يكشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۴
مصاحبه با وين روني
به آينده جزيره مي نگرم
000744.jpg
بدون شك او معروف ترين بازيكن بيست ساله روي زمين است. او مهاجمي است كه مسئوليت هاي زيادي چه از جانب باشگاه و چه تيم ملي بر روي شانه هايش حس مي كند و البته اگر وقت كند بعضي اوقات نيز جواني مي كند!!! روني در تابستان ۲۰۰۴ به منچستر يونايتد ملحق شد (با مبلغ سي ميليون پوند) و در نخستين حضورش با پيراهن شياطين سرخ سه گل برابر فنر باغچه در ليگ قهرمانان به ثمر رساند و نشان داد كه چرا اين قدر فرگي به سرعت او را به خدمت گرفته است. يك ماه بعد از حضورش گلي به ثمر رساند كه ركورد شكست ناپذيري آرسنال را پس از چهل و نه بازي شكست. شكست برابر آرسنال در فينال جام اتحاديه و آن هم در ضربات پنالتي باعث شد تا او در نخستين فصل حضورش در اولد ترافورد از كسب جام محروم بماند. سطح بازي او از زمان پيوستنش به من يو اينقدر بالا بوده كه سرالكس فرگوسن در مورد او گفته: «روني بهترين بازيكن سي سال اخير انگلستان است.» به هر حال همگان منتظر بازي هاي درخشان او در منچستر و تيم ملي هستند و به نظر مي رسد در آينده او به يكي از بهترين هاي تاريخ انگلستان و حتي بهترين هاي فوتبال دنيا تبديل شود. او با وجود تنها بيست سال سن بسيار با تجربه بازي مي كند و گل هاي فوق العاده اي به ثمر مي رساند. بايد منتظر ماند و نظاره گر بازي هاي او در جام جهاني نيز بود. او و مايكل اوون زوج بسيار خطرناكي را تشكيل داده اند كه مي تواند براي هر تيمي خطرناك باشد.
* آيا زماني را كه منچستر يونايتد اعلام كرد كه قصد دارد تو را به خدمت بگيرد به ياد داري؟
- حقيقتاً خوشحال شدم كه تيمي مثل من يو قصد امضاي قرارداد با من را داشت. به مشاوران و وكيلم گفتم كه دوست دارم به آنجا بروم و از قضيه مطمئن شوم. پس از آن ديگر كار به دو باشگاه مربوط مي شد كه بر سر قيمت با هم كنار بيايند. در تمام طول مذاكرات دوست داشتم به منچستر بپيوندم و مسايل نيز خوب پيش رفت اما يك دفعه مذاكرات متوقف شد كه اين درست قبل از پايان مهلت نهايي نقل و انتقالات بود. آن زمان كمي مضطرب شدم ولي در نهايت انتقال انجام شد. زماني كه قرارداد را امضاء كردم مردم زيادي براي تماشا آمده بودند و من شگفت زده شدم. روز بعد اولين جلسه تمرين را براي منچستر شروع كردم.
* اولين روز تمرين چه طور بود؟
- واقعاً عصبي بودم. بازيكنان بزرگي مثل كينو (روي كين) و گيكزي (رايان گيگز) را مي بينيد كه توجهشان جلب مي شود. روزهاي بسيار سختي بود، اما بازيكنان فوق العاده خوب بودند. از اين كه اين قدر سريع به باشگاه آمده بودم همه شگفت زده شده بودند.
* به عنوان يك بازيكن اورتوني بيشتر از كدام بازيكن هراس داشتيد؟
- كانتونا و سولشيائر كه اكثر اوقات به ما گل مي زد. بكهام و اسكولز نيز بازي هاي خوبي را برابر اورتون به نمايش مي گذاشتند و البته مارك هيوز كه زمان كوتاهي را نيز در اورتون بازي مي كرد واقعاً برايم خيلي جذاب بود كه در باشگاهي كه چنين بازيكنان بزرگي حضور داشتند بازي كنم.
* اگر فقط يك بازيكن را انتخاب كني؟
- احتمالاً اولي. (سولشيائر)؛ وقتي به گوديون مي آمد سخت تلاش مي كرد و بيشتر اوقات گل هاي فوق العاده اي به ثمر مي رساند. هميشه از اين كه او برابر اورتون بازي كند نفرت داشتم.
* براي ما راجع به نخستين بازي ات براي منچستر و هت تريك برابر فنر باغچه صحبت كن؟
- فرگي از چند روز قبل گفته بود كه برابر فنرباغچه بازي مي كنم و من نيز مشتاق رسيدن زمان بازي بودم. آن نخستين بازي ام بود و هواداران بسيار خوشحال بودند. بايد بگويم كه ده، پانزده دقيقه اي طول كشيد تا در جريان بازي قرار بگيرم و زماني كه اين اتفاق افتاد واقعاً بازي خوبي ارائه كردم. البته از لحاظ بدني برايم دشوار بود چون چند وقتي بازي نكرده بودم، اما در پايان همه چيز به خوبي تمام شد.
* اين يعني هواداران خيلي زود تو را در قلبشان جاي دادند!!
- فكر مي كنم كه فوق العاده است. از اولين بازي كه براي من يو انجام دادم آنها نامم را مي خواندند. خيلي دوست داشتم تمام قدرتم را براي تيم و باشگاه به كار بگيرم. وقتي شنيدم كه آنها اسمم را مي خوانند واقعاً انگيزه بيشتري پيدا مي كردم و تمركزم روي بازي افزايش پيدا مي كرد، اگرچه جو اولدترافورد بعضي مواقع وحشتناك است!!
* فرگوسن چه تأثيري بر فوتبالت داشته است؟
- او من را از انتظاري كه در بازي دارد مطلع كرد و توقعش از تيم را به من توضيح داد. فرگي مربي بزرگي است و همه احترام زيادي براي او قائل هستند. اگر به عملكرد او نگاه كنيد متوجه مي شويد كه خارق العاده است؛ به نظر من او بهترين است. اگر از هر بازيكني كه به من يو آمده بپرسيد، همين را خواهد گفت. او حتي شماره تلفن همراهش را به ما داده تا اگر به چيزي يا كاري نياز داشته باشيم براي ما انجام دهد و مشكل را حل كند. اولين باري كه او را ديدم كمي عصبي بودم، واقعاً اين طور بود. تنها موقعي كه او را ديدم از تلويزيون بود و از يك برنامه زنده و همان زمان فهميدم كه فوق العاده است و بالاخره كه از نزديك او را ملاقات كردم همان طور بود.
* با چه كساني در باشگاه صميمي تر هستي؟
- جان اوشي، ريوفرديناندو وس براون كه بيشتر در خانه با هم به بازي با كامپيوتر مشغول هستيم، طرفداران پروپاقرص فيفا ۲۰۰۶ هستيم. من هميشه منچستر يونايتد را براي بازي انتخاب مي كنم و گلزن برتر اين تيم رود فان نيستلروي است نه من!!!
000741.jpg
*چه كسي بهترين بازيكن منچستر است؟
- احتمالاً پل اسكولز. توانايي او در پاس و شوت فوق العاده است. او الگوي خوبي براي بازيكنان جوان و تازه وارد است. البته وس براون بدترين است، نه شوخي كردم، او هم بازيكن خوبي است ما فقط بعضي اوقات شوخي مي كنيم.
* يكسال حضورت در منچستر را چطور ارزيابي مي كني؟
- درست مثل يك رؤيا بود، اما هيچ جامي در برنداشت. هرگز اين قدر شاد و خوشحال نبودم، من به طور عجيبي به باشگاه آمدم و مطمئنم كه روزهاي بهتري نيز در پيش خواهيم داشت. انتظارات از تيم خيلي بالاست كه بايد به آن عادت كرد. وقتي به گذشته نگاه مي كنيم، متوجه مي شويم كه منچستر افتخارات زيادي دارد.
* صحبت راجع به از دست دادن جام شد، چه خاطره اي از بازي نهايي جام اتحاديه به ياد داري؟
- ما واقعاً خوب بازي كرديم و فقط بد شانس بوديم و از موقعيت ها استفاده نكرديم و در ضربات پنالتي مغلوب شديم. واقعاً ناراحت كننده بود؛ اما از بازي بيشتر ضربه خورديم و اگر از فرصت ها استفاده مي كرديم حتماً برنده مي شديم.
* آيا مطمئن هستي كه در ارديبهشت آينده (ماه مه) مدال قهرماني را بر گردن خواهي داشت؟
- يقيناً. خوشبختانه، چلسي چند امتيازي را بالاخره از دست مي دهد و ما مي توانيم از آنها جلو بيفتيم. آنها شروع خوبي داشتند اما اگر فقط امتيازاتي را از دست بدهند يك تيم ديگر جاي آنها را مي گيرد و آن تيم منچستر يونايتد است.
* آيا ليگ قهرمانان هنوز هم براي باشگاه يك اولويت است؟
- در اين چنين باشگاهي ما مجبور به فتح تمامي رقابت هاي ممكن هستيم. اول از همه ما به دنبال كسب قهرماني ليگ برتر هستيم اما ليگ قهرمانان هم دستاورد بزرگي محسوب مي شود. تعداد جام هايي كه در گذشته نه چندان دور منچستر آنها را فتح كرده كم نيست و بعضي بازيكنان باقي مانده از آن دوره طلايي دوست دارند كه به تاريخ پر افتخار منچستر جامهاي ديگري را نيز اضافه كنند.
* در آخر، در لباس منچستر به چه آرزوهايي فكر مي كنيد؟
- ساده است. باشگاهي مثل منچستر بايد مدالهاي زيادي را به دست بياورد و من فكر مي كنم كه ما به اندازه كافي قدرت داريم تا اين كار را انجام دهيم.

دريك نگاه
000747.jpg
شناسنامه
نام كامل: وين روني
تاريخ تولد: بيست و چهارم اكتبر ۱۹۸۵
محل تولد: ليورپول، انگلستان
قد: ۱۷۸ سانتي متر
وزن: ۷۸ كيلوگرم
پست: مهاجم
باشگاه ها: اورتون، منچستر يوناتيد
نخستين بازي ملي: فوريه ۲۰۰۳ برابر استراليا
بازي ملي: ۱۸ بازي و ۹ گل
افتخارات: بازيكن سال اروپا (۲۰۰۳) در رده زير بيست و يكسال
بازيكن جوان سال فوتبال فيفا (۲۰۰۵)
000771.jpg
وين روني يكي از مهاجمين جوان فوتبال جزيره است.
كمتر كسي مي توانست به اين واقعيت برسد كه يك مشت زن جوان با قدرت بدني بسيار بالا و مشت هايي آهنين روزي يكي از بهترين مهاجمان فوتبال در جهان باشد. روني جوان اين فرضيه را معني كرده و با جداشدن از جمع بوكسورهاي هم سن و سال خود سرانجام از فوتبال سر درآورد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |