شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۹ - Jan 28, 2006
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي:
كارت هوشمند جايگزين دفترچه هاي
بيمه تأمين اجتماعي مي شود
فارس: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي از طرح جايگزيني كارت هوشمند به جاي دفترچه هاي بيمه تأمين اجتماعي به منظور جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي از اين دفترچه ها خبر داد.
داوود مددي گفت: براي جلوگيري از سوء استفاده هايي كه بعضي از افراد از دفترچه هاي بيمه دارند و هزينه هاي بسيار زيادي را از طريق واگذاري دفترچه هاي بيمه به ديگر افراد، به سازمان تامين اجتماعي تحميل مي كنند، سعي شده است طرح جايگزيني كارت هوشمند به جاي دفترچه هاي بيمه تامين اجتماعي تا رسيدن به نتيجه پيگيري شود.
وي در ادامه گفت: بدين منظور هماهنگي هايي با شركت خدمات ماشيني انجام شده است تا نرم افزارهاي لازم اين طرح تهيه شود.
مدير عامل سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: طي سال گذشته ۵۷ هزار مراجعه به مراكز درماني سازمان تامين اجتماعي با دفترچه غير انجام شده است.
مددي تصريح كرد: با صدور كارت هوشمند براي بيمه شدگان تنها خدمات درماني به فرد بيمه شده ارائه مي شود و افراد قادر به واگذاري كارت به اطرافيان خود نيستند.
وي گفت: در حال حاضر در مرحله اول، براي ايجاد تسهيلات و كمك به بيمه شدگان، مدت تأمين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگان، مستمري بگيران و افراد تحت تكفل آنها را افزايش داده ايم و اميدواريم به زودي تسهيلات بهتري را به بيمه شدگان با جايگزيني كارت هوشمند به جاي دفترچه هاي بيمه كه پروژه سنگيني است، ارائه كنيم.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* دوست دورو  مانند پياز پوستتان را مي كند و برايتان اشك مي ريزد.
* آي باكلاه... آي بي كلاه ...، الفباي كلاه گذاري و كلاه برداري را از كلاس اول مي آموزيم!
* «طالب» ديگران باش، نه «طلبكار» آنها.
* بدبخت «به خود پشت پا مي زند».
* وقتي در «گذشته» ام، «درگذشته ام» !

معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد خبر داد:
۵۰هزار نفر از خانواده ايثارگران
سال آينده وام مسكن مي گيرند
001647.jpg
گروه اجتماعي: معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: ۵۰ هزار فقره وام مسكن به جانبازان بالاي ۲۵ درصد، آزادگان و خانواده شهدا در سال آينده پرداخت مي شود.
حسين وفايي افزود: بر اساس قانون برنامه سوم، دولت موظف شده بود مشكل مسكن جانبازان بالاي ۲۵ درصد، آزادگان و خانواده هاي شاهد را تا پايان سال ۸۳ مرتفع كند كه متاسفانه اين امر محقق نشد، لذا در سال جاري ۴۰ هزار وام مسكن ميان خانواده شاهد و ايثارگر توزيع شد.
وي تصريح كرد: تا كنون از ۴۰ هزار سهميه وام مسكن به جامعه ايثارگري ۳۸ هزار مورد پرداخت شده است و تا پايان سال تكميل خواهد شد.
به گزارش ايسنا معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران خاطرنشان كرد: بر اساس بررسي صورت گرفته در ابتداي سال جاري، ۲۰۰ هزار خانوار از جامعه ايثارگري تا كنون هيچ نوع از تسهيلات مسكن دريافت نكرده بودند كه با پرداخت ۴۰ هزار مورد وام تا پايان سال و ۵۰ هزار مورد در سال آينده، اميدواريم تمامي جانبازان بالاي ۲۵ درصد، آزادگان و خانواده شاهد تا پايان برنامه چهارم از تسهيلات مسكن برخوردار شوند.به گفته وي وام مسكن در كلانشهرها ۱۲ ميليون و در شهرهاي كوچك و روستاها ۱۰ ميليون تومان است.وفايي ياد آور شد: متاسفانه دريافت تسهيلات مسكن توسط بخشي از جامعه ايثارگري به دليل محروميت هاي مالي به مسكن دار شدن آنها نيانجاميد و از آنجا كه پرداخت مجدد تسهيلات به اين گروه تا زمان برخورداري همه جامعه ايثارگري جايز نيست، لذا مناسب سازي مسكن اين افراد در دستوركار قرار گرفته است.
معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به اين كه با اعتبار محدود در سال جاري مسكن ۲ هزار جانباز ويژه مناسب سازي شد به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: حدود ۸ هزار جانباز ضايعات نخاعي، نابينا و شيميايي حاد در اولويت دريافت تسهيلات مناسب سازي مسكن قرار دارند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
مردم سال آينده براي درمان بايد هزينه بيشتري بپردازند
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: سهم مردم از هزينه هاي درمان بر خلاف قانون برنامه توسعه چهارم با توجه به بودجه سال آينده حدود ۵ درصد افزايش مي يابد و به اين ترتيب فشار اقتصادي كه به علت هزينه هاي درمان بر مردم وارد مي شود باز هم بيشتر مي شود.
سيد علي باغبانيان افزود: در زمان حاضر حدود ۵۵ درصد هزينه هاي درمان را مردم از جيب خودشان پرداخت مي كنند و فقط ۴۵ درصد اين هزينه ها را دولت مي دهد در حالي كه بر اساس قانون توسعه چهارم در پايان اين برنامه بايد سهم دولت به ۷۰ درصد افزايش يابد و مردم فقط ۳۰ درصد اين هزينه را پرداخت كنند.
وي ادامه داد: بر اساس اين قانون سالانه بايد حدود ۵ درصد از هزينه هاي درمان از جيب مردم به جيب دولت منتقل شود و به عنوان مثال سهم پرداختي مردم از ۵۵ درصد فعلي به ۵۰ درصد در سال آينده كاهش يابد در حالي كه بر اساس بودجه سال ۸۵ سهم مردم از هزينه هاي درمان سال آينده به حدود ۶۰ درصد افزايش مي يابد.
باغبانيان گفت: برآورد ما از بودجه سال آينده بخش سلامت كشور اين است كه كل اين بودجه فقط در حد يك درصد افزايش يافته است در حالي دولت و سازمان مديريت مدعي است كه بودجه بخش سلامت ۱۴ درصد افزايش يافته است اما مطالعات ما نشان مي دهد كه ۱۰درصد اين افزايش بودجه، براي جبران افزايش حقوق و مزاياي پرسنل است كه امري طبيعي است و ۳ درصد آن نيز به علت افزايش درآمد اختصاصي بيمارستانهاي دولتي از پولي است كه از مردم مي گيرند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: افزايش بودجه وزارت بهداشت حتي از نرخ تورم نيز كمتر است و لايحه بودجه سال ۸۵ در بخش سلامت هيچ همسويي و همخواني با برنامه چهارم توسعه كشور ندارد و حتي درست در خلاف اهداف آن است. وي افزود: در زمان حاضر حتي در كشورهاي همسايه اطراف ما مانند كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز دولتها بيش از ۷۵ درصد هزينه هاي سلامت مردم را پرداخت مي كنند و مردم كمتر از ۲۵ درصد اين هزينه ها را پرداخت مي كنند و اين امر نشان مي دهد كه تدوين كنندگان بودجه سلامت كشور از برنامه هاي توسعه كشور منحرف شده اند و قطعاً تصويب نهايي اين ارقام در مجلس وضعيت سلامت مردم را در سال آينده بدتر از امسال مي كند.

برنامه تحكيم بنيان خانواده براي اولين بار
در رديف بودجه قرار گرفت
گروه اجتماعي: رئيس مركز امور زنان و خانواده با تشريح وظايف و مأموريت هاي اين مركز براي تهيه و اجراي برنامه جامع تحكيم بنيان خانواده گفت:برنامه تحكيم بنيان خانواده امسال براي اولين بار در رديف بودجه، با رقم خوبي پيش بيني شده كه اميدواريم مجلس رقم پيشنهادي را تصويب كند.
نسرين سلطان خواه در گفت وگو با فارس ضمن تبريك روز ملي خانواده افزود: تاكنون يك برنامه كلي با عنوان مشاركت اجتماعي _ فرهنگي زنان براي اين مركز ديده شده بود اما امسال ارتقاء و توانمندي هاي زنان در همه عرصه ها و نيز تحكيم بنيان خانواده به همراه سه برنامه ديگر در نظر گرفته شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه با اضافه شدن محوري اساسي به نام خانواده به مركز زنان، مأموريت ها چه تغييري كرده است، افزود: تشكيل كميته راهبردي تحكيم و بنيان خانواده و نيز مبادله موافقت نامه هايي با وزارت بهداشت با عنوان ارتقاء سلامت بهداشتي، جسماني و رواني زنان انجام شد. سلطان خواه اضافه كرد:آموزش مهارت هاي زندگي به زنان خانه دار در امضاي موافقت نامه با نيروي مقاومت بسيج محقق شد.

گفته مي شود...
* بازتاب _ شهرام جزايري كه پرونده او در سال ۸۰ به جريان افتاد و متهم بود با برقراري ارتباط با برخي مقامات به تباني در معاملات دولتي پرداخته است و بعد از محاكمه به ۲۷ سال زندان محكوم شده بود، در چهارمين سال محكوميت با فرجام خواهي و بررسي پرونده در ديوان عالي كشور، محكوميت اتهام در اين پرونده نقض و احتمال مي رود وي به زودي آزاد شود.

وزير اطلاعات:
مبلغان بايد ايجاد وحدت بين نخبگان را دنبال كنند
ايسنا: وزير اطلاعات با بيان اين كه مبلغ با فن خطابه مي تواند مقاصد خود را به بهترين وجه بيان كند، گفت: علما و دانشجويان مكتب امام زمان(عج) در شرايط حاضر عمدتا به سلاح علم، حلم و تقوي مجهز هستند و با آگاهي هاي گوناگون نسبت به سئوال هاي مختلفي كه در محل اعزام با آن روبه رو مي شوند، با صبر و حوصله و دانش اندوخته پاسخ مي دهند.
غلامحسين محسني اژه اي كه در همايش تبليغ در قم سخن مي گفت، افزود: امروز شما با اين ويژگي ها مي توانيد پيام بران و مبلغان خوبي براي اسلام باشيد و نقش بسزايي در بيداري مردم ايفا كنيد.وي در ادامه با اشاره به اهميت مساله  امنيت ملي گفت: اگر اين امنيت در تمامي ابعاد سياسي، اقتصادي، علمي و فرهنگي باشد، همه  مسائل در كمترين زمان و با كمترين هزينه حل مي شود.
وزير اطلاعات در ادامه از امور مهم در امنيت ملي را كه مبلغان نيز بايد نسبت به آن اهتمام ورزند، ايجاد وحدت بين آحاد مردم، به ويژه نخبگان جامعه خواند.

مطبوعات چراغ بيداري جامعه
را همواره روشن نگه مي دارند
مهر:جمعي از مديران مسئول مطبوعات كشور با سيدمحمد خاتمي، ديدار كردند.
سيدمحمد خاتمي در اين ديدار با اشاره به زحمات دست اندركاران مطبوعات كشور كه در دوران دشوار همواره منشاء ايجاد جريان  هاي فكري بوده  اند، گفت: مطبوعات سعي كنند چراغ بيداري جامعه را همواره روشن نگه دارند.
سيدمحمد خاتمي ضمن يادآوري دوران ۲۰۰ ساله تماس جامعه ايران با غرب و آشنايي با پديده هاي تمدني آن، گفت: تنش بين دو ديدگاه نفي كامل تجدد و پذيرش مطلق تجدد واقعيت اين دوران است، اما در اين ميان شاهد حركت اصلاح گري نيز بوده ايم. يعني حركتي كه با پايبندي بر هويت خود، خواستار نوسازي توأمان فكر و جامعه بوده است.

انقلاب اسلامي ثمره اعتماد امام(ره) به جوانان بود
مهر: جمعي از اعضاي حزب جوانان ايران اسلامي در پايان چهارمين كنگره اين حزب با حضور در مرقد مطهر امام خميني(س) ضمن تجديد بيعت با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي، با سيدحسن خميني ديدار كردند.
نوه امام(ره) در اين ديدار احزاب را حلقه واسط بين نسل هاي مختلف يك جامعه خواند و گفت: احزاب، گروه ها و (NGO)ها مترجمان انديشه و گفتمان نسل هاي مختلف جامعه هستند.
سيد حسن خميني در تشريح نظرات خود اظهار داشت: يك جامعه وقتي به تكامل مي رسد كه ميان نسل هاي مختلف آن رابطه درستي برقرار باشد.
نوه امام(ره) با اشاره به فرارسيدن ايام دهه فجر گفت: رهبر انقلاب ايران ابتدا بين خود و نسل جوان آن روزگار ارتباط كاملي به وجود آورد و سپس به آنان اعتماد كرد كه ثمره آن، انقلاب شكوهمند اسلامي بود.

آمار دقيقي از شمار مبتلايان به سرطان
در ايران وجود ندارد
مهر: آمار دقيقي از فراواني بيماري سرطان در استانها و مناطق مختلف ايران در دست نيست اما مشخصات فيزيكي و جسمي و ارثي مردم هر منطقه و خصوصيات اقليمي آن مناطق در نوع سرطان رايج در آن مكان تا حدودي دخالت دارد.
طبق آمارهاي سازمان بهداشت جهاني سالانه بيش از ۶ ميليون نفر در جهان تنها بر اثر ابتلا به سرطان معده يا كبد جان خود را از دست مي  دهند.
در حال حاضر سرطان كه جزو بيماري  هاي غيرمسري است، از مهمترين علل مرگ و مير در دنياي معاصر به شمار مي  آيد.
سرطان بيماري  است كه از يك يا چند سلول آغاز مي  شود و ناگهان شروع به تكثير مي  كند و به تدريج تبديل به يك توده به هم فشرده يا غده مي  شود.
توده سلولي همزمان با رشد، كارايي خود را نيز از دست مي  دهد.

بودجه پژوهش وزارت علوم ناچيز است؛
از رئيس جمهوري كمك مي طلبيم
گروه علمي  فرهنگي: وزارت علوم انتظار تصويب چنين بودجه كمي  را براي بخش پژوهش كشور نداشت و مي توان گفت  اين رقم باعث تعجب وزارتخانه و مراكز پژوهشي شده است. با توجه به قول هاي داده شده، انتظار مي رفت بودجه اي  متناسب با مصوبات و اهداف برنامه چهارم توسعه به پژوهش اختصاص يابد كه اينگونه نشد.
دكتر «عليرضا جهانگيريان» قائم مقام فناوري وزارت علوم با اعلام اين مطلب به خبرگزاري مهر گفت: بودجه پرسنلي دانشگاه ها به لحاظ افزايش حقوق اعضاي هيأت علمي  و هزينه هاي دانشگاه افزايش يافته است.
وي در خصوص بودجه پژوهشي سال ۸۵ دانشگاه هاي كشور اظهار داشت: تعاريف بودجه هاي پژوهشي در دانشگاه ها فرق كرده و بخشي از بودجه كه در گذشته به صورت متمركز به وزارتخانه ها عرضه مي شد و علاوه بر بودجه پژوهشي سالانه بود، در سال  آينده به بودجه پژوهشي دانشگاه ها اضافه شده و آن چيزي كه در لايحه بودجه پژوهشي ۸۵ دانشگاه ها افزايش يافته همين مبلغ است و عملا با افزايش بودجه پژوهشي دانشگاهي مواجه نيستيم.قائم مقام فناوري وزارت علوم، با اشاره به بودجه هاي پژوهشي مراكز تحقيقاتي افزود: به نظر مي رسد  اين بخش از بودجه هاي پژوهشي نيز صفر يا نسبت به سال جاري كاهش يافته باشد. وي در ادامه تأكيد كرد: در حال حاضر نياز جدي به هماهنگي با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و برخي ديگر از دستگاه هاي اجرايي احساس مي شود.
«جهانگيريان» با اشاره به تشكيل شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري گفت: به خاطر الزام حضور برخي از وزراي كشور در جلسه شوراي عالي و تعيين نشدن برخي از آنها مانند وزير نفت، تشكيل جلسه شوراي عالي تا كنون به تعويق افتاده است.
قائم مقام فناوري وزارت علوم اظهار داشت: وزارتخانه در تلاش براي تشكيل جلسه شوراي عالي علوم و تحقيقات است و تا چند هفته ديگر اين شورا با رياست رئيس جمهور برگزار مي شود. در اين شورا بايد در خصوص بودجه هاي پژوهشي سال ۸۵ هماهنگي و بررسي هاي مجدد صورت گيرد.

رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت:
گروه  هاي خط اول در معرض خطر آنفلوآنزاي پرندگان،
واكسينه مي  شوند
ايلنا: گروه  هاي خط اول در معرض خطر قرار دارند، بايد قبل از وقوع هرگونه ابتلا به بيماري واكسينه  شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، دكتر گويا، رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در نشست مطبوعاتي صبح ديروز، در خصوص اقدامات پيشگيرانه و مقابله با ورود و شيوع بيماري آنفلوانزاي پرندگان به كشور، گفت: موارد انساني بيماري آنفلوانزاي فوق حاد طيور فقط در ۵ كشور تايلند، اندونزي، كامبوج، ويتنام و چين بوده و براي اولين بار در تركيه به عنوان كشوري خارج از جنوب شرقي آسيا مشاهده شده است.
وي، با ابراز نگراني از ورود بيماري آنفلوانزاي پرندگان به كشور، اظهار داشت: به محض ورود اين بيماري به كشور تركيه اقدامات محيطي نظير كنترل ورود پرندگان از تركيه به كشور، پاكسازي مناطق مرزي، كنترل ورود و خروج مسافران، توقف موقت يك  روزه آنان همچنين كنترل و ضدعفوني اتومبيل  ها توسط وزارت جهاد كشاورزي و همكاري ساير نهادهاي مسئول انجام شده است. گويا، با اشاره به ساير اقدامات صورت گرفته در كشور، بيان كرد: از ديگر اقدامات صورت گرفته در رابطه با مسأله بهداشتي، آموزشي، اطلاع  رساني در سطح وسيع به خصوص در مناطق شمالي كشور، پيش  بيني واكسيناسيون براي گروه  هاي در خطر، تهيه داروهاي لازم، آماده  سازي پزشكان در سراسر كشور به ويژه در آذربايجان غربي و اقداماتي جهت درمان به موقع در صورت وقوع بيماري بوده است.
وي در ادامه تصريح كرد: همچنين بيمارستان  ها در خط اول در آمادگي به سر مي  برند، به ويژه در ماكو و اروميه كادر بيمارستاني آموزش  هاي لازم را جهت مقابل و درمان ديده  اند، ضمن آن  كه امكانات به اندازه كافي موجود است.
رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با بيان اينكه هيچ موردي از بيماري در پرنده و انسان در كشور به ثبت نرسيده، در ادامه با اشاره به علايم بيماري، افزود: بروز علايم بيماري در انسان مانند سرماخوردگي معمولي آغاز مي  شود؛ البته با تب، گلودرد، آبريزش بيني، درد عضلاني، كوفتگي بدن همراه است و پس از ۳ تا ۵ روز پس از بروز اين علائم وجود اختلالات تنفسي بيمار بايد بستري و تحت مداوا قرار گيرد. وي تصريح كرد: البته كساني كه در تماس با پرنده از نزديك هستند، مانند كساني كه در مرغداري  ها به بريدن سر پرندگان و يا كارهاي ديگر مرتبط با آن هستند، در صورت بروز اين علايم در اولويت قرار دارند.
گويا، مهم ترين راه مقابله با اين بيماري را جلوگيري از تشويش و اضطراب اذهان عمومي دانست و در ادامه گفت: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شخص اول مسئول سلامت مردم است و وظيفه پاسخ  گويي به مردم را دارد. وي، همچنين با اشاره به راه  هاي مقابله با اين بيماري، خاطرنشان كرد: گوشت مرغ در ۷۰ درجه سانتي  گراد حداقل نيم ساعت هميشه بايد پخته شود، ضمن آنكه در هنگام تماس با گوشت مرغ و تخم  مرغ بايد از دستكش استفاده كرد و يا دست  ها را با آب و صابون شستشو داد.
رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با بيان اين  كه از طريق خوردن گوشت پخته شده و يا تخم  مرغ پخته شده بيماري انتقال نمي  يابد، در ادامه عنوان كرد: همچنين گروه  هاي خط اول كه در معرض خطر قرار دارند، بايد قبل از وقوع هر بيماري واكسينه شوند و گروه  هاي بعدي به عنوان پاسخ به اتفاق در صورت آلوده شدن پرنده  ها در پاسخ به آن اتفاق به مبتلايان واكسن زده مي  شود ؛ البته اين واكسيناسيون از ابتلا به آنفلوانزاي انساني جلوگيري مي  كند.

مخالفت روسيه با سه كشور اروپايي
ايسنا: خبرگزاري فرانسه گزارش داد: در حالي كه آمريكا و متحدينش تلاشهاي ديپلماتيك را دنبال مي كنند، بر اساس پيش نويس قطعنامه اي كه در حال اصلاح است، قدرت هاي غربي مي خواهند شوراي امنيت از ايران درخواست كند تا فعاليت  سوخت هسته اي را به حالت تعليق درآورد. اين پيش نويس محرمانه كه در اختيار خبرگزاري فرانسه قرار گرفته به شوراي امنيت توصيه مي كند براي ايران روشن سازد كه سؤالات باقي مانده مي تواند با پاسخگويي ايران به درخواست آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر تعليق فعاليت سوخت هسته اي ، حل و فصل شود. يك ديپلمات عالي رتبه كه خواست نامش فاش نشود گفت: روسيه با اين بند مهم مخالفت مي كند؛ زيرا بيم دارد شكست ايران در پاسخگويي به آن راه را براي تنش شوراي امنيت و تحريم هاي احتمالي باز كند.

طرح روسيه و ترديد اتحاديه اروپا
فارس: كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا گفت كميسيون اروپا درباره پذيرش پيشنهاد روسيه از سوي ايران تا حدي ترديد دارد.به گزارش فرانس پرس «بنيتا فررو-والدنر» به كميته خارجي پارلمان اروپا گفت: «تمايل جديد (ايران) به پيشنهاد روسيه كه در آن غني سازي اورانيوم خارج از ايران انجام مي شود و با توجه به رد اين مسئله در گذشته، من فكر مي كنم ما تا حدي ترديد داريم.»

عنان: در ارجاع پرونده ايران ترديد دارم
ايسنا: كوفي عنان اعلام كرد كه ترديد دارد آژانس بين المللي انرژي اتمي بتواند در نشست ۱۳ بهمن ماه شوراي حكام درباره ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت تصميم گيري كند. دبيركل سازمان ملل در گفت وگو با خبرگزاري رويتر در حاشيه اجلاس داووس اظهار داشت: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي انتظار ندارد تا پايان ماه فوريه گزارشي را درباره ايران ارائه كند. وي ادامه داد: اگر گزارش رسمي آژانس بين المللي انرژي اتمي منتشر نشود و مورد بررسي شوراي حكام و تصميم گيري قرار نگيرد، اطمينان ندارم آنها براي ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل آمادگي داشته باشند.

متكي به آفريقاي جنوبي رفت
ايسنا: منوچهر متكي به دعوت مالزي رئيس جنبش عدم تعهد و همچنين وزراي خارجه تروئيكاي اين جنبش جهت شركت در نشست وزراي خارجه مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي (تروئيكاي عدم تعهد) روز گذشته به آفريقاي جنوبي رفت.
در اين نشست چهارجانبه وزراي خارجه پيرامون پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران به تبادل نظر مي پردازند. وزير خارجه قرار است گزارشي از آخرين تحولات و مواضع شفاف جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه را به اجلاس ارائه دهد.
پاكستان: اگر امنيت ايران تهديد شود، حق هسته اي  شدن را دارد
ايسنا: پرويز مشرف گفت: اگر امنيت ايران تهديد شود، آنها حق خواهند داشت كه هسته اي شوند. به گزارش راديو آمريكا، پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان در نشستي در اجلاس جهاني اقتصاد در داووس سوئيس گفت: هر كشوري حق دارد از امنيت  خود در صورتي كه مورد تهديد قرار گيرد، دفاع كند. بنابراين از نظر تكنيكي، خواهم گفت كه اگر امنيت ايران تهديد شود حق خواهد داشت كه هسته اي شود.

اميدواري البرادعي به طرح روسيه
ايسنا: محمد البرادعي ابراز اميدواري كرد كه پيشنهاد روسيه بتواند به حل مساله هسته اي ايران كمك كند. به گزارش آسوشيتدپرس، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنج شنبه(گذشته) با سخنراني در نشست سالانه همايش اقتصادي جهاني در داووس گفت، از شنيدن اين كه علي لاريجاني، پيشنهاد مسكو براي انتقال غني سازي اورانيوم تهران به خاك مسكو را مثبت خوانده، خوشحال است ومديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: ما نيازمند آنيم كه ايران حداكثر شفافيت را به كار بندد، زيرا علامت سؤال هاي بسياري درباره برنامه هسته اي ايران وجود دارد. وي ادامه داد: فكر مي كنم كل مساله بر غني سازي متمركز است و پيش تر گفته ام كه احتمالاً لازم است ايران دوره اي از مرمت را بپذيرد كه از طريق آن خواهد پذيرفت به غني سازي در خاك خود نپردازد و در عين حال اطمينان يابد كه آنچه را براي اهداف صلح آميزشان لازم دارند، به دست مي آورند.

عمرو موسي: حق ايران بايد تامين شود
ايسنا: عمرو موسي نوع برخورد با مساله هسته اي ايران را دوگانه توصيف و اظهار كرد: تا زماني كه از همه بخواهيم گامي را در برابر اسرائيل برندارند، اعمال فشار بر ايران كارآيي نخواهد داشت. وي چهارشنبه (گذشته) در گفت وگو با شبكه تلويزيوني بي.بي.سي در حاشيه اجلاس اقتصادي داووس سوييس اين كه رژيم صهيونيستي سلاح هسته اي در اختيار دارد را مساله اي براي اين اتحاديه توصيف كرد.
وي ادامه داد: شوراي امنيت، آژانس بين المللي انرژي اتمي و مجمع عمومي سازمان ملل پيشنهاد عاري سازي خاورميانه از تسليحات كشتارجمعي به ويژه تسليحات هسته اي را تصويب كرده اند كه اين مساله ايران را در بر مي گيرد، اما اسراييل را شامل نمي شود.
عمرو موسي افزود: ما به يك سياست صادقانه نياز داريم، زيرا افكار عمومي سياست دوگانه را نمي پذيرد و از آن حمايت نخواهد كرد. وي تاكيد كرد: آنچه من از فرستادگان ايراني شنيده ام اين است كه اين كشور مي خواهد از حق خود در بهره گيري از انرژي صلح آميزهسته اي استفاده كند كه اين حق غيرقابل انكار است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |