اتحاديه اروپا گفت: اين كه اتحاديه اروپا و واشنگتن با يك صدا صحبت كنند و اينكه اين اتحاديه به رهبري ديپلماتيك ادامه دهد بسيار مهم است. وي هم چنين گفت كه اين اتحاديه نسبت به انعطاف ناپذيري ايران دچار ناشكيبايي فزاينده اي شده است. وي كه به علت حساسيت موضوع خواست نامش فاش نشود ادامه داد: واشنگتن و بروكسل در تماس نزديك هستند و رويكردي هماهنگ را اتخاذ كرده اند.
ايران بدون سلاح هسته اي تهديدي براي اسراييل نيست
بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، رييس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي گفت مادامي كه ايران به سلاح هسته اي دست پيدا نكرده باشد، تهديدي متوجه تل آويو نيست و بنابراين لازم نيست اين رژيم اقدامي را انجام دهد.

رئيس جمهور خطاب به استانداران:
بدهكار هيچ گروهي نيستيد و نبايد تحميلي را بپذيريد
ايسنا: در ادامه بررسي لايحه بودجه ۸۵ كل كشور در جلسات هيات وزيران چند تبصره ديگر با محورهاي محيط زيست، حمل و نقل و اصلاح ساختار اداري به تصويب رسيد.در اين جلسه هم چنين آقايان اسماعيل نجار و بهروز مرادي به ترتيب به عنوان استانداران جديد كردستان و همدان انتخاب شدند.رئيس جمهور پس از اين انتخاب در سخنان كوتاهي با تأكيد بر اين كه دولت نهم برخاسته از هيچ حزب، گروه و دسته اي نيست، خطاب به مسئولان دولت به ويژه استانداران گفت: شما بدهكار هيچ گروه، دسته و شخصي نيستيد و هيچ تحميلي را نبايد بپذيريد. كاملا مراقب باشيد به مردم اجحاف نشود.

جنتي:
بي انصافي است درمورد عملكرد دولت شتابزده قضاوت كنيم
ايسنا: خطيب نماز جمعه ديروز تهران اظهار داشت: از مردم و تمام كساني كه فعاليت  سياسي دارند درخواست مي كنم وضع موجود و شرايط را درك كنند. دولت جديد كمر خدمت بسته و شبانه روز كار مي كند، بايد آن را ياري كنيم. بي انصافي است كه درمورد عملكرد دولت جديد شتاب زده قضاوت كنيم. دولت مي خواهد در مسائل كلي و جزئي اقدامات تازه اي انجام دهد.
دبير شوراي نگهبان، در خطبه هاي نماز جمعه ديروز تهران با بيان اين مطلب تأكيد كرد: نبايد در ارتباط با عملكرد دولت بي انصافي و كارشكني كنيم. اين يك تجربه  جديد است و بايد ببينيم نتيجه اين تجربه جديد چيست. اگر خيري باشد به همه مي رسد و نعوذبالله اگر شري باشد به همه مي رسد. از هم اكنون نبايد صف بندي كنيم.
وي به تدوين بودجه سال آينده در دولت اشاره كرد و گفت: من در جريان جزئيات بودجه نويسي نيستم ولي سياستهاي كلي نظام در آنجا حاكم است. دولت سعي دارد به درآمدهاي واقعي كشور توجه داشته باشد و در بودجه نويسي درآمدهاي خيالي را تصور نكند كه بعدا دچار كسري بودجه شويم. بايد در تعيين بودجه دقت كنيم كه كدام يك از امور واجب تر است و بيت المال را صرف واجبات كنيم.
امام جمعه موقت تهران خطاب به دولت جديد توصيه كرد كه اطلاع رساني را در اولويت كار خود قرار دهد و مردم را بيشتر در جريان فعاليت هايش قرار دهد، چون مردم از بسياري از كارهاي دولت مطلع نيستند.
جنتي همچنين به انتصاب سيداحمد خاتمي به عنوان امام جمعه موقت تهران اشاره كرد و گفت: افزودن خطيب جديدي به امامان جمعه تهران از چند سال پيش مطرح بود و مقام معظم رهبري نيز بر آن تأكيد داشتند. بنده نيز از مقام معظم رهبري درخواست كرده ام كه (در مقام خطيب) در نماز جمعه حضور پيدا نكنم و به كارهاي ديگري برسم كه هنوز اين خواسته اجابت نشده و اميدوارم هرچه زودتر محقق شود.

ديدار دست اندركاران كنگره بين المللي
علامه شرف الدين با رهبر معظم انقلاب
مهر- رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي شوراي سياست گذاري و هيأت علمي كنگره بين المللي علامه شرف الدين فرمودند: حوزه علميه قم مي تواند با بزرگداشت بزرگان حوزه علميه نجف و بزرگاني چون علامه بلاغي، علامه كاشف الغطاء، آيت الله مظفر و ديگراني كه علم و ادب روشن فكري را تركيب نمودند، راه آنها را ترويج و اشاعه دهد.
حضرت آيت الله خامنه  اي رهبر در اين ديدار افزودند: شأن بزرگواراني چون علامه شرف الدين در حوزه هاي علميه شناخته نشده است كه بايد تلاش بيشتري در زمينه معرفي شخصيت و آثار ايشان كه از جمله بهترين آثار و كتب مي  باشند صورت گيرد.ايشان در ادامه بر ضرورت تصحيح آثار علامه شرف الدين تاكيد و ادامه دادند: آثار علامه شرف الدين بايد در سطح گسترده منتشر شود و در طلاب اين احساس به وجود آيد كه به آثار وي مراجعه كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي انتخاب موضوع مناسب و شيوه برخورد درست را دو ويژگي برجسته علامه شرف الدين عنوان كرده و افزودند: كار كلامي و انتخاب موضوعات درست و اسلوب صحيح علامه در آثارش همچون مسائل النص و الاجتهاد و الفصول المهمه في تأليف الامه باب هايي را گشود كه باب هاي بسيار ديگري از آنها استفاده مي شود.ايشان خاطرنشان كردند: در مباحث درون ديني و برون ديني رعايت اسلوب و روش صحيح گفت وگو يكي از دستورات قرآني براي جدال احسن است و از الزامات دنياي جديد براي ورود به ميدان هاي علمي و پاسخ به نيازهاي امروزي به شمار مي آيد.

رييس كميسيون امنيت ملي  و سياست خارجي:
فشار زيادي براي تغيير جهت روسيه عليه ايران وجود دارد
ايسنا: علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: در حال حاضر كار گسترده اي ميان جمهوري اسلامي  ايران و روسيه وجود دارد. در صحنه بين الملل نيز فشار زيادي بر روسيه به منظور تغيير سياست اين كشور در امور مختلف از جمله همكاري هسته اي با ايران وارد مي آيد.
وي در پاسخ به سؤالي كه به ميزان اعتماد دوجانبه ميان ايران و روسيه اشاره داشت با بيان اينكه عمده اين فشار از سوي آمريكا و اروپاست، ادامه داد: روسيه عضو دائم شوراي امنيت، شوراي حكام و گروه هشت است كه در همين راستا روابط اقتصادي زيادي با غرب دارد و از همين رو فشار زيادي به علت حمايتش از جمهوري اسلامي  ايران (كه در قالب مخالفت با قطعنامه اروپا در آخرين اجلاس شوراي حكام صورت گرفت) بر آن وارد مي شود.نماينده مردم بروجرد درباره اينكه آيا روسيه بهترين گزينه براي همكاري هسته اي با ايران است؟ اظهار داشت: بايد واقع نگر باشيم و ببينيم آيا گزينه ديگري براي تكميل نيروگاه بوشهر مي توانستيم بيابيم يا نه؟ آلمان كه بنيانگذار اين نيروگاه بود حاضر به ادامه فعاليت در آن نشد، چين هم به لحاظ تكنيكي توان ورود به اين عرصه را نداشت، در چنين فضايي روسها به نيروگاه بوشهروارد شدند و صدها تن از مهندسين و تكنسين هاي آنها در اين پروژه همكاري مي كنند.وي نسبت به اينكه وعده هاي روسيه در سال آينده عملياتي شود و نيروگاه بوشهر راه اندازي گردد اظهار اميدواري كرد.

مصوبات كميسيون نظارت بر حسن اجراي
سياست هاي كلي نظام مجمع تشخيص اجرايي شد
فارس: كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حسن اجراي سياست هاي كلي نظام تشكيل جلسه داد و با تصويب سازو كارهايي مصوبات آن اجرايي شد. در اين جلسه، ابتدا طبقه بندي موضوعي سياست هاي كلي نظام براي نظارت بر برنامه هاي چهارم توسعه كشور بررسي و مشخص شد.
سپس در ادامه ساز و كار و نحوه تعامل و مكاتبه كميسيون نظارت با دولت، مجلس شوراي اسلامي، نهادها و دستگاههاي مختلف كشور براي نظارت بر انطباق برنامه چهارم، با سياست هاي كلي نظام، تدوين و دستورالعمل لازم براي گروههاي رابط با مجلس شوراي اسلامي و دولت تعيين و ابلاغ گرديد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |