يكشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۴ - Jan 22, 2006
ارزيابي احمدي نژاد از سفر به سوريه
ايرنا: رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  جمعه  شب  به  هنگام  بازگشت  از سفر به  كشور سوريه ، آن را بسيار مفيد ارزيابي  كرد و گفت : در سفر به  سوريه  كه  بنا به  دعوت  رسمي رئيس  جمهوري  اين  كشور صورت  گرفت ، در خصوص  مسائل  مختلف  فرهنگي ، سياسي و اقتصادي  گفت وگو شد و اين  مذاكرات  نتايج  مفيدي  دربرداشت .
رئيس  جمهوري  كه  در فرودگاه  مهرآباد تهران  به  سؤالات  خبرنگاران  پاسخ  مي داد، با اشاره  به  ديدارها و ملاقات هاي  خود با افراد و گروههاي  مختلف  در سوريه  به  نشست  خود با تجار و اقتصاددانان  سوريه  تأكيد كرد و گفت : در اين  ديدارها بر همكاريهاي  اقتصادي  و مشترك  تأكيد كرديم .
وي  با اظهار اميدواري  به  اين كه  موافقت  نامه هاي  تجاري  و سرمايه گذاري هاي اقتصادي  در دو كشور هرچه  زودتر اجرايي  شود گفت : قرار شد در ماه  آينده  كميسيون  مشترك  اقتصادي  به  رياست  معاون  اول  رئيس  جمهوري  ايران  و نخست  وزير سوريه  در دمشق  برگزار شود.
احمدي  نژاد همچنين  اظهار داشت : بحث هاي  سياسي  و فرهنگي  نيز در دمشق  مطرح  شد و در نشستي  با نخبگان  در خصوص  مسائل  دوجانبه  و منطقه اي  گفت وگو كرديم .
رئيس  جمهوري  افزود، در حوزه  سياسي  نيز چند محور اساسي  پيگيري  شد كه  ديدگاههاي  دو كشور در اين  محورها مشترك  بود و ايران  و سوريه  بر مواضع  خود پافشاري  كردند.
احمدي  نژاد موضوع  عراق - فلسطين  و لبنان  را از جمله  محورهاي  اصلي  گفت وگوهاي  سياسي  خود با مقامات  و نخبگان  سوريه  عنوان  كرد.
وي  ادامه  داد، در خصوص  عراق  دوطرف  ثبات  و يكپارچگي  اين  كشور را مورد تأكيد قرار دادند. در مورد فلسطين  نظر هر دو كشور آزادي  فلسطين  و بازگشت  آوارگان  و تحقق  آرمان  فلسطين  بود.
درباره  لبنان  نيز ايران  و سوريه  از آرامش  و يكپارچگي  لبنان  حمايت  كردند.
رئيس  جمهوري  همچنين  به  جلسات  مهم  خود با علماي  لبنان  و رئيس  مجلس اين  كشور و گروه هاي  مختلف  فلسطين  در دمشق  اشاره  كرد و گفت : ديدگاه  ايشان  نيز در خصوص  مسائل  منطقه  با ما هماهنگ  بود و ما نيز يك  عزم  جديد در آنها براي  آزادي  سرزمين هايشان  ديديم .
جبهه جهاني ضدسلطه در حال شكل گيري است
رئيس جمهور كشورمان همچنين روز جمعه در گفتگو با شبكه تلويزيوني المنار با بيان اين كه دشمنان اسلام در برابر اراده ملت هاي مسلمان كاري از پيش نخواهند برد و يك جبهه جهاني ضد استكباري و ضدسلطه در جهان در حال شكل گيري است، تأكيد كرد: همه ملت هاي آزاده، انسان هاي عدالت خواه و آزاد انديش، به آرامي دست به دست هم مي دهند و جبهه گسترده اي را عليه نظام و تفكر سلطه ايجاد مي كنند.
محمود احمدي نژاد در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران و سوريه براي مقابله با تهديدات دشمنان راهكاري اتخاذ كرده اند؟ تأكيد كرد: دشمنان اسلام در برابر اراده ملت هاي مسلمان كاري از پيش نخواهند برند و به ياري خدا، موج بيداري جهان اسلام، دشمنان را با خود خواهد برد.
احمدي نژاد در پاسخ به اين سئوال كه آمريكا و رژيم صهيونيستي به علل مختلف فشارها و تهديدات خود عليه ايران و سوريه را تشديد كرده اند، چه تدبيري براي مقابله با اين فشارها و تهديدات انديشيده ايد؟ گفت: دشمناني كه نام برديد، در عالم هستي هيچ كاره  و افراد بي ريشه اي هستند كه امروز در بخش هايي از دنيا حاكم شده و ادعاهايي دارند.
احمدي نژاد در پايان گفت وگويش با شبكه تلويزيوني المنار لبنان افزود: اميدوارم و اطمينان دارم كه اين ديدار كه در پاسخ به ديدار آقاي بشار اسد از تهران انجام مي شود، گام بلندي در توسعه روابط دوجانبه و منطقه اي خواهد بود.

سخنگوي شوراي نگهبان:
كسي كه جمهوريت و اسلاميت را قبول ندارد
انتظار تأييد صلاحيت نداشته باشد
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان، با تأكيد بر اين كه كار بررسي بودجه بايد در زمان كوتاهي انجام گيرد و مجلس ديرتر از ۱۰ اسفندماه نمي تواند بررسي بودجه را ادامه دهد، يادآور شد كه اگر تا ۲۹ اسفندماه سال جاري، بودجه  سال ۸۵ ابلاغ نشود، قوه  مجريه در سال جديد نمي تواند هيچ اقدام مالي داشته باشد.
عباسعلي كدخدايي صبح ديروز در يك نشست مطبوعاتي در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اين كه يكي از نمايندگان مجلس اعلام كرده شوراي عالي نظارت در كشور تشكيل شود، مگر مراجع نظارتي در كشور كم هستند؟ گفت: آنچه كه امروز به آن نياز داريم عمل كردن به نتايج نظارت هاست، نه ايجاد واحدهاي نظارتي جديد.
وي با بيان اين كه طرح تجميع انتخابات در خصوص زمان بندي انتخابات و برگزاركردن هر دو سال يك بار آن است، خاطرنشان كرد: با توجه به گزارشات كارشناسي، لايحه ي تجميع انتخابات به نتيجه ي جدي نرسيده و انتخابات خبرگان را سال آينده برگزار خواهيم كرد؛ البته گروه كارشناسي در اين زمينه كار خود را ادامه مي دهد اما تا زمان برگزاري انتخابات مجلس خبرگان به نتيجه اي در اين زمينه نخواهيم رسيد.
كدخدايي در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره  افزايش ۳۰ درصدي بودجه  شوراي نگهبان و اين كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده بودجه  شوراي نگهبان ۱۴۲درصد افزايش يافته، گفت: آقاي رهبر در اين زمينه چيزي اعلام نكردند.يكي از روزنامه ها برداشت هاي خود را عنوان كرده بود كه ما نسبت به اين مساله نيز اعتراض كرديم. پيشنهاد ما براي بودجه  شوراي نگهبان ۳۰ درصد بود اما بودجه نسبت به سال گذشته تنها ۲۰ درصد افزايش يافته است.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد آيا صلاحيت كساني كه جمهوريت نظام را قبول نداشته و تنها اسلاميت را قبول دارند در انتخابات مجلس خبرگان تأييد مي كنيد يا خير؟ اظهار داشت: يكي از شرايطي كه در تمامي قوانين انتخابات مطرح شده، اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي ايران و قانون اساسي و التزام عملي به آنهاست. اگر كسي مباني قانون اساسي را قبول نداشته باشد انتظار هم نداشته باشد صلاحيتش تأييد شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه يكي از اعضاي هيات رئيسه  مجلس اعلام كرده بودجه  سال ۸۵ تا اواخر اسفندماه به شورا داده خواهد شد، شورا براي تسريع در ابلاغ آن چه اقداماتي خواهد كرد؟ يادآور شد: قانون بودجه بايد قبل از آغاز سال جديد به قوه  مجريه اعلام شود. بعيد مي دانم كه تا اواخر اسفند، مجلس كار بررسي بودجه را ادامه دهد. اين كار بايد در زمان كوتاهي انجام گيرد. ديرتر از ۱۰ اسفند مجلس نمي تواند بررسي بودجه را ادامه دهد و اميدواريم تا اواخر بهمن كار بررسي بودجه در مجلس تمام شده و براي بررسي نهايي به شورا بيايد.
دكتر كدخدايي در مورد مصوبات اخير مجلس اظهار داشت: شوراي نگهبان در جلسه  ۲۸ دي ماه سال جاري خود لايحه  حمايت از طرح بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده  پيرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي تشخيص نداد.
كدخدايي تصريح كرد:طرح الحاق يك بند و يك تبصره به ماده يك قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادي كشور مصوب ۱۳۶۹ و اصلاح تبصره يك ماده ۲ آن (ممنوعيت فعاليت در شركت هاي هرمي يا گلدكوئيست) مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد. البته اين هفته نظر رسمي شورا را به مجلس اعلام مي كنيم.
وي با بيان اين كه ايرادات شوراي نگهبان به لايحه  مبارزه با پولشويي همچنان به قوت خود باقي است، اظهار داشت: ايرادات شورا به بند الف و ب ماده ۷ اين لايحه بود كه آن را مجددا به مجلس براي اعلام نظر فرستاديم و در صورت اصرار نمايندگان، اين مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.

تصويب دو بند ديگر از سياست هاي كلي نظام در
خصوص وحدت و همبستگي ملي در مجمع تشخيص مصلحت
مهر: در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام در خصوص وحدت و همبستگي ملي، دو بند ديگر از اين سياست ها به تصويب رسيد.
در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضاء، وزراي كشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين رؤساي كميسيونهاي اجتماعي و فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند، پس از استماع ديدگاه هاي نمايندگان دولت و مجلس شوراي اسلامي و بحث و تبادل نظر اعضاي مجمع، موارد ذيل به تصويب رسيد: افزايش اميد به آينده با حفظ و تقويت فضاي آرماني انقلاب اسلامي و بيان موفقيت ها، دستاوردها، توانمنديها و فرصت هاي نظام- تقويت نقاط قوت و شناسايي و رفع نقاط ضعف - ضابطه مند نمودن نظام اداري، مديريتي، كارشناسي و انتخاب و تغييرات مديران و كارشناسان در جلسات آينده مجمع بررسي و تدوين اين سياستها ادامه خواهد يافت.

لاريجاني آخرين  تحولات  هسته اي  رابراي
  كميسيون  امنيت  ملي  مجلس  تشريح  مي كند
ايرنا: علي  لاريجاني  دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  عصر امروز با حضور در كميسيون امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي آخرين  اخبار و تحولات  هسته اي  را براي  اعضاي  اين  كميسيون  تشريح  مي كند.دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  و معاونان وي  در نشست  خود با اعضاي  كميسيون  امنيت  ملي  مجلس ، به  سئوال هاي  نمايندگان عضو اين  كميسيون  درخصوص  تحولات  هسته اي  پاسخ  مي دهند.كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  روز سه شنبه  نيز با حضور منوچهرمتكي  وزير امور خارجه  و ديگر مسئولان  به  بررسي  آخرين  تحولات  در روابط ايران و مصر خواهد پرداخت .

اعضاي كميسيون تلفيق بودجه ۸۵ تعيين شدند
فارس: اعضاي كميسيون تلفيق رسيدگي كننده به لايحه بودجه سال ۸۵ كل كشور مشخص شدند.محمدرضا باهنر و ناصر نصيري از كميسيون اجتماعي، اميدوار رضايي و مسعود اميني از كميسيون بهداشت، رشيد جعفري جلالي و حميدرضا حاجي بابايي از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، كمال دانشيار و حسين نجابت از كميسيون انرژي، جواد آرين منش و ستار هدايت خواه از كميسيون فرهنگي، موسي قرباني و حسن سليماني از كميسيون قضائي و حقوقي سيد محمود مدني بجستاني و حسين فدائي از كميسيون اصل ،۹۰ بهمن الياسي و حبيب الله اسماعيل زاده از كميسيون عمران، عباس رجايي و احمد نيك فر از كميسيون كشاورزي، طاهر آقابرزگر و ولي ملكي از كميسيون صنايع و عمران، سيد محمدحسن ابوترابي و اسدالله عباسي از كميسيون آموزش و تحقيقات و محمد شاهي عربلو و جهانبخش محبي نيا از كميسيون اقتصادي مجلس به عنوان اعضاي كميسيون تلفيق بودجه از ۱۲ كميسيون تخصصي مجلس انتخاب شدند.
علاوه بر افراد مذكور ۲۳ عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز براي بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق بودجه حضور دارند.

دولت  آمريكا با نيرنگ  نمي تواند واقعيتها را پنهان  كند
ايرنا: سخنگوي  وزارت  امور خارجه ، سياستهاي  مداخله جويانه  آمريكا را مغاير با بيانيه  الجزاير دانست  و گفت : آمريكا اثبات  كرده  است  به  تعهدات  دوجانبه  و بين الملل  پايبند نيست  و با نيرنگ  نمي تواند واقعيت  را پنهان  كند.
حميدرضا آصفي  تخصيص  بودجه  به  افراد و موسسه هاي  غيردولتي  از سوي  آمريكا را اقدامي عبث  خواند و افزود: چنين  اقداماتي  كاخ  سفيد را بيشتر رسوا مي كند.وي  خاطرنشان  كرد: از ابتداي  پيروزي  انقلاب  اسلامي  سياستهاي  خصمانه آمريكا در قالبهاي  گوناگون  اقتصادي ، تبليغاتي  و فرهنگي  عليه  جمهوري  اسلامي ايران  استمرار داشته  است  و خلاف  انتظار دولتمردان  آمريكا اقدامات  خصمانه اين  كشور همواره موجب  وحدت  بيشتر مردم  ايران  و حمايت  از نظام  جمهوري  اسلامي شده  است .آصفي  تصريح  كرد: آمريكا با حمايت  همه  جانبه  از رژيم  صهيونيستي  و تلاش مداوم  براي  تامين  منافع  اين  رژيم ، در جهان  اسلام  منزوي  شده  است  و براي برون رفت  از وضعيت  كنوني  چاره اي  جز تغيير سياستهاي  خود ندارد.وزارت  امور خارجه  آمريكا در بودجه  سال  ۲۰۰۶ خود، پنج  ميليون  دلار كمك به  افراد و موسسه هاي  غيردولتي  ايران  و برنامه هاي  راديو و تلويزيوني  پيش بيني  كرده  است .

تيم جديدي از بازرسان آژانس به زودي از ايران بازديد مي كند
ايسنا : قرار است ظرف دو روز آينده تيم جديدي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران سفر كنند.اين تيم جديد بازرسان آژانس در راستاي همكاري هاي معمول حقوقي و فني آژانس و ايران به كشورمان سفر خواهند كرد.
تيم هسته اي كشورمان از هفته گذشته تحركات ديپلماتيكش را براي بهبود شرايط فعلي مساله هسته اي ايران تشديد كرده است، به گونه اي كه علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي يكشنبه هفته گذشته ديداري محرمانه را با محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي برگزار كرد.پس از اين نشست رسانه هاي غربي گمانه زني هاي شان را در اين خصوص انتشار دادند، ديپلمات ها اعلام كردند كه البرادعي با رد درخواست سه كشور اروپايي براي انتشار گزارشي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران در اوايل ماه فوريه، اعلام كرده اين گزارش در موعد مقرر يعني ششم ماه مارس (۱۵ اسفندماه) منتشر خواهد شد.

گفت وگوي تلفني استراو و لاوروف
ايسنا : سرگئي لاوروف و جك استراو درباره تحولات برنامه هسته اي ايران گفت گو كردند.به گزارش خبرگزاري نووستي، اداره اطلاع رساني و مطبوعات وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و جك استراو، وزير امور خارجه انگليس روز جمعه درباره اوضاع مربوط به برنامه هسته اي ايران با يكديگر در تماسي تلفني گفت وگو كردند.

تحليلي از نووستي درباره وضعيت ايران در مذاكرات هسته اي
ايسنا : خبرگزاري نووستي در تحليلي نوشت: بايد اعتراف كرد كه تا به امروز، تهران در مذاكرات هسته اي بيشتر موفق شده است كه سناريوي خود را پياده كند.
اين خبرگزاري روسي در تحليلي با عنوان «اروپا موفق به تحميل شرايط خود به ايران نمي شود» نوشت: روز چهارشنبه ۲۸ دي ماه، پاريس (و پيش از آن نيز لندن و برلين) اعلام كرد كه فرانسه پيشنهاد ايران را در رابطه با ازسرگيري مذاكرات رد مي كند، چرا كه تا پيش از شروع مذاكرات، ايران بايد به رژيم تعليق داوطلبانه اش در كارهاي مرتبط با غني سازي اورانيوم بازگردد.
اين گزارش افزود: ايران در حقيقت، آماده است كه در آستانه مذاكرات مجددا رژيم تعليق در غني سازي اورانيوم را اجرا كند، اما اين اصلا آن تعليقي نخواهد بود كه تا پيش از اين وجود داشت. چارچوب آن بسيار كوچك تر از قبل است.

حمايت نخست وزير پاكستان از فعاليت صلح آميز هسته اي در ايران
ايسنا : نخست وزير پاكستان گفت كه در ديدار با كوفي عنان درباره برنامه هسته اي ايران گفت وگو كرده است.به گزارش آسوشيتدپرس، شوكت عزيز، نخست وزير پاكستان كه روز جمعه به آمريكا وارد شده است، گفت: ما مخالف توليد يا اشاعه هرگونه سلاح هسته اي در ايران هستيم، اما در عين حال معتقديم كه هر كشوري حق دارد براي برآوردن مطالبات مشروعش براي توليد برق از انرژي هسته اي استفاده كند.

ابراز اميدواري وزير دفاع آلمان نسبت به دستيابي
به راه حل ديپلماتيك در برنامه هسته اي ايران
ايسنا : وزير دفاع آلمان نسبت به رسيدن به راه حل ديپلماتيك برنامه هسته اي ايران ابراز اميدواري كرد و در عين حال گفت هيچ گزينه اي نبايد منتفي دانسته شود.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، فرانتس يوزف يونگ، وزير دفاع آلمان در گفت وگو با هفته نامه «بيلد آم زونتانگ» در پاسخ به اين سوال كه آيا تهديد راه حل نظامي بايد مطرح باشد يا خير؟ گفت:   بله.ما به تمامي گزينه ها نياز داريم، اما قطعا بايد براي رسيدن به نتيجه اي خوب از طريق ابزارهاي ديپلماتيك بايد همه چيز مورد آزمايش قرار گيرد.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا:البرادعي بايد
درباره ايران بيانيه اي صادركند
ايسنا : مك كورمك گفت:ما معتقديم كه ارسال پيامي متحد به دولت ايران مبني بر اينكه رفتارشان غير قابل پذيرش است و نمي توانند مقررات بين المللي را نقض كرده و مصون باشند، اهميت دارد.سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ادامه داد: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد بيانيه اي را درباره تلاش هاي آژانس براي جمع آوري اطلاعات درباره پرسش هاي بي پاسخ باقي مانده بر روي ميز درباره برنامه هسته اي ايران، به شورا ارايه كند.

وزير خارجه ايتاليا:جهان بايد بر مسئله هسته اي
ايران متمركز شود
ايسنا : وزير امور خارجه ايتاليا گفت كه جامعه جهاني بايد رويكردي متحد را در برابر مساله هسته اي ايران اتخاذ كند.به گزارش خبرگزاري شين هوا، جيان فرانكوفيني، وزير امور خارجه ايتاليا پس از گفت وگويي تلفني با فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان اظهارداشت: براي حل مسئله هسته اي ايران به استراتژي روشن و منسجمي  نياز است.
وي ادامه داد: آلمان و ايتاليا هر دو توافق دارند كه لازم است جامعه بين المللي براي رويارويي با اين مساله به همراه يكديگر اقدام كند، نه اين كه جداگانه به آن نزديك شوند.
وي كه معاون نخست وزير ايتاليا نيز مي باشد، گفت: اين مساله بايد به يكي از چالش هاي بزرگي كه ضروري است جهان بر آن متمركز شود، تبديل شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |