پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۴ - Feb 2, 2006
با هدف ترويج و توسعه كارآفريني زنان
همايش كارآفريني زنان آغاز به كار كرد
002385.jpg
گروه اجتماعي ـ ليلا خاكسار: دومين همايش كارآفريني زنان با هدف ترويج و توسعه كارآفريني و كمك به بهبود سياست هاي حمايتي از زنان كارآفرين همزمان با آغاز دهه فجر شروع به كار كرد.
انجمن صنفي زنان مدير كارآفرين به منظور اشاعه فرهنگ كارآفريني در جامعه زنان ايراني به همت تعدادي از كارآفرينان و صاحبان كسب و كار شكل يافته، در اسفند ماه ۱۳۸۳ در وزارت كار و امور اجتماعي به ثبت رسيده است.
موسسان و اعضاي انجمن، ضمن برخورداري از تجارب موثر در فرآيند كارآفريني و طي مسير ايجاد و توسعه كسب و كارهاي جديد در تعامل و هم انديشي با يكديگر، ضرورت حركت جمعي در اين راه را حس كرده و بر آن شدند تا نسبت به ايجاد تشكلي حرفه اي اقدام كنند و از اين طريق ضمن ارتقاي ظرفيت مديريت كارآفرينان، پيوند با ديگر عناصر موثر در محيط كارآفريني از جمله دولت، سازمان هاي غيردولتي مرتبط، نهادهاي عمومي همچون بانك ها و دانشگاه ها به دست خواهد آمد. فيروزه صابر _ دبير همايش زنان كارآفرين _ گفت: «انجمن زنان مدير كارآفرين براساس نظرات شركت كنندگان همايش تلاش كرد كه اين همايش را در يكي از نقاط محروم كشور با هدف كمك به ترويج و توسعه كارآفريني و توانمندسازي جامعه زنان آن منطقه برگزار كند. براي اين منظور زاهدان انتخاب شد، اما متاسفانه به دليل برخي مشكلات اين امر محقق نشد» .
وي افزود: قصد انجمن اين است كه در اين همايش، زنان كارآفرين و صاحب كسب و كار از سراسر ايران گرد هم آيند تا از علم و عمل يكديگر تجربه به دست آورند و از هم آموزي را در شناخت فرصت هاي محيطي تقويت كرده و در هم افزايي توان خويش كوشش كنند. چالش هاي مشترك را با مديران و كارگزارن در ميان گذارند، با صاحبنظران براي ترويج و توسعه كارآفريني زنان تدبيري جديد بينديشند و به ديگراني كه قصد خيز دارند، اميد و پشتكار و خلق و آفريدن بدهند.
صابر همچنين گفت:« به همين دليل سعي شده است تا نقش همه عناصر موثر در محيط كارآفريني اعم از كارآفرينان، دولت، دانشگاه، تشكل هاي حرفه اي، بانك ها، نهادهاي عمومي و جوانان جوياي كسب و كار محسوس شود تا هر يك از جايگاه و ديدگاه خود سخن بگويند و در تعامل با يكديگر نتايجي حاصل شود كه جملگي در اشاعه فرهنگ كارآفريني و زمينه سازي براي توسعه ظرفيت مديريت زنان كارآفرين و نيز براي ورود نيروهاي خلاق و جوان به فرآيند كارآفريني در سطح ملي راهگشا باشد.»
وزير كار و امور اجتماعي نيز با ارسال پيامي به همايش كارآفريني زنان اظهار داشت عصري كه ما در آن زندگي مي كنيم عصر دانايي، عصر خلاقيت، دوران بسيج انديشه ها و ابتكارات است و به صراحت مي توان گفت منابع انساني پايه اصلي ثروت ملت ها را تشكيل مي دهد و يكي از عوامل تعيين كننده روند توسعه اقتصادي- اجتماعي كشورها محسوب مي شود.
وزير كار و امور اجتماعي همچنين ادامه داد: دولت نهم به ويژه وزارت كار و امور اجتماعي با عنايت به سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه و همچنين برنامه چهارم، سعي در گسترش بسترهاي كارآفريني از طريق ايجاد زمينه هاي وسيع آموزشي كرده است. به اين منظور در تلاش است بستر كارآفريني را با استفاده از ساز و كار مشاوره هاي كارآفريني توسعه داده و روحيه ايجاد كسب و كارهاي كوچك و متوسط و خانگي را در جامعه تقويت كند.
وي افزود: « معرفي زنان و مردان خلاق و كارآفرين به سازمان ها، موسسات و بنگاه هاي اقتصادي با توجه به زمينه هاي فعاليت، نيازهاي مالي و اجتماعي و توانمندي هاي بالقوه آنان، يك حركت فرهنگي تلقي مي شود كه با هدف تقويت و گسترش روحيه كارآفريني در جامعه صورت مي گيرد، لذا تلاش تمامي دست اندركاران و برگزاركنندگان اين همايش قابل تقدير و تشكر است .»
وزارت كار و امور اجتماعي نيز سياست هاي اشتغال در جامعه را با محوريت كارآفريني و ايجاد كسب و كارهاي كوچك و زودبازده با توجه ويژه به زنان كارآفرين دنبال خواهد كرد. اميد است با اجراي سياست ها و برنامه هاي اين وزارتخانه بتوان شاهد توسعه فرهنگ كارآفريني، رشد و شكوفايي اقتصاد ملي و كاهش رشد بيكاري در جامعه بود.حجت الاسلام علي كرمي فريدني، استاد و نويسنده كتاب « فروغ آسمان حجاز» نيز در اين همايش ضمن اشاره به ويژگي هاي حضرت خديجه(س) و تشريح آن در اين كتاب گفت:« يكي از بزرگ ترين و مهم ترين ويژگي هاي آن حضرت نقش مهمي است كه ايشان در تجارت و كارآفريني داشتند و پشتوانه محكم و قابل توجهي براي پيامبر اسلام(ص) در زمان سختي ها و مشكلات آن بودند.»
وي افزود:«حضرت خديجه (س) روزگاري كه هيچ گوش شنوايي وجود نداشت وهيچ توسعه اي صورت نگرفته بود با انديشه و فكر خود، مديريتي مهم در عرصه اقتصاد و كارآفريني داشتند. هر گامي كه در جهت برپايي تشكل ها برداشته شود، در واقع يك گام به سوي امنيت و تامين حقوق اقتصادي بشر امروز است.»
فخرالسادات محتشمي پور _ عضو انجمن زنان كارآفرين و عضو مركز خانواده سالم- ضمن اشاره به نحوه شكل گيري انجمن زنان كارآفرين گفت: در سال گذشته (۱۳۸۳) وزارت كشور و برخي سازمان ها و انجمن ها تصميم به ايجاد انجمن در قالب طرحي ملي با نام انجمن زنان كارآفرين گرفتند كه از آن زمان تاكنون با همكاري همه كساني كه به نوعي با اين موضوع مرتبط بودند ۱۵۰ كارآفرين شناسايي و موقعيت كسب و كار و نحوه معرفي آنها به جامعه مورد بررسي قرار گرفته است .
وي افزود: در اين طرح تلاش مي شود علاوه بر تحت پوشش قرار گرفتن كارآفرينان شرايطي براي جذب دختران و زنان فارغ التحصيل دانشگاهي فراهم شود و با ارائه الگوهايي از زنان كارآفرين كه به رغم همه مشكلاتي كه براي آنها وجود داشته در رشته هاي مختلف صنعتي و حرفه اي كارآفريني كرده اند، معرفي شوند و به اين وسيله با شناساندن الگوهاي موفق به افراد جوياي كار و خلاق، راهنمايي هاي لازم ارائه شود.محتشمي پور همچنين افزود: در حال حاضر افرادي كه مايل به كسب اطلاعات دقيق تري هستند، مي توانند از طريق سايت www.EA.WENET.IR و آدرس Email:ea@went.ir به اطلاعات موردنظر خود دست پيدا كرده و چنانچه واجد شرايط براي كارآفريني باشند، با ارائه ايده هاي خلاق در هر زمينه، اعم از صنعتي، تجاري، هنري و... اعلام آمادگي كنند.در اين همايش برخي از كارآفرينان موفق از جمله سهيلا اميري (مدير شركت خدمات الكترونيكي اهواز)، سيده فاطمه مقيمي (مديرعامل شركت حمل و نقل بين المللي سريربار، زهرا نصرالهي(مدير كوره آجرپزي) به تشريح مشكلات و در نهايت موفقيت هاي كاري خود پرداختند.

پرداخت پاداش بازنشستگان شركت هاي خصوصي از ذخاير ارزي
فارس: رئيس كانون بازنشستگان تامين اجتماعي با انتقاد از اينكه در مصوبه دولت، پرداخت پاداش بازنشستگان تامين اجتماعي قبل از سال ۷۹ شركت هاي خصوصي ناديده گرفته شده است، گفت: پاداش اين بازنشستگان مانند بازنشستگان لشكري و كشوري بايد از محل ذخاير ارزي پرداخت شود.
علي اكبر خبازها افزود: پس از پيگيري هاي مستمر براي پرداخت پاداش ۱۰ روزه بازنشستگان قبل از سال ۷۹ زيرمجموعه سازمان تامين اجتماعي در تاريخ ۲/۹/۸۴ هيأت دولت تصويب كرد كه پاداش بازنشستگاني كه در دستگاه هاي دولتي مشغول به كار بوده اند از محل منابع و بودجه هاي خود اين شركت ها پرداخت شود. مجيد يارمند، مديركل دفتر رفاه و سلامت سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در خصوص وضعيت پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹ كه شركت  هاي آنها خصوصي يا منحل شده است، گفت: براي آنهايي كه كارفرماي آنها شركت خصوصي شده است كاري نمي توان انجام داد و فقط آنهايي كه دولتي بوده اند مجوز دريافت كرده اند البته در مورد خصوصي ها در اين مصوبه صراحتي وجود ندارد اما به نظر مي رسد براي آنها كاري نمي توان كرد.

مبارزه  با مواد مخدر نيازمند اراده  جدي  همه  اركان  نظام  است
گروه اجتماعي: جانشين  رئيس  و دبير ستاد مبارزه  با مواد مخدر، گفت : بايد اراده  و تصميم  جدي  در همه  اركان  نظام  براي  مبارزه  با مواد مخدر ايجاد شود تا اين  فعاليت  مهم  به  موفقيت  نزديك  شود.
به  گزارش  روابط عمومي  ستاد مبارزه  با مواد مخدر، دكتر «فداحسين  مالكي» كه  در ديدار با نمايندگان  كميسيون  اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي  سخن  مي گفت ، افزود: وقتي  سخن  از مبارزه  با مواد مخدر است  بحث  يك  وزارتخانه  يا دستگاه  نيست؛  براي  يك  مبارزه  هدفمند و موفق  نيازمند تقويت  همه  بخش ها و هماهنگي  بين  آنها هستيم .
وي  با بيان  اين  مطلب  كه  با روش هاي  سنتي  نمي توان  با مواد مخدر مبارزه  كرد، گفت : ما بايد در بخش هاي  اجتماعي  و فرهنگي  و آموزشي  فعال  شده  و در كنار اينها به  تقويت  مبارزه  با قاچاق  و انسداد مرزها بپردازيم .
مالكي  ضرورت  همكاري  و تعامل  با نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  در امر مبارزه  با مواد مخدر را مورد تأكيد قرار داد و گفت : همچنان  كه  طي  ماه هاي  گذشته  ديدارهايي  با مجمع  نمايندگان  استان هاي  مختلف  داشتيم  اين  تعامل ها را مهم  و اثربخش  مي دانيم . در اين  جلسه  نمايندگان  كميسيون  اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي  نيز نظرات  خود را مطرح  و بر همكاري  با ستاد مبارزه  با مواد مخدر تأكيد كردند .
نمايندگان  در اين  ديدار خواستار توجه  جدي  تر مسئولان  كشور به  مبارزه  با مواد مخدر به  عنوان  يك  معضل  مهم  اجتماعي  شدند. رئيس  كميسيون  اجتماعي  مجلس  در اين  ديدار گفت : در مبارزه  با مواد مخدر بايد از بخشي نگري  پرهيز شود و سه  ضلع «پيشگيري ، درمان  و مقابله» به  طور هماهنگ  مورد توجه  قرار گيرد. وي  بر تثبيت  ساختار و فعاليت هاي  اجرايي  ستاد تأكيد و اعلام  كرد: ما در مجلس  شوراي  اسلامي  آماده  همه گونه  كمك  و همكاري  در اين  خصوص  هستيم .

قوانين قضايي در غارت آثار باستاني حق
را به ميراث فرهنگي نمي دهند
ايسنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گوشزد كرد: قوانين قضايي در مورد غارت آثار باستاني حق را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نمي دهند.
اسفنديار رحيم مشايي تصريح كرد:  در حال حاضر، تعرض به يك اثر تاريخي، جرمي قابل بخشش است و دادستان به عنوان مدعي العموم آن را پيگيري نمي كند و نيز هنگامي يك مجرم مي تواند مورد تعقيب قرار گيرد كه سازمان ميراث فرهنگي شاكي پرونده باشد و اثر مذكور به ثبت رسيده باشد.
رحيم مشايي خاطرنشان كرد: يكي از مشكل هاي ما در بحث مبارزه با حفاران غيرمجاز و قاچاقچيان آثار باستاني، بحث قضايي است كه در اين باره آموزش قاضيان را آغاز كرده ايم؛ تا در جريان حساسيت كار باشند و اطلاعات لازم را در اين زمينه كسب كنند. مشكل ديگر، در بخش برخورد با متخلفان است كه بايد قوانين اصلاح شوند و مقررات، بايد به گونه اي تنظيم شوند تا قدرت برخورد ظابطان قوه  قضاييه افزايش يابد كه در اين زمينه، دولت در حال پيگيري است و به نتيجه هاي مفيدي نيز دست يافته ايم.
معاون رئيس جمهور يكي از مسائل بسيار مهم را در بخش مبارزه با متخلفان، برخورد انتظامي با موضوع عنوان كرد و گفت: در اين خصوص از زمان مديريت پيشين، يگان حفاظت آثار تشكيل شده است كه با نظر رئيس جمهور، مبني بر حساسيت و سرمايه گذاري بيشتر نسبت به حفاظت آثار فرهنگي تاريخي، در دوره  جديد مديريتي، تعداد افراد يگان حفاظت ميراث را با افزايش صد درصدي به ۳ هزار نفر در سطح كشور رسانده ايم و متناسب با آن، آمار تخلف ها در بحث ميراث فرهنگي در سه ماهه نخست مسئوليت من نسبت به سه ماهه قبل با ۵۰ درصد كاهش مواجه شده است.
او افزود: مشكل ديگر ما در حفاظت از ميراث فرهنگي بحث فرهنگسازي است. متأسفانه هنوز در بين برخي از مردم تعرض به آثار باستاني قبح لازم را ندارد و اگر به شيء  تاريخي باستاني دست يافتند، فكر مي كنند كه گنج است و مي توانند از آن استفاده كنند؛ در صورتي كه اين خلاف قانون و از لحاظ شرعي حرام است.

رواديد پانزده روزه براي اتباع غيرايراني
گروه علمي فرهنگي: براي كليه اتباع غير ايراني كه به جمهوري اسلامي ايران مسافرت مي كنند رواديد پانزده روزه صادر مي شود. اين مدت در صورت درخواست اتباع خارجي تا يك ماه، قابل تمديد خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، موضوع يادشده مصوبه اخير هيأت وزيران با استناد به اصل يكصد و سي هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تبصره الحاقي ماده(۲) قانون ورود و اقامت اتباع خارجي در ايران- مصوب ۱۳۳۷- است.
به موجب اين مصوبه همچنين تمديد رواديد مازاد بر مدت يك ماه با تأييد وزارت كشور قابل اجرا خواهد بود.

هر ايراني دو سال يك بار به آزمايشگاه مراجعه مي كند
گروه اجتماعي: نايب رييس انجمن علوم آزمايشگاهي، اعلام كرد: هر ايراني در سال تنها نيم بار به آزمايشگاه مراجعه مي  كند.
دكتر ميرمجيد مصلايي، نايب رييس انجمن علوم آزمايشگاهي، گفت: متاسفانه تجويز آزمايش در ايران بسيار پايين است، در حالي كه در تمام كشورها پزشك عمومي پيش از هر تشخيصي اقدام به تجويز آزمايش كامل مي  كند.
وي افزود: در ايران نگاه به انجام آزمايش مطلوب نيست و همه اين كار را يك هزينه زيادي و غيرضروري مي  دانند.
به گفته مصلايي، بسياري از افراد داراي بيماري  هاي مختلفي مثل ديابت، چربي خون، فشار خون و غيره هستند كه تشخيص آنها نياز به آزمايش دارد؛ اما به دليل نبود فرهنگ در اين زمينه بسياري افراد با اين بيماري  ها مدت  ها زندگي مي  كنند و از آن اطلاعي ندارند.

نمايشگاه سراسري عكس «عاشورا در طليعه فجر»
نمايشگاه سراسري عكس «عاشورا در طليعه فجر» به مناسبت فرارسيدن ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان حسين بن علي(ع) از ۱۵بهمن در شهرستان شميرانات برگزار مي شود.
فتح الله عذيري با اعلام اين خبر گفت: هر قشري در جامعه امروزي براي نگهداشتن ياد و خاطره نهضت حسيني وظيفه اي به عهده دارد. هنرمندان متعهد و آگاه نيز براي ترويج فرهنگ غني اسلامي با بهره گيري از دانش و تجربيات خود لازم است در اين راستا با تمام توان به خلق اثر هنري بپردازند. در اين ميان هنر عكاسي به عنوان يكي از مهمترين هنرهاي بصري لحظه هاي ماندگار عشق ورزي شيعيان راستين را با امام شهدا ثبت مي كند. هر تصوير نماينده هزاران شعر عاشقانه مي شود و كلمات در گويش آن لحظه ها عاجز مي شوند و آنچه در قالب يك نمايشگاه عرضه مي شود، هزاران بار قابل ديدن است.

بيماران خاص فاقد بيمه تكميلي هستند
مهر: بيماران خاص به دليل نداشتن بيمه تكميلي، هزينه هاي سرسام آور جراحي هاي خود را با كمك خيرين تامين مي كنند.
مديرعامل كانون هموفيلي ايران گفت: بيماران خاص در صورت داشتن بيمه تامين اجتماعي از مزاياي طرح بيمه بيماران خاص برخوردار و در صورتي كه غير شاغل باشند تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار مي گيرند. البته گويا هنوز بيماران سرطاني و ام اس با وجود خاص بودن بيماري، حتي تحت پوشش بيمه هاي همگاني نيز نيستند.
احمد قويدل افزود: با اين وجود هنوز بيماران هموفيلي و ساير بيماران خاص نمي توانند از خدمات اين بيمه ها در درمان بخشي از عوارض بيماري خود استفاده كنند.وي گفت: بر اساس قانون بيمه، بيماري هاي مفصلي كه از شايع ترين عوارض بيماري هاي هموفيلي است، جزو جراحي هاي زيبايي محسوب و حق بيمه به آنان تعلق نمي گيرد.
مديرعامل كانون هموفيلي ايران تاكيد كرد: هزينه هاي اينگونه بيماران خاص هم اكنون از سوي خيرين تقبل مي شود و به همين دليل بيمه تكميلي، يكي از نيازهاي ضروري اين بيماران محسوب مي شود.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |