چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۶ - Mar 15, 2006
تشكيل كميته اي براي شفاف سازي بدهي دولت به شهرداري
دولت ۵ هزار ميليارد ريال به شهرداري تهران بدهكار است
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: براساس اسناد و مدارك نزد شهرداري تهران، دستگاه هاي دولتي حدود ۵ هزار ميليارد ريال به شهرداري بدهي دارند.
دكتر حسين محمد پورزرندي معاون اداري و مالي شهرداري تهران بر پرداخت بدهي هاي دولت و دستگاه هاي وابسته به دولت به شهرداري تهران كه آن را اجتناب ناپذير و ضروري مي خواند، تأكيد مي كند.
بخشي از بودجه سال ۸۵ شهرداري با پيش بيني پرداخت بدهي هاي دولت به شهرداري تدوين شده است و اگر اين مهم محقق نشود، شاهد بروز اختلال در روند عمراني و خدماتي شهرداري خواهيم بود.
وي تصريح مي كند: اسنادي در اختيار داريم كه بدهي دولت به شهرداري حدود ۵۰۰ ميليارد تومان است و بسياري از آنها داراي رأي كميسيون ماده ۱۰۰ هستند و ازاين رو دولت موظف به پرداخت آنها مي باشد.
معاون اداري و مالي شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه دولت داراي منابع مختلفي است و مي تواند از آنها براي پرداخت بدهي هايش استفاده كند، افزود: به دستور رئيس جمهوري، كميته اي به رياست دكتر سعيدلو _ معاونت اجرايي رئيس جمهوري تشكيل مي شود تا تمامي حساب هاي في مابين دولت و شهرداري بررسي و شفاف شود.
وي اظهار اميدواري كرد مكانيسم مناسبي براي پرداخت بدهي دولت به شهرداري تعيين شود تا از رهگذر آن بتوان پروژه هاي عمران شهري را در زمان هاي پيش بيني شده اجرا و براي بهره برداري در اختيار شهروندان قرار داد.
وي خاطرنشان كرد: براساس طرح جامع تهران، افزون بر بزرگراه هاي ساخته شده، بايد حدود ۳۰۰ كيلومتر ديگر بزرگراه ساخته شود و قطعا شهرداري با دريافت مطالبات خود مي تواند صدها كيلومتر بزرگراه جديد بسازد. همچنين مديريت شهري تهران مي تواند درصدي از مطالبات خود از دولت را صرف تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي شامل اتوبوس، تاكسي و مترو كند و از رهگذر آن ديگر شاهد گرفتار شدن شهروندان در گره هاي ترافيك نباشيم.
دكتر حسين محمدپور زرندي در ادامه به نوسازي بافت هاي فرسوده اشاره كرد و گفت: براساس سياست هاي جاري هيچگونه افزايشي در قيمت مازاد تراكم در بافت هاي فرسوده نخواهيم داشت. اما طبق دفترچه ارزش بهاي معاملات، فقط در مناطق شمالي شهر حداكثر ۵/۱۳ درصد افزايش قيمت مازاد تراكم خواهيم داشت و نرخ جديد هريك از مناطق متعاقبا اعلام مي شود.
وي همچنين درباره شركت هاي زيان ده شهرداري گفت: مقرر شده است آورده شهرداري اعم از اموال، دارايي ها و امكانات به صورت ريالي درآمده و در حساب هاي آنها لحاظ شود و سپس مجامع آنها بتوانند براساس اطلاعات دقيق و صحيح درباره ادامه راهبري شركت ها تصميم گيري كنند.

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران تعيين شد
نرخ جديد كرايه تاكسي
عكس: مسعود خامسي پور
008715.jpg
008721.jpg
گروه شهري: شوراي شهر ديروز لايحه تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي شهر تهران در سال ۱۳۸۵ را با تغييراتي جزيي تصويب كرد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست و بيست و دومين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين موضوع گفت: نرخ كرايه انواع تاكسي خطي در شهر تهران براي سال ۸۵ براساس نرخ ۶ ماهه دوم سال ۸۴ كه از سوي سازمان تاكسيراني و ناظرين شوراي شهر بررسي شده بود با تغييراتي اندك در نرخ ها به تصويب رسيد.
رئيس شوراي شهر با تاكيد بر اينكه نرخ مصوب كرايه تاكسي ها براي سال آينده افزايش چنداني ندارد گفت: بعد از اجراي قانون بستن كمربند ايمني براي سرنشين صندلي جلو خودروها و غيرقانوني بودن سوارشدن ۲ مسافر، رانندگان تاكسي نرخ هاي جديدي را طي نيمه دوم سال ۸۴ از مسافران دريافت مي كردند كه لايحه پيشنهادي سازمان تاكسيراني نيز براي تعيين نرخ كرايه تاكسي ها بر مبناي همين تغييرات بود كه بعد از بررسي و تبديل نرخ ها در برخي خطوط، نرخ كرايه با كمترين افزايش تصويب شد.
وي خاطرنشان كرد، تاكسي هاي گردشي و نارنجي رنگ كه تاكسي متر دارند نيز تا ۴ ماه بعد از سال براساس نرخ تاكسي هاي خطي از شهروندان كرايه دريافت خواهند كرد ولي بعد از تنظيم و به روز شدن تاكسي مترها، كرايه آنها براساس تاكسي متر دريافت خواهد شد.چمران گفت: سازمان تاكسيراني در نظر دارد تاكسيمتر ها را با توجه به شرايط ترافيكي و كيلومتري شهر تهران تنظيم كند و براي اين طرح ۲ ماه زمان در نظر گرفته بود كه از سوي شوراي شهر با توجه به مشكلاتي كه شايد در اجراي اين طرح به وجود بيايد، براي به روز شدن و تنظيم تاكسيمترها ۴ ماه زمان در نظر گرفته شد.رئيس شوراي شهر افزود: براي حل مشكل پول خرد در برخي خطوط افزايش نرخ را شاهد خواهيم بود، البته اين افزايش در خطوط و مناطق متفاوت است.چمران گفت: نرخ كرايه تاكسي هاي ترمينال ها، راه آهن، فرودگاه و تاكسي هاي تلفني داخل و خارج شهر نيز به تصويب رسيده است.وي گفت: در جلسه روز سه شنبه شوراي شهر همچنين مقرر شد در سال ،۸۵ تعيين نرخ كرايه تاكسي ها براي سال بعد از آن، قبل از پانزدهم اسفندماه در شوراي شهر بررسي و به تصويب برسد تا افزايش نرخ كرايه در شب عيد نيز در آن لحاظ شود.

خط ۲ مترو تهران
008727.jpg
ايلنا: بخش شرقي خط دو متروي تهران كه موجب افزايش ۳۰۰ هزار سفري خواهد شد، روز جمعه ۲۶ اسفند به بهره  برداري مي  رسد.
محسن هاشمي، مدير عامل شركت مترو، با اشاره به اينكه بخش شرقي خط دو متروي تهران با حضور غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدباقر قاليباف، شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر افتتاح خواهد شد، گفت: با بهره  برداري از اين خط، تعداد سفرهاي مترو از يك ميليون سفر در روز به يك ميليون و ۳۰۰ هزار سفر افزايش خواهد يافت.
وي افزود: بهره  برداري از خط دو مترو، فاصله شرق تهران به مركز را به ۱۷ دقيقه مي  رساند.

زيارت اهل قبور
008724.jpg
ايسنا : مديرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام كرد: براساس    پيش بيني هاي انجام شده آخر پنجشنبه سال ۵/۱ ميليون نفر براي زيارت اهل قبور به بهشت زهرا(س) مراجعه مي كنند.
محمود رضائيان افزود: امسال براي نخستين بار ورود و خروج شهروندان به داخل سازمان بهشت زهرا(س) و زيارت اهل قبور با تمهيدات لازم از نظم بيشتري برخوردار خواهد بود.وي گفت: نقشه هايي از مجموعه بهشت زهرا(س) و درهاي ورود و خروج تهيه و در اختيار ماموران نيروي انتظامي قرار گرفته كه آنها در محل استقرار، با استفاده از اين نقشه ها شهروندان را راهنمايي مي كنند.

توزيع كتاب آمادگي در برابر زلزله
008730.jpg
گروه شهري: به دنبال استقبال شهروندان تهراني از مرحله اول توزيع رايگان ۲۲۰ هزار جلد كتاب «آمادگي در برابر زلزله» كه سال گذشته انجام شد، مرحله دوم اين طرح با توزيع رايگان يك ميليون و پنجاه هزار نسخه از اين كتاب به همراه همين تعداد لوح فشرده حاوي اطلاعات و آموزش هاي لازم در زمينه آشنايي با زمين لرزه و راه هاي پيشگيري، آمادگي و مقابله با آن در سطح مناطق يك تا هفت تهران آغاز شد.در اين مجموعه آموزشي اطلاعات عمومي مفيدي در زمينه حركات زمين، لرزه خيزي ايران و شهر تهران، چگونگي چينش وسايل خانه، مقاوم سازي ساختمان ها و اقدامات ضروري قبل و بعد از زلزله گنجانده شده است كه با به كارگيري آن توسط شهروندان گامي به سوي تحقق شهري ايمن خواهد بود.

آرامش نسبي تهران در چهارشنبه سوري
گروه شهري:آخرين شب چهارشنبه سال ۸۴ در آرامش نسبي سپري شد و شهروندان توانستند آئين باستاني را در فضايي ايمن تر از سال گذشته برگزار كنند.
گزارش خبرنگاران ما از گوشه و كنار شهر تهران حاكيست به دليل اقدامات فرهنگي و آگاه سازي عمومي، انفجار مواد محترقه در شامگاه ديروز كمتر از حد انتظار بود و از اين رو تهران همچون سال گذشته شبانگاه پرحادثه اي را سپري نكرد.
پيمان پورنصر از مسئولين شهرداري تهران گفت: امسال براي نخستين بار مكانهايي در نقاط پرتردد شهر از جمله بوستانهاي شهري و فرهنگسرا به منظور انجام آئين باستاني شب چهارشنبه سوري اختصاص يافت و شهروندان با حضور در آنها، آئين هاي ويژه اين شب را برگزار كردند.
وي گفت: به منظور هر چه بهتر برگزار شدن آئين شب چهارشنبه سوري، تعامل خوبي بين نيروي انتظامي و شهروندان به وجود آمد.
وي گفت: امسال يكي از مزيت هاي آئين ويژه آخرين چهارشنبه سال، حضور والدين در كنار فرزندان نوجوان خود بود. همچنين به رغم ممانعت نيروي انتظامي از توزيع مواد محترقه، به نظر مي رسيد كه شهروندان در خريد و استفاده از وسايل كم خطرتر، نكات ايمني را رعايت كردند. وي تصريح كرد: نيروي انتظامي در شب گذشته با برخي افراد كه قصد
بر هم زدن آرامش شهروندان را داشتند، ارشادي برخورد كردند.
در همين زمينه شيدا ميرباقري _ روانشناس اجتماعي تصريح كرد: براي نخستين بار بود كه طرح هاي فرهنگي ويژه چهارشنبه آخر سال به مورد اجرا درآمد. صداوسيما، مطبوعات و نهادهاي فرهنگي در يك اقدام هماهنگ ضمن توجه دادن افكار عمومي به برگزاري مراسم چهارشنبه آخرسال، به تبيين و تحليل آثار رفتارهاي ناشايست و خطرات احتمالي ناشي از انفجار مواد محترقه پرداختند.
وي افزود: پس از سالها، ديشب شاهد بوديم كه شهروندان تهراني توانستند در سايه آرامش و همراه با امنيت، به شادي پرداخته و آئين اين ايام را برگزار كنند.
همچنين خبرنگار ما حاكيست: هر چند ميزان و شدت انفجارهاي مواد محترقه در شباهگاه ديروز كمتر از حد انتظار بود، اما سنت ديرپاي پريدن از روي آتش،  بيشتر از سالهاي گذشته به چشم خورد.

نگاه
008733.jpg
بهرام عظيمي

به رغم افزايش حدود نيم ميليون خودرو در مقايسه با اسفند ماه سال گذشته
تراكم ترافيك تهران در نيمه اول اسفند
ماه ۲۳ درصد كاهش يافت
به رغم افزايش حدود نيم ميليون دستگاه خودروي جديد در طول يك سال گذشته، تراكم ترافيك تهران در نيمه اول اسفند ماه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد كاهش يافت .
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با استناد به آمار و اطلاعات موجود در سيستم ثبت وقايع مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران، نقاط درگيري ترافيك سنگين از ۴۵۱ مورد در نيمه نخست اسفند ماه سال گذشته، با ۱۰۵ واقعه كاهش به ۳۴۶ مورد در مدت مشابه در سال جاري تنزل يافته است.
در اين ارتباط مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران با اشاره به افزايش روزانه ۱۲۰۰ دستگاه خودرو و در مجموع ورود ۴۳۸ هزار دستگاه خودروي جديد ظرف مدت تنها يك سال به شبكه معابر پايتخت، اظهار داشت: اين آمار به تنهايي گوياي وضعيت بحراني ترافيك تهران است. مهندس حسين رضا شهيد زاده با تأكيد بر دشواري كنترل ترافيك به دليل حجم خودروهاي ورودي، تصريح كرد: بدون ترديد بهبود ۲۸/۲۳ درصد ترافيك تهران در نقاط متراكم شهر در پر تراكم ترين ماه سال، به برنامه ريزي گسترده، اقدامات وسيع و فعاليت شبانه روزي نيازمند است. بنابراين گزارش براساس تصاوير تلويزيوني ثبت شده از طريق دوربين هاي نظارت تصويري، در چنين ايامي در سال گذشته بسياري از خيابان ها به ويژه در محدوده مركزي شهر قفل شده بود، در صورتي كه در حال حاضر گرچه ترافيك از وضع روان و قابل قبولي برخوردار نمي باشد، ولي نسبت به تراكم سال گذشته مناسب تر است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
محله ، مسافر ، جمعه
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   محله ، مسافر ، جمعه   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |