پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۸ - Jan 26, 2006
قاليباف: منطقه ۱۲ تهران به مهم ترين مركز تاريخي _ فرهنگي تبديل مي شود
مردم تهران نبايد هزينه ساخت و ساز دستگاههاي دولتي را بپردازند
گروه شهري: شهردار تهران با اشاره به ساخت و سازهايي كه نهادهاي دولتي انجام مي دهند، گفت: شهروندان تهراني نبايد هزينه هاي تحميل شده دستگاههاي دولتي را به شهر پرداخت كنند. محمد باقر قاليباف افزود: در حال حاضر هزينه هاي ساخت و سازهاي دستگاههاي دولتي از محل عوارض و پول مردم پرداخت مي شود.
وي در ادامه گفت: دستگاههاي دولتي بايد هزينه هايي را كه به شهر تهران وارد مي كنند، خودشان پرداخت كنند.
شهردار تهران تصريح كرد: من اميدوارم با هماهنگي لازم با مجلس و دولت تمام اين مشكلات برطرف شود.
وي با اشاره به بدهي ۵۰۰ ميليارد توماني دولت به شهرداري تهران گفت: اميدوارم با هماهنگي هاي انجام شده با مجلس شوراي اسلامي و سازمان برنامه و بودجه، اين مطالبات به صندوق شهرداري تهران بازگردد و بتوانيم تا حدودي مشكلات شهر تهران را برطرف كنيم.
وي در پايان تأكيد كرد: حتما با نهادهاي عمومي به يك اتفاق نظر درخصوص بدهي ها به شهرداري خواهيم رسيد و اين مشكل در آينده نزديك حل خواهد شد.
طرح تفضيلي منطقه ۱۲
شهردار تهران از تصويب و اجراي طرح تفضيلي نشات گرفته از طرح جامع شهر تهران در منطقه ۱۲ قبل از پايان سال خبر داد و گفت: سال آينده ساير مناطق شهر تهران نيز صاحب طرح تفضيلي خواهند شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمد باقر قاليباف در بازديد از منطقه ۱۲ و در جمع معتمدين و نخبگان اين منطقه با بيان اينكه حدود ۵۰ درصد از بهترين آثار تاريخي شهر تهران در منطقه۱۲واقع شده است كه اين بيانگر سابقه فرهنگي و تاريخي طولاني اين منطقه در شهر تهران است، تصريح كرد: منطقه ۱۲ بايد به مركز تاريخي - فرهنگي و بهترين مركز تفريح اهالي شهر تهران تبديل شود.
وي با اشاره به اين واقعيت تلخ كه اگر امروز هر كدام از آسيب هاي اجتماعي كه در شهر تهران به وقوع مي پيوندد، بررسي كنيد آغاز يا انتهاي آن به منطقه ۱۲ باز مي گردد، اظهار داشت: بخش هاي قابل توجهي از اين منطقه ديگر قابل سكونت خانوادگي نبوده به طوري كه يا تخليه شده يا در حال تخليه است.شهردار تهران با اشاره به معضلات و مشكلات اهالي محله عودلاجان، اظهار داشت: چه در زمان دوران مسئوليت خود در نيروي انتظامي و چه در حال حاضر به عنوان شهردار تاكنون ۱۰ بار به اين محله سركشي كرده ام و از نزديك با مشكلات محله آشنا هستم و كاملا در جريان ساخت و سازها و خريد و فروش ها قرار دارم و همين جا به اهالي محله عودلاجان قول مي دهم شهرداري با جديت به مشكلات اين محله رسيدگي خواهد كرد.

در ديدار رئيس شوراي شهر تهران و رئيس كتابخانه ملي مورد تأكيد قرار گرفت؛
گسترش كتابخواني و حمايت از مراكز فرهنگي شهر تهران
001557.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر گسترش فرهنگ كتابخواني و حمايت از مراكز فرهنگي شهر تهران گفت: يكي از سياست هاي مديريت شهري كمك به گسترش مراكز فرهنگي به ويژه ايجاد كتابخانه در سطح محلات شهر تهران است.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در جريان بازديد اعضاي شوراي شهر از «سازمان اسناد و كتابخانه ملي» افزود: شوراي شهر حمايت و كمك به مراكز فرهنگي و آموزشي شهر تهران را وظيفه خود مي داند و كتابخانه ملي به عنوان يك مركز نمونه منحصر به فرد و ارزشمند موجود در تهران و فراتر از سطح ملي بايد در گردآوري و حفظ ميراث مكتوب فرهنگي كشور تلاش كند.
وي گفت: شوراي شهر در حد توان كمك مي كند تا اين گونه مراكز بهتر بتوانند نقش خود را در خدمات رساني به مردم ايفا نمايند.
چمران همچنين گفت: در حال حاضر تعداد كتابخانه هاي وابسته به شهرداري حتي از كتابخانه هاي ساير وزارتخانه ها نيز بيشتر است و اين خدمت رساني از مدت ها قبل ادامه داشته است و شهرداري به طور جدي آن را دنبال مي كند.
رئيس شوراي شهر افزود: در حال حاضر ۲۲ كتابخانه كه زمين آن از سوي شهرداري واگذار و ساخت آن با كمك وزارت مسكن و شهرسازي انجام شده است به دليل تجهيز نشدن بلااستفاده مانده است.
از سوي ديگر علي اكبر اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: شهرداري تاكنون همكاري بسيار خوبي با كتابخانه ملي داشته و دكتر قاليباف نماينده اي را براي بررسي مشكلات و رفع نيازهاي مربوط به خدمات رساني بهتر به كتابخانه ملي تعيين كرده است.
وي از شهرداري خواست براي رفع مشكل دسترسي آسان تر مردم به كتابخانه ملي نسبت به ادامه و اتصال بلوار كتابخانه به بزرگراه همت اقدام كند تا زمينه ورود اتوبوس هاي شركت واحد به محدود ه كتابخانه فراهم شود.
اشعري با تاكيد بر همكاري متقابل مديريت شهري و كتابخانه ملي گفت: در كتابخانه ملي اسناد، مدارك و نقشه هاي مختلفي در ارتباط با تهران وجود دارد كه اين اسناد مي تواند مديران شهري را در اداره شهر و برنامه ريزي كمك كند.
مشاور فرهنگي رئيس جمهور ايجاد و گسترش نمايندگي هاي كتابخانه ملي در مراكز استان ها را از برنامه هاي جدي خود اعلام كرد و گفت: اين مركز در نظر دارد به منظور جمع آوري و نگهداري برخي اسناد ارزشمند علمي فرهنگي كشور اعم از دولتي و غيردولتي نمايندگي هايي را در مراكز استانها ايجاد كند. اشعري كتابخانه ملي را به لحاظ معماري و استانداردهاي مورد نياز با بسياري از كتابخانه هاي ملي در سطح جهاني برابر دانست و گفت: معماري كتابخانه ملي تركيبي از معماري سنتي و مدرن است.
اشعري با اشاره به وجود يك ميليون جلد كتاب و همين تعداد اسناد غيركتابي گفت: ظرفيت براي نگهداري ۷ ميليون كتاب پيش بيني شده است.
در حال حاضر كتب و نسخ خطي فراواني در كتابخانه ملي نگهداري مي شود كه تاريخ برخي كتاب ها به بيش از ۷۰۰ سال مي رسد و ردپاي ۲ تا سه هزار سال فرهنگ كشور را مي توان در لابه لاي برخي اسناد موجود مشاهده كرد.
عكس:عليرضا بني علي

ويژه برنامه هاي شهرداري تهران در ايام دهه فجر و ماه محرم
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، ويژه برنامه هاي بزرگداشت ايام الله دهه فجر و سوگواري سالار شهيدان را تشريح كرد .
احمد نوريان با تاكيد بر اينكه مديريت جديد شهر تهران در نظر دارد براي هر يك از مناسبت ها علاوه بر انجام تبليغات و فعاليت هاي محيطي به اقدامات جديد روي آورد، گفت: برپايي ۴۳ نمايشگاه فرهنگي با محوريت قرآن و نهج البلاغه، برگزاري ۱۳۵ مسابقه فرهنگي با مضامين محرم، زندگينامه سالار شهيدان و موضوع انقلاب و تظاهرات ضد استبدادي سال ۵۷ از جمله برنامه هاي مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در ايام دهه فجر است.
وي همچنين از برگزاري ۸۴ مسابقه در زمينه هنرهاي تجسمي با موضوع مرتبط با انقلاب به مناسبت ايام دهه فجر خبر داد.
نوريان ضمن تاكيد بر حفظ حرمت روز هاي عزاداري سالار شهيدان در جشن هاي پيروزي انقلاب، افزود: جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي امسال به دليل همزماني در دهه فجر و محرم از روز عيد غدير تا نهم بهمن ماه برگزار مي شود.
وي همچنين با اعلام شكل گيري ۱۲ كميته تخصصي در ۲۲ منطقه شهر براي ساماندهي مراسم ها و جشن هاي ايام دهه فجر و محرم امسال، گفت: طرح تور گردشگري ايام دهه فجر به عنوان مكمل طرح آموزش حقوق شهروندي با حضور دانش آموزان، كودكان، نوجوانان، جوانان و مديران خانه برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: در اين تورها نوجوانان و جوانان تهران با تاريخچه ۳۴ نقطه از شهر تهران كه به نوعي يادآور بخشي از خاطرات و حوادث تاريخي حماسه پيروزي انقلاب اسلامي است آشنا مي شوند.وي افزود: كاخ نياوران، حسينيه جماران، كاخ سعدآباد، زندان قصر، موزه عبرت(شكنجه گاه مبارزان )، ميدان شهدا و خانه شعبان جعفري (شعبان بي مخ ) از جمله مكان هايي هستند كه با بهره گيري از هنرهاي نمايشي و تجسمي مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد.

تهران امروز هم برفي است
001560.jpg
سازمان هواشناسي كشور آسمان تهران را در روز پنجشنبه برفي پيش بيني كرد.بر اين اساس طي ۲۴ ساعت آينده آسمان سواحل جنوبي درياي خزر و استان اردبيل نيمه ابري تا ابري همراه با بارش برف و باران در پاره اي از نقاط وزش باد و يا مه آلود، آسمان استان هاي آذربايجان شرقي، غربي، كردستان، زنجان، همدان، كرمانشاه، ايلام و لرستان نيمه ابري تا ابري همراه با بارش برف و باران و وزش بادخواهد بود.سازمان هواشناسي كشور در روز پنجشنبه آسمان استان تهران را نيمه ابري تا ابري همراه با بارش برف و يا باران گاهي مه آلود با وزش باد پيش بين كرد كه حداقل و حداكثر دماي تهران در اين روز به ترتيب به يك و ۸ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

مجموعه ورزشي انقلاب
001569.jpg
عضو فراكسيون  ورزش  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : در مذاكره  با شهردار تهران  مقرر شد تا حد امكان  براي  امتداد بزرگراه  كردستان  آسيبي  به  مجموعه  فرهنگي  ورزشي  انقلاب  وارد نشود.اميررضا خادم  گفت: طرح  امتداد بزرگراه  كردستان  با بخش هايي  از مجموعه  انقلاب  و نمايشگاه  بين  المللي  تلاقي  كرده  است  كه  به همين  منظور مقرر شد اين  مسير به  صورت  تونلي  به  طول  ۸۰۰ متر كشيده  شود تا تخريبي  صورت  نگيرد.وي  با بيان  اين كه  شهرداري  تهران  در حال  بررسي  اين  طرح  است ، گفت : البته  اگر هم  تونل  مذكور احداث  نشود فقط بخشهايي  از اين  مجموعه  ورزشي  كه  محل  تردد خودروهاست  به  بزرگراه  اختصاص  مي يابد و آسيبي  به  سالن هاي  ورزشي  وارد نخواهد شد.

خط مترو دردشت _ بهارستان
001566.jpg
معاون بهره برداري شركت مترو تهران گفت: خط دردشت- بهارستان طي يك ماه آينده با ۳ قطار و ۲۱ واگن فعاليت خود را آغاز مي كند.
بهرام عبابافي در خصوص نحوه آغاز فعاليت اين خط قبل از آغاز سال ۸۵ گفت: ۳ قطار اين خط فعاليت خود را با روزي ۳ ساعت در ساعات مياني روز (۱۱ تا ۲) آغاز خواهند كرد.
وي با اشاره به ورود ۲۱ واگن اين خط به پاركينگ تهران و نصب تجهيزات تكميلي بر روي اين واگن ها، افزود: از سال آينده به مرور با استفاده از قطارهايي كه از شركت واگن پارس تحويل خواهيم گرفت، ميزان ساعات تردد قطار در اين خط نيز افزايش مي يابد.

اختصاص سبد كالاي عيدانه به بازنشستگان شهرداري
001563.jpg
مدير عامل سازمان بازنشستگي شهرداري تهران گفت: به منظور كمك به معيشت بازنشستگان، سبد كالاي عيدانه به تمامي بازنشستگان شهرداري تهران داده خواهد شد.
مهندس سعيدرضا عاصمي  افزود: پيش از آغاز سال نو، بن غير نقدي و سبد كالاي عيدانه به بازنشستگان شهرداري تهران به ارزش ۵۰۰ هزار ريال اهدا خواهد شد.
وي با اشاره به حداقل حقوق يك ميليون و ۷۰۰ هزار ريال كه بازنشستگان شهرداري تهران دريافت مي كنند گفت: سازمان بازنشستگي شهرداري تهران قصد دارد كمك هاي نقدي و غير نقدي زيادي به بازنشستگان شهرداري تهران كند تا معيشت آنها را ارتقا دهد.مدير عامل سازمان بازنشستگي شهرداري تهران در پايان گفت: با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران، بازنشستگان شهرداري تهران ماهانه ۵۰۰ هزار ريال يارانه نيز دريافت مي كنند.

نگاه
001554.jpg
مانا نيستاني

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |