دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۰
به خاطر چند دلار بيشتر
هنري للاند در سال 1902 ميلادي، اولين اتومبيل لينكلن را ساخت و درسال 1917 اين شركت را همراه با پسرش، ويلفرد، تاسيس كرد
000258.jpg
ساسان گلفر
اين هفته نگاهي داريم به جديدترين محصول يكي از قديمي ترين پيرمردهاي صنعت خودرو جهان. علامت تجاري لينكلن سابقه اي 104 ساله در جهان اتومبيل دارد. در سال 1902 ميلادي، هنري للاند اولين اتومبيل لينكلن را ساخت و بعد درسال 1917 اين شركت را همراه با پسرش، ويلفرد، تاسيس كرد و نام اولين رئيس جمهور ايالات متحده را بر آن نهاد.
لينكلن در سال 1922 به هنري فورد واگذار شد و به شركت خودروسازي فورد پيوست و بعدا عضوي از مجموعه جنرال موتورز شد. اتومبيل هايي كه با نام تجارتي لينكلن به بازار عرضه مي شوند عمدتا در رده تجملي و با كيفيت بالا و قيمت متوسط (معمولا 30 تا 40 هزار دلار) هستند. ظاهرا اين شركت در سال هاي اخير چندان از فروش اتومبيل هاي خود راضي نبوده و به فكر تجديد حيات اين پير كهنسال افتاده است و يكي از اقداماتي كه به منظور ايجاد جذابيت هاي تازه در بازار انجام داده، معرفي پنج مدل جديد طي چهار سال مدل گذشته بوده كه مهم ترين آنها مدل Zephyr 2006 است. مديران شركت فورد پيش بيني كرده اند كه سال 2006 آغاز بهبود وضعيت فروش لينكلن خواهد بود و بيشترين رشد آمار فروش از سال 2003 در سال جاري به وجود خواهد آمد و بيشترين اميد خود را به Zephyr بسته اند كه فروش آن از پاييز 2005 آغاز شده است، البته لينكلن Zephyr سابقه اي 70 ساله دارد و اولين نمونه اي كه اين نام را برخود داشته، درسال 1936 به بازار آمده است، اما مدل 2006 آن كاملا جديد است. اين سواري تجملي چهار در و داراي ظرفيت پنج سرنشين است و اندازه اي متوسط و قيمتي در حدود 30 هزار دلار دارد كه به اعتقاد كارشناسان اتومبيل مزايا و ارزش هاي بسياري دارد، ازجمله طرح و ظاهر زيبا و چشمگير، تجهيزات رفاهي و احساس راحتي و تجمل واقعي و قيمت نسبتا پايين با در نظر گرفتن ارزش هاي فني و رفاهي آن، اما در كنار اين مزايا، ظاهر سنتي، تاكيد بيشتر بر شيك و تجملي بودن و اهميت كمتر جنبه هاي اسپورت اتومبيل را به عنوان نقاط ضعف Zephyr 2006 در نظر مي گيرند. لينكلن Zephyr جديد شباهت هاي زيادي با فورد Fusion و مركوري Milan دارد كه هر سه در كارخانه فورد در هورموزيلو، مكزيك ساخته مي شوند.
موتور 6 سيلندر خورجيني 30 Duratec لينكلن Zephyr 2006 كه از زمانبندي متغير ورودي بادامك (I-VCT) استفاده مي كند تا گشتاور بيشتر و آلايندگي كمتري داشته باشد،  در عين قدرتمند بودن، كم مصرف است و استاندارد آلايندگي ULEVII كاليفرنيا را رعايت مي كند. اين موتور 3 ليتري، DOHC (دوميل سوپاپ رو)، 24 سوپاپ و داراي نسبت تراكم 10 به 1، در 6 هزار و 250 دور در دقيقه، 221 اسب بخار توان و 205 پاوند‎/ فوت گشتاور در 4 هزار و 800 دور در دقيقه توليد مي كند و با دارا بودن اين قدرت همراه با سيستم انتقال قدرت استاندارد 6 دنده اتوماتيك كه قدرت را به ديفرانسيل جلو اعمال مي كند، شتاب صفر تا 100كيلومتر در 7 ثانيه را تامين مي كند و با توجه به وزن اسمي 3 هزار و 410 پاوندي (يكهزار و 548 كيلوگرم) اتومبيل نسبت وزن به قدرت 41/15 پاوند بر اسب بخار دارد.
طول كلي Zephyr ا 5 / 190اينچ (4 متر و 84 سانتي متر)، عرض آن بدون در نظر گرفتن آينه هاي بغل 2/72 اينچ (1متر و 83 سانتي متر)، ارتفاعش 2/57 اينچ (1 متر و 45 سانتي متر) و فاصله دور محور چرخ 4/107 اينچ (2 متر و 73 سانتي متر) است. شكل ظاهري اين اتومبيل همان طور كه انتظار مي رود بسيار باوقار و زيبا و برخوردار از عناصر سبك كلاسيك لينكلن است كه به عنوان ميراث اين علامت تجاري محسوب مي شوند. جلو پنجره سنتي آبشار مانند لينكلن، چراغ هاي جلو چهارگوش HID و جواهر مانند، چرخ هاي آلومينيومي آب كروم كاري شده 8پره 17 اينچي و تايرهاي V39 71R- 05/522 P، گزينه هاي رنگي آبنوسي، سفيد آكسفورد، نقره اي سرد، نقره اي تنگستن، قرمز مرلو، بژ، نوك مدادي و صدفي جنبه هايي از طرح خارجي لينكلن۲۰۰۶ Zephyr هستند و در مجموع حسي اشرافي به آن مي دهند و با تاكيد طراح بر فرم كلاسيك و چهارگوش اتومبيل، تداعي كننده اتومبيل هاي فوق مجللي مانند بنتلي، مايباخ و رولزرويس است كه در حدود 10 برابر آن قيمت دارند.
000261.jpg
در داخل اتاق اتومبيل، چوب، چرم و تودوزي ساتن نيكل و كروم به منظور ايجاد احساسي خوشايند براي بينايي و لامسه به كار رفته است. صفحات نمايشگر با حلقه اي كروم در اطراف كه با نوري سفيدرنگ روشن مي شوند و نور سفيد داخل اتاق را تكميل مي كنند و چراغ هاي LED (ديود نورگسيل) براي روشن كردن نمايشگرها در شب مورد استفاده قرار مي گيرند، جلو داشبورد به صورت يك نوار افقي در سه رنگ موجود است؛ نوك مدادي تيره با چوب آبنوس، رنگ سنگ روشن با چوب آبنوس يا ماسه اي با چوب افراي منقوش. مارك ريچمن مدير استراتژي طراحي داخلي فورد- در اين باره توضيح مي دهد: چوب افراي منقوش، ظاهري تر و تازه و هيجان انگيز به طرح داخلي مي دهد، آبنوس تيره كلاسيك و باوقار است و براي كساني خوب است كه به دنبال حس سنتي تجمل هستند. آلومينيوم با برجستگي هاي دانه دار بسيار تكنيكي و مدرن به نظر مي آيد. ما مي توانيم با استفاده از اين مواد سه فضاي كاملا متفاوت به طرح داخلي اتومبيل بدهيم .لينكلن Zephyr 2006 به ويژه به منظور رفاه و راحتي سرنشينان طراحي شده است. براي جادارتر شدن اتومبيل، فاصله دو محور چرخ، افزوده شده و به اين ترتيب، سرنشينان عقب حدود 3 فوت
(91 سانتي متر) در جلو پاي خود جا دارند، البته تعدادي از كارشناسان، صندلي جلو را فاقد فضاي كافي و ناراحت يافته اند، اما احتمالا آنچه مورد انتقاد آنها واقع شده بسيار راحت تر از صندلي خودروهايي است كه معمولا من و شما سوار مي شويم و مسلما از صندلي خودروهاي راهي تهران بهتر است!
ايمني اتومبيل را از يك نظر مي توان مهم ترين جنبه رفاهي آن دانست و در مورد اين اتومبيل ايمني به بهترين نحو تامين شده است. كيسه هواي محافظ سينه سرنشينان جلو و دو رديف كيسه هواي برزنتي جانبي براي كاستن از صدمات ناشي از ضربه جانبي از جمله تمهيدات ايمني معمول لينكلن هستند، اما در اين خودرو از پيشرفته ترين فن آوري ها به منظور حفظ جان سرنشينان استفاده شده است؛ از جمله سيستم ايمني شخصي فورد كه شامل كيسه هاي هواي استاندارد راننده و سرنشين جلو، كيسه هاي هواي جانبي مستقر در صندلي براي حفاظت از سينه و كمربندهاي ايمني سه نقطه اي براي تمام سرنشينان كه در مورد سرنشينان جلو فنر برگشت نيز دارد و پرده برزنتي محافظ سر كه تمام سطح شيشه را از ستون جلو تا ستون پشت مي پوشاند. علاوه بر اين اقدمات، ساختار بدنه براي رفتار بهتر در هنگام تصادف بهينه سازي شده است. ديسك ترمزهاي چهار چرخ با چهار حسگر، سيستم ترمز ضدقفل (ABS) سه كاناله و توزيع الكترونيك نيروي ترمز (EBD) جنبه هايي ديگر از فن آوري پيشرفته ايمني Zephyr هستند.
تعدادي از تجهيزات رفاهي استاندارد لينكلن Zephyr 2006 عبارتند از پخش CD و MP3 شش ديسك با شش بلندگو و راديو AM/FM استريو، برف پاك كن ناپيوسته كار حساس به سرعت، كنترل شرايط آب و هوايي دو منطقه اي، سطح صندلي راننده چرمي حافظه دار، كنسول مركزي جلو با زيردستي قابل تنظيم، آينه بغل برقي حافظه دار و داراي گرمكن و چراغ زير در، فرمان تلسكوپيك داراي كنترل اضافي سيستم صوتي و شرايط جوي، صندلي هاي گرمكن دار و داراي تنظيم برقي براي سرنشينان و چراغ مطالعه براي سرنشينان عقب. تجهيزات اختياري ديگري نيز به انتخاب خريدار قابل نصب روي اتومبيل است، از جمله، سيستم صوتي پيشرفته THXII با 14 بلندگو، سيستم جهت يابي مبتني بر DVD، صفحه نمايشگر 5/6 اينچ و تكنولوژي تبديل متن به گفتار براي راهنمايي در هنگام سفر به زبان هاي انگليسي، اسپانيولي و فرانسه.
مسئولان لينكلن اميدوارند با اتكا به چنين امكاناتي سالانه 30 هزار Zephyr را به فروش برسانند، اما فكر مي كنم اين محصول آنها چند دلاري گران تر از آن است كه من بخواهم امسال جزو مشتريانش باشم! شما چند دلار بيشتر داريد؟

بازار
000249.jpg
مرگ در رالي داكار
اندي كالدكات ، موتورسيكلت سوار استراليايي در نهمين مرحله از رالي داكار جان خود را از دست داد.
اين قهرمان 41 ساله كه همسر و دختري 3 ساله و كودكي در راه داشت، بيست و سومين قرباني مسابقات رالي طي 28 سال گذشته است. حادثه روز 9 ژانويه 2006 (19 دي 84) اتفاق افتاد و اين سوار شماره۱۰ KTM كه چهار بار قهرمان سفري   استراليا شده بود، زماني كه در مرحله نهم و در جايگاه چهارم با سرعتي كمتر از 160 كيلومتر در ساعت مي راند، بر زمين افتاد و به علت شكستگي گردن درگذشت.
ميتسوبيشي موقتا كنار مي رود
شركت ژاپني ميتسوبيشي اعلام كرد كه شركت در رالي جهاني را براي مدت دو سال به حال تعليق درمي آورد و اميدوار است سال 2008 مجددا به ميدان رقابت بازگردد.
شركت ميتسوبيشي موتورز (MMC) اعلام كرد كه به دنبال بروز مشكلات مالي در سال هاي گذشته ناچار است تمام توجه خود را معطوف به برنامه هاي نوسازي كند.
اين تصميم غيرمترقبه با وجود نتيجه رضايتبخش سال 2005 تيم اين شركت - دوم شدن هري روانپرا در رالي استراليا- اتخاذ شده است. علاوه بر ميتسوبيشي، پژو، اشكودا و سيتروئن نيز از رالي جهاني (WRC) كنار كشيده اند و به اين ترتيب فورد و سوبارو تنها تيم هاي شركت هاي خودروسازي هستند كه در مسابقات سال 2006 شركت مي كنند.
000255.jpg
آئودي در ميدان مي ماند
با اعلام آئودي AG مبني بر ادامه شركت در مسابقات تور آلمان، سازمان دهندگان اين مسابقات نفس راحتي كشيدند، چون اگر آئودي نيز به دنبال اپل از برنامه بيرون مي رفت، مرسدس بنز تنها شركت خودروسازي بود كه باقي مي ماند و اين به معناي پايان رقابت بود.
آئودي در سال هاي 1990، 1991، 2002 و 2004 قهرمان اين رقابت ها شده است. براي سال 2006 دوازده مسابقه پيش بيني شده كه شش مورد آن در آلمان و باقي در نقاط ديگري مانند برندز هاچ، لومان و بارسلون است.
خبر ديگر اينكه قهرمان 2005 مرسدس، گري پافت، سال 2006 غايب اين ميدان خواهد بود چون پذيرفته است كه به عنوان راننده تست تيم مك لارن در فرمول يك شركت كند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |