يكشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۴ - Jan 22, 2006
رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد:
خودباوري شرط لازم جبران عقب ماندگي در علم و فناوري
001026.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: آيين افتتاحيه اجلاس منطقه اي سياستگذاري علم و تكنولوژي براي توسعه پايدار با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و صنايع و معادن و جمعي از شخصيت هاي علمي و فرهنگي بيش از ۱۵ كشور، ديروز در محل تالار اميركبير دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش همشهري دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين نكته كه ملت ها بايد باور كنند كه مي توانند در عرصه علم و فناوري پيشرفت كنند و نوآوري داشته باشند اظهار داشت: اعتماد به نفس و خودباوري شرط لازم و قدم اول جبران عقب ماندگي در علم و فناوري است.
وي افزود: ملتي كه به خودباختگي و ضعف نفس دچار شده باشد و روحيه خود را براي پيشرفت در علم از دست داده باشد و تصور كند علم به انسان هايي از يك نژاد خاص و يا يك كشور و يك منطقه خاص، اختصاص دارد و ديگران نمي توانند توليد كننده علم باشند، به جايي نخواهد رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي يكي از وظايف مهم سياستگزاران در عرصه علم و فناوري در كشورهاي در حال توسعه را تبيين اهميت علم و ضرورت توجه به آن را براي توده مردم عنوان كرد و گفت: سياستگذاران بايد نقش علم و فناوري را در سعادت و حتي بقاي جامعه و حيثيت و هويت ملي توضيح دهند تا توجه به علم به صورت يك نياز ملي درآيد و وجدان عمومي جامعه نسبت به آن احساس شود و در خودآگاهي جامعه، جايگاهي شايسته پيدا كند.
دكتر حداد عادل با اشاره به اين كه اگر علم در كشور به يك «آرمان ملي» تبديل شود، لاجرم براي دست يافتن بدان، يك «عزم ملي» نيز پديد مي آيد، اظهار كرد: ملتي كه چنين آرماني داشته باشد در راه توسعه علم و فناوري سختكوش خواهد شد و سختي ها را تحمل مي كند و براي جبران عقب ماندگي تاريخي خود فداكاري خواهد كرد. وي تصريح كرد: اگر رهبران و مسئولان بلندپايه يك كشور قادر به تشخيص اهميت علم و فناوري نباشند، پيشرفت علمي در آن كشور حاصل نخواهد شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: به همان اندازه كه ايجاد علاقه و حساسيت در ميان عامه مردم ضرورت دارد، باور به اهميت علم و فناوري در اداره كشور و پيشرفت آن براي مديران و مسئولان و سياستگذاران و رهبران كشورها نيز ضرورت دارد. وي با ضروري دانستن تربيت دانش آموزان و دانشجويان در مدارس و دانشگاه ها به نحوي كه صاحب يك تفكر علمي شوند و بينش علمي داشته باشند و روش علمي را درك و آن را در برخورد با مسائل به كار گيرند، گفت: تربيت نسل آينده براي ايجاد جامعه اي برخوردار از علم و فناوري و توسعه پايدار، مستلزم تحولات وسيع و عميق در روش  ها و شيوه هاي آموزشي از دوره ابتدايي تا عالي است.
به گفته دكتر حداد عادل، شناخت استعدادهاي درخشان در جوانان و نوجوانان و حمايت و هدايت آنها نكته مهمي است كه بايد به آن توجه شود، زيرا تشويق دانشجويان و دانش آموزان ممتاز و برجسته نيز به توسعه علم در كشور منجر خواهد شد.
وي افزود: برقراري ارتباط علمي با ساير كشورهاي جهان و استفاده از دانش و تجربه متخصصان علم و فناوري و مؤسسات پژوهشي ديگر كشورها، ضرورت ديگر توسعه پايدار از طريق علم و فناوري است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه ايجاد مراكز پژوهشي در كنار مراكز آموزش عالي سبب مي شود تا فعاليت علمي در فعاليت آموزشي منحصر نشود ، گفت: توسعه مدارس و دانشگاه ها وقتي مي تواند به پيشرفت علم كمك كند كه دانشگاه ها بتوانند پژوهشگر تربيت كنند، پژوهشگراني كه از يك سو با دانشگاه ها ارتباط داشته باشند و از سويي ديگر با جامعه و نيازهاي كشور خود را به كمك پژوهش علمي برطرف سازند. وي با اعلام اين كه ايجاد نظام مديريتي متناسب با توسعه علم و فناوري و اصلاحات ساختاري براي گسترش پژوهش و نوآوري نيز امر مهمي است كه نبايد از چشم مديران جامعه دور بماند اظهار داشت: مجالس قانونگذاري مي توانند با تصويب قوانين كارساز به كمك دولت ها بيايند و موانع را از سر راه بردارند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين مراسم گفت: تجارب موفق و ناموفق كشورهاي در حال توسعه در دهه هاي اخير نشانگر آن است كه توسعه ملي و پيش نياز طبيعي آن يعني توسعه علمي و تكنولوژيك، بدون داشتن يك سياستگذاري سنجيده امكان پذير نيست.
وي با اشاره به اين كه توسعه علم و فناوري مسئوليت مشترك همه بخش ها است و مستلزم يك عزم ملي است و همه بخش ها بايد نقش اساسي در توسعه علوم و فناوري برعهده گيرند.
به گفته دكتر زاهدي اين هماهنگي نقطه اوج نظام اجرايي دولت براي تحقق اهداف و برنامه هاي توسعه ملي دانايي محور خواهد بود. اين همايش سه روزه فردا به كار خود پايان مي دهد.

با توجه به افزايش بيماري هاي غير واگير؛
نارضايتي وزارت بهداشت از وضعيت آموزش بهداشت در مدارس
گروه اجتماعي: آموزش بهداشت در مدارس مورد انتظار وزارت بهداشت نيست. به طوري كه طي سال هاي اخير آموزش بهداشت در مدارس از اولويت چنداني برخوردار نبوده است.
مسئول اداره سلامت جوانان و مدارس معاونت سلامت وزارت بهداشت افزود: با افزايش بيماري هاي غيرواگير و اهميت آموزش هاي مربوط به اين بيماري ها و پيشگيري به علت مشكلات مرتبط با كنترل آنها در مقايسه با بيماري هاي واگير، بايد آموزش بهداشتي در مدارس به صورت كامل و مناسب انجام شود.
دكتر گلايول اردلان اظهار داشت: در زمينه فقر آهن دختران طي مصوبات سال هاي گذشته طرح آهن ياري با ارائه قرص هاي آهن بر اساس دستورالعمل هاي تدوين شده توسط وزارت بهداشت صورت مي گيرد كه ارائه قرص هاي آهن با همكاري وزارت آموزش و پرورش در ديبرستان هاي شبانه روزي آغاز شده و وزارت بهداشت درصدد افزايش ميزان دانش آموزان تحت پوشش است تا از حد دبيرستان افزايش يابد.
وي با توجه به تعداد بسيار زياد دانش آموزان، توزيع قرص هاي آهن به صورت رايگان براي تعداد زيادي از دانش آموزان را بسيار مشكل دانست و در مورد طرح ارائه شير در مدارس گفت: طرح ارائه شير در مدارس كشور براي تامين حفظ و ارتقاي سلامت جسمي دانش آموزان با همكاري وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد كشاورزي، سازمان مديريت ، وزارت رفاه، وزارت بازرگاني و وزارت بهداشت اجرا مي شود كه هم اكنون بيش از ۸ ميليون دانش آموز تحت پوشش اين طرح قرار دارند.
مسئول اداره سلامت جوانان و مدارس معاونت سلامت وزارت بهداشت گفت: طرح ديگري نيز براي تامين نيازهاي تغذيه اي و ميان وعده هاي غذايي در نظر گرفته شده كه هم اكنون مراحل تكميلي را طي مي  كند و آئين نامه آن توسط بهداشت محيط مدارس دفتر سلامت وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مديريت مصوب شده است.
وي تصريح كرد: بينايي سنجي از خدمات غربالگري است كه در شهر و روستا انجام مي شود و اختلالات چشمي دانش آموزان كشف مي شود كه اقدامات لازم در زمينه ارائه عينك به دانش آموزان انجام مي شود و اقدامات پيشگيرانه در اين مورد نيز صورت مي گيرد.
اردلان گفت: پيشگيري و درمان در مورد مسائل بهداشتي نظير پوست و مو، بينايي سنجي و قد در طرح غربالگري صورت مي گيرد كه سالانه يكبار در مقاطع خاص تدوين شده در معاونت سلامت به صورت انجام معاينات پزشكي براي دانش آموزان تحت پوشش اين خدمات انجام مي شود.
وي با بيان اينكه وزارت بهداشت از مجموع ۱۵ ميليون دانش آموز ۸۵درصد روستاها را پوشش مي دهد، اما در مورد شهرها پوشش زيادي را دربر نمي گيرد ، تصريح كرد: اين ميزان در دو حوزه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت فقط نزديك به ۵۰ درصد است.
اردلان گفت: ارائه آموزش هاي مربوط به نوع تغذيه و مصرف مواد غذايي مورد نياز در سنين بلوغ دختران در ساعات آموزشي و بهداشتي در نظر گرفته شده در مدارس مورد انتظار وزارت بهداشت نيست. همچنين طي سال هاي اخير آموزش بهداشت در مدارس از اولويت چنداني برخوردار نبوده است.

علل افزايش قبولي دختران در كنكور سراسري بررسي مي شود
گروه علمي فرهنگي: طرح ملي بررسي علل افزايش قبولي دختران در كنكور سراسري با تأكيد بر پيامدهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي آن و ارائه راهكارهاي عملي از سوي جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و به سفارش مركز امور بانوان و خانواده نهاد رياست جمهوري و با حمايت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انجام شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي شهيد بهشتي، علي اصغر هدايتي رئيس اين واحد با اشاره به مطلب فوق گفت: امروزه جوانب مختلف توسعه و توسعه يافتگي از مهمترين مسائل روز نظام هاي سياسي است كه محور اصلي آن در انسان، به عنوان سرمايه اجتماعي خلاصه مي شود. حركت هاي توسعه اي در راستاي توانمندسازي انسان ها به صورت برابر و يكسان در همه عرصه ها و فارغ از تفاوت هاي جنسيتي همراه است و زنان نيز به عنوان يكي از مهمترين و مؤثرترين نيروها و سرمايه هاي اجتماعي همواره محور توجه در اين امر بوده اند. وي تصريح كرد: خيزش عظيم بانوان در عرصه آموزش عالي كشور، نشانه تحرك گسترده اي است كه حاكي از وضعيت نوين اجتماعي است. اين وضعيت جديد ايجاب مي كند تا اين پديده نوظهور با رويكردهاي مختلف، در حوزه هاي گوناگون مورد كنكاش و كالبدشكافي قرار گيرد و با شناسايي آثار و پيامدهاي آن با نگاه منطقي يا روش كاملاً علمي، بسترهاي لازم و متناسب با اين خواست اجتماعي كه مورد غفلت تاريخي نيز واقع شده است، در نظر گرفته شود. مجري طرح ملي افزود: روند روبه رشد تصاحب كرسي هاي آموزش عالي در سال هاي اخير توسط زنان، ما را بر آن داشت تا با پيمايشي جامع، ملي و كلان نگر، اين پديده را در سطح ملي مورد مطالعه قرار دهيم.

سياست پذيرش دانشجوي بومي در دستور كار وزارت بهداشت
ايسنا: معاون هماهنگي و دبير مجامع و شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت گفت: سياست پذيرش دانشجوي بومي از دستورالعمل هاي وزارت بهداشت است. دكتر محسن فروردين در مراسم معرفي رييس جديد دانشگاه علوم پزشكي گيلان، اظهار داشت: با پذيرش بومي دانشجو در استانهاي مختلف مي توان از دانش آموختگان علوم پزشكي در استانهاي محل تحصيلشان بهره برد تا محروميت ها و نيازهاي پزشكي مناطق مختلف كشور برطرف شود. وي گفت: همچنين با تقويت بحث فرهنگي، برخي از معضلات اجتماعي و فرهنگي در اين زمينه از بين خواهد رفت. دكتر فروردين افزود: تربيت و توانمندكردن تعدادي از پزشكان عمومي در دوره هاي كوتاه مدت در بخش اورژانس، از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه است. معاون هماهنگي وزارت بهداشت، از افزايش تعداد آمبولانس ها در كشور، توجه جدي به امنيت غذايي و پيگيري آن، توجه به مسايل فرهنگي و حل مشكلات خوابگاههاي دانشجويان را از ديگر برنامه هاي وزارت بهداشت نام برد.

موافقت با پرداخت يك سوم مبلغ پيشنهادي براي ديه هموفيلي ها
ايلنا:رييس كانون حمايت از بيماران هموفيلي، اعلام كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي تنها با پرداخت يك سوم مبلغ پيشنهادي وزارت بهداشت، براي پرداخت ديه هموفيلي هاي زيان ديده، موافقت كرده است. سازمان مديريت و برنامه ريزي به صورت غيرقانوني پيشنهاد وزارت بهداشت در مورد پرداخت ضرر و زيان بيماران هموفيلي را تغيير داده است. احمد قويدل افزود: بر اساس قوانين جاري كشور، در صورتي كه ارگان هاي دولتي در دادگاه ها محكوم به پرداخت خسارت شوند، حداكثر ۱۸ ماه پس از قطعيت حكم دادگاه، موظف به جبران خسارت هستند. به گفته قويدل، در غير اين صورت، حاكم قضايي حق توقيف وجوه دعاوي مالي را از حساب هاي رسمي و دولتي سازمان دارد.

SMS بازان مراقب عدد ۵ باشند
مينا شهني
SMS باز هاي حرفه اي اين بار دچار مشكل عمده اي شدند.
از روز عيد «سعيد غدير خم» يك پيام كوتاه براي بسياري از مشتركين تلفن همراه ارسال شد. متن پيام كوتاه دريافت كننده را تشويق مي كرد تا يكي از امداد ۱ تا ۵ را به شماره ۲۰۰۰۱۱ ارسال كند. در برخي پيام كوتاه هايي كه به دست مشتركين مي رسيد با شيطنت مشتركين را تشويق مي كرد تا از ميان امداد يادشده عدد ۵ را برگزينند. اما آنسوي ماجراسازمان بهزيستي در سايت اختصاصي اش توضيح كوتاهي به اين مضمون داشت:
سرويس SMS نيكوكاران، دريافت  كمك هاي مردمي از طريق SMS.
سازمان بهزيستي براي نخستين بار از طريق ارسال SMS اقدام به جمع آوري كمك هاي مردمي نموده است.
در اين سايت از نيكوكاران عزيز خواسته شد تا كمك هاي خود را از طريق SMS ارسال نمايند.
عدد ۱ به ميزان ۱۰۰۰ تومان،  عدد ۲ به ميزان ۵ هزارتومان،  عدد ۳ به ميزان ۱۰ هزارتومان، عدد ۴ به ميزان ۲۰ هزارتومان و عدد ۵ به ميزان ۵۰ هزارتومان كمك از نيكوكاران دريافت مي شود.
در خاتمه پيام نيز آمده است: «بديهي است مبلغ دريافت شده به مبلغ كل قبض دوره بعد تلفن همراه شما نيكوكار عزيز اضافه خواهد شد.»
اما پيام كوتاه هايي كه مردم را دعوت به انتخاب يكي از ۵ رقم يادشده مي كرد قدري شيطنت آميز بود. به عنوان مثال متن يك پيام كوتاه ارسال شده به اين مضمون بود:
«يه بازيه جالب: عدد ۵ را به شماره ۲۰۰۰۱۱ SMS كن. جواب جالبي دريافت مي كني. امتحانش ضرر نداره.»
آدم هاي ماجراجو پس از ارسال عدد ۵ به شماره مورد نظر ارسال كرده اند جواب دريافت شده كه: با سپاس. مبلغ اهدايي شما به سازمان بهزيستي: ۵۰ هزارتومان. آتيه داده پرداز
اين آغاز ماجرايي بود كه براي تهراني ها دردسر آفريد. گروه زيادي از مردم بي خبر از همه جا شوكه شدند و به دنبال راههايي براي برهم زدن پيام هاي ارسالي شان بودند.
تعطيلي دو روزه ادارات دولتي سبب شد تا ماجراي« پيام كوتاه »در هاله اي  از ابهام باقي بماند. هر چند گروه كمي از مردم بيلبوردهاي تبليغاتي بهزيستي را درباره پيام كوتاه در برخي نقاط شهر ديده بودند اما گروه كثيري نيز با مشكل جديدي روبرو شدند. به نظر مي رسد آنچه بيش از پيش مخدوش شد، اعتماد عمومي مردم باشد. SMS بازهاي حرفه اي از اين به بعد حتما بيشتر دقت مي كنند.

بازي درماني سن اجتماعي كودكان را افزايش مي دهد
گروه اجتماعي: بازي درماني سن اجتماعي كودكان دچار تاخير تكامل اجتماعي را افزايش مي دهد. مريم رسولي، فارغ التحصيل گروه مديريت پرستاري دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در پايان نامه تحت عنوان «بررسي تاثير بازي درماني بر تكامل اجتماعي كودكان چهار تا شش ساله دچار تاخير تكامل اجتماعي در شيرخوارگاه آمنه» در قالب تحقيقي تجربي تاثير بازي درماني را بر تكامل اجتماعي كودكان چهار تا شش ساله دچار تاخير در تكامل اجتماعي مقيم شيرخوارگاه آمنه كه حداقل يك سال از مدت اقامت آنها در شيرخوارگاه گذشته و فاقد هر گونه مشكل و بيماري جسمي و ذهني (تالاسمي، فلج اندام ها، نقص عضو و عقب ماندگي ذهني) بودند، بررسي كرد. به گزارش ايسنا، ابزار گردآوري اطلاعات، مقياس بلوغ اجتماعي و اينلند بوده است كه شامل هشت زمينه مختلف سوالات مرتبط با تكامل اجتماعي كودكان مي باشد و بر اساس آن، سن اجتماعي كودكان قابل سنجش و اندازه گيري مي شود. به گفته محقق، كودكاني كه سن اجتماعي آنها   كه بر اساس مقياس بلوغ اجتماعي و اينلند و توسط مربيان مربوطه محاسبه شد   حداقل به ميزان ۲/۱ سال از سن تقريبي آنها كمتر بود، به عنوان كودكان دچار تاخير در تكامل اجتماعي شناخته شدند كه تعداد آنها ۲۶ نفر بوده (۲۲ پسر و ۴ دختر) و اين كودكان، بر اساس روش نمونه گيري تصادفي ساده و يا استفاده از جدول اعداد تصادفي، دو گروه آزمون و شاهد تقسيم شدند.

ازدواج و بچه دارشدن راهي براي كاهش استرس زنان
فارس: در حالي كه زنان در سنين ۲۰ تا ۳۰ سالگي بيشترين ميزان استرس را دارند ازدواج و فرزنددارشدن باعث كاهش اساسي استرس هاي زنان است.
محققان گزارش مي دهند كه ازدواج و بچه دارشدن موجب كاهش استرس هاي زنان در ۲۰ تا ۳۰ سالگي مي شود و در بهبود وضعيت سلامت رواني و فيزيكي آن ها نيز مؤثر است. شايان ذكر است كه يكي از مهم ترين علت هاي استرس و نگراني زنان استراليايي افزايش وزن سالانه  آن ها گزارش شده است. مطابق يافته هاي اين تحقيق زنان جوان استراليايي سالانه به طور متوسط ۶۴۹ گرم وزن اضافه مي  كنند، اين در حالي است كه زنان ميانسال به طور متوسط ۴۹۴ گرم و زنان سالخورده سالانه ۱۶۲ گرم به طور متوسط وزن اضافه مي كنند كه اين امر نشان مي دهد كه نگراني از اضافه وزن در طول زندگي همراه اكثريت زنان استراليايي باقي مي ماند.

مرگ سالانه ۲ ميليون كودك به علت ذات الريه
001029.jpg
ايسنا: آموزش به مادران جهت پيشگيري از ابتلاي شيرخواران به عفونت هاي حاد ريوي و يا نحوه مراقبت از آنان، با ارتقاي ميزان عملكرد آنان و افزايش سطح سلامت كودكان همراه است. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، سالانه ۲ ميليون كودك زير ۵ سال به علت اين بيماري فوت مي كنند كه از اين تعداد ۷۵درصد كمتر از يك سال دارند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي تواند با ارائه مجوز ورود پرستاران به حريم خانواده ها و در نتيجه آموزش كافي به مادران گام مؤثري در جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري در شيرخواران و يا مراقبت صحيح در حين بيماري آنان داشته باشد.

شش عامل اصلي سالانه ۱۰ ميليون كودك را مي كشد
فارس: شش عامل اصلي كه باعث مرگ ۱۰ ميليون كودك زير ۵ سال در هر سال مي شود شناسايي شدند. سالانه بيش از ۱۰ ميليون كودك در سراسر جهان پيش از آن كه ۵سالگي خود را جشن بگيرند از دنيا مي روند. اين تحقيقات نشان مي دهد كه ۶ عامل اساسي در مرگ اين كودكان بيشترين اثر را دارند كه در مجموع ۷۳ درصد از مرگ وميرهاي كودكان به اين عوامل مربوط است. اين سازمان اعلام مي دارد كه ۶ عامل مذكور عبارتند از: ذات الريه ۱۹درصد، اسهال ۱۸درصد، بيماري هاي خوني۱۰ درصد، تولد پيش از موعد ۱۰ درصد، مالاريا ۸ درصد و خفگي هنگام تولد عامل ۸ درصد از مرگ وميرهاست.

۴۵درصد مرگ ومير هنگام زايمان ناشي از كم خوني
ايسنا: نياز زنان باردار به دريافت قرص آهن حياتي است زيرا ۴۵درصد مرگ ومير هنگام زايمان ناشي از كم خوني وفقر آهن است. دفتر بهبود تغذيه معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: آهن يك ماده مغذي مورد نياز براي ادامه حيات است. اين ماده اساسي ترين ماده اوليه براي ساختن گلبول هاي قرمز محسوب مي شود. در حال حاضر كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن يكي از شايعترين مشكلات تغذيه اي در جهان است، به طوري كه بيش از ۲ميليارد نفر از مردم جهان دچار كمبود آهن و كم خوني هستند. كم خوني فقر آهن به دليل كاهش ظرفيت كاري و قدرت توليد، پيامدهاي نامطلوب بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي را به دنبال دارد.

حضانت و رنج مضاعف كودكان
مهر: بسياري از فرزندان قبل از طلاق والدين دچار انواع مشكلات روحي ناشي از ناسازگاري و پرخاشگري مي شوند زيرا شاهد درگيري و كشمكش والدين هستند اما حضانت، رنج كودكان طلاق را تشديد مي كند. فرزندان مشكلات را بسيار بزرگتر از آنچه در واقعيت است مي بينند و در مواردي حتي تصور مي كنند مسائل گوناگون تقصير آنهاست و از اين كه قادر به انجام كاري نيستند خود را سرزنش مي كنند.متأسفانه يكي ديگر از مواردي كه به فرزندان در اين مرحله آسيب مي زند اين است كه والدين فرزندان را قرباني ناكامي هاي خود مي كنند؛ به اين معنا كه يا براي برنده شدن در دادگاه حضانت همسرشان را در مقابل فرزندان مي كوبند و يا به بيان ديگر مرتب از او و معايب و عدم توانايي هايش در حضور فرزندان صحبت مي كنند يا اين كه تمام تلاش خود را براي گرفتن فرزندان مي كنند تا از اين راه به عنوان چوبي بر سر همسر استفاده كرده و او را تحت فشار قرار دهند.فرزندان تصور مي كنند اگر قرار است با يكي از والدين زندگي كنند، حمايت و محبت ديگري را از دست مي دهند و بدين ترتيب فرزندان احساس سربار بودن مي كنند كه ممكن است نهايتاً به كجروي و مسائل ديگر آنها بينجامد.

دقيقه اي ۲ ميليون سلول در هر سكته مغزي  مي ميرند
فارس: پزشكان توصيه مي كنند كه افراد در صورت احساس اولين علائم سكته مغزي هرچه سريعتر خود را به بيمارستان و متخصصان معرفي كنند چرا كه در هر دقيقه پس از سكته مغزي ۲ ميليون سلول مغزي مي ميرند. بررسي هاي اخير محققان اين مركز حاكي از آن است كه بسياري از مرگ وميرهاي ناشي از سكته مغزي در اثر رسيدگي ديروقت به آثار و عواقب سكته است چرا كه در هر دقيقه پس از سكته مغزي ۲ ميليون سلول مغزي مي ميرند و از اين رو هرچه پس از وقوع سكته بيمار را ديرتر به مراكز رسيدگي منتقل كنند احتمال مرگ كامل مغزي بيشتر است. هر ثانيه پس از سكته ۳۲ هزار سلول مغزي در اثر نرسيدن خون و اكسيژن مي ميرند و اين نشان دهنده حياتي بودن هر لحظه است.

تغذيه نامناسب دوران بارداري و بيماريهاي مزمن
ايسنا: تغذيه نامناسب دوران بارداري و كاهش دريافت مواد غذايي در اين دوران مي تواند زمينه ساز ابتلا به بسياري از بيماري هاي مزمن دوران بزرگسالي مانند ديابت و بيماريهاي قلبي- عروقي باشد. در اين رابطه از هفته سوم جنين در يك دقيقه ۲۵۰ هزار سلول مغزي تكثير پيدا مي كند كه تأمين مواد غذايي اين سلولها براي رشد و نمو جنين بسيار حياتي است. تحقيقات زيادي نشان داده است كه بين تغذيه دوران جنيني و سلامت فرد در بزرگسالي رابطه نزديكي وجود دارد به طوري كه در صورت كاهش مواد مغذي در دوران جنيني، احتمال ابتلاي فرد به بسياري از بيماريهاي مزمن دوران بزرگسالي مانند ديابت و بيماريهاي قلبي وجود دارد.

بيماريهاي لثه و افزايش سكته قلبي
فارس: متخصصان اعلام كردند: بيماريهاي لثه باعث افزايش احتمال سكته قلبي مي شوند. بين بيماريهاي لثه و بيماريهاي قلبي رابطه مستقيم وجود دارد به طوري كه بيماريهاي لثه احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي را افزايش مي دهد. نتايج اين تحقيقات حاكي از آن است كه التهاب لثه ها باعث افزايش پروتئين فيبرونيگن در خون مي شود و همچنين آهن خون از ميزان طبيعي خود بالاتر مي رود و اين مساله باعث افزايش احتمال سكته مي شود. شايان ذكر است، پروتئين فيبرونيگن و آهن نقش مهمي در لخته شدن خون در بدن دارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |