سه شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۷ - Jan 10, 2006
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري اعلام كرد:
طرح شهرداري براي تسهيل خروج خودروهاي فرسوده از تهران
000282.jpg
گروه شهري: در حالي كه به طور ميانگين ۲۰ درصد مساحت شهرها در سطح جهان اختصاص به معابر و شريانهاي اصلي دارد اين رقم با توجه به مساحت ۷۰۰ كيلومتري شهر تهران تنها ۷ درصد است.
خبرنگار ما به نقل از مهندس سيدجعفر تشكري هاشمي مديرعامل سازمان حمل و نقل ترافيك و قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران مي نويسد: برآوردها حاكي از آن است كه حدود ۳ ميليون خودرو در طول شريانهاي ۲ هزار و ۳۳۰ كيلومتري تهران در حركت است كه بايد اين رقم با توجه به مساحت اعلام شده يك سوم رقم فعلي باشد. (يعني ۱ ميليون خودرو) وي در ادامه سخنان خود از يك طرف به رقم ۶۰۰ هزار پاركينگ عمومي مورد نياز شهر تهران اشاره كرد كه در حال حاضر تنها ۲۷ هزار فضاي عمومي پارك احداث شده و از طرف ديگر به منظور تامين فضاهاي پارك مورد نياز در زمانهاي كوتاه (حداكثر ۲ ساعت) ۵۰ هزار فضاي پارك حاشيه اي شناسايي شده كه تاكنون ۱۱ هزار جاي پارك به ۸۵۰۰ پاركبان تحويل داده شده است تا به منظور اعمال نظم و انضباط، ترويج عدالت در استفاده از فضاي پارك حاشيه خيابانها براي عموم مردم و جلوگيري از بهره برداري اختصاصي كسبه استفاده شود.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در بخشي ديگر از سخنان خود اعمال طرح تردد نوبتي خودروها (زوج و فرد) در محدوده ترافيك را علاوه بر نارضايتي عموم به دليل برخي مخاطرات و آثار و پيامدهاي آن قابل اجرا در دراز مدت ندانست و از جمله دستكاري پلاكهاي خودرو وخريد خودروهاي پلاك مكمل در ميان اقشار مرفه جامعه را ذكر كرد. به طوري كه شاهد افزايش ۲ درصدي قيمت خودروهاي پلاك شده در شهر بوديم.
اين در حالي است كه به گفته مهندس هاشمي گر چه وضعيت ترافيكي شهر در مدت اعمال طرح زوج و فرد در محدوده داخلي كاملا عادي به نظر مي رسد اما شاهد سرايت ترافيك به رينگ اطراف منطقه جديد طرح هستيم.
وي گفت: شهرداري تهران طرحهاي پيشنهادي ديگري را در حضور نمايندگان تهران و كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي داشته كه يكي از آنها طرح خودروهاي چند سرنشين است. متعاقب آن ضمن اينكه مانع از تردد نيمي از خودروها در سطح شهر مي شويم در بحث آلودگي هوا هم شاهد كنترل بيشتري مي بوديم.
وي از جمله ديگر طرحهاي پيشنهادي شهرداري را به جاي طرح زوج و فرد، اختصاص بودجه طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به شهرداري اعلام كرد.
هاشمي در توضيح اين پيشنهاد شهرداري گفت: از آنجا كه در حال حاضر خودروسازان در كنار تشريفات دست و پاگير قانوني، مالكين خودروها ي فرسوده را ملزم به تعويض خودرو به عنوان جايگزين آن هم به وسيله وامهايي با بهره هاي بالاي ۲۰ درصد مي كنند عملا نيمي از مبلغي هم كه دولت به عنوان يارانه به اين امر اختصاص مي دهد به دست مصرف كننده نمي سد در حالي كه در طرح پيشنهادي شهرداري تهران اين مبلغ به طور مستقيم به دست مالكين خودرو مي رسد تا انگيزه اي بيشتر براي از رده خارج كردن خودرو داشته باشند بدون اينكه الزامي به خريد خودروي جايگزين نيز باشد.
هاشمي مي گويد: نبايد الزاما با استفاده از سياستهاي يارانه اي دنبال از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده باشيم بلكه كاركرد ابزارهاي بازدارنده اي چون افزايش نرخ بيمه، افزايش عوارض و افزايش ماليات ورود به محدوده طرح هم بايد مدنظر مسئولان قرار گيرد تا مردم ترجيح دهند به جاي استفاده از خودروهاي فرسوده براي تردد در شهر از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند.
هاشمي از ترافيك به عنوان نخستين معضل و دغدغه عمومي مردم نام برد و يكي از راههاي برون رفت شهر تهران از وضعيت بغرنج ترافيك را احداث خط سبز يا بحث خطوط ويژه شبكه بزرگراهي براي اتوبوس ها اعلام كرد.
وي در توضيح اين طرح گفت: توجه به اينكه در يك لاين بزرگراهي در ساعات اوج ترافيك شاهد تردد ۳ هزار خودرو با ۶/۱ سرنشين هستيم ،مي شود با اختصاص اين لاين به ۵۰ دستگاه اتوبوس با حداكثر سرعت امكان جابجايي روزانه ۸ هزار نفر از شهروندان را در حداقل زمان ممكن فراهم كرد.
وي از اين اقدام به عنوان راهي براي بهره برداري بيشتر از بزرگراهها نام برد و گفت: طرح خط سبز در شوراي ترافيك تهران و با حضور دكتر قاليباف شهردار تهران به اندازه ۶۰ كيلومتر به تصويب رسيده كه البته به نظر مي رسد اين مسير تا ۳۳۰ كيلومتر قابل افزايش باشد.
بنابراين گزارش راه اندازي نخستين خط ويژه اتوبوس بزرگراهها در مسيرهاي توحيد، پارك وي، هفت تير و بزرگراه چمران از بهمن ماه امسال آغاز مي شود.
به گفته هاشمي توسعه و ادامه اجراي طرح دوربرگردانها به نتايج بررسيهاي كارشناسي كه مجددا انجام خواهد گرفت بستگي دارد ضمن اينكه در نظر داريم دوربرگردانهايي كه سبب ايجاد مخاطره براي شهروندان مي شوند را حذف نماييم.

نمايندگان آبادان در مجلس اعتراض كردند:
تخليه زباله هاي نفتي پالايشگاه آبادان در تالاب شادگان
گروه شهري _ مژگان جمشيدي: جمعي از نمايندگان آبادان در مجلس شوراي اسلامي با اعلام هشدار جدي مبني بر نابودي تالاب بين المللي شادگان در خوزستان، خواستار پاسخگويي سازمان محيط زيست نسبت به تخليه زباله هاي نفتي پالايشگاه آبادان دراين تالاب شدند.اعتراض به تخليه زباله هاي سمي پالايشگاه در شادگان  در حالي صورت مي گيرد كه با گذشت يك ماه از وقوع مرگ و مير گسترده ماهي ها در تالاب شادگان اين سازمان تاكنون از ارائه هرگونه پاسخي خودداري كرده است.مديركل محيط زيست استان خوزستان هفته گذشته در آخرين تماس همشهري با وي، تنها از اين واقعه اظهار بي اطلاعي كرد و مرگ و مير ماهي ها را ادعاي همشهري توصيف كرد.اين در حالي است كه از سال ۸۰ تاكنون به دلايل متعددي از جمله نشت لوله هاي نفتي بندر امام و تخليه زهاب مزارع كشت نيشكر در شادگان مرگ و مير آبزيان و پرندگان در تالاب رو به افزايش است. با اين وجود ۱۳ ماه قبل كانون ديده بانان زمين با انتشار گزارشي مصور و اعلام آن به سازمان بازرسي كل كشور از تخليه ۳۵ هزار متر مكعب زباله هاي نفتي پالايشگاه آبادان در اراضي شادگان خبر داد كه تاكنون هيچ اقدامي از سوي سازمان محيط زيست صورت نگرفته است.كانون ديده بانان زمين با نمونه برداري از زباله هاي نفتي و آزمايش آنها اعلام كردند ۶۳ درصد مواد تخليه شده هيدروكربورهاي نفتي و ۳۳ درصد گوگرد و مابقي ساير انواع فلزات بوده كه با انتشار گازهاي خطرناك نظير بنزن و تولوئن مي تواند در درازمدت زيستگاه انواع پرندگان نادر و گياهان تالاب را نابود كند.

خادم : واگذاري ۲۳ وظيفه دستگاههاي دولتي به شهرداريها
براي تحقق مديريت واحد شهري اصلاح شد
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: موضوع واگذاري ۲۳ وظيفه دستگاههاي دولتي به شهرداريها براي تحقق مديريت واحد شهري اصلاح و بازنگري شد.
رسول خادم، با اشاره به اين كه چگونگي عملياتي كردن مديريت جامع شهري با استناد به ظرفيتهاي قانوني موجود در ماده ۱۳۶ برنامه سوم توسعه و بند «ب» ماده ۱۳۷ قانون برنامه چهارم در بيست و چهارمين مجمع مشورتي كميسيونهاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي شهرها مورد بررسي قرار گرفت، افزود: در اين جلسه مستندات قانوني مذكور ارائه و راه حل هاي پيشنهادي درخصوص مصوبات سالهاي ۸۱ ، ۸۲ شوراي عالي اداري و ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم توسعه و بند «ب» ۱۳۷ قانون برنامه چهارم توسعه مورد بررسي قرار گرفت و بررسيهاي لازم انجام شد.وي افزود: بر اساس اولين مصوبه شوراي عالي اداري از مجموع ۲۳ وظيفه، ۱۴ وظيفه از جمله تهيه طرحهاي توسعه شهري، صدور مجوز حمايت از تشكلهاي غير دولتي، ايجاد و نگهداري پاركها و جنگل هاي حاشيه شهرها، اداره امور توانبخشي، پرورشگاهها، خانه هاي سالمندان، كودكان بي سرپرست، مراكز ترك اعتياد و اختيارات زيست شهري كه به ترتيب از فعاليتهاي وزارتخانه مسكن، كشور، سازمانهاي ملي جوانان، سازمان جنگلها و مراتع، بهزيستي و حفاظت محيط زيست است بايد در كوتاه مدت به شهرداريها واگذار مي شد كه اين موضوع مورد بازنگري و اصلاح قرار گرفت و در مجمع به تصويب رسيد.

معاون وزير خارجه ونزوئلا در ديدار با قاليباف:
تهران ،شهر پاكيزه اي است
معاون وزير امور خارجه ونزوئلا و هيأت همراه صبح ديروز با شهردار تهران ديدار كرد و طرفين راههاي همكاري متقابل را مورد بررسي و مذاكره قرار دادند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در اين ديدار كه سفير ونزوئلا در تهران نيز حضور داشت، آلسيديس روندون معاون آسياي وزير امور خارجه ونزوئلا ضمن اظهار خوشحالي از سفر به ايران و ديدار با دكتر قاليباف، گفت: تهران شهر بسيار پاكيزه اي است و شهرداري توانسته است بحث جمع آوري و بازيافت زباله را به خوبي ساماندهي كند.به همين دليل كاراكاس بسيار علاقه مند است تا از تجربيات شهرداري تهران در اين زمينه بهره مند شود.وي با اشاره به خواهر خواندگي شهرهاي تهران و كاراكاس، افزود: در سفر ماه آينده رئيس جمهور ونزوئلا به تهران، شهردار كاراكاس نيز وي را همراهي مي كند و ديدار امروز مقدمه اي براي امضاء تفاهم نامه اي درمورد ارتقاء سطح همكاري هاي شهرداري هاي تهران و كاراكاس در سفر مذكور است.شهردار تهران نيز در اين ديدار ضمن خوشامد گويي به معاون وزير امور خارجه ونزوئلا و هيأت همراه، اظهار داشت: شهرداري تهران در عين اينكه به دنبال بهبود وضعيت خدمات رساني خود است، آمادگي دارد تجربيات خود را در اختيار كاراكاس قرار دهد.

اختصاص يك درصد عوارض بنزين به حمل و نقل عمومي
000279.jpg
خبرگزاري فارس : دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت: در حال رايزني با نمايندگان مجلس براي اختصاص يك درصد از عوارض بنزين به حمل و نقل عمومي  هستيم.كامران حاج نصرالهي اختصاص بخشي از عوارض بنزين به ناوگان حمل و نقل عمومي را يكي از منابع تامين بودجه براي تقويت اين بخش دانست و تصريح كرد: با توجه به استفاده خودروها از كارت هوشمند براي مصرف بنزين از سال آينده، بدون شك صرفه جويي قابل توجهي را درمصرف بنزين شاهد خواهيم بود.وي افزود: بنابراين با توجه به صرفه جويي هايي كه از اين بخش به دست خواهد آمد، مي توان كمبودهاي موجود در بخش حمل و نقل عمومي را رفع كرد.

آموزش بازيافت زباله
000285.jpg
۱۵ هزار دانش  آموز تهراني  آموزش  بازيافت  زباله  مي بينند.اين  برنامه  با هدف  اشاعه  فرهنگ  تفكيك  زباله  تر و خشك  و آشنايي با پس مانده هاي  زباله  انجام  مي شود.كودكان  در راستاي  اجراي اين  طرح ، آموزش هاي  لازم  را پيرامون چگونگي  نگهداري  از خدمات  عمومي ، فضاهاي  سبز و طرح  بازيافت  و تفكيك  زباله از مبدا مي بينند.دراين  برنامه  كودكان  دبستاني  و پيش دبستاني  منطقه  ۶ آموزش و پرورش  تهران  حضور دارند.آموزش  اين  كودكان  از طريق  پخش  فيلم هاي  كارتوني ، تئاتر، تيزرهاي  تبليغاتي  و انجام  مسابقات  مختلف  انجام  مي شود.برنامه  آموزش  دانش آموزان  در فاز دو مركز تشكل هاي  غير دولتي  شهرداري تهران  برگزار مي شود.

آب براي پرندگان مهاجر
000276.jpg
ايسنا: به منظور بهبود شرايط زيستي پرندگان مهاجر براي اولين بار دريچه سد حسنلو به منظور تخليه ميزان ۳۰ ميليون متر مكعب آب مازاد بر روي پارك ملي درياچه اروميه گشوده شد. مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي افزود: اگرچه تراز فعلي آب پارك ملي درياچه اروميه در پايين ترين حد خود قرار دارد اما اين اقدام شايسته مي تواند تالابهاي اقماري پارك ملي  را احيا كند و پرندگان در شرايط بهتري زيست كنند.كلانتري تصريح كرد: كاهش ميزان بارندگي در سه ماهه پاييز نگراني نسبت به زيست بوم با ارزش پارك ملي درياچه اروميه را دو چندان كرده و اميد است وضعيت بارندگي تغيير كند و بيشتر از اين شاهد اين بحران زيست محيطي نباشيم.

نگاه
دور جديد مبارزه با موشها در شهر آغاز شد
علي مريخي
000273.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |