يكشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۴ - Jan 22, 2006
آيا انرژي تاريك در كيهان ثابت است؟
001011.jpg
ايرنا: يك تحقيق جنجال برانگيز جديد نشان داده كه انرژي تاريك يعني نيروي اسرارآميزي كه اجزاي كيهان را از يكديگر دور مي سازد، مقدار ثابتي ندارد و كميت آن در طول زمان دستخوش تغيير شده و زماني همين نيروي اسرارآميز اجزاي كيهان را به يكديگر جذب مي كرده است. اغلب فيزيكدانان تصور مي كنند كه مقدار اين انرژي ثابت است.
اخترشناسان مفهوم انرژي تاريك را به اين منظور به كار گرفته اند كه بتوانند پديده اي را كه در اواخر دهه ۱۹۹۰از رصد سوپر نواها (نواخترها) به آن پي بردند تبيين كنند. اين پديده عبارت بود از دور شدن كهكشانها از يكديگر با شتابي فزاينده و به مراتب بيش از آنچه كه در گذشته تصور مي شد. به عبارت ديگر، اخترشناسان دريافتند كه كهكشانها نه تنها در حال دور شدن از يكديگرند كه در عين حال شتاب اين دور شدن نيز مستمرا در حال افزايش است. در اواخر دهه ۱۹۹۰كيهان شناسان هنگام رصد سوپرنواها متوجه شدند كه نور آنها به مراتب ضعيف تر از حد مورد انتظار است. اين امر به اين معني بود كه فاصله سوپرنواها از زمين به مراتب دورتر از حدي بود كه كيهان شناسان حدس مي زدند. ازدياد اين فاصله، به اعتقاد اخترشناسان، ناشي از تاثير يك نيروي دافعه است كه براي آن نام موقت انرژي تاريك در نظر گرفته شده است. اما كيهان شناسان هنوز به درستي نمي دانند كه اين انرژي تاريك چيست. انواع نظريه ها براي توضيح اين پديده اسرارآميز پيشنهاد شده است. در حاليكه انرژي خلأ موجود در فضا مقدار ثابتي دارد و از آن با عنوان «ثابت كيهاني اينشتين» ياد مي شود، مقدار انرژي تاريك در طي زمانهاي مختلف و در مكان هاي متفاوت تغيير مي كند.
رصدهاي كيهاني كه تا اين زمان بر روي سوپرنواها به انجام رسيده فرضيه مربوط به ثابت كيهاني را مورد تاييد قرار داده است. در يك بررسي جديد روي حدود ۷۰سوپر نوا روشن شده كه قوت نيروي دافعه ناشي از انرژي تاريك طي ۸ميليارد سال گذشته تا ۲۰درصد افزايش يافته است. اما سوپرنواها كه اختران چگالي هستند كه تحت فشار نيروي وزن خود منفجر مي شوند و نور و انرژي به اطراف مي پراكنند، به واسطه فاصله زيادي كه از زمين دارند پرتو ضعيفي از آنها به تلسكوپهاي زمينيان مي رسد و بنابر اين نمي توانند اطلاعات زيادي به كيهان شناسان ارائه دهند. از همين رو شماري از كيهان شناسان به سراغ پرتوهاي پرقدرت گاما رفتند كه به صورت پالسهاي فوق العاده قدرتمند در هنگام مرگ ستارگان بسيار بزرگ ظاهر مي شوند. اين پرتوها ۱۰۰برابر درخشان تر از پرتوهايي هستند كه از سوپر نواها توليد مي شوند و بنابراين مي توان آنها را در فواصل دورتر نيز رويت كرد.
يك كيهان شناس از دانشگاه ايالتي لوئيزيانا در شهر باتون روژ به نام بردالي شيفر با استفاده از رصدهايي كه در مورد ۵۲نمونه از اين پرتوهاي گاما به انجام رسانده مدعي شده كه كميت انرژي تاريك در طول زمان دستخوش تغيير شده است. شيفر در بزرگترين مطالعه اي كه در اين حوزه انجام داده مشاهده كرد ۱۲عدد از بزرگترين موارد ظهور پرتوهاي پرقدرت گاما در فاصله تقريبا ۱۳ميليارد سال نوري از زمين قرار دارند. اين پرتوها پر نورتر از حدي كه انتظار مي رفت، بودند. معناي اين مشاهده آن است كه كيهان در آن هنگام با شتابي آرام تر در حال انبساط بوده است. به گفته شيفر، ميزان پرتو افشاني اين۱۲ انفجار گاما شديدتر از حدي بوده كه بر اساس ثابت فرض كردن كميت انرژي تاريك محاسبه مي شود. به اعتقاد اين اخترشناس به نظر مي رسد در آن دوران انرژي تاريك به عوض آنكه در كار انبساط كيهان بوده باشد سرگرم جمع كردن و جذب اجزاي در حال انبساط بوده است.
اگر اين ادعا درست باشد آنگاه پيش بيني آينده كيهان غير ممكن مي شود زيرا نمي توان رفتار هماهنگي را براي اين انرژي تاريك در نظر گرفت. اما ديگر اخترشناسان هنوز از استدلالهاي شيفر قانع نشده اند كه بايد ديدگاه خود را در خصوص كيهان تغيير دهند. به گفته اين منتقدان سوپرنواهاي موسوم به نوع الف از اين خاصيت برخوردارند كه همگي با انرژي ذاتي يكساني منفجر مي شوند و بنابراين در دل تاريك كيهان همچون شمع هاي استانداردي عمل مي كنند كه مي توان پرتو ديگر اجرام را با آنها مقايسه كرد و انرژي آنها را اندازه گرفت. اما انفجارهاي گاما از چنين خاصيتي برخوردار نيستند.
شيفر نيز براي رفع اين نقيصه ناگزير شده بود ۵ مشخصه مختلف هر انفجار گاما را رصد كند. اما به اعتقاد ديل فريل از رصد خانه ناسيونال راديو در نيو مكزيكو تفاوتهاي ميان پرتوهاي گاما چنان گسترده است كه امكان يك استنتاج مناسب را فراهم نمي آورد. رابرت كريشنر از پيشاهنگان مطالعه درباره سوپرنواها نيز در تاييد اين نكته مي گويد كه روش شيفر نظير استفاده از يك ابزار ضعيف براي مطالعه يك شيء بسيار ظريف است و بنابراين نمي توان به نتايج حاصله اعتماد كرد.
با اين حال، شيفر ضمن اذعان به اين نكته كه نتايج انتشار يافته، نتايج اوليه به شمار مي آيند تاكيد كرده است كه با كشف شمار بيشتري از پرتوهاي گاماي جديد و نيز بهبود روشهاي محاسبه مي توان نتايج خرسندكننده اي در اين حوزه به دست آورد.

تكرر ادرار
گروه دانش و فناوري-صدف كوهكن :اگر بنا به دلايلي احساس مي كنيد كه به دفعات مكرر و فوري نياز به دفع ادرار داريد با خوردن چاي و قهوه آن را تشديد كنيد. زياد بودن دفعات ادرار و مقدار ادرار و احساس نياز فوري به دفع ادرار به دليل  مدر بودن قهوه و يا چاي نيست، بلكه در تحقيقات انجام شده در بيمارستان سنت جورج لندن مشخص گرديد كه دليل آن كافئين قهوه است. زيرا كافئين به مثانه فشار مي آورد و باعث مي شود عضلات اطراف مثانه منقبض شوند و نياز به دفع فوري ادرار احساس شود.محققان در يك بررسي ۲۰ زن را كه به طور مكرر احساس دفع فوري ادرار داشتند و ۱۰ زن سالم ديگر را به عنوان شاهد آزمايش مورد بررسي قرار دادند.
در اين آزمايش به همه آنها ۲۰۰ ميلي گرم كافئين داده شد يعني مقداري كه در ۳-۲ فنجان قهوه ضعيف وجود دارد و مشاهده شد كه ظرف ۳۰ دقيقه پس از خوردن كافئين مثانه تمام زناني كه ناراحتي تكرر ادرار داشتند پر شده بود و فشار انقباض مثانه زناني كه مبتلا به بيماري بودند دو برابر شديدتر و قوي تر از مثانه زنان سالم بود و كافئين از اين جهت اثري در مثانه زنان سالم نگذارده بود.

موتورهاي مولكولي عامل حركت در سلول ها
001023.jpg
گروه دانش و فناوري:محققان مؤسسي ماكس پلانك نشان دادند كه موتورهاي مولكولي مي توانند ارابه اي را در فاصله هاي زيادي به حركت در آورند. اين محققان در زميني بين سطحي و كلوئيدها به نظريه جديدي دست يافته اند كه تنها هفت يا هشت موتور مولكولي لازم است تا يك انتقال مستقيم به فواصل چند سانتيمتر يا چند متري صورت گيرد.
آنها همچنين نشان دادند كه نيروي بار و موتورها به شدت از سرعت
ارابه كم كرده و يك رابطي به شدت
غيرخطي سرعت نيرو بين آنها وجود دارد. موتورهاي مولكولي براي تمام انواع ارابه ها در درون سلول هاي موجودات زنده، به عنوان يك نانوتراكتور عمل مي كنند.
موتورهاي مولكولي با مصرف انرژي حاصل از هيدروليز آ ت پ (سوخت سلولي)، به شكل مرحله اي در طول رشته هايي از cytoskeleton به حركت در مي آيند. موتورهاي كينسين و دنين در طول ميكرولوله هاي بسيار كوچك و ميوزين در طول رشته هاي اكتين حركت مي كنند. اندازه هر گام از اين موتورها حدود ۱۰ نانومتر مي باشد. اين موتورها با حركت گام به گام در طول رشته ها، اجزاء ارابه را كه بسيار بزرگتر از خود موتورها بوده، مي كشند. موتورهاي مولكولي، علاوه بر اينكه وظيفه اي خاص براي سلول ها تعريف مي كنند، به عنوان سيستم هاي انتقالي زيست تقليد كاربردهاي بسيار زيادي داشته و به عنوان اجزاء كليدي در نانوفناوري زيستي خواهند بود.
انتقال فعال در موتورهاي مولكولي براي سلولهاي عصبي يا رشته هاي درون مغز، از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين سلول ها داراي بخش هاي گسترده اي به نام اكسون بوده، كه بدنه يك سلول را به محل تماس دو عصب متصل مي كند، در اين تماس سيگنال هالي عصبي از يك رشته مغزي به ديگري انتقال مي يابد. ميكرولوله هاي بسيار كوچك كانال هايي در اين مسيرها ايجاد مي كند كه موتورهاي مولكولي ارابه را مانند كيسه هاي كوچك پر شده با انتقال دهنده هاي عصبي،
جا به جا مي كنند.
به علت نانومقياس بودن، موتورهاي مولكولي بر خلاف راه آهن يا ماشين، تمايل دارند از مسير خود منحرف شده و به محيط محلول آبي خود نفوذ كنند كه سبب مي شود اين پديده نسبت به نوسانات گرمايي حساس تر باشد. بنابراين، يك موتور مولكولي مي تواند در چند ثانيه، فقط به يك رشته متصل گردد. در اين لحظه، يك تك موتور فاصله يك ميكرومتر را طي مي كند، به عبارت ديگر، اين تك موتور بسيار شبيه يك جهنده رفتار مي كند اگر چه ارابه يك ماراتون را اجرا مي كند.
اين دانشمندان هم اكنون راه حلي براي حل اين سرگرمي تهيه نموده اند. اگر ارابه، بوسيله چندين موتور كشيده شود، هر موتور كه از رشته جدا شده، در كنار آن و به فاصله اي برابر با اتصال عرضي ارابه رشته( حداقل يك موتور پيوندي) باقي ماند. در چنين موقعيتي، موتورهاي جدا شده و غيرپيوندي مي توانند با رشته مجدداً اتصال برقرار كرده و به كشيدن ارابه ادامه دهند.
اين دوندگان، بر خلاف انسان، خسته نمي شوند. اين مكانيسم از يك مدل نظري جديد به دست آمده است كه حالت هاي پيوندي متفاوتي از اجزاء ارابه را شناسايي كرده و حالتهاي گذرا را تشريح مي كند. با استفاده از اين مدل،  چندين خواص انتقال مانند سرعت متوسط و فاصله متوسط پيمايش اجزاء ارابه را به عنوان تابعي از ماكزيمم تعداد موتورهايي كه مي توانند اين جزء را حركت دهند، محاسبه شده است. به عنوان مثال براي موتورهاي كينسين، محاسبات نشان مي دهد كه فقط هفت يا هشت موتور جهت جابجائي به فواصل سانتيمتري مورد نياز بوده و يك ارابه كه با ۱۰ موتور كشيده مي شود فاصله متوسط پيمايشي در حدود يك متر دارد.
اگر موتورهاي مولكولي در برابر يك نيروي بار خارجي به حركت درآيند، اين نيرو بين موتورهاي آن تقسيم مي شود. نتيجه بديهي اين اثر، چنين است كه حركت ارابه كند مي شود. به علاوه، نيروي اعمال شده بر هر موتور به شدت احتمال جدا شدن را براي هر يك از موتورها افزايش مي دهد. علاوه بر اين، با جدا شدن بيشتر موتورها، هر يك از موتورهاي باقيمانده مجبور است، نيروي بزرگتري تحمل كند. اين بدين معني است كه احتمال جدايي حتي بيشتر از اين مقدار نيز افزايش مي يابد. در نتيجه فرآيند جدا شدن موتورها به صورت پي در پي ادامه يافته و وابستگي به شدت غيرخطي بودن سرعت ارابه به نيروي بار خارجي نيز از نتايج ديگر آن مي باشد. چنين فرآيندهاي متوالي، زماني كه انتقال ارابه توسط انواع متفاوتي از موتورهاي مولكولي صورت گيرد، بسيار پيچيده تر خواهد شد.
تمام خواص انتقال پيش بيني شده توسط اين نظريه جديد، با استفاده از روش هاي بكار رفته جهت تك موتورها، مي تواند به صورت آزمايشي مورد بررسي و تحقيق واقع شود. درحقيقت، آزمايشات اوليه در اين مؤسسه با پيش بيني هاي نظري تطابق دارند. به طور مشابه، نظريه مقداري نيز بايد جهت طراحي سيستم هاي انتقال زيست تقليد براي كاربردهاي آزمايشگاه بر روي تراشه مناسب باشد. براي مثال، موتورهاي مولكولي، مولكول هاي واقعي را به موقعيت هاي ويژه و مناسب انجام واكنش منتقل مي كند. بسته به ترتيب قرار گرفتن رشته ها در اين سيستم ها، تغيير فاصله پيموده شده، چگونگي محلي سازي معرف هاي نقاط هدف را و نفوذ آنها را كنترل مي كند كه اين عمل با انتقال فعال نيروي موتوري افزايش مي يابد.

هارد ديسك فوجيتسو
001020.jpg
گروه دانش و فناوري - محمدتقي رسولي: شركت فوجيتسو هفته گذشته استراتژي جديد خود را براي قرار گرفتن در جمع سه شركت برتر توليدكننده هارد ديسك اعلام كرد. اين شركت اعلام نمود كه تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا در پايان سال ۲۰۰۸ بزرگترين هارد ديسك هاي ممكن را توليد نمايد. اين شركت ژاپني كه يكي از قديمي ترين توليدكنندگان هارد ديسك است، اخيراً بيشتر فعاليت خود را در توليد هارد ديسك هايي با سايز كوچك جهت استفاده در ابزارهاي الكترونيكي و نوت بوك ها متمركز كرده است. اكنون اين شركت تصميم گرفته است كه هارد ديسك هايي با ظرفيت بيشتر توليد نمايد، اما سايز آنها را افزايش ندهد.
اين شركت پيش بيني مي كند كه تقاضا براي ديسك هاي ۵/۲ اينچي موبايل اين شركت در سال ۲۰۱۰ به ۲۱ ميليون عدد برسد. در سال ۲۰۰۵ اين تقاضا۱/۸ ميليون عدد بوده است. همچنين پيش بيني آنها براي هاردهاي ۸/۱ اينچي افزايش از ۶/۱ ميليون عدد به ۹ ميليون عدد است.
در حال حاضر ۲۰ درصد محصولات فوجيتسو در بخش غيركامپيوتري (الكترونيكي) استفاده مي شود و پيش بيني مي شود در سال ،۲۰۰۸ ۴۴ درصد را به خود اختصاص دهند. دليل اين امر نيز در اندازه كوچك ديسك هاي فوجيتسو مي باشد. در حال حاضر ديسك هاي ۱ اينچي فوجيتسو نيز در انواع موزيك پليرها و تلفن هاي همراه مورد استفاده قرار مي گيرد. اين شركت قصد دارد اولين هارد ديسك ۱۲۰GB كوچك خود را در سال ۲۰۰۷ به بازار ارائه دهد.

تجهيز رايانه هاي اپل به پردازنده هاي اينتل
بهزاد نبوي راد:كمپاني اپل اعلام كرده كه از اين پس كامپيوترهاي آي  - مك خود را با پردازنده هاي دو هسته اي اينتل به بازار عرضه خواهد كرد.
آي مك اولين رايانه توليد شركت اپل خواهد بود كه از تراشه هاي شركت اينتل استفاده خواهد كرد.
استيو جابز مديرعامل كمپاني اپل همچنين از توليد نوت بوك جديدي به نام مك بوك پرو خبر داده كه اين نوت بوك نيز به پردازنده اينتل مجهز مي باشد.
استيوجابز كه در نمايشگاه اختصاصي اپل، «اپل ورد» در سانفرانسيسكو صحبت مي كرد اعلام كرد كه آي مك هاي جديد ۳ برابر از آي مك هاي G5 سريعتر هستند و نوت بوك هاي مك بوك پرو نيز ۵ برابر از پاور بوك G4 سريعترند.
منبع:computer world.com

نمونه آسان
جدول اعداد سودوكو
۲
001032.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. ظاهراً نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد اما در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
امروزه در بسياري از كشورها در مترو يا اتوبوس يا هر جاي ديگر افرادي را مشاهده مي كنيد كه مداد و پاك كن در دست دارند و مشغول حل اين جدول هستند. جالب اين است كه در پي استقبال گسترده از اين جدول دستگاه هاي كوچك كامپيوتري هم براي بازي سودوكو ساخته شده و به كار مي رود.
سودوكو انواع گوناگون ساده متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود.
هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد اما از آنجا كه ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم.
مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد. جدول حل شده را نيز در شماره بعد روزنامه ملاحظه خواهيد كرد. اميدواريم سهم كوچكي در پركردن اوقات فراغت شما و خانواده عزيز و دوستان گرامي تان داشته باشيم.

راز مرگ موتزارت فاش مي شود
آزمايش هايي براي شناسايي جمجمه موتزارت
001017.jpg
گروه دانش و فناوري- ساناز مهدوي: آيا دانشمندان جمجمه موتزارت را يافته  اند؟ محققان اعلام كرده اند كه آزمايش هايي توسط كارشناسان انجمن پزشكي قانوني «اينسبراگ» انجام شد كه نتايج آن در برنا مه اي با عنوان «موتزارت؛درجست وجوي مدرك» اعلام خواهد شد.
دكتر والتر پارسون يك آسيب شناس قضائي گفت كه آزمايش هاي قبلي، نتيجه قطعي نداشتند ولي اين بار ما موفق شديم به نتيجه قطعي برسيم. وي افزود كه نتايج اين آزمايش ها ۱۰۰% مورد تأييد آزمايشگاه ارتش قرار گرفته است. جمجمه، براي مدتي بالغ بر يك قرن، در مالكيت انجمن بين المللي حفظ آثار موتزارت در سالزبورگ بوده است. سالزبورگ، شهر زيباي اتريشي، جايي است كه ولفگانگ آداموس موتزارت در ۲۷ ژانويه سال ۱۷۵۶ در آن متولد شده است.
«پارسن» گفت: بافت هاي ژنتيكي كه از تكه برداري جمجمه به دست آمده اند، بررسي شده و در سال ۲۰۰۴ با نمونه هاي DNA جمع آوري شده از استخوان هاي ران مادر بزرگ و خواهرزاده او مقايسه شدند.
اين استخوان ها هنگامي به دست آمدند كه قبري خانوادگي در سال ۲۰۰۴ در گورستان سباسين در سالزبورگ نبش شد. موتزارت در سال ۱۷۹۱ در سن ۳۵ سالگي درگذشت و در مقبره اي فقيرانه در گورستان مارك واقع در وين دفن شد. در ابتدا محل قبر ناشناخته بود ولي مكان احتمالي آن در سال ۱۸۵۵ شناسايي شد.
هم اكنون آرامگاه وي با مجسمه فرشته اي غمگين و يك ستون آراسته شده است.
در افسانه اي آمده است كه گوركني كه جسد موتزارت را مي شناخته، جمجمه او را از قبرش ربوده است. براساس گفته دكتر استفان پاولي مدير انجمن حفظ آثار موتزارت، فك جمجمه كه ربوده شده بود، در سال ۲۰۰۴ به اين انجمن بازگردانده شد.
انجمن حفظ آثار موتزارت كه سازماني خصوصي و عام المنفعه است، در جهت حفظ ميراث موتزارت فعاليت مي كند. اين انجمن در سال ۱۸۸۰ توسط ساكنان سالزبورگ تأسيس شد و جمجمه مذكور را جهت انجام آزمايش هاي تطبيقي DNA بررسي كرد.
مدت هاي مديدي است كه اين جمجمه نظر كارشناسان را به خود جلب كرده است. در سال ،۱۹۹۱ دانشمندي فرانسوي كه جمجمه را بررسي كرده بود، به نتيجه اي شگفت آور و غيرقطعي رسيد. اين دانشمند اعلام كرد كه علي رغم اعتقاد مورخان كه مرگ موتزارت را ناشي از تب روماتيسمي مي دانستند، احتمالاً وي براثر صدمه واردشده به سرش درگذشته است.
براساس نظريه پير فرانكويس پوپچ - انسان شناس دانشگاه پروسن - شقيقه چپ جمجمه موتزارت شكسته بوده. اين شكستگي احتمالاً در اثر سقوط موتزارت ايجاد شده كه مي تواند علت سردردهاي شديدي باشد كه گفته مي شد وي در مدت قريب به يك سال قبل از مرگش، دچار بوده است.
منبع: USATODAY.3Jan2006

تركيه ۷۶۴ هزار پرنده اهلي آلوده را از بين برد
001014.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: مقامات ترك در جريان جلسه هيأت دولت اين كشور اعلام كردند كه ۷۶۴ هزار قطعه پرنده آلوده به ويروس آنفلوآنزاي پرندگان را از بين برده اند. همچنين آنها به بررسي وضعيت بحراني كشور و راههاي جلوگيري از اشاعه اين ويروس پرداختند. هم چنين آنها تصميم گرفتند كه زني كه اخيراً از اين ويروس كشنده رهايي يافته تا مدت نامعلومي در بيمارستان تحت نظر نگهدارند.
تاكنون جواب آزمايش ۱۹ نفر از مردم تركيه مثبت اعلام شده و از بين آنها ۵ نفر تاكنون جان خود را از دست داده اند. آخرين قرباني ويروس H5N1 در تركيه دختر ۱۲ ساله اي بود كه اوايل هفته گذشته جان خود را از دست داد.
دولت تركيه در اقدامي ضرب الاجل، تمامي پرندگان موجود در مناطق مشكوك را از بين برده است تا از اين روش تماس بين انسانها و پرندگان آلوده را به حداقل برساند. هم چنين در جلسه هيأت دولت تركيه مقرر شد انتقال هرگونه پرنده و حيوان به غير از اسب هاي مسابقه اي مابين كليه شهرها و روستاها تا اطلاع ثانوي ممنوع است.
مقامات دولت تركيه اعلام كرده اند كه تمامي موارد آلوده از طريق تماس انسان با پرندگان مشاهده شده و هيچ گزارشي مبني  بر وجود انتقال از طريق انسان به انسان وجود نداشته است.
در سال ۲۰۰۳ نيز در اثر شيوع اين ويروس ۷۷ نفر در شرق و جنوب شرق آسيا جان خود را از دست دادند. در حال حاضر سازمان بهداشت جهاني در حال بررسي وضعيت تغييرات در اين ويروس است. كارشناسان اين سازمان اعلام كرده اند كه اين ويروس مي تواند به شكلي خود را تغيير دهد كه از انسان به انسان منتقل شود كه در آن صورت تبديل به يك فاجعه خواهد گرديد.
در حال حاضر، در ۲۹ استان از ۸۱ استان تركيه وجود ويروس H5N1 گزارش شده است. وزارت كشاورزي تركيه اقدام به تهيه ابزاري نموده است كه مردم به آساني مي توانند با آن پرندگان خود را آزمايش نموده و در صورت مشاهده ويروس، آن پرنده را از بين ببرند.
منبع: AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |