سه شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۷ - Jan 10, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
به فرزندش محمد حنفيه فرمود:
فرزند، بر تو از فقر و تنگدستي مي ترسم، از آن به خداوند پناه ببر، زيرا فقر باعث نقصان دين و پريشاني فكر و مايه دشمني و عداوت است.
نهج البلاغه فيض ص ۱۲۲۸
امروز با حافظ
نرود كارش و آخر به خجالت برود
از سر كوي تو هر كو به سلامت برود
به تجمل بنشيند به جلالت برود
كارواني كه بود بدرقه اش حفظ خدا
دعوت از هنرمندان براي هويت بخشي به تهران
ضوابط ساخت مجسمه در تهران تدوين مي شود
000267.jpg
ميراث خبر: مجسمه سازان تهراني دور هم جمع شدند تا ضوابط ساخت مجسمه درشهرشان را تدوين كنند.
حميد شانس، يكي از اين مجسمه سازان است. او و همكارانش به دعوت سازمان زيباسازي شهرداري تهران قصد دارند مشخصه هاي يك مجسمه مناسب با فضاي شهري را به شهرداري ارائه دهند تا شايد از اين پس شهر خاكستري تهران به وسيله مجسمه، اندكي قابل تحمل شود. شانس فعاليت در عرصه ساماندهي مجسمه هاي شهري را از مهم ترين نيازهاي تهران مي داند: «امروزه بحث استفاده از مجسمه هاي شهري و استفاده از امكانات مجسمه سازي در طراحي محيط گستره وسيعي پيدا كرده اما متاسفانه اين امكانات در شهرهاي بزرگ ما به ويژه پايتخت استفاده نمي شود.»
او و همكارانش مي كوشند منشا آلودگي هاي بصري در شهر را پيدا كنند و مشخصات مجسمه هايي را ارائه دهند كه از ميزان اين آلودگي بكاهد: «شهرهاي ما از لحاظ بصري آلوده اند و هيچ كس به فكر تاثير آن بر ذهن مردم و تنش هاي عصبي و فرسودگي هايي كه ايجاد مي كنند، نيست. متاسفانه تهران علاوه بر اين مشكل، سرشار از پيام هاي بصري بي هويت و بي استفاده است. با وجود تعداد فراوان تابلوها، پيدا كردن يك پمپ بنزين در تهران كار ساده اي نيست. در حالي كه تهران با استقرار در حاشيه كوير و برخورداري از انواع مظاهر طبيعي چون كوه و رودخانه مي تواند هويت بصري متفاوت و تاثيرگذاري داشته باشد.»
شانس و همكارانش براي تبيين اين ضابطه مي كوشند متوليان شهري را متقاعد كنند كه مجسمه، به عنوان يك عنصر هنري اين روزها تنها براي بزك شهر به كار نمي رود: «در گذشته، مجسمه ها تنها براي تزيين شهر به كار مي رفتند اما امروزه دنيا از مجسمه براي سازماندهي بصري فرم و فضا بهره مي گيرد و از اين طريق ارتباطي هوشيارانه با فيزيك محيط برقرار مي كند. در اين طرح قصد داريم ابزار ضروري براي سازماندهي فضاهاي شهري و نيازهاي مبرم شهر تهران را تبيين كنيم.»
مطالعات انجام شده توسط اين گروه نشان مي دهد بهبود كيفيت محيط شهر به طور مستمر صورت نگرفته، نيازمندي هاي بصري شهروندان شناسايي نشده و نحوه سازماندهي كيفيت هاي معنوي در شهر مشخص نشده است.

نمايش فيلم مستند «عروس ايل تركمن» در خانه هنرمندان
000270.jpg
گروه ادب و هنر: آخرين اثر مستند كارگردان مردم شناس ايراني كيومرث درم بخش به نام «عروس ايل تركمن» روز سه شنبه از ساعت ۱۸ الي ۲۰ شب در خانه هنرمندان _ سالن بتهوون با حضور كارگردان به نمايش درمي آيد.
اين فيلم كه يكصدمين ساخته اوست نگاهي شاعرانه به آداب و رسوم و موسيقي ايل تركمن دارد. نمايش اين فيلم به همت انجمن تهيه كنندگان سينماي مستند ايران صورت گرفت.
كيومرث درم بخش متولد سال ۱۳۲۴ است كه در زمينه هاي قوم شناسي، محيط زيست و ميراث فرهنگي كشور تاكنون فيلم هاي مستند زيادي توليد كرده است كه از شبكه هاي داخلي و خارجي پخش شده است.
زمان فيلم ۵۰ دقيقه و به تهيه كنندگي درم بخش و طباطبايي پور توليد شده است.

خانه امام خميني(ره) در قم داراي حريم تاريخي مصوب شد
ايرنا : معاون  حفظ و احياء سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  قم  گفت : خانه  حضرت امام  خميني  (ره ) در اين  استان  داراي  حريم  تاريخي  مصوب  شد .
كاظم  فداييان  افزود: محدوده  اين حريم  علاوه  بر خانه  امام ، آثار تاريخي  ديگري  نيز از جمله  مسجد سلماسي  ، درمانگاه  فاطمي و مدرسه  حكيم  نظامي را نيز در برمي گيرد.
وي  تصريح  كرد: خانه  حضرت  امام  خميني  (ره ) ساختماني  دو اشكوبه اي  و بسيارساده  به  وسعت  ۳۰۰ متر مربع  مي باشد.
وي  يادآور شد: بناي  تاريخي  يادشده  در سال  ۱۳۷۵ در فهرست  آثار ملي  كشور به  ثبت  رسيد و طي  سال  جاري  نيز با انجام  بررسي هاي  كارشناسي  و به  منظورحفاظت  از پيرامون  آن از هرگونه  دخل  و تصرف ، ايجاد خدشه  در بافت  و معماري بومي منطقه  و نيز تخريب  نماي  بيروني  آن ، اصلاح  و بازسازي  و داراي  حريم حفاظتي  گرديد.
وي ، وجود خيل  عظيم  بازديدكنندگان  و مشتاقان  اين  بناي  تاريخي  و مذهبي را عامل  اصلي  ضرورت  حفظ و حراست  از آن ذكر كرد.

منصور پارسايي برنامه هاي اداره هنرهاي نمايشي را در جمع خبرنگاران تشريح كرد
تئاتر شهر دوم با همكاري شهرداري تهران احداث مي شود
گروه ادب و هنر : منصور پارسايي مدير كل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: كمبود بودجه هنر تئاتر ايران را با بن بست روبه رو كرده و براي خروج از اين مشكل بايد نگاه مسئولان تغيير كند.
وي ديروز در نخستين نشست مطبوعاتي در تالار وحدت افزود: با ۱۸ ميليارد ريال اعتبار براي تئاتر نمي توان انتظار معجزه و كار شگفت در اين حوزه داشت. بودجه پيشنهادي اداره كل هنرهاي نمايشي به مجلس شوراي اسلامي ۹۰ ميليارد ريال بوده است كه در صورت تصويب تئاتر ايران متحول خواهد شد.
وي با اشاره به اين نكته كه اعزام گروه هاي نمايشي به خارج از كشور در گرو ارزش هنري و شايستگي گروه است گفت: سال آينده چندين نمايش مشترك با موضوع ادبيات كهن ايران و با همكاري كارگردانان و گروه هاي مطرح تئاتر دنيا در ايران به صحنه خواهد رفت.
پارسايي از هنرمندان دعوت كرد تا توجه بيشتري به ادبيات ايران داشته باشند چرا كه توجه به آثار نمايشي خارجي باعث دلسردي نويسندگان و نمايشنامه نويسان داخلي خواهد شد.
مدير كل هنرهاي نمايشي راه اندازي سازمان ملي تئاتر ايران را بهترين راه برون رفت از بن بست پيش آمده در تئاتر ايران خواند و گفت تلاش در راه احداث تاسيسات و فضاهاي نمايشي در كشور و راه اندازي تئاتر شهر دوم با همكاري سازمان فرهنگي هنري و شهرداري تهران در يكي از مناطق شهري اين كلان شهر از مهم ترين برنامه هاي اين اداره كل است.
وي تغيير در روش برگزاري جشنواره هاي استاني و منطقه اي تئاتر و اجراي عمومي آثار نمايشي شهرستاني را راهي براي جلوگيري از دلسرد شدن اهل تئاتر در شهرستان ها دانست و گفت: در زمان حاضر تئاتر شهرستانها منزوي و فراموش شده است.وي افزود: در شهرستان ها گروه هاي مستعدي هستند كه در صورت شناسايي مي توانند پشتوانه خوبي براي تئاتر كشور باشند.مدير كل هنرهاي نمايشي گفت: سال آينده جشنواره هاي تئاتر سنتي و آييني و جشنواره تئاتر عروسكي در استان ها برگزار مي شود.

۴۳ فيلم در جشنواره زنان فيلمساز به نمايش درمي آيد
گروه ادب و هنر: نخستين جشنواره زنان فيلمساز از ۲۴ تا ۲۷ دي ماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.
مازيار رضاخاني صبح ديروز در جمع خبرنگاران گفت: در اين جشنواره ۴۳ فيلم از ميان ۵۱۶ فيلم ارسالي به نمايش درمي آيد و به آثار برگزيده نيز جوايزي اهدا خواهد شد.
وي با اشاره به برگزار نشدن جشنواره باران و فروغ در سال گذشته، برگزاري جشنواره فيلمسازان زن را يك حركت مهم فرهنگي خواند و از تلاش براي استمرار آن سخن گفت.
در ادامه اين نشست فرناز قيصري پور مدير اجرايي جشنواره اسامي فيلم هاي بخش هاي مختلف جشنواره را اعلام كرد.پروانه ها براي چه پرواز مي كنند، كمكم كن، صداي خواب آلود، گريز، اتاق جيغ، رستوران متروك، تولد، رنگ و رنج، عقربه ها، كشتي نوح، شايد آنجا، تماشاخانه، خانه ام تاريك است، روبان سياه، رويان و جنس دوم عنوان برخي از اين فيلم هاست.

اهداء جوايز ادبي با موضوع عاشورا و انقلاب اسلامي
گروه ادب و هنر: خانه ادبيات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با تجليل از شاعران انقلاب اسلامي طي  فراخواني به بهترين اشعار اجتماعي در زمينه انقلاب اسلامي جوايز نفيسي اعطا مي كند. محدوده سني شركت كنندگان در اين فراخوان ۱۵ تا ۳۰ است و شركت كنندگان بايد دو اثر خود را كه در موضوعات اجتماعي مرتبط با انقلاب اسلامي سروده شده ارسال كنند. آثار چاپ شده در كتاب يا نشريات كثيرالانتشار پذيرفته نمي شود. مراسم پاياني فراخوان شعر انقلاب اسلامي كه دبيري آن راسيدعلي موسوي گرمارودي به عهده دارد ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ برگزار خواهد شد.همچنين به مناسبت فرارسيدن ايام محرم، خانه ادبيات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به بهترين اشعار عاشورايي «جايزه ادبي عاشورا» اهدا مي كند. مراسم پاياني و اعطاي جايزه با دبيري عباس مشفق كاشاني هفتم اسفند ۱۳۸۴ برگزار خواهد شد.علاقمندان به هر دو موضوع مي توانند آثار خود را به نشاني تهران _ خيابان شهيد مطهري، بعد از چهارراه سهروردي- سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران _ طبقه چهارم ارسال كنند. مهلت ارسال اشعار مربوط به انقلاب اسلامي تا هفتم بهمن و اشعار عاشورايي ۲۰ بهمن است.

برگي از تاريخ
اعلاميه حوزه علميه
درپي قيام خونين ۱۹ دي ۱۳۵۶ قم، حوزه علميه قم در محكوميت اين جنايت،  اعلاميه اي صادر كرد. در بخشي از اين اعلاميه آمده بود: «هيأت حاكمه جبار، براي هدم اسلام و مسلمين و كوبيدن حوزه هاي علميه،  هر روز به نقشي دست مي زند و به ايجاد محيط وحشت و خفقان قناعت نكرده و مستقيما دست به كشتار مردم و طلاب بي پناه حوزه علميه قم زده است.» در بخش ديگري از اين اعلاميه خطاب به مردم ايران تاكيد شده بود: «ملت مسلمان ايران ببينند كه دستگاه جبار با اين جوان ها كه عمر خود را وقف اسلام و مسلمين كرده اند و با چشم پوشي از لذايذ دنيا، خود را براي فداكاري در راه اسلام آماده كرده اند، چه مي كنند... عجب اينكه شاه جنايتكار باز هم دم از اسلام مي زند. او تصور مي كند چون موفق به تثبيت نوكري خود در برابر آمريكا شده است، موفق به هر جنايتي است. ولي بايد بداند،  مقابل قيام و انقلاب ملت، شكست خواهد خورد.»

يادداشت
با حسين (ع) در عرفه
دكتر محسن اسماعيلي
۱ _ عرفه، را روز نيايش ناميده اند و به راستي مناسب ترين نامگذاري همين است. حج در ميان همه عبادت ها، پر رمز و رازترين ارتباطي است كه بندگان با آفريدگار خود برقرار مي كنند و همان گونه كه در روايات آمده: حج است و عرفه! (الحج عرفه).
كساني مي توانند «اين هماني» عرفه و حج را دريابند كه در دل جمعيت خروشان، همسان و   وارسته از تمام تعلقات و در آن صحراي محشرگونه توانسته باشند به سان قطره اي از دامان اقيانوس هاي بي كران آرام گرفته و شيريني پيوند با ابديت را تجربه كرده باشند. اما بركات امروز اختصاصي به آنها ندارد.
عرفه روزي است كه به فرموده امام سجاد عليه السلام اميد آن مي رود كه حتي فرزنداني كه هنوز در جنين مادران هستند، از فضل و لطف و محبت پروردگار برخوردار شوند و از اين رو است كه عارفي همچون ميرزا جواد آقاي ملكي تبريزي مي افزايد: «مثل اينكه امروز فقط براي نيايش آفريده شده است. بنابراين بايد تلاش كرد تا به اندازه ممكن از اين فرصت ارزشمند بهره برد و البته عمده آن است كه آدمي ابتدا شرايط استجابت دعا را در خود فراهم آورد.»
اين فقيه شوريده دل مي افزايد: «اهميت نيايش در امروز چنان است كه امامان بزرگوار از روزه آن (اگر موجب ضعف و سستي در دعا گردد) منع كرده اند درحالي كه براساس روايات مورد اعتماد و صحيح روزه عرفه كفاره نود سال گناه است.» (المراقبات، ص ۲۲۹)
۲ _ دعا يعني سخن گفتن با خدا و با خود. راز گفتن است و نياز خواستن و اين با هر زبان حال و قالي ممكن است. در چنين حالتي شايد داستان موسي و شبان هم صادق باشد و بتوان با حافظ نيز هم عقيده شد كه:
هركس به زباني صفت حمد تو گويد
بلبل به نواخواني و قمري به ترانه
با اين حال، «دعاي امام حسين عليه السلام در روز عرفه» چيز ديگري است كه بي بهره  ماندن از آن بدون ترديد «خسران مبين» است. داستان دلدادگي و شيفتگي است و به عقيده من حماسه عاشورا تنها كارگاه عملي درس هايي است كه در اين نيايش بي همتا به ما آموخته اند.آنگونه كه راويان گفته اند: حسين، يعني مظهر و مجمع همه خوبي ها، در عصر اين روز به همراه نزديكان و دوستانش در كنار «جبل الرحمه» ، رو به كعبه مي كند و درحالي كه قطره هاي اشك بر محاسن زيباي او مي غلتد آن دعا را زمزمه مي كند. ابتدا از الطاف و نعمت هاي پروردگارش مي گويد كه حتي پيش از تولد بر او و بر ما ارزاني شده است و سپس از جفاها و خطاهاي ما و اينكه در عين حال عشق به پروردگار در همه وجودش موج مي زند. با دانش بي انتها و زيركي خداداد چيزهايي براي دنيا و آخرت خود مي طلبد كه حيف است نبينيم و نخوانيم. از همه اينها زيباتر قسمت پاياني آن نيايش است كه مرحوم سيدبن طاووس نقل كرده و در مفاتيح نيز آمده است، خلاصه اي است از ناب ترين معارف توحيدي، ازجمله اينكه سالار شهيدان با اشاره به اينكه مي خواهند از راه مخلوق به خالق پي ببرند _ و البته همين هم كمالي است كه بايد تمنا كرد _ مي فرمايد: «معبودا، تفكر من در آثار تو مايه دوري از ديدار است، پس به جاي آن مرا به خدمتي بگمار كه به تو رساندم. آخر چگونه براي اثبات وجود تو به چيز ي استدلال كنند كه خودش نيازمند به تو است؟ آيا غير از تو چيزي هم هست تا بخواهد وسيله ظهور تو گردد؟! چه وقت نبوده اي تا بخواهند دليلي براي بودنت پيدا كنند و چه زماني دور بوده اي تا بخواهند به وسيله آثار خود را به تو  رسانند؟ كور باد چشمي كه تو را همواره همراه خويش نمي بيند و زيانكار باد بنده اي كه از عشق تو بي بهره است.»
۳ _ امروز هم مانند هزاران هزار روزهاي پيشين ،مي گذرد و باز هم عرفه اي ديگر در سال بعد خواهد آمد اما... «خدايا! ما  را در اين روز كامياب، رستگار، مقبول و بَرنده قرار ده. تو ما را نااميد و دست خالي بازمگردان. پروردگارا! از آنچه از بخشش و رحمت و عطاي تو اميدواريم دريغ مفرما... چرا كه دستان خود را درحالي به سوي تو گشوده ايم كه داغ اعتراف ذليلانه بر آن است.» بمنك و كرمك يا ارحم الراحمين.

اصل مطلب
در آداب منت گذاري بر زيردستان فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
پسرم، هست در مديريت
قدرت و احترام و حيثيت
اعتبار و مقام و شأن و كمال
عزت و نام و نان و جاه و جلال
آنچه خوش در مذاق مي افتد
گاه گاه اتفاق مي افتد
آدم اظهار ذوق و شوق كند
بعد ابلاغ حكم، ذوق كند
كه دگر در اداره، كاره شده
يا رئيس فلان اداره شده
پسرم، شادباش و كتمان كن
شادي ات را ز خلق، پنهان كن
ندهد شادي تو را، دندان
به فرادست و زير دست، نشان
تا نگويند: «اين مدير جديد
تازه كار است يا نديدبديد»
اين چنين وانمود كن كه به چوب
كرده  اندت به اين سمت منصوب
جبر و تهديد كرده اند تو را
بعد، تبعيد كرده اند تو را
يا بگو: «توي اين پريشاني
من شدم گوسفند قرباني
كشته بنده مي شود پشته
حس تكليف بنده را كشته»
تا شود خالصانه باورشان
كه تو منت گذاشتي سرشان
به تو با التماس يا تحميل
داده اند اين خرابه را تحويل
با همين زيركي، از اول كار
مي شوي بر خر مراد، سوار
مي شناسند، امتياز تو را
همگي مي خرند ناز تو را

ستون آخر
سردبير
* مي خواستم تبريك بگويم و... كه خبر سقوط هواپيماي فرماندهان سپاه كام تبريك را تلخ كرد. به همه خانواده هايي فكر مي كنم كه منتظر بودند چند روز تعطيلي و عيد را در كنار همسران و پدران شان باشند و...
* وقتي عكس هاي شهيد كاظمي را مرور مي كردم از عكسي كه زمان جنگ با سردار رحيم صفوي و آقاي محسن رضايي در كنار رهبر انقلاب نشسته اند و عكسي كه با آقاي قاليباف خدمت مقام رهبري هستند و حضرت آيت الله خامنه اي با لباس رزم و... رسيدم به عكسي كه در تشييع جنازه شهداي گمنام شهيد كاظمي سرش را به تابوت شهدا گذاشته و احساس غربت و تنهايي در حالت او موج مي زند... رفتن و رسيدن به آن دوستان پايان اين راه است گرچه همه ماجرا نيست. بايد ماند و خدمت كرد بايد ماند و خوب ماند بايد ماند و... اما رفتن پايان راه است.
* روزنامه رسالت ويژه نامه پرو پيماني براي بيست سالگي خود منتشر كرده كه بسيار خواندني و جالب است. سالگرد انتشار رسالت را به دوستان و همكارانمان تبريك مي گوييم و اميدواريم فرزندان آنها صد و بيست سالگي رسالت را جشن بگيرند.
* روزنامه اعتماد ملي هم دارد مي آيد. منتظريم.
* چهلم شهداي سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ هم دارد مي رسد، اوائل هفته جديد . خدا را شكر كه دكتر دهقان و سردار افشار بالاخره قوت قلب و آرامشي مختصر براي خانواده هايشان فراهم ساختند و اعلام كرد ند كه همه آنها رسماً شهيد محسوب مي شوند. كاش نتيجه دادگاه هم زودتر اعلام شود و همزمان با مراسم چهلم شهدا مردم خبرهاي روشن و قانع كننده بشنوند.
* آقاي عباس سعيدي (از خوانندگان بزرگوار)  هم لطف كرده اند و نكاتي را يادآور شده اند كه بدون شرح و توضيح و حاشيه بخشي از مطالب را نقل مي كنم. حاشيه اش از خودتان قضاوت كنيد و بفرماييد كه اگر جاي من باشيد چه خواهيد گفت؟!
«چرا تيراژ رسانه ها با اين جمعيت چنين است؟ يكي از مهم ترين دلايل عدم اعتماد مردم به مطالب و مندرجات روزنامه هاست...
... عدم شفافيت و روراست  بودن با مردم است...
چقدر خودمان را بي جهت به سانسور دچار كرده ايم... شما را به خدا بياييد در اين زمينه خط شكن شويد... نترسيد ،بي خودي خط قرمز براي خود درست نكنيد مردم حمايت مي كنند... كمي از پرده هاي لاپوشاني در همه زمينه ها را بالا بزنيد و عريان تر بنويسيد (البته هتك حرمت هم نكنيد) تا بفهميد قدرت روزنامه تا كجاست و تيراژ به كجا مي رسد.»

بهارستان
لقمان حكيم
لقمان حكيم شخصي بود سياه، غلام مردي و آن مرد غلام بسيار داشت و لقمان را اختيار كرده بود، غلامان را سخت آمد. روزي لقمان را گفت: گوسفندي بكش و بهترين اندامهاي وي بياور، وي زبان و دل بياورد. از غلامان پرسيد كه چرا چنين كرد؟ ندانستند. از لقمان پرسيد كه چه معني دارد؟ گفت : از اعضا هيچ چيز بهتر از زبان و دل نيست چونك دانا بود و هيچ چيز اعضا، بتر از زبان و دل نيست چونك جاهل بود. پس خواجه، غلامان را گفت كه: من وي را بدين دانش اختيار كردم.
حكايات تاريخي- محمود بن احمد طوسي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آرزو
چشمانش را بست، عطر فضا را به مشام كشيد. تصوير دختر موفري اش را با صورت آغشته به هندوانه كه يك هسته آن روي گونه اش چسبيده بود به حافظه سپرد. دختر را در آغوش كشيد و از خدا خواست سالهاي پيري، وقت دلتنگي اين تصوير همان قدر شفاف مقابل چشمانش ظاهر شود و او را به اين روز و ساعت برگرداند.
مهسا وفائي

گشتي در دنياي خبرها
انتقام موش از پيرمرد
نيويورك: يك موش در آمريكا از پيرمردي كه قصد داشت وي را بكشد انتقام سختي گرفت. اين پيرمرد ۸۱ ساله ديروز موش مزاحم را داخل خانه به دام انداخت و براي اينكه از شر اين حيوان خلاص بشود تصميم گرفت آن را همراه با برگ هاي خشك درختان بسوزاند. به همين دليل موش را داخل برگ هاي شعله ور شده انداخت و موش كه آتش گرفته بود به سرعت به داخل خانه پيرمرد دويد و اينگونه شعله هاي آتش به وسايل منزل سرايت كرد و كليه اجناس در آتش سوخت. اين تراژدي درس عبرتي براي پيرمرد شد تا اينكه در آينده چنين بي رحمانه رفتار نكند.
تقلب در آشپزخانه
لندن: معمولا خانم ها بسيار علاقمند هستند تا از دست پخت آنان تعريف و تمجيد بشود. اخيرا يك مركز آمارگيري در انگليس اقدام به نظر سنجي جالبي در اين زمينه كرده كه نتايج آن خواندني است. در بخشي از اين گزارش آمده است، ۴۰ درصد خانم هاي زير ۲۴ سال در انگليس با خريد مواد غذايي آماده تنها به گرم كردن اين غذاها در خانه خود مي پردازند اما هنگامي كه ميهمانان از دست پخت آنان تعريف مي كنند مدعي مي شوند كه اين غذاها خانگي بوده و خودشان درست كرده اند. همچنين از هر ۱۰ خانم انگليسي حداقل يك نفر تاكنون غذاي خانگي نپخته اند چون با طرز تهيه آن آشنا نيستند.
پيامدهاي بازيهاي كامپيوتري
ميسوري: اخيراً دانشمندان تحقيق جامعي در مورد اثرات بازيهاي كامپيوتري خشن روي مغز كاربران انجام داده اند كه به اين نتيجه رسيدند،  اين بازيها باعث پرخاشگري افراد مي شود. به عبارتي ديگر، افرادي كه بازيهاي كامپيوتري خشن انجام مي دهند ناخودآگاه در زندگي روزمره خود نيز رو به خشونت مي آورند و به دعوا و كتك كاري علاقمند مي شوند.
ازدواج گروهي
لاپاز( بوليوي): در حدود ۲۰۰ زوج در كشور بوليوي كه بين ۱۸ تا ۷۷ سال سن داشتند به صورت گروهي در يك ورزشگاه فوتبال ازدواج كردند چون تمام هزينه هاي ازدواج آنان در اين مكان رايگان بود. اين زوج ها از مدتها پيش قصد برگزاري مراسم ازدواج خود را داشتند اما به دليل مشكلات اقتصادي قادر به برگزاري مراسم نبودند. به هر حال زماني كه اعلام شد اين مراسم مشترك به صورت رايگان برگزار مي شود آنها براي شركت در آن ثبت نام كردند. همچنين از ميهمانان آنان در جايگاههاي تماشاگران پذيرايي شد.

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه شمس: نمايش آثار خطي حميد عجمي با نام مبارك علي(ع)/ ۲۲ تا ۲۸ دي/ خيابان آفريقا، پائين تر از جهان كودك، كوچه كمان، پلاك ۴/ تلفن: ۸۸۷۷۴۵۷۱
*نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي فاطمه تهراني/ تا ۲۳ دي/ خيابان ولي عصر، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن:
۸-۸۸۷۸۶۲۷۶
*نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي روي چوب رجب علي فاني/ تا ۲۰ دي/ ميدان ونك، خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۸۰۴۳۶۸۷
*گالري طراحان آزاد: نمايشگاه آثار گروه هنري تهران- تجربه شهري ۱/ تا ۲۰ دي/ ميدان فاطمي، ميدان سلماس، پلاك ۴۱/ تلفن: ۸۸۰۰۸۶۷۶
*گالري تهران: نمايشگاه نقاشي بهناز طراح/ ۲۱ تا ۲۵ دي ماه/ ساعت ۱۵ الي ۱۹/ خيابان شريعتي- روبروي بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران- پلاك ۴۲۵/ تلفن: ۷۷۶۴۱۱۲۳

گل و گياه
گل اختر
000264.jpg
نام علمي: Canna شWyoming'
خانواده: CANNACEAE
ريشه اين گياه به شكل ريزوم بوده و داراي برگهاي پهن و سرنيزه اي به رنگ سبز _ ارغواني و بسيار جذاب مي باشد كه پس زمينه خوبي براي گياه علفي زينتي كه داراي برگهاي شمشيري هستند به شمار مي رود. در اواخر تابستان گلهاي زرد _ نارنجي آن روي گل آذين هاي سنبله و ساقه هايي به بلندي ۸/۱ متر ظاهر مي شوند. باز شدن گلها تا اواسط پاييز ادامه مي يابد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك و غني از مواد آلي كه مرتباً مرطوب نگهداشته شده و با كود مايع تقويت شود. در اوايل زمستان كه برگهاي گياه خشك و سياه شدند ريزومها را از خاك درآورده و آنها را در مكاني خنك درون كمپوست كمي مرطوب نگهداري مي كنند تا چروكيده نشوند. ريزومها را در بهار مي توان در هواي آزاد كاشت.
ازدياد: از طريق تقسيم در فصل بهار و كاشت بذر در فصل زمستان در دماي ۲۰ درجه سانتيگراد يا بيشتر امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |