پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۸ - Jan 26, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
گناه انسان را از عبادت و تهجد محروم مي سازد
و لذت مناجات با خدا را از او سلب مي كند
و تأثير گناه از كارد برّنده سريع تر است.
جامع السعادات- ج ۳ ص۴۸
امروز با حافظ
اين عجب بين كه چه نوري ز كجا مي بينم
در خرابات مغان نور خدا مي بينم
خانه مي بيني و من خانه خدا مي بينم
جلوه بر من مفروش اي ملك الحاج كه تو
معرفي نامزدهاي بخش مستند جشنواره
چشم واقعيت به روي سيمرغ ها باز شد
001602.jpg
ايرنا: نامزدهاي  دريافت  جايزه  بهترين  كارگرداني  و بهترين  تحقيق  و پژوهش  بخش چشم  واقعيت  مسابقه  سينماي  مستند ايران  معرفي  شدند.
به  گزارش  روابط عمومي   جشنواره  فيلم  فجر، در بخش  بهترين  كارگرداني  طاها كريمي كارگردان  فيلم  كوهستان  سفيد، سيد حسين  صافي كارگردان  دگرديسي ، اميد بنكدار و كيوان  علي محمدي  كارگردانان  ام دي ، ام  اي ، محمود يار محمدلو كارگردان  شكسته  پيوسته  و سودابه  مجاوري كارگردان  اينانا نامزد دريافت  سيمرغ  بلورين  شدند.
بر پايه  اين  گزارش ، فيلم هاي  مستند قانا ساخته  محمدرضا عباسيان ، خاطرات  ابري  ۲ ساخته  وحيد چاوش ، آه اي  روزهاي  خوش  ساخته  حسن  رستگار، دگرديسي  ساخته  سيدحسين  صافي  و ام  دي  ام  اي  ساخته  كيوان  علي  محمدي  و اميد بنكدار نامزد دريافت  سيمرغ  بلورين  بهترين  تحقيق  و پژوهش  هستند.
نادر طالب  زاده ، محمدرضا اصلاني  و سيد عليرضا سجادپور كار ارزيابي فيلم هاي  مستند بخش  چشم  واقعيت  را بر عهده  داشتند.بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر كه  از ۳۰ دي  ماه  در تهران آغاز شده  تا ۱۰ بهمن  ماه  ادامه  دارد.
همچنين برنامه هاي  اختتاميه  بخش هاي  مسابقه  بين الملل  و سينماي  ايران  جشنواره فيلم  فجر، هشتم  بهمن  ماه  در تالار وحدت  برگزار مي شود.
آيين  اختتاميه  اين  بخش  تفكيك  شده است  و به  ترتيب  در ساعت هاي  ۱۵ و ۱۹ در تالار وحدت  برگزار مي شود.
تقارن  برپايي  جشنواره هاي  بين المللي  تئاتر و سينما از سويي  و نبود مكان مناسب  براي  اجراي  برنامه هاي  پاياني ، زمان  مراسم  اختتاميه  جشنواره  فيلم فجر را به  جلو انداخت .
فيلم برگزيده تماشاگران
در ضمن سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران جشنواره روز پاياني (دهم بهمن ماه) اين رويداد در قالب مراسم اهداي جوايز سازمانها و نهادها اهدا مي شود.
راي گيري مردمي توسط جامعه اصناف سينمايي ايران (خانه سينما) تا نهم بهمن ماه ادامه دارد.

با حضور مجسمه سازاني از سراسر جهان
سمپوزيوم بين المللي سنگ در ايران برگزار مي شود
001605.jpg
ايسنا: سمپوزيوم بين المللي سنگ در ايران برگزار مي شود.
اين سمپوزيوم بين المللي كه به نوعي جشنواره تفريحي هم به شمار مي رود، سال آينده در تهران برگزار خواهد شد.
انجمن مجسمه سازان ايران برگزار كننده اين سمپوزيوم خواهد بود كه در صورت تامين اعتبارات لازم و حامي  مالي به زودي فراخوان آن  را اعلام خواهد كرد.
بنا بر اين گزارش، بر اساس طرح اوليه اين جشنواره، برگزاركنندگان، هنرمندان مجسمه ساز سراسر دنيا را دعوت كرده و امكانات و وسايل مورد نيازشان را در اختيار آنها مي گذارند و براي ساخت مجسمه وجهي را نيز به آنها پرداخت مي كنند؛ در نهايت مجسمه هاي ساخته شده در آتليه برگزار كننده مي ماند.
سمپوزيوم سنگ، چوب، آهن، يخ و غيره، جزء نمايشگاه هاي جاري ساير كشورهاي دنياست؛ اما ايران نخستين بار است كه ميزبان برگزاري چنين سمپوزيوم هنري مي شود.
به گزارش ايسنا، همچنين در صورت تامين اعتبار مالي لازم از سوي سازمان زيباسازي شهرداري تهران، فستيوال مجسمه هاي يخي تا نيمه اسفندماه سال جاري در ارتفاعات توچال برگزار خواهد شد.
مذاكره و توافقات انجمن با هيات مديره سازمان يادشده طي هفته آتي نهايي و در پي آن فراخوان اين فستيوال كه نخستين بار است به صورت كشوري در تهران برگزار مي شود، اعلام خواهد شد.
فستيوال يادشده موضوع مشخص نخواهد داشت.
جمعي از مجسمه سازان اصفهان به تازگي در ارتفاعات شهر خود، با شعاري مبني بر حق دستيابي به فعاليت هاي هسته اي در ايران، فستيوال مجسمه هاي يخي و برفي برگزار كردند.

با عكس هايي از شهيد جان بزرگي
«طواف كعبه» با آثار عكاسان شاهد و ايثارگر گشايش يافت
نمايشگاه «طواف چشم» كه نخستين كار گروهي انجمن عكاسان شاهد و ايثارگر است در موزه ي شهدا گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين نمايشگاه كه با محوريت آيين مذهبي حج برپاست، آثار سه عكاس جانباز و تصاوير ثبت شده توسط شهيد سعيد جان بزرگي به نمايش گذاشته شده است. داوود جليل نژاد، داوود عامري، رجبعلي قهرمان و حسين شيرازي كه هر كدام بيش از يك دهه در حوزه  عكاسي فعاليت داشته اند با ارايه ي آثار خود، عكاسان جانباز اين نمايشگاه هستند.
در مراسم گشايش اين نمايشگاه كه با هدف معرفي عكاسان شاهد و جانبازي كه در سطح ملي و بين المللي مطرح اند، برگزارشده است، دكتر حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد انقلاب اسلامي  به همراه معاونان خود و رسول اوليازاده رئيس خانه ي عكاسان ايران حضور داشتند.
همچنين احمد ناطقي رئيس سابق خانه  عكاسان ، علي اكبر رستمي  مدير مركز دانش پژوهان شاهد و ايثارگر ، اسكندر يارنسب مدير بخش تبليغات و امور فرهنگي بنياد شهيد انقلاب اسلامي  و تعدادي از استادان و عكاسان نيز در اين مراسم شركت كرده بودند .

مراسم بزرگداشت م. آزاد در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود
ايسنا: مراسم بزرگداشت م. آزاد، دهم بهمن در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.
اين مراسم كه با سخنراني ناصر تقوايي، محمد حقوقي، سيمين بهبهاني، صفدر تقي زاده و محمد بهارلو همراه خواهد بود، در سالن بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
م. آزاد (محمود مشرف تهراني)، شاعر و مترجم نامدار دهه چهل ۲۹ دي ماه، به علت پيشرفت سرطان روده، پس از تحمل رنج چند ماهه بيماري در تهران درگذشت و در امام زاده طاهر به خاك سپرده شد.

معرفي ۲۷ هنرمند برگزيده نخستين مسابقه
سالانه كاريكاتور دريايي
در آستانه بيست وهفتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ۲۷ نفر از هنرمندان كاريكاتوريست برگزيده و برتر كشور در نخستين مسابقه سالانه كاريكاتور دريايي كشور، امروز معرفي مي شوند.مراسم اختتاميه نخستين مسابقه سالانه كاريكاتور دريايي كشور با حضور مديران ارشد جامعه دريايي كشور و فعالان حمل ونقل دريايي و نيز جمعي از هنرمندان كاريكاتوريست در محل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.در اين مراسم از نفرات اول تا سوم بخشهاي كودك، نوجوان و بزرگسال با اهداي لوح تقدير و سكه بهار آزادي تقدير مي شود.

فراخوان ستادهاي استاني عاشورائيان فجر آفرين
ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استاني فراخوان دادند.
ستاد بزرگداشت عاشورائيان فجر آفرين در تقارن روزهاي عزاي حسيني با ايام به بار نشستن انقلاب اسلامي از كليه مؤسسات، شركت ها، توليد كنندگان و توزيع كنندگان محصولات فرهنگي دعوت كرد آثار خود را براي استفاده در نمايشگاه هاي استاني كه براي عرضه به هيأت هاي مذهبي برپا مي شود تا دهم بهمن ماه به ستادهاي استاني اين ستاد واقع در ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها ارائه نمايند.

فهرست نامزدهاي تأييد شده هنوز ارسال نشده است
گروه ادب و هنر: درحالي كه مسئول كميته بررسي انتخابات اتحاديه ها از ارسال فهرست افراد تأييد صلاحيت شده اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران تا پايان وقت اداري ديروز خبر داد، يك مقام مسئول اتحاديه در پايان وقت اداري ديروز در گفت وگو با همشهري گفت هنوز فهرستي از نامزدهاي انتخابات هيأت مديره به دفتر اين اتحاديه ارسال نشده است.
ابوالفضل كاروان فر در گفت وگويي با ميراث خبر ضمن پرهيز از ارائه نتايج بررسي صلاحيت ها گفت: «تا اين لحظه فقط صلاحيت يكي از كانديداها مشخص نشده است كه با او تماس گرفته شده و مشكل پيش آمده به زودي حل مي شود.»
وي افزود: سعي ما اين است كه بررسي ها به صورت كامل انجام شود تا پس از ارسال مدارك و پرونده كانديداهاي انتخابات اتحاديه ناشران و كتابفروشان، موردي به كميته بازگردانده نشود.

خاطرات زندگي روزانه
زندگي بالا و پايين دارد، تلخ و شيرين دارد، سياه و سفيد دارد اما «زندگي» است و همه لحظاتش را دوست داريم. اين لحظه ها خاطرات ماندگار ما را مي سازند. بياييد در خاطرات هم سهيم شويم و در لبخند شادماني همراه هم باشيم. خاطرات كوتاه و طنزآميز و خواندني خود از زندگي روزمره را با دوستان خود در ميان بگذاريد. روزنامه همشهري در ستون جديد خاطرات شيرين شما را منتشر خواهد كرد.
22056738 Telfax:
Email: Editorial@Hamshahri.org
تهران _ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

برگي از تاريخ
ملي شدن نفت
از آغاز اكتشاف و استخراج نفت در ايران، شركت هاي نفتي بيگانه، همواره دست اندركار امور نفت بوده و ثروت هنگفتي از اين راه به جيب مي زدند، ولي در اين ميان سود اندكي عايد ايران مي گرديد. از اين رو كميسيون نفت مجلس شوراي ملي در نظر گرفت تا قراردادهاي خارجي را لغو و نفت را ملي اعلام نمايد. اما در اين مسير، سپهبد رزم آرا، نخست وزير پهلوي، با حمايت انگلستان درصدد انعقاد قراردادهايي به نفع انگليس و به ضرر كشور بود. در اين ميان اختلاف مجلس و مردم با نخست وزير شدت گرفت تا اين كه آيت الله كاشاني رهبر مذهبي و روحاني سرشناس وقت، براي آگاهي مردم و نيز درخواست جهت ملي شدن نفت، اجتماع بزرگي را در ششم بهمن ۱۳۲۹ در مدرسه شاه برگزار كرد. در نهايت، رزم آرا كه تصميم جدي براي تصويب لايحه الحاقي نفت داشت، توسط خليل طهماسبي، از ياران فداييان اسلام ترور شد و در پايان اسفند ،۱۳۲۹ مجلس، ملي شدن صنعت نفت را به تصويب رساند.
رفراندم فرمايشي
پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت، دولت اسدالله علم تصميم گرفت تا اين اصول را به رفراندوم بگذارد.
همزمان با اقدامات دولت جهت برگزاري مراسم رفراندوم، حوزه علميه قم و ساير روحانيون و علماي بزرگ، ضمن مخالفت با جنبه هاي خلاف شرع قانون اصلاحات ارضي و حضور زنان و مخالفت با تقسيم و اجاره  دادن املاك موقوفه، دست به مبارزه زدند و از طريق ايراد سخنراني و تلگراف و غيره، دولت را تحت  فشار قرار دادند. در نهايت علي رغم تحريم رفراندوم توسط علما و مراجع و ناكامي شاه در سفر به قم و جلب نظر حوزه و نيز با وجود تمام مخالفت ها، اعتصابات و تظاهراتي كه در شهرهاي مختلف به ويژه در مراكز مذهبي صورت گرفت، رفراندوم شاه انجام شد. در اين ميان، بلندگوهاي وابستگان دستگاه پهلوي، با شعار جاويدشاه، سعي داشتند به مردم ازجمله كارگران، كارمندان و مستخدمان شركت ها فشار وارد آورند تا رأي  مثبت بدهند. با اين وجود، محل رأي گيري صندوق ها خلوت بود. ولي سرانجام دستگاه تبليغاتي رژيم اعلام داشت كه اصول پيشنهادي شاهنشاه، با استقبال پرشور و بي نظير مردم رو به  رو گرديد و اكثريت مردم به انقلاب سفيدشاه، آري گفته اند.

خبر و نكته
مهم خريد «كتاب خوب» است
سيدابوالحسن مختاباد
روابط عمومي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اطلاعيه اي اعلام كرد كه پس از وقفه اي سه ماهه ،همزمان با دهه فجر ،خريد كتاب از ناشران دوباره از سر گرفته خواهد شد . اين روابط عمومي همچنين اعلام كرد كه در اين دوره ، اولويت با خريد كتابهايي در سه موضوع تاريخ اسلام ، دفاع مقدس ، و كودك و نوجوان خواهد بود .
اول : تمامي آنهايي كه در حوزه نشر فعال بودند و هستند ، سياست خريد كتاب از ناشران را از جمله كارآمدترين سياستها در وضعيت بحراني نشر كشور مي دانستند كه در صورت انجام به موقع پرداختها ، مي توانست تا حدودي نبود و كمبود نقدينگي در نشر كشور را التيام بخشد. بنا براين آغاز دوباره خريد كتاب ، اگر به وقفه هاي دوباره دچار نشود خبري خوشحال كننده براي ناشران است .
دوم : دو هدف اصلي براي خريد كتاب متصور شده بود ، اول تامين نقدينگي ناشران و دوم تجهيز كتابخانه هاي عمومي . بر همين بنيان در شورايي كه براي خريد كتاب تدارك ديده شده بود ، شروطي براي خريد كتاب از ناشران در نظر گرفته شده بود كه از جمله آنها چاپ اول بودن كتابها بود . اين شرط عام به همراه انتشار فهرست كتابهاي خريداري شده در هفته نامه كتاب هفته سبب مي شد تا به رغم وجود انتقاداتي بر چينش اعضاي انتخاب و خريد كتاب ، عموم ناشران از اين وضعيت راضي باشند ، چرا كه نحوه و نوع خريد كتابها و ضوابط آن عمومي بود و همه ناشران مي توانستند از آن بهره مند شوند . اما در دوره تازه شكل گيري اين هيات قرار است نوع خريد ها به سمتي خاص و كتابهايي خاصتر سوق يابد . به تعبير دقيق تر وزارت ارشاد به جاي آنكه از توليد «كتاب خوب» حمايت كند ، به شكلي رسمي به ناشران اعلام مي كند كه اگر كتابهايي در حوزه هاي فوق ، توليد كنند از امكان حمايت برخوردار خواهند شد . ماجرا آنگاه پيچيده تر خواهد شد كه دريابيم كتابهاي برخي از حوزه ها و موضوعات كه در اولويت خريد قرار ندارند، عموماً پرخواننده ترين كتابها هستند و با سياستهاي تازه اين وزارتخانه مبني بر مخاطب محوري همقران و همنشين؛ ازاين دايره خارج هستند .
سوم: با توجه به اينكه بخش اعظم اين خريدها براي تزريق به كتابخانه هاي عمومي صورت مي گيرد ، بنابراين بايد در آينده نه چندان دور شاهد آن باشيم كه قفسه كتابخانه هاي عمومي كشور از جدي ترين آثار در حوزه هاي فكري ، فلسفي ، روانشناسانه ، تاريخ ايران تاريخ جهان ، هنر وادب وفرهنگ خالي بماند .
اميد كه دست اندركاران معاونت فرهنگي به تبعات چنين تصميمي وقوف كامل داشته باشند.

بهارستان
دو شمشيردر يك نيام
آورده اند كه بهرام چوبين از پهلوانان پرويز بود و پرويز او را بزرگ داشتي و احترام نمودي. وقتي صاحب خبر به سمع پرويز رسانيد كه خدمتكاري از آن بهرام خيانتي كرده بود بهرام فرمود تا او را فروكشيدند و بيست تازيانه بزدند. پرويز از اين معني كراهيت آورد و از آن برنجيد. روز ديگر كه بهرام به خدمت آمد، بفرمود تا از خزانه دو شمشير بياوردند و به بهرام داد و گفت: اين هر دو شمشير چگونه است؟ بهرام گفت: به غايت نيكوست. گفت: هر دو را در يك نيام كن. بهرام گفت: دو فرمان در يك شهر راست نيايد.
جوامع الحكايات _ محمد عوفي

اصل مطلب
در تفكيك حقوق فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
جان بابا، مدير اگرچه سر است
از معاون كجا عزيزتر است؟
گر مدير تو اهل حال بود
هرچه كردي تو، بي خيال بود
نم نمك با كمي خريد و فروخت
مي شود زين نمد كلاهي دوخت
گر زني حق اين و آن را دست
خوردني نيست حق بالادست
اكتفا كن، ولو به نان و پنير
دست اصلاً نزن به حق مدير
بر حريفان بخند چون پسته
بار خود را ببند آهسته
همچنين با ورود در بازار
مي توان شد شريك پيمانكار
به تو خواهد رسيد فايده ها
گر بري دست در مزايده ها
ور نداري هنر، هم از آغاز
با حقوق بخور-نمير، بساز
چون كه قانع به دستمزد شدن
بهتر از آفتابه دزد شدن
اكتفا كن به كفش و رخت خودت
تا نكوبي لگد به بخت خودت
شيوه را مثل كار با مته
ياد بايد گرفت البته

ستون آخر
سردبير
* هنوز داغ محمد كربلايي احمد فراموش نشده و از چهلم او چيزي نگذشته يكي ديگر از همكاران خود را از دست داديم. «محسن شعرباف» همكار نازنين ما در بخش فني درست چند روز بعد از آن كه با تيزبيني خود يك غلط املايي روزنامه را اصلاح كرده بود و دوستان از توجه و آگاهي و دقت او تعريف مي كردند از دست رفت.
* اين روزها به هركدام از همكاران كه مي رسم توي دلم فكر مي كنم اگر كربلايي احمد و شعرباف و ديگران كه در ميان ما نيستند دوباره برگردند چگونه با آنها برخورد مي كنيم؟ و چرا قدر اينها را نمي دانيم كه هنوز هستند. چرا بايد حتما يكي نباشد تا دلمان هوايش را بكند و از محبت ها و خوبي هايش ياد كنيم و... چرا وقتي هست به خوبي هايش توجه نمي كنيم و قدرش را نمي دانيم و... راستي، شده به يك همكار، يك دوست، يك عضو خانواده نگاه كنيد و تصميم بگيريد حالا كه هست با يك نگاه مهربان تر، با يك همراهي صميمانه تر، با يك محبت و دوستي خالص تر قبل از آن كه نباشد قدر بودنش را بدانيد؟
لطفا با موسيقي ملايم زمينه، مطالعه كنيد!
بيا تا قدر يكديگر بدانيم كه تا ناگه ز يكديگر نمانيم
بزرگان جان فداي دوست كردند سگي بگذار، ما هم مردمانيم
* يكي از همكاران روزنامه پيشنهاد كرده اند ستون جديدي با عنوان «با هم مهربان باشيم» شروع كنيم تا مردم را به تقسيم شادي ها و مهرباني هايشان با يكديگر فرابخواند و... اميدوارم بشود.
* ستون خاطرات روزانه را هم از همين روزها شروع مي كنيم. فراخوان ارسال مطالب را امروز در همشهري ملاحظه مي فرماييد. هرچه زودتر دست به كار شويد. ما هم روزهاي اول را با مطالب نمونه خودمان پر مي كنيم تا يواش يواش مطالب شما برسد.
* يكي از بزرگواران كه تقاضا كرده اند نام و عنوانشان محفوظ بماند بعد از اظهار لطف فراوان نوشته اند:
«اينجانب... معاون... وزير... هستم. معمولا بريده روزنامه ها را كه دفتر تهيه مي كند بيشتر در موضوعات فني و اقتصادي و صنعتي مربوط به كار خودم مي خوانم، اخيرا به طور اتفاقي با نوشته هاي شما آشنا شدم و از آن روز روزنامه همشهري را جداگانه مطالعه مي كنم و اول ستون شما را مي خوانم و ستون آقاي نصرآباد كه فعلا دست از سر معاون! برنمي دارند. به هر صورت بعد كه متوجه شدم بعضي از اعضاي خانواده ما هم همين طور هستند و مطالب شما به خوبي ارتباط خود را با مخاطب برقرار كرده است پيشنهادي به نظرم رسيد و آن اين كه مسئولان سطوح بالاي كشور مانند وزرا و رؤساي نهادها و سازمان هاي بزرگ همچون ... و... مانند بقيه خوانندگان با همين ادبيات خودماني و صميمي براي ستون شما بنويسند و شما هم مطالب آنها را چاپ كنيد چون قطعا اين مطالب آنها بيشتر خواننده خواهد داشت. اينجانب خود اين را به تجربه سالها مديريت دريافته ام كه مصاحبه هاي رسمي و سخنراني هاي تشريفاتي اثر چنداني در مردم ندارد و چندان راحت با آنها كنار نمي آيند درحالي كه اينگونه سخن گفتن را قطعا مي خوانند و مي شنوند چنان كه درمورد ستون شما شده است».
ضمن تشكر از محبت و لطف اين بزرگوار با پيشنهادشان كاملا موافق هستيم. اگر مسئولان مملكت حاضر باشند به اين زبان ساده و مؤثر بنويسند و فارغ از مناسبات اداري و دفتر و تشكيلات و روابط عمومي و سخنگو و... گاهي مستقيما با مردم حرف بزنند «ستون آخر» كه قابل ندارد، «ستون اول» همشهري را در اختيارشان قرار مي دهيم! من هم مطمئنم اگر چنين اتفاقي بيفتد مردم به مراتب بيشتر آن را خواهند خواند تا متن مصاحبه رسمي مسئولان را. تصور كنيد مثلا وزير محترم كشور در جريان انفجارهاي تروريستي اهواز كنار همه بيانيه ها و مصاحبه هاي جدي و سياسي و امنيتي كه البته لازم است چهار خط با مردم درددل كنند يا خاطرات روزانه خود را از لحظه اي كه مطلع شده اند تا جريان پيگيري امور را بنويسند يا مثلا دبير محترم شورايعالي امنيت ملي پس از سفر مسكو در كنار مصاحبه هاي مطبوعاتي و اظهارنظرهاي رسمي دو خط صميمانه و ساده با مردم حرف بزنند چقدر جذاب و خواندني و شيرين خواهد بود.
اگر آقايان اين برادر كوچك را به عنوان يك مشاور تبليغاتي و مطبوعاتي بي ادعا قبول دارند بنده هم با كمال اشتياق و جديت آمادگي روزنامه را براي راه اندازي اين ستون اعلام مي كنم و برقراري اين ارتباط ميان مردم و مسئولان را وظيفه روزنامه مي دانم و مثل شما بي صبرانه در انتظار مي مانم تا ببينم اولين قدم و اولين قلم! را كداميك از مسئولان برمي دارد.از دوروبري هاي آقايان (روابط عمومي، اداره كل حوزه رياست، خانواده و فرزندان و...) نيز تقاضا مي كنم اين طرح موضوع را نوعي فراخوان جدي تلقي كنند و دست به كار شوند.اين كه اولين مطلب را چه كسي بنويسد قطعا بسيار مهم و خاطره انگيز خواهد بود، صبر مي كنيم تا ببينيم چه مي شود!؟
* جلسه هيأت مديره همشهري هم تشكيل شد و نتيجه عملي خاصي نداشت. قرار شد تا جمعه خبري بشود.
* از آقايان سيدعبدالرضا اميرخان، سيدصالح واحدي، سعيد كريمي، طوفان چاپاري و كهنه سرباز هم بسيار متشكرم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بايكوت نابينايي كه نمي بيند
از وقتي صداهاي پيرامون اش خاموش شده بود، احساس مي كرد در خلأ زندگي مي كند. گاهي فقط صداي پرندگان و چرندگان را مي شنيد كه از دور و برش به گوش مي رسيد. آدم هاي اطرافش به كجا رفته بودند؟ فكرهاي مختلفي از ذهنش گذشت. اما هرگز تصور اينكه آدم هايي با فاصله هاي معين از او ايستاده و به حركاتش نگاه مي كنند، به ذهن و فكرش هم خطور نمي كرد. علي الله سليمي

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت درمان سكسكه
بوگوتا: مردي در كلمبيا كه قصد داشت سكسكه كردن پسرخاله خود را درمان كند وي را به قتل رساند. با توجه به اين كه پسرخاله وي چندين ساعت متوالي سكسكه مي كرد او تصميم گرفت با ترساندن وي اين مشكل را برطرف نمايد؛ به همين دليل ناگهان يك كلت كمري به سوي او نشانه گرفت و ناخودآگاه تيري شليك كرد. اين تير به قلب او برخورد كرد و در همان لحظه جان باخت.
حمايت از دل و جگر گوسفند
گلاسگو: دسر دل و جگر گوسفند يكي از غذاهاي سنتي كشور اسكاتلند است كه مردم اين كشور به صورت مداوم از اين غذا استفاده مي كنند.
با توجه به اين كه درصد بالايي از كودكان و نوجوانان اين كشور از چاقي رنج مي بردند به همين دليل اخيراً مقامات بهداشتي اين كشور فهرستي از غذا هاي چاق كننده تهيه كرد ه اند و از خانواده ها و مدارس خواسته اند تا اين كه تنها يك بار در هفته چنين غذاهايي را در اختيار فرزندان خود قرار دهند.
در اين فهرست نام دسر دل و جگر گوسفند نيز به چشم مي خورد كه به مردم توصيه شده تنها يك بار در هفته اين غذا را ميل كنند. البته اين پايان ماجرا نيست چون مردم اين كشور به شدت نسبت به گنجانده شدن اين غذا در فهرست غذاهاي چاق كننده معترض هستند. آنها معتقدند كه سوسيس و همبرگر چاق كننده و فاقد مواد مغذي است در حالي كه دسر دل و جگر گوسفند مملو از ويتامين مي باشد.
قبض گاز سكته آور
اوهايو: يك مرد در آمريكا پس از دريافت قبض گاز محل سكونت خود در آستانه سكته كردن قرار گرفت. شركت گاز محل سكونت اين مرد براي ۸ روز مصرف گاز منزل اين مرد قبض ۸ هزار دلاري صادر كرده بود كه وي پس از خواندن صورتحساب شوكه شد و در آستانه سكته كردن قرار گرفت. البته وي پس از مراجعه به شركت گاز متوجه شد در محاسبه گاز مصرفي وي اشتباه صورت گرفته و بايد اين رقم تصحيح شود.

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي محمد لقماني / تا ۸ بهمن / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۸۷۹۶۸۰۹
*نگارخانه سبك: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۷ تا ۱۲ بهمن / خيابان گاندي شمالي، پلاك ۹ / تلفن: ۸۸۸۸۲۴۵۷
*نگارخانه خانواده: نمايشگاه عكس محمدرضاپور / تا ۱۰ بهمن / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، فرهنگسراي خانواده / تلفن: ۷۷۸۴۴۵۷۴
*آشيان نقش و مهر: نمايشگاه نقاشي محسن كرامتي و ندا صارمي / ۷ تا ۱۱ بهمن / ميدان آرژانتين، بخارست، خيابان ،۱۸ پلاك ۴ / تلفن: ۸۸۷۳۲۹۸۷
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس دانيال مصطفايي / تا ۷ بهمن / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲۲۲۸۷۰۸۱
*گالري بهزاد: نمايشگاه نگاره هاي سنگي حبيب اژدري شاهد / از ۸ تا ۱۸ بهمن / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر / پلاك ۳۱۲ / تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
*نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه گروهي نقاشي «تخيل در آثار كودكان» / از ۱۲ بهمن / خيابان آهنگ، روبه روي بوستان ياس، گلستان ،۲ ساختمان شماره ۳ / تلفن: ۳۳۷۲۱۴۲

گل و گياه
هوستا
001599.jpg
نام علمي: Hosta sieboldiana varelegans
خانواده: FUNKIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱ و گستردگي ۵/۱ متر است. داراي برگ هاي درشت قلبي شكل، خاكستري مايل به آبي رنگ، گل هاي شيپوري شكل آن به صورت خوشه اي در بالاي شاخ و برگ گياه در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان سايه، خاك غني، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |