پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۸ - Jan 26, 2006
دومين انتخابات پارلماني فلسطين برگزار شد
001587.jpg
گروه سياسي خارجي: دومين انتخابات پارلماني فلسطين ديروز براي انتخابات ۱۳۲ نماينده پارلمان اين كشور در كرانه باختري رود اردن و نوار غزه برگزار شد.
در اين انتخابات ۷۲۶ نامزد در ۱۶ حوزه انتخابيه در قالب ۱۱ فهرست انتخاباتي با هم به رقابت پرداختند. براي برگزاري اين انتخابات هزار و ۱۱۰ شعبه اخذ رأي در نظر گرفته شده بود كه در قالب ۵ هزار و ۴۴۰ صندوق ميزبان حدود يك ميليون و ۳۴۰ هزار فلسطيني واجد شرايط رأي دادن بود.
از جمله مهمترين مسائل اين انتخابات شركت جنبش اسلامي فلسطين (حماس) بود. اين جنبش در حالي براي نخستين بار در اين انتخابات شركت كرد كه آمريكايي ها و اسرائيلي ها نگراني و نارضايتي خود را از آنان مكرراً ابراز داشته اند.
۹۰۰ ناظر خارجي و در رأس آنها جيمي كارتر رئيس جمهور سابق آمريكا و ۱۲ هزار ناظر داخلي بر اين انتخابات نظارت داشتند. همچنين ۷ گروه مسلح فلسطيني از جمله حماس و دو گروه مسلح وابسته به جنبش فتح طي منشور شرف مشتركا قول دادند كه با اعزام ناظران غيرمسلح به پليس تشكيلات خودگردان در امر محافظت از مراكز رأي گيري كمك كنند.
در اين ميان تنها جهاد اسلامي فلسطين انتخابات را تحريم كرد. به اعتقاد جهاد اسلامي هم اكنون در سرزمين هاي فلسطيني ثبات سياسي وجود ندارد و اين انتخابات زير سايه توافقنامه اسلو برگزار شد و شامل فلسطينيان خارج از اين كشور نمي شود. از اين روي گروه مذكور تحريم انتخابات را برگزيد.
براساس انتخابات پارلماني فلسطين ۶۶ نماينده با كسب آراي ريخته شده در حوزه هاي رأي گيري و ۶۶ تن ديگر از فهرست نامزدها به مجلس فلسطين راه خواهند يافت.
انتخابات پارلماني فلسطين را بيش از سه هزار خبرنگار از سراسر جهان پوشش دادند.
در همين حال محمود الزهار از رهبران  سرشناس  حماس ديروز گفت  روابط حماس  با اروپا ظرف  شش  ماه  آينده  بسيار بهبود خواهديافت .
الزهار در مصاحبه  با خبرنگاران در غزه  فاش  كرد نمايندگان  حماس  ملاقاتهاي  متعددي با نمايندگان  اروپا داشته اند كه  تعدادي  از آنها ديدار رسمي بوده  است  و اروپاييها اكنون  مي دانند كه  حماس  سازماني  تروريستي  نيست .
الزهار از ذكر نام  كشورهايي  كه  حماس  با نمايندگان  آنها ملاقات  كرده  است خودداري  كرد ولي  گفت  آمريكا و اسرائيل  براي  متوقف  كردن  اين  ملاقاتها، اروپا را تحت  فشار قرار داده اند.
الزهار گفت  اروپا مي خواهد راه  خود را از آمريكا جدا كند ولي  اروپاييها با ترس  و دورويي  با ما صحبت  مي كنند و آنچه  به  آمريكاييها مي گويند با آنچه  به  ما مي گويند تفاوت  دارد.
اسماعيل هنيه يكي از رهبران جنبش حماس نيز ديروز پس از انداختن راي خود به داخل صندوق هاي راي اعلام كرد، اين جنبش در صورت پيروزي در انتخابات سلاح خود را حفظ خواهد كرد و هيچ تناقضي بين آن دو نمي بيند.
وي در پاسخ به سئوالي درباره خلع سلاح اين جنبش گفت: اروپايي ها و آمريكايي ها مي خواهند كه به حماس بگويند خلع سلاح شويدتا در انتخابات قانونگذاري فلسطين شركت كنيد ولي ما مي گوييم كه حفظ سلاح و شركت در انتخابات قانونگذاري هيچ تناقضي با هم ندارند.
اين عضو برجسته رهبري حماس تاكيد كرد، به جاي فشار آوردن بر حماس كه با اشغالگري مبارزه مي كند، بايد به اشغالگران فشار بياورند تا با به رسميت شناختن فلسطيني ها حقوقشان را به آنها باز گرداند.
هنيه گفت: مشكل در حماس، ملت فلسطين و در مقاومت نيست بلكه در تداوم اشغالگري و تفكر اسرائيلي نهفته است كه از به رسميت شناختن حقوق ملت فلسطين شانه خالي مي كند.
عباس:آماده ايم بعد از انتخابات مذاكرات با اسرائيل را آغاز كنيم
از سوي ديگر محمود عباس در گفت وگو با روزنامه  دارالخليج، از جنبش هاي فتح و حماس خواست تا بعد از انتخابات قانونگذاري، جناح هاي نظامي خود را منحل كنند.
رييس تشكيلات خودگردان، در گفت وگو با اين روزنامه  چاپ امارات متحده  عربي در خصوص سرنوشت سلاح  گروه هاي مبارز فلسطيني اظهار داشت: شعار اصلي ما قدرت واحد،  قانون واحد و سلاح واحد به همراه تعدد سياسي است.
وي افزود: حدود ۱۱ فهرست انتخاباتي در انتخابات قانونگذاري فلسطين شركت كردند و اين گروه ها حق ندارند در آن واحد هم در روند سياسي و دموكراتيك شركت كرده و هم به صورت گروه هاي شبه نظامي باقي بمانند، لذا بايد هر چه سريع تر سلاح را كنار بگذارند، زيرا غير نظاميان نبايد اسلحه حمل كنند.

جانشين شارون: مجبوريم از كرانه باختري خارج شويم
001593.jpg
گروه سياسي خارجي: ايهود المرت در ششمين كنفرانس سالانه حرزليا اعلام كرد، اسرائيل مجبور خواهد بود از بخش هايي از كرانه باختري خارج شود.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه هاآرتص، ايهود المرت، نخست وزير موقت اسرائيل كه جانشين آريل شارون شده است، اعلام كرد: عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه و بخش هايي از كرانه باختري در سال ۲۰۰۵ نقطه عطفي براي دولت اسرائيل بود. وي گفت نمي تواند همچنان مناطقي با اكثريت فلسطيني را تحت كنترل نگاه دارد.
المرت هم چنين طرح سياسي اش در انتخابات سراسري اسرائيل را ارايه كرد.وي گفت: چالش اصلي پيش روي اسرائيل تعيين مرزهاي دايمي كشور اسرائيل براي تضمين اكثريت يهود است.
انتخاب ميان دو موضوع، اجازه به يهوديان براي سكونت در تمام بخش هاي اسرائيل و سكونت در كشوري با اكثريت يهود  ما را بر آن مي دارد تا از بخش هايي از اين سرزمين دست برداريم.
ما نمي توانيم به كنترل بخش هايي از اراضي تحت سكونت فلسطينيان ادامه دهيم.
المرت اظهار داشت: اسرائيل مناطق امنيتي بلوك هاي اصلي شهرك هاي يهودي نشين و مكان هاي حايز اهميت براي مردم يهود و اول از همه بيت المقدس را تحت كنترل خود نگاه مي دارد.
هيچ كشور يهودي نمي تواند بدون بيت المقدس وجود داشته باشد.
وي افزود: اسرائيل از تشكيل يك كشور فلسطيني مدرن و دموكراتيك حمايت مي كند،اما در عين حال تأكيد كرد: فلسطينيان تنها در صورتي استقلال پيدا مي كنند كه تمام حملاتشان عليه اسرائيل را متوقف كنند.
نخست وزير موقت اسرائيل ادامه داد: اجازه دادن به فلسطينيان براي فرار از تعهداتشان در بر چيدن گروه هاي مبارز فلسطيني اشتباهي تاريخي خواهد بود و گفت: اسرائيل بر اجراي طرح نقشه راه كه در آن از فلسطينيان خواسته به درگيري ها پايان دهند، تأكيد دارد.
وي گفت، دولت تحت رهبري اش به طرح نقشه راه متعهد مي ماند و پيشرفت در اين مسير نيازمند احترام به تمام بندهاي اين طرح است.
المرت گفت، وي از فشار به اسرائيل براي بررسي اقدام يك جانبه ديگري در صورتي كه مذاكرات با فلسطينيان با شكست روبرو شود، آگاه است اما اظهار داشت: ما يك توافقنامه را ترجيح مي دهيم.
وي ادامه داد: در صورتيكه طرف ها به تعهداتشان عمل نكنند، ما امنيت و منافع مردم فلسطين را با تمام ابزار تضمين مي كنيم.
از سوي ديگر براساس  گزارشهاي  مطبوعات  رژيم  صهيونيستي  بنيامين  نتانياهو رئيس  حزب ليكود اخيرا پيام  سياسي  روشني  فرستاد كه  نشان  مي دهد وي  به  ميانه رو هاي سياسي  نزديك  مي شود وآماده  است  به  عنوان  بخشي  از يك  توافقنامه  مرحله اي يا توافقنامه  نهايي  به فلسطيني ها امتيازاتي  بدهد.
به  گزارش  خبرگزاري  المان  از بيت  المقدس  روزنامه  يديعوت  احرونوت  نوشت نتانياهو در كنفرانسي  كه  اوايل  اين  هفته  در هرتزليا برگزار شد تأكيدكرد ترجيح  مي دهد گامهايي  مقدماتي  براي  كاستن  از شدت  مناقشه  بافلسطيني ها از جمله  كاهش  تعداد پاسگاههاي  ايست  و بازرسي  نظامي و افزايش آزادي  رفت  و آمد فلسطيني ها در جاده ها بردارد.
اين  نشريه  به  نقل  از دستياران  نتانياهو اعلام  كرد سخنراني  اخير وي  راه را براي  تدوين  برنامه اي  جديد براي  ليكود هموار مي كند تا اين  حزب  درجايگاه  راست  ميانه  در صحنه  سياست  اسرائيل  قرار گرد.
نتانياهو در اين  سخنراني  از ذكر اين  مسئله  كه  از تشكيل  كشور فلسطيني حمايت  مي كند خودداري  كرد  ولي  بعد از آن به  خبرنگاران  گفت  انسان بايد چيزي  را براي  مذاكره  درباره  آن باقي  بگذارد.
نتانياهو از تلاش  براي  كاهش  تنش  با فلسطيني ها سخن گفت و افزود بدين منظور به برچيني  شهركهاي يهودي  نشين  كه  بدون  مجوز رسمي احداث  شده اند اقدام خواهيم  كرد و اگر دولت  كنوني  چنين  كاري  انجام  دهد از آن حمايت  خواهيم  كرد.

واكنش آمريكا به گزارش شوراي اروپا درباره پروازهاي مخفيانه سيا
001590.jpg
مهر: آمريكا گزارش شوراي اروپا را درباره پروازهاي سيا در اروپا كه در آن تصريح شده است آمريكا بيش از ۱۰۰ مظنون تروريستي را از طريق برنامه سري جابجايي خود در اروپا منتقل كرده است، رد كرد و آن را عبارات طنزآميز و قديمي خواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شون مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گزارش ديك مارتي گزارشگر ويژه شوراي اروپا درباره پروازهاي سيا را همان گزارش هاي قديمي خواند كه به صورت«عبارات جديد» درآمده است.
وي با بيان اين مطلب كه چيز جديدي در اين گزارش وجود ندارد و تنها سوابق و گزارش هاي قديمي زير و رو شده است، افزود كه كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از سئوالاتي كه درباره عملياتهاي جابجايي سيا طي سفرش به اروپا در نوامبر گذشته از وي شد، بسيار خرسند شده بود.
مك كورمك اتهامات ديك مارتي را عبارات «طنز آميز» خواند و بار ديگر ادعاهايي را كه رايس در اروپا بيان كرده بود، تكرار كرد و تصريح كرد كه آمريكا شكنجه نمي كند و به حاكميت دوستان و متحدان اروپايي خود احترام مي گذارد .
سال گذشته ميلادي پس از انتشار خبرهايي در باره پروازهاي مخفي سيا در اروپا كه واكنشهاي شديدي را در اين قاره به همراه داشت، چند دولت اروپايي از آمريكا خواستند كه در اين باره توضيحاتي ارائه دهد و خواستار تحقيقاتي در اين زمينه شدند .
ديك مارتي كه رياست تيم تحقيق شوراي اروپا درباره پروازهاي سيا را برعهده دارد، روز سه شنبه گزارش موقتي از يافته هاي خود منتشر كرده است كه در آن آمده است :دولتهاي اروپايي بايد هوشيار باشند كه آمريكا از خاك آنها براي انتقال و يا دستگيري بيش از ۱۰۰ مظنون تروريستي به عنوان بخشي از سياست سري جابجايي خود استفاده كرده است .
طبق اين گزارش ، تاثير اين جابه جايي بر اروپا به نظر مي رسد كه مربوط به بيش از ۱۰۰ زنداني در سالهاي اخير است و سازمان اطلاعات مركزي آمريكا «سيا» صدها پرواز براي انتقال مظنونان تروريستي در تعداد زيادي از كشورهاي اروپايي انجام داد .

اتريش خواستار روشن شدن فعاليت هاي مخفي «سيا» در اروپا شد
وين _ ايرنا: اتريش  رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا از كشورهاي  عضو اين  اتحاديه  خواست  كه براي  روشن  شدن  ماجراي  فعاليت هاي  مخفي  سيا در اروپا همكاري  كنند.
ليزه  پروكوپ  وزير كشور اتريش  ديروز اعلام  كرد: وين  به  عنوان رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا از همه  كشورهاي  عضو و همچنين  متقاضي  عضويت  دراين  اتحاديه  مي خواهد همه  اطلاعات  موجود در اين باره  را ارائه دهند.
پروكوپ  بر ضرورت  سريع تر ابعاد اين  مساله  براي  اتحاديه  اروپا تأكيد كرد و گفت : چنانچه  نتايج  اين  تحقيقات  نقض  حقوق  بشر را ثابت  كند، شوراي  اروپاآماده  است  همه  تدابير لازم  را به  اجرا درآورد.
اورزولا پلاسنيك  وزير امور خارجه  اتريش  نيز اعلام  كرد: وين  به  عنوان رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا از تحقيقات  شوراي  اروپا درباره  زندان هاي  مخفي سيا در اين  قاره  حمايت  مي كند. پلاسينك  تأكيد كرد كه  حفظ حقوق  بشر و مبارزه  با تروريسم  از مسايل  مهم  دردوره  رياست  اتريش  بر اتحاديه  اروپاست.
اين  نخستين  واكنش  اتريش  به  عنوان  رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا درباره زندان هاي  مخفي سياست .
احزاب  اتريش  بارها از دولت  اين  كشور خواسته  بودند كه  نسبت  به  فعاليت هاي مخفي  سيا در اروپا واكنش  نشان  دهد.

پيشنهاد وزير دفاع روسيه براي تشكيل نيروي مشترك نظامي در درياي خزر
باكو- واحد مركزي خبر: وزير دفاع  روسيه  پيشنهاد كرد دولتهاي  ساحلي  خزر نيروي  مشترك  نظامي  براي  مقابله  با خطرها تاسيس  كنند.
سرگئي  ايوانف  كه  به  باكو سفر كرده  است،  گفت : كشورهاي  ساحلي  درياي  خزر مي توانند براي  جلوگيري  از گسترش  سلاحهاي  كشتارجمعي  در منطقه  و مقابله  با ساير خطرها و تهديدات  ساختار نظامي  مشتركي  در اين  دريا ايجاد كنند.
سرگئي  ايوانف  با اشاره  به  اين كه  كشورهاي  ساحلي  خزر مي توانند نيرويي  شبيه  نيروي  درياي  سياه  (بلك  سي  فورس)  ايجاد كنند افزود: اين  موضوع  را با مقامات  جمهوري  آذربايجان  بررسي  خواهد كرد.
ايوانف  با تأكيد بر اين كه  اين  نيرو مي تواند علاوه  بر وزارتخانه هاي  دفاع  كشورهاي  ساحلي  خزر، دربرگيرنده  نيروهاي  مرزباني  و نيروهاي  امنيتي  ويژه  اين  كشورها باشد تصريح  كرد: اين  نيرو براي  هماهنگ  كردن  تلاشهاي  كشورهاي ساحلي  خزر در مقابله  با گسترش  سلاحهاي  كشتارجمعي، مبارزه  با ماهيگيري  قاچاق  و حفاظت  از ذخاير انرژي  اين  منطقه  ضروري  است .
وزير دفاع روسيه همچنين در خصوص مناقشه بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر قره باغ گفت: در مرحله نخست براي حل اين مناقشه بايد راه حل سياسي و ديپلماتيك پيدا شود و بعد از آن عمليات صلح باني با شركت نيروهاي مسلح روسيه انجام شود.

واكنش محافل سياسي و اجتماعي روسيه به كشف
شبكه جاسوسي انگليس
مسكو _ ايرنا: به دنبال  افشاي  فعاليت هاي  جاسوسي  دولت  انگليس  در روسيه ، دوماي  اين  كشور ديروز نفوذ عوامل  جاسوسي  خارجي  در سازمان هاي  اجتماعي  روسيه  را محكوم  كرد.
در جلسه  ديروز، نمايندگان  دوما خواستار منع  فعاليت  اينگونه  سازمان هاي  غير دولتي  خارجي  در روسيه  شدند.
بيانيه  دوما در اين  زمينه ، نوع  فعاليت  خارجيان  در سازمان هاي  بشردوستانه  را در تناقض  با اهداف  آنها دانسته  و در اين  زمينه  نگراني  روسيه را به  پارلمان  و اتحاديه  اروپا نيز اعلام  كرد.
اين  بيانيه  توسط كميسيون هاي  امنيت  و قانونگذاري  دوما تهيه  شده ، درحالي  كه  اعلاميه هاي  رسمي بايد توسط كميسيون  امور بين الملل  دوما صادر شود.
ولاديمير واسيليف  رئيس  كميسيون  امنيت  دوما با حمايت  از موضعگيري  دوما عليه  برخي  سازمان هاي  خارجي  به  خبرنگاران  گفت : جنجال  كنوني  (موضوع  جاسوسي  انگليسي  ها) مشكل  امروز نيست  و علت  آن موضعگيري  متناقض  كشور درباره  فعاليت يا عدم  فعاليت  خارجيان  در سازمان هاي  اجتماعي  است  كه  با مقررات  داخلي مطابقت  ندارد.
رويداد اخير نشان  داد بايد با اينگونه  سازمانها و افراد مقابله  كرد و اجازه  فعاليت  به  آنها نداد .ولاديمير ژيرينفسكي  رئيس  حزب  ليبرال  دمكرات  روسيه  نيز مي گويد نبايد به  هيچ  سازمان  اجتماعي  كه  از خارج  كشور كمك  مالي  دريافت  مي كند اجازه  فعاليت  در روسيه  را داد.وي  خواستار عذرخواهي  دولت  انگليس  بابت  اقدامات  اخير جاسوسي  اين  كشور در روسيه  و پرداخت  غرامت  به  مسكو شد.
اما جناح  كمونيست هاي  دوما، افشاگري  اخير نيروهاي  امنيتي  عليه  جاسوسان  انگليس  را اغواي  افكار عمومي خواندند.
ويكتور ايليوخين  معاون  كميسيون  امنيت  دوما از جناح  كمونيست ها به خبرنگاران  گفت : اين  افشاگري  باعث  درگيري  روسيه  و انگليس  مي شود و حالا لندن  مجبور است  به  اين  موضوع  واكنش  نشان  بدهد.

بوش در ديدار با شوكت عزيز:
آمريكا و پاكستان روابط ويژه دارند
001596.jpg
گروه سياسي خارجي: سرانجام پس از يك هفته حضور شوكت عزيز نخست وزير پاكستان در آمريكا، سه شنبه شب جورج بوش با او در كاخ سفيد ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر: در اين ديدار بوش پاكستان را به عنوان يك هم پيمان نزديك در جنگ با تروريسم تحسين كرد و گفت كه در ماه مارس (فروردين) از هند و پاكستان ديدار مي كند.
در اين ديدار هيچ اشاره اي به حمله اخير آمريكا به منطقه اي مرزي در خاك پاكستان نشد اما بوش در واكنش به گزارش هاي اخير رسانه اي درباره سردي روابط دو كشور گفت: «روابط ما با پاكستان رابطه اي ويژه براي واشنگتن است و ما براي شكست تروريست ها همكاري نزديكي داريم.»
در همين حال، خبرگزاري كويت درباره مذاكرات بوش و عزيز گزارش داد: بعد از بررسي هاي انجام شده از سوي دوطرف درخصوص پرونده هاي مربوط به جنگ عليه تروريسم، پرونده  هسته اي ايران و موضوع گسترش سلاح هاي كشتارجمعي در جنوب آسيا بررسي شد كه عزيز تأكيد كرد كشورش با گسترش سلاح هاي هسته اي مخالف است.
وي همچنين حق ايران را براي داشتن برنامه هاي صلح آميز هسته اي تأييد و با هرگونه حمله نظامي  مخالفت كرد.
از سوي ديگر پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان نيز تأكيد كرد: طبق تحقيقات انجام شده مداركي به دست آمده كه وجود برخي از عناصر القاعده را در بين كشته شدگان حمله هوايي آمريكا تأييد مي كند.
كارشناسان معتقدند اين اظهارات مشرف در جهت كاهش مسئوليت آمريكا در حمله به غيرنظاميان پاكستاني بيان شده است.
اعتراض به بازرسي بدني مقام هاي پاكستاني در نيويورك
نمايندگان  مجلس  ملي  پاكستان  خواستار بررسي  موضوع  بازرسي  بدني  وزيران  و برخي  از مقام هاي بلندپايه  پاكستان  در فرودگاه  نيويورك  شدند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از اسلام آباد ۱۵ نفر از نمايندگان  مجلس  ملي پاكستان  در اعتراض  به  توهين  به  هيات  همراه  شوكت  عزيز نخست  وزير پاكستان  كه  در فرودگاه  نيويورك  به دست  پليس  آمريكا تفتيش  بدني  شدند با تقديم  طرحي خواستار بررسي  اين  موضوع  شدند. پخش  تصاوير بازرسي  بدني  رياض  احمدخان  قائم  مقام  وزير امور خارجه ، سناتور طارق  عظيم  و شريف  الدين  پيرزاده  و ديگر مقام هاي  دولتي  پاكستان  از سوي  نيروهاي  امنيتي  فرودگاه  نيويورك  كه  تلويزيون  خصوصي  جيو آن را پخش  كرد، خشم  مردم  و مسئولان  دولتي  پاكستان  را برانگيخته  است .

پيشنهاد پوتين براي ايجاد ساختار بين المللي
چرخه توليد سوخت هسته اي
مسكو _ ايرنا: ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  در اجلاس  فوق العاده  سران  جامعه  اقتصادي  اورآسيا، ايجاد ساختار بين المللي  ارائه  خدمات  مربوط به  چرخه  سوخت  هسته اي  از جمله  غني سازي  اورانيوم  را پيشنهاد كرد.
پوتين  ديروز در اين  اجلاس  كه  در كاخ «كنستانتينفسكي» شهر سنت پطرزبورگ  برگزار مي شود گفت : روسيه  آماده  است  تا در خاك  خود اين  مركز بين المللي  را ايجاد كند. وي  خاطرنشان  كرد: اينگونه  مراكز بايد تحت  كنترل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي و بر مبناي  دسترسي  غيرتبعيض آميز همه  كشورها ايجاد شود.
رئيس  جمهوري  روسيه  گفت :در چارچوب  جامعه  اقتصادي  اورآسيا لازم  است  تا نمونه اي  از اين  تاسيسات  بين المللي  كه  امكان  تامين  دسترسي  يكسان  همه  طرفهاي  ذينفع  به  انرژي  اتمي  با رعايت  مفاد پيمان  منع  گسترش  سلاح  اتمي در آن فراهم  باشد، ايجاد گردد.

استقرار چهار هزار انگليسي در جنوب افغانستان
ايرنا- نشريه «سان» چاپ  لندن  ديروز نوشت ، انگليس  در نظر دارد به  حدود چهار هزار نفر از نيروهاي  خود كه  براي  فعاليت  در سخت ترين  شرايط آموزش  ديده اند، دستور دهد از ماه  آوريل  و يا مه ، در منطقه  ناآرام  جنوب  افغانستان  مستقر شوند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، سان  به  نقل  از يك  مقام  عالي رتبه  دولت  كه  نام  او را فاش نكرد، نوشت: «جان  ريد» وزير دفاع  روز پنج شنبه  (امروز) سربازان «گردان  ۱۶ حمله  هوايي» و «هنگ  سربازان  چترباز» را از ماموريت  جديدشان  در استان «هلمند» آگاه  مي كند.
اين مقام  به  اين  نشريه  گفت : بدون  ترديد اين  ماموريت  بسيار خطرناك  خواهد بود اما اين  ماموريت  براي  رهبري  (نيروها) توسط انگليس  ضروري  است .
قرار است  ارتش  انگليس  رهبري  يك  نيروي  تقويت كننده  ناتو را در دست  گيرد كه  وظيفه  آن كمك  به  دولت  افغانستان  و تحويل  مسئوليت ها از نظاميان  آمريكايي  مستقر در منطقه  است .
با اين حال  سان  افزود: تصميم  لندن  مبني  بر اعزام  سربازان  چترباز خود كه  براي  شرايط دشوار آموزش  ديده اند، نشانگر خطرات  بالقوه  اين ماموريت  است .
بنا بر اين  گزارش ، هيچ يك  از سخنگويان  وزارت  دفاع  انگليس  براي  اظهارنظر در خصوص  اين  خبر در دسترس  نبودند.

توافق شش گروه مسلح عراقي براي مذاكره با نيروهاي آمريكايي
گروه سياسي خارجي: شش گروه مسلح عراقي در مذاكره با جلال طالباني رئيس جمهور عراق توافق كردند در صورت اخذ تضمين هاي امنيتي، ضمن برقراري آتش بس به صورت مستقيم با نيروهاي آمريكايي مذاكره كنند.
به نوشته روزنامه الحيات چاپ لندن اين گروه ها همچنين متعهد شدند به مقابله با گروه هاي تكفيري به ويژه گروه زرقاوي بپردازند.
به گفته برخي منابع مطلع توافق اوليه شش گروه مذكور با طالباني، از طريق هماهنگي هاي رفيق السامرايي مشاور امنيتي رئيس جمهور و با نظارت شيوخ عشاير مختلف انجام شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا تركيه را محكوم كرد
ايرنا : دادگاه  حقوق  بشر اروپا تركيه  را بخاطر نقض  قوانين  بين  المللي  و اعمال  دوباره  مجازات  زندان  براي  افرادي  كه  افكاري  اعتراض آميز دارند، محكوم  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از استراسبورگ ، دادگاه  حقوق  بشر اروپا كه در شهر استراسبورگ  در شرق  فرانسه  برپاشد، تركيه  را بخاطر نقض  ماده  سوم  كنوانسيون  حقوق  بشر اروپا مجرم  شناخته  و محكوم  كرده  است .
براساس  اين  گزارش ، عثمان  مورات  اولكه  ۳۵ ساله  عضو فعال  سازمان هاي  ضد جنگ  به  عنوان  شاكي ، دادخواستي  عليه  تركيه  به  دادگاه  حقوق  بشر اروپا تسليم  كرده  است .
نامبرده  در سال  ۱۹۷۷ بخاطر سرپيچي  از انجام  خدمت  نظام  وظيفه  و پيوستن به  ارتش  از سوي  يك  دادگاه  نظامي تركيه  به  شش  ماه  زندان  محكوم  شده  و متعاقبا به  انجام  خدمت  وادار شده  است .
براساس  اين  گزارش ، دادگاه  حقوق  بشر اروپا علاوه  بر صدور حكم  محكوميت تركيه  مقرر داشته  كه  مبلغ  ده  هزار يورو به  عثمان  مورات  اولكه  پرداخت  شود.
دادگاه  همچنين  مقرر داشته  كه  خسارات  و هزينه  دادخواست  مورات  اولكه  با پرداخت  يك  هزار يورو بايد تامين  شود.

رهبر چپ گرايان ال سالوادور درگذشت
001584.jpg
ايسنا: شفيق  هانرال، رهبر چپ گرايان ال سالوادور و فرمانده شبه نظاميان مبارز عليه نيروهاي تحت حمايت آمريكا طي جنگ داخلي ۱۲ ساله در اين كشور، در اثر حمله قلبي جان باخت.به گزارش آسوشيتدپرس،  هانرال كه پس از شركت در مراسم تحليف اوو مورالس، رئيس جمهور بوليوي به كشورش بازگشته بود، در فرودگاه سان سالوادور، پايتخت السالوادور از هوش رفت و به بيمارستان منتقل شد اما تلاش پزشكان تاثيري نداشت و او جان باخت.
هانرال كه رياست حزب كمونيست هاي ال سالوادور را برعهده داشت در سال ۱۹۸۰ با چهار گروه چپ گراي ديگر جبهه آزادي بخش ملي فارابوندو مارتي را تشكيل داد.اين حزب با حمايت كوبا و اتحاد جماهير شوروي سابق به قدرتمندترين گروه عليه نظاميان محافظه كار و دولت هاي تحت نفوذ ارتش كه از جانب رونالد ريگان و بوش پدر، روساي جمهور آمريكا حمايت مي شدند، تبديل شد.
هانرال هدايت جناح كمونيست ائتلاف را تا قبل از رسمي شدن اين حزب به عنوان يك حزب سياسي در سال ۱۹۹۲ پس از معاهده صلح برعهده داشت.وي يكي از امضاءكنندگان اين قرارداد بود.

خدام يك ميليون دلار به دولت سوريه بدهكار است
دمشق _ واحد مركزي خبر: عضو تشكيلات  رهبري  كشوري  حزب  بعث  سوريه  خبر داد عبدالحليم  خدام  معاون  سابق  رئيس  جمهوري  سوريه  از پرداخت  حدود يك  ميليون  دلار ماليات  خودداري كرده  بود.
روزنامه  دولتي  تشرين  چاپ  سوريه  ديروز با اعلام  اين  خبر افزود اسامه  عدي  همچنين  اظهارداشت  مقام هاي  قضايي  بخشي  از املاك  و مستغلات  خدام  را درسوريه  براي  وصول  تخلفات  مالي  وي  مصادر كرده اند.
وي  در ديدار با اعضاي  شوراي  اتحاديه  كارگران  سوريه  افزود رهبري  كشوري حزب  بعث  بالاترين  مرجع  تصميم گيرنده  در اين  حزب ، كميته  ويژه اي  را براي  مقابله  با فساد مالي  و برخورد با تخلفات  قانوني  و مالي  مقامات  ارشد اين كشور تشكيل  داده  است .
اين  در حالي  است  كه  در ميان  مردم  شايع  شده  است  كه  خدام  پيش  از ترك  دمشق  در تابستان  گذشته ، همه  اموال  و دارايي هاي  خود را به  خارج  از اين  كشور منتقل  كرده  بود.

اعتراض يوناني هاي قبرس به سفر وزير امورخارجه انگليس
فارس: مردم بخش يوناني نشين قبرس در جنوب اين جزيره به سفر وزير امور خارجه انگليس به اين كشور و نيز تصميم وي براي ديدار با رهبر ترك هاي اين جزيره اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيكوزيا، مردم بخش يوناني نشين قبرس ديروز در برابر ساختمان وزارت امور خارجه اين كشور در شهر نيكوزيا تظاهرات و به سفر جك استراو وزير امور خارجه انگليس به قبرس اعتراض كردند.
از ۱۰ سال پيش تاكنون اين اولين وزير امور خارجه انگليس است كه از قبرس ديدار مي كند.
صدها قبرسي ساكن بخش يوناني نشين اين جزيره كه عده اي از نمايندگان قبرسي نيز ميان آنها ديده مي شد با شركت در اين تظاهرات فرياد زدند: «ننگ بر جك استراو. جك استراو به خانه ات برگرد.»
تظاهركنندگان قبرسي با خود پلاكاردها و تصويرهايي داشتند كه بر برخي از آنها استراو با نوعي كلاه تركي معروف به طربوش بر سر و پرچم تركيه در دست ديده مي شد.روي پلاكارد ديگري نوشته شده بود، سياست انگليس در قبال قبرس بدتر از آنفلوآنزاي مرغي است.
استراو در سفر ۲۴ ساعته خود به بخش يوناني نشين قبرس با جرج ياكوو و همتاي قبرسي خود ديدار كرد.

كرزاي به اروپا رفت
واحد مركزي خبر: حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  افغانستان  ديروز براي  حضور در نشست هاي  مجمع  جهاني  اقتصاد در داووس  و سفر به  دانمارك  عازم  اروپاشد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، كرزاي  در اين  سفر ابتدا براي  شركت  در نشست  مجمع  جهاني  اقتصاد و كنفرانس  كشورهاي  اسلامي  در جهان  امروز  وارد سوئيس  خواهد شد.
وي  همچنين  با آنگلا مركل  صدراعظم  آلمان ، پرويز مشرف  رئيس  جمهوري  پاكستان  و رجب  طيب  اردوغان  نخست  وزير تركيه  در سوئيس  ديدار مي كند.

مطبوعات كره شمالي:
آمريكا آماده حمله به پيونگ يانگ است
واحد مركزي خبر: مطبوعات كره شمالي ديروز درباره آمادگي آمريكا براي حمله نظامي به اين كشور هشدار دادند.به نوشته اين روزنامه ها آمريكا تحركاتي را در منطقه آغاز كرده كه نشانه آماده شدن براي راه اندازي جنگ ديگري با كره شمالي است.
براساس اين گزارش ها آمريكا نيروهاي تازه نفس خود را به منطقه مرزي نظامي كره جنوبي و كره شمالي منتقل كرده است. انتقال تجهيزات و نظاميان آمريكا به كره جنوبي زنگ خطري براي پيونگ يانگ محسوب مي شود.

طرح آمريكا براي تشكيل شوراي امنيت خليج فارس
ايسنا: رئيس سابق شوراي امنيت ملي آمريكا طرحي را مبني بر تشكيل شوراي امنيت مشترك خليج فارس و بين المللي ارايه كرد.
ولنت سوريت، رئيس سابق شوراي امنيت ملي آمريكا كه هم اكنون مسئول پرونده هاي خاورميانه و يكي از مسئولان كنوني پايگاه بروكينگز است طي مقاله اي كه در روزنامه  نيويورك تايمز منتشر شد، طرحي را به آمريكا و كشورهاي هم پيمان آن ارايه داد.
براساس اين طرح به آمريكا پيشنهاد شد كه شوراي جديد را متشكل از ايران، عراق، عربستان و ديگر كشورهاي عضو خليج فارس به انضمام پنج كشور عضو شوراي امنيت تشكيل دهد تا از طريق آن به حل و فصل پرونده هسته اي ايران و برقراري ثبات در عراق بپردازد.

دادستان كل آمريكا از قانون شنود مكالمات شهروندان حمايت كرد
ايرنا: دادستان  كل  آمريكا به «جورج  بوش» رئيس  جمهور اين  كشور پيشنهاد كرد مصوبه  دولت  را در مورد شنود مكالمات  شهروندان  اين  كشور گسترش  داده  و آن  را قانوني  كند. اين  پيشنهاد در حالي  مطرح  مي شود كه  موج  انتقادها در داخل  آمريكا به اين  اقدام  دولت  افزايش  يافته  است .
به  گزارش  روزنامه  هندو، «آلبرتوگونزالز» روز سه شنبه  در سخنراني  در دانشكده  حقوق  دانشگاه  جورج  تاون  آمريكا در حمايت  از مصوبه  دولت  آمريكا براي  شنود مكالمات  تلفني  و پيامهاي  اينترنتي  شهروندان  آمريكايي  گفت : طبق  پيمان  نظارت  بر اطلاعات  خارجي  در دوران  جنگ ، اين  اقدام  دولت  صرفا «براي  زمان  جنگ » توجيه  پذير است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |