شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۹ - Jan 28, 2006
هشدار عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره آنفلوانزاي پرندگان:
وزارت بهداشت با اطلاع  رساني
ناقص با جان مردم بازي نكند
001617.jpg
ايلنا: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم گفت: وزارت بهداشت با اطلاع رساني ناقص در مورد آنفلوآنزاي پرندگان با جان مردم بازي نكند.
فخرالدين حيدري افزود: وزارتخانه هاي بهداشت و كشاورزي متوليان اصلي بحث كنترل آنفلوآنزاي پرندگان در كشور هستند؛ ولي متأسفانه پي  گيري و اطلاع  رساني آن طور كه مورد انتظار مردم است، تاكنون صورت نگرفته است.مسؤولان بهداشتي كشور در ارتباط با وضعيت بحراني آنفلوآنزاي پرندگان در جهان نبايد با احتمالات با مردم صحبت كنند و موجب نگراني و تشويش اذهان عمومي شوند.
وي ادامه داد: بحث شيوع آنفلوآنزاي پرندگان و تبعات خطرناك اين عارضه به حدي بحراني است كه حتي ضرورت دخالت نيروهاي وزارت كشور به عنوان متولي امنيت جامعه نيز در اين رابطه احساس مي  شود.
نماينده سقز و بانه، به اطلاع  رساني ناقص مسؤولان بهداشتي در مورد عارضه آنفلوآنزاي پرندگان اشاره كرد و گفت: كميسيون بهداشت تاكنون طي جلسات متعدد اين موضوع را با حضور مسؤولان بهداشتي بررسي كرده است ولي از سوي اين كميسيون ناظر ويژه  اي در وزارت بهداشت گماشته نشده است و تصور مي  شود كه بحث عارضه آنفلوآنزاي پرندگان به حدي جدي باشد كه نياز نباشد فردي از خارج ناظر بر اعمال و اقدامات وزارتخانه باشد.
اين در حاليست كه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: با قاطعيت اعلام مي كنم كه هنوز هيچ موردي از ويروس آنفلوآنزاي پرندگان در كشور چه در ميان طيور و چه در ميان انسان ها وجود ندارد و كشور ما همچنان از نظر ويروس اين بيماري پاك است.
كامران باقري لنكراني افزود: نظام بيماريابي فعالي در سراسر كشور در تمام شهرها و روستاها مستقر شده است و علاوه بر نيروهاي وزارت بهداشت، پرسنل سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي نيز در اين زمينه فعاليت مي كنند و آمادگي كامل براي شناسايي و برخورد با هر مورد از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان وجود دارد.
وي ادامه داد: تا اين لحظه حتي يك مورد از ويروس آنفلوآنزاي پرندگان در كشور مشاهده نشده است، اما با توجه به شيوع اين بيماري در بعضي كشورهاي همسايه مانند تركيه و نيز با توجه به اينكه نظام ثبت و مراقبت در بعضي كشورهاي ديگر همسايه به خوبي عمل نمي كند حساسيت ما براي شناسايي به موقع حتي يك مورد از اين بيماري بسيار بالا رفته است.
وزير بهداشت افزود: شبكه بهداشت و درمان كشور اكنون در تمام روستاها و مرغداري ها براي نمونه برداري از موارد مشكوك كاملا فعال است و اگر چه تاكنون مواردي از مرگ و مير پرندگان بر اثر نيوكاسل يا بوتوليزم وجود داشته است اما هيچ موردي از مرگ پرندگان ناشي از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان در كشور تا اين لحظه وجود نداشته است.
باقري لنكراني اضافه كرد: نگراني ما از ورود بيماري آنفلوآنزاي پرندگان فقط منحصر به كشور تركيه نمي شود بلكه تمام مرزهاي شرقي و غربي كشور از اين نظر وضعيت نگران كننده اي دارند به همين علت نيروهاي بهداشتي براي كشف و نمونه گيري به موقع از موارد مشكوك به اين بيماري در مرزهاي شرقي و غربي كشور در حالت آماده باش هستند.

درس تربيت بدني در ۴۰ مدرسه تدريس مي شود
ايسنا: مدير كل دفتر استانداردسازي و توسعه تربيت بدني مدارس با اعلام برگزاري دومين همايش علمي و پژوهشي تربيت بدني به صورت قطبي در سال جاري گفت: برنامه درس تربيت بدني، در ۴۰ مدرسه راهنمايي و متوسطه دخترانه و پسرانه كشور، امسال به عنوان اولين سال اجراي آزمايشي، تدريس شد.
دكتر عليرضا رمضاني با اشاره به سراسري شدن تدريس برنامه درسي تربيت بدني در دوره ابتدايي در سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ اظهار كرد: ۴۰ مدرسه راهنمايي و متوسطه دخترانه و پسرانه استان هاي تهران، شهرستان هاي تهران، اصفهان، مازندران و كرمان نيز در سال جاري تحت پوشش اجراي آزمايشي طرح رفتند.
وي با اشاره به اين كه ايران جزو معدود كشورهاي دنياست كه داراي ساعت درس تربيت بدني است، اذعان داشت: حدود ۶۰۰ نفر فوق ليسانس و دكتراي تربيت بدني در كشور وجود دارد، بر اين اساس جهت ارزيابي و اثربخشي فعاليت هاي اجرايي، برنامه ۴ ساله اي براي اجرا و ارائه فعاليت هاي پژوهشي پيرامون طرح هاي اجرايي تدوين و اجرا شده است.

واكسيناسيون گروه سني ۱۳ تا ۱۸ سال
عليه هپاتيت B در سال آينده
ايسنا: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت از واكسيناسيون گروه سني ۱۳ تا ۱۸ سال عليه هپاتيت B در سال آينده خبر داد و گفت: واكسيناسيون اين گروه سني به لحاظ رفتارهاي پرخطر جنسي و تزريقي، در اولويت برنامه هاي كشور قرار دارد.
دكتر مهدي گويا در مراسم اختتاميه گردهمايي معاونان بهداشتي دانشگاه هاي كشور، همچنين گفت : بيش از پنج سال است كه فلج اطفال يا ويروس وحشي در كشور گزارش نشده است، حال آنكه برنامه ريشه كني براي مراقبت فلج شل حاد در كشور فعالتر، پيچيده تر و شديدتر شد.

براي اولين بار در كشور صورت مي گيرد
اجراي طرح آزمايشي استاندارد سازي رفتار پليس
گروه اجتماعي: فرمانده مراكز آموزش نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد:  براي اولين بار در كشور طرح آزمايشي استانداردسازي رفتار در تعاملات اجتماعي پليس اجرا مي شود.
محمدتقي عصار كه در نخستين جشنواره فرهنگي انتظامي و مراسم دانش آموختگي فراگيران مراكز نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با رويكرد استانداردسازي و رفتار سازماني در تعاملات اجتماعي پليس سخن مي گفت، افزود: در مجموعه پليس كار جديدي را آغاز كرده و در تلاشيم با به كارگيري بهترين كلمات و جملات استاندارد شده، يكسان سازي را در تعامل رفتاري پليس با مردم ايجاد كنيم.
وي اظهار اميدواري كرد با آموزش در تمام سطوح نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران طي دو سال آينده اين طرح به صورت فراگير اجرا شود و مردم نيز متقابلا تعامل خود را با پليس استاندارد كنند.به گزارش فارس فرمانده مراكز آموزشي نيروي انتظامي تصريح كرد: در رابطه برخورد با بزهكاران و افراد حرفه اي نيز به استانداردهايي دست پيدا كرده ايم و به صورت فني و با استفاده از ابزارهاي پيشرفته سعي مي كنيم به نقطه كشف برسيم و با اجراي اين طرح، نيازي به استفاده از رفتارهاي غيرمنطقي و غيرمعقول نيست.عصار در پايان گفت: براي تأمين اين طرح در سطح جامعه از تمام رسانه ها استفاده خواهيم كرد.
همچنين به گزارش ايلنا، وزير كشور نيز در اين جشنواره گفت: رفتار پليس بايد به گونه  اي باشد كه شهروندان در مواجهه با ماموران پليس آداب اجتماعي بياموزند.
مصطفي پورمحمدي افزود: رفتار پليس بايد قانونمند باشد و در گفت و گو و عملكرد خود از انضباط و احترام برخوردار باشد. نيروي انتظامي در سال  هاي اخير در جهت بهبود عملكرد خود تلاش  هاي ارزشمندي انجام داده و ميزان رضايت  مندي مردم نيز افزايش يافته است. تلاش پليس بايد بر اين استوار باشد كه بزهكاري اجتماعي را به حداقل برساند و بزهكاران بايد از حضور پليس احساس وحشت كنند. سوت آژير پليس پيام امنيت مي  دهد و استانداردسازي، آموزش هوشمندي، جسارت، پيگيري و ايثار بايد در دستور كار پليس قرار گيرد.

در طول دهه اول محرم
نوآموزان مهدكودك و پيش دبستاني به صورت
نمادين دسته  هاي عزاداري داير مي كنند
گروه اجتماعي: با هدف آشنا ساختن گروه هاي سني كودكان با مفاهيم و موضوعات متناسب با دهه نخست محرم و دهه فجر، نوآموزان مهدكودك و پيش دبستاني به صورت نمادين،
دسته  هاي عزاداري در مراكز فرهنگي- اجتماعي شهر تهران داير مي كنند.
دكتر محمدرضا ناري ابيانه، مدير كل مراكز فرهنگي- هنري شرق تهران در جمع خبرنگاران همچنين از ديگر برنامه هاي اجرايي ايام محرم و دهه فجر در فرهنگسراها و مراكز فرهنگي خبر داد و گفت: «پيروزي خون بر شمشير، ايثار و شهادت، رسالت خواص در بيداري جامعه، حماسه حسيني و انقلاب اسلامي، اصلاح طلبي انقلابي ، نقش آفريني جوانان و كهنسالان در عاشورا، پيروزي حق عليه باطل، پيام آوري زينب(س)، عبرت هاي عاشورا، امر به معروف و نهي از منكر، واقعه عاشورا (مصيبت خواني) و تحريفات عاشورا از جمله شاخصه هاي موردنظر برنامه هاي فرهنگسراها و مراكز منطقه شرق سازمان فرهنگي- هنري شهرداري در ايام محرم است» .
وي با بيان اين مطلب كه تمامي مراكز و خانه هاي فرهنگ و فرهنگسراها مي توانند در ارائه برنامه هاي خود از عناوين محتوايي بهره جويي كنند، اظهار داشت: «در دوره مديريت جديد، با توجه به نقش محوري مناسبت هاي ياد شده و در جهت ايجاد وحدت رويه مراكز به منظور استفاده از فرصت هاي در پيش رو براي انتقال پيام ها و ارزش هاي فرهنگي به شهروندان، دستورالعمل اجرايي بزرگداشت شهادت سالار شهيدان امام حسين(ع) و يارانش و همچنين دهه فجر كه حاصل هم انديشي گروه كارشناسي و مديران ستاد منطقه شرق است، آماده و در اختيار همه مراكز قرار داده شده است» .
دكتر ناري ابيانه ،ايام دهه فجر و محرم را از مناسبت هاي ملي و مذهبي ارزشمند اين مرز و بوم عنوان كرد و خاطرنشان ساخت اين دو مناسبت در طول تاريخ، نقطه عطف مبناي حركت و تحولات فرهنگي شگرفي بوده است.
مديركل منطقه شرق گفت: «همچنين كتب موجود در مراكز با توجه به موضوعات و مناسبت ها از قفسه كتابخانه ها انتخاب و در يك قفسه جداگانه و در محل مناسب در معرض ديد بازديدكنندگان به نمايش گذاشته مي شود» .
ناري برگزاري مسابقات در كلاس هاي نقاشي، طراحي و... را در ارتباط با موضوعات محتوايي و تمامي واژه ها، ضروري عنوان كرد و بيان داشت: «تمامي آثار جمع آوري شده مربوط به اين ايام، در قالب يك نمايشگاه در نگارخانه ها براي بازديد عموم ارائه شده و آثار برگزيده و درخور توجه به منطقه ارسال تا در سطح منطقه نمايشگاه داير شود».
وي در ادامه گفت: «واحدهاي ورزش مراكز با توجه به ضرورت حفظ و آمادگي جسمي و كسب روحيه كسب و دفاع از حريم اسلام و كشور، ويژه برنامه هايي را در اين ايام خواهند داشت».

معاون استاندار تهران: بهزيستي استان انگيزه اي
براي ساماندهي كودكان خياباني ندارد
معاون استاندار تهران: بهزيستي استان انگيزه اي براي ساماندهي كودكان خياباني ندارد
ايسنا: معاون سياسي امنيتي استانداري تهران در اولين جلسه ستاد ساماندهي كودكان خياباني گفت: بهزيستي استان تهران نه تنها توان كافي براي ساماندهي كودكان خياباني ندارند، بلكه انگيزه اي نيز براي پيگيري مساله ندارد.عبدالله روشن افزود: با وجود آن كه بيشترين مسؤوليت ساماندهي كودكان خياباني با بهزيستي استان تهران است، ولي حتي آنان از حضور در اولين جلسه ستاد ساماندهي كودكان خياباني نيز سر باز زده اند. شهرداري تهران آمادگي خود را براي جذب، شناسايي و نگهداري موقت ۲۱ روزه كودكان خياباني و تامين مراكز نگهداري موقت اعلام كرده است.روشن خاطرنشان كرد: عدم حضور مديركل بهزيستي استان تهران در اولين جلسه ستاد ساماندهي كودكان خياباني پيگيري خواهيم كرد.

نخستين كنفرانس مديريت بحران
گروه اجتماعي: نخستين كنفرانس بين المللي مديريت جامع بحران در حوادث غيرمترقبه طبيعي با حضور ۳۰ تشكل دولتي، غيردولتي و بين المللي ۹ و ۱۰ بهمن ماه امسال در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود.دكتر ساسان عشقي دبير علمي اين كنفرانس با اعلام اين خبر گفت: از ويژگي هاي بارز اين كنفرانس حضور وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان هاي مختلف دست اندركار در امر مديريت بحران به عنوان ميزبان اين كنفرانس است.وي با تأييد بر وجود استراتژي فعال در امر مديريت بحران در جلوگيري از وقوع حوادث تصريح كرد: مديريت بحران نيز در گروه مديريت ريسك است و با كاهش خطرپذيري هم قادر به ايمن سازي جامعه بوده، هم بودجه هاي صرف شده در اين راه را كاهش خواهيم داد.

مالكان خودروهاي صفر كيلومتر داراي ايراد
مي توانند به مراجع قضايي شكايت كنند
فارس:سخنگوي قوه قضائيه و وزير دادگستري گفت:چنانچه صاحبان خودروهاي صفر كيلومتر با ايراد اساسي در خودروهاي خود مواجه شدند مي توانند از كارخانه سازنده به مراجع قضايي شكايت كنند. جمال كريمي   در پاسخ به سئوالي درخصوص چگونگي شكايت مالكان خودروهايي كه داراي عيب اساسي از طرف كارخانجات سازنده هستند گفت: اصل بر اين است كه خودروهايي كه از سوي كارخانجات به افراد واگذار مي شود سالم باشد و در صورتي كه عيبي كه از نظر خريدار پوشيده باشد در اين خودروها وجود داشته باشد مالكان مي توانند از خودروساز به مراجع قضايي شكايت كنند. وزير دادگستري در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر چگونگي ارائه لايحه قوه قضائيه درخصوص بيمه شخص ثالث خودروها گفت:لايحه اي درخصوص اصلاح سيستم بيمه شخص ثالث از طرف وزارت اقتصادي و دارايي ارائه شده است كه به دليل عدم رعايت بعضي مسايل قوه قضائيه لايحه اي را در بعد تقويت لايحه سازمان اقتصادي و دارائي تهيه و ارائه كرده است.
وي اضافه كرد: در لايحه تهيه شده قوه قضائيه در بحث مسئوليت بيمه گذار اقدامات گسترده اي صورت گرفته است و سعي شده تا مغايرت هايي كه قانون كنوني بيمه شخص ثالث با قانون مجازات اسلامي دارد برطرف شود.

مرگ ۶۰ نوزاد ايراني در هر ۲۴ ساعت
ايسنا: مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت از مرگ  ۶۰ نوزاد ايراني در يك شبانه روز خبر داد و گفت: مرگ زمان تولد و نوزادي سومين علت شايع عمر از دست رفته ايرانيان است.دكتر مطلق در گردهمايي معاونين بهداشتي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با اعلام اينكه سالانه  ۲۰تا  ۲۶ هزار مرگ نوزادي در ايران به وقوع مي پيوندد، گفت: با برنامه ريزي و سطح بندي اين رقم تا سال  ۲۰۱۵يبايد به نصف كاهش يابد.
وي ادامه داد: سالانه ۱۳تا  ۱۴ هزار كودك زير  ۵ سال ايراني جان خود را از دست مي دهند كه شاخص نسبتا خوبي است.
به گفته وي، سالانه۳۵۰ هزار مرگ حين تولد و۲۰ هزار مرگ نوزادي در كشور به وقوع مي پيوندد.دكتر مطلق يادآور شد: نارسي و كم وزني علت  ۷۱درصد مرگها، ناهنجاري هاي مادرزادي و كروموزومي علت ۱۳درصد، آسيفيكسي و تروماي زايماني علت  ۵/۹ درصد مرگ و عفونت علت ۵/۳ درصد مرگهاي دوره نوزاديست كه مرگ و مير يك هفته اول پس از تولد ارتباط مستقيمي با كيفيت خدمات دوران بارداري و زايمان دارد. وي با بيان اينكه هم اكنون آمار خوبي درخصوص مرده زايي علت مرگ وجود ندارد، گفت: اجراي پروتكل زايمان بدون درد، انجام زايمان پرخطر در بيمارستانهاي مجهز به nicu و سطح بندي خدمات، فراهم سازي امكان ارجاع بارداري هاي پرخطر از راه هاي كاهش مرگ و مير نوزادان است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |