چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴
ايران و ايراني از گذشته هاي دور تاكنون در نمايشگاه بزرگ كانون
ايران شناسي در يك روز
ابوالفضل كشاورز
002163.jpg
002160.jpg
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، متولي برگزاري نمايشگاهي بود كه محتواي عالي آن اگرچه تنها گوشه اي از پويايي و عظمت تمدن و فرهنگ ايراني را به نمايش مي گذاشت، اما ذوق و شوق صرف شده در آن فرصت بي نظيري را در اختيار كودكان و نوجوانان قرار داد تا بيشتر و بهتر با تاريخ و فرهنگ و هنر اين مرز و بوم آشنا شوند.
نمايشگاه ايران شناسي از ۲۶بهمن تا دوازدهم اسفند امسال در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در دو بخش اصلي و جنبي برگزار شد تا با معرفي شخصيت هايي از گذشته هاي دور تاكنون، مخاطبان خود را به سمت سرچشمه هاي اصيل فرهنگ فارسي رهنمون سازد.
نمايشگاه هر روز در ميان شور و شوق فراوان بازديدكنندگان كار خود را آغاز مي كرد و در بخش هاي متنوعي به معرفي ايران و ايراني و فرهنگ و هنر ايرانيان مي پرداخت؛ وقتي كه مربيان هنرمند اين نمايشگاه به قالب هاي گوناگون درمي آمدند و داستان هاي اساطير را از زبان فردوسي، رستم، سهراب، زال، كاوه آهنگر، ضحاك ماردوش، سياوش و كيكاوس براي دانش آموزان مي خواندند.
بخش اصلي نمايشگاه با دوران اساطير آغاز مي شد. ابتداي اين بخش كتاب هاي بسيار بزرگي با تصاوير برجسته قرارداده شده بود و در هر كتاب يكي از داستان هاي اساطيري ايران توسط مربيان به شكل جذابي براي كودكان و نوجوانان بيان مي شد؛ اگرچه همه بخش هاي نمايشگاه براي بزرگسالان نيز مفيد بود. داستان هايي از آرش كمان گير؛ هنگامي كه ايران و توران بر سر تعيين مرز به جنگ بودند، ماجراهاي داستان هاي «ضحاك و ستمگري اش و كاوه و فرياد دادخواهي اش» ، «زال سپيد موي بر بلنداي كوه و در كنار سيمرغ» ، «رستم و اكوان ديو» ، «سرگذشت سراسر پاكي سياوش» و «حرص و طمع پادشاهي كيكاوس» در اين بخش كودكان و نوجوانان را مسحور سخنور نام آور ايراني، فردوسي مي كند.
بخش دوران باستان با معرفي بزرگمهر، وزير حكيم و دانشمند زمان خسرو انوشيروان ساساني آغاز شد. سپس ايراني زاده مسلمان، سلمان فارسي به مخاطبان معرفي مي شود. داستان زندگي «سورنا» سردار دلير و شجاع پارتي، «آريو برزن» مدافع بزرگ ايران زمين و سردار دلير داريوش هخامنشي كه اسكندر مقدوني را شكست داد و «باربد» موسيقيدان برجسته زمان خسرو پرويز ساساني از ديگر شخصيت هايي هستند كه در قالب كتاب هايي بسيار بزرگ و تصاوير زيبا با هنرمندي مربيان اين بخش به بازديدكنندگان معرفي مي شوند.
بخش دوران اسلامي نيز با معرفي بزرگان، دانشمندان و اديباني چون محمدبن خوارزمي، دانشمند، منجم و رياضيدان برجسته، «محمدزكرياي رازي» پژوهشگر، شيميدان، پزشك و داروساز ايراني، «ابن سينا» دانشمند شايسته ايران زمين، «فارابي» معلم ثاني و فيلسوف و شارح آثار ارسطو، «فردوسي» شاعر بزرگ حماسه هاي ايراني، «عطار نيشابوري» عاشق سوخته جان، «باباطاهر همداني» شاعر وعارف قرن پنجم، «شيخ محمدبن حسن طوسي» عالم بزرگ ديني و مؤسس حوزه علميه نجف اشرف و... يكي از بخش هاي بسيار جذاب نمايشگاه ايران شناسي بود.
در اين بخش «خيام» شاعر انديشمند قرن پنجم، «نظامي گنجوي» شاعر بزرگ ايراني قرن ششم، «خواجوي كرماني» شاعر انواع شعر از قصيده و غزل تا منظومه هاي حماسي، «سعدي» سخنگو و شاعر پرآوازه ايراني، «خواجه شمس الدين حافظ شيرازي» رند عالم سوز و عارف عاشق، «مولوي» شاعر عشق و شور و عرفان، «ميرعماد قزويني» هنرمند و خوشنويس دوران صفويه، «عليرضا عباسي» استاد هنرهاي تذهيب، خط، مينياتور، نقاشي، «ميرعلي تبريزي» خطاط و خوشنويس زمان شاه عباس صفوي، «علامه محمدباقر مجلسي» پيشواي مذهبي و مدرس علوم ديني و «ابن بابويه» دانشمند علوم ديني و فقيه و محدث بزرگ شيعي به بازديدكنندگان معرفي مي شوند.
در بخش دوران معاصر نيز «ميرزا تقي خان اميركبير» وزير روشن بين و مترقي دوران قاجار، «ملك الشعراي بهار» شاعر و سياستمدار وطن دوست، «علامه دهخدا» سياستمدار، روزنامه نگار، منتقد و محقق، «پروين اعتصامي» شاعره تواناي ايراني، بانو «نصرت امين» عارف بزرگ اسلامي، «نيما يوشيج» خالق سبك نو در شعر فارسي، «محمدحسين شهريار» شاعر پرشور آذربايجان و «سهراب سپهري» شاعر بزرگ دوران معاصر با شيوه هاي جذاب به مخاطبان معرفي شدند.
اما يكي از بخش هاي مهم نمايشگاه به معرفي رهبر بزرگ انقلاب اسلامي امام خميني(ره) اختصاص دارد. كيان جوادي، كارشناس روابط عمومي مركز آفرينش هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه از ابتدا تا انتهاي بازديد از نمايشگاه، خبرنگار همشهري را همراهي مي كرد و پاسخگوي پرسش هاي او بود، اين بخش را يكي از بخش هاي مهم نمايشگاه توصيف كرد. در اين بخش زندگي امام خميني(ره)، ورود ايشان به ايران، انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي براي بازديدكنندگان توضيح داده مي شد.
همچنين تصاويري همراه با خلاصه زندگي شهيدان انقلاب اسلامي چون مجيد زين الدين، مهدي باكري، محمدابراهيم همت، مصطفي چمران و جهان آرا ،زينت بخش نمايشگاه بود.
بخش جانبي نمايشگاه ايران شناسي نيز به معرفي مسير تطور خط و خوشنويسي ايراني، معرفي گل و گياه در ايران، پرندگان ايراني، اسباب بازي هاي سنتي و دست ساز ايراني، نحوه ساختن ساز هاي سنتي، اجراي تئاتر، تاريخچه قفل و كليد در ايران و پوشش بانوان ايراني پرداخت.
بخش اسباب بازي هاي سنتي يكي از بخش هاي ديدني و جالبي بود كه شايد بيش از كودكان و نوجوانان براي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها جذاب باشد؛بازي هايي كه مربوط به دوران كودكي و نوجواني پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست و خاطره هاي آن ايام را براي بزرگترها زنده مي كند؛اسباب بازي هايي چون فانوس كاغذي، كالسكه قرقره اي، سوت سوتك گلي ساده، آتش گردان، تير و كمان قرقره اي، يويوي چوبي كشي، بنداز تو ليوان، علي ورجه، وغ وغ صاحاب و ... كه مربوط به سال هاي جواني همه بزرگتر هاست. كيان جوادي مي گويد كه اين بخش براساس يك پژوهش مستند و علمي طراحي و اجرا شده است.
يكي ديگر از بخش هاي نمايشگاه به نمايش كتاب هايي اختصاص داشت كه به معرفي ايران و ايراني مي پرداخت. در اين بخش ۱۴۰عنوان كتاب با موضوع ايران و ايران شناسي به نمايش گذاشته شد. آشنايي با پوشاك ايراني، صنايع دستي ايران، معرفي اساطير، معرفي شخصيت ها، داستان هاي كهن، اتفاقات تاريخي، خيمه شب بازي و... كتاب هاي اين بخش را تشكيل مي دادند.
همچنين انجمن صنايع فرهنگي ميراث پارس نيز غرفه اي را در نمايشگاه برپا كرده بود كه از بخش هاي ديدني نمايشگاه به شمار مي  رفت و انواع صنايع دستي ايران، نمونه سازي از آثار و اشياي تاريخي، نمونه سازي سفالينه ها، سكه ها، مفرغ ها، آثار خوشنويسي و مولاژهايي از لباس هاي محلي آثار تشكيل دهنده اين غرفه بودند.
در پايان نمايشگاه كودكان و نوجوانان مي توانستند درباره ميراث و تمدن ايران نقاشي بكشند. مسابقه هاي جذابي نيز در بخش پاياني نمايشگاه تدارك ديده شده بود كه هدف از آن آزمودن يادگيري دانش آموزان و كودكان و نوجوانان از نمايشگاه ايران شناسي بود. همچنين در حاشيه نمايشگاه فيلم هايي درباره ايران براي علاقه مندان نمايش داده شد.

باز تاب
با خوانندگان
در روزهاي گذشته، از خوانندگان گروه علمي فرهنگي روزنامه، مقالات و نوشته هاي فراواني را دريافت كرديم. حجم محدود صفحات روزنامه و خيل نوشته ها و مطالبي كه از خوانندگان خود دريافت مي كنيم، ما را در گزينش مطالب محدود مي كند. متأسفانه، از مطلب خوانندگان محترمي كه نام و مشخصات آنها در پي مي آيد،  نخواهيم توانست بهره بگيريم. منتظر نوشته ها و مقالات اين دوستان و ساير همراهان گرامي روزنامه هستيم.
اصغر محمدي همداني( قاضي دادگستري از تهران، مقاله اي با عنوان بيست توضيح ضروري به دست اندركاران امر آموزش)، سيدضياءالدين تنكابني (از قم، مقاله اي با عنوان پياز، غذا و دارو/ معجزه گر بزرگ)، علي جعفرزاده ( از تهران، طرح سؤالي در ارتباط با عاشورايي عمل كردن مردم)، سيدعليرضا قهاري (رئيس هيأت مديره انجمن مفاخر معماري ايران، نامه اي در مورد اهميت اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام) حسين روشن دل (دبير بازنشسته از تهران، مقاله اي درباره حمزه به زبان فارسي و عربي)، دكتر عباس نصيري (رئيس مركز تحقيقات بيماري هاي كليوي و مجاري ادراري، ارسال دو كتابچه راهنماي بيماران در ارتباط با بيماري پروستات و فشار خون)،  محمدرضا زرين (از تهران، مقاله اي با عنوان تصميم سرنوشت ساز ايران براي ماندن در عرصه جهاني؛ انتخاب بين نفت يا نانو تكنولوژي)، فرحدخت صباي مقدم (از تهران، رنجنامه اي از وضعيت معلمان)، مريم حسن خاني (از تهران، مدير عامل كانون فرهنگي  -اجتماعي حمايت از كودكان ميثاق، معرفي كتاب هاي تأليفي توسط خودشان)، شهاب صادقي پناه (دبير شيمي شهرستان هاي استان تهران، نوشته اي با عنوان تعامل فرهنگ سازماني و بهره وري)، بابك اسماعيلي (فوق ليسانس مديريت آموزشي از تهران، مقاله اي با عنوان «آسيب شناسي نظام آموزش و پرورش ايران)، فاطمه جهان بخش سفيدي (كارشناس ارشد ويروس شناس پزشكي از تهران،  مقاله اي در ارتباط با آنفلوآنزاي پرندگان )   ابوالفضل معصومي (از ساوه، مقاله اي در ارتباط با احياي مجدد امور تربيتي)، بهروز سپيدنامه (كارشناس ارشد جامعه شناسي از تهران، مطالبي با عنوان كالبدشكافي يك تصميم _ نگاهي جامعه شناختي به پديده امور تربيتي و سازمان دانش آموزي)، گروه علمي فيزيوتراپي و توانبخشي بيمارستان مدائن (از تهران، مطلبي با عنوان چگونه به سلامت قلب خود كمك كنيم؟) افسانه خزايي (گفتار درمان از صحنه كرمانشاه، مقاله اي با عنوان ارتباط صوتي بدون حنجره)، مهندس صدرالله البرزي (از تهران، مقاله اي با عنوان نظام مديريت مشاركت با استفاده از سيستم پيشنهادها جهت افزايش بهره وري در بانك ها) و باقر رشادتي ( از شهر جديد انديشه، مطلبي تركي _ فارسي با عنوان شرقي لر يا كار آهنگ هاي زندگي و نيز نوشته اي با تيتر نوروز و بعضي برابرهاي آن).
دوستان عزيز توجه داشته باشند درباره موضوعاتي كه پيش از اين مقالاتي در مورد آنها به چاپ رسيده، سعي روزنامه بر اين است مطالب كمتري كار كند، بنابراين از ارسال مطالبي كه امكان بهره برداري از آنها كمتر است، خودداري فرماييد.

باز ار چه
فقه و پوشش بانوان
نويسنده: علي اكبر كلانتري/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۲۴ صفحه، رقعي/ ۱۹۰۰ تومان.
پژوهشگران به مسأله «حجاب» از جنبه هاي گوناگوني نگريسته اند، اما تحقيق مستقل فقهي متناسب با شرايط روز، در اين باره صورت نگرفته است. اين كتاب با عهده دار شدن اين موضوع از زاويه هاي مختلف آن از جمله: اندازه و چگونگي پوشش در برابر نامحرم و محرم، پوشش دختران نابالغ، پوشش بانوان در عكس و فيلم و زنان سالخورده كاويده است.
فقه و مصالح عرفي
نويسنده: حسين صابري/ تهيه: دفتر تبليغات اسلامي شعبه خراسان/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۲۸ صفحه، رقعي/ ۳۰۰۰ تومان
پژوهشي در تاريخ معاصر
(ايران و دو جنبش در نيم قرن)
مؤلف: سهراب صلاحي/ ناشر: سازمان بسيج اساتيد/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۴۸۸ صفحه، وزيري/ ۴۵۰۰ تومان.
تحولات لبنان در گستره تاريخ
تأليف: محمدعلي پرغو/ ناشر: سازمان بسيج اساتيد/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۱۲ صفحه، وزيري/ ۲۰۰۰ تومان.
ستاره را فرياد مي زنم
شاعر: گيتي عمراني/ ناشر: ثالث/ چاپ اول، ۱۳۸۴ / ۲۳۸ صفحه، رقعي/ ۲۴۰۰ تومان.
موضوع شعرهاي گيتي عمراني، بيشتر به دغدغه هاي احساسي وي مربوط مي شود كه حاوي مسائل اجتماعي، اخلاقي و عقلاني است.
باغ سبز عشق
(گزيده مثنوي)
002169.jpg
اثري از دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن/ ناشر: شركت انتشارات يزدان، ۱۳۸۴/ شمارگان ۱۵۰۰ نسخه/ ۷۸۰۰ تومان.
اگر شاهنامه حماسه دوره باستاني قوم ايراني است، مثنوي مولوي را مي توان حماسه ايران بعد از اسلام خواند. با همه تفاوتي كه در اين ميان ديده مي شود، اين دو از جهتي در كنار هم قرار مي گيرند. منظور آن است كه هر دو در هر دو زمان متفاوت و از دو زاويه از موضوعي مشترك حرف مي زنند و آن، گوهر انساني و رهايي است.
مثنوي كتاب فضايي و كهكشاني است. هفتصد سال پيش از آنكه انسان بر كره ماه، پا نهد يا در بسيط آسمانها به جولان آيد، او، او را از طريق انديشه و كلام به فضاي نامنتها دعوت كرده است. در زبان فارسي كه نه، گمان نمي كنم در زبان ديگري هم اثري به وجود آمده باشد كه مانند مثنوي آن هم انسان را به پرواز وعده داده باشد.
باغ سبز عشق شامل دو بخش است: نخست گزيده اي از داستانها و تمثيل ها و دوم دستچيني از مضامين اصلي كتاب، در چهارده فصل، كه مجموع آنها جهان بيني مولانا را نمايندگي مي كنند. چون در مثنوي مقداري تكرار و تفصيل هست، اين گزينه كاري كه كرده، آنها را به تعديل آورده، با اين كوشش و دغدغه خاطر كه به مجموعيت انديشه مولانا خدشه اي وارد نيايد.
عشق آرامش دلهاست...
شاعر: علي اكبر خليلي/ با مقدمه: دكتر ميرجلال الدين كزازي/ ناشر: وراي دانش/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۲۴ صفحه، رقمي / ۱۷۰۰ تومان.
علي اكبر خليلي، متولد شهر كرمانشاه است كه دوره ابتدايي و متوسطه را در آن شهر گذرانيده و تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته زبان و ادبيات فارسي در تهران ادامه داده است. كتاب شقايق، كه آميخته اي از شعر نو و كهن است، نخستين اثري بود كه در سال ۱۳۵۷ منتشر شده است. شعر خليلي نشأت گرفته از طبيعت و آميخته اي از عشق و زيبايي است. چند غزل به نام هاي باران، نجوا و من از ترنم باران تراشه مي سازم، آهنگ شده و از صدا و سيما پخش شده است.
عشق آرامش دلهاست، سومين اثر علي اكبر خليلي است كه با مقدمه دكتر ميرجلال الدين كزازي، فرهاد عابديني و مسلم  خاني منتشر شده است.
سيره تربيتي پيامبر (ص) و اهل بيت (ع)
تأليف: سيدعلي حسيني زاده / ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (قم)/ چاپ چهارم، ۱۳۸۴/۲۰۰ صفحه، وزيري/۱۴۰۰ تومان.
پيامبر خدا (ص) و اهل بيت (ع) انسان هاي نمونه اي هستند كه هدف خداوند متعال از خلقت را به صورت عيني در پيش ديد جهانيان قرار داده اند. بر ماست كه به اين اسوه هاي كامل اقتدا كنيم و در همه عرصه هاي زندگي با پيروي از آنها راحت تر و سريع تر به مقصد اعلاي انسانيت برسيم. يكي از عرصه هاي زندگي كه اهميت ويژه اي دارد و رسيدن ما در رساندن ديگران به مقصود مؤثر است، عرصه تعليم و تربيت است. كتاب «تربيت فرزند» ، بر آن است كه در ميدان تربيت، به ويژه تربيت كودكان، با توجه به سيره پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) به اصول روش هاي تربيت دست يابد كه سر مشق و راه گشاي والدين و مربيان باشد.
تاريخ تشيع (۱)
مؤلفان: محمود حيدري آقايي، قاسم خانجاني، حسين  فلاح زاده، رمضان محمدي/ زيرنظر احمدرضا خضري/
ناشران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها (سمت) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۶ صفحه،  وزيري ۲۳۵۰‎/ تومان.
اين كتاب جلد نخست يك طرح پژوهشي است كه به كليات، مباني، مفاهيم و تاريخ تشيع در دوره حضور امامان معصوم(ع) و جلد دوم آن به دولت ها، حكومت ها، خاندان ها و خدمات علمي و فرهنگي شيعه با تاكيد بر مناطق شرق اسلامي اختصاص يافته است.
دولت امويان
تأليف: محمدسهيل طقوش/مترجم: حجت الله جودكي/ با افزوده هايي از : رسول جعفريان/ ناشر: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه (قم) چاپ دوم، ۱۳۸۴/ ۲۸۰ صفحه، وزيري ۲۰۰۰ تومان.
عشق خامه اي
مجموعه داستان «عشق خامه اي» نوشته «شهرام شفيعي» با همكاري مركز آفرينش هاي ادبي (كارگاه قصه و رمان) و دفتر قصه كودك و نوجوان، توسط انتشارات سوره مهر به بازار كتاب آمد.
اين مجموعه از ۲۲ داستان كوتاه تشكيل شده كه عبارتند از: هواپيما، سمفوني الاغ سواران، پاچه گوسفند و مربا، قاليچه، چمدان جادويي، دختري در دوردست و....
عشق خامه اي در ۲۲۹ صفحه، به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، در قطع رقعي و با قيمت ۱۶۰۰ تومان عرضه شده است.
قضاوت زن در فقه اسلامي
مؤلف: نعمت الله صالحي نجف آبادي/ ناشر: اميد فردا/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۲۰ صفحه، رقعي/ ۲۵۰۰ تومان.
نامه اي از ديروز
نويسنده: نيكلاس اسپاركس/ مترجم: سپند نام آور/ ناشر: آرمان رشد/ چاپ اول ۱۳۸۴/ ۲۰۸ صفحه، رقعي/ ۱۴۰۰ تومان.
سي كيموشين
تأليف و گردآوري: سن سي شهياد صومعه سرايي ثابت/ ناشر: آرمان رشد/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۳۸صفحه، رقعي/ ۱۵۰۰ تومان.
صبح روز هفتم
نويسنده: محمود ساطع/ ناشر: قصه/ چاپ اول، ۱۳۸۴/۱۱۲ صفحه، رقعي/ ۱۱۰۰تومان.
اين كتاب شامل بيست داستان كوتاه فارسي است.
سپيده اميد
نويسنده: سيد حسين اسحاقي/ تهيه: مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما/ ناشر: مؤسسه بوستان كتاب قم/ ۱۳۸۴/ ۱۹۱ صفحه، رقعي/ ۱۱۰۰ تومان.
آن چه در اين كتاب آمده قطره اي از درياي بيكران «معرفت» به قبله خوبان، مهر تابان، موعود آخرالزمان است.
رمز جاودانگي
نويسنده: حسن عسكري راد/ ناشر: مؤسسه بوستان كتاب قم/ ۱۳۸۴/ ۱۶۰ صفحه، رقعي/ ۹۵۰ تومان.
اين اثر، دومين كتاب حسن عسكري راد درباره حيات عبرت آموز معلم مجاهد و چهره  دوست داشتني انقلاب، شهيد محمدعلي رجايي، دومين رئيس جمهوري ايران است.
دوام انديشه سياسي در ايران
نويسنده: سيدمحمدناصر تقوي/ ناشر: بوستان كتاب قم/ ۳۲۸صفحه، رقعي/ ۲۴۰۰ تومان.
نويسنده در اين كتاب ديدگاه هاي دكتر سيدجواد طباطبايي در كتاب «زوال انديشه سياسي در ايران» را مورد نقد و تحليل قرار مي دهد و معتقد است برابر پژوهش هاي وي در متون و تاريخ اسلام و ايران، انديشه سياسي طول تاريخ ايران بروز داشته است.

مرور
تبليغات نسل سوم
002166.jpg
امروزه مردم در منزل، كوچه، خيابان و هر جا كه قدم گذارند با انواع تبليغات روبه رو هستند، ولي واقعاً تبليغ كالا براي مردم هم سودي دارد؟
تمام كارخانه ها پس از توليد كالا فقط به فروش آن فكر مي كنند و اين فروش است كه بقاي آن شركت را تضمين مي كند. اما چگونه كالاي خود را به بازار هدف معرفي كنيم؟
راه هاي مختلف را شما در سطح شهر و خانه مي بينيد! تابلوها، ميان برنامه هاي تلويزيوني، بروشورهاي تبليغاتي، روزنامه ها و... كه هركدام داراي نقاط ضعف و قوت هستند. ولي حالا شاهد ظهور تبليغات نسل سوم هستيم و در روش هاي تبليغي جديد و مؤثر، با پاك كردن نقاط ضعف در روش هاي ديگر تا حدود زيادي رضايت توليدكننده و مصرف كننده را در اين روش تبليغي در كشورهاي پيشرفته شاهديم.
اين روش هم اكنون در كشور ما نيز شروع شده. نام اين وسيله جديد تبليغاتي «تي وي موبيل» است؛ يك تلويزيون بزرگ نصب شده بر روي خودرو كه ويژگي هاي خاصي دارد، مانند متحرك بودن بنا به درخواست توليدكننده و در مسيري خاص در شهر حركت مي كند يا مي ايستد و تيزرهاي تبليغاتي را به نمايش مي گذارد و همچنين براي كالاهايي كه داراي رايحه هستند مانند:  عطرها، صابون ها و... بوي كالا را نيز در محل احساس مي كنيم و نمونه هايشان را نيز مي توانيم در اتومبيل ببينيم و اطلاعات كامل تر را از متصدي تبليغ بگيريم.
هشدارهاي پليس و راهنمايي و رانندگي، اخبار و پخش مستقيم مسابقات ورزشي مختلف نيز با اين وسيله قابل اجراست و صاحبان كالا در هر لحظه كه بخواهند مي توانند به وسيله اينترنت از دفتر كار خود با تي وي موبيل ارتباط برقرار كنند و موقعيت نمايشي تيزرهاي خود را همراه با مراجعه كنندگان مشاهده كنند؛ از نظرهاي مصرف كننده كه مستقيماً به تيزر مراجعه كرده باخبر شوند و تبليغات خود را كنترل كنند.
معمولاً براي تعيين يك تابلوي تبليغاتي در مكاني خاص مشكل داريم، چون شايد در آن مكان، امكان نصب تابلوهاي بزرگ وجود نداشته باشد، اما اين ماشين مي تواند به هر كجا كه شما مي خواهيد برود و در هر مكاني كه بخواهيد ثابت بماند؛ مانند فروشگاه ها، آموزشگاه ها و...
راه هاي جديد تبليغات مدرن تر، كاراتر و ارزان تر، هميشه روياي مديران و صاحبان صنايع بوده كه ديگر به واقعيت پيوسته و امروز صحبت از نسل سوم تبليغات است و اين كه اگر نگويي هستم فراموش مي شوي، يك واقعيت است.
ابراهيم رستمي عزيزي

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |