پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۸ - Jan 26, 2006
بررسي جزييات پيشنهاد روسيه به زمان نياز دارد
تازه ترين مواضع ايران درباره طرح روسيه
متكي:طرح روسيه مي تواند زمينه ساز رسيدن به تفاهم باشد
لاريجاني در مسكو: تهران ضرورتاً پيشنهاد روسيه را كليد حل بن بست ديپلماتيك نمي داند
ايسنا: علي لاريجاني از پيشنهاد مسكو براي غني سازي اورانيوم ايران در روسيه استقبال كرد و هشدار داد در صورت ارجاع ايران به شوراي امنيت، اين كشور فعاليت هاي غني سازي را از سر خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از ديدار و مذاكره با ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه در يك كنفرانس خبري اظهار داشت: نظر ما نسبت به اين پيشنهاد مثبت است و تلاش كرديم كه مواضع طرف ها را نزديك تر كنيم.
وي كه به زبان فارسي و از طريق مترجم صحبت مي كرد، افزود: اين طرح مي تواند در آينده در گفت وگوي بيشتري كه در ماه فوريه صورت خواهد گرفت، تكميل شود.
لاريجاني گفت كه بررسي جزييات پيشنهاد روسيه به زمان نياز دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت: جزييات بسياري اين پيشنهاد را احاطه كرده است كه بايد درباره آن تصميم گيري شود، از جمله محل شركت، شكل مشاركت و همكاري فني.
وي خاطرنشان كرد كه تهران ضرورتا اين پيشنهاد را كليد حل بن بست ديپلماتيك نمي داند.
لاريجاني تصريح كرد: اين پروژه از پتانسيل كامل حل تمامي مشكلات برخوردار نخواهد بود. ما بايد اين پروژه را به همراه ديگر معيارهايي كه گفت وگوي بيشتري را مي طلبد، تكميل كنيم.
وي اظهار داشت كه ايران آماده است با هر كشوري كه «حق ايران را براي در اختيارگيري فن آوري هسته اي به رسميت بشناسد» مذاكره كند،  اما گفت كه هرگونه تلاش براي ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ماشه ازسرگيري فعاليت هاي غني سازي در مقياسي بزرگ را خواهد كشيد.
وي هشدار داد: اگر آنها از فشار سياسي استفاده كنند، اگر پرونده ما به شوراي امنيت تسليم شود و يا به روشي غيرمستقيم راه به شوراي امنيت باز شود، آنگاه بر اساس تصميم مجلس، ما ملزم به لغو اجراي تمامي تعليق ها خواهيم شد. در اين موقعيت اقدامات ما به تحقيق محدود نخواهد شد. آنگاه ما غني سازي صنعتي را آغاز خواهيم كرد.

روز گذشته در مجلس
يك فوريت طرح اعلام اسامي مفسدان اقتصادي تصويب شد
001539.jpg
گروه سياسي- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز يك فوريت طرح اصلاح ماده ۱۸۸ آيين دادرسي كيفري درباره اعلام اسامي مفسدان اقتصادي را تصويب كردند.
به گزارش همشهري، در مقدمه اين طرح آمده است: با توجه به ابهامات موجود در مقررات كشور در خصوص تعريف مفاسد اقتصادي و عدم استفاده از اختيارات قانوني در اعلام اسامي مجرمان كه مي تواند ايمان و باور عمومي را در عزم مسئولان نظام در مبارزه با اين مفاسد را خدشه دار كند اين طرح با قيد يك فوريت تقديم مي شود.
نمايندگان پس از ارائه اين توضيحات از سوي طراحان به يك فوريت آن راي مثبت دادند. در صورت تصويب نهايي اين طرح تبصره يك ماده ۱۸۸ قانون آيين  دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب به اين شرح اصلاح مي شود : محاكمات دادگاه ها جز در موارد اعمال منافي عفت و جرايم اطفال و امور خانوادگي و دعاوي مربوط به موضوعات امنيتي و يا محرك احساسات مذهبي علني است.
براين اساس منظور از علني بودن محاكمه، عدم ايجاد مانع جهت حضور افراد در دادگاه است. خبرنگاران و رسانه ها مي توانند جز در موارد فوق الذكر ضمن حضور در دادگاه ها جريان دادرسي و مذاكرات را ضبط و بدون ذكر نام يا مشخصاتي كه تعيين كننده هويت فرد باشد، انتشار دهند.
براساس تبصره سه اين طرح در خصوص ارتكاب جرائم مداخله يا تباني در معاملات دولتي، اختلاس، ارتشا، اخذ پورسانت در معاملات دولتي اخلال در نظام اقتصادي كشور، سوءاستفاده از اختيارات به منظور جلب منافع و به طور كلي تعدي نسبت به حقوق دولت و اموال عمومي و دولتي و يا جرائم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر كه مجازات آن اعدام است در صورت صدور حكم محكوميت، دادگاه صادركننده حكم راساً موظف است خلاصه و احكام و اسامي و عناوين محكومان را از طريق روزنامه كثيرالانتشار، خبرگزاريها و رسانه هاي عمومي اطلاع رساني كند.
براساس تبصره ۵ اين طرح و در صورت تصويب نهايي هر يك از مقامات قضايي يا اجرايي كه با تخلف از تكاليف اين ماده مانع از انتشار حكم محكوميت يااسامي و عناوين محكومان شده يا به نحوي موجب عدم انتشار آنرا فراهم آورند براي بار اول به تنبيه اداري و در صورت تكرار به تنبيهات شديدتر محكوم مي شوند.
براساس ماده ،۱۶۳ آيين نامه داخلي مجلس طرحها و لوايح يك فوريتي پس از تصويب فوريت به كميسيونهاي اصلي، فرعي ارجاع مي شود تا خارج از تصويب مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.
پرداخت مزاياي تشويقي ايثارگران
نمايندگان با پاسخ به طرح استفساريه چند تبصره قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان بر پرداخت حقوق و مزاياي تشويقي ايثارگران تاكيد كردند.
در مقدمه اين استفساريه آمده است: با وجود آنكه از سال ۷۰ به پاس تقدير از زحمات ايثارگران (اعم از شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان، گروهها و سنوات تشويقي و به تبع آن حقوق و مزاياي تشويقي براي آنان در نظر گرفته شده بود كه بواسطه افزايش حداقل حقوق كاركنان دولت حقوق و مزاياي تشويقي با نظرمجريان دستگاههاي اجرايي در داخل محدوده مبلغ حداقل حقوق كاركنان قرار گرفته كه اين نظريه عملا باعث حذف حقوق و مزاياي تشويقي ايثارگران شده است و ديگر مبلغي بابت مزاياي ايثارگري پرداخت نمي شود.
در ادامه اين مقدمه آمده است بنابراين براي رفع ابهام از نحوه اجراي قوانين مذكور اين طرح استفساريه ارائه مي شود. براساس ماده واحده اين طرح آمده است: آيا مزاياي ريالي گروههاي تشويقي قانون نظام هماهنگ و افزايش سنواتي تشويقي علاوه بر رقم حداقل حقوق كاركنان دولت قابل پرداخت است يا خير؟ پاسخ كميسيون اجتماعي به عنوان كميسيون اصلي رسيدگي به اين طرح استفساريه كه به تصويب نمايندگان رسيد به اين شرح است :
بله، قابل پرداخت است.
تشكيل سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح در مجلس
درادامه جلسه علني ديروز نمايندگان كليات لايحه اساسنامه سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح را تصويب كردند. در صورت تصويب نهايي اين لايحه سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح با هدف تهيه و تامين نقشه هاي نظامي و مرزي كشور و ارائه خدمات جغرافيايي مورد نياز نيروهاي مسلح به صورت موسسه دولتي وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تشكيل مي شود.
نمايندگان همچنين به كليات طرح ديگري راي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي آن دولت موظف است در راستاي تحقق اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسي و سند چشم انداز ۲۰ ساله، زمينه هاي تبيين و تحقق عملي حقوق و مسئوليتهاي زنان در عرصه هاي داخلي و بين المللي را براساس سند مرجع (منشور حقوق و مسئوليتهاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران) را فراهم كند. دولت موظف شد در صورت تصويب نهايي اين طرح لوايح مورد نياز را براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم كنند.
تصويب كليات طرح اصلاح ماده ۸۳ قانون برنامه چهارم توسعه ازديگر مصوبات ديروز مجلس بود. در صورت تصويب نهايي اين طرح مواد ۸۱ و ۸۲ قانون برنامه سوم توسعه  در قانون برنامه چهارم توسعه ايفا مي شود، براساس ماده ۸۱ و ۸۲ قانون برنامه سوم توسعه به منظور ساماندهي درآمدهاي استاني و بهبود مستمر روشهاي كسب درآمدهاي استاني و شناسايي منابع جديد درآمدي ستاد درآمد و تجهيز منابع استان به رياست استاندار تشكيل مي شود.
حاشيه
* غلامعلي حداد عادل درنطق پيش از دستور خود تسليت هيات رئيسه و نمايندگان مجلس را به مناسبت شهادت جمعي از هموطنان در حادثه بمب گذاري اهواز اعلام كرد و گفت: نمايندگان نفرت و انزجار خود را از عوامل بيگانه و استكباري اعلام كردند و اظهار داشتند اين قبيل توطئه ها انتقام پيروزي اسلام گرايان در عراق است و مردم غيور و شهيدپرور اهواز از قوميتها و اقشار مختلف نفرت خود را از اقدامات تروريستي دشمن شادكن اعلام داشتند.
* عباسعلي اختري در تذكري آيين نامه اي گفت: هيات رئيسه بايد با جريانات خاصي كه هنگام راي گيري مصوبات مجلس آراء نمايندگان را جهت دهي مي كنند برخورد كند.
* اميررضا خادم نماينده تهران خطاب به هيات رئيسه نسبت به اظهارات رهبر، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه در مصاحبه اي با اشاره به بررسيهاي مجلس در خصوص متمم بودجه ۸۴ اعلام كرده است ديگر اجازه چانه زني به هيچ كس را نمي دهد تذكر آيين نامه اي داد.
حداد عادل نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: اگر مجلس در قانونگذاري به نتيجه اي رسيد نبايد اسم آنرا چانه زني گذاشت و من صراحتا مي گويم لفظ چانه زني را نمي پسندم كه چنين عبارتي بخواهد بكار رود. آقاي رهبر هم احترام مجلس را حفظ مي كنند همانطور كه رئيس جمهور به مجلس احترام مي گذارد. اظهار نظر در مورد بودجه حق مجلس است و مهمترين حق مجلس اجراي قوانين توسط دولت و سازمانها است.
* سليمان جعفرزاده نماينده ماكو و چالدران در مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود گفت: غربي ها بدانند تهديدات آنها در ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد با شكست روبرو خواهد شد.
* سه تن از نمايندگان در تذكرات كتبي ديروز در مجلس شوراي اسلامي بر لزوم توجه وزير اطلاعات به امور حفاظتي و امنيتي مسئولان دولت در سفرهاي استاني تاكيد كردند.

رئيس جمهور:
ردپاي اشغالگران عراق در حوادث اهواز به روشني مشخص است
001536.jpg
ايسنا: رئيس جمهور با ابراز تاسف شديد از شهيد و مجروح شدن تعدادي از هموطنان در حوادث تروريستي اهواز به دست مزدوران بيگانه گفت: دشمنان بدانند با ترورهاي كور و ناجوانمردانه مردم بي گناه نمي توانند هيچ خللي در اراده  مردم ايران به وجود آورند و دولت نيز با اين اقدامات، عزم خود را براي خدمت به مردم جزم تر خواهد كرد.
محمود احمدي نژاد، روز گذشته در جلسه  هيات وزيران با تأكيد بر اين كه در طول ۲۷ سال گذشته آشكارا دست دشمنان را در آسيب زدن به جان و منافع مردم بي گناه كشورمان شاهد بوده ايم، تصريح كرد: در حوادث اهواز نيز ردپاي اشغالگران عراق به روشني مشخص است و آنها بايد مسئوليت اين اقدامات جنايتكارانه خود را بر عهده گيرند.
احمدي نژاد با بيان اين كه مردم خوزستان با تقديم بيش از ۲۰ هزار شهيد در دفاع مقدس خط مقدم ايستادگي در برابر اهريمنان بوده اند، تأكيد كرد: دشمنان تصور نكنند با اين اقدامات تروريستي مي توانند از حركت رو به جلوي مردم عزيز خوزستان كه پرچمداران پاسداري و صيانت از اسلام، انقلاب و تماميت ارضي ايران هستند، جلوگيري كنند.
رئيس جمهور تصريح كرد: قطعاً با اين اقدامات كور و بي هدف، اراده  ملت بزرگ ايران براي ايستادگي در راه انقلاب، پيشرفت و ترقي و آباداني كشور تقويت خواهد شد.احمدي نژاد با تأكيد بر لزوم مبارزه با پديده  شوم تروريسم در سطح جهان تصريح كرد: برخي كشورهاي مدعي مبارزه با تروريسم در حالي كه خود با ايجاد و تقويت گروهك هاي تروريستي در كشورهاي اسلامي در پي ايجاد تفرقه ميان ملت هاي مسلمان هستند، با تبليغات دروغين به استفاده  ابزاري از مقوله  مبارزه با تروريسم مي پردازند و اين دليل ديگري بر بي صداقتي آنهاست.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي هم چنين وزارتخانه هاي امور خارجه، كشور، اطلاعات و نيروهاي نظامي و انتظامي را موظف به پي گيري و برخورد شديد با عوامل حوادث اهواز در بعد داخلي و خارجي كرد و گفت: دستگاه قضايي نيز در مجازات عوامل مرتبط با اين حوادث حتماً جدي تر عمل خواهد كرد.سرعت و قاطعيت، لازمه  كار قضايي است.ما نمي توانيم تحمل كنيم عده اي به خود اجازه دهند مردم بي گناهي را كه به دنبال معيشت خود هستند، شهيد و مجروح كنند.
رئيس جمهور هم چنين معاون اجرايي خود و وزيران كشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را مامور كرد با سفر به اهواز ضمن اعلام تسليت دولت و دلجويي از مجروحان و خانواده هاي قربانيان اين حادثه از نزديك امور مربوط به پي گيري علل و عواقب حادثه و رسيدگي به مجروحان را بررسي و در مراسم تشييع پيكر شهدا شركت كنند.

متكي : طرح روسيه مي تواند زمينه ساز رسيدن به تفاهم باشد
001530.jpg
ايسنا: وزير امور خارجه  كشورمان طرح مساله  هسته اي ايران در شوراي امنيت را نادرست دانست و با خاطرنشان كردن اين كه مسايل مربوط به صلح و امنيت بين الملل بايد در اين شورا بحث شود، موضوع برخورداري رژيم صهيونيستي از تسليحات هسته اي را براي رسيدگي در اين شورا بهتر دانست.
متكي هم چنين از دوستان ايران در آژانس، شوراي حكام و كشورهاي اروپايي خواست تا شرايط مساله  هسته اي ايران را به گونه اي پيش ببرند كه مديريت آن سخت و دشوار نشود.
وي در بخش ديگري از اظهارات ديروزش طرح هسته اي روسيه را زمينه اي دانست كه مي تواند امكان رسيدن به تفاهمي مرضي الطرفين را فراهم كند.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه  كشورمان كه در جلسه  مطبوعاتي مشترك با نور حسن ويريودا، همتاي اندونزيايي اش در وزارت امور خارجه سخن مي گفت، ضمن خيرمقدم به وزير خارجه  اندونزي اظهار داشت: بر اساس گفت وگوي روساي جمهور دو كشور در نيويورك و در چارچوب روابط خوب دو كشور، گفت وگوهايي سياسي در سطوح مختلف و رفت وآمد هاي مقامات دو كشور به عنوان زمينه اي براي توسعه  همكاري ها ادامه دارد.
بحث ديگر متكي با همتاي اندونزيايي اش به موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران مربوط بوده است.
وزير امور خارجه در اين باره گفت: دو كشور در اين خصوص از مواضع اصولي برخوردارند و ما در تداوم گفت وگوها به عنوان بهترين راهكارها براي بررسي مساله  هسته اي ايران و پيگيري آن در آژانس بين المللي انرژي اتمي  اتفاق نظر داشتيم.
در ادامه  اين نشست خبري، دكتر نور حسن ويريودا، وزير امور خارجه اندونزي با تشكر از استقبال گرم مقامات كشورمان و ابراز خرسندي از ديدارش از جمهوري اسلامي  ايران گفت كه بحث هاي مفصلي را با وزير و اعضاي هيات ايراني بر اساس منافع مشترك دو كشور داشته است.
وي خاطرنشان كرد: در مذاكرا تمان هم چنين به صورت مفصل موضوعات نگراني دوطرف از جمله مساله هسته اي را مورد بحث قرار داديم؛ موضع اندونزي در اين خصوص موضعي اصولي است و ما از حقوق مشروع طرف هاي عضو در ان.پي.تي براي استفاده  صلح آميز از تكنولوژي هسته اي دفاع مي كنيم.
ويريودا تصريح كرد: در رابطه با وضعيت ايران اكنون جامعه  بين المللي معتقد است كه اين موضوع بايد از طريق مذاكره و گفت وگو حل شود و تا حد ممكن دامنه آن به چارچوب هاي آژانس بين المللي انرژي هسته اي محدود گردد.
وزير امور خارجه اندونزي هم چنين گفت: به هر حال توافق كرديم كه مشورت ها را در اين مورد ادامه دهيم؛ ضمن آن كه ما نيز با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و كنفرانس سران اسلامي  رايزني ها و مشورت هايمان را ادامه مي دهيم و اميدواريم بتوانيم اين موضوع را به صورت صلح آميز حل وفصل نماييم.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي در ارتباط با مذاكرات هسته اي ايران با سه كشور اروپايي گفت: در مذاكرات اعلام كرده ايم كه پيش شرطي را نمي پذيريم و مذاكرات بايد متعهد و زمان دار باشند.
متكي افزود: هم چنين تأكيد داريم كه تحقيقات هسته اي جداي از امر توليد سوخت هسته اي است و بنابراين نمي تواند در مقوله تعليق بماند. اين مسايل از سوي ايران مطرح شده و ضمن اعلام آمادگي و توصيه به همكاران اروپايي براي درك دقيق تر و درست تر شرايط تحقيقات را براي خود تحقيقات انجام داديم.

قائم مقام وزير امور خارجه:
وزراي امور خارجه غيرمتعهدها به تهران مي آيند
مهر: مصطفوي قائم مقام وزير امور خارجه سفر خود به آفريقاي جنوبي و مالزي را مثبت ارزيابي كرد و از حمايت اين دو عضو تروئيكاي نم ،از تحقيقات هسته اي ايران و حل و فصل مسائل هسته اي در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر داد.
مهدي مصطفوي در بدو ورود به تهران گفت: با توجه به روابط نزديك ايران با اعضاي كشورهاي غيرمتعهد و اهميت اين جنبش، اين سفر در آستانه نشست شوراي حكام بين المللي انرژي اتمي و با هدف تشريح اهداف و برنامه هاي استفاده صلح آميز جمهوري اسلامي ايران از انرژي هسته اي انجام شد.
وي با اشاره به گفت وگوهايش با مقامات مختلف دو كشور آفريقاي جنوبي و مالزي به ويژه در مسائل هسته اي گفت: در اين گفت وگوها با توجه به تهديدات آمريكا و سه كشور اروپايي به ارجاع موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت تشريح كرديم كه چگونه رفتن موضوع به شوراي امنيت باعث پيچيده شدن موضوع و ايجاد بحراني مصنوعي خواهد شد كه جامعه بين المللي از آن آسيب خواهد ديد.
وي همچنين از حمايت مقامات دو كشور آفريقاي جنوبي و مالزي از مواضع جمهوري اسلامي ايران در مسائل هسته اي خبر داد و گفت: اين دو عضو تروئيكاي نم اعلام كردند كه ايران بايد بتواند در چارچوب مقررات، تحقيقات هسته اي خود را انجام دهد و بررسي هرگونه مسائل هسته اي حتما بايد در چارچوب آژانس صورت گيرد.
به گفته مصطفوي، تروئيكاي غيرمتعهدها در آينده اي نزديك در خصوص مواضع اين گروه در اجلاس آتي شوراي حكام موضع گيري خواهد كرد.
مصطفوي با اشاره به نشست فرداي (پنجشنبه) تروئيكاي غيرمتعهدها متشكل از آفريقاي جنوبي ، مالزي و كوبا در آفريقاي جنوبي اعلام كرد: علي رغم محدوديت در دستور جلسه اين نشست احتمال طرح موضوع هسته اي ايران در آن وجود دارد.
وي در پايان ،به سفر وزراي امور خارجه غيرمتعهدها در روزهاي آينده به تهران اشاره و ابراز اميدواري كرد كه اين ديپلماسي فعال بتواند از بحران مصنوعي كه كشورهاي غربي سعي در ايجاد آن دارند، جلوگيري كند.

هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي ستاد دهه فجر:
مردم براي مقابله با هرگونه زياده خواهي قدرت هاي زورگو آماده اند
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وقوع انقلاب اسلامي را مهم ترين نقطه عطف در تاريخ ايران عنوان كرد.
هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي ستاد برگزاري دهه فجر، تقارن دهه فجر با محرم را فرصت مناسبي براي بيان رابطه انقلاب با قيام عاشورا بيان كرد و افزود: انقلاب اسلامي با الهام از قيام عاشورا و با هدف مبارزه با ظلم و ستم و بر اساس فرهنگ شهادت شكل گرفت و اين واقعه اي است كه بايد به عنوان فصل مشعشع تاريخ براي آيندگان حفظ شود.
وي دهه فجر و محرم امسال را فرصت مناسبي براي بيان واقعيت ها و تلاش هايي كه برخي قدرت ها براي زورگويي به ملت ايران انجام مي دهند، عنوان كرد و گفت: مردم ايران با تاثيرپذيري از فرهنگ عاشورا براي مقابله با هرگونه زياده خواهي اين قدرت ها آماده اند و انقلاب اسلامي گواه خوبي بر اين مدعاست.
هاشمي رفسنجاني نقش رسانه ها در بيان رشادت ها و عوامل پيروزي مردم در دهه فجر را بسيار تاثيرگذار عنوان كرد و گفت: با مطالعه و توجه به شرايط روز، برنامه ها را مي توان طوري تنظيم كرد كه دهه فجر هر سال به عنوان يك فصل تازه در كشور مطرح و منشا تحول باشد.
وي از مهم ترين اهداف انقلاب را رشد مردم سالاري و سپردن امور كشور به مردم دانست و گفت: خود مردم در شرايط كنوني حافظ اين انقلابند و نخواهند گذاشت ارزش هاي آن به فراموشي سپرده شود.

رئيس قوه  قضاييه:
با كنترل مرزها از حوادثي مانند حوادث اهواز جلوگيري شود
ايسنا : هاشمي شاهرودي در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي با اشاره به حادثه بمب گذاري در اهواز، اظهار داشت: بايد با كنترل جدي مرزها و اعمال نظارت هاي دقيق نظامي و امنيتي از ادامه بروز اين گونه حوادث جلوگيري شود.وي افزود: اين تحركات و شيوه انجام بمب گذاري ها همانند حركت هاي تروريستي در عراق بوده و بايد با قاطعيت تمام با عوامل آن از جمله عوامل حوادث قبلي به شدت برخورد شود.
هاشمي شاهرودي با اشاره به ضرورت مطالعات دقيق و جامعه شناختي مسائل و مشكلات مردم خوزستان، عشاير و اقوام اين منطقه، گفت: بايد ضمن مطالعه و شناسايي مسائل منطقه، مسئولان دولتي در جهت تحقق خواسته هاي قانوني مردم گام بردارند.
رئيس قوه قضاييه، در اين جلسه با اشاره به مواضع هسته اي برخي از مقام هاي اروپايي در زمينه جنگ هسته اي، اين مواضع را نشانه انفعال اين كشورها در قبال دارا بودن انرژي صلح آميز هسته اي توسط كشورهاي ديگر دانست و افزود: استفاده از دانش هسته اي در ايران، توليد علم و بهره مندي صلح آميز آن است و تك تك مردم ايران اسلامي دارا بودن انرژي صلح آميز هسته اي را حق خود و كشورشان مي دانند.

حداد عادل:
كشورهاي اروپايي از سياست آمريكا نسبت به ايران پيروي نكنند
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره لزوم طرح الزام قوه قضاييه به اعلام اسامي  مفسدان اقتصادي گفت: اين طرح براي تقويت اعلام اسامي  مفسدان اقتصادي است و تصور مي كنم هيچ كس مخالف آن نباشد كه وقتي كسي در دادگاه به عنوان مفسد اقتصادي محكوم شد، اسم آن اعلام شود تا جامعه بداند كه فساد اقتصادي براي مفسدان هزينه دارد.
حدادعادل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر افزايش بودجه تعريف نشده استانها كه در لايحه بودجه ۸۵ در اختيار رياست جمهوري قرار گرفته است، گفت: مجلس مراقب است كه در تصويب قانون بودجه مصلحت كشور رعايت شود و مجلس هم اين انضباط و استقلال خود را چه در رفتار با دولت آقاي خاتمي و چه در رفتار با دولت آقاي احمدي نژاد به اثبات رسانده است.
وي تأكيد كرد: همسويي با دولت جديد مانع از استقلال مجلس نخواهد بود، اما دليلي هم نيست كه مجلس با دولت هاي مختلف يك گونه عمل كند؛ مثلا ممكن است مجلس به دليل حضوري كه دولت آقاي احمدي نژاد در استان ها دارد قدري بودجه در اختيار رئيس جمهور را بيشتر كند.
حدادعادل در پاسخ به اين سوالي درخصوص حادثه  روز گذشته اهواز و عدم تكرار اين گونه حوادث گفت: دشمنان ما، آرامش كشور را نمي پسندند.
سال هاست كه به لطف خدا و با هوشياري مردم و وحدت بين ملت و حكومت در ايران در عين حال كه گرداگرد ما همواره آتش ناامني و اختلاف برافروخته بوده است، ايران آرامش خود را حفظ كرده است.
حدادعادل افزود: اتفاقاتي كه در اهواز مي افتد، نمونه اي از همين تلاش هاي دشمنان است و توصيه ما به دستگاه هاي امنيتي، اطلاعاتي و انتظامي آن است كه با افرادي كه مرتكب اين جنايات مي شوند به شدت برخورد كند و تلاش شود كه از وقوع اين گونه حوادث جلوگيري شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به سفر لاريجاني به مسكو و آخرين موضع نظام درمورد مساله هسته اي، همكاري با مسكو چگونه است، گفت: بايد منتظر پايان سفر آقاي لاريجاني باشيم تا بدانيم نتايج نهايي مذاكرات چه بوده است.
حدادعادل تصريح كرد: ما همواره اعلام كرده ايم كه بدون آن كه بخواهيم از حق ملت خود در استفاده صلح آميز در انرژي هسته اي صرف نظركنيم، حاضريم با كشورهاي ديگر همكاري داشته باشيم.
روسيه در ماه هاي اخير اظهار تمايل كرده كه نقش فعال تري در اين حوزه به عهده بگيرد، ما هم از اين گرايش روسيه به فعاليت بيشتر استقبال كرده ايم كه اميدوارم حاصل همه آنها به نتيجه مطلوب كه احقاق حق ما و ايجاد اعتماد در جامعه جهاني باشد، بيانجامد.

معاون ارشد البرادعي در تهران
ايسنا: بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، يك بازرس ارشد آژانس بين المللي انرژي اتمي به همراهي تيمي شش نفره اتريش را به مقصد ايران براي نظارت بر پايبندي اين كشور به تعهدات هسته اي اش ترك كرده است.
به گفته يك ديپلمات، اولي هاينونن، معاون امور پادمان هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان رييس يك گروه شش نفره از بازرسان آژانس اين سفر را به ايران انجام داده است.اين گزارش به نقل از يك ديپلمات ديگر كه نامي از وي نبرد، نيز انجام اين سفر را تاييد كرد.

استراو: ايران طرح مسكو را جدي بررسي كند
001533.jpg
جك استراو از تهران خواست تا پيشنهاد مسكو براي غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه را به طور جدي بررسي كند.
وزير امور خارجه انگليس در گفت وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس اظهار كرد كه اميدوار است آژانس بين المللي انرژي اتمي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد. استراو افزود كه متحدان اروپايي براي ازسرگيري گفت وگو با ايران در صورتي كه تهران غني سازي اورانيوم را تعليق كند، «باز» برخورد مي كنند.

گفت وگوي معاون وزير خارجه آمريكا با چيني ها
معاون وزير امور خارجه آمريكا گفت كه به مقامات چيني هشدار داده است، اين كه ايران مجاز شود سلاح هسته اي توليد كند، مي تواند تامين نفت پكن از طريق خاورميانه را تهديد كند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، چين تاكنون از حمايت از پيشنهاد آمريكا براي ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل سرباز زده است و به اين گمانه زني ها دامن زده كه پكن قصد دارد از خشمگين كردن ايران خودداري كند.

جامعه  بين المللي پاسخي قاطع به ايران بدهد
سخنگوي وزارت امور خارجه  فرانسه پاسخ قاطع، متحد و سريع جامعه  بين المللي را به برنامه  هسته اي ايران خواستار شد و اعلام كرد كه پاريس ارجاع اين پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل را خواستار است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اظهارات ژان باپتيست ماتي، سخنگوي وزارت امورخارجه  فرانسه در بحبوحه  تداركات نشست وزيران امور خارجه  پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت و آلمان مطرح شد كه قرار است دوشنبه  آينده با يكديگر ديدار كنند.سخنگوي وزارت امور خارجه  فرانسه با اظهار اين كه اعتبار رژيم كنترل تسليحاتي در خطر است، گفت: نسبت به واكنشي قاطع، متحد و سريع از جانب جامعه  بين المللي اميدواريم.وي گفت كه فرانسه خواستار آن است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد تا اختيار آژانس را تقويت كند.

نيويورك تايمز: برخورد بوش با ايران كاملا اشتباه است
ايرنا: روزنامه نيويورك تايمز با اشاره به اينكه رئيس جمهوري آمريكا در پنج سال گذشته تمامي فرصتها براي بهبود روابط با ايران را از بين برده، نوشت: برخورد بوش با ايران كاملا اشتباه است.نيويورك تايمز در آخرين شماره خود سپس به تشريح مواردي از فرصت سوزي هاي بوش پرداخته و افزود: اولين مورد پس از سپتامبر ۲۰۰۱بود.ايران كمكهايي براي سرنگوني رژيم طالبان توسط كشورهاي متحد ارايه كرد، اما بوش در مقابل و در اولين فرصت ايران را محور شرارت خواند.
روزنامه نيويورك تايمز نوشت: در مورد ديگري در اكتبر ۲۰۰۳ايران غني سازي اورانيوم را داوطلبانه به حالت تعليق درآورد ولي دولت بوش به اين اقدام مهم ايران توجهي نكرد.به نوشته اين روزنامه، در حال حاضر واشنگتن و متحدين او با چالشهاي خودساخته اي با ايران روبرو هستند كه دست زدن به هر يك از آنها عواقب خطرناكي براي غرب در پي دارد.نيويورك تايمز در ادامه اين پرسش را مطرح كرده است كه آيا راهي براي خروج از اين بن بست وجود دارد؟

ديدار نمايندگان آمريكا و ۳ كشور اروپايي با چين و روسيه در لندن
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از ديپلمات ها نوشت: وزيران امور خارجه انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه، چين و آمريكا روز دوشنبه آينده در لندن براي بررسي مساله هسته اي ايران با يكديگر ديدار خواهند كرد.
اين روزنامه آمريكايي ادامه داد: آمريكا و اروپايي ها مي گويند كه معتقدند شوراي امنيت بايد به قضاوت درباره رفتار هسته اي ايران بپردازد، اما روسيه و چين در برابر اين ايده كه به صورت فوري مساله به شوراي امنيت ارجاع شود، مقاومت مي كنند و اين بحث را مطرح مي كنند كه بايد زمان بيشتري به ايران داده شود. اين روزنامه آمريكايي به نقل از ديپلمات هايي كه خواستند نام شان فاش نشود، ادامه داد: جلسه لندن آخرين فرصت را به پنج عضو دايم شوراي امنيت به اضافه آلمان براي تحكيم موضعي مشترك تا پيش از اجلاس مهم و ويژه ۱۳ بهمن شوراي حكام مي دهد.
اين گزارش حاكي است، حداقل انتظاري كه از اين نشست مي رود صدور بيانيه اي است كه از ايران بخواهد فورا كارخانه غني سازي نطنز را كه تهران براي ازسرگيري تحقيقات هسته اي بازگشايي كرده است، تعطيل كند.

مسكو پيام مشاركت چين در طرح هسته اي ايران را دريافت نكرده است
وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه تاكنون هيچ گونه پيام رسمي را از سوي تهران درباره امكان ورود چين براي اجراي ايده روسيه مبني بر ايجاد شركت  سهامي مشترك در خاك اين كشور براي غني سازي اورانيوم ايران دريافت نكرده است.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، ميخاييل كامينين، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفت: ما هيچ گونه اطلاعيه رسمي را از طرف ايراني در اين باره دريافت نكرده ايم. وي افزود: اگر هر زماني چنين پيامي دريافت شود، ما بايد براي بررسي آن با دقت بسيار عمل كنيم و براي تماس با ايران و چين آماده باشيم.

بيانيه شوراي امنيت ملي روسيه
شوراي امنيت ملي روسيه در بيانيه اي اعلام كرد: روسيه و ايران مي گويند برنامه هسته اي ايران بايد با تلاش هاي ديپلماتيك و در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي حل و فصل شود.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه و ديگر مقامات دولتي پس از آن صورت گرفت كه تهران هشدار داد هر گونه ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل اين كشور را به سوي برنامه غني سازي در مقياس صنعتي سوق خواهد داد. بر اساس اين گزارش، پس از پايان مذاكرات، دفتر ايوانف بيانيه كوتاهي صادر كرد و اعلام كرد هر دو طرف تمايل شان را براي حل اين مساله به روشي ديپلماتيك و در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي ابراز داشتند.
آسوشيتدپرس افزود: اين بيانيه منعكس كننده تلاش هاي روسيه براي به تأخير انداختن ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و مخالفتش با اعمال تحريم هاي بين المللي عليه تهران است.
اين بيانيه مي افزايد: مذاكرات درباره اين مساله در مسكو ادامه خواهد يافت.

آنكارا با آغاز فعاليت هاي هسته اي ايران مخالفتي ندارد
دبير شوراي امنيت ملي تركيه تصريح كرد: آنكارا با آغاز فعاليت هاي هسته اي ايران براي اهداف صلح آميز مخالفتي ندارد.
به گزارش روزنامه تركيش ديلي نيوز، يگيت آلپوگان، دبير شوراي امنيت ملي تركيه اظهار كرد: دستيابي به انرژي هسته اي حق همه است، اما استفاده از انرژي هسته اي براي اهدافي غير از اهداف مسالمت آميز ما را آشفته مي كند.
اين روزنامه نوشت: از زماني كه تركيه و ايران اختلافات امنيتي و سياسي شان را در سال هاي اخير حل كردند و فصل مشتركي را در خصوص مسايل مربوط به امنيت و سرنوشت عراق همسايه مشترك شان يافتند، روابط خوبي با يكديگر دارند.
آلپوگان بدون توجه به اين كه مقامات ارشد ايران صريحا اعلام كرده اند اين كشور به دليل سوابق تمدني و مذهبي اش هيچ گاه به دنبال سلاح هسته اي نخواهد رفت، گفت كه موضع تركيه درباره اقدامات احتمالي ايران براي دستيابي به سلاح  هسته اي به رغم روابط خوب همسايگي با تهران روشن است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |