چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۶ - Mar 15, 2006
تغييرات در شبكه تهران
008634.jpg
فارس: «مجيد رجبي معمار» گفت: سرعت پخش برنامه ها در شبكه تهران با امكاناتي كه براي تامين برنامه در اين شبكه وجود دارد، تناسب ندارد.
وي گفت: نابساماني در خصوص پخش فيلم هاي خارجي چه سريال ها و چه فيلم هاي خارجي امري است كه در همه شبكه ها اتفاق مي افتد و سازمان صدا و سيما به جد معتقد به اين است كه فيلم هايي كه مي خواهد پخش كند مسأله كپي رايتش حل شده باشد به همين خاطر برخي از فيلم هايي كه دركنداكتور قرار داده مي شود به علت برخي از فرآيندها مانند مشكلات مالي و عدم توافق بر سر قيمت و يا مشكلاتي كه در آماده سازي برخي از اين برنامه ها صورت مي گيرد اين فيلم ها به پخش نمي رسد ولي ما تلاش مي كنيم كه اين بدقولي ها را كاهش دهيم.
وي افزود: ما تاكنون بيشتر به دنبال جذابيت و تنوع برنامه ها بوديم كه در اين راستا يك باكس سينمايي به شبكه اضافه شده و درصدد هستيم تا باكس سريال ها چه خارجي و ايراني را افزايش دهيم. همچنين از اول دي ماه نيز ۳ ساعت به زمان پخش برنامه ها اضافه كرديم كه همه اينها به ما اين موضوع را تكليف مي كند كه توليد و تامين بيشتري داشته باشيم ولي شبكه تهران كه از شبكه هاي پرحجم  از لحاظ توليد و پخش است از لحاظ امكانات فني به هيچ وجه با حجم عظيم برنامه هايي كه توليد مي كند تناسب ندارد كه اميدواريم طي سال آينده با افزايش استوديوها و امكانات فني به وضعيت مطلوبي برسيم.
«رجبي معمار» راجع به توليدي شدن برنامه هاي زنده پرمخاطب مانند «به خانه برمي گرديم» گفت: از آنجا كه برنامه هاي زنده ريتم تندي دارد و ارتباط چهره به چهره و فعالي با مخاطب برقرار مي كند گاهي اشكالاتي در گفتار كارشناسان و مجري بود كه نمي توانستند با يك معذرت خواهي حل كنند و حتي در خيلي از مواقع نيز قابل جبران نبود، همچنين برنامه هاي زنده از جهت محتوا مجري محور است زيرا بعضي وقت ها كارشناسان به برنامه نمي رسند كه در اين زمان مجبور مي شدند مجري برنامه را پركند ولي در برنامه توليدي با اينكه براي ما هزينه بيشتري در بردارد مي توان از لحاظ محتوا و كيفيت به خصوص در زمينه بحث هاي كارشناسي دقت بيشتري كرد تا بحث ها علمي و پخته باشد و اگر بحث از مسير خود خارج شد مي توان جبران كرد ولي در برنامه زنده اين امكان وجود ندارد.
وي اضافه كرد: در كنار گله مندي مردم از توليدي شدن برنامه و ريتم آن تماس هاي زيادي نيز داشته ايم كه احساس مي كردند برنامه پخته تر و كاربردي تر و از زمان برنامه استفاده مطلوب تري شده است البته انتقادها و اشكالات زيادي هم مطرح شده است و همانطور كه گفتم ما با كمبود استوديو براي برنامه زنده در شبكه تهران مواجه هستيم كه با برنامه ريزي جديد، استوديوهاي جديدي را براي شبكه تهران در نظر گرفته ايم كه اميدواريم تا اوايل تابستان استوديوهاي جديد در شبكه تهران كار خود را آغاز كنند.

نگاه
مزاحم خانگي
هوشنگ صدفي
اصلاً فكر كرده ايد كه عيد نوروز را چگونه مي خواهيد سپري كنيد؟ به كجا يا كدام شهرها سفر مي كنيد؟ با چه كساني از اقوام و آشنايان گفت وگو مي كنيد؟ راستي اگر اين برنامه ها را طراحي كرديد، لطفاً به فكر مزاحم خانگي هم باشيد!
مطمئن باشيد هر جا كه برويد از دست تلويزيون و برنامه هاي تكراري و غيرتكراري، لوس و جذاب و خلاصه پارازيت هاي مجريان خوش خنده، گويندگان با مرام يا بازيگران بدعنق و طناز در امان نخواهيد بود. به هر حال اگر شما هم دخل و خرج عيد داريد، اين همه لشگر تصويرساز، صدابردار، گوينده، دوبلور، بازيگر، طراح صحنه و... هم دخل و خرج دارند. جداي از آن مديران و تهيه كنندگان هم دوست دارند حين گفت وگو با اقوام و آشنايان كانال هاي ديگر را تعطيل كنند تا بلكه اعضاي خانواده و آشنايان متوجه شوند كه اين آدم هاي خلاق چه تخم دو زرده اي را در ايام عيد نوروز كاشته اند!
از همين حالا تلويزيون ها را خاموش كنيد، چه اتفاقي مي افتد؟ امكان دارد همسرتان يا بچه ها كمي غرولند كنند يا حتي ميهمانتان سكوت كند، ولي از نعمت سر و صداي زيادي خلاص مي شويد. يك بار امتحان كنيد تا نتيجه را ببينيد. فيش برق فروردين را با اسفند يا شايد بهمن و دي ماه مقايسه كنيد حتماً توفيري خواهد داشت، مگر قرار است در ايام عيد چه برنامه هايي پخش شوند؟
از همين روزها تمامي شبكه هاي تلويزيوني ايراني با بوق و كرنا اعلام مي كنند كه بيش از صد فيلم ايراني و خارجي را پخش مي كنند، چندين سريال ريز و درشت خنده دار و گريه دار را براي علاقه مندان نمايش مي دهند و يا باز همان مجريان خوش خنده قربان صدقه مخاطبان خواهند رفت و در اين ميان چه بسا كه دختري عاشق پسري مي شود و پدر عاشق كش تا پايان قصه مخاطبان را در جز و ولز رسيدن اين ليلي و مجنون كنار تلويزيون ميخكوب خواهد كرد يا چند دزد و آدم بد با كارهاي بد خود، كلي پليس و آدم خوب را مچل خواهند كرد.
حالا برسيم به عدم تمركز حواس، فكر كنيد چند آدم متشخص بعد از يك سال دور هم جمع شده ايد تا در مورد مسائل زميني و آسماني صحبت كنيد، آن وقت تلويزيون هم حرف هاي خودش را مي زند، فكر مي كنيد چه اتفاقي مي افتد؟ نه شما مي توانيد حرف هاي تلويزيون را بشنويد و نه مخاطبان حرف هاي شما را خواهند شنيد، آن وقت انتظار داريد تمامي حرف هاي يك ساله را به خواهر، برادر يا اقوام خود انتقال دهيد. همين حالا معطل نكنيد تلويزيون را مثل اسباب و اثاثيه مادربزرگ ها توي انباري بگذاريد، اگر مي بينيد باز سر و صدايي از صندوقخانه مي آيد قفلي هم بزنيد مطمئن باشيد با دك كردن اين مزاحم خانگي مي توان آرامش را به خانه به ارمغان آورد. بعد از انتهاي ۱۵ روز تعطيلي هم يك نظرسنجي خانوادگي تهيه كنيد. احتمالاً نتايج مثبت بيشتر از منفي خواهد بود، البته به مخاطباني كه اهل سفر و گشت و گذار نيستند توصيه مي كنيم هيچ جا نروند چون هزينه ها سرسام آور است همين خانه بنشينند و برنامه هاي ريز و درشت تلويزيون را تماشا كنند.به هر حال بهتر از خالي شدن جيب هاست، لااقل اين حسن را دارد كه در كنار تلويزيون تنقلات عيد را هم مصرف مي كنند. شايد بعد از ۱۵ روز كلي هم چاق و چله شديد، آن هنگام بايد دعاگو باشيد كه نه تنها سفر نرفتيد و با جيب خالي برنگشتيد، بلكه هم فيلم ديديد و هم پولي صرفه جويي كرديد. پس اين دسته از مخاطبان تلويزيون ها را تماشا كنند، بدك نيست.

جارچي
«شب هاي برره» در صدر جدول
008628.jpg
هفته نامه سروش در شماره نوروزي خود با نظرسنجي از ۸۱ منتقد و روزنامه نگار برترين هاي سيما را در سال ۸۴ در رشته هاي مختلف انتخاب كرد.
به گزارش روابط عمومي انتشارات سروش در اين نظرسنجي در بخش بهترين مجموعه تلويزيوني سريال «شب هاي برره» به كارگرداني مهران مديري با كسب ۱۳۵ امتياز در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن مجموعه «مسافر ري» با ۸۷ امتياز به مقام دوم رسيد. داود ميرباقري هم در بخش بهترين كارگردان براي ساخت مجموعه «مسافر ري» موفق به كسب ۱۳۴ امتياز شد و عنوان اول را در اين بخش به خود اختصاص داد و مهران مديري با ۱۰۵ امتياز براي كارگرداني مجموعه «شب هاي برره» دوم شد.
ميرباقري علاوه بر اين در بخش فيلمنامه هم عنوان اول را به خود اختصاص داد. وي در اين بخش ۱۱۸ امتياز به دست آورد. عليرضا كاظمي پور براي فيلمنامه «او يك فرشته بود» با كسب ۸۰ امتياز در رتبه دوم قرار گرفت.در رشته بهترين بازيگر مرد جمشيد هاشم پور در رقابتي تنگاتنگ با سيروس گرجستاني و با كسب يك امتياز بالاتر نسبت به وي اول شد. هاشم پور در اين بخش ۱۰۱ امتياز كسب كرد و سيروس گرجستاني ۱۰۰ امتياز به دست آورد.
عنوان بهترين بازيگر زن سال ۸۴ نيز در اين نظرسنجي به مهتاب نصيرپور رسيد. وي براي بازي در مجموعه «و خداوند عشق را آفريد» موفق به كسب ۱۰۴ امتياز شد و پس از او مريم اميرجلالي براي بازي در مجموعه «متهم گريخت» با ۹۱ امتياز رتبه دوم را به دست آورد.

برنامه هاي نوروزي راديو فرهنگ
راديو فرهنگ مجموعه برنامه هاي نوروزي خود را براي علاقه مندان راديو ارائه كرد، اين برنامه ها عبارتند از:
برنامه زنده هنر هشتم شبكه فرهنگ كه اختصاص به مسايل روابط عمومي ها در ايران و جهان دارد با حضور استادان دانشگاه و كارشناسان حوزه روابط عمومي ها به بحث و بررسي در حوزه جايگاه و نقش روابط عمومي ها در كشور و افق آينده اين حوزه پرداخته مي شود.
برنامه همدلان همزمان به بررسي فرهنگ عامه مردم همسايه و همزبان ايران، يعني افغانستان مي پردازد و باورهاي عامه را در باب گياهان و جانوران بررسي و تحليل مي كند و به ريشه يابي آنها و كشف نمونه هاي مشابه در فرهنگ عامه ايرانيان مي پردازد و در هر برنامه نيز يكي از افسانه هاي كهن اين سرزمين روايت مي شود.
برنامه راز تندرستي نيز به موضوعاتي همچون، تغذيه، بيماري ها، راه هاي مقابله با بيماري ها، آشنايي با بيماري هاي خاص، خواص مواد غذايي و غيره مي پردازد. اين برنامه معمولاً در روز هاي شنبه بين ساعات  ۱۷ تا ۲۰ پخش مي شود.
برنامه ميزگرد جامعه ايران محصول گروه فرهنگ و جامعه روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته به مسايل اجتماعي، معضلات، نارسايي ها و كمبودهاي اجتماعي مي پردازد. اين برنامه زنده در قالب ميزگرد با حضور مسئولان دولتي و كارشناسان دانشگاهي بين ساعات  ۷ تا  ۸ صبح پخش مي شود.
برنامه پژواك محصول گروه فرهنگ و ادب شبكه  فرهنگ امسال به مناسبت تقارن اربعين حسيني در برنامه  اول فروردين ماه بر بازتاب واقعه  غمبار شهادت امام حسين(ع) و يارانش مي پردازد. از روز دوم فروردين ماه برنامه  پژواك با توجه به فرا رسيدن سال  ۱۳۸۵ به شاعراني چون بيدل دهلوي، سعدي شيرازي، ناصر خسرو قبادياني، فردوسي، مولانا و حافظ شيرازي خواهد پرداخت كه در فواصل برنامه  پژواك كارشناسان برنامه به توصيف بهار و بهاريه و شرح حال شاعران مي پردازند، برنامه  ادبي پژواك در هفته  ۶ شب و هر شب به مدت ۳۰ دقيقه از ساعت ۲۱ الي ۳۰/۲۱ از شبكه فرهنگ پخش مي شود.
گروه نمايش شبكه فرهنگ با همكاري اداره كل نمايش صدا نيز در روز اول فروردين  ،۱۳۸۵ به مناسبت اربعين حسيني نمايش سرباز گمنام، به سمع شنوندگان مي رساند.

مرغ همسايه غاز است
با نگاهي به عناوين مديران دوبلاژ ۶۳ سينمايي خارجي كه براي نخستين بار در ايام نوروز از تلويزيون پخش مي شوند، تنها ۱۹ اثر در واحد دوبلاژ سيما دوبله شده  است.
اين ۱۹ اثر نيز توسط ۱۴ مدير دوبلاژ دوبله شده اند؛ ژاله علو ، منوچهر والي زاده، مهين شعشعاني، مريم شيرزاد، شهلاناظريان، سعيد مظفري، افضلي، طهماسب هريك يك فيلم سينمايي را براي نوروز دوبله كرده اند.
بر اساس اين خبر، محمود قنبري ،جلال مقامي، اكبر مناني و عباس نباتي از ديگر مديران دوبلاژ فيلم هاي اين ايام هستند.
همچنين طبق ارزيابي هاي انجام شده از پركارترين مديران دوبلاژ، محمود قنبري با سه فيلم «دزدان دريايي» ، «افسانه  زورو» و «پايگاه» در كنار عباس نباتي با سه فيلم «سفر بخير» ، «نردبان ۴۹» و «كوهستان سرد» بيشترين كار دوبله را داشته اند. جلال مقامي نيز با دوبله  دو فيلم «روح» و «شاه آرتور» كار بيشتري را براي نوروز دارد.
در ايام نوروز، ۷۳ فيلم سينمايي در فهرست فيلم ها قرار دارند كه ۶۶ اثر خارجي است كه در بين آنها «رژه  پنگوئن ها» ، «محمد رسول الله (ص)» و سينمايي «اولتيمو» تكراري محسوب مي شوند.
بيشترين فيلم  سينمايي دوبله شده واحد دوبلاژ سيما براي شبكه  تهران با شش اثر بوده است. اين در حالي است كه هيچ يك از فيلم هاي در نظر گرفته شده براي پخش از شبكه  سه سيما در اين واحد دوبله نشده اند. امير زند نيز «نقشه پرواز» را با استفاده از گويندگان خارج از واحد دوبلاژ، براي شبكه سه سيما دوبله كرده است.
بررسي هاي نشان مي دهد كه هفت فيلم «هربي پرواز مي كند» ، «نقشه  پرواز» ، «كانديداي منچوري» ، «سارق» ، «اتاق جنايت» ، «رودخانه  مرموز» ، «صداي سفيد» و «نام گل سرخ» اوايل اسفندماه دوبله شده اند كه در بين اين آثار منوچهر والي زاده با گويندگي در ۵ اثر، پركارترين دوبلور بوده است و زهره شكوفنده و پرويز ربيعي نيز در سه فيلم سينمايي صداپيشگي كرده اند. پس بيهوده نيست كه مي گويند مرغ همسايه غاز است!

رابين هود ايراني در آينه جادو
فارس: «شاهزاده سرزمين آلان» عنوان سريال تلويزيوني در گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما و به كارگرداني و تهيه كنندگي «حسين مختاري» است كه بعد از نوروز مراحل مونتاژ، صدا گذاري و موسيقي آن انجام خواهد شد.
«حسين مختاري» كارگردان اين مجموعه گفت: اين مجموعه تلويزيوني در ۱۵ قسمت ۴۰ دقيقه اي و با محتواي باستاني و مضامين تاريخي تهيه شده است.
وي افزود: داستان آن در مورد شاهزاده اي است كه شيطنت هايي مي كند و از مسايلي كه بين حكومتيان و در قصر مي گذرد ناراضي است و مادر اين نوجوان به خاطر شيطنت هايي كه او انجام مي دهد فكر مي كند كه اگر تنبيه شود به شأن و منزلتش در آينده خدشه اي وارد خواهد شد به همين خاطر كتك خورهايي را به قصر مي آورند تا هر بار كه او شيطنتي انجام مي دهد آنها به جاي او كتك بخورند تا اينكه شاهزاده به اتفاق يك نوجوان كتك خور با هم از قصر فرار مي كنند و ...
وي خاطرنشان كرد:در اين مجموعه اي از هنرمندان نوجواناني چون سجاد باقري، محمدعلي بداقي و ميلاد پناهي ايفاي نقش مي كنند. بازي اين نوجوانان در نوع خود بازي جا افتاده و شاهكاري است كه البته حدود ۴ ماه با اين افراد كار شده است.

تلويزيون در سال ۸۴ محتوا محور بود
008631.jpg
فارس: «علي زارعان» گفت: تلويزيون در سال ۸۴ دقت خيلي خوبي به محتوا محوري داشت به طوري كه با دقت در توليد يعني حضور لازم نويسنده، ناظر كيفي، عناصر نظارتي بيشتر براي جلوگيري از ابتذال فرهنگي توانست بسيار قوي عمل كند.
مدير گروه كودك و نوجوان شبكه تهران گفت: اگر بخواهيم به طور كلي ارزيابي فرهنگي داشته باشيم مي توانيم بگوييم كه در معاونت سيما با حضور آقاي ميرباقري تامل و عميق شدن در برنامه سازي را مي توان بيشتر ديد.
وي افزود: به طور مثال بسياري از برنامه هايي كه نياز به زنده بودن نبود توليدي شدند اگرچه بعضي از فرصت هاي زنده بودن را از دست داديم ولي به طور كل اين جهشي بود كه به توليدات سر و سامان دهيم و بعد برنامه زنده خوب بسازيم زيرا برنامه زنده خوب ساختن بسيار سخت  است و مي توان گفت كه از كار توليد سخت تر است.
وي اضافه كرد: ولي نكته تاسف آور اين است كه هنوز به الگوي رسانه اي مدرن دست پيدا نكرديم و هنوز مانند سال هاي ۸۲ و ۸۳ براساس الگوي سنتي پيش مي رويم و شايد ديگر كم كم وقت اين باشد كه متوليان سازمان چينش شبكه ها را تغيير دهند مثلا به طور مثال NBCها، شبكه هاي دبي و MBCها كم كم به الگوي جديدرسانه اي رسيدند و شبكه هاي خود را تخصصي كردند مثلا شبكه  خاص كودك، شبكه خاص فيلم و سريال و ... كه خوشبختانه ما همه امكانات را داريم ولي به يك تامل و سياست گذاري دقيق نياز داريم تا ما نيز شبكه تخصصي داشته باشيم.

كاغذهاي شيشه اي
فناوري ارتباطات و نگرش ها
008637.jpg
شكل گيري فرهنگ مجازي، اجتماعات مجازي، دولت الكترونيك و تجارت الكترونيك، حكايت از گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در جامعه و پيامدهاي چشمگير فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي آن دارد.
بلاگر http://cyberage.persianblog.com نوشته است: در ارزيابي اين پيامدها دو نگرش متفاوت وجود دارد؛ برخي از جامعه شناسان فناوري اطلاعات، پيامد هاي ناشي از آن را مثبت ارزيابي مي كنند و برخي ديگر، نگرش منفي نسبت به آن دارند. من در اين نوشتار كوتاه به شرح هر دو نگرش خواهم پرداخت و در پايان نگرش خودم را مطرح خواهم نمود.
انديشمنداني كه نگرش منفي نسبت به فناوري اطلاعات دارند، بر اين باورند كه اين فناوري وارد حريم خصوصي افراد مي شود و به عنوان ابزار نظارت غير مجاز دولت ها بر امور خصوصي شهروندان عمل مي كند؛ نابرابري هاي اجتماعي و اقتصادي را افزايش مي دهد، فرهنگ هاي ملي را تضعيف مي كند و نفوذ اقتصادي كشورهاي توسعه يافته را در كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته افزايش مي دهد. در مقابل، ديدگاه هاي خوش بينانه نگرش مثبتي به فناوري اطلاعات و ارتباطات دارند و صحبت از دموكراسي ديجيتال، افزايش امكان دسترسي همگاني به دانش و اطلاعات، گسترش روابط ميان فرهنگي و رفاه بيشتر شهروندان به واسطه اين فناوري مي كنند.
صاحبان ديدگاه هاي بدبينانه به فناوري اطلاعات، موضعي انفعالي دارند و به مقابله با پيامدهاي منفي آن معتقدند. همچنين بر اين باورند كه دسترسي به آن بايد محدود شود و تحت نظارت كامل دولت درآيد. به طور خلاصه آن را تهديدي براي جامعه محسوب مي نمايند.
خوشبينان فناوري اطلاعات به آينده اين فناوري اميدوارند و با رويكردي آينده نگر براي استفاده از اين فناوري در جهت رفاه بيشتر شهروندان جامعه اطلاعاتي، برنامه ريزي كنند. در يك تحليل كلي ضعف اصلي بدبينان به فناوري اطلاعات در اتخاذ موضع تدافعي و عدم استفاده خلاق از آن به نفع آينده جامعه است. نقطه قوت اين ديدگاهها نيز توجه به كاربردهاي سوء و نسبتا پنهان اين فناوري هاست. در مقابل نقطه قوت ديدگاههاي خوش بينانه تاكيد بر نقش بنيادين اين فناوري در گسترش آزادي بيان، دموكراسي و فرصت هاي اقتصادي و آموزشي آن است. نقطه ضعف اين ديدگاه ها كم توجهي به كاربردهاي سوء آن است. در بياني دقيق تر مي توان اين ديدگاه ها را نه به صورت سياه و سفيد بلكه به صورت طيفي از نگرش كاملاً منفي تا نگرش كاملاً مثبت قرار داد.

از داده ها تا فرهنگ
ايسنا: با اينترنت نبايد مثل تلويزيون برخورد كرد. ديده ايد عده اي را كه پاي تلويزيون مي نشينند تا فقط كانال عوض كنند؛ اين نوع از بينندگان تلويزيون به قصد تلويزيون خواني نمي آيند؛ حتي قصد آنها تلويزيون ديدن هم نيست؛ فقط مي خواهند وقتشان را بگذرانند و سرگرم باشند آنها حتي دنبال سرگرمي آموزشي هم نيستند. من نمي گويم تلويزيون نبايد سرگرم كند و يا نبايد ياد بدهد و نمي گويم كسي حق ندارد سرگرم شود. نكته من ايجاد تمايز بين تلويزيون و اينترنت از زاويه يك معلم ارتباطات است. با اينترنت نبايد مثل تلويزيون برخورد كرد.
دكتر شكرخواه در وبلاگ
http://younesspace.blogspot.com افزوده است: معلم ارتباطات وظيفه دارد تا در آموزش هايش هميشه به مسير «از داده ها تا فرهنگ» توجه داشته باشد و دانشجويانش را به عدم خروج از اين مسير فرا بخواند.
اينترنت پر جاذبه با داشتن ميلياردها صفحه؛ قابليت هاي فراواني براي بيرون افتادن از اين مسير دارد. حالا فرض كنيد اگر به يك PDA و يا به اينترنت Wireless كه دردسري هم براي كانكت شدن ندارند، دسترسي داشته باشيد؛ چقدر احتمال تلف شدن وقتتان بالاتر مي رود. اگر به اينترنت وصل مي شويد تا فقط به سايت ها و وبلاگ هاي ثابتي سر بزنيد و با چك كردن ايميل هايتان از آن خارج شويد؛ به تجديد نظر نياز داريد.
خلاصه كنم اگر حضور شما در اينترنت در يك بافت مشخص و تعريف شده صورت نگيرد، نمي توان از آن برداشت مفيد داشت؛ هم پولتان هدر مي رود و هم وقتتان. من توجه به مسير «از داده ها تا فرهنگ» را به عنوان يك بافت توصيه مي كنم. دانشجويان ارتباطات متوجه اين نكته باشند كه قرار دادن داده ها در بافت اطلاعات؛ اطلاعات در بافت دانش و قرار دادن دانش در بافت خرد، هم افزايي بالايي به وجود مي آورد.
اين مسير را مي شود به شكل ديگري هم تغيير و گسترش داد. داده ها را در اطلاعات حل كنيم؛ اطلاعات را در دانش و دانش را به گونه اي در بافت خرد بگنجانيم و تركيب كنيم كه به راحتي به فرهنگ تبديل شود.
چطور مي شود اين كارها را كرد؟
خيلي ساده؛ فقط خشت اول را كج نگذاريد؛ اگر رشته شما فرضا عكاسي است؛ اين همان نخ نبات است؛ شما بايد آنقدر در محيط هاي مرتبط و گوناگون بچرخيد تا محيطي اشباع شده ساخته شود. اگر نخ مورد نظر (تخصص شما؛ رشته تخصصي شما؛ مهارت شما و ...) وارد چنين محيطي شود؛ بقيه كارها خود به خود صورت مي گيرد و داده ها حول آن نخ جمع مي شوند و نبات شكل مي گيرد. فراموش نكنيم اينترنت به عنوان شبكه شبكه ها و به خاطر اتصال جهاني كامپيوترها به يكديگر و به عبارت بهتر به خاطر اتصال همه منابع به يكديگر به نوعي هوش جمعي تبديل شده و همين هوش جمعي باعث كمك به خلاقيت بيشتر شده است. بنابراين، اينترنت؛ تلويزيون نيست؛ جاي تماشا كردن نيست؛ جاي توليد است و افزودن به آن هوش جمعي.

حضور اساتيد موسيقي ايران در شبكه چهار
شبكه  چهار سيما علاوه بر پخش آثار سينماي جهان و پخش تله تئاتر، پخش موسيقي هاي ايراني را براي نوروز تدارك ديده است.
نوروزنامه برنامه اي از گروه ادب و هنر شبكه چهار سيماست كه به مناسبت تحويل سال نو به صورت زنده پخش خواهد شد. «نوروزنامه» با اجراي دكتر امير اسماعيل آذر در  ۲۰۰ دقيقه با حضور۳ ميهمان در رشته هاي ادبيات و تاريخ به مراسم شعر خواني با تلفيقي از مضامين عاشورايي و نوروزي در لحظه حلول سال نو پخش خواهد شد.
در برنامه عود و مجمر دكتر الهي قمشه اي در باب آثار شعراي ايراني در حضور دانشجويان رشته هاي مرتبط سخنراني خواهند كرد.
برنامه مولانا ، كاري از گروه فرهنگ و انديشه ديني شبكه است كه در دو قسمت به بررسي افكار و انديشه هاي مولوي به صورت موضوعي با حضور كارشناسان مي پردازد.
برنامه نوروز محصول گروه مستند شبكه چهار است كه به معرفي آيين ها و فرهنگ ژرف ايرانيان و نگاه عرفاني و فلسفي و ملي آنان در شكل گيري مناسك و آيين هاي گسترده و يكپارچه و شناخت بيشتر و كامل ارزش هاي عميق فرهنگي و معرفي ايران باستان و مراسم آن مي پردازد.
تله تئاترها برنامه اي از گروه ادب و هنر شبكه است كه در هر قسمت يكي از تله تئاترهاي مطرح تكراري تلويزيون با تدويني ماهرانه به صورت تك قسمتي در ايام نوروز پخش مي شود.
در پوست شير، بازپرس وارد مي شود، خانه عروسك، اندروماك، سوءتفاهم، دستهاي آلوده، دشمن مردم، قطار ارواح، همه پسران من و ... از جمله اين تله تئاتر ها هستند.برنامه جهان سياست  ۸۴ محصول گروه سياسي است كه آخرين تحولات ايران و جهان را در سال گذشته مرور مي كند.
در برنامه كتاب چهار  با دعوت از كارشناسان ادبي موضوعاتي از حوزه هاي علوم انساني، فلسفه،
دين پژوهي، ادبيات و هنر مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. در هر قسمت يكي از مديران انتشارات مطرح كشور به شرح فعاليت هاي انتشارات خود و معرفي آثار برجسته به چاپ رسيده خود مي پردازد.
شبكه چهار سيما از  ۲۷ اسفند ماه به صورت روزانه فيلم هاي سينمايي مكتب، ماتريكس ( ۱)، خوشدل، خداحافظ رفيق، دهكده روياها، اليورتويست، ماتريكس ( ۲)، اسپارتان، ،۳۶ كمدي، رقص در غبار، دور، بوسه زندگي، ماتريكس ( ۳)، رژه پنگوئن ها، دختر با گوشواره مرواريد را پخش خواهد كرد.
در ايام نوروز برنامه آواي ايراني نيز به صورت انتخابي برنامه هايي به شرح زير را پخش خواهد كرد۲۹، اسفند نمايش استاد امير خاني و استاد مهرگان با صداي استاد محمدرضا شجريان، ۲ فروردين نمايش آثار استاد جليل رسولي با صداي استاد بنان،  ۳ فروردين نمايش استاد كمال الدين بهزاد (قسمت اول) با صداي استاد قوامي، ۴ فروردين نمايش آثار استاد كمال الدين بهزاد (قسمت دوم) با صداي استاد بنان، ۴ فروردين نمايش آثار استاد كمال الدين بهزاد (قسمت سوم) با صداي ميرعمادالحسني،  ۶ فروردين نمايش آثار استاد محصص مستشاري با صداي استاد شجريان،  ۷ فروردين نمايش آثار استاد نظم پرور با صداي استاد قوامي،  ۸ فروردين نمايش آثار استاد كمال الدين بهزاد با صداي استاد بنان، ۱۱ فروردين نمايش آثار اميد احمد فلسفي با صداي استاد شجريان،  ۱۳ فروردين نمايش آثار ميرزا غلامرضا اصفهاني با صداي استاد شجريان،  ۱۳ فروردين نمايش آثار داود رزمجو و افسانه خليقي با صداي استاد شجريان،  ۱۴ فروردين آثار علي اكبر كريمي و نگارگران ايراين با صداي بنان.
گفتني است آواي ايراني اول فروردين همزمان با اربعين حسيني و نهم و دهم نيز همزمان با ايام بيست وهشتم صفر پخش نخواهد شد.

كاهش استاندارد تلويزيون
008640.jpg
سيدعلي ميرفتاح منتقد و روزنامه نگار گفت : سياست صدا و سيما در سال هاي اخير را بر مبناي توسعه كمي خواند و افزود: صدا و سيما در اين سال ها با اضافه كردن كانال ها و ساعت هاي پخش برنامه، سعي كرده است توجه مخاطبان خود را جلب كند كه بايد تا حدودي به اين رسانه حق داد. چرا كه تلويزيون در حال حاضر داراي رقيب هاي جدي در خانواده هاست. ماهواره هاي ۲۴ ساعته فارسي زبان، اينترنت و رسانه هاي ديگر باعث شده كه صدا و سيماي ايران با افزايش ساعات پخش كانال ها، مخاطبان خود را حفظ كند. وي افزايش كمي برنامه ها را منجر به افت كيفي آنها دانست و افزود: پايين آوردن استاندارد پخش در تلويزيون باعث شده كه خود به خود تعدادي از مخاطبان از رسانه تلويزيون روي گردان شوند و تنها عده اي در روستاها و نقاط دورافتاده كه رقيب ديگري براي تلويزيون وجود ندارد، به ناچار به تماشاي تلويزيون مي نشينند. ميرفتاح در عين حال گفت: هرگاه تلويزيون برنامه خوبي را به نمايش گذاشته، توانسته است به راحتي مخاطبان خود را حفظ كند. بنابراين همواره با پخش فيلم هاي سينمايي و برنامه هاي طنز بر مخاطبان تلويزيون افزوده شده است.
به گفته  اين منتقد وقتي در بدنه و مديريت صدا و سيما بضاعت اندكي وجود داشته باشد و بدون توجه به اين بضاعت برنامه ها را رشد كمي دهند، سطح برنامه ها خود به خود نازل مي شود.
وي ادامه داد: نازل شدن سطح برنامه ها باعث مي شود كه استاندارد پخش پايين بيايد و ارتقاي مجدد آن به راحتي ميسر نيست اتفاقي كه هم اينك در تلويزيون افتاده است. وقتي چند برنامه ضعيف از تلويزيون پخش شد، مخاطب به اين برنامه عادت مي كند و با آن خو مي گيرد و متوجه كردن دوباره مخاطب كار دشواري است.
اين منتقد تصريح كرد: از آن جا كه تلويزيون شبكه هاي ماهواره اي را رقيب خود مي ديد برنامه هاي اين شبكه ها را الگوي خود قرار داد و عمدتا برنامه هاي سطحي و نازلي توليد شد. وي از مسابقاتي كه از نمونه هاي آن در شبكه هاي درجه سه دنيا مانند تركيه الگوبرداري شده اند را در زمره برنامه هاي نازل تلويزيون ايران قرار داد و افزود: اغلب اين برنامه ها بدون توجه به سياست هاي ابتدايي تلويزيون تهيه و توليد مي شوند.

پخش فيلم هاي ديني در شبكه هاي تلويزيوني
008625.jpg
پانزده درصد فيلم هايي سينمايي كه ايام نوروز ۸۵ در قالب آثار معناگرا و با مضامين ديني خواهند بود. با ارزيابي با عناوين فيلم هاي انتخاب شده شبكه هاي مختلف صدا و سيما در نوروز ۱۳۸۵ حدود ۱۰ فيلم در اين گونه آثار سينمايي قرار مي گيرند.
اين فيلم ها عبارتند از: رسم عاشق كشي(خسرو معصومي)، دخيل (داريوش ياري)، رقص در غبار (اصغر فرهادي)،بيد مجنون(مجيد مجيدي)، خيلي دور خيلي نزديك (رضامركريمي)، پشت پرده مه (پرويز شيخ طادي) خداحافظ رفيق (بهزاد بهزادپور)، ماتريكس ۳ و ۲ (واچو فسكي ها)، محمد رسول الله (مصطفي عقاد) و ...
نكته قابل توجه در عناوين فيلم هاي نوروزي ۸۵ سيما، حضور آثاري چون بيد مجنون، خيلي دور خيلي نزديك و رسم عاشق كشي است كه هر كدام موفق به دريافت يك يا چند سيمرغ بلورين، حضوري موفق در دوره هاي مختلف جشنواره فيلم فجر داشته اند.

راه اندازي استوديوي سيار راديويي در كرج
مسئول مركز راديويي كرج از راه اندازي نخستين استوديوي سيار راديويي كشور در كرج خبر داد.
بهنام احمدپور- مسئول مركز راديويي كرج -گفت: با همكاري مسئولان شوراي شهر و شهرداري كرج نخستين استوديوي سيار راديويي كشور طي چند ماه آينده در اين شهرستان راه اندازي مي شود.
وي افزود: براي ساخت اين استوديوي سيار هزينه اي بالغ بر ۴۰۰ الي ۴۷۰ ميليون تومان نياز است كه بدين منظور اتوبوس فني با تجهيزات كامل از سوي اين مركز اختصاص يافته است.
احمدپور در ادامه با اشاره به فعاليت هاي آموزشي اين مركز خاطرنشان كرد: طي سال جاري حدود ۷ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت از پرسنل اين مركز با شركت در كلاس هاي ICDL ، گويندگي، گزارشگري و تهيه خبر آموزش ديدند.

سينما
اجتماعي
اقتصادي
محله ، مسافر ، جمعه
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   محله ، مسافر ، جمعه   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |