سه شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۷ - Jan 10, 2006
در آستانه اربعين سانحه هوايي در گفت وگوي
همشهري با معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد اعلام شد:
جان باختگان سقوط هواپيماي ۱۳۰-C شهيد محسوب شدند
000312.jpg
گروه اجتماعي- عباس اسدي: در آستانه اربعين جان باختگان سقوط هواپيماي ۱۳۰- Cدر شهرك توحيد تهران در ۱۶ آذر سال جاري، سرنشينان اين هواپيما شامل خبرنگاران و پرسنل نظامي در حكم شهيد محسوب شدند.
دكتر حسين دهقان- معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران- در گفت وگو با همشهري علت تأخير در بيان شهادت سرنشينان هواپيما را مراجعه به قانون و تطبيق نحوه جان باختن آنها با آئين نامه و مصوبه هيأت وزيران اعلام كرد و گفت: پس از بررسي هاي كارشناسي، كميسيون بدوي ارتش پرونده مربوط به جان باختگان را به تازگي در اختيار بنياد گذاشت و كميته بررسي پس از تطبيق با آئين نامه، سرنشينان هواپيما را در «حكم شهيد» محسوب كرد.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به اينكه بنياد شهيد بيش از سايرين به خواست ها و نيازهاي خانواده شهدا آگاه است و اين نكته را مي پذيرد كه خواست و تقاضاي خانواده جان باختگان براي بهره مندي از افتخار خانواده شهدا بودن بيشتر معنوي تا مادي است، لذا قضاوت در اين زمينه همواره با وسواس و دقت نظر همراه مي شود كه ممكن است قدري دلواپسي ايجاد كند. معاون رئيس جمهور با ذكر اينكه مسئولان نظام بايد بيش از سايرين پايبند به قانون بوده و از اظهارنظرهاي احساسي و عاطفي پرهيز كنند، گفت: در همان ابتداي حادثه همه مي دانستند و به اين نكته واقف بودند كه متولي اصلي در بيان شهادت جان باختگان حادثه هواپيما بنياد شهيد است، اما برخي از آنها بيش از آنكه دغدغه ملي و دميدن روح آرامش به پيكره جامعه را داشته باشند، روح موج عواطف سوار شدند و اظهارنظر شتاب زده كردند كه در چنين مواقعي همه بايد به قانون گردن نهيم و مطابق آنچه بزرگان در قانون به آن تكيه و تاكيد داشته اند احترام بگذاريم.
دكتر حسين دهقان بنياد شهيد را پيشتاز برپايي مراسم اربعين جان باختگان سقوط هواپيما اعلام كرد و گفت: ما به اين نكته واقفيم و باور داريم كه پاسداران حريم انديشه و بازتاب دهنده كژي ها، راستي ها، ناملايمات و موفقيت هاي اين نظام، نمايندگان رسانه هاي گروهي و خبرنگاران هستند و اين رسالت و مسئوليت را يك موهبت براي نظام اسلامي مي دانيم و در اين مسير از هر حركتي كه بتواند به اعتلاي روشنگري، تقويت امنيت ملي و اقتدار نظام كمك كند دريغ نخواهيم ورزيد.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در بخش ديگري از اين گفت و گو با اشاره به مصوبه هيات وزيران در ارديبهشت سال ۱۳۷۹ و ماده يك آيين نامه تعيين مصاديق عملي شهيد و خانواده شهدا همچنين گفت: در حكم شهيد به افرادي گفته مي شود كه خانواده آنها همانند ساير خانواده شهدا از خدمات بنياد شهيد استفاده مي كنند و در اين زمينه تفاوتي ميان آنها با سايرين در بهره مندي از امكانات وجود ندارد.
دكتر دهقان همچنين با بيان قانون ارتش جمهوري اسلامي مصوبه سال ۱۳۶۶ و ماده ۱۰۷ اين قانون موارد جان باختن و مصاديق شهيد و يا در حكم شهيد تلقي شدن را كشته شدن يا فوت در ميدان نبرد به سبب ماموريت اعلام كرد و گفت: كشته شدن يا فوت در هرگونه ماموريت هاي رزمي يا جنگي، در طول رفت و برگشت به سبب ماموريت، كشته شدن يا فوت در رفت و برگشت از منطقه عمليات تا محل مرخصي و كشته شدن در هر گونه آموزش هاي رزمي و عمليات مانوري از ديگر موارد شهيد يا در حكم شهيد تلقي شدن جان باختگان است.
رئيس بنياد شهيد در پايان يك بار ديگر با تأكيد بر اينكه هر سازمان و نهاد وظايف و اختياراتي دارد و همكاري بين بخشي ايجاب مي كند، تصميم ها در يك نقطه متمركز و از يك اتاق فرمان بازتاب داده شود افزود: همكاري درون بخشي، بين بخشي و فرابخشي مدل مديريتي نوين امروز است كه اگر چنانچه هركدام از سازمان ها، نهادها و موسسه ها به آن پايبند نباشد اطلاع رساني ناقص و موجب نارضايتي بخشي از افراد جامعه خواهد شد. لذا ضرورت دارد براي حفظ اقتدار ملي و پرهيز از ميدان يافتن سليقه هاي شخصي و فردي، تصميم هاي استراتژيك در يك مجموعه هماهنگ شده و سپس در اختيار افكار عمومي قرار گيرد.
عكس از جواد گلزار

رئيس كانون وكلاي مركز:
آخرين تحولات كانون وكلا اعلام شد
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: رئيس كانون وكلاي مركز با حضور در جمع خبرنگاران در مورد آخرين تحولات كانون وكلا، آزمونهاي وكالت، دوره اختيار رياست اتحاديه كانونهاي وكلا و قانون وكالت توضيح داد.
محمد جندقي پور كرماني در اين جلسه در مورد انتخابات هيأت مديره گفت: دوره بيست و سوم هيأت مديره كانون وكلاي مركز در فروردين سال آينده به اتمام خواهد رسيد. براساس آئين نامه قانون استقلال هيأت مديره در آذر ماه امسال از متقاضياني كه ۸ سال سابقه وكالت و يا ۴ سال سابقه وكالت و ۴ سال قضاوت دارند ثبت نام به عمل آمد. ۷۵ نفر از واجدين شرايط ثبت نام كرده اند كه از اين بين دادگاه انتظامي قضات ۱۲ نفر عضو اصلي و ۶ نفر عضو علي البدل انتخاب خواهد كرد.
وي در مورد آزمون وكالت سال ۸۴ با اشاره به الزامي شدن حضور وكيل در دعاوي گفت: در آزمون امسال (۸۰ درصد بيشتر از ظرفيت سال گذشته)، كارآموز پذيرفته شده است به طوري كه توسط كانونهاي سراسر كشور امسال ۴ هزار نفر پذيرفته شده اند.
با پيوستن اين افراد ۲۲ هزار وكيل در اختيار مراجعان قرار دارد. اميدواريم در سال آينده كانون وكلا براساس ماده يك قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت تعداد بيشتري از فارغ التحصيلان وكالت را جذب كند.
البته اين بستگي به نظر رئيس كانون وكلاي رئيس كل دادگستري و رئيس كل دادگاه انقلاب هر استان دارد.
وي در ادامه از تصميم كانون وكلا براي كاهش حضور كارآموزان در دادگستري ها و محاكم خبر داد و گفت: برخي از رؤساي دادگستري ها به ما نامه نوشته اند كه نمي توانند كارآموزان را بپذيرند. بنابراين تصميم گرفته ايم كارآموزان به جاي چهار گزارش در ماه دو گزارش ارائه دهند و به جاي آن در كارگاه هاي آموزشي كانون شركت كنند. اگرچه اين موضوع در آذرماه به تصويب رسيده و لازم الاجرا شده است اما هنوز اجرا نشده است.
جندقي با اعلام اينكه قضات با سابقه ۵ سال قضاوت بدون شركت در آزمون و سپري كردن دوره كارآموزي مي توانند پروانه وكالت دريافت كنند گفت: براساس قانون استقلال اگر سابقه قضات ۲ سال باشد بدون انجام كارآموزي و شركت در اولين آزمون اختيار مي توانند پروانه وكالت دريافت كنند.
وي در مورد آزمون اختيار گفت: در آزمون اختيار سال آينده كه در ارديبهشت ماه برگزار مي شود براي ۳۰۰ نفر پروانه وكالت صادر خواهد شد.
وي از انتخاب خود به عنوان رئيس اتحاديه كانونهاي وكلا به مدت ۲ سال خبر دادو در بخش ديگري از سخنانش در مورد لايحه وكالت گفت: لايحه پيشنهادي كانون وكلا به مركز توسعه قضايي قوه قضائيه ارسال شده است آنها با اعلام اينكه نظرشان نسبت به لايحه مثبت است از كانون براي تدوين پيش نويس لايحه «قانون وكالت» دعوت كرده اند.

نصب دوربين هاي الكترونيكي در دانشگاه تربيت معلم تهران
ايسنا: نصب دوربينهاي الكترونيكي در برخي از فضاهاي عمومي دانشگاه تربيت معلم تهران  و پرديس كرج، موجب اعتراض برخي دانشجويان شد. دكتر محمدعلي برخورداري، رييس دانشگاه تربيت معلم در گفت وگو با ايسنا گفت: اين دوربين ها تنها در جهت كنترل فضاهاي فيزيكي دانشگاه نصب شده اند. وي در عين حال گفت: اين دوربين ها در كلاسها، خوابگاه ها و اتاقهاي اداري به دليل آنكه حريم خصوصي هستند نصب نشده است.اين سيستم ها در برخي بخشها و مكانهاي عمومي به صورت چشم الكترونيكي و در وروديهاي ساختمان به صورت دوربين الكترونيكي نصب شده اند. دكتر برخورداري در خاتمه گفت:  با نصب اين دوربينها، هزينه و تعداد نيروي انساني بخش نگهباني كاهش مي يابد.

پايگاههاي كميته امداد در عيد سعيد قربان
فارس: پايگاههاي كميته امداد امام خميني(ره) براي جمع آوري گوشت قرباني در عيد سعيد قربان اعلام شد.
اين پايگاه ها در سراسر كشور به ويژه در مكانهاي برگزاري نماز عيد سعيد قربان آماده اند تا نذورات امت خداجو و ايثارگر كشورمان را دريافت كنند. همچنين به همين منظور علاوه بر دفاتر كميته امداد در سراسر كشور در تهران نيز ستاد ويژه اي به مناسبت در چهارراه ابوسعيد خيابان ۱۵ خرداد بعد از پمپ بنزين ايجاد شده و آماده دريافت نذورات مردمي است.

افزايش بودجه سال ۸۵ سازمان ملي جوانان
فارس: سخنگوي فراكسيون جوانان مجلس با بيان اينكه مطالبات قشر جوان از سوي گروه كارشناسي در حال بررسي است، گفت: بنا داريم بودجه سال ۸۵ سازمان ملي جوانان را تا حد توان افزايش  دهيم.
وي همچنين برپايي كنفرانس مطبوعاتي رياست سازمان ملي جوانان را لازم دانست و گفت: بيان ديدگاههاي رياست سازمان ملي جوانان براي اهالي رسانه و همكاري با مجلس و كارشناسان اين حوزه در بررسي معضلات جوانان مؤثر است.

كاهش سن وقوع جرم در كشور
ايلنا: رئيس كانون اصلاح و تربيت دختران تهران، گفت: بيشتر دختراني كه در كانون اصلاح و تربيت نگهداري مي  شوند، داراي ميانگين سني ۱۶ و ۱۷ سال هستند. فيروزي، خاطرنشان  كرد: تعداد مددجويان كانون اصلاح و تربيت دختران كه سن آنها كمتر از ۱۶ سال باشد، بسيار كم است؛ هر چند تعدادي دختر ۱۳ ساله نيز در كانون حضور دارند.
فيروزي با اشاره به اين كه فقط سن فحشا در كشور پايين نيست، گفت: به طور كلي سن جرم در كشور كاهش يافته است و اين صرفاً به كاهش سن فحشا در جامع محدود نمي شود.

آموزش سلامت وارد برنامه درسي مي شود
گروه علمي فرهنگي : آيين نامه تامين، حفظ و ارتقاي سلامت جسمي، رواني و اجتماعي دانش آموزان با هدف ارتقاي سطح سلامت جامعه تصويب شد.
بر اساس اين مصوبه وزارت آموزش و پرورش با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف به فراهم كردن زمينه آموزش سلامت دانش آموزان كليه پايه هاي تحصيلي در برنامه درسي و فوق برنامه شدند. همچنين در اين زمينه وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و علوم، تحقيقات و فناوري بايد برابر نياز وزارت آموزش و پرورش، نسبت به تربيت مراقبين سلامت و مشاوران مدارس اقدام كنند. بنا بر اين مصوبه، اضافه شدن درس سلامت در برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان، ارائه خدمات بهداشتي و درماني دانش آموزان بر طبق دستورالعمل تكميل شناسنامه سلامت در كليه پايه هاي تحصيلي و آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس از ديگر اقداماتي است كه به منظور ارتقاي سلامت جسم و روان دانش آموزان صورت مي گيرد. در اين مصوبه همچنين تصويب دستورالعمل تأمين ميان وعده  غذايي و سبدغذايي بوفه هاي مدارس، تغذيه رايگان و برنامه غذايي مدارس شبانه روزي مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

تقدير از برگزيدگان المپياد علمي و برترين هاي كنكور ۸۴
گروه علمي فرهنگي : مراسم تقدير از برگزيدگان دهمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور و نفرات برتر آزمون سراسري سال ۱۳۸۴ برگزار مي شود.
مراسم تقدير از برگزيدگان دهمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور و نفرات برتر آزمون سراسري سال ۱۳۸۴ روز سه شنبه با حضور دكتر داوودي معاون اول رئيس جمهوري و دكتر زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سالن شهيد عضدي ساختمان مركزي وزارتخانه برگزار مي شود.

قرباني و ميلادي نوين
مريم غفاري
همچون ابراهيم، بدان كه چه مي كني و چرا؟ حج معاني كن، نه حج مناسك، اين مناسك همه اشاره است ،نشانه و رمز است، كسي كه نداند سجود چيست فقط پيشاني اش را خاكي كرده است. كسي كه نفهمد در اين مناسك چه مي كند از مكه فقط سوغات آورده است، چمدانش پر است و خودش خالي!
دكتر علي شريعتي چقدر زيبا و تاثيرگذار مناسك اين سفر عظيم را تفسير مي كند، اي حاجي كه آهنگ حج كرده اي در حج، تو «توحيد» را عمل مي كني با طواف، آوارگي و تلاش  هاجر را بيان مي كني، با سعي، از كعبه تا عرفات، هبوط آدم را و از عرفات تا مني، تاريخ را، فلسفه خلقت انسان را، سير انديشه از عمل تا عشق را و معراج روح از خاك تا خدا را و در مني آخرين مرحله كمال را و ايده آل را، آزادي و بندگي مطلق را نشان مي دهي و اكنون در مني هستي، ابراهيم وار اسماعيلت را به قربانگاه آورده اي، اسماعيل تو كيست؟ نمي دانم، فقط مي دانم هر آنچه كه تو را از رفتن باز مي دارد، اسماعيلت است. آنچه دلبستگي اش نمي گذارد تا پيام را بشنوي و حقيقت را اعتراف كني، در زندگي تنها يك چيز هست كه براي به دست آوردنش، از بلندي فرود مي آيي و براي از دست ندادنش همه دستاوردهايت را ابراهيم وار از دست مي دهي، او اسماعيل توست، اسماعيلت را همچون يك گوسفند قرباني كن.
«قرباني» يعني رهايي از حصار تنگ خودخواهي و صعود روح و معراج عشق و اقتدار معجزه آساي اراده بشريت و نجات از هر بندي و پيوندي كه تو را به نام يك انسان مسئول در برابر حقيقت اسير مي كند و عاجز. تو خود اسماعيل وجودت را بجوي و اكنون كه «آهنگ خدا» كرده اي، آن را در مني ذبح كن. چرا كه ذبح گوسفند به جاي اسماعيل «قرباني» است و ذبح گوسفند به عنوان گوسفند، قصابي! اين است كه واقفان وادي شناخت در لحظه ديدار با خدا و خويشتن، چنين بي كلام و صامت مي گريند... . واژه ها مبتذل مي شود، زبان از سخنوري  وامي ماند، عبارات گنگ مي شود... و تنها گريستن مي ماند. ناليدن از شوق سرمستي و بي خودي. از اندوه و خون و حسرت و خسارت و بطالت و ندامت و توبه و تطهير و تقديس ... ناله خودشناسي و خدايابي و هم آغوشي با حقيقت و... «ميلادي نوين.»

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |