سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴
احساس خوشبختي ماگات
005673.jpg
فاطمه ابوطالبي
ماگات در بايرن احساس خوشبختي مي كند. اين مربي ۵۲ ساله دورگه پرتوريكويي _ آلماني كه توانسته در نيم فصل بايرن مونيخ را قهرمان كند، مونيخ را وطن خود مي داند و از آرزوهايش براي تبديل بايرن به تيم رويايي دهه ۷۰ سخن مي گويد.
فيليكس ماگات بازي فوتبال را از سال ۱۹۶۰ در تيمي گمنام در شهر نيلك هايم آلمان شرقي آغاز كرد، اما تا سال ۱۹۷۶ كه به تيم هامبورگ پيوست نتوانست در تيم هاي مطرح جايي براي خود دست و پا كند. ماگات توانست با حضور ۱۰ ساله خود در هامبورگ ۳۰۶ بازي را براي اين تيم انجام دهد و در مجموع ۴۶ گل را به ثمر برساند. اوج فعاليت ورزشي ماگات به عنوان فوتباليست در همين تيم  هامبورگ بود كه توانست سه بار قهرمان آلمان شده و يك بار نيز با به ثمر رساندن گل پيروزي مقابل يوونتوس در سال ۱۹۸۳ جام قهرماني باشگاههاي اروپا را از آن تيمش كند.
ماگات با ۴۳ بازي ملي در كارنامه ورزشي اش سابقه مربي گري در تيم هاي هامبورگ ،نورنبرگ، وردربرمن، اينتراخت فرانكفورت و اشتوتگارت را دارد.
ماگات ۲ بار ازدواج كرده و صاحب ۶ فرزند است و اين بار مي خواهد با بايرن كه از ژوئيه ۲۰۰۴ مربيگري آن را برعهده دارد، به قله افتخارات دست پيدا كند. مربي بايرن مونيخ گفت وگويي را با روزنامه باسلرسايتونگ انجام داده و در خصوص برنامه ها و كارهايش توضيح داده است:

* آقاي ماگات تعطيلات كريسمس را به همراه خانواده چگونه سپري مي كنيد؟
- شب كريسمس را در مونيخ مي مانيم. فرداي آن به اسكي مي رويم،چند روزي هم به اتريش سفر مي كنيم، كوههاي آنجا انتظار ما را مي كشند.
* اجازه مي دهيد فوتباليست هاي تيمتان هم در تعطيلات به اسكي بروند؟
- من مانع اين كار نمي شوم و نمي توانم كنترلي روي آن داشته باشم. به نظر من خوب است يك ورزشكار ورزش ديگري هم انجام دهد. يك ورزشكار بايد بتواند از اسكي بهترين استفاده را ببرد.
* بزرگترين تغيير باشگاه بايرن در نيم فصل دوم چه خواهد بود؟
- تغييري را احساس نمي كنم. هنگامي كه من به مونيخ آمدم نارضايتي بيداد مي كرد و تيم وضعيت خوبي در جدول نداشت. بازيكنان ملي پوش در وضعيت بحراني قرار داشتند كه درست كردن همه اينها زمان مي برد. اما امسال متمركز شده ام و با وجود اينكه در ابتداي رقابت ها به دليل حضور بازيكنان ملي پوشمان در جام كنفدراسيون  ها در تيم لغزش هايي بود، اما در نيم فصل اول قهرمان شديم.
* حالا كه تيم بايرن با ۴۴ امتياز در صدر جدول قرار گرفته امكان دارد نزول كند؟
- اين چيزي است كه هر مربي بايد هميشه آن را در نظر داشته باشد و مانند يك زنگ خطر همواره به ما هشدار مي دهد. مثل بازي آخري كه مقابل هامبورگ داشتيم، اگر چه برنده ميدان شديم اما خوب بازي نكرديم. اما آنچه كه بيشتر مرا نگران مي كند گرايشي است كه در آلمان بدون سر و صدا ما را تهديد مي كند. اخيرا صداهايي با اين مضمون كه «همه مخالف بايرن هستند» شنيده مي شود كه عواقب خوبي براي ما ندارد.
* منظورتان به صورت دقيق چيست؟
- اگر چه ما امتياز خوبي داريم اما با اين وجود درباره ما خوب حرف زده نمي شود. آخرين بار در سال ۱۹۷۲ ركوردها را پشت سر هم شكستيم. تيم آن موقع كه اغلب مثل الان ما برنده مي شد، شايد موفق ترين تيم آلمان بوده است. بي جهت نبود كه بايرن آن موقع ۳ بار پي درپي جام اروپا را بدست آورد. ۲ سال بعد ۶ بازيكن آن تيم قهرمان جهان شدند. اينگونه افتخارات نشان مي دهد كه در واقع آنها چقدر خوب كار كرده اند. اگر قرار باشد ما به تمام انتقادات و حرف و حديث هايي كه درباره مان زده مي شود گوش كنيم حركت روبه جلوي خود را متوقف كرده ايم.
* در تاريخ بازي هاي بايرن اين تيم نتوانسته در مقابل آث ميلان پيروز شود.
- اين باعث تأسف است كه ما در مونيخ عصباني مي شويم. هميشه گفته مي شود كه بايرن مونيخ باشگاه بزرگي است اما چرا بايد ما از ميلان بترسيم؟! وقتي شنيدم كه نتوانسته ايم در ايتاليا و اتريش اين تيم را ببريم تعجب كردم كه اعتماد به نفسي كه زبانزد همه شده كجا رفته؟ اين موضوع براي من يك مشكل پيچيده قديمي است. براي من فرقي نمي كند كه ۱۵ سال مقابل ميلان چگونه بازي شده، اگر اين بازي امروز بود مي گفتم؛ ما هيچ مشكلي نداريم.
* اما ميلان فيناليست بازي هاي قهرماني سال قبل بود.
- دور مقدماتي بازي هاي سال گذشته  نشان داد كه ميلان تيمي نيست كه بتواند در فينال قهرمان شود و در فينال هم بعد از اينكه بازي ۳ هيچ برده را از دست داد اين امر را ثابت كرد و خاطره اين شكست تا سالها در ذهن آنها مي ماند.
* اما بايرن مشكلات خودش را دارد. مهاجمان اصلي اش خوب بازي نمي كنند. تا كي مي خواهيد بدون گلزني ماكاي بازي كنيد؟
- ما به ماكاي آماده نياز داريم چرا كه بازي در جام باشگاههاي اروپا متفاوت از بوندس ليگاست.
* رومينيگه خبر داده كه قرارداد شما تا سال ۲۰۰۷ تمديد مي شود نظرتان در اين باره چيست؟
- در مونيخ احساس خيلي خوبي دارم. خانواده ام هم از اين تمديد قرارداد چنين احساسي دارند. چرا كه اينجا وطن مان را يافته ايم.
005676.jpg
اليوركان و روياهايش
اليوركان قصد دارد با بايرن به روياهايش دست يابد و پس از ثبت ركوردهايش با اين تيم و با فوتبال خداحافظي كند. او كه چند ماه ديگر ۳۷ ساله مي شود ۵ بار با بايرن مونيخ قهرمان فوتبال كشورش شده و ۳ بار هم جام قهرمانان اروپا را به دست آورده، ۳ بار دروازه بان منتخب جهان شده و بهترين بازيكن جام جهاني ۲۰۰۲ كه در ژاپن و كره برگزار شد، شناخته شده است. سالهاي زيادي دروازه بان شماره ۱ تيم ملي كشورش بوده و مي خواهد تا ۳۹ سالگي سنگربان بايرن باشد. او مي خواهد با حضور در جام جهاني ۲۰۰۶ و بازي در بايرن به نوك قله افتخاراتش برسد.
كان، تيمش را با يك دور نماي خوب توصيف مي كند و مي گويد: قراردادم با بايرن تا ۲۰۰۸ ادامه خواهد داشت و با اشتياق تمام از دروازه آن مراقبت مي كنم.
وي كه ۳۸ بازي ملي را در پرونده فوتبالي اش دارد با ابراز علاقه به دروازه باني در بايرن ركورد قهرماني هايش را در پيروزي تيم ملي كشورش در جام جهاني و كسب اين جام و پيروزي در جام باشگاههاي ۲۰۰۸ اروپا مي داند و اين برنامه ها را از دلايل ادامه بازي اش تا ۲۰۰۸ عنوان مي كند. او معتقد است: تصميم گيري در سنين بالاتر با تصميم گيري هاي قبلي فرق مي كند، اما اينكه همواره براي آينده هدفي داشته باشي انگيزه مهمي است.
كارل هاينس رومينيگه، رئيس باشگاه بايرن مونيخ مي گويد آرزوي اولي اين است كه ۲ سال ديگر در اين تيم بماند و مي داند كه سن مبناي تصميم گيري ما نيست، قهرماني در جام جهاني، بوندس ليگا و جام قهرمانان اروپا به روياهاي كان براي ثبت ركوردهايش پايان مي دهد و او معتقد است كه اين قصه با بازي تا سال ۲۰۰۸ در بايرن مونيخ پايان مي يابد.
مربيگري پس از بازي موضوعي نيست كه اليوركان به آن فكر كند؛ تا ۲۰۰۸ بازي مي كنم و پس از آن كاملا با فوتبال خداحافظي مي كنم.
تمديد قرارداد كان با بايرن بيش از همه ميشائيل رنسينگ را ناراحت مي كند. چرا كه به طور قطع بعد از جام جهاني كان دروازه بان شماره يك بايرن خواهد بود و او بايد تا ۲ سال ديگر براي اين پست صبر كند.
رومينيگه در اين باره مي گويد: شايد اين چيزي آسان براي ميشائيل نباشد، اما او بايد در بايرن بماند چرا كه معتقديم او جانشين كان است و قرض دادن او به تيم ديگري در دستور كار ما نيست.
كان كه در آخرين بازي امسال در مقابل هامبورگ در مرحله يك هشتم نهايي بازي هاي جام حذفي كشورش به زمين رفت و توانست به همراه بالاك، ويلي سانيول فرانسوي و زي روبرتوي برزيلي به خوبي به وظايفش عمل كند، در اين رابطه مي گويد: احساس مي كردم تيممان تا قهرماني بالا رود. رومينيگه با اشاره به قراردادهاي سباستين دايسلر تا سال ،۲۰۰۹ لوسيو تا سال ،۲۰۱۰ باستين شواين اشتيگر، فيليپ لام و روكه سانتاكروز تا سال ،۲۰۰۹ اون هارگريوز و مارتين دميكليس تا سال ۲۰۱۰ مي گويد: معتقدم اين بازيكنان به خوبي مي دانند كه در چه تيمي بازي مي كنند.
وي همچنين يادآور مي شود كه قرارداد زي روبرتو و سانيول در انتهاي فصل به پايان مي رسد، اما در عين حال مي گويد اگر چه سانيول تا قرارداد با يوونتوس پيش رفت اما به اينكه او در بايرن بماند خوشبينيم.

سايه روشن
سه گانه بايرن مونيخ
005679.jpg
حسن حيدري: تيم فوتبال بايرن مونيخ در سال ۲۰۰۶ بايد اهداف سه گانه خود را تكميل كند.
اين تيم در سال ۲۰۰۵ با تمامي ستارگانش توانست با قهرماني در نيم فصل بوندس ليگا به تعطيلات زمستاني برود.
بايرن مونيخ نه تنها در بوندس ليگا شانس كسب عنوان قهرماني را دارد، بلكه در جام حذفي نيز در مرحله يك هشتم نهايي بايد به مصاف ماينتز برود و يكي از اميدهاي فتح اين جام نيز به حساب مي آيد.
جام سومي كه بايرني ها آن را هدف قرار داده اند ليگ قهرمانان اروپاست. البته مانع بزرگي به نام آث ميلان سر راه اين تيم است. بايرني ها تاكنون در سالهاي ۲۰۰۱ و ۱۹۷۶ ، ۱۹۷۵ ، ۱۹۷۴ چهار بار در اين جام به مقام قهرماني دست يافته است.
اردوي زمستاني بايرن مونيخ براي سومين سال پياپي از جمعه هفته جاري در دوبي بر پا مي شود. در اين اردو بازيكنان دو هفته فرصت دارند تا استراحت كرده و نيروي خود را باز يابند. بايرن در طول حضورش در دوبي ۳ ديدار دوستانه در اين شهر برگزار خواهد كرد. بايرن در روز ۲۱ دي ماه ديدار دوستانه اي را با منتخب اف ث زوريخ برگزار مي كند.
بازي بعدي اين تيم روز ۲۵ دي ماه مقابل تيم اف ث تون نماينده اين فصل سوئيس در ليگ قهرمانان اروپا خواهد بود. البته در روزهاي اخير باشگاه پرسپوليس ايران اعلام كرده در روز ۲۳ دي ماه تيم بايرن مونيخ با تمام ستارگانش به ايران خواهد آمد.البته با توجه به خبرهاي ضدونقيض در مورد اين ديدار هنوز بازي اين دو تيم بطور رسمي تأييد نشده است.
رقابت هاي نيم فصل دوم بوندس ليگا از روز ۷ بهمن ماه آغاز مي شود و بايرن مونيخ بايد به مصاف بروسيامونشن گلادباخ برود.
البته بايرن مونيخ سه روز قبل از شروع رقابتهاي بوندس ليگا در جام حذفي ميزبان ماينتز است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |