پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۴ - Feb 2, 2006
رئيس جمهوري :ايران در مورد فناوري هسته اي با اتكا به اراده ملت تصميم مي گيرد
هشدار ايران به غرب در آستانه اجلاس شوراي حكام
* لاريجاني :با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت جايي براي طرح روسيه نمي ماند
* ۲۱۲نماينده مجلس طي بيانيه اي بر حفظ حقوق هسته اي ايران تأكيد كردند
002457.jpg
عكس:عطا طاهركناره
گروه سياسي: دكتر علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: مساله هسته اي ايران بايد در فضايي منطقي و عقلايي حل شود و اگر ابهامي هم وجود دارد مي توان آن را از طريق مذاكره حل كرد.
لاريجاني خطاب به سه كشور اروپايي گفت: فكر كرديم آنها مي توانند يكي از مسائل منطقه اي را حل كنند.
ما از ظهور ناتواني كشورهاي اروپايي در حل موضوع
هسته اي ايران استقبال نمي كنيم.اروپا از ابزار زورمندانه و خشن استفاده نكند.
لاريجاني اظهار داشت: اگر پرونده ايران به هر نحو به شوراي امنيت برسد ما بر اساس مصوبه مجلس موظف هستيم اجراي پروتكل الحاقي را متوقف كنيم كه نتيجه آن پائين آمدن سطح همكاري با آژانس است و البته پايان كليه تعليقات. ما از اين شرايط استقبال نمي كنيم. هر چقدر پيوند آژانس با ايران قوي تر باشد اين بهتر است.وي تصريح كرد: اگر آنها پرونده را به شوراي امنيت بفرستند جمهوري اسلامي چاره اي جز اجراي مصوبه مجلس ندارد.دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: طبعا اگر رفتاري از سوي آنها انجام شود كه منجر به گزارش يا ارجاع به شوراي امنيت شود دولت موظف به پايان كليه تعليقات است كه غني سازي اورانيوم به شكل صنعتي هم شامل آن مي شود و آغاز خواهد شد.
لاريجاني درخصوص طرح روسيه اظهار داشت: من فكر مي كنم طرح روسيه مي تواند ظرفيتي براي حل مساله هسته اي باشد اما در شرايط عادي. ما در شرايط عادي طرح روسيه را بررسي مي كنيم و با زمان بندي آن را مي پذيريم اما در شرايط فعلي و در صورت ارجاع به شوراي امنيت، جايي براي طرح روسيه نمي ماند.
وي در پاسخ به سئوالي در مورد اظهارات بوش كه ايران را متهم به ساخت بمب اتمي كرده بود گفت: من نمي دانم چرا آقاي بوش اين دروغ بزرگ را مي گويد كه ايران به دنبال توليد بمب اتمي است. وقتي همه فعاليت هاي ايران زير نظر آژانس است هيچ عاقلي باور نمي كند كه زير چتر گسترده اين بازرسي ها بشود بمب ساخت.
وي سپس به اظهارات البرادعي اشاره كرد و گفت: البرادعي گفته بود به من فرصت بدهيد تا ماه مارس درمورد فعاليت هاي هسته اي ايران تحقيقات كنيم بعد تصميم بگيريد چرا اروپاييها به اين نظر آژانس اهميت ندادند.
لاريجاني در پاسخ به سئوالي درمورد سفر ديپلمات هاي چين و روسيه به ايران نيز اظهار داشت: بله دوستان ديپلمات از چين و روسيه وارد ايران شدند و مذاكره كرديم. نقطه نظرات يكديگر را شنيديم، البته تفاوت هايي در نقطه نظرات داشتيم. از اينكه آنها به دنبال راه حل مسئله هستند تشكر مي كنيم.
ما براي شفاف سازي و آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري هاي لازم را انجام داده ايم و حال معتقديم كه با اين شفاف سازي پرونده ايران نبايد به شوراي امنيت برود چرا كه ما بر اساس مقررات آژانس و ان پي تي حركت كرده ايم.
بنابراين اگر پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود ما بر اساس مصوبه مجلس مبني بر قطع تعليق داوطلبانه اقدام و همچنين برخي از دوربين هايي كه در تاسيسات هسته اي ما وجود دارد ديگر نمي تواند باشد.
وي خطاب به كشورهاي غربي گفت: من پيشنهاد مي كنم كه در يك فضاي عصباني و با عجله تصميم نگيرند و اگر صبر داشته باشند مي توانند راه حل هاي مناسبي نيز پيدا كنند.
چرا شما خودتان را كه يك بار در مرحله آزمون قرار داده ايد، مجددا مي خواهيد در اين مرحله قرار دهيد.
وي در پاسخ به سئوالي ديگر در خصوص اينكه اگر پرونده به شورا ارجاع داده شود تعليق پروتكل الحاقي و صنعتي همزمان خواهد بود يا نه اظهار داشت: ما مصوبه مجلس را انجام مي دهيم و تعليق داوطلبانه را كنار خواهيم گذاشت و اين زمان زيادي نخواهد برد.
علي لاريجاني با اشاره به موضع روسيه و چين گفت: اين دو كشور ادعا مي كنند كه زحمات زيادي را در خصوص اين كه پرونده هسته اي ايران با مذاكره به نتيجه برسد كشيده اند كه ما نمي توانيم مانع نظريات اين كشورها شويم.
وي در ادامه با اشاره به ديدار امروز خود با معاونان وزيران امور خارجه چين و روسيه، افزود: در اين ديدار دو كشور در خصوص حل مسئله پرونده هسته اي ايران به طريق ديپلماسي به بحث و گفتگو پرداختند كه در اين جلسه هيچ صحبتي در خصوص غني سازي اورانيوم در خاك روسيه صورت نگرفت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سئوال خبرنگاري ديگر مبني بر اينكه طرح روسيه داراي محدوديت زماني و شرايطي اجرا خواهد شد يا نه، گفت: طرح روسيه طرحي است كه هنوز كامل نشده است و احتياج به كار كارشناسي دارد.ما از اين طرح در شرايط عادي مي توانيم استفاده كنيم.
عكس:عطا طاهركناره

احمدي نژاد:ايران در مورد فناوري هسته اي
با اتكا به اراده ملت تصميم مي گيرد
002460.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد روز گذشته در آغاز سفر خود به بوشهر طي سخناني در جمع مردم در ورزشگاه تختي اين شهر با اشاره به روند مذاكرات هسته اي خطاب به كشورهاي غربي گفت: ابرقدرت هاي خيالي و پوشالي بدانند ملت ايران ۲۷ سال است كه مستقل شده و با اتكا به اراده  و همت  خويش تصميم مي گيرد.
وي تأكيد كرد: مردم ايران راه خود را تا تحقق كامل انرژي هسته اي كه حق مسلم آنهاست ادامه خواهند داد و ما تا احقاق حقوق خود پايدار خواهيم بود.
رئيس جمهور بار ديگر كشور هاي غربي را خطاب قرار داد و گفت: آنها فكر كرده اند با يك ملت بي تمدن مواجه اند.
ما اصرار داريم با همت دانشمندان بر اساس مصوبه مجلس كار نيروگاه هاي اتمي  را در سراسر كشور تا توليد ۲۰۰۰۰ مگاوات برق ادامه دهيم و همچنين كار احداث نيروگاه اتمي بوشهر را طبق برنامه تا سال آينده به پايان خواهيم رساند.
وي با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهور آمريكا كه ملت ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرده است، گفت: آقايي كه در انتخاباتش با حكم دادگاه مسئول يك كشور بزرگ شده است چگونه ملت ما را به نقض حقوق بشر متهم مي كند؟
آقاياني كه دست شان تا مرفق به خون ملت ها آغشته اند و در هر جاي دنيا ظلمي و جنگي به وقوع مي پيوندد دست آنها در كار است و ميليون ها انسان را مي كشند تا به اهداف اقتصادي خود دست يابند، كساني كه بارها جنگ هاي خانمان سوز به راه انداخته و با آزمايشگاه هاي ميكروبي خود انسان ها را به كشتن مي دهند، بدانند كه در آينده اي نزديك آنها را به محكمه عدالت خواهيم كشيد.
آنها حق ندارند دم از حقوق بشر بزنند، امروز ملت ايران پرچمدار آزادي، عدالت و حقوق بشر است.
رئيس جمهور حركت انقلابي ملت ايران در طول تاريخ و رشادت هاي شان براي رسيدن به استقلال و آزادي را يادآور شد و خاطرنشان كرد: طي ۲۷ سال گذشته قدرت ها بزرگ آنچه از دستشان بر آمده عليه ما انجام داده و با اين حال ملت ما با وجود همه اين دشمني ها مسير پيشرفت را طي كرده اند و از اين به بعد هم با اقتدار مسير تعالي را خواهد پيمود. آنها امروز با مقاومت در برابر تحقيقات و پيشرفت هاي صنعتي ما، خيال مي كنند كه با نشستن و تصميم گرفتن، ملت ايران تابع نظرات آنها خواهد بود و اين در حالي است كه ما اعلام مي كنيم؛ ايران ۲۷ سال است مستقل شده و با اتكا به اراده ملتش تصميم مي گيرد.
كساني كه در كشورهاي ديگر زندان مخفي درست مي كنند امروز ما را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند
محمود احمدي نژاد ديروز همچنين در اجتماع باشكوه مردم شهرستان بندر ديلم دفاع از منافع ملي و كرامت انساني و اجراي عدالت در جهان را يكي از مأموريت هاي ملت ايران دانست و گفت: امروز جهان گرفتار حاكماني شده كه جز زورگويي و ظلم و جنگ و تسخير چيزي نمي دانند و حكومت هاي فاسد را به ملت ها تحميل مي كنند و هر كجا ظلم و فساد و جنگ باشد، دستهاي آنها پيدا خواهد شد و اجازه نمي دهند تا ملت هاي با استعداد به پيشرفت برسند.
به گزارش فارس، رئيس  جمهور با بيان اين كه اين حكومت ها آنقدر پر رو هستند كه به ما مي گويند شما حق نداريد از علم و فناوري استفاده كنيد، تصريح كرد: در نزديكي ما حكومت غاصبي را با انواع سلاح شيميايي و ميكروبي مجهز كرده اند و به ملت ما با پر رويي تمام مي گويند شما حق نداريد حتي تحقيقات علمي داشته باشيد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي خطاب به اين حكومت ها اظهار داشت: دوران قلدري و رفتار ناجوانمردانه شما به پايان رسيده است و امروز دوران حكومت ملت ها، كرامت انسانها است و ملت ايران پرچم دار اين كرامت است.
احمدي نژاد تأكيد كرد: ملت ايران راه پيشرفت را انتخاب كرده و بدون توجه به عربده هاي شما، راه پرافتخار خود را طي مي كند.
وي با بيان اين كه فناوري هسته اي صلح آميز ايران حاصل تلاش جوانان و ملت ايران است اظهار داشت: ما اين علم را از كسي نگرفته ايم و خودمان به دست آورده ايم و بارها هم تأكيد كرديم كه نيازي به سلاح هسته اي نداريم. سلاح هسته اي را كساني نياز دارند كه مي خواهند با زور اهداف خود را محقق كنند.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود ملت ايران را متمدن و با فرهنگ توصيف كرد و اظهار داشت: ما انرژي هسته اي را براي پيشرفت خود و سوخت نيروگاه خود مي خواهيم.
وي خطاب به ملت ايران تصريح كرد: دولت خادم شما بدون توجه به زياده خواهي ها راه استفاده از فنا وري هسته اي را با قدرت طي مي كند.
اين اظهارات احمدي نژاد با شعارهاي حمايت آميز مردم ديلم در دستيابي به انرژي هسته اي مواجه  شد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهارات خود با اشاره به اظهارات رئيس جمهور آمريكا و متهم كردن ايران به نقض آزادي و حقوق بشر گفت: كساني كه در كشورهاي ديگر زندان مخفي درست مي كنند و مردم را از كشورها به اين زندان ها منتقل مي كنند و آنها را تحت شكنجه هاي قرون وسطايي قرار مي دهند امروز ما را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند.
احمدي نژاد با بيان اين كه مي گويند ما از دست ملت ايران عصباني هستيم گفت: من مي گويم شما از دست ملت ايران عصباني باشيد و از اين عصبانيت بميريد. در اين هنگام مردم بوشهر يك صدا فرياد زدند مرگ بر آمريكا.
رييس جمهور در بندر گناوه:
قدرت هاي امروزي بدانند كه ملت ها فوج فوج به اسلام مي گرايند
رييس جمهور در ادامه سفر به استان بوشهر، همچنين ديروز در جمع مردم بندر گناوه با بيان اين كه امروز بشريت گرفتار برخي انسان هاي دور از معنويت و خودباخته شده است، ادامه داد: امروز امكانات دنيا در اختيار چند انسان ناشايست و غيرخدايي است؛ كساني كه حاضرند با تحميل مريضي و فقر، درگيري و برادركشي بين ملت ها تفرقه ايجاد كنند و براي خود و گروه هايشان رفاه به دست آورند.
وي با اشاره به اظهارات سران كشور هاي غربي و متهم كردن ايران به نقض حقوق بشر ادامه داد: آنها سئوال از جنايت هاي رژيم اشغا لگر قدس را در حالي ممنوع مي دانند كه خود حتي به ساحت مقدس پيامبر اسلام (ص) نيز توهين مي كنند.
احمدي نژاد با بيان اين كه با وقوع انقلاب اسلامي و حركت مردمي ايران، بشريت به دوران خداپرستي، عدالت طلبي و معنويت رهنمون شده است، گفت: بشريت امروز تشنه ي فرهنگ ناب محمدي (ص) است. قدرت هاي امروزي بدانند كه ملت ها فوج فوج به اسلام مي گرايند.
وي ادامه داد: امروز عده اي از قدرت ها مدعي  هستند كه مي خواهند آرامش و صلح را مهيا كنند، در حالي كه آنها با اين كار آبروي خود و حتي نهاد هاي بين المللي را نيز مي برند.
رييس جمهور با مورد خطاب قرار دادن آژانس انرژي اتمي گفت: آيا آژانس انرژي هسته اي نسبت به زرادخانه هايي كه در نزديكي ماست احساس آرامش دارد؟ آيا همه  انحراف ها و مشكلات حل شده است و تنها احتمال مي دهند كه ما امروز به فناوري هسته اي دست يابيم؟
وي تاكيد كرد: اگر بشنوم مسوولي در گوشه اي از سرزمين ايران هنوز به رسم طاغوتي رفتار مي كند، از همان تهران تلفني او را عزل خواهم كرد. اگر كسي در گوشه اي از ايران بخواهد بر ملت حكمراني كند، بدانيد كه در دولت احمدي نژاد جايي ندارد. همه بدانند كه جارو كردن جلو پاي شما مردم به آقايي تمام دنيا مي ارزد.

هاشمي رفسنجاني: نشست لندن نقطه شومي در تاريخ است
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ظالمانه و جابرانه خواندن تصميم گرفته شده در نشست لندن، آن را نقطه  شومي در تاريخ دانست و گفت: بغض آنها به اين دليل است كه ملت ما با تكيه بر توان خود توانسته است به فناوري هاي روز دست پيدا كند.
هاشمي رفسنجاني در آيين گراميداشت بيست و هفتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره)، اظهار داشت: عبور از اين راه بيشتر از زور و شعار به تدبير و تفكر احتياج دارد.وي تصريح كرد: دنياي اسلام در حال بيداري است و بي ترديد بخش عمده اين بيداري معلول انقلاب اسلامي است و انقلاب اسلامي هم مديون امام راحل است.هاشمي رفسنجاني يادآور شد: امام راحل هميشه اختلافات را با تدبير حل مي كردند. حفاظت از انقلاب و جلوگيري از تشتت و هماهنگ كردن حركت مردم و جلوگيري از درگيري، معجزه دوم انقلاب است. هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: امام(ره) به جاي شعار مردمسالاري و دموكراسي به مفهوم آن عمل كرد. اهميت كار رهبري به صحنه آوردن و آگاه كردن مردم است و ما اين امتياز را منحصرا در حضرت امام(ره) مي بينيم كه اين كار بزرگ تاريخي را انجام دادند. وي گفت: اميدوارم با تكيه بر راه امام(ره) از راه هاي سخت پيش رو عبور كنيم و يكي از همين راههاي سخت عبور از حلقه  انحصارگران در راه دستيابي ايران به انرژي هسته  اي است.

متكي در ديدار با دبيركل سازمان ملل:
در صورت تصميم عجولانه اروپايي ها،
همكاري هاي داوطلبانه قطع خواهد شد
ايسنا: منوچهر متكي، وزير امور خارجه  كشورمان در ديدار با كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد در لندن با يادآوري حقوق ايران بر اساس مقررات و موازين بين المللي ادامه تحقيقات در زمينه فناوري صلح آميز هسته اي را حق قانوني و مشروع كشورمان دانست.وي در اين ديدار كه در حاشيه كنفرانس بازسازي افغانستان صورت مي گرفت، اظهار داشت: چنانچه اروپايي ها تصميم عجولانه اي در نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي اتخاذ كنند، مصوبه مجلس ايران مبني بر قطع همكاري هاي داوطلبانه بي درنگ اجرا خواهد شد.متكي بر ضرورت دستيابي توافقي كه تأمين كننده نظرات طرفين مذاكرات باشد، تأكيد كرد .

گروه «نم» در آژانس بين المللي انرژي اتمي
تشكيل جلسه دادند
ايرنا- كشورهاي جنبش غيرمتعهد ها (نم) ديروز براي اتخاذ موضع مشتركي در نشست اضطراري امروز شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تشكيل جلسه دادند.
۳۵ كشور عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي طي امروز و فردا در نشستي اضطراري به مسايل هسته اي ايران مي پردازند.جلسه اضطراري شوراي حكام به درخواست نمايندگان تروئيكاي اتحاديه اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) برگزار مي شود.
يك ديپلمات عضو كشورهاي جنبش غيرمتعهدها ديروز گفت: «نم» تصميم دارد بيانيه خود درباره ايران را براي نشست فردا نهايي كند.

بيانيه ۲۱۲ نماينده مجلس در تأكيد بر حق انرژي هسته اي
گروه سياسي: ۲۱۲ تن از نمايندگان مجلس با صدور بيانيه اي درباره تحولات اخير پرونده هسته اي ايران بر داشتن انرژي هسته اي تأكيد كرده و اعلام كردند با هيچ بهايي حاضر به جايگزيني اين حق نيستند.
به گزارش همشهري در اين بيانيه كه حسين نجابت عضو هيأت رئيسه مجلس آن را قرائت كرد، آمده است: حقوق ملت ها براساس موازين بين المللي در همه زمينه ها يكي از مهمترين هنجارهاي جامعه امروز جهاني است كه به دور از فشارها و تهديدهاي قدرتهاي بزرگ مورد احترام قرار خواهد گرفت.
در اين بيانيه تأكيد شده است: ما نمايندگان به دولت هشدار مي دهيم كه حق ندارد درباره حقوق مسلم ملت ايران با هيچ قدرتي معامله كند و در صورت اقدام شوراي حكام، دولت موظف است طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي همه تعليق هاي داوطلبانه را متوقف و همه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را مجدداً  آغاز نمايد.
رئيس مجلس تصريح كرد: مجلس ما كه مجلسي حسيني است و الهام گرفته از شعار هيهات من الذله است تصويب كرد كه اگر موضوع پرونده ايران به شوراي امنيت كشيده شود دولت موظف است هرگونه همكاري داوطلبانه را با آژانس در چارچوب پروتكل الحاقي متوقف كند و تعليق هاي داوطلبانه را متوقف كند.
حداد گفت: اين كار بيش از همه به ضرر آژانس بين المللي است زيرا معلوم مي شود كه موازين حقوقي اين آژانس اجرا نمي شود و صراحتاً مي گويم دولت موظف به اجراي مصوبه مجلس در زمينه انرژي هسته اي است و حتي دولت بايد در صورت ادامه اين وضعيت غني سازي را انجام دهد.
وي مسئله هسته اي را مسئله ملت ايران دانست و گفت: بحث انرژي هسته اي آرمان ملي ما است و چيزي نيست كه يك جناح به آن معتقد باشد و اميد است تا فرصت باقي است با مذاكرات سازنده به حقوق ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي احترام گذاشته شود و آژانس هم اعتبار خود را حفظ كند و ملت  ما و ساير ملت ها بتوانند از دانش خود در زمينه انرژي هسته اي بهره مند شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فرارسيدن ماه محرم، ماه عزاي سيد الشهدا را ماهي دانست كه ملت ما و شيعيان جهان با عزاداري به آن حضرت اظهار وفاداري مي كنند و در حقيقت تجديد عهد  با آزادي و آزادگي است كه حسين(ع) سر حلقه آزادگان جهان است.
احياء معاونت پرورشي و سلامت
در وزارت آموزش و پرورش
كليات طرح احياي معاونت پرورشي و سلامت در وزارت آموزش و پرورش به تصويب مجلس رسيد. درصورت تصويب نهايي اين طرح، به منظور احياء فعاليت هاي پرورشي و امور سلامت دانش آموزان معاونت امور تربيتي و سلامت دانش آموزان زير نظر وزارت آموزش و پرورش ايجاد مي شود.
همچنين معاونت تربيت بدني و سلامت و ساير واحدهاي مربوط در معاونت هاي ديگر وزارتخانه در اين معاونت ادغام مي گردد. سازمان دانش آموزي به عنوان يك سازمان دولتي يكي از مؤسسات وابسته به اين معاونت خواهد بود.
همچنين در جلسه علني ديروز به گزارش شور دوم كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در باره لايحه نحوه جبران زحمات و خسارات كاركنان سازمان حفاظت محيط زيست در ارتباط با جرايم زيست محيطي بررسي و به تصويب رسيد.
حاشيه
* ۲۰۱ نفر از نمايندگان مجلس در بيانيه اي موفقيت رهبران حماس، نمايندگان منتخب و همه ملت مسلمان فلسطين راتبريك گفتند.
* فاطمه جوادي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه به منظور طرح لايحه نحوه جبران زحمات و خسارات كاركنان سازمان حفاظت محيط زيست در جلسه علني ديروز حضور يافته بود بخشي از سخنانش را با تقليد لهجه كرماني ايراد كرد كه اين كار ناراحتي باهنر، نماينده كرمان و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي را برانگيخت و خواست تذكر دهد كه حداد عادل وي را از تذكر دادن منصرف كرد.

در پي گسترش حركت هاي اهانت آميز مطبوعات اروپايي عليه اسلام
سفير اتريش به عنوان رئيس دوره اي
اتحاديه اروپا به وزارت خارجه احضار شد
گروه سياسي: در پي گسترش دامنه اسلام ستيزي در رسانه هاي اروپا و حركتي كه از دانمارك آغاز شده و با تخاصم كشورهايي اروپايي با اسلام، تسري يافته و ادامه دارد، جوياي اقدامات ديپلماتيك ايران شديم. مهدي مصطفوي، قائم مقام وزير خارجه از اقدامات اعتراض آميز و تحركات ديپلماتيك ايران عليه اين حركت خبرداد و گفت: در تاريخ هشتم مهر ماه سال جاري يكي از روزنامه هاي دانمارك كاريكاتور اهانت آميزي از پيامبر اسلام درج كرد كه برانگيخته  شدن احساسات مسلمانان مقيم آن كشور را به همراه داشت. متعاقب آن سفير جمهوري اسلامي ايران در دانمارك با ديگر سفراي كشورهاي اسلامي در آن كشور تماس گرفت و نامه اعتراض آميزي براي نخست وزير دانمارك ارسال نمود و خواستار ملاقات فوري براي اعلام اعتراض خود شد.
همزمان نامه هاي ديگري براي دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي، دبيركل شوراي اروپا و وزير خارجه اسلووني به عنوان رئيس دوره اي سازمان امنيت و همكاري اروپا نوشته شد. سفراي كشورهاي اسلامي با وزير خارجه و مشاور نخست وزير دانمارك ملاقات كرده و مراتب اعتراض خود را اعلام داشتند.
در همين حال از سوي سفرا پيشنهادي مطرح شد مبني بر تحريم اقتصادي دانمارك و اين در حالي بود كه رئيس نمايندگان دانمارك در تهران به وزارت خارجه احضار شده و مراتب اعتراض شديد ايران نيز اعلام شد.
سخنگوي وزراي خارجه نيز در همان زمان اين حركت موهن در دانمارك را محكوم كرد. پس از آن و در آذرماه سال جاري در جريان سفر خليلي، معاون وزير خارجه به دانمارك در ملاقات با وزير خارجه آن كشور بار ديگر مشروح اعتراض ايران اعلام شد. در دانمارك نيز راهپيمايي هزاران مسلمان در اعتراض به اين اقدام انجام شد.
پس از آن اداره حقوق بشر وزارت خارجه گزارشي را تهيه كرده و در آن به اقدامات تبعيض آميز عليه مسلمانان در اروپا اشاره كرد كه اين گزارش به سازمان ملل ارسال شد. ضمن اين كه وزرات خارجه پيشنهاد داد مراتب در دستور كار اجلاس فوق العاده سران سازمان كنفرانس اسلامي قرار داده شود.
پس از اين تحركات جدي، نخست وزير دانمارك در يك مصاحبه تلويزيوني از مسلمانان دانمارك بابت اين اقدام توهين آميز عذرخواهي كرد و روزنامه مزبور نيز مراتب پوزش خود را به طور رسمي اعلام كرد.
هم چنين وزارت خارجه ايران با ارسال نامه اي به رياست دوره اي اتحاديه اروپا اين اقدام را اسلام ستيزي و اهانت عليه اسلام تلقي و خواستار آن شد كه مسئولان اروپايي نسبت به برخورد با اين گونه اقدامات جدي باشند.
متأسفانه اين حركت غيرانساني به برخي روزنامه هاي سوئد، نروژ و به تازگي فرانسه و آلمان هم سرايت كرد كه در همين رابطه سفير اتريش در تهران به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا به وزارت خارجه احضار و اعتراض شديد ايران نسبت به تسري اين تحركات اسلام ستيزانه و غيرانساني در اروپا به وي ابلاغ شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |