شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۹ - Jan 28, 2006
انتظار مردم و توليدكنندگان براي تامين مايحتاج شب عيد
نمايشگاه فروش بهاره در ابهام
فروش فوق العاده اجرا مي شود
001650.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: برگزاري نمايشگاه فروش بهاره شيوه  اي است كه طي سالهاي گذشته با وجود كاستي ها، رضايت  نسبي مصرف كنندگان خصوصا اقشار كم در آمد جامعه و توليدكنندگان را فراهم كرده بود.
در سال گذشته به دليل مشكلات ترافيكي ناشي از برگزاري اين نمايشگاه درمحل نمايشگاه بين المللي مقرر شد تا اين نمايشگاه به محل ديگري منتقل شود گرچه عملا در سال ۸۳ فروش فوق العاده جايگزين نمايشگاه بهاره پوشاك شد اما در سال جاري با وجود برگزاري جلسات متعدد بين وزارت بازرگاني، شهرداري، مجمع امور صنفي و علي رغم تاكيد وزير بازرگاني و اتحاديه هاي صنفي درباره برگزاري اين نمايشگاه هنوز اجراي اين شيوه فروش در ابهام قرار دارد.
پس از برگزاري اين جلسات و تعيين پنج نقطه براي برگزاري نمايشگاه مقرر شد تا وزارت بازرگاني پس ازبررسي، محل برگزاري نمايشگاه را تعيين و ابلاغ نمايد. اما با گذشت چند هفته و نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، دستگاه هاي ذي ربط در وزارت بازرگاني از اعلام نظر خودداري نموده و اين موجب شداخبار متناقضي در اين زمينه منتشر شود. اين در حالي است كه اكثر دست اندركاران، برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره را موجب حمايت از توليدكنندگان، مصرف كنندگان و دربرگيرنده مصالح مديريت شهري و دولت مي دانند اما به نظر مي رسد از آنجا كه عمده منافع برگزاري نمايشگاه متوجه توليدكنندگان و مصرف كنندگان است تصميم گيري در مورد محل برگزاري نمايشگاه درگير بروكراسي حاكم بر وزارت بازرگاني شده و مسئولين اين وزارتخانه از اظهار نظر شفاف در مورد زمان يا مكان برگزاري نمايشگاه خودداري مي كنند.
آمادگي اصناف براي برگزاري نمايشگاه
در حالي كه اصناف برگزاري نمايشگاه بهاره را فرصتي براي جبران ركود حاكم بر بازار و ضررهاي ناشي از خواب سرمايه مي دانند اما نبود نقطه نظر مشترك ميان وزارت بازرگاني و واحدهاي توليدي بر سر مكان برپايي اين نمايشگاه باعث شده كه نشست هاي برگزارشده نتايج اميدواركننده اي به همراه نداشته باشد.
رئيس شوراي اصناف با اشاره به اينكه هنوز وزارت بازرگاني به جمع بندي نرسيده و با توجه به فرصت اندك باقيمانده در صورتي كه تا پايان هفته گذشته نتايج تصميم گيري اين وزارتخانه ابلاغ مي شد امكان برگزاري نمايشگاه وجود داشت مي گويد: به احتمال زياد نمايشگاه بهاره پوشاك و كفش، امسال برگزار نخواهد شد چرا كه انتخاب واحدها، قيمت گذاري و چگونگي پلمب كالا، كنترل و نظارت و ايجاد تسهيلات رفاهي لازم در يك دوره زماني يك ماهه قابل اجرا نخواهد بود. هنوز معاونت بازرگاني داخلي اين وزارتخانه براي اعلام پنج نقطه مد نظر برگزاري نمايشگاه بهاره به جمع بندي نرسيده و در صورتي كه دولت در اين زمينه اقدامي نكند اصناف با وجود آمادگي براي برگزاري نمايشگاه، قادر به انجام اين كار نخواهند بود.
علي فاضلي مي گويد: معتقدم برگزاري نمايشگاه در محل حرم مطهر امام خميني يا برخي فرهنگسراها به دليل نبود تسهيلات رفاهي لازم قابليت اجرايي نخواهد داشت و فعلا تنها مصلاي تهران و نمايشگاه بين المللي شرايط لازم براي برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره را دارند.
پيراهن دوزان كشور در خطر ورشكستگي
همچنين رئيس اتحاديه پيراهن دوزان با اشاره به اينكه گروه بزرگي از توليدكنندگان پيراهن طبق روال گذشته از ماهها پيش به توليد پيراهن پرداخته تا بتوانند محصولات خود را در نمايشگاه بهاره به فروش رسانند مي گويد: با برگزارنشدن نمايشگاه بهاره ۴۰درصد از توليدكنندگان پيراهن ورشكست خواهند شد. دروديان نمايشگاه هاي بهاره را بهترين و مطمئن ترين مكان براي خريد و فروش كالا بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان دانسته و معتقد است عدم برگزاري نمايشگاه موجب زيان اين دو قشر جامعه خواهد شد.
وزارت بازرگاني پاسخگو نيست
در شرايطي كه برگزاري نمايشگاه منوط به اعلام نظر و ابلاغ وزارت بازرگاني شده است معاونت داخلي، اداره كل اصناف و سازمان بازرگاني استان تهران از هرگونه اظهارنظر در مورد برگزاري يا عدم برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره خودداري مي كنند. اين در حالي است كه معاون بازرگاني داخلي وزير بازرگاني ماه گذشته خبر از برگزاري نمايشگاه بهاره در پنج نقطه تهران در اوايل اسفندماه داده بود و چهارشنبه هفته گذشته نيز سازمان حمايت از مصرف  كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده بود، نمايشگاه پوشاك بهاره با حضور واحدهاي صنفي توليدي، توزيعي و خدماتي در پنج نقطه تهران برگزار خواهد شد. اما با وجود اين اظهارنظرها هنوز وزارت بازرگاني از ابلاغ زمان، مكان و چگونگي برگزاري نمايشگاه خودداري نموده و اطلاع رساني شفاف در چرخه بوروكراسي اداري اين وزارتخانه گم شده است.
فروش فوق العاده، تجربه اي شكست خورده
در شرايطي كه هيچ دستگاهي مسئوليت گراني احتمالي پوشاك مورد نياز شب عيد مردم را تقبل نخواهد كرد. فروش فوق العاده از طريق برخي فروشگاه ها شيوه اي است كه به احتمال زياد باز هم مورد توجه قرار خواهد گرفت گرچه در سال گذشته با برگزار نشدن نمايشگاه پوشاك بهاره فروش فوق العاده برگزار شد اما توفيقي در جلب رضايت مردم نداشت در سال جاري نيز مسئوليت اين كار به سازمان بازرگاني استان تهران محول شده است.
رئيس شوراي اصناف در اين زمينه مي گويد: اين شيوه فروش براساس ماده ۸۴ قانون نظام صنفي صورت مي گيرد و منافاتي با برگزاري نمايشگاه بهاره ندارد.
اين دو شيوه فروش در كنار يكديگر مي توانند نفع مصرف كننده را تامين كنند.

ادامه نگراني ها در بازار نفت
001653.jpg
گروه اقتصادي: تحولات پياپي بازار نفت و نوسان قيمت ها در هفته هاي اخير موجب شد تا در آستانه اجلاس اوپك رئيس دوره اي اين سازمان براي كاهش فشار بر اوپك تأكيد كند كه صادرات نفت ايران در هيچ شرايطي قطع نخواهد شد.
به گزارش همشهري روز پنج شنبه و در حاشيه همايش اقتصاد جهاني در داووس سوئيس ادموند داكدرو وزير نفت نيجريه و رئيس دوره اي سازمان اوپك در حاشيه اين اجلاس در گفت وگو با خبرنگاران تأكيد كرد فشار كشورهاي غربي براي متوقف شدن فعاليت هاي هسته اي ايران به قطع صادرات نفت ايران منجر نخواهد شد.وي در تأييد و توجيه اظهارات خود با استناد به دوران جنگ عراق با ايران گفت: دو كشور عضو اوپك در بدترين شرايط جنگي به صادرات نفت خود ادامه دادند. وي علاوه بر اين به دوران تحريم عراق اشاره كرد و يادآور شد كه در اين دوره نيز صادرات نفت عراق ادامه داشت.

افزايش قيمت نفت
به رغم اظهارات رئيس اوپك و تأكيد برخي اعضاي اين سازمان به عرضه كافي نفت خام به بازارهاي جهاني روز جمعه قيمت نفت به رغم دو روز كاهش بار ديگر روند رو به افزايش خود را آغاز كرد.قيمت نفت خام سبك آمريكا روز جمعه به دليل تداوم نگراني ها در مورد صادرات نفت نيجريه، تنش روابط ايران و غرب و تأييد نشدن گزارش افزايش ذخاير نفت آمريكا افزايش يافت. علاوه بر اين اختلال مكرر در صادرات گاز روسيه نيز به تشديد فشار رواني بر بازار افزوده است. ديروز هر بشكه نفت خام آمريكا ۸۳ سنت افزايش يافت و ۰۹/۶۷ دلار معامله شد.

تحرك عربستان
روز جمعه علي نعيمي وزير نفت عربستان در حاشيه سفر پادشاه اين كشور به هند در جمع خبرنگاران تأكيد كرد خواهان كاهش قيمت نفت است ولي در حال حاضر عوامل ديگري به جز عرضه و تقاضا در تعيين قيمت نفت مؤثر است.وي بار ديگر از آمادگي اين كشور براي عرضه ظرفيت مازاد توليد خود به بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر عربستان ۵/۹ ميليون بشكه نفت توليد مي كند. وي در عين حال خاطرنشان كرد كه تقاضاي بيشتري براي نفت عربستان وجود ندارد.وي همچنين در اظهارات خود احتمال كاهش توليد اوپك در اجلاس آينده اين سازمان در روز يازده بهمن ماه در وين را تأييد نكرد.

سرپرست سازمان هواپيمايي:
رئيس جمهوري دستور بررسي تقاضاي برقراري
پروازهاي مستقيم از ايران به آمريكا را صادر كرد
مهر: سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: دستور بررسي تقاضاي ايرانيان مقيم آمريكا مبني بر برقراري پرواز مستقيم به اين كشور از سوي رييس جمهوري صادر شده بود كه اين سازمان نيز آن را بررسي و نامه اي به سازمان هواپيمايي آمريكا نوشت.
نورالله رضايي نياركي اظهارداشت: درخواست برقراري پرواز مستقيم به آمريكا در جهت ارايه خدمات به مسافران هواپيمايي به سازمان هواپيمايي آمريكا ارسال شده است.
وي تصريح كرد: كنوانسيون شيكاگو كه ايران و آمريكا نيز عضو آن هستند، بر ارايه خدمات بهتر به مسافران هواپيمايي در فرودگاه ها تاكيد كرد.
سرپرست سازمان هواپيمايي كشور خاطرنشان كرد: برهمين اساس، سازمان هواپيمايي كشوري نامه اي به سازمان هواپيمايي كشوري آمريكا مبني بر برقراري پرواز مستقيم از ايران به آمريكا و بالعكس نوشته است.
نياركي از افزايش ۳۵ درصدي تعداد ناوگان هوايي كشور در سال جاري نسبت به سال ۱۳۸۳ خبر داد و گفت: تعداد ناوگان هوايي كشور از ۱۱۶ فروند فعلي به ۱۳۰ فروند تا پايان سال جاري افزايش خواهد يافت.

معاون وزير بازرگاني:
قيمت نان سال آينده افزايش مي يابد
معاون وزير بازرگاني و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي گفت: ضمن اينكه كار كارشناسي نرخ نان از سوي سازمان حمايت انجام شده است، اما نرخ جديد نان در هفته آينده اعلام نخواهد شد.
محمد صادق مفتح با اشاره به اينكه قيمت نان مشخص خواهد شد اما نه بزودي؛ افزود: براي سال آينده حتما نرخ نان تعيين، تصويب و اعلام مي شود. وي اين خبر را كه هفته آينده نرخ جديد نان اعلام مي شود تكذيب كرد.
به گزارش ايسناصادق مفتح افزود: در پي تخصيص اعتبار به موقع از سوي بانك ها شركت بازرگاني دولتي خريدهاي امسال و نيز بخش بزرگي از خريدهاي سال آينده را به طور كامل انجام و ذخيره سازي بسيار خوبي از كالاهاي اساسي فراهم كرده است. وي گفت: «خريدهاي انجام شده بر اساس جدول زمان بندي به داخل كشور حمل و توزيع خواهد شد.»
مفتح اطمينان داد كه با ذخيره سازي هاي انجام شده از نظر موجودي شكر، روغن و گندم پايان سال و شروع سال جديد بسيار آرامي در خصوص بازار اين كالاها در داخل كشور داشته باشيم.
معاون وزير بازرگاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا در ماه اخير قيمت آرد افزايش يافته است؟ گفت: «هيچ تصميمي در اين خصوص اتخاذ نشده و قيمت آرد براي نانوايي ها همان ۷۵ ريال است، البته زمزمه هايي در خصوص گراني خودسرانه آرد از سوي برخي صنوف به گوش مي رسد ولي واقعيت اين است كه قيمت آرد و نيز نان هيچ افزايشي نداشته است.»

تكليف لايحه توسعه و نوسازي صنايع دريايي
تا شش ماه ديگر مشخص مي شود
گروه اقتصادي: لايحه توسعه و نوسازي صنايع در ۲۹ خردادماه سال جاري در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح شد كه به دليل مغايرت برخي مفاد آن با قانون برنامه چهارم مجدداً به كميسيون صنايع ارجاع شد. به اعتقاد كارشناسان تصويب لايحه مي تواند زمينه ساز رشد اين صنعت، كسب درآمد ارزي براي كشور و رفع بيكاري باشد. با محمدحسين استكي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص وضعيت فعلي اين لايحه و زمان دقيق طرح مجدد آن در صحن علني گفت وگو كرده ايم.
***
* چرا لايحه توسعه و نوسازي صنايع دريايي در مرحله نخست مطرح شدن در صحن علني مجلس مغاير با قانون برنامه چهارم توسعه دانسته شد؟
- كليات لايحه فوق سال گذشته تصويب شده بود. در شور دوم كه مربوط به بررسي بند بند لايحه بود، اين لايحه مغاير با برنامه چهارم توسعه دانسته شد و به كميسيون صنايع ارجاع گرديد.
يكي از موارد لايحه نوسازي صنايع دريايي اعطاي تسهيلات مالي به خريداران كشتي از طريق اعطاي وام هايي از محل حساب ذخيره ارزي و يا منابع بانكي داخل با كارمزد ۳ درصد و دوره بازپرداخت طولاني بود كه چون بار مالي براي دولت داشت مورد انتقاد قرار گرفت. به عبارت ديگر طبق اين ماده از لايحه مثلاً ۱۰ درصد از سرمايه مورد نياز ساخت كشتي از سوي خريداران تامين مي شد و ۹۰ درصد آن از سوي وام دهنده. هم اكنون كميته اي با حضور نمايندگان دخيل در تهيه اين لايحه از ارگان هاي مختلف در صدد شناسايي اشكالات و يافتن راه حلي براي آن ها هستند.
* موضع دولت را در قبال اين لايحه چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- نماينده دولت در اواخر دولت گذشته بايد از اين لايحه دفاع مي كرد چرا كه توسعه صنايع دريايي هم اكنون به يك الزام تبديل شده است، اما متاسفانه نماينده دولت به علت داشتن بار مالي لايحه براي دولت از آن انتقاد كرد و همين موضوع باعث شد تا جو مخالف با تصويب لايحه گسترده تر گردد.
* آيا تصويب اين لايحه مي تواند مشكلات اين صنعت را حل كند؟
- با توجه به اين كه ايران قابليت هاي بسيار خوبي در اين عرصه دارد و تاكنون به علت فقدان توجه كافي در حق آن كوتاهي شده است، لذا لزوم توجه بيشتر به اين صنعت ضروري به نظر مي رسد. البته بايد گفت تصويب لايحه توسعه و نوسازي صنايع دريايي نمي تواند كاملاً مشكلات اين صنعت عظيم را رفع كند اما بي تاثير هم نخواهد بود.
* اين لايحه نهايتاً چه زماني مجدداً در صحن علني مجلس مطرح مي شود؟
- نمايندگان مجلس تا پايان امسال درگير رسيدگي به مباحث لايحه بودجه ۸۵ و تصويب آن خواهند بود. از طرف ديگر حجم لوايح اولويت دار نيز در مجلس زياد است؛ از اين رو ادامه بررسي لايحه به سال آينده موكول مي شود. احتمالاً در يك جلسه ديگر در كميته بر روي لايحه مذكور بحث خواهد شد و توجيهات لازم ارائه خواهد گرديد. به نظر مي رسد لايحه اواخر فروردين يا اواسط ارديبهشت ماه سال آينده (حدود ۴ ماه آينده) به صحن علني مجلس ارجاع گردد و نهايتاً وضعيت نهايي آن ۶ ماه آينده مشخص گردد.

معاون وزير نفت:
قرارداد صادرات گاز ايران به گرجستان
به زودي نهايي مي شود
فارس: معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي گاز گفت: قرارداد صادرات گاز به گرجستان در حال نهايي شدن است و قرار است روزانه ۱ تا ۲ ميليون متر مكعب گاز به اين كشور صادر شود.
سيدرضا كسايي زاده با اعلام اين مطلب افزود: بهاي گاز صادراتي به اين كشور هنوز مشخص و قطعي نشده و به زودي قرارداد نهايي مي شود.
وي ضمن تأييد كاهش ميزان صادرات گاز به تركيه اظهار داشت: در يك مقطع زماني كه سرماي شديدي در كشور حاكم شد و حتي ما مجبور به قطع گاز شهرهاي سقز، بانه و برخي شهرهاي استان آذربايجان غربي شديم، صادرات به تركيه كاهش يافت ولي اين رقم به تدريج در حال افزايش است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |