پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۴ - Feb 2, 2006
جراحي ليزري چشم
در اين نوع جراحي، ليزر از پرتو ماوراي بنفش براي برش كوچك در بافت قرنيه، با شكستن پيوندهاي مولكولي درون سلول ها استفاده مي كند
002376.jpg
گروه دانش و فناوري- فرشته شهابي:عمل ليزر پارگي شبكه دروني و لايه اي شبكيه يا همان PRK از سال ۱۹۸۵ به طور تجربي به عنوان جراحي قرنيه اي و بافت هاي داخلي در چشم انجام مي شود و از سال ۱۹۸۸ نيز براي درمان خطاهاي ديدي و چشمي با يكسري جراحي هاي مخصوص چشم به كار مي رود. در اين نوع جراحي، ليزر از پرتو ماوراي بنفش براي برش كوچك در بافت قرنيه، با شكستن پيوندهاي مولكولي درون سلول ها استفاده مي كند. همين امر باعث برداشتن بافت ها با حداكثر دقت شده و حداقل آسيب را به بافت هاي پيراموني خواهد زد. سطح رويي قرنيه از طريق ليزر براي تغيير دادن انحناي چشم مجدداً  ترميم شده و بدين طريق منجر به تمركز بيشتر چشم و قدرت ديد بالاتر در آن خواهد شد.
عمليات بعد از جراحي PRK
بلافاصله بعد از انجام جراحي و ترميم بافت داخلي، يك لنز چشمي نرم به عنوان باند چشم مي بايست داخل چشم قرار داده شود و به مدت سه روز در حالي كه زخم رو به بهبود است داخل چشم قرار گيرد و بعد از آن برداشته شود.
بيماران مي توانند چند لحظه بعد از انجام عمليات جراحي PRK شروع به راه رفتن كنند و به آنها يادآوري مي شود كه دو روز آتي را به استراحت بپردازند. زماني كه آثار بهبود زخم نمايان شد، بيماران با بازگشت ديد طبيعي خود مي توانند فعاليت هاي روزمره خود را انجام دهند و طي يك تا چهار روز بعد از بهبود اوليه آن كار خودشان را آغاز كنند.
به هر حال براي اينكه ديد كاملاً  قوي شود چندين هفته طول خواهد كشيد. مي  بايست به دقت دستورالعمل هاي مراقبتي بعد از عمل جراحي را رعايت كرد. قبل از اينكه بيمارستان را ترك كنيد ۱۰ دارو به شما داده مي شود كه شامل قطره هاي ضدعفوني كننده چشم، قرص هاي ضددرد، قرص هاي خواب آور و قرص كنترل كننده حالت تهوع مي باشد. اين داروها بايد ۳۰ الي ۹۰ دقيقه كه از عمل جراحي گذشت و وقتي اثرات داروي بي حسي از بين رفت، استفاده شود.
شخص احساس ناخوشي اش تا ۲۴ الي ۴۸ ساعت بعد از بين مي رود.
گزارش هاي ضد و نقيض فراواني وجود دارد كه اكثر بيماران احساس ناخوشي در عوض احساس درد دارند و اين جريان ناخوشي طي چند روز كم كم و به مرور از بين خواهد رفت.
جراحي چشم ليزيك چيست؟
Lasik «كمك از اشعه ليزر در تشخيص بافت هاي معيوب» يك روش پيشرفته در جراحي پيوندهاي معيوب شبكيه است كه امكان تصحيح كردن ديد از دست رفته و يا به خطا رفته چشم را تاحد بالايي به وجود مي آورد. در اين رابطه حدود متعارفي براي ديد در نظر گرفته شده است كه از ۱۲ ديوپتر نزديك بيني، تا ۴ ديوپتر دوربيني و حداكثر ۶ ديوپتر آستيگمات را مي توان در اين روش جراحي نمود.
براي درجات شديد تر از خطاي چشم، تحقيقات نشان داده است كه درمان PRK روي سطح قرنيه مي تواند منجر به كم شدن ديد و عدم تصحيح آن، تيره ديدن اشيا و عدم ثبات ديد در يك نقطه براي بيماراني باشد كه خطاهاي ديد بالاي اوليه داشته اند.
براي اين گروه استفاده از روش ليزيك مي تواند بسياري از صدمات روش PRK را از بين ببرد. در جراحي ليزيك ، يك شكل دهنده و ترميم دهنده اتوماتيك قرنيه اي اول براي برداشتن يك لايه خيلي نازك از بافت قرنيه مورد استفاده قرار مي گيرد. سپس از اشعه ريز ليزر همانند جراحي با PRK استفاده مي شود تا سطح جديد قرنيه كه نمايان شده ترميم شود. بلافاصله بعد از اين عمليات لايه نازك بافت قرنيه روي منطقه اي كه توسط ليزر درمان مي شود قرار مي گيرد. با استفاده از روش فوق، زخم ها به سرعت بهبود پيدا مي كند.
بيمار احساس هيچ گونه ناراحتي ندارد، باعث ثبات سريع ديد و سياهي و تيرگي كمتر ديد مي شود.
اقدامات مراقبتي بعد از جراحي ليزيك
هيچ گونه لنز چشمي مورد استفاده قرار نمي گيرد و به جاي آن يك لايه محافظ روي چشم گذاشته مي شود كه تا روز بعد كه چشم توسط جراح معاينه مي شود مي بايست روي چشم باشد و آن را بسته نگه دارد.
بيماران چند لحظه بعد از جراحي مي توانند حركت كنند و پزشك آنها را تشويق مي كند كه دو روز آينده را به استراحت بپردازند. وقتي كه بهبود زيادي رخ دهد، بخش قابل ملاحظه اي از بيماران يك تا چهار روز بعد از انجام جراحي، ديد كافي براي ادامه دادن فعاليت ها و كارهاي روزمره خود دارند.
به هر حال چند هفته طول مي كشد كه ديد چشم بيمار ثابت بماند. بايد به دقت دستورالعمل هاي پزشك را در مورد داروهايي كه به شما داده است، اجرا كنيد. داروها شامل قطره هاي ضدعفوني كننده چشم و قرص هاي ضددرد مي باشد. متعاقب عمل جراحي ليزيك، بيمار معمولاً  احساس ناخوشي كمي دارد كه طبيعي است، اگر چه در اين رابطه نيز گزارش هاي ضد و نقيض فراواني در آنچه كه بيماران درباره احساس ناخوشي و درد گزارش مي دهند، هست.
منبع: medic8.com

ابر خاكستري بي باران...
گروه دانش و فناوري- هما كبيري: طرح باروري ابرها كه اين روزها دهان به دهان بين مردم و جوامع علمي مي چرخد، حدود ۳۰ سال پيش از كشور روسيه آغاز شده فرآيندي كه در تمام مدت اين سال ها در همه جا از آن استفاده مي شد، با استفاده از يديد نقره بوده كه همواره مشكلاتي در پي داشته است كه در تمام طول اين سال ها، متخصصان مربوطه نتوانسته بودند راه حلي براي اين مشكلات پيدا كنند تا اين كه «رضاكهولي» جوان ۱۷ ساله ايراني كار برروي اين طرح را شروع كرد و با پشتكار فراوان بالاخره موفق شد طرح خودش را عملي كند و در دو جشنواره بين المللي رتبه اول را كسب كند و در دانشگاه هاي بزرگ كشور انگليس به معرفي طرحش بپردازد.
براي فرآيند باروري ابرها از يديد نقره يا يخ خشك استفاده مي شود و به اصطلاح اين موارد براي اين فرآيند در تمام دنيا شناخته شده است اما در حال حاضر ماهيت اين مواد از لحاظ سمي بودن زير سؤال رفته است. كار با هر كدام از اين مواد سه مشكل اساسي دارد كه رضا كهولي توانسته راه حل هاي مناسبي براي آنها ارايه كند.
۱- بعد از شليك گلوله  حامل يديد نقره توسط هواپيما يا راكت به داخل ابر، حدود ۴۵ تا ۵۰ دقيقه بعد، ابر شروع به باريدن مي كند. اين مدت، زماني است كه ابر از مكاني كه براي باريدن در نظر گرفته شده، فاصله مي گيرد و پيامد آن سيل هايي است كه نمونه هايي از آن را در استان گيلان هم داشتيم! دليل پيامد چنين حادثه هايي، نبودن كنترل كافي براي اين كار است به اين ترتيب كه اگر اين زمان كمتر شود، كنترل بر روي كار بيشتر خواهد شد.
۲- يديد نقره از تركيب نيترات نقره و يديد پتاسيم به دست مي آيد و به دليل دارا بودن نقره، به اكوسيستم و طبيعت آسيب هاي جدي وارد مي كند.
۳- يديد نقره ماده گراني است و در نتيجه اين تكنولوژي بسيار هزينه بر است. كه نتيجه آن اين است كه كشورهاي خاورميانه كه نيازمند اصلي اين پروژه هستند، نمي توانند از اين طرح استفاده كنند.
«رضا كهولي» در مورد ارتباط رعد و برق و باران براي خودش دو فرضيه داشت: يا الكتريسيته موجود در رعد و برق باعث شروع باران مي شود و يا گاز NO كه در هوا آزاد مي شود، موجب بارش باران مي شود! او با استفاده از يك محيط شبيه سازي شده، مشاهده كرد كه در صورتي كه گاز NO به محيط اضافه شود، توده ابر منبسط مي شود و اين انبساط، باعث تشكيل كريستال هاي يخي در ابر مي شود تشكيل كريستال هاي يخي با فرآيند بروژن، موجب بارش باران مي شود.
در اين پروژه، وقتي ابر منبسط مي شود و در مناطقي رشد پيدا مي كند كه دما در آنجا خيلي پايين است. كريستال هاي يخي تشكيل مي شود و تشكيل اين كريستال هاي يخي با فرآيند بروژن، فرآيند توليد باران را به همراه دارد. مدت زمان تمام اين واكنش ها، ۱۵ دقيقه است. به علاوه آب باراني كه از اين روش به دست مي آيد، مقداري نيترات به همراه دارد كه اضافه شدن اين نيترات به خاك، باعث حاصلخيز تر شدن خاك مي شود به خصوص اين ماده براي خاك هاي ايران بسيار لازم است. همچنين گاز NO گاز ارزاني است كه در صنعت ما به فراواني پيدا مي شود. به اين ترتيب تمام مشكلات طرح قبلي كه در تمام دنيا از آن استفاده مي شد به اين ترتيب از بين مي رود.

دريافت جريمه از يك هكر
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: مردي كه ميلياردها نامه الكترونيكي غيرمجاز به كاربران اي اوال فرستاده است، طبق رأي دادگاه فدرال آمريكا، محكوم به پرداخت حدود ۵ميليون دلار به اين شركت شده است.
كريستوفر ويليام اسميت كه تحت نام مستعار Rizler كار مي كرده يكي از هكرهاي منفور در دنياست و در زندان مينسوتا منتظر اجراي حكم دادگاه در مورد خودش است. او كه متهم به نقض قوانين فدرال فروش دارو بود، هفته گذشته از طرف دادگاه فدرال به پرداخت ۳/۵ميليون دلار به شركت اي اوال و ۲۸۷هزار دلار جريمه به دولت گرديده است.
اسميت به صورت غيرمجاز اقدام به تبليغ سايت هاي غيراخلاقي و داروهاي محرك و همچنين فروش قرص ها و داروهاي جنسي غيرمجاز مي كرد. طبق قوانين فدرال و همچنين ايالت ويرجينيا، انجام هرگونه فعاليت پزشكي و دارويي بايد با تأييد وزارت بهداشت بوده و فروش هرگونه داروي محرك جنسي نيز غيرقانوني است. اي اوال تاكنون موفق به اخذ ميليون ها دلار از طريق محكوم كردن حدود ۳۰ هكر و اسپمر گرديده كه همگي برخلاف قوانين فدرال يا ايالتي اقدام به فعاليت هاي غيرمجاز مي كرده اند كه اين فعاليت ها با فعاليت هاي اي اوال تداخل داشته است.

روبات فرمانبر ژاپني
002373.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: پس از سالها تلاش ژاپني ها، روبات شبيه انسان يعني۲- HRP به حدي پيشرفت كرده كه مي تواند تعدادي از فرمان هاي صوتي انسان را انجام دهد. اين روبات كه به «پروموت» نيز معروف است، توسط مؤسسه ملي علم و تكنولوژي ژاپن تهيه شده و قابليت انجام فرمان هاي انسان را دارد.
پروموت براي انجام دستورات صوتي كاربران و همچنين گرفتن عكس و تصاوير سه بعدي از اشياء و نگهداري آنها با استفاده از يك سنسور مادون قرمز طراحي شده است. اگرچه اين روبات حركت به ظاهر خشن و آهسته و صدايي يكنواخت و خسته كننده دارد ولي به راحتي مي تواند با استفاده از كنترل از راه دور تلويزيون را كنترل نموده و يا يك نوشيدني براي شما آماده نمايد.
مؤسسه ژاپني سازنده اين روبات مي گويد كه اين روبات به راحتي مي تواند با انسان ها رابطه برقرار نمايد. اكنون آنها در پي يافتن راهي براي ورود اين روبات به اجتماع و برقراري ارتباط با انسان هاي مختلف هستند. اين روبات كه با دو رنگ نقره اي و آبي درست شده است، مي تواند اكثر حركت هاي انسان به جز دويدن را انجام دهد كه آن نيز به دليل وزن زياد فلزات استفاده شده در آن و ايجاد سر و صداي زياد است.
ژاپني ها در صنعت توليد روبات به عنوان پيش روي ساير كشورها هستند و شركت هاي هيتاچي، سوني، تويوتا و هوندا از جمله فعالان اين صنعتند. اكثريت روبات هاي ساخته شده، شباهتي با انسان ها ندارند و معمولاً در خطوط توليد كارخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند.
پروموت در حالتي كه شارژش خالي شود، دستورات كاربر خود را ناديده مي گيرد و براي شارژ مجدد مي بايست به ابزاري كه براي اين كار درست شده وصل شود.
منبع: AP.org

مراقب مواد سفيد كننده دندان باشيد
گروه دانش و فناوري: دبير علمي دومين همايش علمي - سراسري دندانپزشكان عمومي ايران با هشدار نسبت به تهيه مواد سفيد كننده دندان ها از مراكز غيرتخصصي، به ويژه فروشگاه هاي محصولات آرايشي گفت: «سفيد كردن دندان ها از جمله مسايل مرتبط با دندانپزشكي زيبايي تلقي شده و تهيه مواد سفيد كننده دندان ها از مراكز غيرمجاز و نداشتن آگاهي از طرز استفاده صحيح اين مواد سلامت افراد را به مخاطره انداخته است.»
دكتر بيتا كريمي كه به مناسب برپايي «دومين همايش علمي- سراسري دندانپزشكان عمومي ايران» كه ۱۲ تا ۱۴ بهمن ماه در تهران برگزار مي شود سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: «امروزه دندانپزشكي زيبايي تحولي بسيار بزرگ در عرصه رشته دندانپزشكي ايجاد كرده است و بايستي به اين رشته نيز همانند ساير رشته هاي دندانپزشكي با ديد علمي- و نه ديد صرفاً زيبايي- نگريست.» وي با اشاره به اين كه تا چند سال قبل افراد تنها به هنگام دندان درد به دندانپزشكان مراجعه مي كردند و فعاليت رشته دندانپزشكي را تنها محدود به كشيدن و ترميم دندان مي دانستند، تصريح كرد: «در حال حاضر با افزايش آگاهي، افراد نه تنها به دنبال درمان هاي دندانپزشكي هستند، بلكه از آن فراتر رفته و به جنبه هاي زيبايي دندان  نيز توجه دارند. هرچند روش هايي از قبيل سفيد كردن دندان جزو رشته زيبايي تلقي مي شود، اما مي بايست انجام آن صرفاً توسط دندانپزشكان و به روش كاملاً علمي صورت پذيرد. دندانپزشك در ابتدا علت تغيير رنگ دندان هاي فرد داوطلب سفيدكردن دندان را بررسي كرده و سپس با توجه به تشخيص خود، براي وي ماده سفيد كننده خاصي را تجويز مي كند. از طرف ديگر، غلظت ماده سفيد كننده در مدت زمان استفاده از اين ماده از جمله مواردي است كه توسط دندانپزشك تعيين مي شود.»
وي با اشاره به اين كه اخيراً برخي افراد سودجو نسبت به عرضه مواد سفيد كننده دندان از طرق مختلف به تبليغات فراوان روي آورده اند، اضافه كرد: «ايجاد حساسيت در دندان ها، تحليل خارجي دندان ها، ايجاد مسموميت، آسيب ديدن لثه و... از عوامل شايع مصرف مواد سفيد كننده هايي است كه افراد به طور خودسرانه و بدون نظر دندانپزشك استفاده كرده اند.»
برپايي دومين نمايشگاه مواد، تجهيزات و كالاهاي مصرفي دندانپزشكي كه همزمان با برپايي دومين همايش انجمن دندانپزشكان عمومي ايران برگزار مي شود، فرصت مناسبي براي عرضه محصولات استاندارد از يك سو و از سوي ديگر اطلاع رساني به عموم مردم در اين زمينه است. دومين كنگره علمي- سراسري انجمن دندانپزشكان عمومي ايران ۱۲ تا ۱۴بهمن ماه امسال در سالن مبناي محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا مي شود.

معرفي سرويس  جديد اپل
002379.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: اپل در ادامه ارائه نرم افزار آي تيونز و سرويس هاي جديد بر روي آي پاد اقدام به انتشار سرويس جديدي به نام آي تيونزU نمود كه با استفاده از اين سرويس  مي توانند دوره هاي درسي دانشگاه را با استفاده از آي پاد گوش داده و ملاحظه نمايند.
شركت اپل در طول سال گذشته تحت پروژه اي به نام «رهبر» اقدام به همكاري با ۶ دانشگاه معتبر نموده و با كمك آنها مباحث مختلف دانشگاهي را با استفاده از نرم افزار آي تيونز بر روي آي پاد هاي خود راه اندازي نمود. همچنين شركت اپل ساير دانشگاه ها را نيز دعوت به همكاري در اين پروژه نموده است. استفاده آن لاين و اينترنتي مباحث دانشگاهي موضوع جديدي نبوده اما گوش دادن و فراگرفتن آنها از طريق يك ابزار قابل حمل بي شك كاري جديد است.
منبع: AP.org

اينترنت مجاني در كاليفرنيا
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: در حالي كه در اغلب شهرها و كشورهاي جهان مردم براي استفاده از اينترنت ناچار به پرداخت هزينه هاي آن هستند، شهردار شهر سانفرانسيسكو در ايالت كاليفرنيا اعلام كرد به زودي اينترنت بي سيم رايگان در اين شهر ارائه خواهد كرد. وي از تمام شركت هايي كه در اين زمينه فعاليت مي كنند درخواست كرده است تا طرح هاي خود را براي پياده سازي اين پروژه در مدت حداكثر ۲ ما ه ارائه كنند. طرح هاي ارائه شده بايد به نحوي باشد كه بتواند تمام سطح شهر اعم از تمام اماكن عمومي، منازل و اداره ها را به خوبي پوشش دهد. همچنين از شركت ها خواسته شده است تا اينترنت را با سرعت دانلود يك مگابايت در ثانيه با قيمتي بسيار پايين تر از آنچه كه هست ارائه دهند. اگر اين پروژه اجرا و پياده سازي شود، شهر سانفرانسيسكو از معدود شهرهاي مجهز به اين سيستم است. شهردار شهر معتقد است با اجراي اين پروژه فرصت هاي شغلي و كاري بسيار زيادي براي مردم ايجاد خواهد شد و همچنين مردمي كه توانايي مالي و دسترسي به اينترنت ندارند، مي توانند از اين طرح بهره مند شوند و اين طرح به بالا رفتن سطح فرهنگ عمومي كمك بزرگي خواهد كرد. تاكنون ۲۸ شركت كوچك و بزرگ از جمله شركت معتبر گوگل و سيسكو در اين طرح بزرگ شركت كرده اند. شايان ذكر است، از شرايط اين طرح اين است كه ۹۰ درصد فضاهاي سرپوشيده و ۹۵ درصد فضاهاي باز را به خوبي زير پوشش سرويس اينترنت بي سيم قرار دهند. مدت قرارداد بريا شركت برنده، بين ۸ تا ۱۰ سال خواهد بود.
منبع: ICTNews.com

پايگاه فضايي در ماه
002370.jpg
ايرنا: رئيس شركت موشكي- فضايي روسيه اعلام كرد كه اين كشور تا سال ۲۰۱۵ در كره ماه پايگاه خواهد ساخت.
نيكلاي سواستيانف رئيس شركت موشكي- فضايي انرگيا روز پنجشنبه به تلويزيون روسيه گفت كه پايگاه كيهاني روس در سطح كره ماه تا سال ۲۰۱۵ يعني پيش از پياده شدن فضانوردان آمريكا در قمر زمين مستقر خواهد شد. حدود يك ميليون تن ماده هليم -۳ در كره ماه كشف شده است، اين ماده جزو مواد نادر در زمين و سوخت قوي و بي خطر است كه اگر به زمين حمل شود كره خاكي ما از لحاظ سوخت براي يكهزار سال تأمين خواهد بود. به گفته وي، كشتي فضايي «كليپر» ساخت روسيه پروازهاي منظم رفت و بازگشت بين زمين و كره ماه را عملي خواهد كرد. ناسا آمريكا يگانه كشوري كه در سال ۱۹۶۹فضانوردان خود را بر خاك كره ماه پياده كرد با هدف استخراج همين ماده مي خواهد به ماه پرواز كند و اين كار را براي سال ۲۰۱۸برنامه ريزي كرده است.

خاك ستاره دنباله دار در ميان اخترشناسان توزيع مي شود
002382.jpg
ايرنا: نام۱۸۰ اخترشناس و محقق در سراسر دنيا در فهرستي جاي داده شده كه ناسا (سازمان فضايي آمريكا) در نظر دارد نمونه هاي كوچكي از خاك جمع آوري شده از سطح ستاره دنباله دار وايلد ۲را براي پژوهش در اختيار آنها قرار دهد. فضاپيماي استارداست يكه در روز ۱۵ژانويه در صحراي يوتا به زمين نشست حامل محموله اي بسيار نفيس يعني توده كوچكي از گرد و خاك سطح يك ستاره گيسودار به نام وايلد ۲ بود.
استارداست نمونه خاك ستاره دنباله دار را روي يك سطح كوچك آلوده به ماده ژاله اي به بزرگي يك راكت تنيس جمع آوري كرده است. اين نمونه به مركز فضايي جانسون در هوستون انتقال پيدا كرده و قرار است از اين نقطه ميان محققان كشورهاي مختلف تقسيم شود. دانشمندان اميدوارند با بررسي اين نمونه ها بتوانند سرنخ هاي دقيق تري درمورد تركيبات شيميايي اوليه سازنده سيارات منظومه شمسي به دست آورند.

رژيم هاي فانتري
گروه دانش و فناوري _ صدف كوهكن: انواعي از رژيم هاي غذايي براي كاهش وزن وجود دارد كه رژيم هاي فانتزي ناميده مي شود. در واقع اين نوع رژيم ها، رژيم هايي هستند كه در هر روز يك نوع ميوه خاص را توصيه مي كنند يا مثلا يك روز كامل فقط شير يا بستني و يا نوع ديگر آن اضافه كردن وعده به وعده غذا است كه در تمام موارد به دليل كاهش كالري دريافتي، وزن كاهش مي يابد ولي اين كاهش از يك اصل بسيار مهم در كاهش وزن به دور است و آن اصل تعادل (Balance) است، يعني اين رژيم ها متعادل نيستند و تمام مواد مغذي مورد نياز براي بدن فرد را به وي نمي رساند، در نتيجه اين كاهش وزن عوارض بعدي را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت.

رژيم هاي هوسبازانه است
نوعي از اين نوع رژيم ها وجود دارند كه به رژيم هاي هوسبازانه معروفند كه يك نمونه از آنها رژيم عمر بخش zen (ذن)  است. اين رژيم براساس اين اعتقاد كه تندرستي و شادابي هر فرد به موازنه مناسب بين «ينيگ» و «يانگ» غذاها بستگي دارد، الگوي رژيمي ماكروبيوتيك ذن در ده مرحله ايجاد مي شود. كنار گذاشتن دسرها، ميوه جات و سالاد، غذاهاي حيواني، سوپ و سبزيجات كه به جاي مواد غذايي مذكور مقادير روزافزوني از دانه هاي گياهي و غلات استفاده مي شود و در آخرين مرحله ۱۰۰ درصد غلات استفاده مي شود. در تمام مراحل رژيم محدوديت دريافت مايعات تشويق مي شود(كه اين از وحشتناكترين قسمت هاي اين نوع رژيم است).
در واقع تشخيص اطلاعات نادرست كار بسيار ساده اي است، چرا كه اطلاعات نادرست ظاهر احساسي دارند. تبليغاتي چون «جديدترين روش هاي لاغري بدون رژيم غذايي و ورزش، ۳۰ كيلوگرم در ماه، لاغري و چاقي تضميني ۱۰ كيلوگرم در ۱۰ جلسه بدون بازگشت، روش هاي لاغري براي اولين بار در ايران هر ۱ ساعت ۱ كيلو و....» همگي نمونه هايي از اين تبليغات هستند.
كه بي ترديد با بالارفتن دانش و آگاهي در جامعه مي توان با آنها مبارزه كرد كه اين اطلاع رساني از جمله وظايفي خطير رسانه هاي جمعي و متخصصان آگاه در اين زمينه است.

نمونه آسان
جدول اعداد
۱۲
002400.jpg
سودوكو كي تمام مي شود؟
گروه دانش و فناوري- مريم جعفر اقدمي: سودوكو يك نوع خاص از يك جدول رياضي است كه مربع لاتين ناميده مي شود. در يك چنين مربعي هيچ ستون و رديفي عدد تكراري ندارد. نوع بسيار ابتدايي آن شامل ۴ عدد در دو ستون و دو رديف است كه تنها استفاده از عدد ۱ و ۲ در آن مجاز است. به اين حالت، مربع لاتين «مرتبه دوم» گفته مي شود. با اين شرايط تنها دو مربع لاتين مرتبه دوم مي تواند وجود داشته باشد. مربع لاتين مرتبه سوم شامل اعداد ۱ تا ۳ است كه در سه ستون و سه رديف چيده شده اند. اگر روي كاغذ تركيبات مختلف آن را امتحان كنيد، مي بينيد كه تنها ۱۲ تا مربع لاتين مرتبه سوم وجود دارد. سودوكو يك مربع لاتين مرتبه نهم است. اگر سعي كنيد كه تمام مربع لاتين هاي مرتبه نهم را بكشيد، براي هميشه سر كار خواهيد بود! براي اينكه رياضي دان ها تعداد مربع لاتين هاي مرتبه نهم ممكن را حساب كرده اند و به اين عدد سرسام آور رسيده اند:
۱۵۶، ۴۹۶، ۷۵۱، ۵۲۴، ۵،
۶۰۰ ۲۲۵، ۵۳۱، ۸۴۲، ۸۹۲،
اما سودوكو يك مربع لاتين مرتبه نهم با يك ويژگي خاص است. اين بازي از نه مربع ۳ در ۳ تشكيل شده كه هر كدام بايد شامل اعداد ۱ تا ۹ باشند. با اضافه كردن اين قيد تعداد سودوكوهاي ممكن كمتر از تعداد مربع لاتين هاي مرتبه نهم ممكن خواهد شد، اما باز هم كشيدن آنها روي كاغذ تا ابد طول خواهد كشيد:
۰۲۱، ۷۵۲، ۹۰۳، ۶۷۰، ۶،
۹۶۰ ۹۳۶، ۰۷۲،
براي همين اگر به سودوكو معتاد شده ايد خيالتان راحت باشد، زيرا براي هميشه مي توانيد بازي كنيد بدون اينكه جدول تان تكراري شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |