پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۴ - Feb 2, 2006
ادب و هنر
Front Page

براي مسئولان عقيدتي سياسي منطقه هوايي مهرآباد
دل ها بي قرار است، بي قرار
002355.jpg
سعيد زاهديان :روز اول محرم است و چشممان گريان؛من و سيد و جعفر و حاج نعيم و حميد و مرتضي، محسن و مهدي و عباس آقا، نشسته ايم كنار سكوهاي خاك آلود مسجد امام حسن مجتبي(ع) و غمباد گرفته ايم كه امسال _ بعد از ۱۵ سال- به كدام گناه و به جرم كدام معصيت نبايد خيمه عزاداري ما بر پا باشد.
از صاحب خانه با زبان بي زباني، با زبان دل، مي پرسيم مگر ما چه كرده ايم كه امسال محرم ما را داخل مسجد راه نمي دهند، هيأت ما را تعطيل كرده اند؟ آخر مگر مي شود هيأت عزاداري سيدالشهدا(ع) را تعطيل كرد؟
به هر كجاي شهر كه نگاه مي كنيم، سياه پوش است و در هر كوچه و پس كوچه اي قدم مي زنيم پارچه سياه هيأت را كه مي بينيم داغ دلمان تازه مي شود.
مي خواهيم از ته دل فرياد بزنيم و به بروبچه ها و مسئولان عزيز و دلسوز عقيدتي- سياسي منطقه هوايي مهرآباد بگوييم كه ما بچه هاي عاشق شهرك آسمان همين يك هيأت را داريم كه هر سال به عشق آقا اباالفضل العباس(ع) برپا مي شود، دور هم جمع مي شويم و دوستان يكديگر را مي بينند.
بعد از يك سال گرد هم مي آييم ، جامه سياه تن مي كنيم. و فارغ از تمام دغدغه هاي كار و زندگي نوحه اي مي خوانيم، سينه اي مي زنيم، دسته اي به راه مي اندازيم و وقتي به خودمان مي آييم، مي بينيم همين رفقا كه سال تا ماه از هم خبر ندارند، با اين هيأت ۵۰۰ نفر _ تاسوعا و عاشوراي حسيني تا ۲-۳ هزار نفر هم- به مسجد كشانده اند، همه با لباس  سياه، همه عزادار همه عاشق، همه پردرد، همه نالان و همه حسيني.
مي خواهيم بلند فرياد بزنيم و به دوستانمان در عقيدتي -سياسي نيروي هوايي (به همان عزيزان) بگوييم كه ما با پول خودمان هيأت را اداره مي كنيم، پرچم مي خريم، دسته به راه مي اندازيم و هميشه ظهر تاسوعا و عاشوراي حسيني خرج مي دهيم و شما به جاي آن كه دستمان را بگيريد و كمك كنيد، به ما مي گوييد نياييد!
مي گويند نذورات نگيريد، مي گوييم به روي چشم و از جيب خرج مي كنيم، مي گويند متولي مسجد كار دارد، مي گوييم خودمان اداره مي كنيم، مي گويند برنامه شما طول مي كشد، مي گوييم تا ساعت ۱۱ شب تمام مي كنيم و نه يك دقيقه كمتر و نه حتي يك ثانيه بيشتر؛ اما قبول نيست، تازه مگر اينها مي شود دليل براي تعطيل كردن هيأ ت عزاداري؟
مي خواهيم بپرسيم وقتي هيأت ما را تعطيل مي كنيد، اين بچه ها كجا مي روند، آيا قهر مي كنند، - نه قهر با هيأت بلكه با شما مسئولان- و مي روند سراغ هيأت ديگري، يا خانه نشين مي شوند و شايد هم خيابان گردي و پرسه در شهر پرخطر را انتخاب مي كنند؟!
اگر خانه نشين شوند كه فبها، ولي اگر غير اين باشد كه واويلاست، واويلا!  امروز چشمانمان گريان است و تا روزي كه پرچم هيأت ما مثل همه هيأت ها بالا نرود و رقص پرچم ياحسين مان را بر بام مسجد امام حسن مجتبي(ع) تماشا نكنيم، اين اشك بند آمدني نيست كه نيست.
دلمان مي خواهد براي امام حسين(ع) و كربلا گريه كنيم، نه براي تعطيلي هيأت و حسينيه مان.
مي خواهيم و از همه شما مسئولان نيروي هوايي و عقيدتي- سياسي منطقه هوايي مهرآباد عاجزانه مي خواهيم كه اين بچه هاي با صفا و پرشور شهرك آسمان را دريابيد كه امسال محرم دل همه ما بي قرار است؛ همه بي قراريم، بي قرار.

گزارش نشست نقد و بررسي بازي آخر بانو
روايتي امروزين از ابراهيم پيامبر و هاجر
002367.jpg
گروه ادب و هنر : نشست نقد و بررسي رمان «بازي آخر بانو» نوشته بلقيس سليماني - با حضور بهناز علي پور گسكري ، محمد حسن شهسواري ، حسن ميرعابديني و علي اصغر محمدخاني ، عصر سه شنبه در شهر كتاب مركزي برگزار شد .
در اين نشست بهنازعلي پورگسكري ، نويسنده و منتقد ادبي درتشريح نقاط مثبت «بازي آخر بانو» اظهار داشت: با خواندن اين رمان به وضوح پي مي بريم كه نويسنده هوشياري داستان را نوشته است و از معدود رمانهايي است كه به عنوان كار اول مرا غافلگير كرد و به تحسين واداشت.
اين رمان تلميح خلاقانه اي به صورت بينامتني به داستان ابراهيم پيامبر(ع) دارد با اين تفاوت كه شخصيت ابراهيم در اين رمان با ابراهيم نبي(ع) تناقض هاي فردي دارد و گلبانو هرچند ياد آور هاجر است ولي بر خلاف او پويا و فعال است.
علي پور اضافه كرد: اين رمان صحنه بازيگري انسانهاست ؛ بازيهايي كه در آنها نقش بازيگر و بازيگردان عوض مي شود و به جاي هم مي نشيند . زمان و بستر اين رمان از آغاز انقلاب اسلامي تا ابتداي دهه هشتاد يعني بيست سال از حساس ترين دوران حيات سياسي ايران معاصر را شامل مي شود .دوراني كه گروه هاي مختلف به نام مردم و با شور و احساس وظيفه، خاطراتي از تخريب و جنايت را به جاي گذاشتند . اين شعور در پايان رمان به شعور تبديل مي شود و با مهارت نويسنده ، استحاله فكري انقلابيون نمايان مي شود .
اين منتقد ادبي فقدان جانب داري و قضاوت نويسنده در كنار نزديكي رمان به واقعيت هاي نزديك به ذهن خواننده را از نكات مثبت آن دانست و ادامه داد : راوي هر فصل ، يكي از شخصيت هاي رمان است و با ورق خوردن برگ هاي كتاب كم كم اين رمان عرصه صداهاي مختلفي مي شود . هر روايت، آينه روايت ديگر مي شود و با يك سطر فاصله، يك پرش زماني بدون سكته ديده مي شود . تكنيك هاي متعددي در پرداخت شخصيت هاي رمان به چشم مي خورد و تمام حوادث داستان مطابق بازي سرنوشت پيش مي رود. در ادامه نشست ، حسن مير عابديني برترين ارزش اين رمان را در پرداختن نويسنده به دوران بحث انگيز دهه شصت دانست كه همواره امكان پرداختن به آن كمتر وجود دارد .
وي ادامه داد : اين رمان در جريان ادبيات در حيطه واقع گرايي انتقادي قرار دارد و شخصيت هاي آن تابع شرايط هستند . رمان بين اول شخص هاي مختلف رد و بدل مي شود و همه انديشه هاي جريان داستان در روايت شركت داده مي شوند، در حالي كه تمام تك گويي ها حول محور گلبانو است كه نمونه نوعي زن روشنفكر ايراني در دو دهه اخير محسوب مي شود.
مير عابديني خاطر نشان كرد:با خواندن اين رمان دليل افزايش شگفت انگيز زنان نويسنده ايراني در دهه هاي هفتاد و هشتاد روشن مي شود زيرا در اين رمان مردان از مرگ مي نويسند ولي زن (گلبانو در اين داستان) از مرگ شروع مي كند و به زندگي مي رسد . يعني به تبع شهرزاد افسانه اي مي كوشد زندگي را از چنگ مرگ رها كند .
در ادامه نشست ، محمد حسن شهسواري پرداختن داستان به نسلي فراموش شده ، گزارشي بودن بيان رمان و عدم نمايش حقيقتي واحد در رمان را از نكات بارز آن دانست و يكي از معدود ضعف هاي «بازي آخر بانو» را هدفمند پيش رفتن افراطي آن عنوان كرد .
در پايان نشست ، بلقيس سليماني منتقد ادبي و نويسنده رمان اظهار داشت : نويسنده اولين منتقد اثر خويش است و هر نويسنده در هر جا كه با ابهامي روبرو شود در مي يابد كه ضعفي در كارش وجود دارد حتي اگر كاملا به آن واقف نباشد .
وي در مورد انگيزه نگارش اين اثر گفت : دغدغه ذهني من در كنار ضرورتي كه در سال هاي اخير براي تبيين
كابوس هاي نسل خود احساس مي كردم سبب نگارش اين رمان شد. با وجود اينكه اكنون بهترين زمان براي نگارش و تبيين وقايع دهه شصت در آثار هنري است به نظر مي رسد زمان براي نوشتن تاريخ آن داران باقي است .

كتابخانه هاي مدارس ؛كمبود كتابدار و كتابشناس
سيد ابوالحسن مختاباد
خبر: علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در مشهد گفت: در طول سال ۸۵ تمامي مدارس كشور به كتابخانه مجهز مي شوند.
وي همچنين افزود: در حال حاضر فضاها و امكانات مطالعاتي كشور بيشتر صرف مطالعات درسي دانش آموزان مي شود و ما در نظر داريم تا سال آينده مدارس كشور را به كتابخانه تجهيز كنيم.
نكته: اينكه رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي اهتمامي جدي دارند بر گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني، امري محترم و قابل ستايش است (جداي از اينكه اين پرسش مطرح است كه نحوه تعيين و اختصاص بودجه براي ايجاد كتابخانه ها در مدارس چه ارتباطي با كتابخانه ملي دارد)، اما كتابخانه هاي مدارس بيش از آنكه مشكل سخت افزاري (اختصاص و تجهيز كتابخانه ها) داشته باشند، با مشكلي نرم افزاري به نام نبود نيروي انساني مناسب يا همان كتابدار دلسوز، علاقه مند، خبره و با دانش روبه رو هستند. هم اكنون مسئولان كتابخانه هاي مدارس معلماني هستند كه بيكارند و مدير مدرسه و يا مسئول نيروي انساني منطقه مورد نظر آموزش و پرورش به دليل آنكه پستي خالي براي تدريس فرد ياد شده ندارد، وي را به كتابخانه مي فرستد (بخوانيد تبعيد مي كند)، بسياري از اين انسان هاي محترم هم چون دركي از كتاب و كتابخواني ندارند، در حد كارمندي معمولي به ثبت ورود و خروج كتاب ها اكتفا مي كنند، بدون آنكه به دانش آموزان در اين زمينه مشورتي دهند و يا فهرستي از كتاب هاي مناسب اين سنين را پيشنهاد دهند و الخ.پس شايسته است كه ابتدا يا همزمان با تمهيد براي راه اندازي و تجهيز كتابخانه هاي مدارس ، به فكر تربيت نيروي انساني( كتابدار و كتابشناس ) مورد نظر باشيم .

ماجراي چكهاي برگشتي ۵۰۰ هزار توماني به اهالي موسيقي و سمند و پرايد به ديگران
صبح شد صداي ساز درآمد
002364.jpg
گروه ادب و هنر: داريوش پيرنياكان ، دبير و سخنگوي شوراي سياستگذاري مركز موسيقي از سمت خود كناره گيري كرد تا بحران به وجود آمده درمركز موسيقي بار ديگر صبغه علني تري به خود بگيرد .
مركز موسيقي بابت اجراي ضعيف جشنواره موسيقي فجر با انتقادات فراواني روبرو شده و حتي برخي از نوازندگان و خوانندگان موسيقي نواحي ايران نيز كه دستمزدهاي آنها در جشنواره هاي گذشته پيش از سفرشان پرداخت مي شد(رقم اين دستمزد بين ۵۰تا ۱۰۰ هزار تومان براي هر نوازنده است) امسال به دليل عدم پرداخت و كم توجهي مسئولان جشنواره حتي شنيده شده است كه در صدد جمع آوري طوماري براي ارسال به وزير براي شكايت از دست اندركاران اين بخش اند . از سوي ديگر شنيده شده است كه اين روزها از سوي سازمان بازرسي و نيز مديريت وزارت ارشاد ، تيمي براي بررسي و نظارت بر گذشته اين دفتر به اين مركز گسيل شده است و چند تن از مديران جشنواره نيز از كار بركنار شده اند . همزمان خبر رسيده كه انجمن موسيقي ايران هم براي چند روزي ( به دليل حضور تيمي از سوي بازرسي) تعطيل شده بود. به گزارش همشهري گروه بازرسي اداره ساماندهي امكانات و نيروي انساني وزارت ارشاد در انجمن موسيقي ايران مستقر شده اند تا گردش مالي اين انجمن را مورد بررسي قرار دهند. اين اداره از چندي پيش به بررسي امور مالي بخش هاي مختلف معاونت هنري مشغول و در حال حاضر نيرو هاي آن در فرهنگسراي نياوران و انجمن موسيقي مستقر شده اند . اين درحالي است كه اين انجمن در جشنواره امسال هيچ گونه مدخليتي نداشته و دست اندركاران جشنواره آن را از دايره كاري جشنواره بيرون گذاشته بودند . در هر حال داريوش پيرنياكان در گفت و گوي خود با ميراث خبر ضمن اعلام كناره گيري از شوراي عالي سياست گذاري دفتر موسيقي ارشاد گفت كه ديگر در هيچ جشنواره موسيقي اي شركت نمي كند.
داريوش پير نياكان در اعتراض به عملكرد وزارت ارشاد در مقابل هنرمندان موسيقي از شوراي عالي سياستگذاري استعفا داد. او در اين باره گفت:
«بي احترامي و بي توجهي به موسيقي تا جايي پيش رفته كه وقتي مي خواهند از برگزيدگان جشنواره موسيقي فجر و هنرمندان پيشكسوت تجليل كنند، به آنها تنها چك هاي پانصد تا هفتصد هزار توماني مي دهند كه آن هم به دليل اينكه يك امضا كم داشت، برگشت خورد و نقد نشد. در حالي كه به هنرمندان سينما سمند و پرايد اختصاص مي يابد. اين تفاوت فاحش چه دليلي دارد؟ از استاد همايون خرم بعد از شصت سال فعاليت در حوزه موسيقي تجليل كردند و هفتصد هزار تومان دادند كه چك آن هم پرداخت نشد و برگشت خورده است.
اين مبلغ براي استاد فريدون حافظي كه هشتاد و سه سال سن دارد و از سال ۱۳۲۳ در راديو ساز مي زده، چه معنايي مي تواند داشته باشد. واقعا مسئولين بايد از خود بپرسند براي اين هنرمندان چه كار كرده اند؟ يعني موسيقي اينقدر محقر است كه از يك استاد بزرگ آن اينچنين تقدير مي شود، پس چرا جشنواره موسيقي برگزار مي كنيد؟»
او در گفتگوي خود با ميراث ضمن گله مندي از صدا و سيما گفت :«من به عنوان كسي كه سي و پنج سال است در اين عرصه كار مي كنم، ديگر در هيچ جشنواره و برنامه اي مشاركت نمي كنم و از هنرمندان ديگر هم مي خواهم كه همين كار را بكنند. بهتر است چك ها را هم برگردانند.
شايد جاي ديگري بيشتر به آن احتياج باشد. هنرمندان موسيقي نبايد در مقابل اين بي احترامي سكوت كنند. تاريخ فردا درباره ما قضاوت مي كند. ما با كسي دشمني و معارضه نداريم و تنها مي خواهيم حقي كه براي هنرمندان ديگر وجود دارد براي ما قايل شوند و از هنر موسيقي حمايت كنند.»
پير نياكان نمونه هايي از بي توجهي نسبت به موسيقي را مثال مي زند و مي گويد:« مسئول دفتر موسيقي تا آخرين روزهايي كه به شروع جشنواره مانده بود، نمي دانست كه بالاخره به جشنواره بودجه مي دهند يا نه؟ وضعيت اركستر سمفونيك هنوز نا بسامان است با وجودي كه وزير ارشاد دستور داده بود هر چه سريعتر به مشكلات آن رسيدگي كنند.
بارها قرار بود به وضعيت هنرمندان اركستر ملي و اركستر سمفونيك رسيدگي شود. اما هيچ توجهي به آنها نشد. به نظر من عده اي نمي خواهند موسيقي به عنوان يك هنر مستقل مطرح شود.
چنين رفتارهايي حاكي از آن است كه موسيقي به ديده تحقير نگاه مي شود. در جايي كه موسيقي هنوز به عنوان يك هنر شناخته نمي شود چرا بايد جشنواره موسيقي برگزار شود؟ »
او ادامه داد:« هدف ما حمايت از هنر است. جامعه موسيقي در اين بيست و هفت سال ثابت
كرده اند كه با دولت و مردم همراه هستند و قصد سياسي كاري و سوء استفاده ندارند. سرود هاي اول انقلاب كه توسط هنرمنداني مثل شجريان، عليزاده، شهرام ناظري و ديگران ساخته مي شد، فراموش شده است؟مگر همين موسيقي نبود كه مردم را به وجد مي آورد و آنها را از پيروزي انقلاب شاد مي كرد؟ مگر همين هنرمندان نبودند كه در زمان جنگ همراه مردم بودند؟ در دوران انقلاب، جنگ و سازندگي صبر كرديم و گفتيم كه هنوز مسايل واجب تري وجود دارد كه به آن رسيدگي شود.
در سال هاي بعد هم منتظر بوديم تا بالاخره روزي فرا برسد كه نوبت حمايت از موسيقي هم بشود. چه زماني بهتر از امروز. تا كي موسيقي نبايد به عنوان يك هنر مستقل شناخته شود؟ »
سخنگوي شوراي عالي سياستگذاري ارشاد به ناديده گرفتن بانوان هنرمند موسيقي اشاره مي كند و آن را دليلي ديگر بر نگاه هاي تحقير آميز نسبت به اين هنر مي داند و اضافه مي كند:«نام خانم هاي هنرمندي چون هنگامه اخوان، افليا پرتو و پري زنگنه از ليست هنرمنداني كه قرار بود به آنها در اختتاميه جشنواره فجر لوح تقدير داده و از آنها تجليل شود حذف شد. اين چه رسمي است. مگر آنها شايسته تقدير نيستند؟»

حسينيه
از امروز تا هر روز كه پرچمي به اسم سالار شهيدان برپا باقي مانده باشد، اين ستون را به بروبچه هاي هيأت هاي حسيني هديه مي كنيم. خبرهاتان را بفرستيد تا با افتخار و تيمن به چاپ برسانيم.
اگر گزارشي از حول و حوش تكيه ها يا حسينيه ها تان داريد، اگر آدم خيّري باني تكيه اي شده و بچه هاي محل را گرد نام حضرت سيدالشهدا (ع) طواف داده، اگر مقتل خوان دلسوخته اي پيدا شده و براي حسينيه اي روضه خوانده و اگر... هرچه به نام اباعبدالله متبرك شده باشد در حسينيه ما روي چشم مان مي نشيند.
راستي تا يادمان نرفته بگوييم عكس هم بفرستيد. اگر نكاتي هم درباره كتاب هاي مقتل داريد، بنويسيد و بفرستيد. اين طوري مقاتل را به يكديگر معرفي مي كنيد. يا علي.

محفل عاشورايي شب شعر نوجوانان
كانون اهل قلم نوجوانان وابسته به فرهنگسراي نوجوان در ايام ماه محرم اقدام به برگزاري شب شعر عاشورايي براي نوجوانان جنوب غرب تهران كرده است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي نوجوان، اين فرهنگسرا با هدف مشاركت دهي بيشتر نوجوانان در فعاليت هاي مذهبي و معنوي در اين ايام از تاريخ ۱۰ الي ۲۳ بهمن ماه اقدام به برگزاري شب شعر عاشورايي در خانه دوست فرهنگسراي نوجوان كرده است. نوجوانان سروده هاي خود را در وصف محرم، كربلا و عاشورا مي خوانند و با يكديگر مشاعره مي كنند.
گفتني است علاقه مندان مي توانند آثار خود را جهت ارائه به نشاني: منطقه ۱۸- شهرك وليعصر- انتهاي خيابان حيدري جنوبي- بوستان لواساني- فرهنگسراي نوجوان براي ما ارسال كنند.

مسابقه داستان نويسي محرم
فرهنگسراي نوجوان در ايام ماه محرم اقدام به برگزاري مسابقه مقاله نويسي با عنوان (حريم محرم) كرده است. بنابراين گزارش، اين فرهنگسرا با هدف تأثيرگذاري بيشتر بر نوجوانان در رابطه با حادثه كربلا و فرهنگ پيام آور عاشورا اقدام به برگزاري مسابقات مقاله نويسي و داستان نويسي كرده است.

فجر در محرم
002361.jpg
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي دانشجو، اجراي تعزيه به مدت ۱۰ شب، نمايشگاه عكس فجر از كاوه گلستان (عكاس انقلاب) اجراي تئاتر شب سرد زمستاني به مدت دو هفته، كارگاه هاي آموزشي با موضوع اجتماعي و برگزاري مسابقه از جمله برنامه هاي ايام دهه فجر و محرم است. علاقه مندان جهت استفاده از برنامه هاي فوق مي توانند به: خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي- خيابان ۲۱- پارك شفق- فرهنگسراي دانشجو مراجعه نمايند.

نمايشگاه عكس عاشورا
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي قرآن در آستانه تقارن ماه محرم و ايام الله پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي برنامه هاي فرهنگي اين مركز با رويكردي عاشورايي براي معرفي فرهنگ عاشورا و همچنين بزرگداشت ايام دهه مبارك فجر، طراحي شده است. از برنامه هاي فرهنگ سراي قرآن در اين ايام مي توان به برگزاري نمايشگاه عكس و اسلايد با كاروان حسيني كه از اول بهمن ماه آغاز شده تا ۲۲ بهمن ماه ادامه و نمايشگاه عكس فرهنگ عاشورا ۱۵ بهمن تا پايان ماه محرم اشاره كرد.

اولين نمايشگاه پوستر عاشورا
همزمان با بيست و هفتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و تقارن با ايام محرم و عاشوراي حسيني، اولين نمايشگاه سالانه پوستر عاشورا ۲۲-۱۵ بهمن ماه ۱۳۸۴ در خانه هنرمندان ايران برپا مي شود.
سايت اينترنتي Today Posters با همكاري مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنر اين پروژه را برگزار و سازماندهي مي كنند.
آقايان عبدالمجيد حسيني راد، سيد حميد شريفي آل هاشم، سعيد عجمي، سيدحسن موسي زاده، مسعود نجابتي و علي وزيريان، هيأت انتخاب و داوران اين نمايشگاه هستند و دبير اين نمايشگاه سيد حميد شريفي آل هاشم است؛ بيش از ۲۰۰ شركت كننده با ۶۶۳ اثر كه ۷۲ قطع از اين آثار در نمايشگاه فوق به نمايش درآمده، حركتي است كه با ياري خداوند متعال هر سال ذيل عنوان «سالانه پوستر عاشورا» سير تكاملي خود را طي خواهد كرد.

برگزاري مسابقه بزرگ كتابخواني حماسه حسيني
مسابقه بزرگ كتابخواني حماسه حسيني با مشاركت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و تبليغات اسلامي شهرستان شميرانات و معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه يك به مناسبت ايام سوگواري اباعبدالله الحسين(ع) برگزار مي شود.
سؤالات اين مسابقه برگرفته از كتاب حماسه حسيني استاد شهيد مطهري و وصيتنامه حضرت امام خميني(ره) است و روز پنج شنبه چهارم اسفند ماه همزمان با مراسم اختتاميه همايش تعزيه به قيد قرعه به ۱۰ نفر از برگزيدگان، ۱۰ سكه بهار آزادي به رسم يادبود اهدا خواهد شد.
تمامي علاقه مندان مي توانند از ۱۵ تا ۳۰ بهمن ماه براي تهيه جزوه و پاسخنامه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره تبليغات اسلامي شهرستان شميرانات، روابط عمومي ادارات شهرستان و معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه يك مراجعه كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي ۲۲۰۱۱۱۹۰ و ۲۲۰۴۲۳۵۶ تماس بگيرند.

بيست و هشتمين سالگرد يك واژه
شيرين قلمكارپور
گاهي وقت ها بعضي حرفها چنان در روح و جان آدمي مي نشيند كه شايد سالياني به درازا بكشد تا از مستي آن به گفتن آيي و اي بسا كه گاه هرگز نگويي. هنگامي كه امام خميني رحمه الله عليه پس از ساليان دوري و تحمل مشكلات بسيار و رنج جدايي در هواپيما به سوي آسمان ايران مي آمد و لابد همچنان كه جسم او در حال پرواز بود روح نيز.
كسي پرسيد: اكنون كه در حال بازگشت به كشورتان هستيد چه احساسي داريد؟ پاسخ روح الله اين بود: «هيچ».
اين كلمه ذهن هاي مردم را به شيوه هاي گوناگوني اشغال كرد و موجبات بحث و گفت وگوهاي فراواني را كه اغلب هم از آن برداشتهاي منفي شده است فراهم آورد.
برداشت من از اين كلمه چنين بود و هست كه هرگاه انساني در مسير عشق به حق گام بردارد و به مراحل مختلف عرفان آگاهي داشته باشد و در آن وادي سير و سلوك كند، همه چيز اين جهان براي او «هيچ» خواهد بود و اگر جز اين باشد پس در وادي عشق قدم نزده است، با اين كه بزرگترين آرزوي ايشان در حال تحقق بود و لحظه اي بيش به در آغوش گرفتن معشوق باقي نمانده و رنج فراق به زودي به شوق وصال بدل مي گرديد، پاسخ «هيچ» بود. اگر مي گفتند: شاد هستند يعني لحظه اي پيش نبوده اند.
اگر مي گفتند غمگين هستند يعني لحظه اي پيش نبوده اند.
اگر مي گفتند هيجان زده يا مضطرب يا و... و هستند، آن گاه اين سؤال پيش مي آمد كه پس تسليم كجاست، رضا كجاست، حق كجاست؟
مفهوم اين پاسخ به نظر من «در حال بودن» و حاضر بودن در همه لحظات است.
شايد خطا كنم.

اولين ضد حمله به منتخبان اسكار ۲۰۰۶
002358.jpg
مهر: با اعلام رسمي فهرست نامزدهاي اسكار ۲۰۰۶ در رشته هاي مختلف، نامزدها و ساير سينماگران درباره نامزدهاي كسب اين جايزه مهم به اظهار نظر پرداختند.
راشل وايز كه براي نقش آفريني در فيلم «باغبان وفادار» نامزد دريافت اسكار بهترين بازيگر زن نقش مكمل شده، بيمناك است كه ساير رقبايش به پيروزي دست يابند و او دست خالي مراسم اسكار را ترك كند. وايز براي اينكه تنديس طلايي اسكار را تصاحب كند ناگزيراست كه با رقبايي چون ميچله ويليامز، ايمي آدامز، كاترين كينير و فرانسيس مك دورمند به رقابت بپردازد.
او در اين مورد مي گويد: «من فيلم هاي تمامي اين بازيگران را ديده ام و بايد بگويم كه آنها نه تنها بسيار مستعدند، بلكه بازي هاي خوبي نيز ارائه داده اند» . البته در اين ميان شانس اين هنرپيشه اندك نيست، چرا كه چندي پيش جايزه بهترين هنرپيشه نقش مكمل زن را نيز از صنف هنرپيشگان آمريكا دريافت كرد. وي تا به حال ۳۱ فيلم و مجموعه تلويزيوني را در كارنامه هنري اش ثبت كرده كه از آن جمله مي توان به آثاري چون «دشمن پشت دروازه» ، «بازگشت موميايي» ، «درباره پسر» ، «قاضي فراري» ، «حسادت» و «كنستانتين» اشاره كرد.
ريز ويترسپون هم اعلام كرد كه به فيلم «قدم زني در مسير» افتخار مي كند و از اينكه براي ايفاي نقش در اين اثر نامزد دريافت تنديس اسكار شده، به خود مي بالد.
اين هنرپيشه كه براي معرفي و تبليغ فيلم «قدم زني در مسير» در برلين به سر مي برد نتوانست به صورت مستقيم برنامه معرفي نامزدهاي اسكار را تماشا كند. وي در اين مورد مي گويد: «در آن زمان خواب بودم، اما احساس بسيار خوبي دارم كه نامزد دريافت جايزه اسكار شده ام. به اين فيلم افتخار مي كنم و خوشحالم كه در شكل گيري آن سهيم بوده ام» .
با توجه به اينكه اين بازيگر جوان جوايز گوي طلايي بهترين هنرپيشه زن در نقش محوري و جايزه بهترين هنرپيشه زن سال را از سوي صنف هنرپيشگان آمريكا دريافت كرده، دستيابي به تنديس اسكار نيز برايش دور از دسترس نيست. ويترسپون براي دستيابي به اين مهم بايد با بازيگراني چون چارليز ترون براي «نورث كانتري» ، فليسيتي هافمن براي «ترنس امريكا» ، جودي دنچ براي «خانم هندرسن تقديم مي كند» و كايرا نايتلي براي «غرور و تعصب» به رقابت بپردازد. ويترسپون تا به حال در ۳۲ فيلم سينمايي و تلويزيوني حضور داشته كه از آن جمله مي توان به آثاري چون «انتخابات» ، «نيكي كوچولو» ، «قانوناً بلوند» ، «اهميت ارنست بودن» و «درست مثل بهشت» اشاره كرد.
تيم بيون، تهيه كننده فيلم «غرور و تعصب» ، مسرت خود را از نامزدي كايرا نايتلي براي كسب تنديس اسكار اعلام كرد. اين تهيه كننده اعلام كرد كه جوايز فيلم آكادمي بريتانيا چندي پيش چشم هايش را بر توانايي هاي نايتلي بست و حضور وي در فيلم «غرور و تعصب» را ناديده گرفت. از همين رو خوشحال است كه آكادمي فيلم آمريكا نام اين بازيگر را در ليست نامزدهاي اسكار قرار داده است.
ايفاي نقش نايتلي در فيلم «غرور و تعصب» كه به اقتباس از كتاب جين آستين ساخته شد، نامزدي اسكار بهترين هنرپيشه زن در نقش محوري را برايش به ارمغان آورد. فيلم هاي «دزدان درياي كارائيب» ، «دومينو» ، «ژاكت» و «شاه آرتور» از جمله فيلم هاي مطرحي هستند كه در كارنامه هنري اين هنرپيشه به چشم مي خورند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    انديشه    |    بـورس    |
|   حوادث    |    خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |