پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۴ - Feb 2, 2006
علمي فرهنگي
Front Page

گزارش همشهري به مناسبت روز جهاني تالابها
سير قهقرايي۹۰ درصد تالابهاي ايران
002454.jpg
002328.jpg
گروه شهري _مژگان جمشيدي: هشدار متخصصان محيط زيست كشور نسبت به نابودي تالاب هاي كشور در حالي شدت گرفته است كه چندي قبل معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست نيز وضعيت حاكم بر بعضي از تالاب هاي بين المللي ايران را بسيار نگران كننده عنوان كرد و گفت: اين يك هشدار ملي است و ايران بايد هر چه سريعتر مشكلات ايجاد شده براي اين تالاب ها را رفع كند. دكتر بهروز دهزاد، بوم شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي درباره عوامل تهديد تالاب هاي كشور گفت: توسعه بدون ضابطه و لجام گسيخته با سرعت هرچه تمام تر در حال نابودي تالاب هاست در حالي كه تالاب ها، مهمترين، با ارزش ترين و پيچيده ترين اكوسيستم هاي روي زمين هستند و دليل آن هم كاركردهاي متنوعي است كه هر يك منافع اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و علمي زيادي را دربرمي گيرند.
وي درباره كاركردهاي تالاب مي افزايد: تغذيه آب هاي زيرزميني، مهار سيلاب، استحصال مستقيم آب توسط مردم، پيشگيري از نفوذ آب هاي شور، جلوگيري از فرسايش خاك و حفظ سواحل، رسو ب گيري، نگهداري مواد مغذي، پالايش مواد سمي، بانك ژن، توليد انرژي، رونق توريسم، حفظ جمعيت هاي حيات وحش، توليد موادخام و... همه و همه از كاركردهاي تالاب است.
وي افزود: متأسفانه تصميم هاي غلط و برخوردهاي نامناسب با مشكلات از سوي مسئولان، به نابودي تالاب هاي كشور دامن زده كه از آن جمله تالاب  هامون در سيستان است.
اين اكولوژيست در ادامه يادآور شد: احداث سد در بالادست رودخانه هيرمند در افغانستان در چند سال اخير موجب كاهش دبي آب رودخانه شده، از اين رو مسئولان منطقه مقدار آب باقيمانده را به چاله هايي تحت عنوان «چاه نيمه» هدايت مي كنند و آب مورد نياز مردم تأمين  مي شود و در نتيجه آب ديگر به درياچه نمي رسد و درياچه كاملاً خشك و نابود شده است. وي افزود: بدين ترتيب آب آشاميدني تا حدي تأمين شد اما صنايع دستي، شيلات و ممر درآمد مردم از بين رفت و تنوع زيستي نابود شد. در حالي كه راهكار ديگري هم وجود داشت؛ مثلاً مي توانستند با هدايت آب به درياچه براي اينكه  ميزان تبخير آب را كاهش دهند با كمي خاكبرداري از كف درياچه هامون به عمق بيافزايند و از سطح آب كم كنند. در نتيجه سطح تبخير كم مي شد، اما اين عمل نيازمند شناخت و ديدگاه علمي است كه متأسفانه مسئولان ما از آن دور هستند و همچنان به روش آزمون و خطا و روش قرن ۱۹ عمل مي كنند. وي درباره ارزش تنوع زيستي درياچه مي افزايد: ۸هزار صياد محلي در زابل فقط از طريق ماهيگيري از درياچه زندگي مي كردند و نيزارها پشتوانه صنايع دستي و درآمد بسياري از مردم سيستان و بلوچستان بود.
علاوه بر اين در سنوات دور هر ساله در اين درياچه تا ۵ميليون پرنده هم مهاجرت مي كرده حال با تصور اينكه اگر آب بود و سالانه ۵۰۰هزار پرنده هم به درياچه مي آمد و فقط ۱۰درصد آن توسط مردم شكار مي شد، ۲۰۰هزار كيلو گوشت مرغوب و پروتئين مورد نياز مردم تأمين مي شد؛ اما امروز همه چيز نابود شده است.
وي درباره نقش سازمان محيط زيست در حفظ تالاب ها مي گويد: متأسفانه سازمان محيط زيست هم اين اواخر شديداً ديدگاه بهره بردارانه از زيستگاه ها داشته تا ديدگاه حفاظتي كه با بخشيدن چند منطقه براي اجراي طرح هاي به اصطلاح گردشگري اين را به اثبات رسانده است. البته ما هرگز با اكوتوريسم مخالف نيستيم كه خود ما از سال ها قبل همواره اين را توصيه مي كرديم، اما نه اين طور بدون ضابطه. اكوتوريسم حساسيت اين مناطق اينقدر زياد است كه حتي يك اشتباه كوچك هم مي تواند آن را نابود كند. در حالي كه امروزه حتي در كشورهايي مثل هند هم ضوابط بهره برداري و اكوتوريسم بسيار سختگيرانه است.
وي مي افزايد: متأسفانه براي تالاب ها فقط حرف زديم و كم كار كرديم و نمونه اش همين سالروز جهاني تالاب هاست كه امروز در زابل برگزار مي شود و تعداد زيادي هم ميهمان خارجي دعوت شده تا دوباره همان حرف ها تكرار شود. اكنون زمان عمل فرا رسيده، حرف بس است.
وي اشاره كرد در حال حاضر ۹۰ درصد تالاب هاي ايران يا همچون اغلب تالاب هاي استان هاي جنوبي كشور به طور قطع نابود شده اند و يا به شدت در معرض نابودي قرار گرفته اند و تلاش براي حفاظت از آنها به عنوان يك امر خطير ميهني مي بايست سريع و فراگير انجام شود.

چشم انداز
002325.jpg
امروز روز جهاني تالاب هاست. ۳۵ سال قبل در چنين روزي با حضور نمايندگان ۱۸ كشور جهان در شهر رامسر، پيشرفته ترين معاهده زيست محيطي جهان براي حفظ تالاب ها با عنوان «كنوانسيون رامسر» به نام ايران و ايراني رقم خورد.
تالاب ها از ثروت هاي بزرگ ملي و از كهن ترين و زيباترين ميراث هاي طبيعي به شمار ميآيند.اين حق نسل هاي آينده است كه از اين مواهب كم نظير برخوردار شوند.

سرعت مجاز خودروها در معابر برون شهري اعلام شد
گروه شهري: ميزان حداكثر سرعت مجاز انواع وسايل نقليه در راههاي برون شهري كشور با هدف اعمال مديريت سرعت و پيشگيري از حوادث رانندگي تعيين و بزودي از طريق مراجع ذي ربط اجرا مي شود.
كارشناس ايمني و ترافيك سازمان راهداري با اشاره به مواد ۳ و ۱۹ قانون ايمني راهها و راه آهن و با توجه به عامل سرعت غير مجاز در بروز حوادث جاده اي ، تعيين حداكثر سرعت مجاز را به عنوان ضرورت ايمني جهت پيشگيري از حوادث جاده اي دانست.
بيژن گيوي درباره مصوبه سرعت مجاز انواع وسايل نقليه گفت: در پي انجام مطالعات تطبيقي لازم و همچنين بررسي اثر سرعت در وقوع تصادفات ، ضرورت تعيين ميزان سرعت مجاز اجتناب ناپذير شد كه بر اساس اين مصوبه حداكثر ميزان سرعت مجاز انواع سواري و وانت بارها در آزاد راههاي كشور ۱۲۰ كيلومتر در ساعت و حداكثر سرعت انواع اتوبوس ، ميني بوس ، كاميون ، تريلر و كاميونت ۱۱۰ كيلومتر در ساعت و حداقل ميزان سرعت مجاز تمامي وسائل نقليه در آزاد راهها ۷۰ كيلومتر در ساعت است.
وي افزود: بر اساس مصوبه ياد شده تردد ميني بوس، اتوبوس، كاميون، كاميونت و تريلر در خط سوم آزاد راه ممنوع است و وسايلي كه قصد حركت در آزادراه با حداقل سرعت تعيين شده را دارند، صرفا مي توانند در خط عبوري سمت راست جنب شانه آزاد راه حركت كنند.
به گفته اين كارشناس حداكثر ميزان سرعت مجاز انواع سواري و وانت بارها در بزرگراههاي داراي خطوط رفت و برگشت جدا از هم ۱۱۰ كيلومتر در ساعت و حداكثر ميزان سرعت مجاز انواع اتوبوس، ميني بوس، كاميون ، كاميونت و تريلر ۱۰۰ كيلومتر در ساعت تعيين شده است.
همچنين حداكثر ميزان سرعت مجاز براي انواع وسايل نقليه در جاده هاي اصلي در روز ۹۵ كيلومتر در ساعت، در شب نيز ۸۵ كيلومتر در ساعت، در جاده هاي فرعي نيز حداكثر ميزان سرعت مجاز در روز ۸۵ كيلومتر در ساعت و در شب ۷۵ كيلومتر در ساعت تعيين شده است.
كارشناس ايمني و ترافيك سازمان راهداري در خصوص چگونگي اجراي مصوبه گفت: اين مصوبه كه به دنبال پيشنهاد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به تصويب وزير راه و ترابري رسيده است پس از ابلاغ، قابل اجراست.

بررسي فناوري هاي نوين در صنعت حمل و نقل ريلي كشور
گروه شهري: نخستين همايش بين المللي فناوري هاي نوين صنعت حمل و نقل ريلي با حضور متخصصان و صاحب نظران داخلي و خارجي از ديروز در دانشگاه اصفهان آغاز به كار كرد.
اين همايش با اهداف ارتقاي دانش علمي و فني صنعت ريلي كشور، شناسايي موسسات علمي و صنايع توانمند جهت بومي كردن فناوري هاي مرتبط با صنعت ريلي، تشكيل هسته هاي علمي و فني درباره آموزش، مشاوره، توليد، اجرا، نظارت و بازرسي در زمينه هاي مختلف صنعت ريلي و جهت دهي مؤسسات علمي و فني كشور در راستاي انجام تحقيقات بنيادي و كاربردي در زمينه هاي صنعت ريلي برگزار مي شود.عبدالرضا سلطاني پور _ دبير همايش بين المللي فناوري هاي نوين صنعت حمل ونقل ريلي- درباره محورهاي اين همايش گفت: «محور اول شامل ايمني، ترافيك، راهبرد و آموزش، محور دوم علايم و ارتباطات، محور سوم فناوري هاي خط، محور چهارم تضمين كيفيت و محور پنجم ناوگان وسايل نقليه است».
وي به دعوت از ۱۰متخصص خارجي در صنعت امور ريلي از كشورهاي آلمان، سوئد و انگلستان اشاره كرد و افزود: «در حاشيه اين همايش كه با حضور اعضاي كميسيون عمران مجلس، مديران وزارت راه، نمايندگان بخش خصوصي و استادان دانشگاه برگزار مي شود، نمايشگاه دستاوردهاي صنعت ريلي كشور نيز برپا شده است.سلطاني پور در مورد ويژگي هاي اين همايش گفت:» حدود ۲ ماه كارشناسان و متخصصان صنعت ريلي كشور با هدف كاربردي كردن مباحث مطرح شده در سمينار، تمامي معضلات و چالش هاي اين صنعت در كشور را مورد بررسي قرار داده اند. همچنين همزمان با اين همايش، تفاهمنامه اي با مؤسسه بين المللي بانس كلان (Bans Klan) كه از مؤسسات معتبر در زمينه استانداردسازي صنعت ريلي است، جهت ايجاد يك مركز آموزش صنعت حمل و نقل ريلي امضا مي شود كه با راه اندازي اين مركز امكان جذب پرسنل حمل و نقل ريلي كشورهاي منطقه جهت آموزش هاي كوتاه مدت محقق خواهد شد «.همايش بين المللي فناوري هاي صنعت ريلي كشور كه با همكاري دانشگاه مالك اشتر، علم و صنعت تهران و دانشكده فني دانشگاه اصفهان برگزار شده است، امروز به كار خود پايان مي دهد.

گام ديگر بم براي ثبت جهاني
002346.jpg
گروه شهري- زلزله بم به كشف آثار تاريخي ديگري در اين شهر منجر شده كه تكميل پرونده بم را براي ثبت جهاني يونسكو به يك سال ديگر موكول كرد.
دو سال پيش،  در حالي كه چند روز از وقوع زلزله بم مي گذشت، ميراث فرهنگي در كنار پرونده پاسارگاد، پرونده بم را نيز به اين سازمان جهاني ارايه كرد و از آنجا كه هر كشور مي تواند تنها يك پرونده را در سال براي ثبت جهاني ارايه كند، بم به عنوان ميراث در معرض خطر به ثبت يونسكو رسيد.
اما باستان شناساني كه كاوش ها و مستندسازي هاي ارگ بم را انجام مي دادند به آثار ديگري برخوردند كه تا به حال مورد توجه قرار نگرفته بود و به همين دليل، سال بعد نيز امكان تكميل پرونده بم فراهم نشد.
كارشناسان احتمال مي دهند كه سال آينده ايران بتواند اين پرونده را به صورت تكميل شده در اختيار يونسكو قرار دهد. هر چند امسال نيز بخشي از اين پرونده و بخصوص قسمتي كه بنابر تعهدات ارايه شده به دولت فرانسه بايد مستند سازي مي شد، در اجلاس فوريه ۲۰۰۶ به يونسكو تحويل داده خواهد شد.اين پرونده، ۶۳ اثر تاريخي داخل شهر، ۱۵ اثر تاريخي در محدوده شهر بم، منظر شهر بم و شهر بروات، رودخانه پشت رود، گسل بين بم و بروات، دشت اطراف بم و كوهي كه از هر دو طرف شهر بم را در برگرفته است را شامل مي شود.
«اسكندر مختاري» ، مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم در مصاحبه با ميراث خبر اظهار داشته است: «ايران در سال ۲۰۰۴ در بيست و هشتمين اجلاس ميراث جهاني در سوشون چين، سندي را با عنوان» ارگ بم و عناصر وابسته به آن «براي ثبت جهاني عرضه كرد اما آنچه در اين اجلاس به تصويب رسيد بم و منظر فرهنگي آن بود كه بخش بسيار گسترده تري از سندي را كه ايران به يونسكو تحويل داده بود، شامل مي شد. پرونده مديريتي اين آثار بايد تا اول فوريه تكميل و به اين دفتر ارسال شود.»
وي گفت: «بنابراين بايد پرونده مديريتي تك تك آثاري كه در شهر و منظر فرهنگي آن است تا كو ه هاي اطراف، براي يونسكو ارسال شود. با توجه به اين كه منظر فرهنگي شهر بم، اولين منظر فرهنگي است كه در ايران به ثبت آثار جهاني رسيده است، مسئوليت دولت مردان ايراني را براي حفاظت از آن، سنگين تر مي كند. شهر بم يك باغ شهر است كه پر از خانه هاي قديمي ، باغ و خانه باغ كه بايد از آن ها حفاظت كرد تا هويت تاريخي شهر از بين نرود.»
مختاري افزود: «قنات ها، نخل ها و درختان كهنسال و ... از عناصر مهم تشكيل دهنده شهر بم هستند.»
شهر خشتي بم يكي از مهم ترين شهرهاي تاريخي و فرهنگي كشور و جهان است كه بيش از دو هزار سال قدمت دارد. سال گذشته در جلسه كميته ميراث جهاني يونسكو كه تير ماه در كشور چين برگزار شد، براي نجات بخشي و كمك جهاني به بازسازي بناهاي تاريخي شهر و ارگ بم تصميم گيري شد به همين منظور شهر بم و چشم انداز تاريخي و فرهنگي آن در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد.
تا كنون شش محوطه باستاني و تاريخي تخت جمشيد، چغازنبيل، تخت سليمان، ميدان نقش جهان، پاسارگاد و منظر طبيعي و تاريخي بم از ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است.در حال حاضر بيش از ۷۵۰ اثر تاريخي و طبيعي از ۱۲۹ كشور جهان در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است. بيش از ۵۵۰ اثر از اين آثار محوطه هاي فرهنگي و بيش از ۱۴۰ محوطه طبيعي و بيش از ۲۰ اثر از اين آثار محوطه هاي تركيبي هستند.
كنوانسيون ۱۹۷۳ يونسكو در خصوص حفاظت از ميراث فرهنگي و طبيعي كه با دارا بودن ۱۷۸ كشور عضو يكي از گسترده ترين قراردادهاي بين المللي است، خواستار همكاري بين المللي در جهت حفظ ميراث فرهنگي و طبيعي مشترك است. كشورهايي كه به اين كنوانسيون مي پيوندند متعهد مي شوند از طريق اعمال شيوه هاي قانوني و نظارتي از محوطه هاي موجود در فهرست ميراث جهاني و همچنين ميراث ملي و منطقه اي خود محافظت كنند.
مسئوليت اجراي اين كنوانسيون با كميته ميراث جهاني است. كميته ميراث جهاني از نمايندگان ۲۱ كشور دنيا تشكيل شده است كه براي مدت شش سال انتخاب مي شود و يك سوم آنان هر دو سال يك بار از طرف مجمع عمومي امضاكنندگان اين كنوانسيون تعويض مي شوند.
هر ساله محوطه هاي جديدي به فهرست يونسكو افزوده مي شود. اين محوطه ها از سوي كشورهاي عضو معرفي و ثبت آنها از سوي دو هيات مشاوره اي بررسي مي شود _ ايكوموس (شوراي بين المللي بنها و محوطه ها) براي محوطه هاي فرهنگي و ا.يو.سي.ان (اتحاديه جهاني حفاظت) براي محوطه هاي طبيعي، ايكروم (مركز بين المللي مطالعه حفاظت و بازسازي اموال فرهنگي) هم نظر خود را در اين مورد ارايه مي دهد و به آموزش متخصصان اين حوزه كمك مي كند.

يزدي ها در تخريب ميراث فرهنگي اول شدند
002337.jpg
مسئولان يگان پاسداران ميراث فرهنگي تخلفات صورت گرفته در حوزه ميراث فرهنگي در ۴ ماه گذشته را بررسي كرده و يزد را جرم خيزترين استان در حوزه ساخت وساز غير مجاز و تخريب معرفي كردند.
ميراث خبر گزارش داد، يزد با ۴۷ مورد ساخت و ساز غير مجاز در حوزه ميراث فرهنگي و ۱۶ مورد تخريب آثار تاريخي منطقه، جرم خيز ترين منطقه در ميان استان هاي كشور است.
«عباسعلي روحي» ، فرمانده يگان پاسداران ميراث فرهنگي در اين خصوص اظهار داشته است: «درباره تخريب آثار فرهنگي، ارزيابي ها نشان داده است كه در اين مورد نيز يزد با ۱۶ مورد تخلف جرم خيزترين استان كشور است. پس از يزد، فارس با ۱۴ مورد دومين استان جرم خيز كشور محسوب مي شود.»

پس از ۴ سال پلنگ به كوير مرنجاب بازگشت
002331.jpg
ميراث خبر: يك گروه از طبيعت گردان در سفر دو روزه خود در پارك ملي كوير پلنگ جواني را از فاصله ۲۰ متري رؤيت كردند.
حميد بريري كارشناس طبيعت گردي آژانس كاروانسراي ايران با اعلام اين خبر گفت: «در مسير بين كاروانسراي عين الرشيد و حوض قيلوله اين پلنگ جوان را از فاصله ۲۰ متري ديديم.»
ديدن پلنگ براي هر طبيعت گردي مي تواند يك لحظه فراموش نشدني محسوب  شود. اين در حالي است كه حيدرپور مسئول پارك ملي وجود پلنگ در اين منطقه را طبيعي عنوان مي كند. به گفته حيدرپور در اوايل سال ۸۰ يك خانواده پلنگ در اين منطقه وجود داشت اما از آن سال تا كنون هيچ پلنگي در منطقه ديده نشده بود.رؤيت اين پلنگ جوان در اين منطقه علاوه بر خبر خوش براي طبيعت گردان و دوستداران حيات وحش مي تواند كارنامه درخشاني براي محيط بانان منطقه باشد. چرا كه وجود هر جانور شكارچي از تعدد شكارهاي اين حيوان خبر مي دهد. وجود شكار نيز نشانگر تنوع گياهي در منطقه است كه در مجموع به سلامت چرخه زيستي منتهي مي شود.

بهبود ۶۵ درصدي زندگي چيني ها و گسترش توريسم
002340.jpg
درآمد رستوران ها و هتل هاي چين امسال به حدود ۱۰۰ ميليارد دلار رسيده و وضعيت زندگي مردم چين طي دو سال گذشته در حدود حداقل ۶۵ درصد بهبود يافته است. سايت محيط گزارش داد، هتل ها، رستوران ها و غذاخوري هاي چين با  آغاز سال جديد چيني كه با مراسم شب بيداري و صرف شام هاي ويژه و سنتي همراه است، تا كنون توانسته اند از رونق بسيار خوبي برخوردار شوند.بنابر اين گزارش ، درآمد رستوران ها و هتل هاي چين امسال رشدي ۳۳ درصدي را نشان مي دهد. گزارش  ها و آمار نشان مي دهد كه اين روند رشد بسيار بالايي را طي مي كند به گونه اي كه پيش بيني مي شود در سال ۲۰۰۷ اين رقم به ۲۰۰ ميليارد دلار برسد. هزينه لازم براي صرف غذا براي هر خانواده چيني در منزل در حدود ۲۰۰ يوان است در حالي كه اين رقم براي رستوران ها و هتل ها به ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ يوان مي رسد.

پنجره هاي جهان نما برداشته شد
002343.jpg
سازندگان جهان نما كه از هراس تخريب اين برج، با هراس و مخفيانه ظرف مدت كوتاهي اقدام به ساخت طبقات فوقاني اين برج كرده بودند، اكنون برداشتن پنجره هاي ساختمان را آغاز كرده اند.
بنابر گزارش هاي اعلام شده، در برنامه ريزي تعديل برج جهان نما، ۴۰ روز براي تخريب طبقات فوقاني، دو ماه براي آماده كردن طرح كاهش ديگر قسمت ها و يك ماه براي تجهيز كارگاهي در نظر گرفته شده است. اين در حالي است كه چند روز قبل رسانه ها از تخريب بخشي از مغازه هاي قديمي واقع در قسمت شمالي و جنوبي جهان نما به دليل استقرار جرثقيل هاي تخريب كننده برج خبر داده بودند.

هفته آيسيسكو در اصفهان
002334.jpg
پس از انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال ،۲۰۰۶ سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي كشورهاي اسلامي، هفته اي را با عنوان هفته فرهنگي، تربيتي آيسيسكو در اصفهان برگزار مي كند. معاون مدير كل آيسيسكو در مراسم افتتاحيه نكوداشت اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام افزود: «در اين هفته كه زمان آن با هماهنگي مسئولان شهري اصفهان مشخص مي شود، برنامه هايي چون نمايشگاه كتاب، همايش، دوره آموزشي و گردهمايي ها برپا خواهد شد.»

رئيس هيات مديره جامعه مهندسان شهرساز:
لايحه حريم براي تهران و شهرهاي بزرگ ايجاد مشكل مي كند
گروه شهري _ اسد الله  افلاكي: مصوبه مجلس در خصوص «محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعيين آنها» براي حريم تهران و بسياري از شهرهاي ديگر مشكل ساز است.
در حالي كه همه مديران و كارشناسان امور شهري بر قانونمند شدن نحوه تعيين حريم شهر و روستا تاكيد مي كنند، تصويب لايحه «محدوده و حريم شهر، روستا و نحوه تعيين آنها» در مجلس شوراي اسلامي، واكنش هاي متعددي را برانگيخت؛ تا آنجا كه دكتر محمد باقر قاليباف،شهردار تهران ضمن انتقاد از تصويب اين لايحه تصريح كرد كه چنانچه براساس مصوبه مجلس، روستاها و شهرهاي كوچك حاشيه پايتخت به صورت مستقل اداره و براي خود شوراي شهر تشكيل دهند، صدور پروانه ساخت و ساز نيز بر عهده آنها خواهد بود كه در اين صورت حاشيه نشيني با سرعت و لجام گسيخته و قانوني توسعه مي يابد. چند روز پس از آن، مهندس مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در واكنش تندي نسبت به اين مصوبه، بي توجهي به حريم شهر تهران را يك فاجعه دانست و خاطرنشان كرد كه اگر قوانين بازدارنده مربوط به تهران در ارتباط با شهرك ها و روستاهاي اطراف تهران اعمال نشود مشكل مهاجرت و گسترش حاشيه نشيني ادامه خواهد يافت.
دكتر حميد ماجدي ، رئيس هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز در گفت و گو با همشهري با تأكيد بر مشكل ساز بودن اين مصوبه براي حريم تهران و ديگر شهرها، افزود: همان طوري كه براساس پيش بيني قانون اگر جمعيت روستاهاي اطراف شهر به حد شهر شدن افزايش يابد نمي توانند به يك شهر مستقل تبديل شوند، بلكه بايد به صورت يك منطقه يا ناحيه و يا يك برزن از شهرداري منطقه تلقي شوند، ضروري است ساخت و ساز در اين روستاها تا زماني كه تبديل به شهر نشده اند نيز تحت كنترل شهرداري صورت پذيرد. وي افزود: وقتي طرحي براي داخل محدوده قانوني و حريم شهر تهيه مي شود، براساس ماده ۹۹ قانون شهرداري، بايد براي آن نقشه جامع تهيه شود و براي طرحي كه براي داخل حريم تهيه شده بايد ضمن مشخص شدن كاربري كليه اراضي آن، ضوابط ساخت وساز آن نيز تعيين گردد و شهرداري بر اجراي آن طرح نظارت داشته باشد.
بر اين اساس بسياري از زمين ها كاربري كشاورزي دارند يا فاقد كاربري خواهند بود كه ساخت و ساز در آنها ممنوع است. در نتيجه بايد ساخت وساز در روستاهايي كه در حريم واقع مي شوند تحت ضوابط خاص و با كنترل شهرداري همراه باشد. از اين نظر مصوبه اخير مجلس نواقصي دارد كه بايد پيش از دامن زدن به مشكلات موجود اصلاح شود.
وي در پاسخ به اين ادعا كه اعمال دقيق و كامل ماده ۵ قانون و كميسيون ماده ۱۰۰ مي تواند مانع ساخت وسازهاي غيرمجاز شود، گفت: ماده ۱۰۰ تنها بر ساخت و سازهاي داخل محدوده قانوني شهر نظارت دارد كه در صورت تخلف در ساخت و ساز، مورد تخلف به كميسيون تبصره يك ماده ۱۰۰ ارجاع مي شود. ماده ۵ نيز مرجع تصويب طرح تفصيلي و اصلاحات مربوط به آن است، مشروط بر آن كه مغاير با اساس طرح جامع نباشد. بنابراين وقتي روستاهاي داخل حريم تحت كنترل شهرداري نباشند نمي توان تخلفات مربوط به ساخت و ساز اين روستاها را به كميسيون ماده ۵ ارجاع داد. به گفته ماجدي، تصويب اين لايحه هر چند سبب شد تا تعاريف متفاوت مربوط به محدوده و حريم يكسان شود اما مي توانست بهتر از اين تدوين و تصويب شود. زيرا همان طوري كه براساس اين مصوبه وقتي يك روستا تبديل به شهر شود نمي تواند به صورت شهر مستقل درآيد، بايستي براي روستاها نيز همين تدبير بكار گرفته شود و از همين حالا تحت كنترل و نظارت شهرداري باشند. از اين رو، چنانچه مصوبه مذكور اصلاح نشود اجراي آن با مفاد فعلي سبب گسترش بي رويه شهرهاي بزرگ و هجوم جمعيت به حاشيه اين شهرها خواهد شد و در نتيجه مشكلات و معضلات فراواني براي كلان شهرها و شهرها به بار خواهد آورد.

رابطه برف و آسفالت!
مريم پاپي
يك چشمت به روبه روست، يكي به آينه بالاي سرت، صد چشم به آينه هاي بغل تا مور و ملخ هايي به نام موتور سواران را زير نظر داشته باشي و ...تازه همه اينها، علاوه بر رانندگي، بايد در خدمت نيفتادن در چاه هاي خياباني قرار بگيرند.
اختلاف سطح قسمت هاي مختلف آسفالت  خيابان ها و بزرگراه ها كه در سرعت هاي بالا براي خودروها خطرآفرين است؛ چاله هايي كه فراموش مي شوند پر شود، دريچه هاي فاضلابي كه در وسط خيابان برداشته مي شود و ديگر سر جايشان قرار نمي گيرند و كپه هاي رنگ مشخص كننده مرز خيابان  و ورودي و خروجي ها كه تن همه سرنشينان خود را مي لرزانند، يك طرف و خرابي هاي بعد از برف يك سوي ديگر.
بعد از بارش هر برف سنگين زمستاني، به دليل سرماي شديد و گاهي برف روبي  با وسايل سنگين، بايد بيش از هميشه مراقب زير پايت باشي، به خصوص هنگام بارندگي كه معابر را آب مي گيرد و نمي داني پايت اصلا به زمين مي رسد يا نه. تازگي ها هم شيارهاي عميقي در آسفالت پيدا شده كه به صورت دو خط موازي از ابتدا تا انتهاي خيابان امتداد مي يابند و اين نشان مي دهد روكش خيابان قرار است روزي تعويض شود. با اين حال كندن روكش آسفالت سابق و كشيدن يك روكش جديد، جاي اميدواري است.
وقتي سطح آسفالت بالاتر آمد، بايد جدول خيابان هم كه زير آسفالت گم شده، تعويض شود و ده ها پيامد ديگر ....

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    انديشه    |    بـورس    |
|   حوادث    |    خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |