سه شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۷ - Jan 10, 2006
ديروز منتشر شد
پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره عظيم حج
نگذاريد آمريكاي جهانخوار دوره جديد سلطه بر دنياي اسلام را آغاز كند
مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم: ايران از حق مسلم خود در استفاده صلح آميز از دانش هسته اي نخواهد گذشت
فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت كنگره عظيم حج خطاب به مسلمانان جهان فرمودند: دولتهاي آمريكا و انگليس كه شكنجه متهمان و حتي ريختن خون آنان در خيابانها را مجاز مي شمرند و حتي شنود مكالمات تلفني شهروندان خود بدون حكم قضايي را جايز مي دانند، حق ندارند خود را طرفدار حقوق مدني معرفي كنند.
متن كامل پيام ولي امر مسلمين به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
قال الله تعالي: فاذا قضيتم مناسككم فاذكروالله كذكركم آبائكم او اشد ذكرا (چون مناسك خود را به پايان برديد، خدا را چنان ياد كنيد كه پدران و برترين عزيزان خود را ياد مي كنيد، بل از آن نيز بيشتر).
سوره بقره، آيه ۲۰
برادران و خواهران مسلمان
روزهاي حج، روزهاي اميد و نويد است.از سويي شكوه همبستگي ميان مسافران خانه توحيد، در دل ها اميد مي آفريند، و از سويي طراوت يافتن جان ها به بركت ذكر الهي، گشايش درهاي رحمت را نويد مي دهد.
حاجيان پس از آنكه مناسك پررمز و راز حج را كه خود لبالب از ذكر و خشوع است به جاي آوردند، بار ديگر به ذكر خدا فراخوانده مي شوند.
اين تأكيد از آن روست كه ياد خدا دلهاي افسرده را فروغ مي بخشد و نور ايمان و اميد در آن مي دمد.
و دل آنگاه كه اميدوار و مومن است، آدمي را بر درست پيمودن گردنه هاي لغزنده و پرچالش زندگي و رسيدن به قله هاي كمال مادي و معنوي قادر مي سازد.
معنويت حج، همين در ذكرالله است كه چون روح در يكايك اعمال حج گنجانيده شده است.
اين سرچشمه هاي مبارك بايد پس از دوران حج نيز همچنان بجوشد و اين دستاورد، ادامه يابد.
آدمي در ميدان هاي گوناگون زندگي، قرباني غفلت خويش است.
هر جا غفلت هست انهدام اخلاقي و انحراف فكري و هزيمت روحي نيز هست و همين ضايعات است كه به نوبه خود مي تواند علاوه بر اضمحلال شخصيت افراد انسان، شكست ملت ها و فروپاشي تمدن ها را نيز پديد آورد.
حج يكي از برترين تدابير اسلام در غفلت زدايي است.
بين المللي بودن اين مراسم، گويا اين پيام را مي رساند كه امت اسلامي در هويت جمعي خود نيز، جدا از وظيفه فردي هر مسلمان، موظف به غفلت زدايي از خويشتن است.
عبادات و مناسك حج، فرصت مي دهد كه ما اسارت و وابستگي غفلت بار خود به لذت طلبي و هوس و تن آسايي را موقتا ترك كنيم.
احرام و طواف و نماز و سعي و وقوف، ما را از ياد خدا سرشار و به حريم الهي نزديك مي كند، انس با خدا را در كام جان ما مي نشاند.
از سوي ديگر، شكوه و جلال اين گردهمايي بي نظير، ما را با واقعيت امت عظيم اسلامي كه فراتر از ملت ها و نژادها و رنگ ها و زبان ها است، آشنا مي سازد.
اين جمع در هم تنيده و هماهنگ، اين زبان ها كه همه به يك سخن مترنم اند، اين تن ها و دل ها كه همه به يك قبله رو مي آورند، اين انسان ها كه ده ها كشور و ملت را نمايندگي مي كنند، همه متعلق به يك واحد و يك مجموعه عظيم اند و آن امت اسلامي است.
حقيقت آن است كه امت اسلامي دوراني دراز، در غفلت از خويش گذرانيده است.
عقب ماندگي هاي امروز علمي و عملي و فرو دست ماندن در ميدان سياست و صنعت و اقتصاد، محصول تلخ آن غفلت هاست و اكنون با تحول شگرفي كه در جهان پديد آمده يا در حال پديد آمدن است، امت اسلامي بايد غفلت هاي گذشته خود را جبران كند و خوشبختانه برخي پديده هاي دوران كنوني، نويد دهنده آغاز اين حركت جبراني است.
ترديد نبايد كرد كه دنياي استكبار، بيداري مسلمانان و اتحاد اسلامي و پيشرفت ملت هاي ما در ميدان هاي دانش و سياست و نوآوري را  بزرگترين مانع سلطه و سيطره جهاني خود مي شمارد و با همه توان با آن مي ستيزد.
تجربه دوران استعمار و نواستعماري پيش روي ما ملت هاي مسلمان است.
امروز كه دوران استعمار فرانوين است بايد ازآن تجربه ها درس بياموزيم و بار ديگر براي مدت طولاني، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نكنيم.
در آن دوران هاي تلخ و سياه، قدرت هاي مسلط غربي، همه ابزارهاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي و نظامي را براي تضعيف كشورها و ملت هاي مسلمان به كار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحميل كردند.
غفلت و تنبلي و ضعف نفس بسياري از رجال سياسي و مسئوليت  ناپذيري بسياري از نخبگان فرهنگي ما به آنان كمك كرد و نتيجه، غارت ثروت هاي ما و تحقير و حتي انكار هويت ما و نابود شدن استقلال ما شد.
ما ملت هاي مسلمان روز به روز ضعيف تر شديم و چپاولگران زياده خواه و سلطه طلب روز به روز قوي تر.
اكنون كه به بركت فداكاري مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران در برخي از نقاط دنياي اسلام، بيداري اسلامي امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسياري از كشورهاي اسلامي به ميدان آورده و چهره غدار سلطه طلبان براي بسياري از سياستمداران و زمامداران مسلمان آشكار گشته است، بار ديگر سردمداران استكبار در پي ترفندهاي تازه براي ادامه و تحكيم سيطره خود بر دنياي اسلام اند.
شعار دموكراسي خواهي و حقوق بشر يكي از اين ترفندهاست.
امروز شيطان بزرگ كه خود مجسمه شرارت و قساوت بر ضد بشر است، پرچم طرفداري از حقوق بشر را بلند كرده و ملت هاي خاورميانه را به دموكراسي دعوت مي كند.
دموكراسي مورد نظر آمريكا در اين كشورها به معناي آن است كه دست نشاندگاني رام و مطيع، به كمك توطئه و رشوه و تبليغات اغواگر، در انتخاباتي ظاهرا مردمي و باطنا آمريكايي بر سركار بيايند و عامل آمريكا در تحقق هدف هاي پليد استكباري شوند.
سرلوحه اين هدفها سركوب موج اسلام خواهي و به انزوا كشيدن دوباره ارزشهاي اسلامي است.
همه ابزارهاي تبليغاتي و سياسي آمريكا و ديگر سلطه طلبان، امروز به كار افتاده است تا نهضت بيداري اسلامي را به  تاخير اندازند و اگر بتوانند سركوب كنند.
ملتهاي مسلمان بايد امروز كاملا هوشيار و مراقب باشند و علما و پيشوايان ديني، روشنفكران و دانشگاهيان، نويسندگان و شاعران و هنرمندان، جوانان و نخبگان، همه و همه بايد با هوشياري و اقدام به هنگام نگذارند، آمريكاي جهانخوار دوره جديدي از سلطه استعماري خود بر دنياي اسلام را آغاز كند.
شعار دموكراسي خواهي از سوي سلطه گراني كه سالها مدافع رژيم هاي ديكتاتوري در آسيا و آفريقا و قاره آمريكا بوده اند، پذيرفته نيست.
داعيه مبارزه با خشونت و تروريسم از كساني كه خود مروج تروريسم صهيونيستي و مرتكب خونين ترين خشونتها در عراق و افغانستان اند، نفرت آور است.
ادعاي طرفداري از حقوق مدني از شيطان هايي كه جنايات تروريست خون آشامي چون شارون را بر مردم مظلوم فلسطين، همواره تحسين و تشويق كرده اند، فريبي مستوجب لعن و نفرين است.
مرتكبان جنايات گوانتانامو و ابوغريب و زندان هاي مخفي در اروپا و تحقيركنندگان ملت عراق و فلسطين و پرورش دهندگان گروههايي كه به نام اسلام، خون مسلمانان را در عراق و افغانستان مباح مي شمرند، حق ندارند از حقوق بشر سخن بگويند.
دولتهاي آمريكا و انگليس كه شكنجه متهمان و حتي ريختن خون آنان در خيابانها را مجاز مي شمرند و حتي شنود مكالمات تلفني شهروندان خود بدون حكم قضايي را جايز مي دانند، حق ندارند خود را طرفدار حقوق مدني معرفي كنند.
دولتهايي كه با توليد سلاح اتمي و شيميايي و به كار گرفتن آن، تاريخ معاصر خود را سيه رو كرده اند، حق ندارند خود را متولي عدم اشاعه صنعت هسته اي قلمداد كنند.
برادران و خواهران مسلمان، امروز جهان و به ويژه جهان اسلام دوران حساسي را مي گذراند، از سويي امواج بيداري سراسر دنياي اسلام را فراگرفته و از سويي چهره غدار آمريكا و ديگر مستكبران از پرده تزوير و ريا، بيرون افتاده است.
از سويي، حركت به سمت بازيابي هويت و اقتدار در بخشهايي از جهان اسلام آغاز شده و در كشوري به عظمت ايران اسلامي، نهالهاي دانش و فناوري مستقل و بومي به بار نشسته و اعتماد به نفسي كه محيط سياسي و اجتماعي را متحول كرده بود به محيط علم و سازندگي كشيده شده است و از سويي رخنه هاي ضعف و انحطاط در آرايش سياسي و نظامي دشمنان پديد آمده است.
امروز عراق از سويي و فلسطين و لبنان از سويي نمايشگاه ضعف و عجز قدرت پر مدعاي آمريكا و صهيونيزم است.
سياست خاورميانه اي آمريكا در نخستين گامهاي خود با موانعي بزرگ مواجه شده و ناكامي در اين سياست به حربه اي بر ضد طراحان آن تبديل شده است.
امروز روزي است كه ملتها و دولتهاي مسلمان مي توانند ابتكار عمل را به دست گيرند و كاري بزرگ را آغاز كنند، كمك به ملت مظلوم فلسطين، حمايت از ملت بيدار عراق، حراست از ثبات و استقلال لبنان و سوريه و ديگر كشورهاي منطقه، وظيفه اي همگاني است و وظيفه نخبگان سياسي و ديني و فرهنگي و رجال ملي وجوانان و دانشگاهيان، سنگين تر از ديگران است.
وحدت و همدلي ميان پيروان مذاهب اسلامي و پرهيز از اختلافات فرقه اي و قومي بايد از برجسته ترين شعارهاي اين نخبگان باشد، نشاط علمي، نشاط سياسي، تلاش فرهنگي و بسيج كردن همه نيروها در اين صفوف اصلي، بايد سرلوحه دعوت آنان قرار گيرد.
دنياي اسلام براي مردمسالاري و حقوق بشر، محتاج نسخه مغلوط و بارها نقض شده غرب نيست، مردمسالاري در متن تعاليم اسلامي و حقوق انسان از برجسته ترين سخنان اسلام است.
دانش را از دارندگان آن، از هرجا و هر كه، بايد آموخت ولي دنياي اسلام بايد همت كند تا هميشه شاگرد نماند و از استعدادهاي خود و همت خود براي نوآوري و ابتكار و توليد علم كمك بگيرد.
ارزشهاي غربي كه در كشورهاي آنان به فروپاشي اخلاقي و رواج شهوتراني و خشونت و قانوني كردن همجنس بازي و فضاحتهاي ديگري از اين قبيل انجاميده قابل تقليد نيست.
اسلام با ارزشهاي والاي خود، برترين منبع رستگاري انسان هاست و نخبگان ملتها وظيفه حتمي بازخواني و ترويج اين ارزشها را بر دوش دارند.
تروريسم كور و وحشيانه كه امروز مستمسك اشغالگران عراق براي حمله به اسلام و مسلمانان و بهانه ادامه اشغال نظامي آن كشور اسلامي است، بنابر تعاليم اسلام مطرود و محكوم است.
اولين متهم اين حوادث جنايت بار، نظاميان آمريكايي و دستگاه هاي جاسوسي آمريكا و اسرائيل اند كه تاثيرگذاري بر روند تشكيل دولت در عراق نزديكترين هدف خباثت آلود آنها به شمار مي رود.
برادران و خواهران مسلمان! تضمين كننده همه هدفهاي بزرگ امت اسلامي، توكل به خداوند و اعتماد به وعده حتمي قرآن و تحكيم اتحاد اسلامي است، و فريضه حج با مايه غني و كارساز ذكر الله و بااجتماع متراكم و عظيم مسلمانان درمناسك آن، مي تواند نقطه آغاز و سكوي پرش اين نهضت فراگير باشد.
توفيق الهي را براي شما حجاج و دعاي حضرت ولي الله اعظم روحي فداه را براي همه مسلمانان آرزو مي كنم.
والسلام عليكم و رحمةالله ـ سيد علي خامنه اي

حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار اقشار مختلف مردم قم:
ايران از حق مسلم خود براي استفاده صلح آميز
از دانش هسته اي صرف نظر نخواهد كرد
000225.jpg
فارس : رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم قم فرمودند: راي اكثريت مردم در انتخابات اخير رياست جمهوري به شعارهاي انقلاب، خط امام ( ره) و عدالت طلبي نشانه پايبندي بيش از پيش مردم به مباني انقلاب است.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم قم، اين شهر مقدس را سرآغاز نهضت اسلامي در سال ۱۳۴۱ و آغازگر حركت عظيم انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۶ دانستند و با تأكيد بر اين كه حركت ارزشمند و همراه با اخلاص حضرت امام (ره) و مردم قم، كلمه طيبه و كلمه حقي بود كه اكنون در سراسر جهان اسلام گسترش يافته است، تصريح كردند: راهي را كه قم آغاز كرد اكنون هموارتر و زيباتر از گذشته شده است و ملت ايران با اميد و اعتماد بيشتر به تواناييهاي خود، حركت به سوي آينده روشن انقلاب اسلامي و ارزشهاي آن را با صلابت ادامه مي دهد و در اين مسير، حفظ وحدت و همچنين حفظ ايمان و اعتقاد به اين راه از مهم ترين و ضروري ترين وظايف است.
ايشان در اين ديدار كه به مناسبت سالروز قيام ۱۹ دي سال ۱۳۵۶ مردم قم برگزار شد، ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي مظلوم اين قيام خونين، گسترش انگيزه حاكميت و عزت اسلام در جهان اسلام به ويژه در ميان جوانان، دانشگاهيان و روشنفكران را نتيجه اخلاص امام خميني(ره) و مردم قم ارزيابي كردند و افزودند: حضرت امام(ره) همواره مي فرمودند ما مامور به تكليف هستيم و خداوند هم پاداش آن عمل مخلصانه به تكليف را با فراگير شدن نام و ياد امام خميني (ره) در جهان اسلام داد و اكنون خط و راه امام با وجود همه دشمني ها، همچنان زنده، و پابرجا و مستحكم تر از گذشته ادامه دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه خاطرنشان كردند: به بركت راه امام(ره)، امروز بعد از ۲۷ سال از پيروزي انقلاب اسلامي، بار ديگر رايحه خدمتگزاري به مردم با تكيه بر شعارهاي انقلاب، فضاي كشور را در بر گرفته و راي اكثريت مردم در انتخابات اخير رياست جمهوري به شعارهاي انقلاب، خط امام ( ره) و عدالت طلبي، نشانه پايبندي بيش از پيش مردم به مباني انقلاب است.
ايشان افزودند: بحمدالله مسؤولان كشور هم در عرصه خدمت به مردم و عملي كردن شعارهاي ارائه شده، اقدامات خوبي را انجام داده اند و تلاش همه مسؤولان اعم از مسؤولان دولتي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي حركت به سوي مباني و ارزشهاي انقلاب اسلامي ستودني است، ضمن آنكه در صحنه بين المللي هم ملت و دولت ايران نسبت به گذشته از ابهت و قدرت بيشتري برخوردار شده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشنهاد مطرح شده براي مشاركت كشورهاي مختلف در برنامه هاي سوخت هسته اي ايران تأكيد كردند: ايران از حضور كشورهاي اروپايي و غير اروپايي در اين مسئله استقبال مي كند زيرا جمهوري اسلامي ايران از حق مسلم خود براي استفاده صلح آميز از دانش هسته اي كه با تلاش جوانان با استعداد اين مرز و بوم به دست آمده است، صرف نظر نخواهد كرد و كسي نمي تواند از اين حق ملت چشم پوشي كند.
ايشان همچنين با اشاره به پيشنهاد ديگري كه درخصوص بررسي وضع حقوق بشر به طور همزمان در ايران و اروپا و اعزام نمايندگاني از دو طرف براي بررسي حقوق بشر و چگونگي رعايت حقوق مدني، ارائه شده است، افزودند: اين به صلاح اروپايي هاست كه اين دو پيشنهاد منطقي رئيس جمهور محترم را بپذيرند زيرا علاوه بر اينكه نگراني ها برطرف خواهد شد، همكاري ها و ارتباطات دو طرف پيشرفت خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برخي تهديدها درخصوص تحريم ايران خاطرنشان كردند: كساني كه اكنون سخن از تحريم به ميان مي آورند در طول سالهاي گذشته در هر زماني كه توانسته اند ايران را در موارد مختلف تحريم كرده اند و اكنون برخي كشورهاي اروپايي از تحويل برخي كالاهاي خريداري شده، سرباز مي زنند اما نتيجه اين تحريمها، بازگشت جوانان ايراني به استعدادهاي دروني و تكيه بر خود بوده است لذا اين گونه تهديدها هيچ گونه تاثيري ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، حفظ وحدت و انسجام داخلي و اعتماد به مسير انقلاب و آينده درخشان را دو وظيفه بسيار مهم آحاد مردم،  مسؤولان، گروههاي مختلف و افراد صاحب تريبون برشمردند و خاطرنشان كردند: نبايد عده اي به دليل برخي اختلافات جزئي، صداي خود را به يكديگر بلند كنند زيرا اختلاف مايه اميدواري دشمن است.
ايشان همچنين با انتقاد از برخي عوامل داخلي و قلمهاي مزدور و حقير دشمن كه در جهت اهداف بدخواهان ملت ايران و تلاش براي نااميد كردن مردم و جوانان گام برمي دارند، تصريح كردند: تاريخ و سرگذشت اين كشور، اميد و اعتماد را به ما مي آموزد زيرا اين ملت در زماني كه دو ابرقدرت بر جهان حاكم بودند توانست خود را از آن شرايط سخت محاصره اقتصادي و جنگ به رتبه هاي بالاي علم و فناوري در مقطع كنوني برساند و بر همين اساس ملت ايران مي تواند و اميدوار است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به وظيفه سنگين فضلاي حوزه علميه قم در جهت پشتيباني فكري از انقلاب اسلامي و پاسخگويي به شبهات و ابهامات جديد تأكيد كردند: امروز افكار ماركسيستي و سوسياليستي، ناسيوناليستي افراطي، و حتي ليبرال دموكراسي غرب جاذبه خود را از دست داده  و در مقابل شعارهاي عدالت طلبي، كرامت انساني و مردم سالاري ديني كه برگرفته از متن اسلام است،  زنده، جذاب و پابرجاست، بنابراين نگاه دنيا به سوي انقلاب اسلامي و شعارها و تفكرات اين انقلاب است.
حضرت آيت الله خامنه اي وضعيت كنوني استكبار جهاني به عنوان دشمن انقلاب اسلامي و مظهر آن آمريكا را وضعيت بد و دشوار دانستند و افزودند: آمريكايي ها در عراق از لحاظ سياسي شكست خورده اند و در فلسطين نيز با شكست مواجه شده اند زيرا جلاد و قصاب فلسطيني ها كه قصد سركوب سه ماهه انتفاضه را داشت با حركت انتفاضه نابود شد.
ايشان علت فشارهاي اخير آمريكا به سوريه و لبنان را شكست آنان در طرح هاي خاورميانه بزرگ و نقشه راه ارزيابي و تأكيد كردند: چنانچه ملتها و رهبران سوريه و لبنان نيز با هوشياري عمل نمايند توطئه آمريكا در اين دو كشور نيز با شكست مواجه خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به روز عرفه، اين روز را روزي بزرگ و روز دعا، ذكر و راز و نياز دانستند و همه مردم به ويژه جوانان را به قدر دانستن اين روز و برقراري ارتباط با خدا توصيه كردند.
در ابتداي اين ديدار، محتاج استاندار قم با اشاره به پيشتازي مردم و علماي قم در نهضت اسلامي و تقديم ۵۳۰۰ شهيد در طول انقلاب بر پايبندي مردم اين شهر مقدس با آرمانهاي انقلاب اسلامي و خط امام (ره) تأكيد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |