چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴
مروري بر تاريخچه المپيك زمستاني
رقابت داغ در برف سرد
علي راد
«المپيك زمستاني» يا عبارت كامل تر آن «بازي هاي المپيك زمستاني» نقطه مقابل بازي هاي المپيك تابستاني است كه در هواي سرد و روي برف و يخ برگزار مي شود.
اين بازي ها هر چهار سال يك بار برگزار مي شود كه دوره اخير آن چندي پيش در تورينوي ايتاليا برگزار شد و تيم هاي آلمان، آمريكا و اتريش در مقام هاي اول تا سوم جاي گرفتند. دوره بعدي اين رقابت ها در سال ۲۰۱۰ برگزار خواهد شد و اين بار نوبت كانادا است كه در ايالت بريتيش كلمبيا، شهر ونكوور ميزبان المپيك زمستاني باشد. از ۱۹۲۴كه اولين دوره اين مسابقات برگزار شد، تا به حال ۲۰دوره برگزار شده است. در فاصله بين سال هاي ۱۹۴۸ تا۱۹۳۶ به دليل جنگ جهاني هيچ رقابتي برگزار نشد تا در ،۱۹۴۸ بازي هاي المپيك زمستاني به ميزباني سوئيس، از سر گرفته شد.
002178.jpg
002175.jpg
002181.jpg
002184.jpg
تاريخچه
زماني كه در سال ،۱۸۹۴ كميته ملي المپيك تشكيل شد، يكي از ورزش هاي مورد پيشنهاد اسكيت روي يخ بود. اگرچه تا المپيك ۱۹۰۸ لندن هيچ گونه رقابت اسكيت در المپيك برگزار نشد. در نخستين دوره برگزاري رقابت هاي اسكيت چهارنفره، اولريش سالكو از مردان و مادگ سيرس از زنان عناوين قهرماني را به راحتي از آن خود كردند. سه سال بعد، يك كنت ايتاليايي به نام «يوجين برونتا» پيشنهاد كرد تا كميته ملي المپيك در المپيك تابستاني ۱۹۱۲ هفته اي را براي برگزاري ورزش هاي زمستاني در نظر بگيرد، كه با اين نظر مخالفت شد، زيرا تصور مي شد كه اين ايده سعي دارد ورزش هاي شمال اروپا(ورزش هاي شمالي) را ترويج كند. اگرچه مشابه چنين پيشنهادي براي المپيك تابستاني ۱۹۱۶ برلين مطرح شد. قرار بود رقابت هاي اسكيت سرعت، اسكيت انفرادي، هاكي روي يخ و اسكي نورديك(شمالي) در المپيك برلين برگزار شود اما به دليل جنگ جهاني اول، رقابت هاي المپيك لغو شد. در نخستين دوره بازي هاي المپيك كه در سال ۱۹۲۰ در انتورپ بلژيك برگزار شد، اسكيت انفرادي انجام شد و هاكي روي يخ اولين حضورش در رقابت هاي المپيك را جشن گرفت.
در كنگره كميته ملي المپيك در سال ۱۹۲۱ تصميم گرفته شد كه ميزبان المپيك آينده يعني فرانسه، ميزبان رقابتي مجزا، به نام «هفته بين المللي ورزش هاي زمستاني» باشد. اين تصميم به اجرا درآمد و موفقيت زيادي به همراه داشت. كميته ملي المپيك در سال ۱۹۲۵ تصميم گرفت تا رقابتي، مجزا از المپيك تابستاني، براي رقابت هاي المپيك زمستاني در نظر بگيرد. رقابت هاي المپيك ۱۹۲۴ فرانسه، به عنوان نخستين المپيك زمستاني تاريخ اين رقابت ها محسوب مي شود.
مروري بر ادوار گذشته المپيك زمستاني تاكنون
المپيك زمستاني ،۱۹۲۴ شاموني:شهر فرانسوي شاموني، ميزباني نخستين دوره المپيك زمستاني را برعهده داشت. اين دوره از بيست و پنجم ژانويه تا پنجم فوريه برگزار شد و بيش از دويست ورزشكار از ۱۶كشور در آن حضور داشتند و در ۱۶ مسابقه با هم رقابت كردند. نخستين رشته، اسكيت ۵۰۰متر سرعت بود كه چارلي جيوتراو از آمريكا در آن به مقام قهرماني رسيد و نخستين  قهرمان تاريخ المپيك زمستاني نام گرفت.
المپيك زمستاني ،۱۹۲۸ سن مورتيز:
برگزاركنندگان المپيك، سن مورتيز سوئيس را به عنوان ميزبان دومين ميزبان المپيك زمستاني انتخاب كردند. اين رقابت ها در ۹روز برگزار شد و بازي هاي كرلينگ و تيراندازي نظامي ديگر جايي در اين رقابت ها نداشت. كلاس تورنبرگ تعداد مدال هاي خود را در اين دوره به پنج مدال رساند. يوهان گروتومسبراتن نيز در رقابت هاي ۱۸كيلومتر و نورديك تركيبي صاحب دو مدال طلا شد. مورد جالب اين دوره از المپيك زمستاني، گرم شدن هوا در چهارمين روز اين مسابقات بود كه يك فاجعه به شمار مي رفت. اسكيت۱۰هزارمتر سرعت بيش از ۵ دور برگزار نشد و رشته ۵۰كيلومتر در دماي ۲۵درجه برگزار شد كه در نهايت به سه دور نيانجاميد.
المپيك زمستاني ،۱۹۳۲ ليك پلاسيد:
براي نخستين بار، بازي هاي المپيك زمستاني در آمريكاي شمالي برگزار شد. اگرچه ورزشكاران كمتري نسبت به سال ۱۹۲۸ در اين دوره حضور پيدا كردند، زيرا مسافت بسيار طولاني بايد طي مي شد و براي اكثر كشورها، مبالغ زيادي بايد هزينه مي شد تا به نيويورك برسند، در حالي كه مبلغ كمي براي شركت در رقابت ها در اختيار آنها گذاشته شده بود.
المپيك زمستاني ،۱۹۳۶ گارميش، پارتنكيرشن:
دو شهر باواريايي گارميش و پارتنكيرشن مشتركاً ميزبان المپيك زمستاني ۱۹۳۶ بودند. اين رقابت ها در ۱۱روز برگزار شد. اسكي آلپاين، نخستين حضورش در المپيك را جشن گرفت. نكته عجيب اين دوره، ممانعت از ورود مربيان به رقابت ها بود زيرا آنها حرفه اي بودند. اين تصميم باعث شد اسكي بازان سوئيس و اتريش رقابت ها را تحريم كنند. در اين دوره تيراندازي تنها حضور نمايشي در اين المپيك داشت. ايوار بالانگارد در اسكيت سرعت تسلط كامل داشت و در سه رشته صاحب سه مدال شد و در چهارمين رشته در رتبه دوم قرار گرفت.
در هاكي روي يخ اين دوره، اتفاقي عجيب رخ داد. كانادا براي اولين بار در هاكي  باخت و با قبول شكست برابر بريتانيا به مدال نقره رسيد، جالب اينكه اكثر بازيكنان بريتانيا يا در كانادا زندگي مي كردند و يا در آنجا متولد شده بودند.
جنگ جهاني دوم
جنگ جهاني دوم باعث ايجاد وقفه در بازي هاي المپيك زمستاني شد. قرار بود بازي هاي المپيك زمستاني در سال ۱۹۴۰ در ساپوروي ژاپن برگزار شود، اما در سال ۱۹۳۸ اين ميزباني به دليل حمله ژاپن به چين از اين كشور پس گرفته شد. پس از آن سن مورتيز سوئيس به عنوان ميزبان بازيهاي ۱۹۴۰ انتخاب شد اما سه ماه بعد، سن مورتيز نيز از ميزباني سلب شد و اين به دليل درگيري هايي بود كه بين تيم سازماندهي اين رقابت ها در سوئيس اتفاق افتاده بود. شهرهاي گارميش و پارتنكيرشن براي قبول ميزباني رقابت ها، داوطلب شدند اما در نوامبر ،۱۹۳۹ به دليل حمله آلمان به لهستان، المپيك زمستاني لغو شد. المپيك ۱۹۴۴ نيز كه قرار بود در كورتينادآمپزو برگزار شود، در تابستان ۱۹۴۱ لغو شد.
المپيك زمستاني ،۱۹۴۸ سن مورتيز:
شهر سن مورتيز سوئيس، به دليل اينكه درگير جنگ جهاني دوم نشده بود، جايي دست نخورده و سالم براي برگزاري المپيك زمستاني بود و به عنوان نخستين شهر پس از جنگ جهاني دوم بود كه ميزباني رقابت ها را براي دومين بار برعهده داشت. ۲۸كشور در اين رقابت ها حضور پيدا كردند و اين مسابقات از سي ام ژانويه تا هشتم فوريه برگزار شد. در اين المپيك از ورزشكاران ژاپن و آلمان دعوت به عمل نيامده بود.
المپيك زمستاني ،۱۹۵۲ اسلو:
در سال ،۱۹۵۲ المپيك زمستاني به نروژ رفت، جايي كه محل تولد اسكر مدرن به شمار مي رفت. در آنجا جهت بزرگداشت، مشعل المپيك در آتشكده پيشگامان اسكي(سوندرنوردهايم) روشن شد. اين دوره از چهاردهم تا بيست و پنجم فوريه برگزار شد و براي اولين بار اسكي استقامت زنان در اين دوره برگزار شد. اندرسن اسكيت باز سرعت از كشور ميزبان هموطنان خود را با قهرماني در سه رشته از چهار رشته اسكيت سرعت هيجان زده كرد، در اين المپيك، آلمان ها پس از ۱۶سال در رقابت ها حضور پيدا كردند، البته تنها آلمان غربي بود كه در المپيك حضور داشت.
المپيك زمستاني ،۱۹۵۶ كورتينا دامپزو:
شهر كورتينا دامپزو پس از اينكه نتوانست در سال ،۱۹۴۴ به دليل جنگ جهاني ميزبان المپيك زمستاني باشد، بالاخره اين شهر ايتاليايي در ۱۹۵۶ ميزباني المپيك را برعهده گرفت. اين رقابت ها از بيست و ششم ژانويه تا پنجم فوريه برگزار شد و اولين دوره المپيك زمستاني بود كه فيلمبرداري مي شد. مهمترين نكته در اين دوره اولين حضور شوروي در المپيك زمستاني بود و آنها به سرعت توانايي خود را در بردن مدال بيش از هر كشور ديگري نشان دادند. شوروي بر سلطه كانادا در هاكي روي يخ المپيك زمستاني پايان داد و آنها نخستين كشور غيرشمالي اروپا بودند كه اسكي استقامت را فتح كردند.
المپيك زمستاني،۱۹۶۰ اسكواولي:
شهر اسكواولي در نزديكي كاليفرنيا و نزديك درياچه تاهو، ميزبان المپيك زمستاني ۱۹۶۰ بود. اين شهر پس از قطعي شدن ميزباني اقدام به احداث جاده ، هتل، رستوران و پل هاي جديد كرد و نيز امكانات ورزشي خود را براي برگزاري رقابت ها تجهيز كرد. مسئولان برگزاري المپيك از كمبود بارش برف قبل از رقابت ها به شدت نگران بودند اما بارش به موقع برف از بروز فاجعه جلوگيري كرد. اين رقابت ها از هجدهم تا بيست و هشتم فوريه برگزار شد. در اين دوره تنها دو ورزشكار موفق به كسب بيش از دو مدال طلا شدند كه هر دو اسكيت بازان شوروي بودند. ويكوها كولنين فنلاندي و ۳۵ساله در تمامي رشته ها موفق به كسب مدال شد.
المپيك زمستاني ،۱۹۶۴ اينسبروك:
شهر اينسبروك اتريش با وجود مشهور بودن به عنوان مكاني براي ورزش هاي زمستاني، با كمبود برف و يخ در زمان برگزاري رقابت ها روبه رو بود و ارتش اتريش فراخوانده شد تا مقداري برف و يخ به محل برگزاري رقابت ها حمل كند. دو ورزشكار روس در اين المپيك بسيار موفق بودند. ليديا اسكوبليكوا در اسكيت سرعت تمامي چهار رشته را فتح كرد. دو خواهر فرانسوي ماريل و كريستين گوتيشه در هر دو رشته مارپيچ كوچك و بزرگ مكان هاي نخست را كسب كردند.
المپيك زمستاني ،۱۹۶۸ گرنوبل:
اين دوره در شهر فرانسوي گرنوبل برگزار شد و اولين دوره اي بود كه آلمان غربي و شرقي هر دو در آن حضور داشتند. اين دو تا ۱۹۶۴ در تيمي متشكل از ورزشكاران دو كشور در المپيك زمستاني حضور پيدا مي كرد اما در اين دوره هر كشور به طور مجزا در رقابت ها حضور پيدا كرد. براي اولين بار در رقابت هاي المپيك زمستاني از ورزشكاران تست دوپينگ و تست بدني گرفته شد. ژان كلودكلي، از كشور ميزبان نمايش خوبي در اين رقابت ها داشت و موفق شد هر سه مدال اسكي آلپاين را از آن خود كند و با ركورد توني سايلر كه در سال ۱۹۵۶ به دست آمده بود مساوي كرد. ديگر ورزشكار موفق اين دوره يوجين مونتي بود كه در دو رشته موفق به كسب مقام قهرماني شد. تويني گوستاوسن سوئدي نيز در هر دو رشته استقامت گروهي و انفرادي حضوري موفق داشت.
المپيك زمستاني ،۱۹۷۲ ساپورو:
بازي هاي المپيك زمستاني ،۱۹۷۲ براي اولين بار خارج از اروپا يا آمريكاي شمالي برگزار شد. اين دوره از رقابت ها در ساپوروي ژاپن برگزار شد. سه روز قبل از برگزاري بازي هاي المپيك، رئيس كميته ملي المپيك، آوري برونداگ قصد داشت عده زيادي از اسكي بازان حرفه اي را به دليل عدم تبعيت از قوانين آماتوري محروم كند. سرانجام، كارل شارنز، اسكي باز سوئيسي كه پرافتخارترين اسكي باز آن زمان به شمار مي رفت، مجوز ورود به رقابت ها را به دست نياورد. درخشان ترين ورزشكاران اين دوره، بدون شك، اسكيت باز هلندي آرد  شنك و اسكيت باز اهل شوروي به نام گالينا كولاكوا بودند. شنك موفق شد در سه رشته از چهار رشته اسكيت (به جز ۵۰۰ متر) موفق به كسب مدال شود و كوالاكوا در هر سه رشته اي كه در آن حضور داشت، مدال به دست آورد. مسأله تاريخي در مورد المپيك، اين بود كه اسكي بازان براي آخرين بار از اسكي هاي ساخته شده از چوب استفاده كردند و فاتح مدال طلا شدند، پس از آن تمامي اسكي بازان كشورهاي متمول از وسايل فايبرگلاس براي حضور در مسابقات استفاده كردند.
المپيك زمستاني ،۱۹۷۶ اينسبروك:
قرار بود رقابت هاي المپيك زمستاني در شهر دنور كانادا برگزار شود، اما در ۱۹۷۲ ساكنان دنور، از برگزاري رقابت ها در اين شهر ابراز نارضايتي كردند و اين گونه كه قرار شد يك رفراندوم در اين شهر برگزار شود، البته بريتيش كلمبيا نيز داوطلب برگزاري رقابت ها بود. در نهايت اينسبروك كه در سال ۱۹۶۴ نيز ميزبان المپيك بود و ميزباني شايسته به نظر مي آمد در سال ۱۹۷۳ جانشين دنور شد. به دليل اينكه اين دومين باري بود كه اين شهر ميزباني رقابت ها را بر عهده داشت، دو مشعل در اين شهر روشن شد. رشته هاي تازه وارد به اين دوره پاتيناژ و اسكيت هزار متر سرعت بودند. هيچ ورزشكاري در اين دوره موفق به كسب سه مدال طلا نشد، اما تعدادي نزديك به كسب اين افتخار بودند.
المپيك زمستاني ،۱۹۸۰ ليگ پلاسيد
بار ديگر رقابت هاي المپيك زمستاني در ليگ پلاسيد آمريكا برگزار شد. اين شهر در سال ۱۹۳۲ نيز ميزبان المپيك زمستاني بود. در اين دوره تايوان قصد داشت نخستين حضورش در المپيك زمستاني را جشن بگيرد، به اين دليل كميته ملي المپيك اين كشور را موظف كرد تا تحت نام «چين تايپه» در رقابت ها حضور پيدا كند، اما تايوان نپذيرفت و تنها كشوري شد كه مجوز حضور در رقابت ها را به دست نياورد. خوشبختانه در اين دوره، ورزشكاران درخشاني حضور داشتند.
المپيك زمستاني ،۱۹۸۴ سارايوو:
سارايوو، انتخابي تعجب برانگيز براي ميزباني المپيك زمستاني ۱۹۸۴ محسوب مي شد، زيرا هيچ ورزشكاري از يوگسلاوي هرگز مدالي در رقابت هاي المپيك زمستاني كسب نكرده بود، اما اين مسأله توسط فرانكو، اسكي باز آلپاين از بين رفت و او موفق شد مدال نقره را كسب كند. تنها ماده اي كه در اين المپيك اضافه شد، ۲۰ كيلومتر استقامت زنان بود.
در اسكيت انفرادي، جين تورويل بريتانيايي و كريستوفردين، امتياز كامل را در رقابت هاي نمايشي به دست آوردند. كاترينا ويت از آلمان شرقي نيز با كسب مدال طلا كه به زيبايي هر چه تمام تر به دست آورد، همه را مبهوت خود كرد.
المپيك زمستاني ،۱۹۸۸ كالگري:
شهر كانادايي كالگري در آلبرتا ميزبان رقابت هاي المپيك زمستاني ۱۹۸۸ بود كه ۱۶ روز به طول انجاميد. ماده هاي جديدي در اين دوره به رقابت هاي اسكي آلپاين، اسكي پرش و اسكيت سرعت اضافه شد. در اين دوره اسكيت سرعت براي اولين بار در فضاي سرپوشيده برگزار شد. فان گنيپ، اسكيت باز هلندي با شكست حريف قدرتمندش از آلمان شرقي، هر سه مدال طلا را فتح كرد و دو ركورد جديد از خود به جا گذاشت. ديگر ستارگان اين دوره از رقابت ها اسكي باز ايتاليايي آلبرتو تومبا، اسكيت باز آلمان شرقي، كاترينا ويت و اسكي باز سوئدي گونه اسوان بودند.
المپيك زمستاني ،۱۹۹۲ آلبرت ويل:
بازي هاي سال ،۱۹۹۲ آخرين باري بود كه يك المپيك زمستاني در همان سال المپيك تابستاني برگزار شد كه اين بار در شهر آلبرت ويل فرانسه برگزار شد. رقابت هاي اين دوره در ۱۸ رشته برگزار شد كه دو تاي آنها تازه وارد بودند، يكي اسكيت سرعت در مسافت كوتاه و ديگري اسكي آزاد بود. در اين دوره تغييرات سياسي زمان بر اين المپيك تاثيرگذار بود به خصوص روي تيم هايي كه در المپيك حضور پيدا كردند. آلمان براي اولين بار به عنوان يك كشور واحد در رقابت ها شركت كرد و كرواسي و اسلووني نيز نخستين ورودشان را در اين المپيك داشتند.
نروژ در اين دوره تمامي رقابت هاي استقامت را فتح كرد. چندين ورزشكار موفق به كسب دو مدال طلا شدند كه از اين ميان مي توان به پترا كرونبرگر، باني بلر، گونه نيه مان و كيم كي هون اشاره كرد.
المپيك زمستاني ،۱۹۹۴ ليله هامر:
در كنگره سال ۱۹۸۶ كميته ملي المپيك تصميم گرفته شد كه رقابت هاي المپيك تابستاني و زمستاني مجزا از يكديگر برگزار شود و با فاصله دو سال از يكديگر. شهر ليله  هامر نروژ ميزبان نخستين رقابت ها مجزاي المپيك زمستاني بود. نروژي ها ميزبان بسيار موفقي براي اين دوره از رقابت ها بودند و بسياري بر اين باورند كه آنها بهترين ميزبان تاريخ رقابت هاي زمستاني هستند. در اين دوره چك و اسلواكي پس از تجزيه به طور مجزا با نام هاي چك و ديگري اسلواكي براي نخستين بار در المپيك زمستاني راه پيدا كردند. رسانه ها حضوري موثر در اين دوره داشتند و روي ورزشكاران آمريكايي خيلي زوم كردند. نانسي كريگان اسكيت باز آمريكايي، در ششم ژانويه ۱۹۹۴ در يك درگيري شخصي مورد هجوم قرار گرفت و مصدوم شد.
المپيك زمستاني ،۱۹۹۸  ناگانو:
براي نخستين بار، بيش از ۲ هزار ورزشكار در رقابت هاي المپيك زمستاني حضور پيدا كردند. اين دومين باري بود كه ژاپن ميزبان المپيك زمستاني بود. دو ورزش جديد اسنوبور و كرلينك در اين المپيك به رشته ها افزوده شد و در رشته هاي زنان نيز هاكي روي يخ اضافه شد. براي اولين بار، تمامي كشورها اجازه داشتند در رقابت هاي هاكي روي يخ مردان شركت كنند و كشورهاي كانادا و آمريكا با وجود اينكه بخت نخست قهرماني بودند هيچ كدام موفق نبودند و اين چك بود كه همه را متعجب كرد و قهرمان شد. ورود اسنوبورد به اين دوره با رسوايي همراه بود و قهرمان اولين دوره، راس رباگلياتي از كانادا، بعدها رد صلاحيت شد. در سال ،۲۰۰۶ فرماندار ناگانو اعلام كرد كه مبلغ چهار و نيم ميليون دلار صرف پذيرايي و سرگرمي حاضران در رقابت ها كرده است!!
المپيك زمستاني ،۲۰۰۲ سات ليك سيتي:
نوزدهمين دوره بازي هاي المپيك زمستاني، در شهر سات ليك  سيتي آمريكا برگزار شد. قبل از افتتاحيه مسابقات، فاش شد كه مقامات برگزاري اين رقابت ها مبالغي را به اعضاي كميته ملي المپيك رشوه داده اند تا به عنوان ميزبان انتخاب شوند كه اين مسأله باعث شد نحوه انتخاب ميزبان تغيير كند و اعضاي مورد اتهام نيز محكوم شدند. اين نخستين المپيك پس از حادثه يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ بود و بدان معنا بود كه بازي هاي المپيك از اين به بعد نياز به تمهيدات امنيتي بيشتري دارد كه از حملات تروريستي جلوگيري شود. اين دوره تحت تدابير امنيتي شديد برگزار شد و رسوايي هاي بسياري نيز در آن رخ داد كه آن را به يكي از بدترين مسابقات المپيك زمستاني تبديل كرد.
المپيك زمستاني ۲۰۰۶ تورينو
شهر تورينو(تورين) ايتاليا ميزبان المپيك زمستاني در سال ۲۰۰۶ بود. اين دومين باري بود كه شهري از ايتاليا ميزبان اين رقابت ها بود. اولين بار شهر كوريتنادامپزو در سال ۱۹۵۶ ميزباني المپيك زمستاني را در ايتاليا بر عهده داشت. اين آخرين باري بود كه مراسم افتتاحيه در فضاي آزاد برگزار شد و تا سال المپيك ۲۰۱۴ مراسم افتتاحيه در فضاي سرپوشيده برگزار خواهد شد. در سال ۲۰۰۳ شهر ونكوور كانادا براي ميزباني سال ،۲۰۱۰ انتخاب شد تا كانادا دومين باري باشد كه ميزباني رقابت ها را بر عهده داشته باشد.
لحظات به ياد ماندني در المپيك زمستاني تورينو ۲۰۰۶
المپيك زمستاني تورينو ۲۰۰۶ سرشار از لحظات به يادماندني بود. داستان احتياط برخي ورزشكاران در اين دوره به دليل اين كه آنها احتمالاً آخرين المپيك زندگي شان را تجربه مي كردند نيز در جاي خود جالب بود كه از اين جمله مي توان به دو اسكيت باز و يك اسكي باز كهنه كار اشاره كرد. نگاهي به پنج لحظه مهم المپيك زمستاني اخير مي كنيم:
۱- اسكيت سرعت يكي از پرطرفدارترين رشته هاي المپيك به شمار مي رود. اين رقابت با سرعت بسيار بالايي برگزار مي شود، در اين رشته آپولو آنتون با قهرماني در رقابت ۵۰۰ متر مردان در فينال رقابت ها همه را شگفت زده كرد و همگان از قهرماني او كاملاً راضي بودند. تماشاي مسابقات او در معدود دفعاتي كه در المپيك ظاهر شد واقعاً لذت بخش بود و با قهرماني او در ۵۰۰ متر، همه چيز تكميل شد.
۲- باب ميلر قبل از شروع رقابت ها چندان مورد توجه نبود و پس از آن نيز نظرها را جلب نكرد. او در رقابت هاي اسكي پنج خطا انجام داد، يعني با دو بار عدم صلاحيت و سه بار عدم حضور در مسابقات در قعر جدول رده بندي رقابت هاي اسكي قرار گرفت. ميلر با حضور در اين دوره سال بد خود را تكميل كرد و به ناخوشايندترين نحو ممكن در المپيك حضور پيدا كرد. او بايد به جز تعويض لباس هاي نايك در فكر ورزش كردن هم باشد.
۳- ليندسي كيدلوف، اسكي باز زن آمريكايي همه را متقاعد كرد كه يك ورزشكار با اراده است. او يك روز پس از مرخصي از بيمارستان پس از حادثه سقوط در تمرين در رقابت هاي اسكي شركت كرد. اگرچه او هيچ مدالي در آن مسابقات و حتي در رقابت هايي كه در سال ۲۰۰۶ برگزار شده كسب نكرد، اما بازگشت فوق العاده اي از آن حادثه دلخراش داشت و نشان داد لياقت اين كه المپيكي باشد را دارد.
۴- زماني كه وونتا فلاورز، لوژسوار آمريكايي و هم تيمي وي ژان پراهام در رقابت هاي المپيك در جايگاه ششم قرار گرفتند، به نظر مي رسيد به سرعت از پوشش خبري NBC خارج شوند، اما وقتي به گذشته و چگونگي عملكرد فلاورز نگاه مي كنيم، متوجه مي شويم كه بايد شهامت و جسارت او را تحسين كرد. چند ماه قبل از المپيك فرزند ناشنواي او تحت عمل جراحي قرار گرفت به اين اميد كه قدرت شنوايي خود را به دست بياورد، ولي زماني كه او مجبور به آمدن به تورينو شد، به اجبار پسر كوچك خود كه تحت مداوا بود و نيز همسرش را به دليل مخارج زياد مسافرت تنها گذاشت و به تورينو آمد، اما در آخرين لحظات اسپانسر اين ورزشكار هزينه هاي سفر فرزند او را تامين كرد تا هر دو به ايتاليا سفر كنند.
۵- وقتي دو پاتيناژباز آمريكايي به نام هاي تانيت بلبين و بن آگوستو نمايش خود را آغاز كردند، هيچ كس فكر نمي كرد كه آنها تنها نظرها را جلب كنند، اما اين زوج موفق با كلاس بالا و عالي خود از زوج ايتاليايي كمتر نظرها را به خود معطوف كردند. كمتر كسي مثل اين زوج آمريكايي از بردن مدال نقره خوشحال شده، اما اين دو كاملاً از كسب اين مقام راضي بودند و از نمايش خود بسيار شادمان و مردم كشورشان نيز به همين اندازه از كسب اين مدال خوشنود به نظر مي رسيدند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |