چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۶ - Mar 15, 2006
اولويت هاي قوه قضائيه در سال ۸۵ اعلام شد
چهار لايحه ارائه شده به مجلس در دست بررسي است
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي- در آخرين جلسه از نشست هاي هفتگي سخنگوي قوه قضائيه اولويت هاي دستگاه قضائي ارائه شد.
جمال كريمي راد در نشست هفتگي سخنگو كه در اين ماه هاي اخير چندان هم به صورت هفتگي برگزار نشده است، گفت: «تسريع در پيگيري چهار لايحه ارائه شده به مجلس از اولويت هاي قوه قضائيه در سال آينده است. مهمترين لايحه قوه قضائيه«لايحه آيين دادرسي كيفري » است. قضازدايي، اصلاح ساختار تشكيلات دادگستري و ديوان عالي كشور و جرم سياسي از جمله لوايح قوه قضائيه در مجلس است.»
مرزبندي بين مديريت اداري و قضايي آموزش حقوق شهروندي، تعميق بخشيدن به شأن و مقام قاضي و وكيل و كارشناس از ديگر اهم اولويت هاي دستگاه قضايي است.
وي به دليل حضور در جلسه هيات دولت مدت كوتاهي را در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤالاتي در مورد پرونده هوپيماي ۱۳۰-c قطع درختان جنگل لويزان و اتهامات عبدالفتاح سلطاني گفت: «در حال رسيدگي است.»
كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه و وزير دادگستري در مورد سؤال تعداد زيادي از خبرنگاران در مورد نامه وزارت دادگستري به كانون وكلا مبني بر رد صلاحيت تعدادي از نامزدهاي هيات مديره كانون گفت: «وزير دادگستري در ده ها قانون مربوط به كانون وكلا از جمله قانون استقلال وكلا، قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت، قانون تشكيل صندوق حمايت از كارشناسان مي تواند وارد شود. ما در اين مسأله طبق قانون وظيفه خود را انجام داده ايم. دادگستري به عنوان يك مرجع نظارتي و ذي صلاح عمل كرده است.»
كريمي راد در پاسخ به اين سؤال كه آيا توجه نكردن كانون وكلا نسبت به نامه دادگستري باعث انحلال هيات مديره جديد مي شود، گفت: «ديگر اين سؤالات را از من نپرسيد.»
آخرين جلسه از برنامه هاي سخنگو در سال ۸۴ در حالي صورت گرفت كه بسياري از خبرنگاران نتوانستند جواب سؤالات خود را كه مربوط به اتفاقات سه هفته اخير است بپرسند.
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي عليزاده ، معاون اداري مالي قوه  قضاييه در جمع خبرنگاران قضايي، با اشاره به كار سنگين و پر زحمت خبرنگاري، يادآور شد كه خبرنگاران به دنبال تضعيف نظام نيستند بلكه نكته سنج هستند.
وي گفت: كار خبرنگاري كار پر استرسي است و خبرنگاران سعي مي كنند خبرهاي واقعي را درآورده و نكات مثبت و منفي را به اطلاع مردم برسانند.
وي ا اشاره به وظيفه و رسالت اطلاع رساني اين قشر به جامعه اظهار داشت: شما خبرنگاران اگر يك موضوع به نظرتان داراي نقص است، مي توانيد آن را تحليل كرده و در اختيار جامعه قرار دهيد.
رئيس سابق دادگستري استان تهران، با اشاره به جلسه  روز گذشته مسئولان عالي قضايي تأكيد كرد: سه سال پيش رؤساي كل دادگستري ها و مسئولان دستگاه قضايي خدمت مقام معظم رهبري رسيده و آن جا مطرح كرديم كه با وجود كارهايي كه قوه قضاييه انجام داده اما فضاي بيروني نسبت به دستگاه قضايي خوب نيست و شما ترتيبي اتخاذ كنيد كه كارهاي قوه  قضاييه منعكس شود. مقام معظم رهبري هم اظهار داشتند قبول دارم كه قوه  قضاييه زحمات زيادي مي كشد اما بايد عملكرد خود را به جامعه اثبات كند.
معاون اداري مالي قوه  قضاييه با بيان اين كه زماني كه به عنوان رئيس دادگستري به تهران آمده، تعداد زندانيان كل كشور ۱۸۰هزار نفر بوده و ورودي پرونده ها به دادگستري ۹۸۰هزار نفر بوده است، گفت: دادگستري امسال يك ميليون و ۷۰۰هزار پرونده ورودي داشته كه نسبت به آن زمان دو برابر شده است. به اين نسبت در حال حاضر بايد زندانيان حدود ۳۶۰هزار نفر باشند در حالي كه ۱۳۰هزار نفر زنداني وجود دارد كه اين يكي از نكات مثبت قوه قضاييه است. وقت هاي رسيدگي هم آن زمان بين ۸ تا ۱۰ ماه بود و الان به سه ماه كاهش يافته است.
وي احياي دادسراها و تكريم ارباب رجوع را از ديگر دستاوردهاي دستگاه قضايي عنوان كرد و با اشاره به پرداخت ديه به خانواده  قربانيان حادثه پاكدشت گفت: زماني كه بيجه متهم پرونده در حال اعدام شدن بود، به رئيس قوه  قضاييه اعلام كردم اگر دولت اين ديه را پرداخت نكرد، شما اين كار را به عهده بگيريد كه رئيس قوه  قضاييه هم در اين زمينه قول هايي را داد اما در ديداري كه با دكتر رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي داشتيم، با افزايش ۳۰ ميليارد توماني بودجه براي پرداخت ديه بنا شد اول ديه خانواده هاي قربانيان پاكدشت را بپردازيم و بعد ديه  جان باختگان حادثه  ورزشگاه آزادي را و بعد هم دكتر رهبر اعلام كرد هر كجا كه دولت متعهد هست ديه پرداخت شود. بعد از تصويب نهايي بودجه از طريق مسئولان ذي ربط در اين راستا اقدام خواهد شد و خانواده  قربانيان پاكدشت، ديه خود را دريافت مي كنند.

معاون وظيفه عمومي ناجا:
هيچگونه كاهش و يا خريد خدمت سربازي
در سال آينده وجود ندارد
008601.jpg
فارس: معاون وظيفه عمومي ناجا با تاكيد بر معرفي جوانان مشمول و غايب به وظيفه عمومي گفت: در سال آينده هيچگونه كاهش و خريد خدمت وجود نخواهد داشت و با غايبين به شدت برخورد خواهد شد.
سردار بهمن كارگر در جمع خبرنگاران افزود: به تمامي مشمولان غايب توصيه مي كنيم كه منتظر بخشش و يا خريد خدمت نباشند. زيرا در سال ۸۵ هيچگونه ارفاقي وجود ندارد و با افرادي هم كه تاكنون خود را به نظام وظيفه معرفي نكرده اند و غايب هستند به شدت برخورد مي كنيم.
وي با هشدار به شركت هاي دولتي در مورد بكارگيري افراد مشمول غايب ، گفت: مطابق قانون جهت استخدام در شركت هاي دولتي و يا خصوصي بايد افراد داراي كارت پايان خدمت و يا معافيت دائم باشند و چنانچه اين موضوع را در استخدام رعايت نكنند با آنها برخورد قانوني مي شود.
وي گفت: فقط افرادي كه خود را تا قبل از ۲۹ دي ماه ۸۴ به مراكز نظام وظيفه معرفي كرده اند غيبت آنها بخشيده شده است.
سردار كارگر در پاسخ به اظهارات قبلي خود در خصوص تصميم گيري در مورد مدت خدمت سربازي در سال ۸۶ و اظهارات هم اكنون وي مبني بر عدم تغيير در مدت خدمت سربازي گفت: خدمت سربازي ۲۴ ماه است كه هم اكنون اين مدت به ۲۱ ماه كاهش يافته كه اين كاهش در مناطق مختلف خدمتي متغير است و در سال ۸۶ هم در مورد اينكه آيا اين كاهش وجود داشته باشد يا مدت خدمت به ۲۴ ماه باز گردد بحث و تصميم گيري مي شود.
معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي افرادي را كه در سال آينده بايد خود را به مراكز وظيفه معرفي كنند ، متولدين سالهاي ۶۶ و ۶۷ ذكر كرد و گفت: اين افراد در صورتي كه در مقطع دبيرستان به صورت محصل روزانه، شبانه و يا بزرگسال باشند مي  توانند تا سن ۲۴ سالگي از معافيت تحصيلي استفاده كنند و در غير اين صورت مشمول محسوب شده و بايد خود را به مراكز وظيفه معرفي كنند.
وي ادامه داد، كساني كه در مقطع آموزش عالي در دانشگاهها مشغول تحصيل هستند و طلبه ها تا زماني كه مشغول تحصيل  باشند از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود.
سردار كارگر حداكثر مدت مجاز جهت ادامه تحصيل در مقطع كارداني را ۳ سال ذكر كرد و گفت: دانشجوياني كه در مقاطع كارشناسي ناپيوسته تحصيل مي كنند ۳ سال فرصت تحصيل دارند كه اين مدت براي ، كارشناسي ارشد ناپيوسته ۳ سال، دكتراي ناپيوسته ۳ سال، كارشناسي پيوسته ۶ سال، كارشناسي ارشد پيوسته ۸ سال و دكتراي پزشكي پيوسته ۸ سال است اين زمان نيز به وزارت علوم ابلاغ شده است.
سردار كارگر ادامه داد: متولدين سالهاي ۶۶ و ۶۷ جهت ثبت نام در دانشگاه نيازي به مراجعه به مراكز وظيفه عمومي ندارند و مي توانند به صورت مستقيم به اين مراكز مراجعه كنند و متولدان ماقبل اين سالها نيز چنانچه دفترچه آماده به خدمت بدون غيبت داشته باشند نيز مشمول اين وضعيت هستند.
معاون وظيفه عمومي ناجا در خصوص وضعيت جذب سرباز معلم در سال جاري گفت: مطابق توافقي كه با وزارت آموزش و پرورش شده است، مقرر شد افرادي كه داوطلب خدمت به عنوان سرباز معلم هستند از نيمه دي ماه به مراكز گزينش آموزش و پرورش در استان ها مراجعه و ثبت نام كنند و آموزش و پرورش هم بايد ليست افراد پذيرش شده را تا پايان خردادماه به مراكز نظام وظيفه اعلام كند.

بيانيه مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي
كشور براي روز زن
گروه اجتماعي:  مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي كشور به مناسبت ۸ مارس روز جهاني زن بيانيه اي صادركرد.
به گزارش روابط عمومي مركز امور زنان و خانواده در اين بيانيه ضمن سلام بر ساحت قدسي بانوي بانوان دو عالم، حضرت صديقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله عليها و بر جريان پاك دلدادگي به مكتب انسان ساز زهرا و درود بر صبر، استقامت، عصمت و مقام والاي علمي زهرا(س) ۲۰، جمادي الثاني سالروز ولادت زهراي اطهر سلام الله عليها به عنوان افتخار مسلمين در نامگذاري اين روز به نام روز زن يادشده است.
در اين بيانيه آمده است: به راستي ما زنان نيازمنديم در سالروز ولادت حضرتش كه پاكترين و نوراني ترين روز در عالم خلقت است مجوز نامگذاري آن روز به نام روز زن را از ايشان دريافت نمائيم.
مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي كشور، در ادامه بيانيه ضمن همدردي نسبت به ظلم و شرايط غير انساني حاكم بر زنان در جوامع غربي ، قاطعانه اعلام نموده است: در تدوين راهكارهاي دفاع از زن ستمديده غربي تمام تلاش خود را مصروف خواهد داشت.

رشد۴۲/۶ درصدي حوادث كار امسال
ايسنا: بر اساس آمار، ۵۲ درصد حوادث كار نيمه اول سال ۸۴ به دليل بي احتياطي و بي تجربگي بوده و برحسب توزيع سني، بيشترين آمار حادثه ديدگان ناشي از كار مربوط به گروه سني ۲۵ تا ۲۹سال است.
بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي، حوادث ناشي از كار در كارگاه هاي مشمول تامين اجتماعي سراسر كشور طي شش ماه اول سال ۸۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۲/۶ درصد رشد به ۹هزار و ۳۱۷ مورد رسيد.

فعاليت مراكز بيماران خاص در ايام نوروز
ايسنا: تمامي مراكز دياليز در ايام نوروز فعال هستند. رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي كشور اعلام كرد: تمامي مراكز دياليز در ايام نوروز به جز روز اول فروردين باز است.
مصطفي قاسمي با تأكيد بر اين كه در ايام نوروز هيچ مركز دياليزي در كشور تعطيل نيست، گفت: بيماران دياليزي كه قصد مسافرت دارند حتماً براي دياليز خود با شهرستان مربوط هماهنگي هاي لازم را انجام دهند تا براي دياليز با مشكل روبه رو نشوند.وي ادامه داد: با توجه به اين كه بيماران ماهانه داروهاي خود را دريافت مي كنند قطعاً هيچ بيماري در اين ايام با كمبود دارو مواجه نخواهد شد. در ضمن تمامي داروخانه ها نيز به جز روزهاي تعطيل رسمي  در كشور باز هستند.
رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي همچنين از تمامي بيماران دياليزي و كليوي كشور خواست كه در ايام نوروز رژيم غذايي خود را كنترل كنند تا براي سلامتي آنان مشكلي ايجاد نشود.رئيس هيأت مديره انجمن تالاسمي گفت: تمامي بيمارستان هاي خدمات دهنده به بيماران تالاسمي  در ايام عيد نوروز باز است.
وي ادامه داد: درمانگاه هايي كه به بيماران تالاسمي خدمات ارائه مي كنند در ۵ روز اول تعطيلات رسمي كشور تعطيل هستند بنابراين بيماراني كه در اين مراكز خونگيري مي كنند بايد قبل از تعطيلات هموگلوبين خون خود را به سطح نرمال برسانند تا در زمان تعطيلات با مشكل مواجه نشوند.مركز درمان جامع هموفيلي در ايام نوروز به بيماران خدمات ارائه مي كند.
احمد قويدل اظهار كرد: با هماهنگي انجام شده با پزشكان مركز درمان جامع هموفيلي در تعطيلات نوروز به جز اول و سيزده فروردين ماه درمانگاه هموفيلي در شيفت صبح فعال است.وي تصريح كرد: در رابطه با ساعات عصر و هماهنگي لازم با نگهباني مركز درمان جامع به گونه اي انجام شده است كه امكان دسترسي بيماران به دارو در موارد اورژانسي از طريق پزشكان مركز، مديريت كانون و مسئول فني فراهم خواهد شد.مديرعامل كانون هموفيلي گفت: كانون هموفيلي ايران ضمن آرزوي سلامت و موفقيت براي بيماران هموفيلي در ايام سال نو بر مراقبت بيشتر جهت جلوگيري از مخاطرات احتمالي تأكيد مي كند.

وضعيت تشكل هاي غيردولتي زنان بررسي شد
گروه اجتماعي: در پانصد و سي امين جلسه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، وضعيت تشكل هاي غيردولتي زنان و مشكلات و چالش هاي پيش روي آنها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه نماينده اي از شبكه ارتباطي سازمان هاي غيردولتي زنان گزارشي از وضعيت تشكل هاي غيردولتي زنان در چهار سال گذشته را ارائه كرد.
بنا بر اين گزارش سازمان هاي غيردولتي عضو اين شبكه داراي اساسنامه و ساختار مدون بوده و خود را ملزم به رعايت مقررات، حفظ منافع ملي و ايجاد پشتوانه عملي جهت اجراي اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران مي دانند و با اعتقاد به كاهش تصدي گري دولت و لزوم بهره مندي بيشتر از ساختار و تشكيلات منعطف مردمي و غيردولتي در فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي و صنفي در زمينه هاي مختلف منشأ اثر و اقداماتي بوده اند.
توجه به ارتقاي كيفي سازمان هاي غيردولتي، تقويت ارتباط و هماهنگي بين آنها، شفاف سازي ونحوه ارتباط و تعامل اين سازمان ها با نهادهاي دولتي و تعيين حقوق و مسئوليت هاي متقابل آنها و نيز فراهم شدن زمينه حضور اين سازمان ها در مجامع و سازمان هاي بين المللي، از جمله موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود كه پيگيري آن توسط شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان و مركز امور زنان و خانواده مورد تصويب قرار گرفت.

۷۰ هزار مجروح شيميايي در كشور
ايسنا: حدود ۷۰ هزار نفر به عناوين مختلف از عوارض و جراحات شيميايي، خصوصا بيماري هاي تنفسي رنج مي برند.
سردار دكتر جعفر اصلاني فرمانده دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله ضمن اعلام اين خبر اظهار كرد: طبق آمار رسمي، تنها ۱۰۰۰ نفر از افرادي كه به شكلي از سلاح هاي شيميايي طي جنگ آسيب ديده اند، دچار فرم بسيار شديد مسموميت، ۴ الي ۵ هزار نفر ديگر دچار فرم متوسط و مابقي مبتلا به فرم خفيف اما در عين حال آزار دهنده و ناتوان كننده جراحت شيميايي هستند.
وي ادامه داد: شايع ترين مشكل مجروحان شيميايي شامل عوارض پوستي، چشمي و ريوي است، اما در اين ميان نقش عوارض ريوي چشمگيرتر از ساير اختلالات است.
دكتر اصلاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا مواد شيميايي كه در جنگ به كار گرفته شده اند روي باروري افراد نيز تاثير دارد يا خير؟ گفت: قبلا تصور مي شد قدرت باروري نيز جزء عوامل فيزيولوژيكي است كه پس از مسموميت شيميايي، كاهش مي يابد اما مطالعات محققان حاكي از آن است كه هنوز هيچ تاثير قطعي ناشي از اين مواد، روي قدرت توليدمثل ديده نشده است.

اعلام شاخص هاي كشوري بهداشت محيط
ايسنا:  وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي در گزارشي تغيير شاخص هاي كشوري بهداشت محيط را از سال ۸۱ تا ۸۳ اعلام كرد.
درصد خانوارهاي روستايي كه به آب آشاميدني دسترسي دارند از ۸۱ درصد در سال ۸۱ به ۶/۸۷ درصد در سال ۸۳ ارتقا يافته است اين در حاليست كه درصد خانوارهاي روستايي كه از شبكه عمومي آب آشاميدني برخوردارند نيز از ۲/۷۴ درصد در سال ۸۱ به ۹/۸۳ درصد در سال ۸۳ ارتقا يافته است. اما درصد خانوارهاي روستايي كه آب آشاميدني خود را با جوشاندن يا كلرينه كردن تامين مي كردند از ۱۲ درصد در سال ۸۱ به ۹/۱۱ درصد در سال ۸۳ افت داشته است.
درصد خانوارهاي تحت پوشش داراي سرويس بهداشتي از ۷/۶۲ درصد در سال ۸۱ به ۲/۷۶ درصد افزايش يافته و درصد خانوارهاي روستايي كه زباله را به روش بهداشتي جمع آوري و دفع مي كنند از ۷/۴۹ درصد در سال ۸۱ به ۵۴ درصد افزايش يافته است.
بر پايه اين گزارش شاخص هاي كشوري بهداشت محيط حاكي از آن است كه درصد بيمارستانهايي كه جمع آوري و دفع مطلوب فاضلاب دارند در سال ۸۱ از ۵/۶۵ به ۳/۶۷ درصد در سال ۸۳ افزايش يافت اين در شرايطي است كه شاخص جمع آوري مطلوب زباله در بيمارستانهاي كشور از ۷/۷۱ درصد در سال ۸۱ به ۹/۷۲ درصد در سال ۸۳ افزايش نشان مي دهد.

اجتماعي
اقتصادي
محله ، مسافر ، جمعه
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   محله ، مسافر ، جمعه   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |