شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۹ - Jan 28, 2006
معادلات بين المللي و دور تازه ديپلماسي هسته اي
001689.jpg
گروه سياسي: تمام طرف هاي پرونده هسته اي ايران و حتي آنها كه در اين پرونده و همكاري هسته اي ايران نقشي ندارند، به تحرك وا داشته شده و رايزني هاي گسترده اي در سرتاسر دنيا ديده مي شود. در حاشيه اجلاس اقتصادي در داووس سوئيس بيشتر سياستمداران درباره اين پرونده و روند آتي آن بحث كرد  ه اند. مسئولان هسته اي ايران نيز اين روزها در رفت و آمد هستند تا با آنچه قائم مقام وزير خارجه آن را «نگراني بي مورد غرب» مي خواند، مقابله كنند. طرح ايران در حال  آماده شدن براي اجلاس شوراي حكام است كه پيش بيني مي شود محل منازعه جدي ميان كشورهاي عدم تعهد و ايران در توجه به آمريكا و كشورهاي اروپايي باشد. در اين ميان روسيه و چين دو كشوري هستند كه نظر آنها تعيين كننده است ضمن اين كه ايران قصد دارد جواب هاي قاطع را از پيش بداند و ديگر با حركت غافلگيرانه مانند راي هند مواجه نشود.
اين درحالي است كه فشار آمريكا و اروپا وارد فاز غيرمنطقي شده و از اين رو بيشتر معادلات بين المللي درحال شكل گيري به نفع ايران است. اگر تا پيش از اين پرونده هسته اي ايران به نقش انفرادي ايران بازمي گشت، اما باتوجه به حوادث و عملكردهاي چندماه گذشته، حالا اين طور ديده مي شود كه پرونده هسته اي ايران و فعاليت صلح آميز هسته اي، فقط پرونده ايران نيست بلكه درحال تبديل به جنبشي است كه حق قانوني را در مقابل اعمال رويكرد دوگانه به چالش كشيده است. اگر تا پيش از اين فقط مساله قدرت برتر ايران بود حالا حفظ امنيت ايران و نقش تعيين كننده جمهوري اسلامي در معادلات منطقه اي هم مطرح است. اگر زماني صحبت از انزواي ايران مطرح بود، حالا و با تحولات منطقه اي و به ويژه انتخابات پارلماني در فلسطين ديگر انزواي ايران به نفع هيچ كس نيست.
كمتر قدرتي اين روزها حاضر است وارد طرح انزواي ايران شود و پرونده هسته اي فقط بحث منافع ملي ايران نيست. بحث مقابله با حركت يك جانبه گرايي از سوي غرب است كه به رغم داشتن نيروي انتظامي در منطقه، هنوز نتوانسته به آن نقش تعيين كننده كه درپي آن بود، برسد. اگر تا پيش از اين ادعاهايي مبني بر مشكوك بودن فعاليت صلح آميز هسته اي ايران مطرح مي شد، حالا ديگر بحث هسته اي حق منطقي ايران شناخته مي شود و از همين رو پرويز مشرف به صراحت عنوان مي كند كه اگر تهديد امنيت ايران مطرح باشد، ايران حق دستيابي به فناوري هسته اي در راستاي حفظ امنيت خود را دارد.جهش هسته اي ايران در چندماه اخير ديگر دغدغه جمهوري اسلامي نيست و حالا از اتحاديه عرب گرفته تا فلسطين و سوريه و تا كوبا و مالزي و آمريكاي لاتين، در جنبشي قرار گرفته اند كه خواهان خاتمه عملكرد دوگانه اند. از اين رو عمروموسي هم مي گويد تا زماني كه اسراييل خلع سلاح نشده باشد، فشار ضداتمي به ديگر كشورها ازجمله ايران كاري بيهوده است.
درحال حاضر تلاش ايران بر اين متمركز است كه چگونه روسيه و جنبش عدم تعهدها را به انعطاف ديپلماتيك لازم براي حركت آينده خود آماده كند. چين نيز اين روزها سعي مي كند موضع خود را درست طراحي كند و سخنگوي وزارت خارجه چين نيز اعلام كرد كه بحث هسته اي ايران و موضع چين مبني بر عدم اعمال تحريم، فقط مساله ايران نيست بلكه چين خواهان حركت سازنده و مبتني بر گفت وگو است. روسيه و چين درحالي از نقش تعيين كننده خود باخبرند كه وزن همكاري آن درمورد ايران بسيار سنگين تر از وزن اين همكاري در غرب است. هر دو كشور مصرف كننده اصلي انرژي از ايران هستند و هر دو كشور مي دانند كه براي تحديد نفوذ آمريكا در منطقه بايد از اهرم همكاري ايران استفاده كنند. روسيه درحال  حاضر در مذاكره با اروپا است تا پيش نويس پيشنهادي آنها معتدل شود و چين مشغول مذاكره با ايران است كه حركت منطقي خود را درست تعريف كند.
درحال حاضر، دبير شوراي عالي امنيت از دو سفر مسكو و چين به كشور بازگشته و ايران درحال طرح ريزي برنامه هاي خود است.
وزير خارجه ايران نيز مشغول مذاكره با كشورهاي عدم تعهد است و اجلاس شوراي حكام ماه فوريه كه در كمتر از يك هفته ديگر شاهد آن خواهيم بود، محل شكل  گيري قطب بندي نوين برسر مسايل منطقه اي است.

آيت الله جوادي آملي:
عزاداري هاي بي پايه و اساس خيانت فرهنگي است
ايسنا: خطيب نماز جمعه اين هفته قم با تبريك بيست و هفتمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران، آن را محصول محرم دانست.
آيت الله جوادي آملي، نظام اسلامي ايران را نظامي پاك و مطهر دانست كه زمينه سعادت انسان را فراهم كرده است.
وي با اشاره به تقارن دهه فجر انقلاب اسلامي و ايام محرم، كار مبلغان را حساس و مهم دانست و از آنان خواست به تحليل علمي قيام امام حسين(ع) بپردازند و معارف الهي در لابه لاي نهضت امام حسين(ع) را به مردم آموزش دهند.
وي همچنين از مردم خواست كه از وعاظ و منبري ها مطالب علمي و متقن طلب كنند.
جوادي آملي عزاداري هاي بي پايه و اساس را خيانت فرهنگي به مردم دانست كه جلال، شكوه و فلسفه واقعي قيام امام حسين(ع) را از بين مي برد.

لاريجاني: ظرفيت طرح روسيه پاسخگوي
نياز انرژي هسته اي ايران نيست
مهر : علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از ديدار و گفت وگو با مقامات چين، بامداد ديروز به تهران بازگشت.
علي لاريجاني در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا در شرايط فعلي اين خطر وجود ندارد كه پرونده هسته اي ايران تبديل به باشگاه امتيازگيري كشورهاي ديگر از آمريكا شود، گفت: كشورهايي كه اكنون در معرض اين مطلب هستند مشكل چنداني با آمريكا ندارند.
وي افزود: البته در صحنه روابط بين المللي اين گونه داد و ستدها همواره وجود دارد، اما همان طور كه گفتم درمورد اين كشورهايي كه ما با آنها مذاكره مي كنيم اين موضوع صادق نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره موضع چين درخصوص موضوع هسته اي ايران اظهارداشت: موضع چين اين است كه اروپايي ها نبايد عجله كنند و بايد بگذارند پرونده ايران در آژانس به طور حرفه اي و فني بررسي شود. وي افزود: چين حركت در مسير مسالمت آميز و گفتگوهايي سازنده را مورد توجه قرار مي دهد كه اين موضع منطقي و پسنديده اي است زيرا هرگونه تعجيل و رفتار غير منطقي باعث ايجاد شرايط نامناسبي در منطقه خواهد شد.
مسئول پرونده هسته اي ايران در پاسخ به سئوالي كه موضع وي را درمورد سخنان اخير جورج بوش - كه گفته بود ايران در صورتي مي تواند از فناوري هسته اي برخوردار شود كه طرح روسيه را بطور كامل بپذيرد- جويا شد، گفت: قرار نيست بر اساس اظهارنظري كه هر كسي در دنيا مي كند ما هم اظهارنظر و موضع گيري كنيم.
طرح روسيه يك ظرفيتي دارد اين ظرفيت براي فناوري هسته اي ايران كامل نيست ولي در درون يك پكيج مي تواند مطرح باشد. نمي توان گفت طرح روسيه يك طرح منفي است ما آن را قابل بررسي و قابل تكميل شدن مي دانيم.
لاريجاني گفت: با روس ها نيز يك دور مذاكره داشتيم و دور جديد مذاكرات هم به زودي آغاز مي شود.
طبيعي است آنچه را كه به نفع خودمان است، خودمان تشخيص مي دهيم و اين حرفها تاثيري در اراده ما ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از سفر اخير معاون البرادعي به تهران و درخواست هاي جديد آژانس از جمهوري اسلامي پرسيد پاسخ داد: رابطه و همكاري ايران با آژانس يك حركت مستمر است ابهامات آژانس بايد رفع شود و به همين دليل هر چه ارتباط با آژانس راحت و آسان تر باشد و به سوالات آنها در چهارچوب قوانين بين الملل جواب دهيم اين حركت، حركت خوبي است. لاريجاني سپس به گفتگوهايش با البرادعي اشاره كرد و گفت: در اين مذاكرات البرادعي چند ابهام درمورد برنامه هسته اي ايران داشت كه گفتيم ما آماده همكاري هستيم بازرساني از آژانس در مراكز اتمي ما حضور پيدا كردند و بعد معاون ايشان آمد.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از او پرسيد برنامه بعدي شما براي مذاكره چيست پاسخ داد: كشورهاي زيادي هستند كه براي مذاكره با آنها برنامه ريزي شده است، از قبيل غير متعهدها كه اين كار در وزارت خارجه در حال پيگيري است.
لاريجاني سپس به تحرك وزارت امور خارجه و دور جديد سفرهاي ديپلماتيك مقامات ايراني اشاره كرد و گفت: من از اين كاري كه وزارت خارجه انجام مي دهد دفاع مي كنم و اين كار براي تراز جمهوري اسلامي در موضوع هسته اي لازم است.

امامي كاشاني : در حقوق هسته اي به هيچ وجه
مصالحه نمي كنيم
مهر: امامي كاشاني در نماز جمعه ديروز تهران  با تاكيد بر اينكه در انفجار هاي اهواز دست دشمنان در كار است و بالاخره پرده از كار آنان برداشته مي شود، گفت: دشمنان با اين اعمال قصد دارند تا القا كنند كه ايران امن نيست چرا كه آنها از امنيت ايران مي ترسند.
امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران مباحث انرژي هسته اي، مسئله فلسطين، تحولات عراق و انفجارهاي اهواز را به هم مرتبط دانست و گفت: استكبار به پيشينه تاريخي ايران و ذوق و شخصيت ايراني واقف است. ديروز، ايران در شرايطي بود كه شخصيت را از ايراني گرفتند و ملت ايران را تحقير مي كردند. امروز فضا به مدد۲۲ بهمن حركت امام (ره) و خون هاي شهدا و نيروي مردم ايران به جايگاهي مناسب و در شان خويش رسيده است.وي در خصوص حق ملت در برخورداري از انرژي هسته اي به نامه دانشمندان و اساتيد دانشگاه به كوفي عنان در حمايت از اين حق اشاره كرد و گفت: دنيا و استكبار بايد بداند آنچه نظام، رهبر معظم انقلاب و تمام اركان نظام ما مي گويند حرف همه ملت است.امام جمعه موقت تهران با اشاره به پيروزي حماس در انتخابات فلسطين گفت: حماس بايد بداند كه دشمن مي خواهد اختلافات داخلي در بين آنها ايجاد كند، فلسطينيان بايد به صبر و تقوا عمل و وحدت خود را حفظ كنند.وي افزود: اگر غرب شعار دموكراسي مي دهد، چرا در مقابل راي مردم مي  ايستد و حماس را تروريست معرفي مي كند و در واقع مردم را تروريست مي داند.

ديدار هاشمي رفسنجاني با علما و مراجع تقليد در قم
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سفر دو روزه خود به استان قم، با چند تن از علما و مراجع عظام ديدار كرد.هاشمي رفسنجاني با آيات عظام فاضل لنكراني، ناصر مكارم شيرازي، موسوي اردبيلي، جوادي آملي، نوري همداني، شبيري زنجاني، صانعي، ميرزاجواد تبريزي،  بهجت و سيدجواد شهرستاني، مشكيني و صافي گلپايگاني ديدار كرد و پيرامون مسائل جهان اسلام و مسائل كشور به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزير كشور: ارزيابي من اين است كه سقوط هواپيماي ۱۳۰-C و فالكن
با طراحي دشمن صورت گرفته است
ايسنا: وزير كشور در بازگشت از سفر يك روزه به اهواز با اشاره به برنامه هاي منسجم عوامل اطلاعاتي دشمن در ايجاد ناامني در كشور گفت: حتي ارزيابي من اين است كه سقوط هواپيماي C-۱۳۰ و فالكن با طراحي دشمن و از طريق اقدامات الكترونيكي آنها صورت گرفته است.پورمحمدي در حاشيه حضور در «جشنواره دانش آموختگي فراگيري آموزشگاه هاي علمي و تخصصي ناجا» و در پايان سفر يك روزه اش به اهواز كه براي شركت در مراسم تشييع پيكر شهداي انفجارهاي اخير اين شهر انجام شده بود، درباره پيگيري هاي صورت گرفته جهت دستگيري عوامل بمب گذاري گفت: ردپاهاي خوبي از بمب گذاران اهواز به دست آمده و طي عمليات شناسايي عواملي كه در رابطه با حوادث تروريستي نقش داشتند، عمدتا شناسايي و تعداد زيادي از آنها دستگير شدند؛ به طوري كه پرونده ۱۰ تن از آنها تكميل و جهت رسيدگي قضايي در اختيار دادگاه قرار گرفته است.

قائم مقام وزير خارجه: ايران در بررسي
پيشنهاد روسيه جدي است
مهر: قائم مقام وزير خارجه با بيان اينكه پيشنهاد ارائه شده از سوي روسيه در حال بررسي است، گفت: با برخي تغييرات و افزودن برخي موارد از جمله ادامه تحقيقات هسته اي در ايران به آن پيشنهاد قابل ملاحظه خواهد بود و ايران براي بررسي اين پيشنهاد و ساير پيشنهادات مشابه جدي است.مهدي مصطفوي ضمن تشريح اهداف سفر خود به مالزي و ملاقات با مقامات بلندپايه اين كشور با شركت در يك مصاحبه مطبوعاتي در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در مالزي به سئوالات خبرنگاران رسانه هاي گروهي پيرامون مسائل مختلف به ويژه تحولات پرونده هسته اي كشورمان پاسخ داد.وي در خصوص پيشنهاد روسيه مبني بر غني سازي در خاك آن كشور نيز اظهار داشت: پيشنهاد ارائه شده از سوي روسيه در حال بررسي است و به نظر مي رسد با برخي تغييرات و افزودن برخي عناصر از جمله ادامه تحقيقات هسته اي در ايران، به آن، پيشنهاد قابل ملاحظه اي باشد و ايران از هرگونه مشاركت ساير كشورها استقبال مي كند و براي بررسي پيشنهادات ديگر نيز جدي است.مصطفوي درباره اظهارات اخير ژاك شيراك در خصوص استفاده از سلاح هسته اي گفت: محكوميت اين اظهارات از سوي جمهوري اسلامي ايران و اشاره به سابقه بد قدرت هاي اتمي از جمله در هيروشيما و نيز كشتار ميليوني مردم الجزاير به وسيله فرانسوي ها، كه هنوز از اذهان مردم جهان پاك نشده و هرگونه كشتارجمعي و استفاده از تسليحات هسته اي از نظر ايران محكوم و مردود است.

يادداشت
پيروزي حماس، پيروزي مقاومت
هادي صبا
هرچند كه در شش  دهه گذشته همواره خاورميانه جايگاه ويژه اي در سياست جهاني داشته و مناسبات بين المللي از آن تأثير ويژه مي پذيرفته، اما در شرايط كنوني خاورميانه به عنوان «محور» و شايد اصلي ترين محور در مناسبات بين الملل عمل مي كند. در خاورميانه عليرغم جايگاه ويژه اي كه عراق پيدا كرده و نقش ويژه اي كه لبنان پس از آزادي جنوب لبنان در آن ايفا مي كند، هنوز هم فلسطين تعيين كننده سرنوشت منازعات و رقابت هاي بين المللي در اين منطقه حساس است. به همين دليل پيروزي حماس همچون يك زلزله معادلات را دگرگون نمود، ابهامات آينده منطقه را افزون تر ساخت؛ و اما چند نكته درخور توجه:
۱- پيروزي حماس واقعيت هاي پيشين را دگرگون كرد و اينك همه طرف هاي ذيربط اعم از منطقه اي و بين المللي ناگزير بايد تمام توان خود را به كار بندند تا در ترسيم صحنه جديد تا حد ممكن از زيان هاي خود بكاهند و در صورت امكان دستاوردي براي خويش مهيا كنند، اما در اين ميان شايد بتوان اصلي ترين زيان ديده انتخابات فلسطين را اسرائيل به شمار آورد. «حماس» به عنوان ستون فقرات مقاومت و با برافراشتن شعار مقاومت توانست رأي موافق اكثريت ملت فلسطين را به دست آورد. بدين ترتيب «مشروعيت سياسي» آن ضربه اي مهلك بر پيكره سياست اسرائيل در تروريست خواندن اين گروه وارد آورده است. آمريكا و كشورهاي اروپايي كه تاكنون براي همراهي با اسرائيل حماس را تروريست مي خواندند يا بايد با ادامه سياست خود ملت فلسطين را تروريست بخوانند و يا آن كه با عقب نشيني در اين موضع شكست سياست قبلي خويش را پذيرا گردند.
۲- اين يك فرصت براي كشورهاي عربي است كه با استفاده از آن قادر خواهند بود، روند امتيازدهي اجباري به آمريكا و اسرائيل را متوقف سازند. آنها مي توانند با استفاده از اين فرصت در ترسيم صحنه جديد نقش مؤثري ايفا نمايند به گونه اي كه منافع كشورهاي خود را تأمين كنند.
۳- به نظر مي رسد جنبش فتح كه پيش از اين و براي چند دهه متوالي رهبري فلسطين را به طور انحصاري در دست داشته است، اينك با ضربه اي مهلك مواجه شده كه شايد بتوان تأثيرات آن بر ساختار تشكيلاتي اين گروه را حتي بيش از فقدان مرحوم عرفات بنيانگذار و رهبر آن دانست. اختلافات بنيادين ميان نسل قديمي و نسل جديد از يكسو و اختلاف در استراتژي از سوي ديگر اين تشكيلات را فرسوده ساخته بود. برخي از رهبران فتح برآنند كه بايد استراتژي مذاكره با اسرائيل مبناي كار باشد درحالي كه برخي ديگر از شخصيت هاي فتح ازجمله مرحوم عرفات مقاومت و مذاكره همزمان را مناسب ترين شيوه مي دانستند. اينك فتح در بهترين حالت بايد شراكت حماس در سياست سازي فلسطين را بپذيرد. در نتيجه بايد گفت استراتژي مبتني بر مذاكرات بدون مقاومت ديگر مجالي براي بروز ندارد.
۴- شايد نتايج انتخابات براي حماس نيز شگفت انگيز باشد. حماس خود را براي پيروزي مطلق در انتخابات مهيا نكرده بود. آنچه حماس درپي آن بود كسب يك اقليت قابل توجه مثلا حدود ۳۵ درصد اعضاي پارلمان بود تا در پرتو آن مشروعيت سياسي لازم براي ادامه برنامه مقاومت را كسب نمايد. به همين دليل در انتخابات بيش از هر چيز بر «مقاومت» به عنوان بهترين گزينه براي مقابله با دشمن تأكيد مي كرد. اينك حماس به عنوان پيروز ميدان خود نيز با ابهامات جديدي مواجه شده كه شايد هنوز پاسخي براي آنها نيافته است. اظهارات ديروز خالد مشعل رئيس دفتر جنبش حماس كه اينك به قوي ترين شخصيت سياسي فلسطين بدل شده بيانگر همين ابهام است. او مي گويد بايد ببينيم آقاي محمود عباس از ما چه مي خواهد. ما هرگز نقشه راه را نخواهيم پذيرفت، ما هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت.
هرچه باشد پيروزي حماس، پيروزي گروهي است كه ستون فقرات مقاومت و انتفاضه در فلسطين به شمار مي آيد. افزون بر آن با توجه به ارتباط تشكيلاتي حماس با اخوان المسلمين بايد اين پيروزي در كنار به صحنه آمدن اخوان در مصر و ديگر كشورهاي منطقه نيز مورد توجه قرار گيرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |