چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۶ - Mar 15, 2006
مقام معظم رهبري:
عقب نشيني از مسأله هسته اي
به معناي شكستن استقلال كشور است
جمهوري اسلامي ايران، درباره مسائل عراق،
طرفدار خواست مردم اين كشور و حكومتي مردمي است
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار وزير امور خارجه، معاونين، مشاورين، سفرا و كارداران و روساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور، ميدان ديپلماسي را صحنه تعامل و هماوردي براي تامين منافع ملي با تكيه بر مولفه هاي قدرت ملي دانستند و تصريح كردند: در سياست خارجي بايد با شناخت صحيح سرمايه ها و قدرت كشور، از آنها بيشترين استفاده براي تامين منافع كشور و ملت انجام گيرد.
ايشان ايمان و خودباوري، هوشمندي و شجاعت، تحرك و امانت و ابتكار و نوآوري در چارچوب اصول و اهداف را از ويژگي هاي اصلي ديپلمات هاي نظام جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: نماينده جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور بايد ضمن تامين منافع ملي نماينده واقعي نظام اسلامي و عزت، ايستادگي و تدبير ملت ايران باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، منافع ملي را در چارچوب اصول، اهداف و ارزش هاي نظام اسلامي قابل تعريف دانستند و در بيان مولفه هاي قدرت ملت ايران خاطرنشان كردند: احساس هويت و عزت اسلامي كه امروز به بركت پيروزي انقلاب اسلامي در جهان اسلام نمودار شده است، يكي از مهم ترين مولفه هاي قدرت ملت ايران است كه بايد در مناسبات بين المللي حتما به آن توجه شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، الگوي اسلام ارايه شده در ايران را يكي ديگر از مولفه هاي قدرت ملي برشمردند و افزودند: اسلامي كه امروز در ايران ارايه شده برخلاف اسلام طالباني و هم چنين اسلام آمريكايي يا هضم شده در فرهنگ غربي، اسلامي است كه داراي روشنفكري، پايبندي به عقايد اسلامي، نوآوري و پويايي است و بر اساس آن يك نظام و دولت متكي بر مردم شكل گرفته و در ۲۷ سال گذشته با وجود همه فشارها از مسير اصلي خود نيز خارج نشده؛ بنابراين براي مسلمانان جهان بسيار جذاب و قابل الگوبرداري است و اين برخلاف خواسته قدرتمندان عالم به ويژه آمريكا است.ايشان وسعت، تنوع جمعيتي، برخورداري از منابع مهم انرژي دنيا و بسياري از مواهب طبيعي، هوشمندي بالاي مردم، وجود پيوند عميق ميان دولت و مردم، سطح مشاركت بالاي مردم در تصميم گيري ها و انتخابات، و موقعيت جغرافيايي بسيار حساس را از مؤلفه هاي مادي قدرت كشور دانستند و تأكيد كردند: علاوه بر اين، ايمان اسلامي و روحيه معنوي ملت ايران و حضور آنان در عرصه هاي مختلف و حساس كشور در سال هاي گذشته، از مؤلفه هاي فرهنگي قدرت كشور است كه روحيه فداكاري و شهادت طلبي، ناشي از همين ايمان اسلامي است و قدرت هاي جهاني نيز از اين وحشت دارند؛ بنابراين بايد همواره حفظ شود.رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اين كه بايد در عرصه سياست خارجي با چنين پشتوانه و روحيه اي به ايفاي نقش، مذاكره و هماوردي پرداخت تا قدرت هاي سلطه گر متكبر نتوانند خواست هاي خود را تحميل كنند، به بيان چگونگي تعامل و روابط با ديگر كشورها پرداختند و خاطرنشان كردند: در تعامل و مناسبات دوجانبه همواره بايد تنظيم روابط مدنظر باشد و به گونه اي عمل شود كه طرف مقابل احساس كند هرگونه رفتار مثبت و يا منفي، داراي واكنش و نتيجه متناسب با آن خواهد بود.
ايشان همچنين با اشاره به مسأله هسته اي به عنوان يكي از مسائل مطرح در سياست خارجي تصريح كردند: جمهوري اسلامي ايران، عقب نشيني از مسأله هسته اي را كه خواسته عظيم ملي و حق طبيعي ملت ايران است، به معناي شكستن استقلال كشور مي داند كه هزينه بسيار گزافي براي ملت ايران خواهد داشت.
حضرت آيت الله خامنه اي، استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي را ضرورت و نيازي اجتناب ناپذير براي آينده كشور و همچنين قدرت علمي برتر براي پيشرفت در عرصه هاي مختلف دانستند و تأكيد كردند: هرگونه عقب نشيني در مقطع كنوني، زنجيره اي تمام نشدني از فشارها و عقب نشيني هاي ديگر را در پي خواهد داشت.
بنابراين، اين راه برگشت ناپذير است و دستگاه سياست خارجي بايد از اين حق شجاعانه دفاع كند.
رهبر انقلاب اسلامي انگيزه اصلي آمريكا و برخي كشورهاي غربي دنباله رو آمريكا را براي ممانعت از دستيابي ايران به حق طبيعي و علمي خود، هراس از رسيدن ملت ايران به نقطه بالاي توانايي هاي علمي دانستند و افزودند: آنها در تبليغات خود مي گويند ايران مخفي كاري كرده است كه اين حرف بي منطقي است؛ زيرا در همه كشورها، مسائل علمي در مرحله تحقيقات اعلام نمي شود بلكه موفقيت در آن تحقيقات در مرحله خاصي اعلام عمومي مي شود و بر همين اساس، جمهوري اسلامي ايران در مراحل مختلف راه اندازي تأسيسات هسته اي را اعلام رسمي و عمومي كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي حاكمان كنوني آمريكا را گروهي داراي افكار مرتجع، استعماري و قرن نوزدهمي دانستند و خاطرنشان كردند: اين افراد تصور مي كنند با مديريت جهان با زور اسلحه يا پول مي توانند اقدامات خود را به پيش ببرند، در حالي كه هرگز موفق نخواهند شد؛ همانگونه كه در خاورميانه به ويژه در عراق، افغانستان، لبنان، سوريه و فلسطين شكست خوردند.
ايشان با تأكيد بر اينكه علت شكست هاي پي در پي اين گروه مرتجع، محاسبات غلط آنها و ناديده گرفتن عزم، اراده و هويت ملت هاست، افزودند: آنها با وسايل تبليغاتي خود درباره ايران نيز حرف هاي دروغ زيادي مي زنند كه اگر مبناي محاسبات آنها باشد، قطعا محكوم به شكست خواهند بود.مقام معظم رهبري با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهور آمريكا درباره نبود دموكراسي در ايران، تأكيد كردند: اگر جايي دموكراسي نباشد آنجا آمريكاست، زيرا همه سرنخ هاي انتخابات در دست اقليت كوچكي از صاحبان سرمايه عمدتا صهيونيست است و در آنجا راي مردم تاثيري ندارد و اكثر مردم نيز در انتخابات شركت نمي كنند، ضمن آنكه همين آقاي جورج دبليو بوش با تقلب سر كار آمده است.ايشان در همين خصوص افزودند: اما در جمهوري اسلامي  ايران مردم با حضور حقيقي، حماسي و حداكثري خود در انتخابات مختلف شركت مي كنند و آزادانه به شخص مورد نظر خود و با هر تفكر و سليقه اي كه باشد راي مي دهند كه نمونه بارز آن انتخابات اخير رياست جمهوري است.
حضرت آيت الله خامنه اي، رفتارهاي خلاف قانون رئيس جمهور آمريكا از جمله شنود مكالمات تلفني مردم اين كشور، مقبوليت ضعيف وي در ميان مردم آمريكا و سانسور اخبار را از جمله مواردي دانستند كه دموكراسي موجود در آمريكا را به شدت مخدوش مي كند.
ايشان تأكيد كردند: اگر سران آمريكا به وسايل تبليغاتي خود اجازه دهند اين سخنان و واقعيات به طور كامل براي مردم آمريكا پخش شود، قطعا تعداد آمريكايي هايي كه با آن هم آوايي خواهند كرد، سران كاخ سفيد را به وحشت خواهد انداخت.
رهبر انقلاب اسلامي، هم چنين با اشاره به مسائل عراق خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران، درباره مسائل عراق، طرفدار خواست مردم اين كشور و حكومتي مردمي است؛ اما اشغالگران به خواست مردم عراق تن نمي دهند و به ناحق مانع تحقق خواست ملي مردم اين كشور شده اند زيرا اين خواسته به ضرر آنهاست.
ايشان با تأكيد بر اينكه اگر اشغالگران از عراق خارج شوند، امنيت اين كشور برقرار خواهد شد افزودند: شواهد و قراين تحليلي و همچنين برخي اطلاعات حاكي از آن است كه دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در پشت پرده ترورها و انفجارهاي عراق قرار دارند.حضرت آيت الله خامنه اي، مسئله فلسطين را نيز از جمله مسائل مهم سياست خارجي برشمردند و تصريح كردند: مسئله فلسطين، مسئله پيروزي يك ملت در مبارزه اي دشوار براي احقاق حق خود است؛ بنابراين بايد به اين پيروزي با در نظر گرفتن گذشته آن و نگاه بلندمدت به تحولات فلسطين توجه كرد.
ايشان تهديد رژيم صهيونيستي به ترور رئيس دولت منتخب مردم فلسطين را وقاحت و سكوت كشورهاي غربي مدعي دموكراسي را در مقابل آن مايه شرمساري براي آنها دانستند و تأكيد كردند: موضع جمهوري اسلامي ايران حمايت معنوي و سياسي از مبارزه اسلامي مردم فلسطين و تأكيد بر احقاق حق آنان است.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود، روساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور و فعالان عرصه ديپلماسي را به در نظر گرفتن خداوند متعال در همه كارها، تقويت ايمان و ارتباط با خداوند، اداي وظيفه براي رضا و پاداش الهي و توكل بر خدا توصيه كردند.

سومين جلسه  اعضاي دائم شوراي امنيت
درباره ايران بي نتيجه پايان يافت
اختلاف نظر قابل توجه پنج عضو دائمي شوراي امنيت بر سر واژه هاي حقوقي يك پيش نويس بيانيه عليه برنامه هسته اي تهران، سومين نشست آنان را در پشت درهاي بسته، با بن بست روبه رو ساخت.
آمريكا مي كوشد تا اين بيانيه به گونه اي نهايي شود كه خود به خود راه دخالت هاي بعدي واشنگتن را بويژه در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل، هموار كند.
«جان بولتون» سفير و نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل پس از پايان اين نشست به خبرنگاران گفت: بحث و گفت وگو در مورد پرونده ايران روز دوشنبه با شركت پنج عضو دائمي شوراي امنيت انجام شد و به نتيجه نرسيد.وي مدعي شد: ايران غني سازي اورانيوم را شروع كرده و قصد دارد تا دانش خود را در زمينه چرخه سوخت هسته اي تكميل كند. به همين دليل اين مساله از فوريت برخوردار است. ما بايد سريع عمل كنيم.
خبرگزاري آسوشيتدپرس هم در گزارشي از سازمان ملل به نقل از ديپلماتها گفت: پنج عضو دايم شوراي امنيت در مورد برنامه هسته اي ايران به بن بست رسيده اند.
به گفته اين ديپلماتها، اختلاف بين روسيه و چين از يك طرف، و انگليس، فرانسه و آمريكا از طرف ديگر، اين احتمال را كمتر كرده است كه شوراي امنيت در جلسه اين هفته خود، موضع سختي عليه ايران اتخاذ كند.
بنابراين گزارش، انگليس و فرانسه با پشتيباني آمريكا پيشنهاد كرده اند كه شورا از ايران بخواهد غني سازي اورانيوم را كنار گذارد و به تعهداتش در پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي (ان پي تي) پايبند باشد.اما روسيه و چين مخالف به كارگيري چنين ادبياتي هستند.
آسوشيتدپرس مي افزايد كه مسكو و پكن هر دو بيم دارند كه حتي صدور يك بيانيه با چنين مضموني كه ايران از نظر قانوني مجبور به اطاعت از آن نيست، اين كشور را بيش از پيش ناراحت كرده و مذاكرات را دشوارتر سازد.
وانگ گوانگيا، سفير چين در سازمان ملل، هنگام ترك جلسه صبح دوشنبه اعضاي دايمي شوراي امنيت به آسوشيتدپرس گفته است فكر مي كنم ما بيانيه اي سازنده مي خواهيم.فكر مي كنم آنها مي خواهند بيش از حد خشن باشند. يك ديپلمات سازمان ملل نيز به شرط ناشناس ماندن به آسوشيتدپرس گفته است كه روسها و چيني ها چيزي نگفتند كه نشان دهد موضع شان را تغيير مي دهند يا پيشنهادهاي انگليس، فرانسه و آمريكا را در مورد ادبيات بيانيه مي پذيرند.
به گفته اين ديپلمات، روسيه و چين فقط مي خواهند شورا بر نقش اساسي آژانس بين المللي انرژي اتمي در حل مساله ايران تاكيد كند.
ساير اعضاي شورا نيز از اينكه از مذاكرات پنج عضو داراي حق وتو كنار گذاشته شده اند، خشمگين اند.

لاريجاني:
مردم ايران حقوق خود را قرباني تحريم ها نمي كنند
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت وگو با روزنامه الاهرام با بيان اين كه روسيه براي ايجاد راه حل جدي بود، روند مذاكرات با كشورهاي اروپايي و روسيه را معقولانه خواند. وي گفت كه اگر كسي مدركي مبني بر دستيابي ايران به سلاح هسته اي دارد ارائه كند و خاطرنشان كرد كه آمريكا مي داند ايران از حقوقش چشم نمي پوشد.
وي گفت: ما با روس ها به يك تفاهم و حوزه مشترك رسيديم كه امكان رشد و توسعه طرح هاي مثبت در اين زمينه و حوزه مشترك وجود دارد، ولي اعمال فشارهاي آمريكا مانع از دستيابي تمامي طرف ها به اين حوزه مشترك شد، بااين حال مي توانيم بگوييم كه به رغم كارشكني هايي كه صورت مي گيرد ما به تفاهم رسيديم.
وي در خصوص مذاكره روسيه گفت: ما معتقديم روسيه براي ايجاد راه حل جدي بود. روسيه يكي از محورهاي مذاكرات ماست؛ در عين حال كه هيچ مانعي براي انجام مذاكرات با ديگر طرف هاي منطقه اي و بين المللي و سلب اعتماد آن ها نمي بينيم، اما اين موضوع به اين معنا نيست كه از حقوق خود چشم پوشي كنيم.
وي در مورد اعمال تحريم عليه ايران گفت: چنانچه اين امر صورت گيرد بايد منتظر پيامدهاي آن باشند؛ زيرا ما نيز اقدامات زيادي انجام خواهيم داد كه اولين آن غني سازي اورانيوم در سطحي گسترده است؛ ما هرگز پژوهش هاي هسته اي صلح آميز خود را به حالت تعليق درنمي آوريم. ما هرگز از تحريم نمي ترسيم؛ زيرا سال هاست كه در تحريم از سوي آمريكا به سر مي بريم؛ مردم ايران حقوق و عزم خود را قرباني اين تحريم ها نمي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: اعتراض آمريكا به غني سازي اورانيوم نيست؛ آن ها خواهان خروج كامل ما از دايره فعاليت هاي هسته اي صلح آميز هستند و با طرح اين بهانه ها ايران را هدف قرار مي دهند؛ اگر موضوع غني سازي نباشد موضوع ديگري را مي يابند؛ اگر آن ها راست مي گويند چرا بوش با هند توافقنامه هسته اي امضا كرده؛ كشوري كه عضو ان.پي.تي هم نيست؟ آن ها مي گويند ما در آينده به دنبال توليد بمب هسته اي هستيم و در حال حاضر نيز هند بمب هسته اي در اختيار دارد؛ به اين موضوع معترض نيستيم؛ هند كشور دوست ماست؛ ولي بحث ما بر سر تناقض گويي ها و سياست هاي يك بام و دو هواست و اين بدان معناست كه آمريكا به قوانين و عرف بين المللي احترام نمي گذارد و اين اقدامش با هند نيز تنها در راستاي منافعش صورت گرفته است و چنانچه كشوري با آمريكا در اين زمينه هم پيمان نشود، تمامي سازمان هاي بين المللي عليه آن كشور تحريك مي شوند. ما بارها اعلام كرده ايم كه هدفمان ساخت بمب هسته اي نيست.
لاريجاني درخصوص شرايط آينده گفت: در شرايط كنوني در مورد  آژانس اظهارنظر نمي كنم؛ شايد در آينده بتوانيم ديدگاه خود را بيان كنيم. آقاي البرادعي تمام تلاش خود را به كار گرفته، ما نيز نتايج آن را بررسي مي كنيم. ممكن است آژانس در طرح خود مبني بر عاري سازي منطقه از سلاح هاي كشتار جمعي پيروز شود، در آن صورت ما هم كمك هاي آژانس به كشورهاي عضو را به عنوان كشوري كه سال هاست عضو اين آژانس است، بررسي مي كنيم.
دبير شوراي امنيت ملي درمورد به كارگيري از سلاح گفت: ايران قصد ندارد سلاح نفت را براي اين هدف به كار گيرد؛ چرا كه ثبات جهان براي ايران مهم است. ولي انتظار مي رود با افزايش بحران، قيمت نفت نيز افزايش يابد؛ زيرا اين بي ثباتي ها در بازارهاي جهاني و در راس آن بازار نفت تاثيرگذار است.

گزارش نهمين سفر استاني دولت به گلستان
احمدي نژاد: مردم ايران عزّتمندترين مردم دنيا هستند
008718.jpg
گروه سياسي: نهمين سفر استاني رئيس جمهوري روز گذشته با سفر به استان گلستان آغاز شد.
رييس جمهور پس از ورود به استان گلستان در فرودگاه گرگان مورد استقبال مسئولان محلي قرار گرفت.
وي پس از ورود به فرودگاه اين شهر در جمع خبرنگاران با بيان اين كه همان طور كه قبلاً گفته است، سفرهاي استاني براي توزيع عادلانه امكانات، ظرفيت ها و اختيارات بين همه مردم كشور است، اظهار اميدواري كرد كه اين سفر نيز مانند سفرهاي گذشته براي دولت مايه افتخار و براي مردم استان داراي بركت باشد.
وي گفت: آخرين سفر استاني امسال با اين سفر ختم به خير شد و ديدار با مردم سرافراز و سبز استان گلستان براي ما رقم خورد. اميدواريم خداوند توفيق دهد در راستاي خدمت رساني به اين مردم قدم برداريم.
رئيس  جمهوري  در بدو ورود به  گرگان  به  گلزار شهداي  انقلاب  اسلامي  و هشت  سال  جنگ  تحميلي  اين  شهر رفت  و نسبت  به  آنان  اداي  احترام  كرد.
محمود احمدي  نژاد در اين  ديدار كه  هيات  دولت  او  را همراهي  مي كردند، طي  سخنان  كوتاهي  گفت : ما هرچه  داريم  از شهدا داريم .رياست   جمهوري  اظهار داشت: امنيت ، آسايش  و راحتي  كه  امروز ما داريم  همه  از خون  شهيدان  است  و وظيفه  داريم  حرمت  آنها را نگه  داشته  و از حريم  آنان  پاسداري  كنيم .
رئيس  جمهوري  پس  از اداي  احترام  نسبت  به  شهداي  گرگان  به  سمت  استاديوم  آزادي  محل  ديدار عمومي  با مردم  و سخنراني  حركت  كرد.رييس جمهور پس از حضور در جمع مردم گرگان در استاديوم آزادي اين شهر حاضر شد و در سخناني بر مواضع ايران در قبال دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي تاكيد كرد.
محمود احمدي نژاد گفت: عده اي مي گويند احمدي نژاد و اطرافيانش به خاطر منافع خودشان است كه دنبال انرژي هسته اي هستند، اما من از همين جا از زبان مردم گرگان به آنها مي گويم كه اين خواسته، اراده ملت ايران است.
وي ادامه داد: عده اي اين روزها زمزمه مي كنند و مي گويند اگر ملت ايران از انرژي هسته اي دست برندارد، به احمدي نژاد اجازه نخواهيم داد تا به كشورهاي غربي سفر كند. ما هم از همين جا به آنها مي گوييم هيچ علاقه اي به ديدن قيافه هاي شما نداريم و مسيرمان را با رسيدن به قله هاي علم و دانش ادامه خواهيم داد.
رييس جمهور ادامه داد: آنها به ما مي گويند اگر اين مسير را ادامه دهيد، منزوي مي شويد. قبلاً تصور ما اين بود كه چند سياست مدار عاقل در بين غربيان نيز وجود داشته باشد، اما در چند ماهه گذشته كه به طور مستقيم با آنها رو در رو شديم، متأسفانه تنها چيزي كه به سختي مي توان يافت سياستمدار عاقل در بين غربيان است.
وي با بيان اين كه آنها حتي در ميان خودشان نيز منزوي هستند، به سفر مقامات آمريكايي به چند كشور آسيايي اشاره كرد و گفت: آنها همه ديدند كه در سفر اخير آنها به پاكستان،  افغانستان و هندوستان مردم جهان چگونه با آنان برخورد كرده اند.
رئيس جمهور تاكيد كرد: اين روزها شما چند نفر منفورترين آدم ها نزد همه ملت ها هستيد و مردم ايران عزتمندترين مردم دنيا.
وي تصريح كرد: آنها از اين كه ما روي پاي خود ايستاده ايم و از آنها حرف شنوي نمي كنيم، عصباني هستند. ما به آنها مي گوييم كه از دست ما عصباني باشيد و از اين عصبانيت بميريد. احمدي نژاد جامعه اسلامي بدون عدالت را قابل تحقق ندانست و گفت: بدون عدالت امكان ترقي و پيشرفت وجود ندارد. رئيس جمهور تصريح كرد: براي اجراي عدالت همه امكانات دولت در بين همه آحاد مردم كشور توزيع خواهد شد و در همين راستا مردم گلستان حق دارند كه داراي دانشگاه باشند و از بيكاري در رنج نباشند. احمدي نژاد گفت: در استاني كه داراي جنگل، دريا و منابع بسيار غني كشاورزي است، بيكاري معنا ندارد و دولت مصمم است با تمام توان فرصت هاي اشتغال را براي اين استان فراهم كند.
احمدي نژاد اظهار اميدواري كرد كه مصوبات هيات دولت كه فردا شب در گرگان برپا خواهد شد حاوي خبرهاي خوشي براي مردم استان باشد.
رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  در ادامه  سفر به  شهرهاي  مختلف  استان  گلستان  ظهر ديروز  وارد شهرستان  بندرتركمن  شد.رئيس  جمهوري  و هيات  همراه ، در بدو ورود به  شهرستان  بندر تركمن  مورد استقبال  مقامات ، مسئولان  و مردم  اين  شهرستان  قرار گرفتند.
احمدي نژاد در ادامه سفر به استان گلستان با پوشيدن لباس محلي در جمع مردم آق قلا حاضر شد و با اشاره به فشارهاي سياسي دشمنان براي مانع شدن در برابر ايران از دستيابي به فن آوري هسته اي گفت: اخيراً آن ها با تغيير برنامه هاي خود در جهت ايجاد شكاف بين ملت ايران سعي دارند بگويند كه تنها بخشي از مردم ايران خواهان انرژي هسته اي هستند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
محله ، مسافر ، جمعه
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سينما
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   محله ، مسافر ، جمعه   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |