شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۹ - Jan 28, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله:
نشستن در مسجد و انتظار كشيدن براي رسيدن وقت نماز عبادت است
تا زماني كه حدثي از انسان سر نزد. سؤال شد: حدث چيست؟
آن حضرت فرمود: غيبت.
اصول كافي ج دوم ص ۳۵۷
امروز با حافظ
كه موسم طرب و عيش و ناز و نوش آمد
صبا به تهنيت پير مي فروش آمد
درخت سبز شد و مرغ در خروش آمد
هوا مسيح نفس گشت و باد نافه گشاي
آثار غير قابل نمايش موزه هنرهاي
معاصر تهران در فرهنگستان هنر
ايسنا: آثار غيرقابل نمايش گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران، در فرهنگستان هنر به نمايش گذاشته مي شوند.با توافق مجموعه فرهنگي هنري صبا، فرهنگستان هنر و موزه هنرهاي معاصر تهران، آثار گنجينه  موزه هنرهاي معاصر - اعم از مجسمه و تابلوهاي نقاشي ايراني و خارجي _ كه تاكنون از زيرزمين موزه خارج نشده و به نمايش عمومي در نيامده اند، در محل مجموعه صبا عرضه خواهند شد.در پي اين توافق، فرهنگستان هنر آثار خارجي و ايراني غيرقابل نمايش موجود در گنجينه موزه هنرهاي معاصر را در نمايشگاهي اختصاصي براي استادان، كارشناسان هنري و مدرسان دانشگاه به نمايش مي گذارد.

يادواره نصرالله مرداني برگزار مي شود
مهر: كنگره سراسري«ستيغ سخن »يادواره زنده ياد استاد نصرالله مرداني - حماسه سراي معاصر با هدف تجليل از مقام ادبي اين اديب متعهد، چهارم و پنجم اسفندماه سال جاري در شيراز و كازرون برگزار خواهد شد.
در اين كنگره دو روزه كه با حضور قريب به ۹۰۰ شاعر و نويسنده توأم خواهد بود، شاعراني چون: دكتر علي موسوي گرمارودي، عليرضا قزوه،عبدالجبار كاكايي، حميد سبزواري، مشفق كاشاني، سعيد بيابانكي، خليل شفيعي، بهمن ساكي، ابراهيم سنايي و... حضور يافته و به بيان ديدگاه هاي خود درباره شعر و زندگي زنده ياد نصرالله مرداني مي پردازند.مهندس عليرضا مسعودي - دبير كنگره ادبي ستيغ سخن ضمن اعلام اين خبر افزود: از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي حضور در اين كنگره دعوت شده است.
به گفته وي، بيش از ۷۰۰ شاعر و اهل قلم از استان فارس (زادگاه زنده ياد مرداني )، دانشجويان تربيت معلم، دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي استان، طلاب حوزه هاي علميه فارس، مسئولان منطقه و اقشار مختلف مردم در اين كنگره حضور خواهند يافت.

شبكه خبر سياست هاي سينماي ايران را تحليل مي كند
ايسنا: شبكه خبر در برنامه گزارش فرهنگي و هنري خود درباره جشنواره فيلم فجر سلسله برنامه هايي را تهيه كرده است.
اين برنامه كه پس از پايان جشنواره فيلم فجر پخش مي شود با ديد تحليلي به موضوعاتي چون نقد و بررسي فيلم هاي برگزيده جشنواره و گفت وگو با فيلمنامه نويسان، تهيه كنندگان، كارگردانان و بازيگران فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره مي پردازد.
گفت وگو با برخي فيلمسازان و صاحب نظران درباره هنر متعالي و سياست هاي جشنواره از ديگر موضوعات اين برنامه در شبكه خبر است.

كوتاه از هفت هنر
*سرزمين اميد _ در سالروز پيروزي انقلاب اسلامي فيلم سرزمين اميد در ۱۵۰ كشور جهان به نمايش درمي آيد. اين فيلم با هدف معرفي دستاوردهاي انقلاب اسلامي به زبان هاي انگليسي، عربي، روسي، فرانسه و ايتاليايي تهيه شده است.
*هفته فيلم _ هفته فيلم جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي ايتاليا، هند، روماني، آفريقاي جنوبي، عربستان، آذربايجان و كرواسي برگزار مي شود. در اين هفته ۲۱ فيلم با حضور كارگردانان آن به نمايش درمي آيد.
*جايزه به كيارستمي _تنديس بلورين نخستين دوره جوايز بنياد «هانري لانگلوا» به عباس كيارستمي اهدا شد. اهداي جوايز اين جشن با همكاري و حمايت وزارتخانه هاي فرهنگ و هنر، آموزش عالي فرانسه و نمايندگي يونسكو صورت پذيرفت.
*كتاب تازه _مجموعه داستان «كتيبه و ايوب» نوشته جواد مجابي كه حاوي ۱۹ داستان با فضاهاي قديمي ايراني است، به همت نشر كاروان راهي بازار كتاب شد كه وقايع آن هم در شهر مي گذرد و هم در روستا.
داستان هاي اين مجموعه نيز مملو است از توصيفاتي با حال و هواي ايران قديم و نثر نويسنده هم به مانند هميشه پر است از توصيفات شاعرانه و نقاشانه.

بهارستان
مثل پيامبر اسلام (ص)
جابر روايت كند از پيامبر (ص) كه او گفت: من اندر خواب ديدم كه جبرئيل عليه السلام نزديك سر من بودي و ميكائيل نزديك پاي من بودي. يكي از ايشان ديگري را گفتي: او را مثلي بزنم. بشنو! شنوا باد گوش تو و بدان كه دانا باد دل تو. مثل تو و مثل امت تو، مثل ملكي است كه سراي كند و اندر آن خانه دعوتي بسازد و آنگاه رسولي بفرستد تا خلق را به طعام او خواند. گروهي اجابت كنند رسول را و گروهي نكنند. خداي تعالي، ملك است و دين اسلام آن سراي است و بهشت آن خانه است و نعمت هاي بهشت آن دعوت است و تو اي محمد! آن رسولي، هركه تو را اجابت كند و اندر اسلام آيد، اندر بهشت شود و هركه اندر بهشت شود تناول كند از آن طعام و [بهره ببرد] از نعمت ها كه اندر بهشت است.
داستان هاي قرآني _ شاهفور اسفرايني

تقدير از بهترين رمان ها
ايلنا: عصر روز پنجشنبه طي مراسمي  در تالار بتهوون خانه هنرمندان، انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت از برگزيدگان بخش رمان و ناشر متفاوت تقدير كرد.
در اين مراسم، هيات داوران از ميان چهار اثر راه يافته به مرحله نيمه نهايي كه اين آثار شامل «وقت تقصير» نوشته «محمدرضا كاتب» ، «مرگ يك مولف» نوشته «محمد نوري زاد» ، «فرانكولا» نوشته «پيام يزدانجو» و «رمادي» است، هر چهار رمان را در مقام ايستادن در پله نخست مي دانستند، رمان «رمادي» را به خاطر شجاعت در روايتي نو را شايسته دريافت تنديس و رمان «فرانكول» را به خاطر خلق هيولايي كه با ساختارهاي داستاني كه پيش از اين خلق شده بود، متفاوت بود را شايسته دريافت لوح تقدير دانستند.

خاطرات زندگي روزانه
زندگي بالا و پايين دارد، تلخ و شيرين دارد، سياه و سفيد دارد اما «زندگي» است و همه لحظاتش را دوست داريم. اين لحظه ها خاطرات ماندگار ما را مي سازند. بياييد در خاطرات هم سهيم شويم و در لبخند شادماني همراه هم باشيم. خاطرات كوتاه و طنزآميز و خواندني خود از زندگي روزمره را با دوستان خود در ميان بگذاريد. روزنامه همشهري در ستون جديد خاطرات شيرين شما را منتشر خواهد كرد.
22056738 Telfax:
Email: Editorial@Hamshahri.org
تهران- صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

توضيح
در پي درج يك آگهي در روزنامه همشهري، اميررضا ماهي صفت طي نامه اي به روزنامه اعلام كرد: اعلام روزهاي ۲۹ و ۳۰ دي براي اجراي برنامه بدون هماهنگي با من بوده، به همين دليل و با توجه به برنامه ديگري كه از قبل تنظيم شده بود بنده نتوانستم در برنامه ياد شده حضور پيدا كنم.

برگي از تاريخ
تصرف آذربايجان
پس از شروع جنگ جهاني اول و تجاوز نيروهاي عثماني به آذربايجان ايران، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و براي تصرف شهرهاي آذربايجان، بين قواي روس و عثماني جنگ شديدي درگرفت. در اين نبرد سهمگين عده زيادي از مردم آذربايجان كشته و زخمي شدند و اموال آنان به غارت رفت تا اين كه قواي روس بر سپاه عثماني پيروز گشت و عثماني ها عقب نشيني كردند. قواي قزاق روس در حالي به ايران هجوم آورده و در شهرها به تجاوزگري مشغول بودند، كه ايران از همان آغاز بي طرفي خود را اعلام كرده بود.
روس ها در اين ميان، شهرهاي آذربايجان را آتش زده و مغازه ها را غارت كردند. اين واقعه درحالي صورت مي گرفت كه دولت تزاري روسيه از سوي لنين سرنگون شده و دولت جديدي با مرام كمونيستي قدرت را دردست گرفته بود. البته قواي قزاق روس كه اين زمان در ايران بودند، ارتباطي با دولت جديد نداشته و هنوز به دولت تزار وفادار بودند.

ستون آخر --- سردبير
* همان طور كه مي دانيد با اضافه شدن به صفحات روزنامه از اين به بعد ضمائم همشهري مانند «خردنامه» و «ديپلماتيك» و «همشهري ماه» به صورت مستقل منتشر مي شوند. آخرين شماره ديپلماتيك كه خدمتتان هست. خردنامه اين هفته يك شماره پروپيمان راجع به روشنفكري دارد و همشهري ماه همين طور. فعلاً قرار است اين نشريات فقط براي مشتركين به صورت رايگان ارسال شوند تا بعد از عيد و از ابتداي سال ۸۵ به صورت مجلات مستقل روي دكه بيايند. اين هم يك مزيت و امتياز براي مشتركان همشهري.
* اوضاع، فعلاً خوب نيست. توي همين اوضاع آقاي مهندس چيني فروشان به خاطر كسالت و ناراحتي هايي كه چندين ماه به آنها اعتنا نمي كردند در بيمارستان بستري شده اند و ناچار به چند روزي استراحت و درمان تن داده اند.
* شما به دعاكردن ادامه بدهيد.
* ديروز ظهر در مراسم ترحيم همكار عزيز و قديمي همشهري شركت كردم و شب هم مجلس عروسي يك همكار جديد روزنامه بود. زندگي داستان عجيبي است. يكي چشم باز مي كند و مي خندد؛ ديگري چشم مي بندد و گريه ها برمي خيزد.
حسي كه در چشمان عزادار بازماندگان شعرباف بود با اميد و شوقي كه در دل اين همكار جوان و تازه مي بينم هركدام بخشي از تابلوي زندگي است.
خدا كند كه رحمت و مغفرت خداوند بر همه رفتگان ما و شما ببارد و خير و عافيت و نعمت روزي همه آنها باشد كه هستند و مانده اند.
* ممكن است مطالب دو روز ويژه نامه سينمايي جشنواره فجر را جمع كنيم و يكجا ويژه نامه هشت صفحه اي در يك روز دربيايد. هنوز معلوم نيست.
* ستون آخر پنج شنبه را خوانديد؟ دو سه نكته در مورد فراخوان خاطرات و ستون اول بود... اصلاً بگذاريد يك بار ديگر براي تأكيد عين آن نكته ها را تكرار كنم:
* ستون خاطرات روزانه را هم از همين روزها شروع مي كنيم. فراخوان ارسال مطالب را امروز در همشهري ملاحظه مي فرماييد. هرچه زودتر دست به كار شويد. ما هم روزهاي اول را با مطالب نمونه خودمان پر مي كنيم تا يواش يواش مطالب شما برسد.
* يكي از بزرگواران كه تقاضا كرده اند نام و عنوانشان محفوظ بماند بعد از اظهار لطف فراوان نوشته اند:
«اينجانب... معاون ... وزير... هستم. معمولاً بريده روزنامه ها را كه دفتر تهيه مي كند بيشتر در موضوعات فني و اقتصادي و صنعتي مربوط به كار خودم مي خوانم، اخيراً به طور اتفاقي با نوشته هاي شما آشنا شدم و از آن روز روزنامه همشهري را جداگانه مطالعه مي كنم و اول ستون شما را مي خوانم و ستون آقاي نصرآباد كه فعلاً دست از سر معاون! برنمي دارند. به هر صورت بعد كه متوجه شدم بعضي از اعضاي خانواده ما هم همين طور هستند و مطالب شما به خوبي ارتباط خود را با مخاطب برقرار كرده است پيشنهادي به نظرم رسيد و آن اين كه مسئولان سطوح بالاي كشور مانند وزرا و رؤساي نهادها و سازمان هاي بزرگ همچون... و... مانند بقيه خوانندگان با همين ادبيات خودماني و صميمي براي ستون شما بنويسند و شما هم مطالب آنها را چاپ كنيد قطعاً اين مطالب آنها بيشتر خواننده خواهد داشت. اينجانب خود اين را به تجربه سالها مديريت دريافته ام كه مصاحبه هاي رسمي و سخنراني هاي تشريفاتي اثر چنداني در مردم ندارد و چندان راحت با آنها كنار نمي آيند، در حالي كه اين گونه سخن گفتن را قطعاً مي خوانند و مي شنوند چنان كه در مورد ستون شما شده است.»
ضمن تشكر از محبت و لطف اين بزرگوار با پيشنهادشان كاملاً موافق هستيم. اگر مسئولان مملكت حاضر باشند به اين  زبان ساده و موثر بنويسند و فارغ از مناسبات اداري و دفتر و تشكيلات و روابط عمومي و سخنگو و... گاهي مستقيماً با مردم حرف بزنند «ستون آخر» كه قابل ندارد، «ستون اول» همشهري را در اختيارشان قرار مي دهيم! من هم مطمئنم اگر چنين اتفاقي بيفتد مردم به مراتب بيشتر آن را خواهند خواند تا متن مصاحبه رسمي مسئولان را. تصور كنيد مثلاً وزير محترم كشور در جريان انفجارهاي تروريستي اهواز كنار همه بيانيه ها و مصاحبه هاي جدي و سياسي و امنيتي كه البته لازم است چهار خط با مردم درد دل كنند يا خاطرات روزانه خود از لحظه اي كه مطلع شده اند تا جريان پيگيري امور را بنويسند يا مثلاً دبير محترم شوراي عالي امنيت ملي پس از سفر مسكو در كنار مصاحبه هاي مطبوعاتي و اظهارنظرهاي رسمي دو خط صميمانه و ساده با مردم حرف بزنند چه قدر جذاب و خواندني و شيرين خواهد بود.
اگر آقايان اين برادر كوچك را به عنوان يك مشاور تبليغاتي و مطبوعاتي بي ادعا قابل دارند بنده هم با كمال اشتياق و جديت آمادگي روزنامه را براي راه اندازي اين ستون اعلام مي كنم و برقراري اين ارتباط ميان مردم و مسئولان را وظيفه روزنامه مي دانم و مثل شما بي صبرانه در انتظار مي مانم تا ببينم اولين قدم و اولين قلم! را كدام يك از مسئولان برمي دارد. از دوروبري هاي آقايان (روابط عمومي، اداره كل حوزه رياست، خانواده و فرزندان و...) نيز تقاضا مي كنم اين طرح موضوع را نوعي فراخوان جدي تلقي كنند و دست به كار شوند. اين كه اولين مطلب را چه كسي بنويسد قطعاً بسيار مهم و خاطره انگيز خواهد بود، صبر مي كنيم تا ببينيم چه مي شود!؟

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
داماد
وقتي مشغول به كار شد چندين سال زحمت كشيد تا خانه بخرد، وقتي خانه خريد، خانه خالي بود وقتي وسايل خانه تكميل شد. گفت: بايد ماشين بخرم، وقتي ماشين خريد ديگه چيزي كم و كسري نداشت. تا اين كه...
... هر جا خواستگاري رفت گفتند پس چرا آقا داماد خودشان تشريف نياوردن.
محمد رنجبر

گشتي در دنياي خبرها
جكسون در لباس زنان عرب
منامه:  مايكل جكسون خواننده جنجالي غربي بار ديگر خبرساز شد، اين بار در كشور بحرين. روز چهارشنبه گذشته چشم هاي تيزبين عكاس يكي از خبرگزاريهاي معروف جهان، جكسون را كه در فروشگاههاي كشور بحرين مشغول خريد كفش بود شكار كرد. نكته اي كه باعث اعتراض مردم بحرين شده، استفاده اين خواننده از پوشش زنان عرب است. وي در توجيه اين عمل خود اعلام كرده، براي اينكه شهروندان اورا شناسايي نكنند از اين نوع پوشش استفاده كرده است.
مرغ ها در صحرا
قاهره: يك كشاورز در مصر ۱۰ هزار مرغ خود را در صحرا رها كرد. اين كشاورز بيم آن را داشت كه اين مرغ ها مبتلا به بيماري آنفلوانزاي پرندگان باشند، به همين دليل آنها را با كاميون به صحرايي واقع در ۱۳۰ كيلومتري شرق قاهره برد و  در بيابان رها كرد. البته پليس پس از اطلاع از اين موضوع به جمع آوري مرغ ها پرداخت و پس از اينكه از سلامت آنها اطمينان حاصل كرد از كشاورز خواست تا اين پرندگان را مجددا تحويل بگيرد كه او نيز اين كار را انجام داد.
اسكناس هاي راديواكتيو
قزاقستان: مقامات كشور قزاقستان در جستجوي اسكناس هاي ۵۰ و ۱۰۰ دلاري آلوده به مواد راديواكتيو هستند. بانك مركزي اين كشور با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد تعداد زيادي اسكناس  ۵۰ و ۱۰۰ دلاري (جمعا به ارزش ۴ هزار دلار) كه اخيرا وارد اين كشور شده آلوده به مواد راديو اكتيو است و در حقيقت ۱۰۰ برابر بيش از حد مجاز تشعشع راديواكتيو دارد. با توجه به اينكه اسكناس هاي مورد نظر تهديد كننده سلامت مردم هستند از كليه موسسات مالي و اعتباري درخواست شده تا با بررسي دقيق شماره سريال اسكناس هاي ۵۰ و ۱۰۰ دلاري، نسبت به جمع آوري اسكناسهاي آلوده اقدام نمايند.
لمس خورشيد با آيينه
رم:  اگر دهكده شما واقع در انتهاي يك دره باشد به گونه اي كه نتوانيد سه ماه در سال نور خورشيد را ببينيد چه خواهيد كرد؟ اين وضعيت در مورد يك دهكده ۷۰ نفري در ايتاليا صادق است. با توجه به اينكه دهكده مورد نظر در قعر يك دره واقع شده، ساكنان آن سه ماه در سال از لمس كردن نور خورشيد محروم هستند، اما اخيرا نمايندگان دهكده، پيشنهادي مبني بر نصب يك آيينه بسيار بزرگ را بر فراز تپه اي داده اند تا اينكه آيينه غول پيكر، نور خورشيد را به سمت دهكده منعكس كند. به گفته مهندسان اين پروژه كاملا عملي و اجرايي است به شرطي كه منابع مالي آن تامين شود. براي ساخت و نصب چنين آيينه اي به ۱۲۳ هزار دلار بودجه نياز است. اين آيينه در سه ماه تاريك سال هر روز ۶ ساعت نور خورشيد را به دهكده انعكاس مي دهد.
مبارزه با زباله هاي آدامس
دوبلين:  كشور ايرلند جنوبي سالهاست با مشكل زباله هاي آدامس  مواجه است. به عنوان مثال تنها در طول يك ماه كارگران شهرداري بيش از ۱۸۰ هزار تكه زباله آدامس از سطح مركز خريد شهر دوبلين جمع آوري كردند. همچنين گفته مي شود هر سال در حدود ۸۰ ميليون بسته آدامس در ايرلند به فروش مي رسد كه ۵۰۰ تن آن در قالب زباله به سطح خيابانها و مراكز عمومي اين كشور مي چسبد، به همين دليل قرار بود براي هر بسته آدامس ۱۰ درصد ماليات در نظر گرفته شود، اما پس از بحث و تبادل نظر فراوان قرار بر اين شد كه شركت هاي توليد كننده آدامس هر سال مبلغ دو ميليون يورو صرف آموزش مردم براي جلوگيري از آلودگي معابر عمومي با آدامس و تحقيقات براي روش هاي از بين بردن زباله هاي اين محصول نمايند.

گل و گياه
عروسك پشت پرده
001704.jpg
نام علمي: Physalis alkekengi
خانواده: SOLANACEAE
گياه دائمي به بلندي ۴۵ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي سبز تخم مرغي شكل. گل هاي ستاره اي شكل سفيد در تابستان و سپس ميوه هاي نارنجي _ قرمز در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: در مكان آفتابي يا سايه و هر خاكي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه و تهيه قلمه چوب نرم در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |